De Martin van Geel Topic

Spelers die deel hebben uitgemaakt van de Ajaxselectie

Moderator: mods

Kaboem

Bericht door Kaboem » vr feb 02, 2007 5:15 pm

Ik heb Rosenberg zojuist afgehamerd, Thomas!
Bertje for President!

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » di mar 13, 2007 11:51 pm

Ajax: samenwerkingsverband Volendam
13-3-2007

Ajax wil intensief gaan samenwerken met FC Volendam. De clubs zijn met elkaar in gesprek over het bundelen van de krachten op onder andere het gebied van de jeugdopleiding.
Ajax en Volendam deden in 2000 al een poging om een samenwerkingsverband te sluiten. Toen werd uiteindelijk geen overeenstemming bereikt met de club uit de Jupiler League.
Ajax werkt al samen met HFC Haarlem, het Belgische Germinal Beerschot en Ajax Cape Town in Zuid-Afrika.

AT5

Zo'n samenwerkingsverband is alleen interessant als je er je toptalenten al op jonge leeftijd kan stallen. En dat is in het verleden vaak niet het geval gebleken. En over de spelers die van de zusterclubs naar Ajax zijn gekomen hoeven we het al helemaal niet te hebben. Dat lijstje begint volgens mij bij Pienaar en Van Damme en eindigt bij Vermaelen en Verthongen. Ik vraag me wel eens af of de clubs waar Ajax mee samenwerkt (Alianza Lima, GBA, Ashanti Goldfields) in eigen land wel bekend staan om hun jeugdopleiding of dat Ajax zo graag een samenwerkingsverband met buitenlandse clubs wil dat ze ook genoegen nemen met een club wiens jeugdopleiding niets voorstelt.

Eerlijk gezegd heb ik liever dat ze hun tijd en geld in die dramatische scouting steken. Hoeveel van de scouts die de laatste 5 jaar de dienst hebben uitgemaakt zijn er inmiddels uitgeschopt? Niet al te veel, geloof ik.

666
Site Admin
Contacteer:

Bericht door 666 » wo mar 14, 2007 12:09 am

Eerst Telstar, toen Haarlem, nu Volendam... ben benieuwd wanneer AZ aan de beurt is.
Sign your name on
the dotted line:

.............................

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » wo mar 14, 2007 10:52 am

Thomas schreef:Zo'n samenwerkingsverband is alleen interessant als je er je toptalenten al op jonge leeftijd kan stallen. En dat is in het verleden vaak niet het geval gebleken. En over de spelers die van de zusterclubs naar Ajax zijn gekomen hoeven we het al helemaal niet te hebben. Dat lijstje begint volgens mij bij Pienaar en Van Damme en eindigt bij Vermaelen en Verthongen. Ik vraag me wel eens af of de clubs waar Ajax mee samenwerkt (Alianza Lima, GBA, Ashanti Goldfields) in eigen land wel bekend staan om hun jeugdopleiding of dat Ajax zo graag een samenwerkingsverband met buitenlandse clubs wil dat ze ook genoegen nemen met een club wiens jeugdopleiding niets voorstelt.

Eerlijk gezegd heb ik liever dat ze hun tijd en geld in die dramatische scouting steken. Hoeveel van de scouts die de laatste 5 jaar de dienst hebben uitgemaakt zijn er inmiddels uitgeschopt? Niet al te veel, geloof ik.
Ken jij het idee erachter? Ik niet, in ieder geval. Misschien willen ze de jeugdopleiding wel combineren. Dat zou ik best een interessant idee vinden.

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » wo mar 14, 2007 11:52 am

Combineren in welke zin, Bertje?

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » wo mar 14, 2007 11:57 am

Zorgen dat je minder opvulling nodig hebt, door de grootste talenten samen te laten spelen. Dan maken de beste spelers elkaar beter, zit je met minder spelers die over tig jaar bij de amateurs spelen en kun je je beste spelers ook nog meer aandacht geven.

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » wo mar 14, 2007 2:41 pm

Ok. Dat is duidelijke taal. Maar hoeveel jeugdspelers van Volendam zullen getalenteerder zijn dan de jeugdspelers van Ajax? De vraag is dus wat het uiteindelijke nut is van zo’n samenwerking. Heeft een club als Haarlem spelers als Bobson, Douglas en Greene echt beter gemaakt of stokte hun ontwikkeling juist? Heeft Ajax wel de juiste spelers gestuurd? Jongens als Boulahrouz en Boussoufa werden ten slotte niet verhuurd. Oftewel wie is de hoofdverantwoordelijke voor de falende samenwerking tussen Ajax en Haarlem?

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » wo mar 14, 2007 2:44 pm

De samenwerking tussen Haarlem en Ajax was en is natuurlijk heel wat anders dan wat in hierboven beschrijf. Verder is het denk ik ook niet van heel groot belang wie de hoofdverantwoordelijke is, maar is het vooral interessant om je af te vragen waarom het niet geworden is wat Ajax er van verwachtte. Wat verwachtte Ajax eigenlijk?

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » wo mar 14, 2007 3:01 pm

Het lijkt mij dat Ajax heel simpel gezien verwachtte dat de talentvolle voetballers die er naar toe gestuurd werden als completere en volwassenere spelers terug zouden keren. En dat het tegen een spotprijs de grootste talenten van Haarlem weg zou kunnen kapen.

jabu

Bericht door jabu » wo mar 14, 2007 3:47 pm

Zou het niet kunnen zijn dat er nu met Volendam gedacht wordt aan een samenwerking in een iets eerder stadium. Bij Haarlem werden de oudere jeugdspelers gestalt die (tijdelijk) te kort kwamen voor het niveau van Ajax 1. Bij een samenwerking met Volendam in de jeugdopleiding denk ik eerder aan wat jongere spelers.

Vossie

Bericht door Vossie » wo mar 14, 2007 6:56 pm

Haarlem, Volendam, Omniworld. Met alle drie zou Ajax moet samenwerken op het gebied van jeugdopleiding en scouting.
De beste talenten van die drie clubs naar Ajax halen zorgt er idd voor dat het niveau in die elftallen omhoog gaat en dat er minder sprake is van opvulling.
Als je een samenwerkingsverband hebt met meerdere clubs kan je ook de talenten beter spreiden. Het voordeel van een tijdelijke verhuur is dat die jeugdspelers dan in een team met een bepaalde hierarchie terechtkomen. Dat er een te groot aantal jeugdspelers naar een club zou gaan, was altijd een puntje van kritiek volgens mij, omdat die dan mogelijk de overhand zouden krijgen.
Verder zou je heel misschien nog kunnen denken aan het scouten van talentvolle jongens in de Eerste Divisie, met als beste voorbeeld: Huntelaar
Had Ajax hem voordat AGOVV hem kocht kunnen halen en dan bij een van bovengenoemde clubs kunnen stallen. Had dat uiteindelijk heel erg veel geld opgelevert.

Ach, scouting moet sowieso beter. Huntelaar voor 9 miljoen halen kan je geen scouten meer noemen, hem halen voor een paar ton op jongere leeftijd, dat is het betere werk.

Starring

Bericht door Starring » wo mar 14, 2007 8:49 pm

Ik denk dat Ajax externe krachten wil gaan bundelen en bruikbaar wil maken om de opmars van provinciegenoot - de meeste Ajax-youngsters komen immers uit Amsterdam en omstreken - AZ op het gebied van jeugd(-scouting) in te dammen. Ajax voelt de hete adem en neemt maatregelen om haar netwerk en aantrekkingskracht te behouden en/of te verstevigen. Uiteraard zal Ajax hét jeugdbolwerk blijven, dat vergaat niet zomaar, al komt AZ dichterbij i.t.t. voorgaande seizoenen.
Vossie schreef:
Ach, scouting moet sowieso beter. Huntelaar voor 9 miljoen halen kan je geen scouten meer noemen, hem halen voor een paar ton op jongere leeftijd, dat is het betere werk.
Ik zou het knap vinden als jij een aantal jaar geleden zou weten dat Huntelaar (weliswaar goalgettend in zijn jeugd) de topper zal worden die hij nu is in zijn vakgebied: scoren! Trouwens, Nando Rafael was destijds de veelbelovende man. Die scoorde én voetbalde zelfs nog meer, totdat....
Laatst gewijzigd door Starring op wo mar 14, 2007 8:58 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » wo mar 14, 2007 8:57 pm

Starring schreef:Ik zou het knap vinden als jij een aantal jaar geleden zou weten dat Huntelaar (weliswaar goalgettend in zijn jeugd) de topper zal worden die hij nu is in zijn vakgebied: scoren! Trouwens, Nando Rafael was destijds de veelbelovende man. Die scoorde én voetbalde zelfs nog meer, totdat....
Inderdaad. Bovendien is het nog maar de vraag of Huntelaar zich op de bank bij Ajax ook zo ontwikkeld had. Eventueel hadden ze hem een half jaar eerder kunnen halen, want dat had ze drie miljoen (en vijf voor Rosenberg) gescheeld.

Chivu 05

Bericht door Chivu 05 » wo mar 14, 2007 9:01 pm

Precies Strarring, hier sla je de spijker op de kop. Ajax probeert waarschijnlijk om talenten van Volendam gratis over te nemen. Bij Haarlem en Omniworld kan Ajax al de beste spelers ophalen, daar afvallers uit de Ajax-jeugdopleiding bij Haarlem en Omniworld aan de bak kunnen.

Lionel

Bericht door Lionel » wo mar 14, 2007 10:49 pm

Starring schreef:Ik denk dat Ajax externe krachten wil gaan bundelen en bruikbaar wil maken om de opmars van provinciegenoot - de meeste Ajax-youngsters komen immers uit Amsterdam en omstreken - AZ op het gebied van jeugd(-scouting) in te dammen. Ajax voelt de hete adem en neemt maatregelen om haar netwerk en aantrekkingskracht te behouden en/of te verstevigen. Uiteraard zal Ajax hét jeugdbolwerk blijven, dat vergaat niet zomaar, al komt AZ dichterbij i.t.t. voorgaande seizoenen.
Vossie schreef:
Ik zou het knap vinden als jij een aantal jaar geleden zou weten dat Huntelaar (weliswaar goalgettend in zijn jeugd) de topper zal worden die hij nu is in zijn vakgebied: scoren! Trouwens, Nando Rafael was destijds de veelbelovende man. Die scoorde én voetbalde zelfs nog meer, totdat....
totdat hij weg moest uit Nederland. Had KJH in Duitsland bij Hertha gezet op zijn 18e en hij had nu bij de amateurs van Fc Zoetermeer gespeeld. En die spelen niet hoog ;)
IK GELOOF!!!!!!

Vossie

Bericht door Vossie » do mar 15, 2007 10:43 am

@ Bertje, niet bij Ajax op de bank, maar bij Volendam in de basis en daarna bij een Eredivisie club in de basis.

@ Rishi, KJH is een Nederlander... :yes:

Trouwens, Hans Kraay junior riep het al in zijn AGOVV tijd, dit is er een voor Ajax!
Het punt is dat als je er eerder bij bent, het je een stuk minder kost. Het risico bestaat dan inderdaad dat het toch niks wordt, toch ben je dan slimmer bezig dan wanneer je 9 miljoen overmaakt voor een 'zekerheidje'...
Laatst gewijzigd door Vossie op do mar 15, 2007 10:46 am, 1 keer totaal gewijzigd.

El Clavo
AT Toto winner 08/09

Bericht door El Clavo » do mar 15, 2007 10:46 am

Junior ;)

Vossie

Bericht door Vossie » do mar 15, 2007 10:46 am

Spijker schreef:Junior ;)
Ja, die bedoel ik.... :blush:

Starring

Bericht door Starring » do mar 15, 2007 7:32 pm

Zoals ik eerder dacht en meldde:
Starring schreef:Ik denk dat Ajax externe krachten wil gaan bundelen en bruikbaar wil maken om de opmars van provinciegenoot - de meeste Ajax-youngsters komen immers uit Amsterdam en omstreken - AZ op het gebied van jeugd(-scouting) in te dammen. Ajax voelt de hete adem en neemt maatregelen om haar netwerk en aantrekkingskracht te behouden en/of te verstevigen. Uiteraard zal Ajax hét jeugdbolwerk blijven, dat vergaat niet zomaar, al komt AZ dichterbij i.t.t. voorgaande seizoenen.
Blijkt nu het geval te zijn:
Ajax valt AZ aan in Noord-Holland met samenwerking Volendam

In het Algemeen Dagblad laat Martin van Geel weten dat de samenwerking met Volendam vergelijkbaar moet worden. ,,Het is vergelijkbaar met de manier waarop we nu met Haarlem samenwerken, maar dan in een andere hoek van de provincie Noord-Holland.’’
Ajax Netwerk. De club wil dus nadrukkelijk de positie in Noord-Holland op het gebied van jeugdopleiding verder versterken. Dat kan niet los gezien worden van de opmars van AZ, dat al aankondigde op het gebied van de jeugdopleiding Ajax te gaan overvleugelen in Noord-Holland. Met Volendam kan Ajax de markt dieper in Noord-Holland dekken.
Vossie schreef:Trouwens, Hans Kraay junior riep het al in zijn AGOVV tijd, dit is er een voor Ajax!
Het punt is dat als je er eerder bij bent, het je een stuk minder kost. Het risico bestaat dan inderdaad dat het toch niks wordt, toch ben je dan slimmer bezig dan wanneer je 9 miljoen overmaakt voor een 'zekerheidje'...
Hans Kraay jr. riep ook al eens dat Bosschaart, ach laat maar.

Ajax speelde destijds m.i. dan ook voor Sinterklaas door 9 miljoen euro (excl. doorverkoopclausule van 1 miljoen eurie's dacht ik) over te maken naar SC Heerenveen. Riemer van de Velde maakte dankbaar gebruik van de penibele situatie waarin Ajax onder Blind verkeerde: sterk verlangend naar doelpunten. Kortom, te prijzig voor een redelijk meevoetballende spits en talentrijke goalgetter die zich nog niet eerder bij een topclub en/of in Europa had bewezen. 'Nu', ruim een jaar later, is het een ander verhaal qua transfersom.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » di mar 27, 2007 1:07 pm

Ajax wil leeftijdslimiet jeugdspelers omlaag

WILBER HACK

DEN HAAG
- Jordy Brouwer, voetballer van Oranje onder 19, had vroeger zijn kamer vol hangen met posters van Jari Litmanen. De Hagenaar, die gelijkenis met de Fin vertoont, droomde van een plaats in Ajax 1.

Die kwam dichtbij toen hij tot de opleiding van de Amsterdamse club werd toegelaten. Maar nog voor hij zijn droom verwezenlijkte, werd de centrumspits verkocht. In januari tekende hij een contract voor 4,5 jaar bij Liverpool.

Had Brouwer dan geen dromen meer? ''Ja, natuurlijk wel,'' zegt hij. ''Maar je moet de realiteit niet uit het oog verliezen. Ajax deed moeilijk over het aanbieden van een contract. Toen kwam deze kans, een contract voor 4,5 jaar bij een Engelse topclub. Het zal wel moeilijker zijn om bij Liverpool te slagen. Maar ik krijg de tijd om me te ontwikkelen. Het geld speelde geen doorslaggevende rol. Daar heb ik niet eens naar gekeken.''

Het is geen toeval dat Brouwer vlak voor zijn negentiende verjaardag bij de Engelse club kon tekenen. Als hij erin slaagt de sprong naar het eerste team te maken, geldt hij in de toekomst volgens de Uefa-bepalingen als 'een zelf opgeleide' speler. En dat is gunstig voor een club die Europees topvoetbal nastreeft.

Bondscoach Wim van Zwam van Oranje onder 19 noemt het een zorgwekkende ontwikkeling. Hij ziet bij interlands van jeugdteams vaker scouts van Engelse topclubs opduiken. ''De regel dat een club steeds meer zelf opgeleide spelers moet opstellen, werkt contraproduktief. De ontwikkeling dat jonge talenten naar Engeland vertrekken staat nog maar aan het begin. Het is een bedreiging voor het internationale en voor het typische Nederlandse voetbal. Ik vrees dat de opleiding van de Nederlandse topclubs straks wordt afgeroomd. Dat is schadelijk voor het Nederlandse voetbal en ook voor de vertegenwoordigende teams. In Engeland worden die spelers heel anders opgeleid.''

Technisch directeur Martin van Geel van Ajax zegt dat Ajax initiatief heeft genomen om de regel te veranderen. Van Geel vindt dat de leeftijdsgrens naar beneden moet. ''Een speler zou al op zijn veertiende of vijftiende bij een club moeten zitten om als zelf opgeleide speler te worden aangemerkt. Bij de Europese topclubs is er nog weinig steun voor dat voorstel. We gaan nu proberen om de Uefa ervan te overtuigen dat een dergelijke aanpassing van de regel, de jeugdopleidingen veel beter beschermt.''
Parool

Harm

Bericht door Harm » di mar 27, 2007 1:12 pm

Bij Chelsea luisteren ze dus nog wel naar Van Geel. :hypocrite:

Chivu 05

Bericht door Chivu 05 » di mar 27, 2007 1:25 pm

Chelsea heeft de 15-jarige Jeffrey Bruma van Feyenoord gecontracteerd. Schandalig, daar Feyenoord deze jongen niet eens een contract aan kon bieden (kan pas als je 16 bent). Eerder pikte Arsenal al rechtsbuiten Nacer Barazite van NEC op.

Ongerustheid van Van Geel is daarom meer dan terecht.

joey
Erelid

Bericht door joey » di mar 27, 2007 1:27 pm

PSV zit al achter twaalfjarige Brazilianen aan. :X

Je doet hier denk ik heel weinig aan. De spelers moeten zelf beseffen dat ze beter bij hun huidige club kunnen blijven. Tot op dit moment is er nog geen speler vertrokken bij Ajax die men graag had willen houden. Of het zou Rienstra moeten zijn.
Het stinkt aan alle kanten!

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » di mar 27, 2007 1:30 pm

En het leuke is dat zulke talenten door die vroege rijkdom nooit boven komen drijven. Chelsea rammelt natuurlijk met de geldzak en voor de vorm wordt er ontwikkelingstijd in het contract opgenomen, maar het gaat het talent alleen maar om de poen. Nederland is hét land dat jeugd de kans geeft. Zulke talenten houden zichzelf voor de gek als ze denken dat ze ooit boven zullen drijven in Engeland.

Voor de Engelsen lijkt het op verterking, maar ze zijn alleen maar de concurrentie aan het verzwakken. Want uiteindelijk komt zo'n talent ergens bij een 2de divisie club terecht. De ontwikkeling stokt zodra ze de oversteek maken.

joey
Erelid

Bericht door joey » di mar 27, 2007 1:35 pm

Ja, maar een speler als Jordy Brouwer is wel binnen.
Het stinkt aan alle kanten!

Plaats reactie