Henk ten Cate: de inmiddels ex-trainer van AJAX!

Spelers die deel hebben uitgemaakt van de Ajaxselectie

Moderator: mods

jabu

Bericht door jabu » wo okt 25, 2006 11:51 am

Tegen Roda helemaal.

joey
Erelid

Bericht door joey » wo okt 25, 2006 11:53 am

Jullie vinden niet dat er verbetering in zit?
Het stinkt aan alle kanten!

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » wo okt 25, 2006 11:54 am

joey schreef:Jullie vinden niet dat er verbetering in zit?
Natuurlijk wel. Je moet Danny gewoon met rust laten. :D ;)

Feest

Bericht door Feest » wo okt 25, 2006 11:54 am

Jawel, maar ik heb nooit vertrouwen gehad in die cursisten die direct maar mochten aanklooien in de top.

Verbaast me niks.

jabu

Bericht door jabu » wo okt 25, 2006 11:57 am

Bertje schreef:
joey schreef:Jullie vinden niet dat er verbetering in zit?
Natuurlijk wel. Je moet Danny gewoon met rust laten. :D ;)
Exact mijn gedachte. :D

joey
Erelid

Bericht door joey » wo okt 25, 2006 11:58 am

Steef schreef:Jawel, maar ik heb nooit vertrouwen gehad in die cursisten die direct maar mochten aanklooien in de top.

Verbaast me niks.
Er zijn uitzonderingen. Cruijff (alleen een zwemdiploma), Beckenbauer, Klinsmann... Het hangt van de persoon af, maar de meeste trainers kunnen beter eerst ervaring opdoen.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » wo okt 25, 2006 12:04 pm

Zo constateerde hij tevreden dat Wesley Sneijder ook goed in een controlerende rol op het middenveld kan spelen. In de rug van Perez liep hij de ruimtes dicht, hield hij het veld breed en stopte hij de aanvallen van rechtsback Dwight Tiendalli. ''Sneijder is zich aan het ontwikkelen tot een allround middenvelder. Hij voerde de tactische opdracht die ik hem had gegeven perfect uit. Hij is van groot belang voor het team.''
Dat klinkt wel heel erg als hoe Van Basten hem liet spelen op het WK. Ik dacht dat Van Basten Sneijder dieper had moeten laten spelen, toch Henk? :hypocrite:

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » wo okt 25, 2006 12:18 pm

Als de ruimtes klein zijn maakt het niet zo gek veel uit waar je Sneijder opstelt. Al blijft hij het gevaarlijkst rondom de vijandelijke 16.

In een team dat als los zand aan elkaar hangt verzuipt hij op bepaalde posities.

Giacomo Puccini

Bericht door Giacomo Puccini » wo okt 25, 2006 12:22 pm

Tiendalli afstoppen is wat anders dan een grote sterke Deen of Italiaan met veel loopvermogen... ik ben daarom niet overtuigd van die progressie die Sneijder maakt als controlerende middenvelder. Hij is en blijft een speler die je niet te veel verdedigende taken moet geven.
Ajax!

joey
Erelid

Bericht door joey » wo okt 25, 2006 12:43 pm

Sneijder zal nooit een geweldenaar worden op dat punt, maar hij kan wel progressie boeken. Sterker, dat kan al snel, want tot voor kort deed hij helemaal niets in de omschakeling. Ik neem dus aan dat de woorden van HtC als aanmoediging bedoeld zijn. ;)

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » za nov 18, 2006 4:17 am

Ten Cate wil meer overleg over Amsterdam Tournament

17 november 2006

Ajax-trainer Henk ten Cate heeft donderdagmiddag tijdens een voetbaldebat in Nijmegen nog maar eens zijn ongenoegen geuit over de planning van de afgelopen voorbereiding. Ajax speelde destijds oefenduels op vrijdag en zaterdag tegen respectievelijk Internazionale en Manchester United. De wedstrijden werden gespeeld op het eigen Amsterdam Tournament.

Drie dagen later stond de uitwedstrijd tegen FC Kopenhagen gepland op een moment dat Ajax pas twee weken over een volledige selectie beschikte. "Eigenlijk zou je met je technische en medische mensen moeten overleggen of je op vrijdag, zondag en dinsdag kunt spelen", aldus Ten Cate tijdens de discussie in Nijmegen tegenover Elf.

Het Amsterdam Tournament wordt volgens het contract in ieder geval nog tot 2008 in De Arena georganiseerd.

Ajax Online

Wat mij betreft is het geen probleem dat Ten Cate dit zegt. Het nut van het Amsterdam Tournament mag wel eens besproken worden.

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » za nov 18, 2006 10:06 am

vrijdag 17 november 2006
Hugo, er zijn hier dingen aan het veranderen
Hugo Borst

Woensdag, in Nieuwegein, liep ik John Jaakke tegen het lange lijf. ‘Wat een rust, wat een stilte bij Ajax,’ zei ik. De voorzitter knikte, breed lachend. Zonder dat hij er gebukt onder is gegaan heeft de stoïcijnse Jaakke zijn portie wel gehad.

Dat was ook zijn eigen schuld. Van Gaal, Koeman en Blind; hun afscheid verdiende bepaald de schoonheidsprijs niet. Nu Henk ten Cate trainer is, heerst er eindelijk een serene rust, waarin gebouwd kan en mag worden. Tenzij die rust bedrieglijk is, maar die indruk heb ik niet.

Donderdag, in Nijmegen, ontmoette ik Henk ten Cate. We kwamen te spreken over Ajax-PSV en de fatale afloop. Chagrijnig analyseerde hij nog maar eens. Ajax nam meer initiatief, kreeg meer kansen dan PSV - ook al waren het er niet veel - maar zijn elftal verloor de topper.

Ten Cate had er nóg de smoor over in, vooral door de commentaren de volgende dag. Dat de media bijna unaniem PSV roemden voor de Europese wijze van voetballen, wat dat ook moge zijn, Ten Cate sprak zijn verbazing uit. ‘Er zijn hier dingen aan het veranderen. Het voetbal staat niet meer centraal in Nederland, maar het resultaat.’

Ik, malle voetbalromanticus, dacht daar over na. ‘Jij ook, Hugo. Een paar jaar geleden zou jij het voetbal van PSV hebben verfoeid, nu spreek je je bewondering erover uit. Dat mag, maar het is een teken aan de wand. Als die speelwijze de Nederlandse norm wordt, tja. Laat ik het zo zeggen: dat is tegen onze voetbaltraditie in.’

Ten Cate hield een lofzang op het WK van 1974 (een voorbeeld voor de hele wereld) en op de manier waarop het Ajax van Louis van Gaal in 1995 de Champions League had veroverd (een voorbeeld voor heel Europa). Dát is volgens Ten Cate de Nederlandse school. Aanvallend, creatief en dominant voetbal. Zó hoort het.

‘Maar Henk, dat is óók naïef.’

Ik riep het begin van het seizoen in zijn herinnering. Hoe kon zijn team tegen een stel Denen, met een voorsprong op zak, zo de mist in gaan? Waarom speelde Ajax niet met de handrem in de Arena? 0-1 was ook genoeg geweest.

Ten Cate: ‘Schei nou uit. Wat wil je dan? Ajax anti-voetbal laten spelen? Dat hoort niet. Ajax hoort geen trendvolger te zijn maar trendsetter.’

‘Dat wilde Adriaanse ook,’ antwoordde ik. ‘Die ging eraan, Henk. En eh, je moet ook geld verdienen voor je club. Die uitschakeling kost minimaal 9 miljoen.’

Hij schudde zijn hoofd. Dat ik me al met geld ging bezig houden in plaats van met voetbal.

‘Je bent een idealist, Henk. Dat is nobel maar...’

Ten Cate: ‘Ja én? Geloof me nou, iedereen wil mooi voetbal zien. Toen ik vorig seizoen aan tafel zat met Westerhof en Timmer en ik vroeg waarom ze mij wilden hebben, weet je wat ze toen antwoordden? Het publiek in Eindhoven wil aantrekkelijker, mooier voetbal - en daarom kwamen ze bij mij uit. Ronald (Koeman) heeft aan het begin niet voor niets aanvallend gespeeld, maar PSV kreeg het deksel op de neus. Herinner je je dat interview van Cocu? Die heeft het sein gegeven om behoudender te voetballen.’

‘Verstandig,’ zei ik,’’lonend. Na vier wedstrijden geplaatst voor de volgende ronde, uit van Ajax en AZ gewonnen. Knap.’

Ik geef toe, ik zat Ten Cate, de beste trainer die mijn Sparta heeft gehad in twintig jaar, ook een beetje te stangen. Maar ik vind echt: je moet niet doorslaan in idealisme. De trainer van een degradatiekandidaat die aanvalt in een uitwedstrijd tegen een topclub is niet goed wijs. Maar Henk ten Cate, trainer van topclub Ajax, mag én kan innovatief zijn, bouwen, zijn elftal laten sprankelen. Ik heb een heilig vertrouwen in zijn vakmanschap. Ajax voetbalt steeds beter en kan nog alle prijzen winnen. Nou ja, behalve de Champions League dan.
www.ad.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

joey
Erelid

Bericht door joey » za nov 18, 2006 11:43 am

Duke schreef:Ten Cate hield een lofzang op het WK van 1974 (een voorbeeld voor de hele wereld) en op de manier waarop het Ajax van Louis van Gaal in 1995 de Champions League had veroverd (een voorbeeld voor heel Europa). Dát is volgens Ten Cate de Nederlandse school. Aanvallend, creatief en dominant voetbal. Zó hoort het.
:worshippy:

Ten Cate past perfect bij Ajax. Ik ben blij met hem. :yes:

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » za nov 18, 2006 2:52 pm

Was al geplaatst, maargoed. :xyxthumbs:

Duke

Bericht door Duke » za nov 18, 2006 8:15 pm

Thomas schreef:Was al geplaatst, maargoed. :xyxthumbs:
Dan was het dus in het verkeerde topic geplaatst. ;)

Salvador Dali

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » za nov 18, 2006 8:20 pm

Nee hoor. In de Ajax-PSV topic. :cheer:

Duke

Bericht door Duke » za nov 18, 2006 8:59 pm

Waar zegt dit artikel meer over, vind je? Over Henk ten Cate of over Ajax-PSV?

Salvador Dali

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » za nov 18, 2006 9:15 pm

Het zegt veel over Ten Cate, maar het gesprek gaat toch echt over Ajax-PSV.

Lionel

Bericht door Lionel » za nov 18, 2006 11:08 pm

Over Ten Cate met als VOORBEELD de verschillen tussen Ajax en PSV. Niet over de wedstrijd Ajax-PSV
IK GELOOF!!!!!!

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » ma nov 20, 2006 12:14 pm

'Wie mijn teams volgt, weet dat ze vanaf februari of maart op hun sterkst zijn.'
HtC

999

Bericht door 999 » ma nov 20, 2006 12:17 pm

Thomas schreef:
'Wie mijn teams volgt, weet dat ze vanaf februari of maart op hun sterkst zijn.'
HtC
Wat denk jij van zo'n uitspraak Thomas ?.
Blij met de punten ...

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » ma nov 20, 2006 12:21 pm

Ik geloof het wel. Ik snap dat het voor velen moeilijk te verkroppen, maar ik heb zelf gezien hoe het bij Barcelona opeens begon te klikken (en eigenlijk nooit meer ophield met klikken). Ik weet dat er nog genoeg aan te werken valt en dat de laatste twee wedstrijden qua creëren van kansen, vleugelspel en aansluiting vanaf het middenveld zeer slecht waren, maar ik geloof dat Ten Cate een ideale trainer is voor Ajax op dit moment. Ik heb dingen gezien die ik de afgelopen jaren niet meer heb gezien en daar ben ik blij om. Ik hoop alleen dat de schade beperkt kan blijven wanneer het een keer niet lukt, zoals tegen Twente. Maar daar heb je dus individuele kwaliteit voor nodig. Op dit moment zijn de jongens die zo'n wedstrijd open kunnen breken Sneijder en Perez (Huntelaar is erg afhankelijk van de aanvoer), maar het zou helpen als daar Babel en Leonardo bv bij zouden komen.

Jim

Bericht door Jim » ma nov 20, 2006 12:44 pm

Thomas schreef:
HtC
Dan is dat voor Ajax hopelijk vanaf februari, want sinds de invoering van die play-offs is de competitie in maart bijna afgelopen.

999

Bericht door 999 » ma nov 20, 2006 12:50 pm

Thomas schreef:Ik geloof het wel. Ik snap dat het voor velen moeilijk te verkroppen, maar ik heb zelf gezien hoe het bij Barcelona opeens begon te klikken (en eigenlijk nooit meer ophield met klikken). Ik weet dat er nog genoeg aan te werken valt en dat de laatste twee wedstrijden qua creëren van kansen, vleugelspel en aansluiting vanaf het middenveld zeer slecht waren, maar ik geloof dat Ten Cate een ideale trainer is voor Ajax op dit moment. Ik heb dingen gezien die ik de afgelopen jaren niet meer heb gezien en daar ben ik blij om. Ik hoop alleen dat de schade beperkt kan blijven wanneer het een keer niet lukt, zoals tegen Twente. Maar daar heb je dus individuele kwaliteit voor nodig. Op dit moment zijn de jongens die zo'n wedstrijd open kunnen breken Sneijder en Perez (Huntelaar is erg afhankelijk van de aanvoer), maar het zou helpen als daar Babel en Leonardo bv bij zouden komen.
Je kunt en mag Barca niet met AJAX vergelijken, dat is van een andere orde.Ik weet niet hoor, wat nou vanaf februari of maart op z'n sterkst, we kijken niet op een maandje.Laat zo'n uitspraak toch achterwegen !.

Verder is HTC wel heel erg nadrukkelijk in de media aanwezig ..
Blij met de punten ...

Jim

Bericht door Jim » ma nov 20, 2006 1:04 pm

Voetske schreef: Ik weet niet hoor, wat nou vanaf februari of maart op z'n sterkst, we kijken niet op een maandje...
Nou je het zegt. Henk zal toch wel 2007 bedoelen?.

Plaats reactie