Henk ten Cate: de inmiddels ex-trainer van AJAX!
Moderator: mods
- Wie kent Cees de Wolf nog
- AT Toto winner 09/10
Waarschijnlijk het gevolg van de laatste 2 competitiewedstrijden, die overigens in mijn ogen vorig jaar (allebei) niet gewonnen zouden zijn. Thuis met 1-2 achterkomen, evenals Utrecht uit zouden vorig seizoen te hoge barrieres zijn geweest. Waarom lukt het nu dan wel? Door HtC? Weet ik (nog) niet. Feit is dat Ajax in ieder geval niet meer per definitie tegen fysiek sterkere tegenstanders de boot ingaat. Kan toch moeilijk alleen aan Stam liggen...
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley
Omdat je gewoon beter bent. Omdat je gewoon door blijft voetballen. Omdat de spelers weten wat ze moeten doen.
Het zijn kleine dingen (wat joey al opmerkte) maar nu wordt de 2e paal door Babel gedekt. Dat levert 2 goals op.
Ook het feit dat Ten Cate gewoon tactisch veel beter is onderlegd is een plus punt. Niet meer 5 spitsen erin en god zegen de greep.
Het zijn kleine dingen (wat joey al opmerkte) maar nu wordt de 2e paal door Babel gedekt. Dat levert 2 goals op.
Ook het feit dat Ten Cate gewoon tactisch veel beter is onderlegd is een plus punt. Niet meer 5 spitsen erin en god zegen de greep.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”
- Wie kent Cees de Wolf nog
- AT Toto winner 09/10
Nope. Daarvoor hebben we Perez tegenwoordig. ;)
Tuurlijk maak je op een gegeven moment goals met Charisteas, KJH, Babel, Rosales en Rosenberg voorin. Elke tegenstander graaft zich tegen Ajax bij een voorsprong in.
Het is meer geluk dan wijsheid.
Tuurlijk maak je op een gegeven moment goals met Charisteas, KJH, Babel, Rosales en Rosenberg voorin. Elke tegenstander graaft zich tegen Ajax bij een voorsprong in.
Het is meer geluk dan wijsheid.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”
Ik dacht dat je inging op wat Nihad zei.Jöhnk schreef:Vijf spitsen: overdrijf je niet een beetje?
Deed Huntelaar een week geleden niet wat Charisteas ook had gedaan? ;)Jöhnk schreef:Hoe en wat weet ik niet precies, maar feit is dat Charisteas enorm veel inbreng heeft gehad als breekijzer. Tegen Kopenhagen miste ik hem al. :yes:
Correctie: KJH scoorde in de blessuretijd. En dat heeft praktisch niks te maken hoe het elftal om hem heen stond functioneerde. Want die goal tegen Roda was voor 99% zijn verdienste (die ene procent is, indd, toe te schrijven aan Harry).Jöhnk schreef:Het werkte erg vaak hoor. Van alle ploegen in de eredivisie scoorde Ajax het meest in de blessuretijd.Bertje schreef:Als het werkt is alles goed; alleen heeft het lang niet altijd gewerkt.
Alle vijf is misschien wat overdreven, maar het is regelmatig voor gekomen dat Ajax met vier van die vijf spelers in het veld stond.Jöhnk schreef:Oh, en in welke wedstrijden speelde Ajax precies met Charisteas, KJH, Babel, Rosales en Rosenberg?
Natuurlijk komt er geluk kijken bij opportunistisch spel met breekijzer. Als je een breekijzer hebt, tenminste. :X
En dat het regelmatig lukte om de wedstrijd daarmee open te breken is mooi, maar eigenlijk is het behoorlijk triest dat het zo vaak nodig was. :X
Ik heb het niet alleen over Roda-thuis hoor, maar dat begreep je waarschijnlijk wel.Nihad schreef:Correctie: KJH scoorde in de blessuretijd. En dat heeft praktisch niks te maken hoe het elftal om hem heen stond functioneerde. Want die goal tegen Roda was voor 99% zijn verdienste (die ene procent is, indd, toe te schrijven aan Harry).
Door HtC? Voor een deel misschien. Hij werkt heel nadrukkelijk aan het TEAM, iets waar ik Blind nooit op heb kunnen betrappen.Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Waarschijnlijk het gevolg van de laatste 2 competitiewedstrijden, die overigens in mijn ogen vorig jaar (allebei) niet gewonnen zouden zijn. Thuis met 1-2 achterkomen, evenals Utrecht uit zouden vorig seizoen te hoge barrieres zijn geweest. Waarom lukt het nu dan wel? Door HtC? Weet ik (nog) niet. Feit is dat Ajax in ieder geval niet meer per definitie tegen fysiek sterkere tegenstanders de boot ingaat. Kan toch moeilijk alleen aan Stam liggen...
Het stinkt aan alle kanten!
Ten Cate traint echt met die jongens. Hij hamert op zaken en geeft bepaalde spelers extra vertrouwen. Spelers als Emanuelson en Babel mogen fouten maken, zonder zich meteen zorgen te maken over hun plek in het elftal. Ten Cate lijkt een goede mix te hebben gevonden tussen vertrouwen geven en prestaties eisen van die jongens.
Ten Cate zei deze week ergens dat zijn team hem in positieve zin heeft verbaasd. Zonder dat nou om te willen draaien wil ik wel zeggen dat Henk mij in positieve zin heeft verrast. Hij heeft het team en de media tot nu toe goed in de hand, er is spelvreugde en progressie in het spel.
Bij zijn aantreden kon niemand me uitleggen waar hij nou goed in was en waarom het onder hem beter zou gaan dan met Danny. Maar tot nu toe is het gewoon een heel leuk seizoen.
Bij zijn aantreden kon niemand me uitleggen waar hij nou goed in was en waarom het onder hem beter zou gaan dan met Danny. Maar tot nu toe is het gewoon een heel leuk seizoen.
Wil je die naam nooit meer gebruiken? :X
Het seizoen is nog lang. Wie weet kent dit Ajax ook weel een bepaalde maand syndroom, zoals onder LVG het Maart syndroom. Dan moeten we kijken hoe het team en trainer zich staande houden.
Ook de komende tijd is het niet makkelijk met Heerenveen uit en PSV thuis.
Het seizoen is nog lang. Wie weet kent dit Ajax ook weel een bepaalde maand syndroom, zoals onder LVG het Maart syndroom. Dan moeten we kijken hoe het team en trainer zich staande houden.
Ook de komende tijd is het niet makkelijk met Heerenveen uit en PSV thuis.
Er is hier wel regelmatig verteld dat hij een goede veldtrainer is. In mijn ogen blijkt dat tot nu toe wel uit het positiespel.Dubbel schreef:Ten Cate zei deze week ergens dat zijn team hem in positieve zin heeft verbaasd. Zonder dat nou om te willen draaien wil ik wel zeggen dat Henk mij in positieve zin heeft verrast. Hij heeft het team en de media tot nu toe goed in de hand, er is spelvreugde en progressie in het spel.
Tot nu toe heeft hij z'n temperament ook behoorlijk onder controle weten te houden. Richting pers en spelers. :xyxthumbs:
'Ajax wordt alleen nog maar beter'
AMSTERDAM - Ajax-trainer Henk ten Cate vindt dat zijn ploeg met de 4-0 zege op Feyenoord in mentaal opzicht een enorme stap vooruit heeft gezet. ''Het elftal wordt nu niet meer slechter. Alleen nog maar beter.''
Vanavond tegen ADO Den Haag verwacht Ten Cate dan ook een goede wedstrijd. Ook zonder aanvoerder Jaap Stam en Hedwiges Maduro - die allebei rust krijgen - stappen de Amsterdamse koplopers tegen ADO (1 punt) volgens Ten Cate vol zelfvertrouwen het veld op. ''Ze moeten het nu ook laten zien zonder Stam. Ik hoop dat het een prachtige wedstrijd wordt voor het publiek.''
Ten Cate was gistermiddag vol zelfvertrouwen. Na de zeges op FC Utrecht (3-2), FC Groningen (3-2) en Feyenoord (4-0) ziet de trainer een stijgende lijn in het spel van zijn ploeg. ''Het elftal wordt nu niet meer slechter. Alleen nog maar beter. Al bestaat de kans natuurlijk altijd dat je nog een keer slecht speelt.''
Ten Cate baseert zijn mening onder meer op de vooruitgang die hij wekelijks waarneemt, de goede beurten die invallers maken en op de goede wisselwerking tussen coach en spelers. Zo toverde hij tegen Feyenoord met Kenneth Perez als extra middenvelder en een één-tegen-één verhouding in de eigen defensie een tactische variant uit de hoed waar de Rotterdammers amper antwoord op hadden. ''Als spelers merken dat de plannen van de coach resulteren in een zege, neemt het respect voor de coach toe.''
Ten Cate schreef de forse zege in de Kuip daarom niet louter toe aan het slechte spel van Feyenoord, maar ook aan het goede spel van Ajax. ''Wij dwongen Feyenoord fouten te maken. En in de fase dat het duel grimmig werd, zijn we onder alle omstandigheden rustig gebleven. Daarmee ben ik content.''
De afgetekende zege van zondag doet Ten Cate zelfs vermoeden dat hij zijn ploeg na de verloren wedstrijd tegen Roda JC (2-0), ruim een maand geleden, ten onrechte een slappe wedstrijdinstelling heeft verweten. ''Als het team de juiste mentaliteit in de weken daarna wél kan opbrengen, moet er toen iets anders aan de hand zijn geweest. Misschien was het vermoeidheid van een zware voorbereiding of de reis naar Noorwegen voor het duel met IK Start. Want het is onmogelijk dat de mentaliteit na Roda zo snel is gegroeid.''
Behalve een bloeiend teamproces ziet Ten Cate ook veel individuele vooruitgang. Zo constateerde hij tevreden dat Wesley Sneijder ook goed in een controlerende rol op het middenveld kan spelen. In de rug van Perez liep hij de ruimtes dicht, hield hij het veld breed en stopte hij de aanvallen van rechtsback Dwight Tiendalli. ''Sneijder is zich aan het ontwikkelen tot een allround middenvelder. Hij voerde de tactische opdracht die ik hem had gegeven perfect uit. Hij is van groot belang voor het team.''
Ook in Urby Emanuelson ziet Ten Cate veel potentie. Hoewel de twintigjarige linkspoot in het duel met FC Kopenhagen door onachtzaamheid ten minste één doelpunt toestond, is Ten Cate ervan overtuigd dat Emanuelson een prachtige loopbaan tegemoet gaat.
''Urby heeft af en toe nog droommomenten, maar hij is een geweldige speler. Hij heeft niet alleen een goede techniek, maar kan ook goed verdedigen. Hij moet alleen nog leren dat hij de bal in sommige situaties in de tribune moet jagen. Maar als hij geen pech heeft met blessures, denk ik dat hij de absolute top kan halen.''
© Het Parool, 25-10-2006
Het respect neemt toe, de coach kan beter met de spelers werken, de ploeg wint, het respect neemt toe... En als de trainer geen indruk maakt, geldt het omgekeerde. Dan gaan de spelers hun eigen wedstrijd spelen, zoals we vorig seizoen regelmatig hebben zien gebeuren, er wordt verloren, de coach verliest respect, etc.
Natuurlijk, we zijn er nog niet. Het zal best een keer misgaan. Maar ik zie in elk geval vooruitgang. Zondag stond Ajax als een huis; het won met goed teamspel, niet met toevalsvoetbal.
Dat we bovenaan staan, vind ik een meevaller. Ik had gerekend op meer puntverlies en hoopte vooral dat de schade in de eerste maanden niet te groot zou zijn.
Dat we bovenaan staan, vind ik een meevaller. Ik had gerekend op meer puntverlies en hoopte vooral dat de schade in de eerste maanden niet te groot zou zijn.