Henk ten Cate: de inmiddels ex-trainer van AJAX!
Moderator: mods
- Alaindebanaan
Oké, ik heb er een ander gevoel bij. Maar als je de tekst letterlijk neemt heb je gelijk.Thomas schreef:Zucht.
Het antwoord op deze vraag staat notabene in je eigen post:Alaindebanaan schreef:Waaruit maak jij nou op dat hij in principe stopt??
"Mijn contract bij Ajax loopt over anderhalf jaar af. Misschien knoop ik er nog een jaar aan vast als ik die kans krijg. Maar in principe wil ik over anderhalf jaar stoppen als trainer"
Een :aai: -tje voor mij dan maar? :xyxthumbs:
Vrouwen, je kunt niet met, maar ook niet zonder.
En speciaal voor de Dr.:
"Vrouwen, je kan niet met ze..."
En speciaal voor de Dr.:
"Vrouwen, je kan niet met ze..."
- Giacomo Puccini
Adriaanse (AZ) en Ten Cate (Barcelona) zijn beiden niet na 2 jaar gestopt, zo kun je het ook zien. Als Ten Cate het goed doet en het naar zijn zin heeft tekent hij gewoon bij Ajax bij, dat weet ik bijna zeker. Maar dat duurt nog lang, dus logisch dat hij het voorlopig bij 'in principe 2 jaar' houdt.Thomas schreef:Dat weet je niet. Adriaanse stopte ook bij AZ. Ten Cate had zelf ook deel kunnen uit blijven maken van een ogenschijnlijk historisch Barcelona-team, maar ging weg.
Ajax!
Adriaanse en Ten Cate waren beiden destijds dan ook niet van plan om definitief uit het trainerschap te stappen. Als iemand eenmaal zo'n drastische beslissing neemt stapt hij daar niet zo snel vanaf, denk ik.Giacomo Puccini schreef:Adriaanse (AZ) en Ten Cate (Barcelona) zijn beiden niet na 2 jaar gestopt, zo kun je het ook zien. Als Ten Cate het goed doet en het naar zijn zin heeft tekent hij gewoon bij Ajax bij, dat weet ik bijna zeker. Maar dat duurt nog lang, dus logisch dat hij het voorlopig bij 'in principe 2 jaar' houdt.
- Giacomo Puccini
4/10/2006 - Ten Cate zegt vraagtekens bij trip naar China
(Gepost door RvN)
In Voetbal International zet Henk ten Cate vraagtekens bij de geplande trip naar China aan het einde van het seizoen. De hoofdcoach zegt de financiele en commerciele belangen te snappen, maar doordat ook de nationale elftallen steeds langer door spelen in de zomerstop, komen de spelers aan te weinig rust toe. Maduro en eerder Emanuelson zijn daar exponenten van. Ten Cate moest hen langdurig rust geven omdat zij interlandverplichtingen hadden enkele zomers achtereen. "En dat terwijl Ajax gewoon het salaris blijft doorbetalen", aldus Ten Cate.
Ajax Netwerk4/10/2006 - Ten Cate gaat ook jeugd trainen
(Gepost door RvN)
In Voetbal International staat te lezen dat Cruijff op de meeting met de gehele technische staf van de jeugdopleiding de boel goed heeft wakker geschud. Er worden direct plannen ontwikkeld om de jeugdopleiding te verbeteren om weer onderscheidende spelers op te leiden en om aan de uitblinkende talenten juist meer aandacht te besteden om ze verder te laten ontwikkelen. Ten Cate laat weten meer tijd te willen vrijmaken voor de jeugdopleiding en zelf ook af en toe trainingen te gaan geven aan de jeugd.
Zo'n trip naar China is best een gok. Zelfs clubs met grotere selecties zoals als Man U en Madrid kregen er achteraf een terugslag door. Als ze het toch doen zorg dan dat het voor de spelers zoveel mogelijk ontspanning is. Dus geen zware wedstrijden en met beperkte commerciele verplichtingen. Maar ja, op zo'n Ajax zit den Chinees natuurlijk weer niet te wachten. Misschien moeten ze Cruijff maar sturen met de A1. Kan Jopie de jeugd meteen wat onderscheidend vermogen bijbrengen.
VoetbalzoneDe Haan: 'Ajacieden moeten komen'
Geschreven door Robert Smid op maandag, 16 oktober om 16:48
Jong Oranje-coach Foppe de Haan heeft hard gereageerd op eerdere uitlatingen van Ajax-trainer Henk ten Cate. De oefenmeester was het niet eens met de trainer van de Hoofdstedelingen als het gaat om het niet selecteren van bepaalde Ajacieden. "Als ik wil dat bepaalde spelers voor Jong Oranje uitkomen, dan eis ik ze desnoods op."
Centraal staat het alsmaar selecteren van jongelingen als Urby Emanuelson, Hedwiges Maduro en Ryan Babel. Henk ten Cate meldde eerder dat het drietal niet aan rusten toekomt als zij alsmaar geselecteerd worden. "Dan zijn ze op dit tempo na hun 25ste uitgebrand. "
Toch vind de Frieze coach dat de Ajax-trainer niet zo moet klagen. "Ik wil zeker geen ruzie stichten tussen Ajax en de KNVB, maar als het moet zal ik de sterkste selectie oproepen. En dan gebruik ik dus de reglementen die beschrijven dat een club haar spelers moet laten gaan voor elke interland."
"Momenteel zijn Babel, Emanuelson en Maduro belangrijk voor het Nederlandse voetbal, zowel bij het 'grote' Oranje als bij het Olympisch team. Het zijn spelers die voor het verschil kunnen zorgen. Komen ze niet opdagen terwijl ik het ze het heb opgedragen? Dan hebben zij en hun club een probleem. Maar ik vertrouw erop dat het niet zo ver zal komen."
Interessant leesvoer:
VolkskrantMet de borst naar voren
Charles Bromet
Aan de vooravond van de klassieker tegen Feyenoord voelt Ajax zich weerbaarder en fitter dan vorig seizoen. De aangeslagen ploeg van Danny Blind is onder de nieuwe trainer Henk ten Cate koploper geworden in de eredivisie. En dan moet spits Huntelaar zijn draai nog vinden.
Als Henk ten Cate memoreert dat Ajax voor het eerst in tweeënhalf jaar weer de eredivisie aanvoert, klinkt zijn stem rustig. Het is een statistiek, hoe fraai ook, die de coach niet in extase brengt. Hij zegt het bijna achteloos.
Oprecht enthousiasme klinkt er pas als hij een paar dagen terugwandelt in zijn geheugen en als vanzelf belandt bij die sensationele zaterdagavond in de Arena toen Ajax aantrad tegen FC Groningen.
Het fascinerende schouwspel vergde het uiterste van beide ploegen. Urby Emanuelson vestigde tien minuten voor tijd de aandacht op zich door het winnende doelpunt te maken met een vernietigende uithaal in het dak van het doel.
Ten Cate: ‘Dit is wat we willen: voetballen met een portie lef en gezonde brutaliteit. Dus geen misplaatste arrogantie, maar flair tonen op het juiste moment.’
Die flair ziet de coach terug bij meer spelers uit zijn selectie, zoals bij John Heitinga. De 22-jarige verdediger was vorig seizoen langdurig uit vorm en leek met zichzelf te worstelen. Toen hij zich dit seizoen – na een desastreuze wedstrijd met Oranje tegen Luxemburg, waarin hij onder striemend gefluit was gewisseld – weer bij de groep meldde, zag Ten Cate een nieuwe Heitinga.
Ajax trainde een dag later in het Amsterdamse Bos. Ten Cate: ‘Toen de groep een bejaarde dame met looprek passeerde, riep Heitinga ineens: ‘Dat was ik tegen Luxemburg.’ Dat vond ik zo goed. Die zelfspot vertelt het hele verhaal over hoe hij nu in zijn vel zit.’
Dat is – als we Heitinga mogen geloven – behoorlijk goed. Met de ploeg die morgen in De Kuip op bezoek gaat bij Feyenoord gaat het sowieso voortvarend. En dat is opmerkelijk: hetzelfde team stond als verdoofd op het veld na de uitschakeling in de Champions League door FC Kopenhagen, slechts een kleine twee maanden geleden.
‘Dat we die klap zo goed hebben verwerkt, vind ik niet zo opmerkelijk’, zegt technisch directeur Martin van Geel. ‘Ik vond dat een incident. Normaal win je zo’n wedstrijd, maar op deze avond mochten we gewoon niet winnen, als je kijkt naar alle pech die we hadden.
‘De nederlaag kwam natuurlijk op het vreselijkste moment, maar het gaf ook aan dat we nog tijd nodig hebben. En het was goed dat we beseften waar we vandaan zijn gekomen.’
Van Geel doelt op het dramatisch verlopen seizoen 2005-’06, dat trainer Danny Blind zijn baan kostte. Als vierde, met 24 punten achterstand op landskampioen PSV, beëindigde Ajax de competitie.
De play-offs brachten redding. Maar voor Blind, die op de valreep nog de KNVB-beker won, was het doek al gevallen. ‘Dat ontslag verdient geen schoonheidsprijs, maar vergeet niet dat de stemming pas omsloeg na de winst op Feyenoord in de play-offs. Met veel geluk hebben we de wind toen nog mee gehad’, zegt Daniël Dekker.
Dekker is, behalve dj op de radio, sinds een aantal maanden voorzitter van de supportersvereniging van Ajax. Als hij het afgelopen seizoen onderweg was van huis naar de Arena, proefde hij bij zichzelf en andere supporters een cynische houding.
‘Zal mij benieuwen wat het vandaag weer wordt. Dat gevoel. Ik kreeg sms’jes van bekenden uit Waalwijk. Of we wilden oppassen, want RKC kwam wel erg dichtbij.’
Volgens Dekker is het nog te vroeg om te stellen dat het echte Ajax-spel weer terug is. De ploeg, waarvan middenvelder Hedwiges Maduro zich na vorig seizoen geen enkele goede wedstrijd kon herinneren, is drie maanden later niet ineens veranderd in een sprankelend elftal.
Van Geel: ‘We kunnen dominanter voetballen en dat doen we ook. We zijn mentaal weerbaarder. Er wordt met meer beleving getraind. En de ploeg is beter in balans.’
Na een korte stilte vervolgt de directeur: ‘Het professionele klimaat is verbeterd. Maar we zijn net onderweg. Dit is pas stap één. We zijn nog niet zo ver dat we wedstrijden gemakkelijk winnen.’
Daarvan waren de laatste twee confrontaties een goed voorbeeld. Ajax won zowel van FC Utrecht als van FC Groningen met 3-2, beide keren na een enerverende wedstrijd die net zo goed anders had kunnen uitpakken.
Maar dat gebeurde niet en daarvoor heeft verdediger John Heitinga een verklaring: ‘Je merkt dat het elftal opstaat als er gewerkt moet worden. Iedereen kletst er bovenop en wil zijn duels winnen.’
Maar waarom nu pas? En niet vorig seizoen ook al? ‘Het is niet zo dat wij wakker geschud moesten worden, maar nu heeft het elftal een nieuwe impuls gekregen. De trainer hamert er ook op dat we dit jaar kampioen willen worden en onze thuiswedstrijden dus zeker moeten winnen. Iedereen wil nu als winnaar van het veld stappen.’
En waar mogelijk steekt de technische staf een handje toe. Zo las Fons Groenendijk in de week voorafgaande aan de wedstrijd tegen Utrecht in De Telegraaf een artikel, waarin aanvoerder Gregoor van Dijk stelde dat Wesley Sneijder die zondag een doodschop kon verwachten.
De assistent van Ten Cate besloot het knipsel in de kleedkamer op te hangen. ‘Ze hebben het stuk voor stuk gelezen en de algemene opinie was: wij laten ons niet slachten in Utrecht’, zegt hij. ‘Wij wilden af van de mythe dat je wint als je Ajax aanpakt.’
Die middag zag het Utrecht-publiek iets dat ze jaren niet hadden gezien: een strijdend Ajax dat de thuisploeg met eigen wapens versloeg. Saillant detail: Van Dijk kreeg in de tweede helft de rode kaart, omdat hij zijn noppen op de borst van Sneijder plaatste.
Het opvallende aan die wedstrijd was het grote contrast met de ontmoetingen tussen Ajax en Utrecht vorig seizoen. De ploeg van coach Foeke Booy won toen twee keer. Op beide overwinningen viel niets af te dingen.
‘Toch ben ik niet verbaasd over dit grote verschil’, zegt Booy nu. ‘Ajax was vorig jaar dolende. Nu hebben ze goed ingekocht met Stam, Gabri en Perez. De ploeg straalt meer volwassenheid uit en is weerbaarder geworden.
‘Vorig seizoen was de wil om te winnen er misschien wel, maar de uitvoering bleef achter. Ajax was kwetsbaarder. Nu hebben ze een enorme stap voorwaarts gezet. Als je kampioen wilt worden en in de Champions League wilt spelen, moet je weerbaar zijn.’
Volgens Ron Jans is Ajax dit seizoen een voorname titelkandidaat. De trainer van FC Groningen ondervond met zijn ploeg vorige week exact hetzelfde als Booy twee weken eerder in Utrecht: Ajax laat zich niet meer zo gemakkelijk opzijzetten.
Groningen was vorig seizoen thuis zowel in de competitie als in de play-offs oppermachtig in de onderlinge duels. Vorige week speelde de ploeg van Jans opnieuw uitstekend in de Arena, maar was er een belangrijk verschil met de vorige edities: deze keer vocht Ajax terug.
‘Ze spelen verdedigend meer naar voren en zijn op zoek naar het echte Ajax-spel. Vorig seizoen waren ze vooral op zoek naar resultaat’, zegt Jans. ‘Ajax is niet ineens een heel andere ploeg, maar de mentaliteit is veranderd. Ze houden de rug recht en lopen weer met de borst naar voren. Zo van: wij zijn Ajax! Maar nu roepen ze het niet alleen, ze laten het ook zien.’
Er is nóg een belangrijk verschil met vorig seizoen: Ajax lijkt niet langer alleen afhankelijk te zijn van de doelpunten van Klaas-Jan Huntelaar. De 23-jarige spits nam vorig seizoen, na de winterstop, een aangeslagen elftal bij de hand door zestien keer te scoren in evenveel wedstrijden.
Maar na zes wedstrijden dit seizoen staat de teller op twee. Toch zegt dat niets over het spel van de aanvaller. Want ook als hij niet scoort, is Huntelaar nadrukkelijk aanwezig. Jans: ‘Dat tweede doelpunt van Babel tegen ons was eigenlijk van Klaas-Jan. In het strafschopgebied is hij fantastisch. Hij is niet gemeen, wel sluw en gewiekst. Het klopt dat Ajax niet meer afhankelijk is van hem.’
Van Geel: ‘Maar hij weegt zo zwaar op de verdediging van de tegenstander dat anderen kunnen profiteren.’
Dat gebeurt dan ook. Met name de linkerflank – bestaande uit back Emanuelson, middenvelder Sneijder en aanvaller Babel – rendeert uitstekend. Gezamenlijk maakten zij 8 van de 18 competitietreffers.
De knieblessure die Babel in de wedstrijd tegen Groningen opliep en die hem minimaal drie weken aan de kant houdt, komt dan ook op een vervelend moment.
Maar het is dit seizoen pas de eerste tegenvaller in de Ajax-selectie. De ploeg is fitter dan voorgaande seizoenen. Bij de trainingen zie je vrijwel iedere speler na afloop nog wat oefeningen voor zichzelf doen.
Van Geel: ‘Van het eerste tot het laatste moment is er beleving. Iedereen blijft op het veld. Daaruit wordt rendement gehaald. De intensiteit is onder Ten Cate opgevoerd en het is knap dat hij de mensen daarbij heel houdt. Want vaak gaat dat gepaard met blessures.’
Ten Cate over Sneijder: ‘Zou het misschien iets uitmaken dat die jongen nu 4 kilo fitter is? Het scheelt nogal of je gewoon kunt lopen of met vier pakken suiker onder je arm moet sjouwen.’
Heitinga: ‘Er is nu een betere verhouding tussen arbeid en rust. Ten Cate is een goede trainer op de juiste plaats. Hij heeft de nodige ervaring en werkte bij Barcelona op topniveau. Blind was een goede trainer, die nooit een andere club onder zijn hoede had gehad. Daardoor zat hij misschien op de verkeerde plaats. Maar Blind is in mijn ogen niet mislukt hier.’
Na drie maanden onder zijn leiding is Ajax volgens Ten Cate ‘in alle opzichten’ verder in zijn ontwikkeling. De nederlaag van 2-0 in Kerkrade tegen Roda JC, de enige dit seizoen, was een uitzondering.
Ten Cate: ‘We waren ’s nachts laat teruggekomen, nadat we hadden gespeeld bij IK Start. De spelers waren vermoeid. Het is geen excuus, maar ik begrijp het wel.’
Het is bovendien het enige slechte resultaat in de competitie. Verder kan Ten Cate louter positief zijn over de vorderingen van zijn ploeg, waarin de aankopen hun waarde wekelijks bewijzen.
Jaap Stam is uitgegroeid tot de Grote Kale Leider van Ajax. Verdedigend is hij vrijwel foutloos en als mentor voor de jonge talenten is de 34-jarige voorstopper van onschatbare waarde. Heitinga: ‘Jaap is een rustpunt. Bovendien zie je dat tegenstanders liever even een blokje omgaan als hij eraan komt.’
Gabri is een energieke, dynamische middenvelder die de orde bewaakt op het middenveld. En Kenneth Perez heeft zich vooralsnog moeten schikken in een reserverol, maar had al wel drie keer succes als invaller.
Blijft over Roger, de razendsnelle denker die teamgenoten vanuit het niets vrij voor de keeper kan zetten. Op de vraag waarom de Spanjaard op dit moment reserve is, geeft Ten Cate een antwoord waarin hij tevens de ontwikkeling van zijn ploeg aangeeft.
Ten Cate: ‘We zijn als elftal nog niet in staat Roger beter te laten spelen. Als ik hem nu opstel, moet hij te veel lopen en dat is zijn kwaliteit niet. Maar straks kan hij het spel gaan bepalen, want ik heb zelden iemand gezien die zo goed het positiespel beheerst. Geloof mij: Roger kan heel snel van heel veel waarde worden voor het team.’
Met de borst naar voren
Charles Bromet
Toen hij zich dit seizoen – na een desastreuze wedstrijd met Oranje tegen Luxemburg, waarin hij onder striemend gefluit was gewisseld – weer bij de groep meldde, zag Ten Cate een nieuwe Heitinga.
:nooo: :nooo: :nooo:
Voor de rest hoort dit stuk propaganda niet in een krant, maar in een Ajax-huisorgaan.
Het is een snel geschreven, eenzijdig prutstuk. Feiten kloppen niet, waardoor ook anekdotes of wel verzonnen zijn, ofwel onzin zijn. Daarnaast was Groningen vorig jaar in de ArenA helemaal niet de bovenliggende partij.
Een flutstuk. Ja, het is jouw krant en die mag je verdedigen, maar dit is echt superbagger. Laat Charles eens wat research doen ofzo.
Geldt trouwens ook voor de VI dat een interview met Peter Bosz opende met het verhaal dat Ajax de ex-internationals van Spanje Gabri en Roger had weten te strikken. Feitelijk compleet onjuist, of ik moet de interlands van Roger hebben gemist.
En waar zijn de vragen over Ogararu, Krohn Deli, De Mul en anderen die niet/nauwelijks presteren?
Vandaar: eenzijdige troep.
Een flutstuk. Ja, het is jouw krant en die mag je verdedigen, maar dit is echt superbagger. Laat Charles eens wat research doen ofzo.
Geldt trouwens ook voor de VI dat een interview met Peter Bosz opende met het verhaal dat Ajax de ex-internationals van Spanje Gabri en Roger had weten te strikken. Feitelijk compleet onjuist, of ik moet de interlands van Roger hebben gemist.
En waar zijn de vragen over Ogararu, Krohn Deli, De Mul en anderen die niet/nauwelijks presteren?
Vandaar: eenzijdige troep.
- Giacomo Puccini
Bromet schrijft dat Groningen in de onderlinge duels thuis oppermachtig was. En dat is wel degelijk een kloppend feit.Steef schreef:Het is een snel geschreven, eenzijdig prutstuk. Feiten kloppen niet, waardoor ook anekdotes of wel verzonnen zijn, ofwel onzin zijn. Daarnaast was Groningen vorig jaar in de ArenA helemaal niet de bovenliggende partij.
Welke feiten en anekdotes zijn volgens jou nog 'meer' niet kloppend? Laat maar komen, kunnen we die zo nodig ook meteen even ontzenuwen.
Het artikel van Bromet is inderdaad een positief stukje, zonder veel negatieve nuances. Aan de uitschakeling door Kopenhagen wordt zelfs een positieve draai gegeven.
Maar de positieve dingen eruit lichten en de punten van kritiek achterwege laten is nog altijd iets anders dan onwaarheden vertellen. Ik sluit niet uit dat er leugens in het stuk staan maar noem ze dan - vooralsnog ben ik niet overtuigd.
En laten we eerlijk zijn. Het stuk is geschreven vanuit het perspectief van vorig seizoen. Dan kun je ook eigenlijk alleen maar verbeteringen opsommen.
Ajax!