www.ad.nl
Topclubs vechten om Leo
Door MARCEL VAN DER KRAAN
Het gevecht om Leonardo is losgebarsten. De Nederlandse topclubs Ajax en PSV trekken aan de Braziliaan, die voor het volgend seizoen ook een contract in Spanje en Engeland kan tekenen. NAC hoopt dat hij in elk geval tot het einde van het seizoen in Breda blijft.
BREDA - Dat Leonardo voor NAC niet te behouden is, realiseert ie dereen zich inmiddels in Breda. De interesse voor de spits is zo groot, dat het nu alleen nog de vraag is of hij in de winterstop - de eerstvolgende transferperiode - wordt weggekaapt.
De ex-Feyenoorder hoorde de afgelopen dagen welke visie en plannen de trainers hebben van de clubs die op hem azen. Gisteren sprak hij uitgebreid met PSV. Tot 1 januari mogen er geen salarisonderhandelingen plaats hebben. Pas zes maanden voordat het contract van Leonardo afloopt mogen clubs hem een aanbieding doen.
In het voortraject wordt echter gepolst naar welke club de voorkeur van de speler uitgaat en andersom krijgt hij een hoeveelheid informatie aangereikt. Samen met Osasuna en Celta de Vigo uit Spanje, Tottenham Hotspur uit Engeland) stonden Ajax en PSV deze week te dringen om hun interesse kenbaar te maken.
Stan Valckx, technisch manager van PSV: ,,Leonardo heeft een paar weken geleden indruk gemaakt, toen hij met NAC tegen PSV speelde. Na die wedstrijd is er intern over Leonardo gesproken. Dat we dat hebben gedaan, geeft al aan dat we serieus over hem nadenken. Of we hem al in de winterstop willen halen, weet ik niet. Aan het einde van dit seizoen is Leonardo transfervrij. En wij zitten nog altijd in een situatie dat we goed met ons geld moeten omgaan."
Ajax heeft wel de financiën om de speler al in januari over te hevelen. Daarmee heeft het dan een voorsprong ten opzichte van de concurrent. Al zal er altijd geld worden vrijgemaakt in Eindhovenals Ronald Koeman Leonardo met alle geweld direct wil inlijven. Ook omdat het om ’slechts’ 750.000 euro gaat, waarbij een ruim percentage nog voor Feyenoord is.
Dat Leonardo al zijn ja-woord aan Tottenham Hotspur zou hebben gegeven, wordt door alle partijen ontkend. De speler zou ook nu niet meer met de Nederlandse topclubs hoeven te praten, als hij dat wel had gedaan. De club van Martin Jol zit op dit moment acher Ajax en PSV in de wachtkamer.
Leonardo geniet intussen van de aandacht, die hem ten deel valt. Na vier dramatische seizoenen is hij plotseling de meest besproken man in de Nederlandse competitie. Statistisch gezien is het zelfs onvoorstelbaar dat er zo hard om de handtekening van de Braziliaan wordt geknokt. De balans na elf competitiewedstrijden? Eén doelpunt. Geen spits ter wereld die met een dergelijke productie door topclubs wordt begeerd. Daar tegenover staan echter zijn grootse vorm en zijn assists, en natuurlijk zijn wervelende optreden in het bekertoernooi tegen FC Groningen.
De spelers van NAC hopen intussen dat de speler zijn vertrek zal uit stellen tot de zomer en het seizoen gewoon afmaakt in Breda. Doelman Edwin Zoetebier zegt: ,,Voor ons is Leo een heel belangrijke factor. Hij is het verschil tussen rijk en arm. Soms kom je spelers tegen voor wie je je het 'schompes' moet werken. Maar dat doe je als die speler wedstrijden voor je wint. Voor Leo gaan wij de strijd wel aan.''
Zoetebier werkte ook met Leonardo samen bij Feyenoord. De doelman vindt dat de speler volwassen en stabieler is geworden. ,,Hij is veel rustiger dan vroeger. Dat komt zijn spel ten goede. Het is logisch dat de boel nu losbarst. Voor de fans hoop ik dat hij hier nog even blijft.’’
Begin dit seizoen was er nog commotie rond de spits, die botste met coach Ernie Brandts. ,,Niemand in de groep heeft problemen met Leo. Daarnaast moet hij dat grillige lekker houden. Van Persie is ook net even anders dan de meeste spelers. Zulke types hebben iets onvoorspelbaars. Van Leonardo weet je in het veld nooit wat hij gaat doen. Dat maakt hem een bijzondere spits.''
Betrouwbaar Transfernieuws
Moderator: mods
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
- El Clavo
- AT Toto winner 08/09
AOKanu wil samen met Davids terug naar Ajax
--------------------------------------------------------------------------------
16 november 2006
Nwankwo Kanu geeft deze maand in het blad Voetbal Magazine nadrukkelijk aan dat hij hoopt op een terugkeer naar Ajax. De Nigeriaan werd in 1993 door Ajax gecontracteerd en maakte vervolgens deel uit van de selectie die onder Louis van Gaal in 1995 de Champions League veroverde. Kanu heeft sterk het gevoel dat een rentree in Amsterdam nabij is.
"Nog even niet, ik heb een contract hier", zegt de aanvaller van Portsmouth in het maandblad. "Maar ik kom terug, dat kan bijna niet anders. Bij Ajax liggen mijn roots. Bij Ajax ben ik volwassen geworden. I really like to go back, you know. En Edgar wil ook terug naar Ajax. Ik denk dat we nog een mooie tijd kunnen beleven samen. Dus als Ajax wil komen onderhandelen, graag! Ik stap zo met mijn vrouw en mijn zoontje op het vliegtuig naar Amsterdam."
Kanu, die al jaren in de Premier League voetbalt, komt nog zeer regelmatig in de hoofdstad. "Amsterdam ken ik zo goed... Ik ben daar nog heel vaak, zeker één keer per maand. Er wonen nog altijd een boel vrienden van me. En m'n advocaat. Ik ga ook nog wel eens naar Ajax kijken. Different team, but the supporters are the same. Ik was gelukkig in Amsterdam. Gelukkig met de stad, met de club, met mijn vrienden."
De uitspraken van de centrumspits zijn opvallend omdat hij op een vervelende manier bij Ajax vertrok. De salariseisen van Kanu zouden te gortig zijn geweest. Het was een publiek geheim dat sommige spelers een aanzienlijk hoger salaris ontvingen dan andere. "Dat is op zich geen probleem", reageert Kanu. "De een is nou eenmaal meer waard dan de ander. Alleen waren de verschillen bij Ajax eenvoudigweg té groot. Ik hield van Ajax, echt waar. En van de supporters. Maar je moet ook aan je familie denken. Ik had het niet erg gevonden om iets minder te verdienen dan sommige andere spelers. Maar niet gigantisch veel minder! Bij Ajax was de balans totaal zoek."
Afgelopen zomer maakte de dertigjarige Kanu de overstap van West Bromwich Albion naar Portsmouth. Een transfer naar Ajax vond geen doorgang omdat de club te lang wachtte. "Portsmouth was sneller", verklaart Kanu, die niet het gevoel heeft aan zijn top te zitten. "Ik heb nog lang niet mijn top bereikt. Nog een paar jaar bij Ajax voetballen? Alles is mogelijk."
Vreemd dat de liefde voor Ajax pas weer op ver gevorderde leeftijd om de hoek komt kijken. Het is niet onlogisch dat spelers op de top van hun carrière in een grote buitenlandse competitie spelen en niet al op 28-jarige leeftijd naar Ajax terugkeren. Wel verwacht ik dat spelers tijdens de laatste twee goede jaren van hun carrière terugkomen bij Ajax en niet nog twee jaar bij Ajax komen voetballen als ze met een noodgang bergafwaarts snellen. Dat doen ze dan maar fijn in Qatar, Japan of de VS. Ajax is geen bezigheidstherapie voor gepensioneerden die dat zelf nog niet weten.
- Wie kent Cees de Wolf nog
- AT Toto winner 09/10
Da's toch niet zo vreemd? In de tussentijd spelen ze zich 3 keer financieel onafhankelijk. Dan kiezen ze: gaan we nog lekker even bij Ajax voetballen en worden we 3,5 keer financieel onafhankelijk, of gaan we naar Japan en worden we 4 keer financieel onafhankelijk? Helemaal onbegrijpelijk is dat niet.Jabukajaja schreef:Vreemd dat de liefde voor Ajax pas weer op ver gevorderde leeftijd om de hoek komt kijken.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley
Wat moet zo'n Afrikaanse jongen dan? Die heeft een heel dorp te onderhouden. Ik zie nog de beelden voor me van Kanu, op de hometrainer na zijn hartoperatie, Ajax-liedjes zingend, we love you Ajax, we do... :worshippy:
Maar nu is hij een beetje oud, helaas. Kanu was voor mij een HELD.
Maar nu is hij een beetje oud, helaas. Kanu was voor mij een HELD.
Het stinkt aan alle kanten!
- Dr. Living Stoned
- Founding Father
- AT Toto winner 09/10
Dat geef ik dus aan in het overige gedeelte van mijn post dat je niet quote.Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Da's toch niet zo vreemd? In de tussentijd spelen ze zich 3 keer financieel onafhankelijk. Dan kiezen ze: gaan we nog lekker even bij Ajax voetballen en worden we 3,5 keer financieel onafhankelijk, of gaan we naar Japan en worden we 4 keer financieel onafhankelijk? Helemaal onbegrijpelijk is dat niet.Jabukajaja schreef:Vreemd dat de liefde voor Ajax pas weer op ver gevorderde leeftijd om de hoek komt kijken.
Daar ben ik ook een beetje bang voor. De Kanu uit 1995 wil ik heel graag terugzien bij Ajax maar het is inmiddels 2006. Aan de andere kant moet ie toch nog wel wat in huis hebben, anders scoor je toch niet zoveel in de PL.Jöhnk schreef:Ik genoot ook van hem, maar laten we niet nog een mooie herinnering bederven. :eusa_pray:
Ik zie hem nooit spelen en heb dus geen idee hoe hij nu speelt en hoe fit ie bijvoorbeeld is. Maar als liefhebber hoop ik stiekem toch dat ie komt. Beetje een keuze tussen het hart en het verstand denk ik.....
Ik heb dit toch niet, gelukkig maar. Ik denk vooral aan de man die na de gewonnen CL finale zijn medespelers smeekt bij Ajax te blijven en de wereld te blijven veroveren. :worshippy:Jöhnk schreef:Laat ik het zo zeggen: als ik nu aan Jari denk, denk ik in eerste instantie aan de man die meer revalideerde dan speelde. Zonde. :sad:
- AT Toto winner 09/10
Gewoon aan de 2-0 tegen Roma denken! :cheer:Jöhnk schreef:Laat ik het zo zeggen: als ik nu aan Jari denk, denk ik in eerste instantie aan de man die meer revalideerde dan speelde. Zonde. :sad:
En Kanu zegt dat ie nog niet op zijn top is... Dus halen! :hypocrite:
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley
- Giacomo Puccini
'Ajax maakt grote kans op Leonardo'
--------------------------------------------------------------------------------
17 november 2006
Het gevecht om Leonardo is losgebarsten. Ajax en PSV trekken aan de Braziliaan, die voor het volgend seizoen ook een contract in Spanje en Engeland kan tekenen. NAC hoopt dat hij in elk geval tot het einde van het seizoen in Breda blijft. Volgens het Algemeen Dagblad realiseert iedereen zich bij NAC Breda dat Leonardo niet te behouden is.
De interesse voor de linkerspits is zo groot, dat het nu alleen nog de vraag is of hij in de winterstop wordt weggekaapt. De ex-Feyenoorder hoorde de afgelopen dagen welke visie en plannen de trainers hebben van de clubs die op hem azen, zo schrijft het AD. Donderdag zou Leonardo uitgebreid hebben gesproken met PSV. Samen met Osasuna, Celta de Vigo en Tottenham Hotspur stonden Ajax en PSV deze week te dringen om hun interesse kenbaar te maken.
In tegenstelling tot PSV zou Ajax wel de financiën hebben om Leonardo al in januari in te lijven. Daarmee heeft de Amsterdamse club een voorsprong op de concurrent. NAC Breda verlangt een transfersom van 750.000 euro voor Leonardo, waarbij een ruim percentage naar Feyenoord zal gaan. Dat de speler al zijn jawoord aan Tottenham Hotspur zou hebben gegeven wordt door alle partijen ontkend. De club van trainer Martin Jol zit volgens het AD op dit moment achter Ajax en PSV in de wachtkamer.
Henk ten Cate gaf al meerdere malen aan dat hij zeer gecharmeerd is van Leonardo, in wie hij een geschikte buitenspeler voor Ajax ziet.
Ajax Online