Edgar Davids
Moderator: mods
ADAjax gunt Edgar Davids bedenktijd
AMSTERDAM - Ajax gunt Edgar Davids de tijd om na te denken over het moment van zijn afscheid. Zo veel werd duidelijk na een gesprek dat de middenvelder gisteren had met technisch directeur Martin van Geel.
Davids. FOTO PRO SHOTS
,,We hebben een kop koffie gedronken met elkaar, daarin heb ik gevraagd hoe hij zijn nabije toekomst ziet. Edgar weet het nog niet precies. Hij overweegt een afscheid, maar twijfelt. Hij gaat er op zijn gemak over nadenken en gelijk heeft hij,’’ aldus Van Geel. ,,We hebben hem als club daarbij geen termijn gesteld. Een speler van zijn status verdient respect én tijd bij belangrijke beslissingen. Hij zal het ons ongetwijfeld tijdig laten horen of hij stopt of niet.’’
Het contract van de middenvelder loopt na dit seizoen af. In het afgelopen weekeinde liet hij zich ontvallen na te denken over een punt achter zijn carrière. Het ligt voor de hand dat op de eerste plaats zijn fysieke gesteldheid doorslaggevend zal zijn.
Daarnaast zal ook de komst van de nieuwe technische staf onder leiding van Marco van Basten een rol van betekenis spelen. Davids werd door de bondscoach niet meer opgeroepen voor het Nederlands elftal en één van zijn minder serieus bedoelde argumentaties daarbij - ‘Ik roep Jan Wouters toch ook niet op’ – viel slecht bij Davids. Het is echter de vraag of Van Basten als clubtrainer eveneens geen beroep op Davids wil doen. Rond de jaarwisseling kwam de bondscoach nog eens terug op zijn door Davids bekritiseerde uitspraak. ,,Ik heb die vergelijking met Wouters gemaakt,’’ zei Van Basten toen. ,,Maar dat deed ik nadat er vijf keer naar hetzelfde was gevraagd door verslaggevers. Uit balorigheid maakte ik toen die opmerking, ontstaan uit chagrijn naar die verslaggevers en niet naar de speler. Ik vind het vervelend als ik Edgar daarmee gekwetst heb.’’
Intern is het bij Ajax sinds het afgelopen weekeinde opvallend rustig gebleven. Het rapport dat in opdracht van de ledenraad is geproduceerd en dat veel stof deed opwaaien, wordt steeds minder onderwerp van gesprek. De directie doet zijn voordeel met de aanbevelingen, maar verder gebeurt er weinig.
De Raad van Commissarissen van Ajax interpreteerde het rapport onder meer als opdracht om algemeen directeur Maarten Fontein te ontslaan. Er werd daarover ook een gesprek gevoerd met hem. Maar sinds de ledenvergadering van vorige week, waarin het clubbestuur onder leiding van voorzitter John Jaakke, dezelfde voorzitter als van de RvC, demissionair werd verklaard, is het stil. Op het kantoor van Ajax wordt aangenomen dat Jaakke zich niet meer in de positie voelt om willekeurig welke werknemer te ontslaan. Men wacht op het aftreden van het bestuur en het aantreden van de nieuwe mensen in de komende zomer.
Davids vertrekt, Harm. Dat is een publiek geheim.
© Het Parool, 08-03-2008
Davids gaat de strijd aan
THOMAS RIJSMAN
AMSTERDAM - De belangen zijn bekend: om kans te houden op het kampioenschap moet Ajax morgen winnen van PSV.
Hij is realistisch omdat het niet anders kan. Hij is strijdvaardig omdat hij dat altijd is. En hij is respectvol omdat hij donderdag op televisie PSV nog zag winnen van Tottenham Hotspur. Edgar Davids vat zijn gemoed in de aanloop naar de wedstrijd morgen in Eindhoven in drie zinnen samen: ''De druk ligt bij ons. PSV is de kampioen. Wij zijn de uitdagers.''
De aanvoerder is zeker van een basisplaats, omdat Rasmus Lindgren nog steeds geblesseerd is aan zijn hamstring.
Davids krijgt daarmee de kans om zich te revancheren voor de eerste wedstrijd tegen PSV. Anderhalve maand geleden kreeg hij in de laatste minuut een rode kaart voor een onbesuisde tackle op de benen van Jefferson Farfán, nadat hij een minuut eerder ook al vol doorhaalde op het onderstel van Edison Méndez. ''Maar diezelfde speler zie ik donderdag een speler van Tottenham Hotspur uit het veld trappen. Dus waar hebben we het over?''
Toch bestaan er sindsdien twijfels over de middenvelder die moeite heeft om weer het niveau te halen van voor zijn gebroken scheenbeen. Die blessure hield hem tot de winterstop aan de kant.
Bij zijn presentatie als nieuwe trainer van Ajax deze week, plaatste ook Marco van Basten enkele vraagtekens bij de toekomst van Davids. ''Als hij net zo'n goede tweede helft van het seizoen speelt als vorig jaar, is hij welkom. Maar hij heeft een zware blessure gehad en hij is al op leeftijd. Hij moet aantonen dat hij een versterking is voor Ajax.''
De vraag is wat een speler als Davids nog te bewijzen heeft. Hij vernam de boodschap van Van Basten via de media en reageerde gisteren schouderophalend. ''Ik heb geen behoefte om daar op te reageren. Ik hou me bezig met het heden,'' aldus Davids, die recentelijk aangaf dat hij wel eens bezig kan zijn aan zijn laatste seizoen.
Onder Adrie Koster is Davids nog aanvoerder. ''Hij behoort tot een select groepje spelers met wie ik in de aanloop naar een wedstrijd overleg pleeg,'' aldus Koster.
In Eindhoven kiest Ajax voor een vertrouwd aanvallend concept met Klaas-Jan Huntelaar en Luis Suárez waarschijnlijk als spitsenduo. ''Wij moeten van onszelf uitgaan, willen we winnen. Het maakt niet uit hoe PSV speelt,'' aldus Koster die nadrukkelijk genoemd wordt als assistent-trainer bij PSV volgend seizoen. ''Daar hou ik geen dubbel gevoel aan over. Ik ben nu bezig met Ajax.''
Tot genoegen van Davids houdt Koster zich rustig nu Ajax per se moet winnen om nog kans te maken op de titel. ''Er zijn trainers die zich heel anders gaan gedragen in zo'n situatie. Dat is niet goed. De belangen zijn bekend.''
© Het Parool, 08-03-2008
- peter
- Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Onwaarschijnlijk, maar ik plaats het toch maar even.Adriaanse haalt Davids naar Salzburg’
Geschreven op maandag, 17 maart om 08:56
Volgens diverse Oostenrijkse media maakt Edgar Davids komende zomer mogelijk de overstap naar Red Bull Salzburg. De aanstelling van Co Adriaanse, die komend seizoen als opvolger van Giovanni Trapattoni aan de slag gaat, is hier naar verluidt debet aan.
Davids (35) lijkt bezig aan zijn laatste seizoen in het betaald voetbal. De middenvelder van Ajax liet eerder dit seizoen doorschemeren dat hij twijfelt aan het voorzetten van zijn carrière. Dat lijkt te maken te hebben met zijn fysieke gesteldheid.
Ook de komst van Marco van Basten zou hem inspireren tot een mogelijk vertrek. De huidige bondscoach van het Nederlands elftal deed geen beroep meer op de 74-voudig international.
Salzburg is de regerend kampioen van Oostenrijk en was op zoek naar een nieuwe coach voor het komende seizoen, nadat Trapattoni had aangegeven aan de slag te gaan als bondscoach van het Ierse nationale elftal. De Nederlander tekende voor één jaa
www.voetbalzone.nl
- Daily Blind
-
- AT Toto winner 15/16