Oleguer Presas
Moderator: mods
-
Oleguer: Ik kan beter dan ik heb laten zien
Oleguer: 'Van Basten vindt dat ik meer moet brengen aan de bal. Dat wil ik ook, maar het is moeilijk om te doen wat ik niet gewend ben.' Foto ANP
Oleguer Presas Renom zal niet de geschiedenis ingaan als de meest verfijnde Ajaxvoetballer aller tijden. Maar dit elftal kan de steun van de ervaren Spanjaard (29) goed gebruiken.
In de laatste thuiswedstrijd voor de winterstop, op 28 december, thuis tegen ADO Den Haag, moest de voormalige verdediger van Barcelona na 33 minuten het veld ruimen. Ajax stond weliswaar met 2-0 voor, maar Oleguer verdronk in de zee van ruimte die de tegenstander hem bood. Zijn plaats werd ingenomen door de bijna tien jaar jongere Gregory van der Wiel, die als jeugdspeler van de Amsterdamse club gewend is aan de snelheid en accuratesse waarmee de voorhoede vanuit de laatste linie van impulsen moet worden voorzien.
Met gebogen hoofd keerde Oleguer de Arena die middag de rug toe. Een pijnlijk moment was het, zonder twijfel, maar als een donderslag bij heldere hemel kwam de ingreep van trainer Marco van Basten niet. ''Bij Barcelona was ik louter verdediger,'' zegt Oleguer. ''Als ik de bal had, gaf ik die aan de middenvelders Xavi of Iniesta. Zij gingen spelen. Bij Ajax moet ik verdedigen én creatief zijn. Van Basten vindt dat ik meer moet brengen aan de bal. Dat wil ik ook, maar het is moeilijk om te doen wat ik niet gewend ben.''
Oleguer sprak erover met zijn trainer, meer dan eens zelfs. ''Ik zeg wat ik vind en dat kan ook tegen deze trainer. Mijn Engels is goed, dat heeft me wel geholpen in mijn gesprekken met Van Basten. Er is geen probleem tussen de trainer en mij. We hebben het ook zeker niet alleen over die wissel gehad. De laatste anderhalve maand voor de winterstop had ik een moeilijke periode. Maar in mijn eerste half jaar in Amsterdam heb ik ook goede wedstrijden gespeeld. Laat ik het zo zeggen: over het geheel genomen kan ik beter dan ik heb laten zien.''
Tijdens Ajax' trainingskamp in Portugal nam Oleguer geregeld de gelegenheid te baat om na de verplichte arbeid zijn traptechniek bij te schaven, terwijl Ajax op dat moment bezig was Rob Wielaert over te nemen van FC Twente. Een directe concurrent voor Oleguer, en een verdediger die er niet voor terugdeinst de middenlijn over te steken.
De komst van de dertigjarige Brabander verontrustte de Spanjaard echter niet. ''Ieder van ons heeft zijn eigen stijl van voetballen, elke tegenstander vraagt een andere aanpak. Soms heb je de ene speler nodig, soms de andere.'' Op de opmerking dat Ajax Wielaert niet voor de reservebank zou halen, antwoordde Oleguer: ''Maar daarvoor hebben ze mij ook niet gehaald.''
Zondag stonden ze zij aan zij in de klassieker tegen Feyenoord. Oleguer maakte zijn rentree in een elftal dat na de winterstop volledig van het pad was afgeraakt. Met het inbrengen van de Catalaan keerde de rust in de defensie terug. Ajax gaf tegen Feyenoord (2-0) voor het
eerst sinds het duel met ADO Den Haag op 28 december (3-0) geen doelpunt weg. Met Oleguer krijgt Ajax beduidend minder doelpunten tegen (twaalf in zestien duels) dan zónder hem: vijftien in zeven wedstrijden.
Morgenavond 20.45 uur, in de derde ronde van het Uefa-Cuptoernooi tegen Fiorentina, zal Van Basten wederom een beroep op Oleguer doen. Maar het is nog de vraag wie naast hem staat in het hart van de defensie: Wielaert is niet speelgerechtigd en Jan Vertonghen geblesseerd. Vermoedelijk valt de keus op Thomas Vermaelen. (DICK SINTENIE)
Parool
Maar eh.... echt goed verdedigen kan hij ook niet.
Het stinkt aan alle kanten!
Wel weer een speler die zegt met van Basten te praten...joey schreef:Oleguer: Ik kan beter dan ik heb laten zien
Oleguer: 'Van Basten vindt dat ik meer moet brengen aan de bal. Dat wil ik ook, maar het is moeilijk om te doen wat ik niet gewend ben.' [...]
Oleguer sprak erover met zijn trainer, meer dan eens zelfs. ''Ik zeg wat ik vind en dat kan ook tegen deze trainer. Mijn Engels is goed, dat heeft me wel geholpen in mijn gesprekken met Van Basten. Er is geen probleem tussen de trainer en mij. We hebben het ook zeker niet alleen over die wissel gehad. De laatste anderhalve maand voor de winterstop had ik een moeilijke periode. Maar in mijn eerste half jaar in Amsterdam heb ik ook goede wedstrijden gespeeld. Laat ik het zo zeggen: over het geheel genomen kan ik beter dan ik heb laten zien.''

Oleguer is niet gek, die zegt keurig wat hij moet zeggen:
Natuurlijk had hij de smoor in toen Wielaert werd gekocht. Wat denk jij?De komst van de dertigjarige Brabander verontrustte de Spanjaard echter niet. ''Ieder van ons heeft zijn eigen stijl van voetballen, elke tegenstander vraagt een andere aanpak. Soms heb je de ene speler nodig, soms de andere.''
Hij moet slijmen om aan speelminuten te komen!Thafunk schreef:Wel weer een speler die zegt met van Basten te praten...joey schreef:Oleguer: Ik kan beter dan ik heb laten zien
Oleguer: 'Van Basten vindt dat ik meer moet brengen aan de bal. Dat wil ik ook, maar het is moeilijk om te doen wat ik niet gewend ben.' [...]

I think I lost my fucking headache
-
- AT Toto winner 15/16
Gentenaar is natuurlijk een slecht voorbeeld, want die was sowieso wel op de tribune terechtgekomen. Noem eens een basisspeler die vanwege een vete met Van Basten in de problemen is gekomen?joey schreef:Spelers kijken wel uit. Zoals Waterreus zei: in de publiciteit win je het als speler echt niet van de grote Van Basten.
Vraag maar aan Gentenaar.
Nee, na de winterstop gaat het niet goed. Dus heeft van Basten met meerdere mensen gesproken (goh, alweer) en heeft hij uit die gesprekken de conclusie getrokken dat hij op communicatie nog iets kon verbeteren. Jouw onzin dat hij niet communiceerde, wordt echter keer op keer in interviews gelogenstraftjoey schreef:Dat doet hij natuurlijk omdat het zo goed ging.LucaS schreef:Nou, het betekent in ieder geval niet dat de communicatie er niet was of dat hij slecht was. Hij gaat het bij sommige spelers op een andere manier proberen
I think I lost my fucking headache
Gabri?Enganche schreef:Gentenaar is natuurlijk een slecht voorbeeld, want die was sowieso wel op de tribune terechtgekomen. Noem eens een basisspeler die vanwege een vete met Van Basten in de problemen is gekomen?joey schreef:Spelers kijken wel uit. Zoals Waterreus zei: in de publiciteit win je het als speler echt niet van de grote Van Basten.
Raakte geblesseerd en Enoh verving hem prima. Als Enoh geblesseerd is speelt Gabri weer vrijwel alles.joey schreef:Gabri?Enganche schreef:Gentenaar is natuurlijk een slecht voorbeeld, want die was sowieso wel op de tribune terechtgekomen. Noem eens een basisspeler die vanwege een vete met Van Basten in de problemen is gekomen?joey schreef:Spelers kijken wel uit. Zoals Waterreus zei: in de publiciteit win je het als speler echt niet van de grote Van Basten.
-
Volgens mij klopt dat van Gabri en Enoh niet hoor. Maar goed, dan nog is het volkomen plausibel om Enoh de voorkeur te geven boven Gabri. Die keuze lijkt me geen aanwijzing dat Van Basten Gabri te mondig vindt. Over dat laatste hadden we het dus, GangstaRib. Ik kan me niet voorstellen dat Martina, Sarpong en Lindgren op een gegeven moment pas op de plaats moesten maken omdat ze te mondig waren. 
Hetzelfde geldt voor Peter. Daar ging de discussie helemaal niet over.

Hetzelfde geldt voor Peter. Daar ging de discussie helemaal niet over.
Laatst gewijzigd door FlaFlu op wo feb 18, 2009 2:24 pm, 2 keer totaal gewijzigd.