Kolbeinn Sigthórsson

Spelers die deel hebben uitgemaakt van de Ajaxselectie

Moderator: mods

Lionel
Berichten: 47677
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Kolbeinn Sigthórsson

Bericht door Lionel » wo jul 20, 2011 3:30 pm

Was het net ook aan het lezen. Ik ben benieuwd vanavond.

Van dat drukzetten heb ik tegen Nurnberg en Emmen niks van gezien. Dus vanavond verwacht ik wel iets.
IK GELOOF!!!!!!

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Re: Kolbeinn Sigthórsson

Bericht door Bert » wo jul 20, 2011 5:52 pm

Ook Vertonghen is in gesprek met Voetbal International blij met de nieuwe spits. “Met Sigthórsson heb ik tegen AZ directe duels uitgevochten en vooral de strijd in de lucht zal ik niet snel vergeten. Van de honderd kopduels vorig seizoen verloor ik er vijf, waarvan vier tegen Kolbeinn. Terwijl we even groot zijn. Zijn timing en kracht maakten indruk op me, net als zijn balgevoel en scorend vermogen.”
Haha, hij heeft de wedstrijd tegen Demouge zeker verdrongen!
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

D_skilled
Berichten: 7293
Lid geworden op: do dec 20, 2007 5:42 pm

Re: Kolbeinn Sigthórsson

Bericht door D_skilled » za aug 13, 2011 9:56 am

Ik wil grote dingen laten zien

Met de 21-jarige Kolbeinn Sigthórsson heeft Ajax weer een echte nummer 9 in huis. ,,Natuurlijk ken ik vroegere nummers negen. Van Basten, Kluivert, Ibrahimovic, Huntelaar speelden met negen, en Cruijff toch ook wel eens? Gesprek met een coole IJslander over doelpunten, daglicht en deeg. ,,Ik heb twee uurtjes in de bakkerij bij mijn vader gewerkt. Toen wist ik het: ik wilde profvoetballer worden.

Kolbeinn Sigthórsson Ik wilde maar één ding: prof worden, net als mijn vader en broer Andri

Ajax heeft in Kolbeinn Sigthórsson weer een echte nummer negen

Het was in het voorjaar van 2007 aan de Schelde in het Belgische Doornik dat John Bosman en Barry van Galen namens AZ gingen kijken bij die sterke, stoere en vooral behendige Viking. Kolbeinn Sigthórsson was zijn naam. Hij speelde met IJsland onder 17 tegen het gastland en verloor met liefst 5-1. ,,Maar hij viel op en niet alleen door die ene goal. Het was een mooie volley, een echte spitsengoal, herinnert Bosman, de huidige assistent van Jong Ajax, zich heel scherp. ,,Hij had een goed schot, kon een man passeren, was fysiek sterk, snel, balvast en kon goed koppen.

Kortom: alle eigenschappen voor een nummer negen. ,,Een ruwe diamant, dat wel. Maar ook een rustige jongen, echt zo'n coole IJslander.

Nu, ruim vier jaar later, komt Bosman hem tegen bij Ajax. ,,Ja, ik weet het nog wel, die kennismaking, lacht Sigthórsson. ,,Ze stonden bij de bus en we hebben wat gepraat. AZ zag ik wel zitten, ja. Ik kon trainen onder Louis van Gaal met de A-selectie. Dat was een voorwaarde.

AZ had goede ervaringen met IJslanders. ,,We hadden Grétar Steinsson en Aron Gunnarsson, jongens met een goede mentaliteit. Erg leergierig bovendien, weet Marcel Brands, destijds technisch directeur bij AZ. ,,Alleen vroegen we ons af of hij het zou redden. Hij was lang geblesseerd geweest.

Terugkijkend heeft Kolbeinn Sigthórsson (nu 21 jaar) niet zoveel trek om te praten over die donkere periode. Nadat hij was neergestreken bij AZ bivakkeerde hij ook in Alkmaar lange tijd in de lappenmand. Een ernstige blessure aan de enkel en een onwillige schouder, die bij voortduring uit de kom schoot, hielden hem van zijn debuut af. ,,Een moeilijke tijd. Je bent naar Nederland gekomen om te voetballen en dat kan dan niet. Buiten je schuld, vanwege blessures. Bovendien ben je pas zeventien. Moet op eigen benen staan. Gelukkig is mijn zus het eerste halfjaar bij mij in huis geweest. Ze heeft me van alles geleerd, van wassen tot koken. Ik ben positief gebleven, heb leren knokken en ben mentaal sterker geworden in die twee jaar.

Pas op 8 augustus 2010, een jaartje geleden dus nog maar, maakte Kolbeinn Sigthórsson zijn debuut in de Nederlandse eredivisie. Twaalf maanden later weet iedereen wie hij is, zeker omdat hij na de winterstop elf van zijn vijftien treffers liet aantekenen. Waaronder vijf goals in één wedstrijd, eind januari van dit jaar tegen VVV Venlo (6-1).

Kolbeinn Sigthórsson ( Zoon van Sigthór ) is de jongste uit een gezin van zeven kinderen. Hij heeft twee broers en vier zussen. ,,Een hechte en warme familie. Mijn oudere broers en zus zijn al een tijdje uitgevlogen, ik was het langst met mijn jongste zus thuis. Maar iedereen kwam regelmatig aanwaaien. We delen onze ervaringen, hebben een hechte band. Nee, verwend werd ik als jongste niet en ik hoef me ook niets te verbeelden. Daarvoor staan wij Sigthórssons te veel met beide benen op de grond. Heel nuchter.

In huize Sigthórsson hielden sportiviteit en mentaliteit altijd gelijke tred. ,,IJslanders zijn nuchter en hebben een goede mentaliteit. Ze moeten hard werken voor hun bestaan. Mijn vader was ook prof, een aanvallende middenvelder, bij KR Reykjavic. Hij raakte geblesseerd en begon aan een maatschappelijke carrière. Hij bouwde een succesvol bestaan in bakkerijen op. Eén keer heb ik er twee uurtjes gewerkt. Toen was ik dertien. s Morgens vroeg, nog voordat de school was begonnen. Stoeien en rollen met deeg. Ik hoor het mijn vader nóg zeggen: Je zult moeten werken. Maar het was niets voor mij. Ik wilde maar één ding: prof worden, net als mijn vader en broer Andri.

Ook de profloopbaan van Andri knakte voor die goed en wel tot bloei was gekomen, na perioden bij KR Reykjavik, SV Salzburg, de reserves van Bayern München en Molde FK. De spits, die op zijn 26ste moest stoppen, is nu zaakwaarnemer van Kolbeinn. ,,Als voetballer lijk ik veel op Andri. We zijn spitsen, hebben dezelfde mentaliteit. Het voetbal zit in de familie. Mijn vader besefte dat ik maar één ding wilde. En als je iets wilt, zei hij, moet je ervoor gaan. Hij heeft me niet alleen gestimuleerd maar ook getraind. Schieten, koppen, timen, alles. Ik was altijd met voetbal bezig. Alle vazen in de huiskamer gingen kapot, tot verdriet van mijn moeder.

Kolbeinn was een dreumes van negen, toen Arsenal al informeerde bij pa Sigthórsson. Maar niks hoor, verhuizen naar dat andere eiland, een endje verderop, zag de familie niet zitten. Hij ging er later wel op stage en steeds meer Europese clubs zaten achter de aanvaller aan, van Feyenoord tot AZ, van Dortmund tot Newcastle. Ajax nodigde hem in 2006 uit voor een stage. Hij speelde mee op een A-toernooi in Spanje, maar tot een contract leidde dat niet. Bij Ajax waren de meningen toen verdeeld. Dus werd het AZ.

,,Nederland was voor mij het beste voetballand. Daar werd aanvallend voetbal gespeeld. Goed voor mij. En ik had goede dingen gehoord van Grétar Steinsson en Aron Gunnarsson die ook bij AZ speelden. Ik kon bovendien trainen onder Louis van Gaal.

In Alkmaar speelde hij aanvankelijk vanaf de flanken ( daar had ik nooit gespeeld ) en waren de trainingen onder Gertjan Verbeek fysieker , maar toen Ajax zich meldde stond zijn beslissing al vast. Het was een logische stap. Opgelucht was Sigthórsson dan ook dat de clubs er na lang steggelen uitkwamen. Ajax betaalde de Noord-Hollandse streekgenoot 3,8 miljoen euro voor de spits die nog één jaar had, maar hunkerde naar Amsterdam.

,,De mooiste club is Ajax. Hier kan ik me ontwikkelen, hier speel ik om de titel en in de Champions League. Hier kan ik me meten met de besten. De kans om bij Ajax te voetballen heb ik dan ook met beide handen aangepakt. Bovendien kan ik veel leren van Frank de Boer, Hennie Spijkerman en natuurlijk Dennis Bergkamp, die ook in de spits heeft gespeeld, zegt de aanvalsleider die door trainer Frank de Boer langzaam wordt gebracht. Niet gek, Ajax is zuinig op zijn nieuwe spits, een echte nummer negen. Eentje die snel is, behendig, en slagvaardig. Eentje die zich voor zijn mannetje wurmt om de bal te koppen of schoppen. Eentje die op de topscorerslijst weer eens in de buurt kan komen van de 33 goals van Klaas-Jan Huntelaar, nu drie jaar geleden.

Sigthórsson kent de status van nummer negen. ,,Voor iedere spits is nummer negen bijzonder, ook voor mij. Ik ben altijd een nummer negen geweest. Het hoort bij de ware spits. De IJslander dreunt het rijtje nummers negen van Ajax moeiteloos op: ,,Marco van Basten, Patrick Kluivert, Zlatan Ibrahimovic, Klaas-Jan Huntelaar en ik weet dat het nummer van Johan Cruijff veertien was, maar hij speelde toch wel eens met nummer negen?

Het nummer schept verwachtingen. ,,Ik weet het, lacht hij ontspannen, ,,maar die heb ik zelf ook. Ik ben niet bang voor druk of verwachtingen, wil grote dingen laten zien. Ik ben gebrand op prestaties en goals. Scoren is mijn leven.

Vorig seizoen maakte hij achttien doelpunten, de (drie) Europese meegerekend. ,,Fans verwachten goals, dat snap ik. Die verwacht ik van mezelf ook. Het zou mooi zijn als ik er meer dan twintig kan maken. Het doel is: meer dan vorig jaar, dus meer dan vijftien.

,,Kolbeinn is een ruwe diamant die geslepen moet worden, zegt John Bosman tot slot. ,,Als hij zich zo doorontwikkelt, kan hij een grote worden. Maar Ajax is geen AZ. Hier heb je toch te maken met meer druk. Daar zal hij mee moeten leren omgaan. Maar hij is in elk geval rustig en heeft een goede mentaliteit.

Ik ben gebrand op prestaties en goals. Scoren is mijn leven.
Bron: Algemeen Dagblad

Gebruikersavatar
gaizka
Berichten: 2629
Lid geworden op: wo jan 28, 2004 6:54 pm

Re: Kolbeinn Sigthórsson

Bericht door gaizka » za aug 13, 2011 11:27 am

Leuk stukje!

Hier wordt trouwens gesproken over 3.8 miljoen ipv 5...

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Kolbeinn Sigthórsson

Bericht door joey » za aug 13, 2011 11:40 am

AZ wilde geen mededelingen doen, maar destijds is in de media het bedrag van 4 miljoen genoemd. AZ zou vijf hebben gevraagd. Soms krijgt de verkopende club nog bonussen, maar of die worden meegerekend? :confused.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

D_skilled
Berichten: 7293
Lid geworden op: do dec 20, 2007 5:42 pm

Re: Kolbeinn Sigthórsson

Bericht door D_skilled » vr aug 19, 2011 12:24 pm

Klein twijfelgeval voor zondag. Aanhoudende liesklachten. Is halverwege de training gestopt.

Het wordt een lang seizoen. Een tweede spits is broodnodig.

Michael_B
Berichten: 10446
Lid geworden op: di sep 23, 2003 2:19 pm
Locatie: Alkmaar

Re: Kolbeinn Sigthórsson

Bericht door Michael_B » vr aug 19, 2011 12:39 pm

Klote, want tegen VVV kan hij er zo 3 maken.
Face your fears and live your dreams, No Fear

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Kolbeinn Sigthórsson

Bericht door Demosthenes » vr aug 19, 2011 1:35 pm

De Dominee schreef:Klote, want tegen VVV kan hij er zo 3 maken.
Hij alleen? Ik hoop dat Ajax ook zonder hem in staat is kansen te creëren en te benutten.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Michael_B
Berichten: 10446
Lid geworden op: di sep 23, 2003 2:19 pm
Locatie: Alkmaar

Re: Kolbeinn Sigthórsson

Bericht door Michael_B » vr aug 19, 2011 1:36 pm

Uiteraard, maar hij heeft wel een bepaalde meerwaarde. Zijn aanwezigheid is erg dreigend, oa.
Face your fears and live your dreams, No Fear

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Kolbeinn Sigthórsson

Bericht door Demosthenes » vr aug 19, 2011 1:57 pm

De Dominee schreef:Uiteraard, maar hij heeft wel een bepaalde meerwaarde. Zijn aanwezigheid is erg dreigend, oa.
Ja, maar Serero (Als hij de plaats van Siem de Jong inneemt) doet zulke snelle, onverwachte dingen dat tegenstanders daar onzeker van worden :ajaxsmiley.gif:
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Ronald!
Berichten: 3221
Lid geworden op: di jul 11, 2006 11:00 pm

Re: Kolbeinn Sigthórsson

Bericht door Ronald! » zo aug 21, 2011 3:26 pm

Ondanks de uitslag wordt Kolbeinn nog steeds een topper! :ajaxscarf.gif:

Gebruikersavatar
Toppie
Berichten: 11441
Lid geworden op: di feb 24, 2004 5:43 pm

Re: Kolbeinn Sigthórsson

Bericht door Toppie » zo aug 21, 2011 3:52 pm

Ronald! schreef:Ondanks de uitslag wordt Kolbeinn nog steeds een topper! :ajaxscarf.gif:

Ik niet, heeft een slechte bal aanname en moet beter kaatsen.

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Kolbeinn Sigthórsson

Bericht door InnerHarbour » zo aug 21, 2011 4:00 pm

Ik vind het, tot nu toe, maar een moeilijk scorend spitsje.
YNWA

Lionel
Berichten: 47677
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Kolbeinn Sigthórsson

Bericht door Lionel » zo aug 21, 2011 7:16 pm

Staat nog iets te vaak buitenspel.
IK GELOOF!!!!!!

Michael_B
Berichten: 10446
Lid geworden op: di sep 23, 2003 2:19 pm
Locatie: Alkmaar

Re: Kolbeinn Sigthórsson

Bericht door Michael_B » vr aug 26, 2011 11:32 pm

Wat een absolute koning! :ajaxscarf.gif:
Face your fears and live your dreams, No Fear

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Kolbeinn Sigthórsson

Bericht door Demosthenes » za aug 27, 2011 1:27 am

Kende hem alleen van naam, maar hij heeft het in zich (blessures!) om veel doelpunten te maken, hij viel mij mee.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Kolbeinn Sigthórsson

Bericht door LucaS » za aug 27, 2011 9:27 am

Nog steeds moeilijk scorend? Loopt 1 op 1, en ik vind het wel echte spitsengoals, iig die 2 waar hij bij een voorzet voor zijn man komt en binnen tikt.
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41189
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Kolbeinn Sigthórsson

Bericht door Marillion » za aug 27, 2011 1:19 pm

Als hij het hele seizoen fit blijft gaat 'ie er gewoon minimaal 25 maken. Ik ben erg tevreden over wat Sigthórsson tot op heden laat zien. Een paar uitstekende doelpunten en hier en daar een prima assist. Ik had geen beeld van zijn spel bij AZ omdat ik 'm daar nauwelijks in actie heb gezien. Maar dit is een prima keuze geweest van De Boer.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Giacomo Puccini
Berichten: 7545
Lid geworden op: di mar 07, 2006 10:28 pm

Re: Kolbeinn Sigthórsson

Bericht door Giacomo Puccini » za aug 27, 2011 1:37 pm

Speelde gisteren zwak en legt er desondanks 2 in, en hoe. Een kwaliteit hoor.

Ik zie graag dat hij wat simpeler gaat spelen in wedstrijden dat het minder met hem loopt. Krachten sparen en voorin op een goaltje loeren.
Ajax!

wimpey
Berichten: 52107
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Kolbeinn Sigthórsson

Bericht door wimpey » za aug 27, 2011 3:23 pm

Vooral z'n fysiek valt me op. Des Kluivert's. En z'n 2e goal gister was 100% KJH.

I'm a fan. Laat die ballen van de zijkanten maar komen, Sigthórsson legt ze er wel in.

M.n. Sulejmani zou van Sig's aanwezigheid moeten profiteren, maar hij was ook gisteren weer nergens. Zou veel meer vanuit de rug van Sig moeten spelen, zodat VDW ongestoord kan opstomen.

Gebruikersavatar
Daily Blind
Berichten: 13388
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 10:23 am

Re: Kolbeinn Sigthórsson

Bericht door Daily Blind » za aug 27, 2011 9:21 pm

Giacomo Puccini schreef:Speelde gisteren zwak en legt er desondanks 2 in, en hoe. Een kwaliteit hoor.

Ik zie graag dat hij wat simpeler gaat spelen in wedstrijden dat het minder met hem loopt. Krachten sparen en voorin op een goaltje loeren.
Zwak? Speelde een erg goede wedstrijd!

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23040
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Kolbeinn Sigthórsson

Bericht door raymon » za aug 27, 2011 10:01 pm

Hele slechte eerste helft, veel betere tweede helft. Zoals heel Ajax.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Mr. Ajax
Berichten: 14588
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: Kolbeinn Sigthórsson

Bericht door Mr. Ajax » za aug 27, 2011 11:16 pm

wimpey schreef:Vooral z'n fysiek valt me op. Des Kluivert's. En z'n 2e goal gister was 100% KJH.

I'm a fan. Laat die ballen van de zijkanten maar komen, Sigthórsson legt ze er wel in.

M.n. Sulejmani zou van Sig's aanwezigheid moeten profiteren, maar hij was ook gisteren weer nergens. Zou veel meer vanuit de rug van Sig moeten spelen, zodat VDW ongestoord kan opstomen.

Hij is wel sterk, maar Kluivert vond ik toch veel meer 'atletisch'. Wendbaarder vooral.

Wat betreft de tweede deel van je post, dan loopt Sulejmani De Jong toch in de voeten? Ik heb gewoon veel liever een rechtsbuiten die Sigthorsson ook vanaf rechts kan bedienen. En Sulejmani op de bank.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Gebruikersavatar
Giacomo Puccini
Berichten: 7545
Lid geworden op: di mar 07, 2006 10:28 pm

Re: Kolbeinn Sigthórsson

Bericht door Giacomo Puccini » za aug 27, 2011 11:32 pm

Zlatan Son of God schreef:
Giacomo Puccini schreef:Speelde gisteren zwak en legt er desondanks 2 in, en hoe. Een kwaliteit hoor.

Ik zie graag dat hij wat simpeler gaat spelen in wedstrijden dat het minder met hem loopt. Krachten sparen en voorin op een goaltje loeren.
Zwak? Speelde een erg goede wedstrijd!
Uiteraard, een spits die er twee in legt speelt een goede wedstrijd. Ik bedoel dat hij de duels verloor, de bal vaak verspeelde, etc. Tot zijn eerste goal zat hij niet goed in de wedstrijd en speelde hij m.i. niet diep genoeg.
Ajax!

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Kolbeinn Sigthórsson

Bericht door Demosthenes » zo aug 28, 2011 12:06 am

Hij is wel sterk, maar Kluivert vond ik toch veel meer 'atletisch'. Wendbaarder vooral.
Die IJslander vergelijken met Kluivert! Je moet durven.

Ik heb die IJslander pas één keer zien voetballen (tv, samenvattingen geven een vertekend beeld) maar ik weet wel dat hij niet op Kluivert lijkt die negentien jaar oud beslissend in de finale van de CL was, topscorer van het Nederlands elftal is, maar vooral een goede voetballer was. Die IJslander deed het niet slecht, maar hij moet het vooral van zijn fysiek hebben, i.t.t. Kluivert die inderdaad meer een atleet was, wendbaarder en vooral als voetballer beter (en fysiek sterk, hoewel hij al op "jonge leeftijd" fysieke problemen kreeg)

Vergelijkingen gaan meestal mank, maar deze vergelijking is wel heel bijzonder.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Plaats reactie