www.sportwereld.nlOleguer zit in het nauw
Door EDWIN WINKELS
BARCELONA - Toen hij nog speler van FC Barcelona was, vierde Oleguer Presas af en toe een feestje met zijn vrienden in zijn woonplaats Sabadell, een voorstad van Barcelona.
Ook op 27 september 2003, toen zo’n 200 man zich hadden verzameld in en rond de bar Bemba, trefpunt van de okupas, de Spaanse kraakbeweging, en andere linkse jongeren.
Ze maakten te veel lawaai, klaagden de buren, en de politie kwam opdraven om de straat te ontruimen. Het was toevallig de eerste dag dat de nieuw opgerichte Mobiele Eenheid van de gemeentepolitie van Sabadell actief was. De ontruiming liep uit de hand en een twintigtal jongeren, waaronder Oleguer, verschool zich in een andere bar, van waaruit zij met glazen, flessen en andere voorwerpen naar de agenten gooiden.
Eén agent raakte aan de elleboog gewond door een steen. Oleguer en twee anderen wordt nu die verwonding ten laste gelegd door het Spaanse Openbaar Ministerie.
Volgens de aanklager hebben zij een aanslag gepleegd en moeten ze twee jaar gevangenisstraf opgelegd krijgen. Acht anderen zullen in de rechtszaak, waarvan de datum nog niet bekend is, 18 maanden tegen zich horen eisen.
Mocht de rechter die eis in een veroordeling omzetten, dan hoeft de verdediger van Ajax overigens niet de cel in. Mensen zonder strafblad – wat zijn geval is – ontlopen in Spanje de celstraf als zij tot twee jaar of minder worden veroordeeld. Wel zou hij de geëiste schadevergoeding van 450 euro moeten betalen.
De versie van de aanklager werd gisteren tegengesproken door mensen die de bewuste avond bij de rellen aanwezig waren. Volgens leden van de kraakbeweging en ook omwonenden was het de politie die veel te snel de wapenstok trok en, op die eerste werkdag van de ME, willekeurig om zich heen sloeg. Zo zouden ook passanten zijn geraakt.
Oleguer heeft altijd bekend gestaan om zijn, voor een voetballer, afwijkende denkbeelden, politieke overtuigingen en levenswijze. In niets lijkt hij op een goedverdienende topvoetballer. Ook heeft hij regelmatig kritiek geuit op de Spaanse justitie. Die is niet alleen tergend langzaam, zoals blijkt uit de vijf jaar die er sinds het opstootje zijn verstreken, maar volgens de Ajacied ook ouderwets, centralistisch en hypocriet.
Zijn politiek getinte uitspraken kostten hem in Spanje al eens het einde van zijn sponsorverbintenis met Kelme, een bedrijf uit Valencia, dat vond dat de voetballer zich alleen met voetbal moest bezighouden. Oleguer had daar lak aan.
Trainer Marco van Basten van Ajax was vrijdag op de hoogte van de strafeis. ,,Maar ik weet niet wat er precies aan de hand is,’’ zei hij. ,,Het betreft in ieder geval een eis en geen veroordeling. Ik begreep dat de zaak ook al een tijdje loopt. Ik heb ook nog niet met Oleguer hierover gesproken.’’
Van Basten kreeg in de voorbereiding, toen de verdediger nog maar net bij Ajax in dienst was, al vragen over het feit dat de Spanjaard een bijzondere levenshouding had. De coach vond dat niet zo van belang. Hij had bij zijn vriend Frank Rijkaard al lang zijn huiswerk gedaan. Op de vraag wat voor persoon Oleguer was, had Rijkaard geantwoord dat de Spanjaar een ‘prima gozer voor de groep en de kleedkamer was’.
Die informatie was voldoende voor Van Basten. Oleguer is op dit moment niet inzetbaar voor Ajax. Hij viel tegen Feyenoord uit met een hamstringblessure. In de drie competitieduels én in de UEFA Cup tegen FK Borac startte hij echter alle keren als centrale verdediger in de basis.
Oleguer Presas
Moderator: mods
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
Hopen we maar op het beste ..Mocht de rechter die eis in een veroordeling omzetten, dan hoeft de verdediger van Ajax overigens niet de cel in. Mensen zonder strafblad – wat zijn geval is – ontlopen in Spanje de celstraf als zij tot twee jaar of minder worden veroordeeld. Wel zou hij de geëiste schadevergoeding van 450 euro moeten betalen.
Blij met de punten ...
IK vindt het maar een vreemde regel. Hoe gaat het dan met mensen die je dochter bijv. bedreigen,stalken,neerslaan of zelfs verkrachten? Niet erg lekker voor de nabestaanden als de dader meteen weer vrijkomt. Ik kan me niet voorstellen dat die regel echt bestaat, eigenlijk.Jinne schreef:Wel een verschil zeg. Twee jaar zitten of een boete van 450 Euro. Zeker voor een voetballer is dat bedrag niks.
´Hey Pistolero, there is no I in TEAM!´ Lance, 27/07/09
''Mensen zonder strafblad – wat zijn geval is – ontlopen in Spanje de celstraf als zij tot twee jaar of minder worden veroordeeld''Beloki schreef:IK vindt het maar een vreemde regel. Hoe gaat het dan met mensen die je dochter bijv. bedreigen,stalken,neerslaan of zelfs verkrachten? Niet erg lekker voor de nabestaanden als de dader meteen weer vrijkomt. Ik kan me niet voorstellen dat die regel echt bestaat, eigenlijk.Jinne schreef:Wel een verschil zeg. Twee jaar zitten of een boete van 450 Euro. Zeker voor een voetballer is dat bedrag niks.
Ik neem aan dat je voor verkrachten meer dan 2 jaar krijgt, of niet? Maar wel vreemde regel idd.
-
Wat is er precies niet duidelijk? Ik vind het raar dat je als je voor minder dan 2 jaar wordt veroordeeld, er met een boete vanaf komt. Iemand neerslaan,bedreigen of stalken levert je echt geen twee jaar cel op. Toch jammer voor de nabestaanden of de bedreigde/gestalkte dat de dader vrij rond blijft lopen.Ajax Rules schreef:@Beloki: neerslaan of zelfs verkrachten???
-
Dat vind ik ook, is dat zo gek?Ajax Rules schreef:Uit je woorden blijkt dat je verkrachting als duidelijk erger ziet dan het neerslaan van een vrouw.
Het is allebei vreselijk laag en ik vindt dat allebei veel zwaarder gestraft moet worden dan twee jaar. Maar een vrouw tegen haar wil ''neuken'' is gewoon écht heel laag. Vrouwen houden daar traumas aan over. Neemt niet weg dat een vrouw slaan ook vreselijk laag is, wat zwaar bestraft moeten worden. Niks zo laf als het slaan van een vrouw.
- Wie kent Cees de Wolf nog
- AT Toto winner 09/10
Ho stop! Het ene (de twee jaar) is de geeiste straf, de 450 euri heeft de agent als schadevergoeding gevraagd. In Nederland heet dat de vordering benadeelde partij; dit is een civiele vordering in het strafproces en dus geen extra straf.Beloki schreef:IK vindt het maar een vreemde regel. Hoe gaat het dan met mensen die je dochter bijv. bedreigen,stalken,neerslaan of zelfs verkrachten? Niet erg lekker voor de nabestaanden als de dader meteen weer vrijkomt. Ik kan me niet voorstellen dat die regel echt bestaat, eigenlijk.Jinne schreef:Wel een verschil zeg. Twee jaar zitten of een boete van 450 Euro. Zeker voor een voetballer is dat bedrag niks.
RGB is volgens mij aardig thuis in het Spaanse (straf)recht. Hoe reeel is een veroordeling tot twee jaar, en wat is de VI regeling aldaar, RGB?
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley
- Ajaciedjuh
Ajax.nl schreef:Oleguer is thuis in Amsterdam
Amsterdam, 20 dec 2008
De tijd gaat snel in de ogen van Oleguer Presas Renom. De centrale verdediger woont alweer een kleine zes maanden in Amsterdam, de stad die hij nu al tot de zijne rekent. ,,Ik geniet van de stad en van Ajax.”
Weinig wist Oleguer van de stad Amsterdam toen hij zich in de zomerstop verbond aan Ajax. Een half jaar later voelt de robuuste verdediger zich thuis in zijn nieuwe woonplaats aan de Amstel. ,,Het is heerlijk om een nieuwe stad te verkennen en steeds weer nieuwe dingen te ontdekken. Amsterdam is een geweldige stad. De grachten, de musea en de mensen; ik geniet er echt van.” Dat plezier zet zich om in zijn ontwikkeling van de Nederlandse taal. ,,Erg moeilijk hoor", lepelt hij zijn kennis op om in het Engels te vervolgen: ,,Ik bestelde laatst een witbrood bij de bakker, maar kreeg een bruin. Lastig om dan in het Nederlands te vertellen dat ik dat niet besteld had."
Oleguer: ,,Ik geniet van Amsterdam en de mensen die er wonen."
Op het veld gaat het Oleguer voor de wind. Steevast staat hij in de basiself van trainer Marco van Basten en bovendien worden de wedstrijden veelal in winst omgezet. ,,Ik erken dat het voetballend nog wel voor verbetering vatbaar is. Het belangrijkst is echter dat we winnen. We zijn verder gekomen in de UEFA Cup en strijden nog volop mee om het kampioenschap. Eigenlijk gaat het allemaal erg lekker.” De Spanjaard, of liever Catalaan, is zelfkritisch als het over zijn eigen spel gaat. ,,Er is altijd ruimte voor verbetering”, erkent Oleguer. ,,Kijk, bij Barcelona speelde ik al jaren samen met veel spelers. Dat zorgt voor bepaalde automatismen waar we bij Ajax nog naar zoeken. Dat is geen kwestie van communicatie, maar van gewenning aan elkaar.”
Van De Graafschap, Ajax’ tegenstander komende zondag in de Eredivisie, weet Oleguer nog weinig. ,,Of ik thuis veel voetbal kijk? Nee, eigenlijk helemaal niets. Als ik de voordeur opendoe, dan schakel ik een knop om en is voetbal even van minder belang." Wel zal Oleguer nog wat 'huiswerk' over de Superboeren doen. ,,We kijken altijd op zaterdag naar de videobeelden. Dan weet ik tegen wie ik speel en hoe hij speelt.” Desondanks realiseert de Spanjaard dat zijn ploeg in Doetinchem vol aan de bak moet. ,,Ze staan niet al te hoog op de ranglijst, zeventiende. Op papier moeten we dit dus kunnen winnen, maar dat is slechts op papier. Momenteel winnen we geen enkele wedstrijd gemakkelijk en dus zal iedereen geconcentreerd moeten spelen om tot een goed resultaat te komen.”

- Daily Blind
Pardon?? En dat noemt hij zelfkritiek?? Rot toch op... als hij zelfkritiek had gehad had hij gezegd dat hij niet goed genoeg is voor een Ajax dat het kampioenschap nastreeft...
En dat de wedstrijden toch nog in winst omgezet wordt, komt veelal niet door die vreselijke slechte voetballer, die Oleguer heet.
En dat de wedstrijden toch nog in winst omgezet wordt, komt veelal niet door die vreselijke slechte voetballer, die Oleguer heet.
Hartkamp: " In 't recht telt niet het wezen, maar de schijn.
niet: hoe het is, maar hoe het lijkt te zijn."
niet: hoe het is, maar hoe het lijkt te zijn."
- Daily Blind
- Wie kent Cees de Wolf nog
- AT Toto winner 09/10
Hij en Van der Wiel doen volgens mij al een paar weken een wedstrijdje: wie kan het meest lamlendig verdedigen zonder een goal tegen te krijgen?
Laatst gewijzigd door Wie kent Cees de Wolf nog op zo dec 21, 2008 7:41 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley
- Cluijffert
ach, Oleguer was volgen sommig kenners hier een absolute aanwinst.
Voor de mens die hem al veel vaker zien spelen had, het is geen verassing dat hij is erg matig.
Dat het waren trouwens ook de mensen die in MvB de nieuw Van Gaal/Michels zagen naturlijk
Voor de mens die hem al veel vaker zien spelen had, het is geen verassing dat hij is erg matig.
Dat het waren trouwens ook de mensen die in MvB de nieuw Van Gaal/Michels zagen naturlijk

I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.