Henk ten Cate: de inmiddels ex-trainer van AJAX!

Spelers die deel hebben uitgemaakt van de Ajaxselectie

Moderator: mods

Real Ajax

Bericht door Real Ajax » vr mei 19, 2006 9:56 pm

Rustige, aardige man die denkt in projecten. Ik zie het helemaal zitten voor het eerst in heel lange tijd.

(Spreekt trouwens veeeeeel beter Spaans dat Van Gaal. Maar dat terzijde...al verraad het natuurlijk wel een zekere klasse. :D)

Wim
Site Admin

Bericht door Wim » vr mei 19, 2006 10:00 pm

Zullen wij ze gewoon eerst is de kans geven?
Fijn om thuis te zijn.
Voor eens en altijd van iedereen, maar dat is logisch.

joey
Erelid

Bericht door joey » vr mei 19, 2006 10:56 pm

Henk ten Cate wil nog een kunstje doen: Ajax

'Ik ben 51 en ik heb het idee dat ik nog iets moet afmaken, nog een kunstje moet doen', legde Henk ten Cate uit voor de camera van Studio Sport. De assistent-trainer van Barcelona gaat de komende twee jaar aan de slag als hoofdcoach van Ajax.

De Amsterdamse club was niet de enige die zich had gemeld voor Ten Cate. Zo is ook bekend dat PSV had geïnformeerd bij de Amsterdammer. 'De clubs die me gebeld hebben, waren zeker niet de eerste de beste. Er was er één bij waarvan ik dacht dat moet ik ooit nog een keer doen en dat was Ajax.'

Ten Cate liet weten dat hij had overlegd met zijn familie, die het 'erg goed naar de zin had in Barcelona'. Maar nadat zijn gezin hem de raad gaf te volgen wat zijn hart wilde, besloot hij de koffers te pakken en voor Ajax te kiezen.

'Ik ben ontzettend trots dat ik de nieuwe trainer van Ajax ben geworden. Met het team dat we nog aan het samenstellen zijn, heb ik er het volste vertrouwen in dat we er iets moois van kunnen maken.'

In dat team zit onder meer Hennie Spijkerman, met wie Ten Cate nog samenwerkte bij Go Ahead Eagles, zij het dat Ten Cate destijds assistent was van Spijkerman. Dat is in Amsterdam andersom. 'Ik ken Hennie al jaren. Ik weet wat hij kan, hij heeft ontzettend veel kwaliteiten als trainer. Ik weet zeker dat wij samen van dit project een mooi project kunnen maken.'
VI
Het stinkt aan alle kanten!

bryan

Bericht door bryan » vr mei 19, 2006 11:28 pm

ik kan me moeilijk druk maken over een assistent-trainer, als ten cate die gast voed vindt dan vind ik het goed ook.

en dat het iemand van buiten ajax is zie ik eigenlijk als voordeel. dat hebben we even nodig, een trainersteam met een frisse kijk op de boel.

Jesse

Bericht door Jesse » vr mei 19, 2006 11:40 pm

Volgens mij gaat het voornameljik om hoe Ten Cate met iemand kan samenwerken. Als hij dat goed kan met die Spijkerman, dan hoor je mij niet klagen.
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » za mei 20, 2006 1:01 am

Ik zit net op de site van de NOS te kijken maar ik kan nergens een filmpje van de persconferentie van Henk ten Cate vinden. Kan iemand me daar mee helpen? Voetske? :eusa_pray:
Starmaker schreef:Maar goed, moge het niet zover komen uiteraard en geven wij Ronald Koeman in de eerste serieuze wedstrijd van Ajax al gelijk klop en zien wij gaandeweg het seizoen een stijgende lijn. Méér dan een stijgende lijn in resultaat én spel eis ik niet van HTC voor het volgende seizoen. Voorts is meestrijden om alle prijzen ook zo belangrijk om niet te vergeten, maar het gaat mij meer om de 'constante progressie.'
Alle prijzen?
Jöhnk schreef:Heeft Rob Fleur soms iets tegen Ten Cate? :nooo:
Laatst liep hij toch ook constant Blind te verdedigen?

Feest

Bericht door Feest » za mei 20, 2006 1:20 am

Real Ajax schreef:Rustige, aardige man die denkt in projecten. Ik zie het helemaal zitten voor het eerst in heel lange tijd.

(Spreekt trouwens veeeeeel beter Spaans dat Van Gaal. Maar dat terzijde...al verraad het natuurlijk wel een zekere klasse. :D)
En daardoor kan-ie goed werken met Z Amerikanen. :yes: :pinkelephant:

Starring

Bericht door Starring » za mei 20, 2006 1:54 am

Thomas schreef:
Starmaker schreef:Maar goed, moge het niet zover komen uiteraard en geven wij Ronald Koeman in de eerste serieuze wedstrijd van Ajax al gelijk klop en zien wij gaandeweg het seizoen een stijgende lijn. Méér dan een stijgende lijn in resultaat én spel eis ik niet van HTC voor het volgende seizoen. Voorts is meestrijden om alle prijzen ook zo belangrijk om niet te vergeten, maar het gaat mij meer om de 'constante progressie.'
Alle prijzen?
Nou, wij moeten (voorlopig) wel realistisch blijven wat HTC en zijn kompaan Spijkerman betreft, niet waar? Kortom, - naast een continue zichtbare - upgrade in het veldspel, iig 'meestrijden' voor de dubbel frisse landstitel en Gaytorade Cup.

Daarnaast zou het best kunnen dat met enkele gerichte aankopen het elftal in één keer als een puzzel inelkaar valt en wij, Ajax een gooi doen naar...

Ach, hardop dromen mag wel eens op zijn tijd. :eusa_pray:

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » za mei 20, 2006 3:05 am

Steef schreef:
Real Ajax schreef:Rustige, aardige man die denkt in projecten. Ik zie het helemaal zitten voor het eerst in heel lange tijd.

En hij heeft ook interesse in Zuid-Amerikanen in z'n elftal? :eusa_pray:

joey
Erelid

Bericht door joey » za mei 20, 2006 7:13 am

De persconferentie in Barcelona over het afscheid van HtC is een hele toestand geworden. Veel lof en mooie woorden. Ten Cate is duidelijk meer dan een assistent geweest.

O ja, hij heeft de beslissing om naar Ajax te gaan twee maanden geleden genomen, zegt hij. ;)

Donnie Darko

Bericht door Donnie Darko » za mei 20, 2006 7:36 am

Aha, dat is voor de beroemde evaluatie want je gaat pas nadenken over iets als het je gevraagd wordt, toch? Het doel heiligt alle middelen? Dag fatsoen! :worshippy:

joey
Erelid

Bericht door joey » za mei 20, 2006 8:09 am

Sorry, ik moet mezelf corrigeren. Twee weken geleden.

Overigens heeft Ajax geen afkoopsom betaald.

Ten Cate emotionele vakman

AMSTERDAM - De nieuwe trainer van Ajax is een vakman. Bij bijna al zijn oude clubs behaalde hij goede resultaten en overal predikte hij aanvallend voetbal. Daarnaast staat Henk ten Cate bekend als emotioneel mens die het zijn omgeving niet altijd even makkelijk maakt.

De trainer Henk ten Cate heeft iets met Ajax. Als voetballer van de Amsterdamse amateurclub ZPC mocht hij op oefenstage in de jeugdopleiding. Als trainer in opleiding nam hij een kijkje in de keuken van Louis van Gaal. Mede op grond van die ervaringen werd zijn voetbalvisie gevormd: Ten Cate houdt van aanvallend voetbal met een verzorgde opbouw in een 4-3-3- systeem. Hij laat zijn teams ver van het eigen doel voetballen.

Ten Cate wil het uiterste uit de selectie halen en is daarom veeleisend voor zijn spelers. Wie niet meekan, wordt op een zijspoor gezet. Zelf heeft hij wel eens gezegd dat hij op grond van zijn harde werkwijze niet langer dan drie seizoenen bij een club moet werken. „Dan is de sinaasappel uitgeperst.“

Misschien komt zijn fanatisme als trainer voort uit zijn luiheid als voetballer. De geboren Jordanees was een flegmatieke buitenspeler die zijn beste wedstrijden speelde als de zon scheen en het gras mooi groen was. Na een magere loopbaan werd hij met een zware enkelblessure afgekeurd voor het betaalde voetbal. Daarna richtte Ten Cate zich op het trainerschap.

Meestal duurt het niet lang voordat zijn werkwijze succes heeft. „Al in de voorbereiding gingen we beter spelen dan het seizoen ervoor,“ herinnert oud- Spartaan Gérard de Nooijer zich. „Ten Cate hamerde elke training op het positiespel. Op het einde ging dat vanzelf. We draaiden een prachtig seizoen en haalden de bekerfinale.“

Veel spelers die onder Ten Cate werkten, werden betere voetballers. Orlando Engelaar bijvoorbeeld, was een anonieme voetballer van Jong Feyenoord voordat Ten Cate hem naar NAC haalde. In Breda groeide hij uit tot aantrekkelijke eredivisiespeler. Ook spelers van wereldklasse als Ronaldinho („Ten Cate zat me in het begin achter de vodden, waardoor ik een betere voetballer ben geworden“) en Deco („Zijn vertrek zou een ramp zijn voor Barcelona“) roemen de kwaliteiten van de Amsterdammer. Op de vraag wat hij als speler van Barcelona had geleerd van trainer Frank Rijkaard, antwoordde Edgar Davids: „Ik heb vooral veel van Henk ten Cate geleerd.“

Veeleisend

Ten Cate is niet alleen als trainer veeleisend. „Henk zet de dingen graag naar zijn hand,“ zegt Casper van Eijck, clubarts van Sparta. „Na een geweldig eerste seizoen bemoeide hij zich in het tweede seizoen ook met de bedrijfsvoering. Hij vond bijvoorbeeld dat sommige dames op kantoor overbodig waren en hij stelde de clubleiding voor ze te ontslaan, zodat hij meer geld kreeg voor het eerste elftal.

Dat het zolang heeft geduurd voordat Ten Cate als trainer bij een Nederlandse topclub als Ajax terechtkwam heeft waarschijnlijk te maken met het sterke en emotionele karakter van de Amsterdammer. Ten Cate is graag de baas en om de baas te worden, ontloopt hij de confrontatie niet.

Het is bekend dat Ten Cate soms een kort lontje heeft. „Ik ben wel eens blij geweest dat de tweede helft begon,“ zegt Bart van den Eede, die Ten Cate meemaakte bij NAC. „In de rust was hij soms zo boos dat de stukken uit de deur vlogen.“

Als assistent-trainer van Barcelona zijn de tirades minder geworden. Alleen toen Chelsea- trainer José Mourinho beweerde dat Rijkaard en Ten Cate hadden geprobeerd de scheidsrechter te beïnvloeden, stonden zijn haren weer recht overeind.

Voor mensen met wie hij niet op één lijn zit, kan Ten Cate meedogenloos zijn. Of het nu vrijwilligers zijn die al jaren bij een club rondlopen of duurbetaalde profs.

„Ik ben bij NAC door hem weggepest,“ stelt Van den Eede. „Ik kreeg elke training een tirade over me heen. Hij vond me niet goed genoeg. Het was zo erg dat ik op het laatst met lood in de schoenen naar de club ging. Als mens vind ik hem daarom niet respectvol. Dat neemt niet weg dat hij een heel goede trainer is.“

Bij Barcelona kon Ten Cate in de schaduw van de evenwichtige Rijkaard relatief rustig opereren. Met de goede prestaties (twee keer kampioen van Spanje en het winnen van de Champions League) kreeg hij bovendien de erkenning die hij al zo lang zocht. „Ik heb bij Sparta te maken gehad met Ten Cate en later ook met Rijkaard,“ zegt Van Eijck. „Totaal verschillende karakters. Ik hoop dat Henk veel heeft opgestoken van de rustige manier waarop Rijkaard functioneert.“
PZC

Positiespel! Dat is lang geleden! :eusa_dance:
Laatst gewijzigd door joey op za mei 20, 2006 8:32 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » za mei 20, 2006 8:32 am

HENK TEN CATE

Door EDWIN WINKELS

BARCELONA - Al zijn collega’s van de technische staf zaten vooraan, Frank Rijkaard kon achter een deur nauwelijks zijn emoties de baas en voorzitter Joan Laporta, naast hem aan tafel, bedolf Henk ten Cate onder de complimenten. ,,Henk is een sleutelfiguur geweest in het behalen van deze successen,’’ zei de ‘presidente’. ,,In sportief opzicht zal het moeilijk zijn een vervanger te vinden. In persoonlijk opzicht zal dat onmogelijk zijn. We zullen hem missen.’’ Binnen de club werd overigens ontkend dat Johan Neeskens die beoogde nieuwe assistent zou zijn.

Een emotioneel afscheid.

Ten Cate: ,,Ja, je laat toch iets achter. We zijn hier drie jaar geleden bijna vanaf nul begonnen, hebben een elftal samengesteld, dat uitgegroeid is tot een succesvol team. Een elftal dat niet alleen goed voetbalt, maar ook mooi voetbal speelt, en altijd met de wil om te winnen.’’

Waarom dan weg van het mooie leven, van een ploeg die nog jong is, een tijdperk kan neerzetten?

,,Er zat nog iets in me, ik voelde het in mijn maag. Een soort knoop, iets dat me zei: dit móet je doen. Ik ben 51 jaar, zit er al 37 in het voetbal, en ik voelde dat er nog iets onafgemaakt was. Als je de kans krijgt zo’n prachtlcub als Ajax te doen, dan kun je bijna geen nee zeggen. Ik wil later geen spijt krijgen dat ik het niet zou hebben gedaan. Het is ook een gevoel, het is de club uit mijn stad. Ik ben er trots op. Het zal ook wel mijn laatste klus zijn, een afronding van mijn carrière.’’

Is het ook niet omdat dit Barça in Spanje altijd het ‘Barça van Rijkaard’ wordt genoemd? Je rol wordt hier niet zo belicht.

,,Nee, dat is het niet. Ik heb hier een heel belangrijke taak gehad, die verder gaat dan het ‘assistent zijn’. Maar het maakt me niets uit dat het Frank is die als hoofdverantwoordlijke wordt beschouwd. Dat is hij ook. En het valt me zwaar bij hem weg te gaan. Wat we hier, samen met de gezinnen, hebben opgebouwd gaat veel verder dan een vriendschap.’’

Heb je nog getwijfeld tussen Ajax of PSV?

,,Van de clubs die belden, zat er één tussen waarvan ik wist dat ik dat altijd wel zou willen doen, dat was Ajax, vanwege die achtergrond van me. Maar toch had ik in principe al nee tegen zowel Ajax als PSV gezegd. Dat had met mijn gezin te maken. Mijn vrouw, mijn dochter maar ook ikzelf, we hebben het hier fantastisch naar de zin. Barcelona is een prachtstad om te wonen, en met de ploeg ging het fantastisch. ‘Ik doe het niet,’ zei ik. Maar uiteindelijk waren het m’n vrouw en dochter die naar me toe kwamen: ‘Henk, je moet niet voor ons blijven,’ zeiden ze, ‘je moet je hart volgen. Je beslissingen hebben ons altijd plezier bezorgd’. Twee weken geleden deelde ik voorzitter Laporta daarom mee dat ik vertrok.’’

Ben je nu ineens wel goed genoeg voor de top-drie uit Nederland?

,,Er bestaat een vertekend beeld van me in Nederland, die onzin dat ik te emotioneel zou zijn voor een topclub. Heb je me in drie jaar bij Barcelona gekke dingen zien doen? Heb ik stom staan springen? Maar het maakt me niets uit, ik hoef me op mijn 51ste toch niet gaan verdedigen tegenover een stelletje randdebielen dat zich analist noemt?’’

Maar je bent iemand met het hart op de tong.

,,Ik zou wel willen dat iedereen zo is, dat je gewoon zegt wat je denkt.’’

De laatste trainers bij Ajax hebben het niet lang uitgehouden.

,,Ik wil niet naar het verleden kijken, slechts naar het heden en de toekomst. Bij Ajax hebben ze me verteld wat de mogelijkheden zijn. Dat ziet er goed uit. Er wacht ons een mooie klus. Ik ben hartstikke blij dat de ploeg de voorronde van de Champions League speelt. Ik zou sowieso zijn gekomen, maar het is een mooie manier om de club terug te brengen waar hij hoort, bij de top.’’

Je assistent bij Ajax, Hennie Spijkerman, werd bij Zwolle door supporters weggepest. De sfeer rond het voetbal in Nederland is veel grimmiger dan in Spanje. Ben je daar niet bang voor?

,,Het is jammer wat er gebeurd is met Hennie, maar ook dat is het verleden. We beginnen samen aan iets nieuws, dit staat helemaal los van het voorgaande. En je moet niet weglopen van de sfeer. Bovendien, we willen ervoor zorgen dat de Amsterdammers en de Nederlanders weer trots op Ajax kunnen zijn.’’
www.ad.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » za mei 20, 2006 8:52 am

Bij Ajax hebben ze me verteld wat de mogelijkheden zijn. Dat ziet er goed uit.

Dat klinkt goed :yes: Er gaat nog zat gebeuren bij Ajax :eusa_dance:

AjaxThailand

Bericht door AjaxThailand » za mei 20, 2006 9:10 am

Had van Gaal een echte ajax achtergrond? Zover ik kan zien hebben de meerdere trainers met echte ajax achtergronden er niet veel van gebakken de laatste jaren. Iedereen weet toch dat HtC de echte trainer was bij Barcelona. Spijkerman, mischien is het wel goed om een assistent te hebben die het trainersvak echt kent en niet een of andere oud ajacied die niet eens zijn trainers papieren heeft. Ik ben blij dat we eindelijk wat echte trainers op de bank zullen hebben en niet van die gasten zoals van de Lem met een grote bek

999

Bericht door 999 » za mei 20, 2006 9:25 am

Hennie Spijkerman blij verrast

AMSTERDAM, zaterdag

Hennie Spijkerman (55) reageerde anderhalve week geleden blij verrast toen hij door Henk ten Cate werd benaderd om zijn assistent te worden. „Als je opstapt bij FC Zwolle verwacht je niet dat je een half jaar later bij Ajax aan de slag kunt”, zegt de Zwollenaar, die net als Ten Cate voor twee jaar tekent. „Dit is een fantastische kans.”

Spijkerman heeft begrip voor de scepsis in Amsterdam. „Ik kan me voorstellen dat de Ajax-supporters zeggen: Hennie wie? Het is echter belangrijk om een technische staf samen te stellen die complementair is. In het voetbal is het vaak zo dat er alleen maar op namen wordt geselecteerd. Maar of je dan altijd de goede keuze maakt, is de vraag.”
De assistent van Ten Cate voerde maandag een gesprek met technisch directeur Martin van Geel. „We hebben kort even over de functie gepraat. Maar de echte afspraken zullen met Henk worden gemaakt. De opdracht van de assistent is om de hoofdtrainer zo veel mogelijk te ondersteunen en aan te vullen.”

Tijdens een tiendaagse vakantie in Spanje liep de oudtrainer van VVV, Emmen en Zwolle Ten Cate tegen het lijf. „Ik heb veel trainingen en twee wedstrijden van Barcelona bezocht. We hebben ongelooflijk veel over voetbal gesproken.”

Spijkerman weet wat er in Amsterdam van hem wordt verwacht. „Presteren. Te beginnen op 3 augustus, als de voorronde van de Champions League wordt gespeeld.”
De T.
Blij met de punten ...

Izmailov

Bericht door Izmailov » za mei 20, 2006 9:34 am

Wat een negatief gedoe betreffende Spijkerman. Ik vind Spijkerman juist uitermate geschikt voor de rol van assistent. Henk mag de tactiek gaan bedenken en Hennie zorgt voor de goede relatie met de spelers en neemt af en toe ook een rondo op de training voor zijn rekening. Daarnaast weet Henk dat Hennie hem nooit zal belazeren, want dan is zijn droombaan ook ten einde. Hoger dan dit zal Hennie echt nooit komen.

Maar Spijkerman is op zijn eigen manier een hele aardige, aimabele vent. Het is een echt gevoelsmens. Ik ben er van overtuigd dat de spelers het enorm goed met hem gaan vinden, waardoor een goede werksfeer onstaat tussen selectie en technische staf. Ik zie het helemaal zitten!

Verder moet de rol van assistent niet worden overschat.

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » za mei 20, 2006 9:41 am

Blij met je woorden, ik kende hem eigenlijk helemaal niet.

Maar het complementair aan elkaar zijn en een écht nieuw duo zonder geschiedenis is gewoon prima voor dit AJAX. En HtC is de zoveelste die aangeeft de mogelijkheden en de ideeën die er nu heersen binnen AJAX helemaal top te vinden.

Henk de Gier
Contacteer:

Bericht door Henk de Gier » za mei 20, 2006 9:48 am

laten we oppassen en niet teveel in een jubelstemming komen, want dan is de klap zo hard als de veranderingen niet snel genoeg komen.
Henk de Gier is geniaal en zijn tijd ver vooruit.
Jöhnk, 29 mei 2006

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » za mei 20, 2006 9:50 am

Thomas schreef:
Steef schreef:

En hij heeft ook interesse in Zuid-Amerikanen in z'n elftal? :eusa_pray:
Hij heeft interesse in goede voetballers. :yes:
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » za mei 20, 2006 10:02 am

Ajax-trainer leerde vak in Deventer
door HARRY HEKKERT

20 MEI 2006 - DEVENTER - ‘Over tien jaar ben ik trainer van Ajax’, zei Henk ten Cate bij zijn aanstelling als hoofdtrainer van Go Ahead Eagles tegen het bestuur. Nu, dertien jaar later, is het zover. Hij is evenwichtiger, minder opvliegend dan in zijn tijd in de Adelaarshorst, vinden zijn voetbalvrienden uit Deventer. ‘Maar hij blijft een trotse emotionele Surinaamse Amsterdammer, die zich niet wil laten beduvelen.’
Afbeelding
Henk ten Cate als vredestichter in Deventer tijdens zijn eerste periode als (interim-)hoofdtrainer van GA Eagles, mei 1989.
Nog voor Henk ten Cate zich die koude morgen in januari 1993 over de opstelling van Go Ahead Eagles had gebogen belde hij eerst de chef sport van het Deventer Dagblad. Hij was zojuist aangesteld als hoofdtrainer en eiste dat de dienstdoende Eagles-verslaggever vervangen werd. ‘Ten Cate vond mij veel te kritisch’, zegt Renze Lolkema, verslaggever in kwestie. ‘Natuurlijk bleef ik Go Ahead doen en heb ik ook redelijk wat aanvaringen met hem gehad. Op maandagmorgen belde hij mij altijd op, om met een vet Amsterdams accent ?wat maak je me nou“ te roepen. Ik zat er volgens hem dan weer helemaal naast.’

Het was in die tijd dat de oud-speler de naam kreeg ongelooflijk achterdochtig te zijn. Als je niet voor hem was, was je zijn vijand. ‘Hij is zijn achterdocht zeker niet kwijt’, zegt Henk Aa, oud-bestuurslid en nog immer bevriend. ‘Dat moet ook niet in het voetbal. Het is er nog steeds een slangenkuil. Henk is wat dat betreft gepokt en gemazeld.’ Volgens Lolkema was het iets te erg met Ten Cate. ‘Hij kon er ook niet tegen dat ik alles uit de spelersgroep wist. Ik had een goede bron en kan nu wel zeggen wie, dat was Paul Bosvelt. Zo wist ik alles uit het team. Daar kon Ten Cate helemaal niet tegen.’

In zijn eerste profklusje als hoofdverantwoordelijke liet hij meteen zien waar hij voor stond. ‘Henk won liever met 5-4 dan met 1-0, dat doet ‘ie nog steeds', zegt Adrie Steenbergen, toen en nu elftalleider bij GA Eagles en ook nog steeds goed bevriend. ‘Maar het klopt dat je niet aan zijn elftal moest komen. Dan wordt Henk giftig. En hij is recht voor zijn raap, dat waardeer ik in hem. Al telt hij nu vaker tot tien.’ Aa: ‘Maar hij blijft een trotse emotionele Surinaamse Amsterdammer, die zich niet wil laten beduvelen.’

Boete

De geboren Amsterdammer is direct en heeft een enorme trots. Dat gevoel van eigenwaarde zit erg diep. Met Gerard Somer, oud-trainer, botste het daarom bij Heracles. ‘Hij is de enige speler, die ik ooit een boete heb gegeven. In een uitwedstrijd tegen FC Den Bosch hadden we de broekjes vergeten. We hadden er precies elf op de kop getikt. Henk stond wissel en om het veld in te kunnen moest hij het broekje van de wisselspeler aan. Dat weigerde hij en hij liep zo de kleedkamer in. Heeft hem 500 gulden gekost.’

Eenmaal bestuurslid bij GA Eagles stelde Somer Ten Cate aan als trainer. ‘Hij was erg leergierig. Henk was ook ambitieus, hij wilde de eerste Surinaamse trainer worden bij een topclub.’ Bij GA Eagles maakte hij ook meteen duidelijk dat hij binnen tien jaar trainer van Ajax wilde worden. Hij uitte in het verleden vaker zijn verbazing over het gemak waarmee oud-topspelers bij topclubs voor trainersposten in aanmerking kwamen. Hij wilde erkenning voor zijn kwaliteiten. ‘Ajax, dat is het uitkomen van zijn ultieme wens’, aldus Steenbergen. ‘Hij wordt nog steeds dat provincietrainertje genoemd, als je geen 274 interlands hebt gespeeld tel je schijnbaar niet mee. Dat steekt Henk.’

De geldingsdrang van Ten Cate is befaamd. Toen hij met Vitesse de derde plaats in de eredivisie haalde was hij terecht trots op dat succes, maar diep gekrenkt toen voorzitter Karel Aalbers hem daarna ontsloeg. Ten Cate was te emotioneel om de Arnhemse topclub te leiden. ‘Dat heeft Henk diep geraakt’, zegt Mike Snoei, collega en oud-buurman. ‘Nog steeds, denk ik. Hij wil zich graag bewijzen. Ik denk dat hij evenwichtiger is geworden. Minder emotioneel. Ik heb in Didam jaren naast Henk gewoond en ik ken hem vooral als een heel warm mens.’

Warmte

Van die warmte voor goede vrienden mocht GA Eagles vorig jaar meeprofiteren. Ten Cate ontpopte zich als een van de gulle gevers, die een aandeel in de club á 50.000 euro aanschafte. Snoei: ‘Henk is ook een van de mensen die zich hard maakt voor de jeugd van GA Eagles. Jonge spelers wil ‘ie graag een kans geven. Maar bij Ajax gelden natuurlijk andere wetten.’ Steenbergen: ‘Gekscherend heeft Henk wel eens gezegd dat ‘ie na Ajax nog een ding wil doen, jeugdtrainer worden van de B’tjes hier bij GA Eagles.’

Maar eerst Amsterdam. Volgens zijn Deventer voetbalvrienden wordt Ten Cate de eerste trainer sinds Van Gaal die zijn contract uitdient bij Ajax. ‘Henk heeft zich enorm ontwikkeld’, aldus oud-ploeggenoot John Oude Wesselink. ‘Samen met Hennie Spijkerman vormt hij een goed duo. Met Hennie in de rol van Rijkaard, rustig en bedachtzaam. Ik sprak Ten Cate vanmiddag nog. Henk heeft nog een kater van het feest in Barcelona, maar staat te popelen om bij Ajax aan de slag te gaan.’ En hij heeft volgens zijn voetbalvrienden gisteren niet met Het Parool gebeld. ‘Ten Cate zal in Barcelona wel bijgeleerd hebben’, meent Lolkema. ‘Daar zijn 70 of 80 kranten. Dan zal ook een Ten Cate zich niet meer zo druk maken over één journalist.’
Spijkerman laat iedereen van de stoel vallen
door HERMAN NIJMAN

20 MEI 2006 - ZWOLLE - De man in kwestie rijdt met de familie rustig door Tsjechië, terwijl betrokkenen van FC Zwolle in opperste staat van verbazing verkeren. Vier maanden na zijn opzienbarende vertrek uit Zwolle wordt Hennie Spijkerman benoemd tot assistent-trainer van Ajax. Het is bijna wereldnieuws.
In eerste instantie houdt Spijkerman deze vrijdag de boot een beetje af. Nee, hij is niet geschrokken van de verrassende melding op de voorpagina van De Telegraaf. Daar wordt de komst van Henk ten Cate naar Ajax - een bevestiging van iets wat al geen nieuws meer genoemd mag worden - gekoppeld aan de mededeling dat Spijkerman een van de assistent-coaches zal zijn. En waar rook is, is ook in dit geval vuur. ‘Het is nog niet helemaal rond, ik zit nog op een telefoontje te wachten.’

De teneur is een paar uur later niet wezenlijk veranderd. Sigi Lens, de zaakwaarnemer, vult op verzoek van Spijkerman de voorwaarden van het contract in en dat duurt misschien wat langer dan verwacht. Maar Spijkerman - ‘Ik ben hier wat moeilijker bereikbaar, denk ik’ - heeft inmiddels wel het idee dat het allemaal goed gaat komen en is opener. Natuurlijk rept hij over ‘een fantastische uitdaging.’ Een lach klinkt door in zijn stem: ‘Ik ben zeven jaar hoofdtrainer geweest in het betaald voetbal, maar heb er geen enkel probleem mee dat ik nu als assistent aan het werk ga.’

Spijkerman (55) verhaalt dan over zijn relatie met Ten Cate, die slechts vier jaar jonger is. De twee kennen elkaar sinds jaar en dag, met Deventer als plaats van de eerste ontmoetingen. ‘Ik denk dat ik Ten Cate al wel 25 jaar ken. Op het veld zijn we elkaar gekruist, ik was net gestopt met voetballen toen Ten Cate bij Go Ahead Eagles kwam spelen. Maar we hebben daarna wel samen de A1 getraind.’

Geregeld contact

De verstandhouding is altijd goed gebleven. ‘Niet dat we de deur plat lopen bij elkaar, maar dat hoeft ook niet. Als Ten Cate is Nederland is, hebben we zeker contact. Bloedbroeders klinkt wat zwaar, maar zo voelt het wel een beetje. De visies van ons beiden passen bij elkaar.’ Na het plotselinge vertrek van Spijkerman uit Zwolle is Barcelona een van de plaatsen geweest waar hij een beetje op adem is gekomen. Van rust zonder voetbal is evenwel geen sprake, Spijkerman heeft altijd zijn vrije tijd gebruikt om rond te kijken bij andere clubs. Niet alleen in Catalonië, ook bij NEC en AZ.

De belangstelling van Ajax is ongeveer twee weken geleden concreet geworden, zegt Spijkerman. ‘Dat heeft er mee te maken dat Ten Cate de vrijheid heeft om zijn eigen staf samen te stellen.’ Het gesprek met Martin van Geel is afgelopen maandag gevoerd. De afhandeling is een formaliteit. ‘Normaal gesproken ben ik er maandag tijdens de presentatie bij.’

De overstap blijft er eentje in de categorie ‘nauwelijks te geloven.’ Harry Sinkgraven, de voormalige assistent van Spijkerman in Zwolle, heeft de laatste maanden frequent contact gehouden met zijn collega. Toch is hij volslagen verrast als zijn vrouw op vrijdagmorgen de trap oprent om hem het nieuws te vertellen. ‘Ik heb Spijkerman woensdag nog gesproken. Hij heeft zich netjes aan het protocol gehouden, niets laten doorschemeren. Ik was zeker verrast. Ja, achteraf is het natuurlijk makkelijk om de link naar Deventer te leggen. Ze kennen elkaar goed. Eerlijk gezegd had ik daar niet verder aan gedacht toen duidelijk was dat Ten Cate naar Amsterdam zou komen. Maar het is Spijkerman echt van harte gegund.’

Ook directeur Gerald van den Belt is van de stoel gevallen bij het doorkomen van het nieuws. ‘Ik ben al aan het natrekken of FC Zwolle een opleidingsvergoeding voor Spijkerman kan vragen’, zegt hij grijnzend. Hoe verrassend ook, Van den Belt kan de gedachtengang van Ten Cate wel volgen. ‘De connectie met Deventer is natuurlijk duidelijk, Spijkerman is in het voorjaar ook in Barcelona geweest. En ik kan mij voorstellen dat je als trainer een assistent neemt die je kunt volledig vertrouwen, waarvan je weet dat hij geen mes in je rug steekt. Dat is bij Spijkerman het geval. Ik gun hem de overstap van harte, het is een loyale vent. Zo zeg, assistent-trainer van Ajax. Dan heb je het toch niet slecht gedaan...’

Rare wereld

Doelman Diederik Boer van FC Zwolle ligt nog half slaperig in bed, als zijn vriendin hem wekt met het opmerkelijke nieuws. ‘Je raadt het nooit, zei ze. Nou, dat klopte wel. Zoiets verwacht je echt niet. Ik dacht in eerste instantie dat mijn vriendin een geintje maakte. Maar voor de trainer is het natuurlijk fantastisch. Hij heeft een rotjaar gehad. Zo wordt je weggepest bij Zwolle en zo kom je een paar maanden later door de voordeur binnen bij Ajax. Dat is de voetballerij, hè. Rare wereld, maar wel leuk.’

Raar is het zeker, maar toch ook weer niet. De voetballerij hangt van lijntjes en netwerken aan elkaar. Hier is één plus één nog gewoon twee, leidt logisch redeneren regelmatig tot begrijpelijke transfers.

Terwijl de supporters van FC Zwolle op internet over elkaar heen rollen om hun gemengde gevoelens over de stap van de trainer te uiten, wordt in ‘t Wereldje van Voetbal International snedig gereageerd. ‘Ach, Spijkerman is het in ieder geval gewend om met moeilijke supporters om te gaan.’ Het is een van de zaken die de Zwollenaar in de slagschaduw van Ten Cate, keeperstrainer Fred Grim en de nog te benoemen andere assistent zeker niet zal missen.
www.destentor.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

joey
Erelid

Bericht door joey » za mei 20, 2006 10:10 am

Henk de Gier schreef:laten we oppassen en niet teveel in een jubelstemming komen, want dan is de klap zo hard als de veranderingen niet snel genoeg komen.
Jubelstemming is te sterk uitgedrukt. Ik ben opgelucht dat Blind is vertrokken, heb vertrouwen in Ten Cate en verheug me op het komend seizoen. :yes:

Het voelt goed.

Arthur

Bericht door Arthur » za mei 20, 2006 10:37 am

Duke schreef:,,Er bestaat een vertekend beeld van me in Nederland, die onzin dat ik te emotioneel zou zijn voor een topclub. Heb je me in drie jaar bij Barcelona gekke dingen zien doen? Heb ik stom staan springen? Maar het maakt me niets uit, ik hoef me op mijn 51ste toch niet gaan verdedigen tegenover een stelletje randdebielen dat zich analist noemt?’’
:D

Gelukkig hebben wij goede ervaringen met emotionele trainers die het niet zo op de media hebben.

LucaS

Bericht door LucaS » za mei 20, 2006 10:41 am

het kunnen leren van een taal heeft uiteraard niets met klasse te maken
I think I lost my fucking headache

LucaS

Bericht door LucaS » za mei 20, 2006 10:43 am

Steef schreef:

Dus als er volgend jaar geen Z Amerikanen bij Ajax rondlopen heb jij gefaald?
I think I lost my fucking headache

Plaats reactie