www.ad.nlZodra de schijnwerpers aangaan, gaat het fout. Het wordt ruzieachtig
Hugo Borst
VERLIEZEN
We vergeten het wel eens - menen altijd maar recht te hebben op winnen - maar verdomme, verliezen hoort bij ons (voetbal)leven. FC Twente deed het strijdvaardig, waardig. FC Groningen was heroïsch (kippenvel). Heerenveen was schandalig (wat een losers). PSV was kansloos. En Ajax? Weggespeeld. Door een ploeg in vorm trouwens, maar Dinamo Zagreb is amper Europese subtop, waarmee de vraag kan worden gesteld wat Ajax nog is?
TEN CATE
Onbescheiden als ik kan zijn, wil ik mijn gelijk even halen. Dat men niet denkt dat ik alleen de koe in de kont kijk.
Bijna twee maanden geleden schreef ik op deze plaats dat het beter was geweest als Ajax deze zomer afscheid had genomen van Henk ten Cate. Dan had Perez nog gewoon bij Ajax gespeeld, en ik durf de stelling best aan dat de Deen beter is dan – pakweg - middenvelder Delorge of aanvaller Luque.
Bij Ajax kozen ze ervoor om Henk ten Cate zijn laatste jaar te laten afmaken. Onbegrijpelijk vond ik. Mijn stelling na al die sportjournalistieke jaren was en is: een goede voetballer is belangrijker dan een goede trainer. Van Geel had de macht niet, vermoed ik, Jaakke had de ervaring of de ballen niet. Perez weg, Ten Cate blijft. Ik schreef dat Ajax een jaar tegemoet zou gaan als Feyenoord vorig seizoen en dus kon ik me niet voorstellen dat hij de kerst zou halen. Vanwege de uitschakeling in de Champions League en zelfs de UEFA Cup (eerlijkheidshalve dient aangetekend te worden dat Ajax eerste staat in de eredivisie) was het aftellen tot hij ontslagen zou worden begonnen, maar er wacht Henk ten Cate een chique ontsnappingsroute, naar Londen, naar Chelsea. Als de afkoopsom is vastgesteld, vertrekt Ten Cate.
Als veldtrainer bij een absolute topclub is hij veel meer op zijn plaats. Een beetje op de achtergrond, zonder de absolute eindverantwoordelijkheid, kan hij van kampioenen Europese en wereldkampioenen maken. Die man kan individu en collectief beter maken, maar uitsluitend op het trainingsveld, in de catacomben, ver weg van de camera’s. Zodra de schijnwerpers aangaan, er persconferenties komen, gaat het een keertje fout. Het wordt ruzie of ruzieachtig. Na afloop van Ajax-Dinamo Zagreb, bij de persconferentie, ook weer. Het wordt onaangenaam, een tikkie ordinair. Ik ben gek op onaangepastheid, maar uit representatief oogpunt valt er, als de prestaties tegenvallen en de druk toeneemt, voor een topclub die Ten Cate als hoofdtrainer inhuurt niets meer te winnen.
WINST?
Soms is verlies winst. Robben – amper wedstrijdritme - speelde dramatisch uit bij Lazio Roma. Hij wordt beloond door bondscoach Van Basten. Maduro is ook geselecteerd. De Cler niet. We beginnen het bijna voor kennisgeving aan te nemen.
WINST!
De grootste winst van ons allemaal boekte Michel Boerebach. Op 28 september 2007 werd zijn zoontje Lyns (Michel) geboren.
Eén zinnetje op het geboortekaartje bezorgde me kippenvel.
Broertje van Lesley en Sven.
Voor degene die het niet weet. Die jongens zijn dood. Bij een auto-ongeluk in 2001 kwamen ze om het leven. Lesley was 12, Sven 9. Elk jaar, op een zaterdag in mei, worden Les en Sven herdacht op een fantastisch voetbaltoernooi in Lelystad, waaraan jeugdteams van prof- en amateurclubs deelnemen.
Ik vroeg Michel hoe het voelt. ‘Een dubbel gevoel is het. Raar. Het gevoel dat je dit al eens hebt meegemaakt. Ik wilde het liefst een jongetje. Hij is geen vervanger van de jongens hè. Ik zal Les en Sven nooit vergeten natuurlijk.’
In de voornaam van het knulletje dat bij zijn geboorte 3160 gram woog en 50 centimeter lang was zitten de eerste letters van de namen van zijn broertjes.
JAAKKE
Herinneren we ons nog de tijd dat Ronald Koeman hoofdtrainer was van Ajax en Louis van Gaal technisch directeur? Koeman lag in de clinch met Sneijder en Van der Vaart, presteerde ondermaats, had nog weinig krediet bij de fans. Er ontstond een meningsverschil tussen Koeman en Van Gaal. Het bestuur moest kiezen. Logisch was geweest om de man van lange termijn te handhaven, ook al omdat de trainer zijn langste tijd had gehad. Toch ruimde Louis van Gaal het veld. Drie maanden later vertrok Ronald Koeman alsnog. Had dan Van Gaal laten zitten.
Daaraan moet ik denken bij wat er deze zomer gebeurde. Niet Perez (Van Gaal) bleef maar Ten Cate (Ronald Koeman). Het gebeurde twee keer onder verantwoordelijkheid van John Jaakke. De beste kerel is niet capabel.
Achteraf moet je concluderen dat Ten Cate waarschijnlijk een prima veldtrainer is, maar niet geschikt is om hoofdtrainer te zijn bij een club in de schijnwerpers. Ik denk dat hij daar inmiddels ook zelf achter is gekomen, vandaar zijn keuze voor Chelsea.
Natuurlijk kun je hem aan zijn contract houden, maar daar schiet niemand iets mee op, denk ik. Daarvoor is Ten Cate teveel aangeschoten wild geworden.