Henk ten Cate: de inmiddels ex-trainer van AJAX!

Spelers die deel hebben uitgemaakt van de Ajaxselectie

Moderator: mods

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » za okt 06, 2007 9:31 am

Zodra de schijnwerpers aangaan, gaat het fout. Het wordt ruzieachtig
Hugo Borst

VERLIEZEN

We vergeten het wel eens - menen altijd maar recht te hebben op winnen - maar verdomme, verliezen hoort bij ons (voetbal)leven. FC Twente deed het strijdvaardig, waardig. FC Groningen was heroïsch (kippenvel). Heerenveen was schandalig (wat een losers). PSV was kansloos. En Ajax? Weggespeeld. Door een ploeg in vorm trouwens, maar Dinamo Zagreb is amper Europese subtop, waarmee de vraag kan worden gesteld wat Ajax nog is?

TEN CATE

Onbescheiden als ik kan zijn, wil ik mijn gelijk even halen. Dat men niet denkt dat ik alleen de koe in de kont kijk.

Bijna twee maanden geleden schreef ik op deze plaats dat het beter was geweest als Ajax deze zomer afscheid had genomen van Henk ten Cate. Dan had Perez nog gewoon bij Ajax gespeeld, en ik durf de stelling best aan dat de Deen beter is dan – pakweg - middenvelder Delorge of aanvaller Luque.

Bij Ajax kozen ze ervoor om Henk ten Cate zijn laatste jaar te laten afmaken. Onbegrijpelijk vond ik. Mijn stelling na al die sportjournalistieke jaren was en is: een goede voetballer is belangrijker dan een goede trainer. Van Geel had de macht niet, vermoed ik, Jaakke had de ervaring of de ballen niet. Perez weg, Ten Cate blijft. Ik schreef dat Ajax een jaar tegemoet zou gaan als Feyenoord vorig seizoen en dus kon ik me niet voorstellen dat hij de kerst zou halen. Vanwege de uitschakeling in de Champions League en zelfs de UEFA Cup (eerlijkheidshalve dient aangetekend te worden dat Ajax eerste staat in de eredivisie) was het aftellen tot hij ontslagen zou worden begonnen, maar er wacht Henk ten Cate een chique ontsnappingsroute, naar Londen, naar Chelsea. Als de afkoopsom is vastgesteld, vertrekt Ten Cate.

Als veldtrainer bij een absolute topclub is hij veel meer op zijn plaats. Een beetje op de achtergrond, zonder de absolute eindverantwoordelijkheid, kan hij van kampioenen Europese en wereldkampioenen maken. Die man kan individu en collectief beter maken, maar uitsluitend op het trainingsveld, in de catacomben, ver weg van de camera’s. Zodra de schijnwerpers aangaan, er persconferenties komen, gaat het een keertje fout. Het wordt ruzie of ruzieachtig. Na afloop van Ajax-Dinamo Zagreb, bij de persconferentie, ook weer. Het wordt onaangenaam, een tikkie ordinair. Ik ben gek op onaangepastheid, maar uit representatief oogpunt valt er, als de prestaties tegenvallen en de druk toeneemt, voor een topclub die Ten Cate als hoofdtrainer inhuurt niets meer te winnen.

WINST?

Soms is verlies winst. Robben – amper wedstrijdritme - speelde dramatisch uit bij Lazio Roma. Hij wordt beloond door bondscoach Van Basten. Maduro is ook geselecteerd. De Cler niet. We beginnen het bijna voor kennisgeving aan te nemen.

WINST!

De grootste winst van ons allemaal boekte Michel Boerebach. Op 28 september 2007 werd zijn zoontje Lyns (Michel) geboren.

Eén zinnetje op het geboortekaartje bezorgde me kippenvel.

Broertje van Lesley en Sven.

Voor degene die het niet weet. Die jongens zijn dood. Bij een auto-ongeluk in 2001 kwamen ze om het leven. Lesley was 12, Sven 9. Elk jaar, op een zaterdag in mei, worden Les en Sven herdacht op een fantastisch voetbaltoernooi in Lelystad, waaraan jeugdteams van prof- en amateurclubs deelnemen.

Ik vroeg Michel hoe het voelt. ‘Een dubbel gevoel is het. Raar. Het gevoel dat je dit al eens hebt meegemaakt. Ik wilde het liefst een jongetje. Hij is geen vervanger van de jongens hè. Ik zal Les en Sven nooit vergeten natuurlijk.’

In de voornaam van het knulletje dat bij zijn geboorte 3160 gram woog en 50 centimeter lang was zitten de eerste letters van de namen van zijn broertjes.

JAAKKE

Herinneren we ons nog de tijd dat Ronald Koeman hoofdtrainer was van Ajax en Louis van Gaal technisch directeur? Koeman lag in de clinch met Sneijder en Van der Vaart, presteerde ondermaats, had nog weinig krediet bij de fans. Er ontstond een meningsverschil tussen Koeman en Van Gaal. Het bestuur moest kiezen. Logisch was geweest om de man van lange termijn te handhaven, ook al omdat de trainer zijn langste tijd had gehad. Toch ruimde Louis van Gaal het veld. Drie maanden later vertrok Ronald Koeman alsnog. Had dan Van Gaal laten zitten.

Daaraan moet ik denken bij wat er deze zomer gebeurde. Niet Perez (Van Gaal) bleef maar Ten Cate (Ronald Koeman). Het gebeurde twee keer onder verantwoordelijkheid van John Jaakke. De beste kerel is niet capabel.
www.ad.nl

Achteraf moet je concluderen dat Ten Cate waarschijnlijk een prima veldtrainer is, maar niet geschikt is om hoofdtrainer te zijn bij een club in de schijnwerpers. Ik denk dat hij daar inmiddels ook zelf achter is gekomen, vandaar zijn keuze voor Chelsea.

Natuurlijk kun je hem aan zijn contract houden, maar daar schiet niemand iets mee op, denk ik. Daarvoor is Ten Cate teveel aangeschoten wild geworden.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » za okt 06, 2007 9:35 am

Bertje schreef:Eén ding is wel zeker: als Schip interim wordt, hebben we na het EK Van Basten.
Maar dat is dan ook het enige voordeel. ;wink.gif:

Koster kan ik mee leven.

Thom

Bericht door Thom » za okt 06, 2007 9:38 am

Adri Koster is volgens mij een goede trainer; ik baal alleen verschrikkelijk van weer zo'n klotejaar met onrust.

Zal blij zijn als in ieder geval Davids terug is.

999

Bericht door 999 » za okt 06, 2007 9:44 am

Maar als HtC zo'n prima veldtrainer is, waarom is dan de winst op het voetbalveld bij AJAX zo minimaal.Juist bij dit AJAX zou je dan duidelijk vooruitgang moeten zien immers de marge om die winst te halen is veel groter dan bij Chelsea of Barcelona waar spelers al op hun top zitten.

Dan zou je toch mogen verwachten van de veldtrainer dat ie van deze groep in pak um beet anderhalf jaar er een goed voetballende ploeg van had kunnen maken.En met verbetering op elk gebied, facet van het voetbalspelleke.Een nee, niet als Barcelona, maar als het Barcelona van de NEDERLANDSE voetbal competitie.

Dan zou je toch mogen verwachten dat, met een paar bijscholings lessen een Colin, Urby enz. de kneepjes van het vak onder de knie zouden hebben.
Blij met de punten ...

Thom

Bericht door Thom » za okt 06, 2007 9:46 am

Nee, van een stuk steen maak je geen goud, Colin kan niet voetballen, dat is het probleem. Ze hadden hem nooit moeten kopen. Dan maar een jeugdspeler een eerlijke kans geven. Urby verpietert, maar is misschien ook een tweede Nigel de Jong: net niet.

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » za okt 06, 2007 9:46 am

Scherrer schreef:De Telegraaf meent te weten dat Adri Koster de interim-trainer zal worden en dat Gekke Henkie komende week voor 3 jaar bij Chelsea gaat tekenen.

Na de zomer zou de natte droom van Bertje en Jönhk dan de trainer gaan worden. Waarschijnlijk met Van het Schip als assistent.
Ik heb dat stukkie nu drie keer doorgelezen, maar de naam Van Basten ben ik nog niet tegengekomen. :sad.gif:

Scherrer
AT Toto winner 10/11

Bericht door Scherrer » za okt 06, 2007 9:54 am

Jöhnk schreef:
Scherrer schreef:De Telegraaf meent te weten dat Adri Koster de interim-trainer zal worden en dat Gekke Henkie komende week voor 3 jaar bij Chelsea gaat tekenen.

Na de zomer zou de natte droom van Bertje en Jönhk dan de trainer gaan worden. Waarschijnlijk met Van het Schip als assistent.
Ik heb dat stukkie nu drie keer doorgelezen, maar de naam Van Basten ben ik nog niet tegengekomen. :sad.gif:
Ik heb het uit de papieren versie van De T., die hier net in het hotel werd afgeleverd, niet van Voetskes stuk.

Maar wees gerust Jönhk, ze zijn er vrij zeker van, in dat stuk.

LucaS

Bericht door LucaS » za okt 06, 2007 9:56 am

Duke schreef: Achteraf moet je concluderen dat Ten Cate waarschijnlijk een prima veldtrainer is, maar niet geschikt is om hoofdtrainer te zijn bij een club in de schijnwerpers.
Niet alleen achteraf Duke, dat is wat te makkelijk. Op At hadden vooraf velen deze twijfel al, daar is toen ook uitgebreid over gediscussierd
I think I lost my fucking headache

999

Bericht door 999 » za okt 06, 2007 10:04 am

Scherrer schreef:
Jöhnk schreef:

Ik heb het uit de papieren versie van De T., die hier net in het hotel werd afgeleverd, niet van Voetskes stuk.

Maar wees gerust Jönhk, ze zijn er vrij zeker van, in dat stuk.

In de papieren versie komt de naam van Basten ook niet voor ...
Blij met de punten ...

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » za okt 06, 2007 10:09 am

Je bent toch niet met m'n voeten aan het spelen he? :1evil.gif:

999

Bericht door 999 » za okt 06, 2007 10:26 am

Ik heb hier de krant en het interview voor me liggen, maar geen naam van Basten .. wel dat men in de hoogste regionen aan een nieuwe constructie aan het werken is ..
Blij met de punten ...

Scherrer
AT Toto winner 10/11

Bericht door Scherrer » za okt 06, 2007 10:29 am

Niet liegen Voetske, voorpagina, linksbovenin, de laatste zin. Ik zal hem even voor je quoten:

"Hij (Koster, dus) zou komende zomer vervolgens moeten wijken voor de beoogde opvolger Marco van Basten. "

En nu snel je krant dichtslaan en de voorpagina uitpluizen! :hupajax.gif:

jabu

Bericht door jabu » za okt 06, 2007 10:30 am

Duke schreef:
Ramona schreef:
Jöhnk schreef:Heeft Derksen nog iets gezegd?
Jawel...

Dat AJAX Ten Cate moet laten gaan als er zo'n team met wereldspelers zich aandient...die kans mag je een trainer niet onthouden...
Ook zei hij dat Ten Cate met de ziekenboeg e.d. weinig blaam treft...tis gewoon een klasse trainer...althans in dergelijke bewoordingen zei hij dat...
Goh, die Johan. Voor de verandering ben ik het eens met hem eens.
Met hem eens? Ten Cate maakt er een potje van een verlaat dan het zinkende schip! Moet hij niet zijn eigen rotzooi opruimen? Ik vind het maar laf. Waarom zou Ajax hem dan niet de kans mogen ontnemen om met zo'n team met wereldspelers te gaan werken? Dat deed hij daarvoor toch ook al bij Barcelona. Hij heeft bewust voor het hoofdtrainerschap bij een grote Nederlandse club gekozen. Bij de club van zijn stad Amsterdam, waar hij als jonge jochie......etc. Ik vind het maar een hypocriet verhaal van Derksen. En dat Ten Cate een klassetrainer is...........ik wil hem niet alleen alle schuld in de schoenen schuiven maar je kan toch moeilijk beweren dat hij een klasse prestatie met Ajax heeft neergezet in anderhalf jaar tijd. Niet qua resultaten en al helemaal niet qua veldspel. Vooral dat goed veldspel zou je van zo'n klassetrainer, die bij een topclub als veldtrainer gaat werken, wel mogen verwachten.

Thom

Bericht door Thom » za okt 06, 2007 10:32 am

Precies, helemaal mee eens. :headbang.gif:

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » za okt 06, 2007 10:37 am

Jabu schreef:
Duke schreef:
Ramona schreef: Jawel...

Dat AJAX Ten Cate moet laten gaan als er zo'n team met wereldspelers zich aandient...die kans mag je een trainer niet onthouden...
Ook zei hij dat Ten Cate met de ziekenboeg e.d. weinig blaam treft...tis gewoon een klasse trainer...althans in dergelijke bewoordingen zei hij dat...
Goh, die Johan. Voor de verandering ben ik het eens met hem eens.
Met hem eens? Ten Cate maakt er een potje van een verlaat dan het zinkende schip! Moet hij niet zijn eigen rotzooi opruimen? Ik vind het maar laf. Waarom zou Ajax hem dan niet de kans mogen ontnemen om met zo'n team met wereldspelers te gaan werken? Dat deed hij daarvoor toch ook al bij Barcelona. Hij heeft bewust voor het hoofdtrainerschap bij een grote Nederlandse club gekozen. Bij de club van zijn stad Amsterdam, waar hij als jonge jochie......etc. Ik vind het maar een hypocriet verhaal van Derksen. En dat Ten Cate een klassetrainer is...........ik wil hem niet alleen alle schuld in de schoenen schuiven maar je kan toch moeilijk beweren dat hij een klasse prestatie met Ajax heeft neergezet in anderhalf jaar tijd. Niet qua resultaten en al helemaal niet qua veldspel. Vooral dat goed veldspel zou je van zo'n klassetrainer, die bij een topclub als veldtrainer gaat werken, wel mogen verwachten.
Vind ik ook. Je zou haast denken dat Derksen in HTC (na de Perez-zaak??) een informant heeft gevonden.

Jim

Bericht door Jim » za okt 06, 2007 10:44 am

Jabu schreef:Ik vind het maar een hypocriet verhaal van Derksen. En dat Ten Cate een klassetrainer is...........ik wil hem niet alleen alle schuld in de schoenen schuiven maar je kan toch moeilijk beweren dat hij een klasse prestatie met Ajax heeft neergezet in anderhalf jaar tijd. Niet qua resultaten en al helemaal niet qua veldspel. Vooral dat goed veldspel zou je van zo'n klassetrainer, die bij een topclub als veldtrainer gaat werken, wel mogen verwachten.
Klopt helemaal.
Snap werkelijk niet wat in de doorgaans zo kritische Derksen gevaren is. Waar hij normaliter jan en alleman keihard neersabelt, zou je nu haast gaan denken dat Ten Cate een percentage van de 9 miljoen euri die hij bij Chelsea in de zak gaat steken aan Derksen heeft beloofd in ruil voor een poeslieve benadering.
Ten Cate treft volgens Derksen nauwelijks enige blaam. Hij kan nergens wat aan doen. Behalve aan de koppositie, dat is wel de verdienste van Henk. Daar kwam het min of meer op neer.

Thom

Bericht door Thom » za okt 06, 2007 10:48 am

Ach Derksen lult maar wat, dat doet hij al jaren in dat slappe blaadje van 'm. Als de wind oost waait, dan lult hij oost. En vica versa.

Een redelijk domme man.

999

Bericht door 999 » za okt 06, 2007 10:50 am

Scherrer schreef:Niet liegen Voetske, voorpagina, linksbovenin, de laatste zin. Ik zal hem even voor je quoten:

"Hij (Koster, dus) zou komende zomer vervolgens moeten wijken voor de beoogde opvolger Marco van Basten. "

En nu snel je krant dichtslaan en de voorpagina uitpluizen! :hupajax.gif:
Ik lieg niet .. We hebben het over het interview van HtC, niet een los stukje ergens op de voorpagina.Van het Schip staat er trouwens ook niet bij ..

Afijn, het zal wel.
Blij met de punten ...

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » za okt 06, 2007 10:55 am

Thomvak425 schreef:Ach Derksen lult maar wat, dat doet hij al jaren in dat slappe blaadje van 'm. Als de wind oost waait, dan lult hij oost. En vica versa.

Een redelijk domme man.
Dom? Mwah. Hij heeft duidelijk een dubbele agenda.

Over van Basten bijvoorbeeld was hij altijd redelijk positief. Tot het moment dat informant RVN eruit gegooid werd. Toen werd zelfs de door hemzelf zo verguisde Seedorf van stal gehaald om de druk nog wat op te voeren.

En nu is-ie opeens vol lof over dezelfde Ten Cate die het vorig seizoen nog zo moest ontgelden. Op zijn minst verdacht.

jabu

Bericht door jabu » za okt 06, 2007 10:57 am

Jim schreef:
Jabu schreef:Ik vind het maar een hypocriet verhaal van Derksen. En dat Ten Cate een klassetrainer is...........ik wil hem niet alleen alle schuld in de schoenen schuiven maar je kan toch moeilijk beweren dat hij een klasse prestatie met Ajax heeft neergezet in anderhalf jaar tijd. Niet qua resultaten en al helemaal niet qua veldspel. Vooral dat goed veldspel zou je van zo'n klassetrainer, die bij een topclub als veldtrainer gaat werken, wel mogen verwachten.
Klopt helemaal.
Snap werkelijk niet wat in de doorgaans zo kritische Derksen gevaren is. Waar hij normaliter jan en alleman keihard neersabelt, zou je nu haast gaan denken dat Ten Cate een percentage van de 9 miljoen euri die hij bij Chelsea in de zak gaat steken aan Derksen heeft beloofd in ruil voor een poeslieve benadering.
Ten Cate treft volgens Derksen nauwelijks enige blaam. Hij kan nergens wat aan doen. Behalve aan de koppositie, dat is wel de verdienste van Henk. Daar kwam het min of meer op neer.
Het is inderdaad erg vreemd. Wat mij daar vervolgens ook aan stoort, is zo'n RTL Sport programma. Daar zit dan zo'n flapdrol als Jan-Joost van Gangelen een beetje Derksen te inteviewen. Derksen spuwt er één grote waterval aan onzin uit, dan mag je toch verwachten dat JJ z'n oren aan het klapperen zijn. Derksen komt met zo'n verhaal, de dag nadat Ajax op schandalige wijze uit de UEFA-cup gekiepert is in......begin oktober! We kunnen niet eens aan overwinteren gaan denken omdat de herfst net is begonnen! Dan mag je toch verwacht dat flapdrol JJ vervolgens Derksen het vuur aan de schenen legt en hem vraagt hoe hij in godesnaam aan die onzin komt. Maar nee hoor. Hij luister het verhaal kritiekloos aan, vult hem af en toe nog even aan als Derksen een puntje dreigt te vergeten en sluit het interview af.

Cluijffert

Bericht door Cluijffert » za okt 06, 2007 10:58 am

allen jaren had ik eigenlijk altyd het idee dat het wel goed zou komen met Ajax, maar voor het eerst is dat gevoel helemaal weg.
Als TC tussentijd vertrekt, dan kunnen we dit seizoen ook als verloren beschouwen. Spelers lopen onbewust minder hard voor een tussenpaus, helemaal als het een nobody als Koster is, een assistent of een bewezen loser (als trainer) als Gullit of Van het Schip.
Dus again geen kampioenschap. Daarna trekken we Van Basten aan als hoofdcoach... we hebben gezien hoe geweldig Nederland onder zijn leiderschap voetbalt, dus ook de komende twee jaar zijn weer opbouw waarna opnieuw zal blijken dat een rookie ex-Ajacied geen prestaties, nog sprankelend Ajax voetbal kan brengen. Dan zitten we inmiddels in 2010.

Mark my words... we zitten inmiddels veel dichter bij het nivo van feyenoord, dan dat van Psv... en we zakken dieper af.

jabu

Bericht door jabu » za okt 06, 2007 11:01 am

Jansma schreef:Mark my words... we zitten inmiddels veel dichter bij het nivo van feyenoord, dan dat van Psv... en we zakken dieper af.

999

Bericht door 999 » za okt 06, 2007 11:02 am

Ach, ik zie niet in waarom Koster er niet het plezier weer in kan krijgen.Poppetjes een beetje op hun favoriete/beste plaats zetten en veel spelers zullen opbloeien.
Blij met de punten ...

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » za okt 06, 2007 11:03 am

Tja, mark my words...niemand kan in de toekomst kijken.

Ik zou Van Basten een uitstekende keuze vinden. Dat is grotendeels een gevoel. Maar waar ik wel zeker van ben is dat MVB de persoonlijkheid heeft om hier te slagen.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » za okt 06, 2007 11:03 am

Jöhnk schreef:
Bertje schreef:Eén ding is wel zeker: als Schip interim wordt, hebben we na het EK Van Basten.
Maar dat is dan ook het enige voordeel. ;wink.gif:

Koster kan ik mee leven.
Mwah, ik denk dat Schip iets onderschat wordt. Ik vind hem best slim.

Het nadeel van Koster vind ik dat je je opleiding wéér ontmantelt.

Plaats reactie