John Heitinga

Spelers die deel hebben uitgemaakt van de Ajaxselectie

Moderator: mods

joey
Erelid

Bericht door joey » di apr 03, 2007 4:56 pm

Heitinga zegt deze week in de Sportweek:
Volgend seizoen speel ik in elk geval nog bij Ajax.

Waarom dan?
Ik ben hier nog niet klaar en naar mijn mening vertoont Ajax in verschillende opzichten progressie. Zowel beleidsmatig als qua invulling van de technische staf en binnen de selectie. Ik zie duidelijk vorderingen, op meerdere terreinen.
Volgend seizoen gaan we voor de prijzen, volgend seizoen moet ons seizoen worden, moeten we kampioen worden.
We hebben dit seizoen een goede basis gelegd. En vergeet daarbij niet dat het seizoen nog niet is afgelopen. Alle wedstrijden die we nu nog spelen, moeten we benaderen als finales. Die is onze laatste strohalm. Als we die laatste wedstrijden niet winnen, hebben we in mijn ogen gefaald.
PSV heeft, met de wedstrijden in de CL erbij, geen gemakkelijk programma. Het enige dat wij kunnen doen is druk blijven zetten. In deze wereld is niets onmogelijk. Maar als we nu nog kampioen zouden worden, zou dat sensationeel zijn.
Maar John, die trainer van jullie, is die niet een beetje....
Hij is een duidelijke trainer. Hij weet wat-ie wil, is naar Ajax gekomen om succes te behalen, om prijzen te winnen, dat merk je aan alles. Hij communiceert heel goed en aan alles is voelbaar dat hij bij een heel grote club vandaan komt. Hij beschikt in elk geval over genoeg bagage om te kunnen slagen bij Ajax.
Oke, best een aardige trainer dan. Maar waarom zijn jullie dan zo wisselvallig?
Als we dat wisten, zou het niet gebeuren. Ik weet het niet, dat is moeilijk aan te geven. Het heeft niets met onderschatting te maken, daar geloof ik niet in. We willen elk duel honderd procent strijd leveren en winnen. Het elftal heeft wat dat betreft gewonnen aan ervaring. Bovendien zijn de hiërarchische verhoudingen binnen de selectie weer enigszins genormaliseerd. Jonge spelers kunnen zich nu doorontwikkelen in de schaduw van jongens als Jaap, Gabri en Davids. Dat was vorig seizoen wel anders. Toen werden de jongen jongens, en daar reken ik mezelf ook toe, belangrijker gemaakt dan ze waren.

Kortom, tevreden?
We zijn nog niet aan het einde, maar tot nu toe is dit het beste seizoen uit mijn carriere.
(N.B.: vragen zijn van mij. Niet van de interviewer.)

:nec:
Het stinkt aan alle kanten!

joey
Erelid

Bericht door joey » di jul 31, 2007 9:55 am

BtW, Heitinga zegt in Het Parool van gisteren dat hij over een jaar de stap wil maken naar een buitenlandse club. Hij wil dit jaar oogsten met Ajax, dat ziet hij helemaal zitten.

MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA)
AT Toto winner 07/08

Bericht door MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA) » di jul 31, 2007 10:09 am

joey schreef:BtW, Heitinga zegt in Het Parool van gisteren dat hij over een jaar de stap wil maken naar een buitenlandse club. Hij wil dit jaar oogsten met Ajax, dat ziet hij helemaal zitten.
Gelijk heeft hij!
Dit jaar oogsten, daarna Ajax achterlaten met de ellende.
:tranen.gif:
Volgens mij vertrekt volgend jaar de hele as, fijne gedachte.

Kowalczyk
Moderator English Section
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » di jul 31, 2007 10:09 am

joey schreef:BtW, Heitinga zegt in Het Parool van gisteren dat hij over een jaar de stap wil maken naar een buitenlandse club. Hij wil dit jaar oogsten met Ajax, dat ziet hij helemaal zitten.
Gelijk heeft 'ie.

De heilige vraag onder Ajax-supporters is altijd: kan Ajax nog eens de CL winnen? Kunnen we nog eens de échte top halen? Want dat is natuurlijk veel moeilijker geworden sinds het Bosman-arrest: spelers blijven niet lang. Je kunt ze nóg moeilijker houden dan vroeger.

Maar jongens als Heitinga en Sneijder zijn het probleem niet. Die hebben jarenlang in Ajax-1 gespeeld en tot twee keer toe hun contract verlengd. Op zeker moment gaan ze weg, maar als iedereen zo lang zou blijven als Sneijder en Heitinga, dan was er geen probleem.

Knapen die naar twee jaar aftaaien en op hun achttiende al lopen te leuteren dat ze "nog wel een jaar" bij Ajax willen blijven (hoewel je het natuurlijk "nooit weet in de voetballerij"...), dát zijn de Bosman-opportunistjes die succes voor een club als Ajax zo goed als onmogelijk maken. Spelers die vier, vijf jaar lang blijven, heb je één of twee jaar als volgroeide topspeler mogen meemaken. Aan hen ligt het niet.

K.
Still alive...

Daily Blind

Bericht door Daily Blind » di jul 31, 2007 10:48 am

ASR_AFCA schreef:
Gelijk heeft hij!
Dit jaar oogsten, daarna Ajax achterlaten met de ellende.
:tranen.gif:
Volgens mij vertrekt volgend jaar de hele as, fijne gedachte.
Heb je gelijk in, dit heb ik ook al meerdere keren aangekondigt. Het zou fijn zijn dat MVG niet te veel bezig is met het aantrekken van prutser voor het korte termijn, maar dat hij zich verder zou gaan verdiepen in talenten / toppers voor nu en voor op het langere termijn.

joey
Erelid

Bericht door joey » di jul 31, 2007 11:03 am

Zlatan Son of God schreef:Heb je gelijk in, dit heb ik ook al meerdere keren aangekondigt. Het zou fijn zijn dat MVG niet te veel bezig is met het aantrekken van prutser voor het korte termijn, maar dat hij zich verder zou gaan verdiepen in talenten / toppers voor nu en voor op het langere termijn.
Dat is iets voor over een tijdje. Misschien voor de winterstop. Je gaat een groot talent geen heel jaar op de bank zetten.
@Ko: helemaal mee eens. Heitinga valt niets te verwijten. Natuurlijk wil hij een keer verder kijken. Ik heb meer problemen met de mentaliteit van een jongen als Nigel de Jong.

Kowalczyk
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » di jul 31, 2007 11:49 am

joey schreef:Ik heb meer problemen met de mentaliteit van een jongen als Nigel de Jong.
Exact. Dat zijn de 'Bosman-opportunistjes' die ik bedoelde. Clarence Seedorf was er eentje avant la lettre: debuteren, groot worden bij Ajax, maar vervolgens het eerste het beste bod van een grote buitenlandse club accepteren, en toedeledokie. Nog geen twintig en weg was 'ie.

K.
Still alive...

Kowalczyk
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » di jul 31, 2007 11:52 am

Ryan Babel was wat mij betreft een iets ander geval: Ajax wilde dolgraag verkopen. Er moest en zou een financiële klapper gemaakt worden, waarbij iedereen er in principe van uit ging dat dat de verkoop van Sneijder zou worden. Maar het werd Ryan Babel. Ik heb niet het idee dat hij heeft aangegeven dat hij beslist naar Engeland wilde. Het kwam gewoon zo uit.

K.
Still alive...

joey
Erelid

Bericht door joey » di jul 31, 2007 11:55 am

Kluivert vind ik een duidelijker voorbeeld dan Seedorf. Seedorf zou misschien toch wel gegaan zijn, maar hij ging vooral om een reden: hij kon niet opschieten met LVG.

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » do aug 02, 2007 7:41 pm

Aan de ene kant jammer als Ajax een echte waterdrager en clubspeler verliest in een zomer waarin ook 3 of 4 sterkhouders Ajax zullen verlaten. Aan de andere kant is een speler als Heitinga in principe natuurlijk opleidbaar en vervangbaar. Goede waterdragers zijn toch wel het minste dat we van onze jeugdopleiding kunnen verwachten.

Giacomo Puccini

Bericht door Giacomo Puccini » do aug 02, 2007 9:04 pm

Volgens jou is iedereen vervangbaar. Word maar lekker supporter van PSV.
Ajax!

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » do aug 02, 2007 9:45 pm

Wat ouwehoer je nu weer slap? Heitinga zegt dat hij weg wil en ik geef daar mijn mening over. Waarom ik dan supporter van PSV zou moeten worden is me een raadsel. Ten eerste omdat het nergens op slaat en een nogal trieste opmerking is. Ten tweede omdat als ik heel maar dan ook heel diep nadenk over waarom iemand zo simpel zou zijn om zoiets te zeggen, ik alleen maar kan bedenken dat het gaat om de gedachte dat ik aangeef dat een vervanger gekocht moet worden. Maar zelfs dat heb ik niet gezegd, aangezien ik juist aangeef dat een vervanger van Heitinga op te leiden moet zijn.

joey
Erelid

Bericht door joey » wo aug 08, 2007 7:42 pm

Vandaag in de VI een interview met Heitinga. Hij poseert met zijn honden Baloe en Boemba die in een soort bakfiets zitten.

Hij begint met de opmerking dat hij baalt van zijn overtreding op Van Persie. 'Een domme actie. Gelukkig heeft Robin er niets aan overgehouden.' Hij moet sowieso minder kaarten pakken.
Daar moet ik gewoon in groeien, ik moet soms nog wat slimmer worden. Vorig seizoen zat ik tijdens de laatste wedstrijd tegen Willem ll op de tribune vanwege een schorsing, doordat ik een domme gele kaart had gepakt tegen Sparta een week eerder. Dat had onze kampioenswedstrijd kunnen zijn, daar denk je wel over na als je op de tribune zit met de zenuwen in je lijf omdat je geen enkele invloed hebt op het eindresultaat.'
Hij komt dan te spreken over zijn nieuwe rol, die van middenvelder.
Vaak zijn het pure voetballers die op deze plaats spelen. Voetballers die het spel moeten maken en ontzien worden in de duels. Ik ben een heel ander type. Ik ga de duels juist graag aan. met een echte nummer 10 voor me kom ik het best tot mijn recht.
Ik bijt me het liefst vast in een tegenstander en dat kan als ik deze rol vervul. Ophet moment dat ik geen directe tegenstander heb, zie je dat ik op dat gebied nog wel wat kan leren. Dat moet ik echter niet forceren. Balverlies op mijn positie is levensgevaarlijk. Daarom speel ik heel sober en dat gaat steeds beter. Ik heb er geen enkel probleem mee een bal in de tribune te schieten. Jemoet niet altijd op zoek gaan naar de schoonheidsprijs.
Hij was eerst verdediger en toen middenvelder. Is dat niet vreemd? Meestal zie je het omgekeerde.
Ik maak inderdaad eigenlijk een omgekeerde ontwikkeling door. Toch is deze plaats voor mij absoluut niet vreemd. Zo ongeveer de hele jeugdopleiding heb ik op deze positie gespeeld. We voetbalden altijd in een 3-4-3-opstelling dus ik weet wat de trainer van me wil zien. Ronald Koeman zette me soms ook op deze plek neer, onder Ten Cate is het structureel geworden. Het hangt er natuurlijk wel vanaf hoe de tegenstander speelt. Als zij twee spitsen opstellen, zak ik vanzelf een beetje terug richting verdediging. We hebben nu een trainer die ervoor kiest om ons elftal aan te passen aan de tegenstander als dat nodig is. In het verleden gebeurde dat niet altijd bij Ajax, maar ik vind het absoluut geen schande. Als je altijd hetzelfde doet, kun je bijna niet meer verrassen. Ik denk dat Ten Cate met zijn manier van denken over topvoetbal de trainer is die we nodig hadden. Vorig seizoen hebben we progressie geboekt, daar moeten we komend seizoen van profiteren.
Ten Cate vertelt soms over zijn periode bij Barcelona. Zij werden kampioen en wonnende CL omdat al die sterren voor elkaar werkten. Wij hebben natuurlijk minder kwaliteit dan de groep waarmee hij daar werkte, maar het idee blijft hetzelfde. De trainer hamert er bij mij veel op dat ik moet spelen naar mijn eigen kunnen. Ik moet doen waar ik goed in ben: het uitschakelen van een mannetje. Ik hoef niet de beslissende pass te geven. Als ik mijn opdrachten uitvoer, lever ik een goede bijdrage aan het team. Wanneer ik goed in een wedstrijd zit, is de verleiding groot meer risico's te nemen, maar ik weet me steeds beter te beheersen. Als ik simpel speel ben ik van waarde voor het team,een meerwaarde kan ik zijn door bijvoorbeeld af en toe een doelpuntje mee te pikken. Dat is me vorig jaar gelukt endat hoop ik dit jaar voort te zetten.
Wat is het doel van dit seizoen? Kampioen worden dus.
Dat is ons vorig seizoen niet gelukt, dus we weten wat ons te doen staat. Wij moeten kampioen worden, anders falen we.
Hij wil ook kampioen worden om zijn persoonlijke doelen te verwezenlijken.
Ikbegin aan mijn zevende seizoen bij de A-selectie en heb de ambitie een keer naar het buitenland te vertrekken.Of dat nadit seizoen of het jaar daarop gebeurt, ligt aan mezelf. Ik heb inmiddels wel het gevoel dat het moment nadert.
Dat lijkt me ook niet vreemd. Sinds 2001, toen Adriaanse trainer was, zit ik bij de selectie. Ik heb in al die jaren heel veel meegemaakt. Twee keer kampioen geworden, drie keer de beker gewonnen, drie keer de JC-schaal. Maar ook een aantal zware blessures gehad en een behoorlijke dip waardoor ik een tijdje op de bank heb gezeten.
Maar door altijd keihard te blijven werken ben ik de voetballer geworden die ik nu ben. Sinds ik hersteld ben van die nierkneuzing, heb ik een stijgende lijn te pakken. Vanaf dat moment ben ik meer aan mijn lichaam gaan werken en dardoor ben ik sterker geworden. Samen met onze vorige conditietrainer René Wormhoudt ben ik begonnen met extra krachttraining, onder zijn opvolger Laurens Ebben ben ik daarmee verder gegaan. Voor of na iedere veldtraining ga ik met hem het krachthonk in en daar heb ik veel baat bij. DAt ik daar pas na mijn laatste blessure mee begonnen ben, is geen diskwalificatie aan het adres van de club. Als voetballer heb je ook je eigen verantwoordelijkheden.
Sorry mensen, ik moet nu weg. De rest later. :blush.gif:

[/quote]

Daily Blind

Bericht door Daily Blind » wo aug 08, 2007 7:51 pm

joey schreef: Wat is het doel van dit seizoen? Kampioen worden dus.
Dat is ons vorig seizoen niet gelukt, dus we weten wat ons te doen staat. Wij moeten kampioen worden, anders falen we.
Hij wil ook kampioen worden om zijn persoonlijke doelen te verwezenlijken.
Ikbegin aan mijn zevende seizoen bij de A-selectie en heb de ambitie een keer naar het buitenland te vertrekken.Of dat nadit seizoen of het jaar daarop gebeurt, ligt aan mezelf. Ik heb inmiddels wel het gevoel dat het moment nadert.
Dat lijkt me ook niet vreemd. Sinds 2001, toen Adriaanse trainer was, zit ik bij de selectie. Ik heb in al die jaren heel veel meegemaakt. Twee keer kampioen geworden, drie keer de beker gewonnen, drie keer de JC-schaal. Maar ook een aantal zware blessures gehad en een behoorlijke dip waardoor ik een tijdje op de bank heb gezeten.
Maar door altijd keihard te blijven werken ben ik de voetballer geworden die ik nu ben. Sinds ik hersteld ben van die nierkneuzing, heb ik een stijgende lijn te pakken. Vanaf dat moment ben ik meer aan mijn lichaam gaan werken en dardoor ben ik sterker geworden. Samen met onze vorige conditietrainer René Wormhoudt ben ik begonnen met extra krachttraining, onder zijn opvolger Laurens Ebben ben ik daarmee verder gegaan. Voor of na iedere veldtraining ga ik met hem het krachthonk in en daar heb ik veel baat bij. DAt ik daar pas na mijn laatste blessure mee begonnen ben, is geen diskwalificatie aan het adres van de club. Als voetballer heb je ook je eigen verantwoordelijkheden.
Sorry mensen, ik moet nu weg. De rest later. :blush.gif:
AJAX zou dit de spelers moeten verplichten / opnemen in het trainingsprogramma..

joey
Erelid

Bericht door joey » wo aug 08, 2007 9:38 pm

Oké, nu het vervolg:

Heitinga heeft geen problemen met het hoge verwachtingspatroon:
We hebben het materiaal om kampioen te worden, dus dat mogen de supporters van ons verwachten. Vorig jaar hadden we ook de kwaliteiten, maar lukte het net niet. Al blijf ik denken dat het wel was gelukt als we een heel seizoen over Edgar Davids hadden kunnen beschikken. Hij is zo belangrijk voor ons, net als Jaap Stam en Gabri dat ook zijn. Zij hebben alles meegemaakt en leren ons wijze lessen. Ik zit vaak bij Jaap aan tafel tijdens de lunch en dan spreken we veel over situaties in het veld. DAt is ontzettend leerzaam. Jaap is aan zijn laatste seizoen bezig, maar loopt nog steeds voorop. Die man heeft nog steeds een lichaam, niet normaal, om bang van te worden. Daar heb ik heel veel bewondering voor. Edgar is met zijn wil om te winnen een fantastisch voorbeeld. Hij heeft bij grote clubs gespeeld, veel gewonnen, maar is nog steeds hongerig. Het is heerlijk in de schaduw van dit soort grote voetballers te spelen.
En hijzelf dan?
Het is bij Ajax niet langer zo dat de talenten het elftal dragen en dat is veel gezonder. Ik zie mezelf nog niet als steunpilaar, maar ik vind wel dat de mensen nu van me mogen verwachten dat ik niet meer zomaar één van de elf ben. Ik wil meer mijn stempel gaan drukken. Dat kan omdat ik me mag concentreren op twee posities. Ik speel of voor de verdediging of als centrumverdediger. Dat geeft rust.
Over de CL:
Spelen in de CL is het mooiste wat er is. Als we ons nu wéér niet plaatsen is dat dramatisch voor de financiën van de club, maar ook voor de ontwikkeling van de spelers. TElkens als ik dat liedje van de CL hoor, krijg ik kippenvel. Als ik een stap verder wil maken, moet ik me op dat niveau laten zien. DEze wedstrijden zijn ideale meetmomenten. Ik ben sinds onze laatste deelname twee jaar geleden een andere voetballer geworden. Ik ben stabieler en completer en dat wil ik graag laten zien.
En dan het EK:
Volgend jaar staat er weer een eindtoernooi met Oranje op het programma en daar wil ik bij zijn. Ik heb EURO 2004 en het WK 2006 meegemaakt en van die toernooien krijg je nooit genoeg. Al vanaf mijn veertiende, vijftiende speel ik voor de nationale ploegen en ik blijf het speciaal vinden. Het volkslied, al die mensen op de tribune.... Ik krijg daar steeds weer een kick van. Het is jammer dat je tijdens het toernooi zo weinig meekrijgt van de gekte in het land of van zo'n plein vol supporters. Mijn vriendin reisde ons vorig jaar met wat vriendinnen telkens achterna. Haar verhalen en foto's hebben ontzettend veel indruk gemaakt. Ik weet nog niet wat ik na mijn loopbaan ga doen, maar dat ik ooit zo'n geweldig Oranje-feest wil meemaken is zeker.
Die laatste quote kan wat mij betreft in zijn geheel naar de OD-topic. Pfff, kippenvel, een kick, de gekte in het land.... Wat een geweldige foto's zal zijn vriendin gemaakt hebben! :drecul.gif:

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » do aug 09, 2007 7:55 am

Tjezus.. een regelrechte Ten Cate copy/paste van Heitinga:
Vaak zijn het pure voetballers die op deze plaats spelen. Voetballers die het spel moeten maken en ontzien worden in de duels. Ik ben een heel ander type. Ik ga de duels juist graag aan. met een echte nummer 10 voor me kom ik het best tot mijn recht.
Ik bijt me het liefst vast in een tegenstander en dat kan als ik deze rol vervul. Ophet moment dat ik geen directe tegenstander heb, zie je dat ik op dat gebied nog wel wat kan leren. Dat moet ik echter niet forceren. Balverlies op mijn positie is levensgevaarlijk. Daarom speel ik heel sober en dat gaat steeds beter. Ik heb er geen enkel probleem mee een bal in de tribune te schieten. Jemoet niet altijd op zoek gaan naar de schoonheidsprijs.
Hoevaak heb ik dat Ten Cate niet horen zeggen. Die jongen hoeft niet eens meer zelf na te denken, Henk kauwt em alles voor.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » do aug 09, 2007 9:15 am

Waarom denk je dat Big John zich zo goed voelt? :ajaxsmiley.gif:

joey
Erelid

Bericht door joey » do aug 09, 2007 9:23 am

Misschien is hij wel het type speler dat moet doen wat de trainer zegt. Zijn spel vaart er in elk geval wel bij.
Grappig, want Heitinga werd ooit gezien als een verdediger met vooral opbouwende kwaliteiten. Denk maar aan zijn lange pass.

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » do aug 09, 2007 9:36 am

joey schreef:Misschien is hij wel het type speler dat moet doen wat de trainer zegt. Zijn spel vaart er in elk geval wel bij.
Grappig, want Heitinga werd ooit gezien als een verdediger met vooral opbouwende kwaliteiten. Denk maar aan zijn lange pass.
Ach.. de jeugdcompetities zijn geen graadmeter meer. Ajax wordt altijd kampioen in de jeugd en daardoor lijkt iedereen van uitzonderlijke kwaliteit. Helaas zien we dat al 10 jaar niet meer terug in Ajax 1. Maar ik denk inderdaad dat John een speler is die alles voorgekauwt moet hebben. Hij komt op mij niet al te snugger over in ieder geval.

Aristides

Bericht door Aristides » do aug 09, 2007 10:16 am

GangstaRiB schreef:
joey schreef:Misschien is hij wel het type speler dat moet doen wat de trainer zegt. Zijn spel vaart er in elk geval wel bij.
Ach.. de jeugdcompetities zijn geen graadmeter meer. Ajax wordt altijd kampioen in de jeugd en daardoor lijkt iedereen van uitzonderlijke kwaliteit. Helaas zien we dat al 10 jaar niet meer terug in Ajax 1. Maar ik denk inderdaad dat John een speler is die alles voorgekauwt moet hebben. Hij komt op mij niet al te snugger over in ieder geval.
Ajaxjeugd wordt niet altijd kampioen, bij de B-jeugd al jaren niet meer!
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » do aug 09, 2007 10:19 am

Demosthenes schreef:
GangstaRiB schreef:
Ajaxjeugd wordt niet altijd kampioen, bij de B-jeugd al jaren niet meer!
Ow, dat wist ik niet. Zou dat niet komen doordat ze C-jeugd als B-jeugd inschrijven om zodoende tegenstand te krijgen?

Aristides

Bericht door Aristides » do aug 09, 2007 10:30 am

Ow, dat wist ik niet. Zou dat niet komen doordat ze C-jeugd als B-jeugd inschrijven om zodoende tegenstand te krijgen?
Nee, want in de B1 zitten vooral tweedejaars=B spelers. B-spelers als Blind en Sousa enz. spelen wel in de A-jeugd, maar dat gebeurt bij feyenoord en psv ook. Van Twente en Heerenveen weet ik dat niet.

Het verschil tussen feyenoord en Ajax is dat er bij feyenoord (tot voor kort?) vooral de nadruk wordt gelegd op de teamprestatie, bij Ajax vaak meer op de ontwikkeling van het individu.

Ajax A1 werd onder Blind wel kampioen, maar ik kan me geen speler voor de geest halen die onder Blind beter is gaan voetballen. Ogenschijnljk spelers als De Ridder en Krohn-Dehli, maar dat kwam omdat ze van rechtsbuiten naar de aanvallend ingestelde nummer 10 gingen, in de Ajaxjeugd (omdat Ajax sterker is dan zijn tegenstander) de gemakkelijkste plaats voor een technische voetballer.

Daily Blind

Bericht door Daily Blind » do aug 09, 2007 11:43 am

Demosthenes schreef:
Nee, want in de B1 zitten vooral tweedejaars=B spelers. B-spelers als Blind en Sousa enz. spelen wel in de A-jeugd, maar dat gebeurt bij feyenoord en psv ook. Van Twente en Heerenveen weet ik dat niet.

Het verschil tussen feyenoord en Ajax is dat er bij feyenoord (tot voor kort?) vooral de nadruk wordt gelegd op de teamprestatie, bij Ajax vaak meer op de ontwikkeling van het individu.

Ajax A1 werd onder Blind wel kampioen, maar ik kan me geen speler voor de geest halen die onder Blind beter is gaan voetballen. Ogenschijnljk spelers als De Ridder en Krohn-Dehli, maar dat kwam omdat ze van rechtsbuiten naar de aanvallend ingestelde nummer 10 gingen, in de Ajaxjeugd (omdat Ajax sterker is dan zijn tegenstander) de gemakkelijkste plaats voor een technische voetballer.
Ik vind het heel raar dat AJAX dan geen enkele links of rechtsbuiten kan opleiden. Wat je vaak ziet is, wat je al aangeeft, dat een eerste jaar op de vleugel speelt om vervolgens het 2de jaar te verkassen naar de 10 positie. Wat hier de reden van is? Ik denk dat de coaches toch graag resultaat willen zien, snelle behendige spelers die snel achter de spits kunnen opduiken.

Aristides

Bericht door Aristides » do aug 09, 2007 3:57 pm

Blijft inderdaad vreemd, want buiten Ajax zie je niet veel vleugelaanvallers, m.a.w. ze zouden juist Ajax moeten opzoeken om hun spelletje te kunnen spelen.

Van de laatste jaren in de A1 herinner ik me, op Tom de Mul na, geen doorgebroken buitenspeler, Martina probeert het al een paar jaar, maar verzandt, vrees ik. John Goossens zou een buitenspeler kunnen worden, maar dan niet een die de meeste Ajacieden zal aanspreken, niet iemand die via een technisch hoogstandje, het liefst op volle snelheid uitgevoerd, de spits aanspeelt en dat 10 keer per wedstrijd. Zo'n speler heeft Ajax nooit gehad, maar in de herinnering, gevoed door steeds dezelfde tv-beelden van vroeger, van veel Ajacieden is dat de echte Ajaxlinksbuiten.

Weinig hoop op zo'n speler of ergens moet een soort Finidi of Bakircioglu als hangende buitenspeler fungeren?

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » wo sep 12, 2007 8:25 am

Heitinga schijnt het trainingskamp van Oranje te hebben verlaten vanwege privé omstandigheden. Niets ernstigs, hoop ik?

Plaats reactie