Henk ten Cate: de inmiddels ex-trainer van AJAX!

Spelers die deel hebben uitgemaakt van de Ajaxselectie

Moderator: mods

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » di aug 14, 2007 10:49 am

Blind maakte Sneijder eerste aanspeelpunt en de speler die de bal moet vasthouden op de helft van de tegenstander. Dergelijke spelers krijgen schoppen. Ik zou het niet vreemd vinden als Sneijder door die rol constant geblesseerd was.

joey
Erelid

Bericht door joey » di aug 14, 2007 10:50 am

LucaS schreef:En Babel is net toe aan een basisplaats. Dat die jongen een hype is is ook niet de schuld van ten Cate, dat was hij al zelfs toen hij nog reserve was (remember dat Babel voor de komst van Ten Cate net achter van Nistelrode al genoemd werd als Nederlandse speler met de grootste commerciele waarde? Dat zal aan Blind gelegen moeten hebben, nietwaar?)
Blind heeft zijn uiterste best gedaan om de ontwikkeling van Babel te frustreren. Zette hem op de bank en haalde de overbodige Rosenberg. Tja... Als Blind nog een jaar was gebleven hadden we Babel kunnen dumpen bij RKC.
Sneijder zelf prijst Ten Cate de hemel in, dit was namelijk de eerste trainer die écht voor hem koos. Ja, Davids en Gabri lieten Sneijder beter spelen, maar Ten Cate heeft die jongens gehaald, weet je nog? Dat zal hij niet voor niets gedaan hebben.
Het stinkt aan alle kanten!

999

Bericht door 999 » di aug 14, 2007 10:51 am

joey schreef:Omdat Phillip Cocu een doelpunt maakte. :1evil.gif:

Of je kampioen wordt hangt ook van de concurrentie af. Achteraf was de tweede seizoenshelft, waarin Ajax de beste was van allemaal, net niet goed genoeg om de mindere eerste seizoenshelft te compenseren. Temeer daar PSV een werkelijk fantastische eerste seizoenshelft speelde, wat het aantal punten betreft dan.
Maar een team kan géén kampioen worden, terwijl de spelers zich wél goed ontwikkelen. Het is echt geen toeval dat dit jaar De Mul, Babel en Sneijder grote transfers maken, terwijl een jaar eerder er geen club een groot bedrag over had voor een speler van Ajax, misschien op KJH na, die er net was. Bijna alle spelers zakten weg in het moeras dat Ajax toen was.
Tja, jong oranje.Blijkbaar heeft Babel indruk gemaakt in dat flut toernooi. zelfs een Drenthe wordt daarop gescout.Sneijder heeft pas dit jaar aangegeven ook echt open te staan voor een transfer naar het buitenland.De Mul wilde weg.HtC de credits geven voor het eindresultaat van jarenlang schaven, bijspijkeren enz. door zijn voorgangers gaat veel te ver.

Btw, waarom wil men niet blijven onder deze geweldige trainer ?.Nog een jaar onder HtC en je marktwaarde gaat dan toch 4 keer in het kwadraat omhoog.
Blij met de punten ...

LucaS

Bericht door LucaS » di aug 14, 2007 10:51 am

Tja, Huntelaar steekt de loftrompet over Blind, daar kon hij mee lezen en schrijven. Babel was junior onder Blind en onder Ten Cate ook nog maar net goed genoeg voor het eerste
I think I lost my fucking headache

joey
Erelid

Bericht door joey » di aug 14, 2007 10:54 am

Voetske schreef:Btw, waarom wil men niet blijven onder deze geweldige trainer ?.Nog een jaar onder HtC en je marktwaarde gaat dan toch 4 keer in het kwadraat omhoog.
Zo redeneerde Sneijder nadrukkelijk, maar tegen Real Madrid zegt hij natuurlijk geen nee.

@Luuk: natuurlijk loopt KJH weg met Blind. Die stemde zijn elftal af op hem en op niemand anders. HtC is daarentegen een vervelende zeurpiet die méér eist van KJH dan dat hij voor het doel kansjes staat af te wachten. We zullen zien voor wie KJH met terugwerkende kracht meer waardering heeft. Ik gok op HtC.

LucaS

Bericht door LucaS » di aug 14, 2007 10:56 am

En daarom vindt Sneijder HTC geweldig. Die zette twee dienaren in zijn rug en daarom had Sneijder een geweldig seizoen. JE kunt niet zonder blikken of blozen beweren dat Sneijder een veel betere voetballer geworden is onder ten Cate, zonder dan te roepen dat Huntelaar een stuk slechter is geworden onder ten Cate. Beter functioneren agv een tactische opstelling is niet hetzelfde als een betere voetballer worden

joey
Erelid

Bericht door joey » di aug 14, 2007 11:01 am

KJH is óók een betere voetballer geworden. Hij scoorde alleen minder doordat Sneijder achter hem speelde. Sneijder gaat nu eenmaal vaak voor eigen glorie.
KJH speelde zaterdag uitstekend. Balvast en dienstbaar. Ik zag hem ook meeverdedigen. Vroeger deed hij die dingen nooit, toen stond hij maar te wachten. Jammer dat hij zo traag is, vooral op de eerste meters, maar daar kan niemand wat aan doen.

LucaS

Bericht door LucaS » di aug 14, 2007 11:03 am

Dus als Sneijder door een tactische zet beter gaat functioneren, is hij dankzij de trainer een betere voetballer geworden en als een andere speler als gevolg van die tactische omzetting minder gaat functioneren is hij ook dankzij de trainer een betere voetballer geworden? Tja, het is een opvatting

joey
Erelid

Bericht door joey » di aug 14, 2007 11:11 am

KJH functioneert niet minder. Hij scoort alleen minder. Maar het is volstrekt logisch dat KJH meer scoorde in een periode dat Sneijder afwezig was. Toen was het: voor de pot hangen, counteren en alle ballen op KJH.
Het gaat natuurlijk om de totale productie. Ajax heeft dit jaar veel meer gescoord dan vorig jaar.

LucaS

Bericht door LucaS » di aug 14, 2007 11:20 am

Nee, het ging nu over de individuele groei onder wondertrainer Henk

joey
Erelid

Bericht door joey » di aug 14, 2007 11:23 am

O, die groei is er wel, hoor. Babel, De Mul, Sneijder, Heitinga die anderhalf jaar geleden nog rijp was voor de psychiater. Vermaelen heeft veel blessureleed gekend, maar die komt er ook aan.

LucaS

Bericht door LucaS » di aug 14, 2007 11:24 am

Jammer alleen dat Maduro, Huntelaar, Rosales, Rosenberg, Emanuelson, Mitea en Manucharian niet zijn gegroeid

Kowalczyk
Moderator English Section
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » di aug 14, 2007 11:26 am

Ik ben op zich geen groot Ten Cate-fan, hoor (ik heb vrij veel op de man aan te merken, vooral op de manier waarop hij zich manifesteert als ambassadeur van Ajax), maar die kruistocht van Lucas is wel héél vermoeiend hoor... Goeie genade. Of ben ik de enige die dat vindt?

Ieder heeft recht op zijn mening, maar dat venijn... Zo giftig. Het lijkt haast wel alsof er meer achter zit dan alleen een warm hart voor de club Ajax, en het belang van het eerste elftal in het bijzonder. Soms krijg je bijna de indruk dat er persoonlijke wrok in het spel is: alsof Ten Cate Lucas één of andere onvergeeflijke rotstreek geflikt heeft.

Nogmaals: vermoeiend.

K.
Laatst gewijzigd door Kowalczyk op di aug 14, 2007 11:28 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Still alive...

LucaS

Bericht door LucaS » di aug 14, 2007 11:28 am

Dat mag jij vinden, Ko. Maar ik vind het echt een gotspe als nu beweerd wordt dat Sneijder onder Ten Cate een veel betere voetballer is geworden. En tja, ik vind ook heel veel dingen vermoeiend. Maar goed, het is niet persoonlijk, dus waarschijnlijk heb ik er minder kijk op dan anderen hier. Of in ieder geval een andere

999

Bericht door 999 » di aug 14, 2007 11:29 am

joey schreef:
Voetske schreef:Btw, waarom wil men niet blijven onder deze geweldige trainer ?.Nog een jaar onder HtC en je marktwaarde gaat dan toch 4 keer in het kwadraat omhoog.
Zo redeneerde Sneijder nadrukkelijk, maar tegen Real Madrid zegt hij natuurlijk geen nee.

@Luuk: natuurlijk loopt KJH weg met Blind. Die stemde zijn elftal af op hem en op niemand anders. HtC is daarentegen een vervelende zeurpiet die méér eist van KJH dan dat hij voor het doel kansjes staat af te wachten. We zullen zien voor wie KJH met terugwerkende kracht meer waardering heeft. Ik gok op HtC.
Sneijder gaf voordat Real kwam al aan dat ie weg wilde Joey.Niet dat het me iets uitmaakt.Verder is dit hetexamen jaar voor HtC, met of zonder Sneijder AJAX moet dit seizoen kampioen worden en een fatsoenlijke pot voetbal op de mat leggen.
Blij met de punten ...

joey
Erelid

Bericht door joey » di aug 14, 2007 11:31 am

LucaS schreef:Jammer alleen dat Maduro, Huntelaar, Rosales, Rosenberg, Emanuelson, Mitea en Manucharian niet zijn gegroeid
Je bent onredelijk, weet je dat? Nu is het zelfs de schuld van HtC dat Manu en Mitea altijd geblesseerd zijn.

LucaS

Bericht door LucaS » di aug 14, 2007 11:32 am

Ik geef een hele rij namen volgens mij.

999

Bericht door 999 » di aug 14, 2007 11:33 am

Wie ziet het trouwens nog zitten in Mitea en Manu ?.

Waarom AJAX ooit die Manu heeft gekocht is me een raadsel ..
Blij met de punten ...

Kowalczyk
Moderator English Section
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » di aug 14, 2007 11:36 am

LucaS schreef:Dat mag jij vinden, Ko. Maar ik vind het echt een gotspe als nu beweerd wordt dat Sneijder onder Ten Cate een veel betere voetballer is geworden.
Ik vind dat ook. Sneijder is fysiek sterker geworden, heeft veel meer loopvermogen gekregen, is meer teamspeler en leider geworden en zo nog wat dingen, maar ik denk dat dat geen fluit met Ten Cate te maken heeft. Eerder met Sneijder zelf. Toppers ontwikkelen zich op die manier. Net-niet-toppers hebben dat niet: die hebben een coach nodig om beter te worden. Toppers stippelen hun eigen pad uit en wekken de indruk dat geen mens ze gaat tegenhouden. Zlatan Ibrahimovic was er ook zo eentje: die was zo goed als hij zelf wenste te zijn, en soms zou je hem achter het behang willen plakken, maar ondertussen stond gewoon op zijn voorhoofd geschreven dat 'ie een godsliederlijke topper en een absolute 'moordenaar' was. Sneijder heeft dat ook. Die verbetenheid, als het moet. Die gaat het halen.

Dus nee: weinig credit voor Ten Cate, in deze. Maar verder doet hij het niet zo verrot, wat mij betreft. Ik vind nog altijd dat we een goede trainer hebben. Geen topper, maar wel een goeie. Vooralsnog geen reden om daaraan te twijfelen.

Uiteraard wél met Voetske eens dat dit zijn examenjaar is. Dat geldt ook voor de directie. Maar dat vinden ze, als het goed is, zelf ook. Daarover bestaat geen misverstand. Voor minder dan de titel én een bevredigende CL-campagne doen we het dit jaar niet. Ik zou het niet erg vinden als Ten Cate en Fontein na dit seizoen verdwijnen. Van Geel heb ik wél heel hoog zitten, maar als dit seizoen - qua resultaat - wéér tegenvalt, dan heeft hij ook weinig recht van spreken meer. Komende zomer verdwijnen Huntelaar, Stam en Davids en staan we weer op nul. Dit jaar moet er geoogst worden en aan die ambitie moeten hoofdtrainer en directie hun lot verbinden.

K.
Laatst gewijzigd door Kowalczyk op di aug 14, 2007 11:44 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Still alive...

elliquido

Bericht door elliquido » di aug 14, 2007 11:39 am

manucharian? die heeft echt wel wat, maar is van glas blijkbaar.
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

LucaS

Bericht door LucaS » di aug 14, 2007 11:41 am

Ik vind er voldoende reden om te twijfelen. Tactische ingrepen van ten Cate hebben Ajax zowel het kampioenschap als kwalificatie voor de CL gekost, de wedstrijd in Bremen was zelfs genant als gevolg van het tactisch plan. De indrukwekkendste voorstellingen onder ten Cate vonden plaats in 4-4-2. Ik vind een goede Ajax-trainer een trainer die onze ploeg laat functioneren in een systeem met vleugelspelers. Dat is de voorgangers van Ten Cate niet gelukt, maar die probeerden het in ieder geval wel. Ik vermoed dat alle voorgangers van Ten Cate vanaf Olsen, betere resultaten hadden geboekt als ze én de routiniers van het nivo Gabri, Stam, Davids hadden gehad én het geaccepteerd hadden gekregen zo voorzichtig te spelen.
Laatst gewijzigd door LucaS op di aug 14, 2007 11:53 am, 1 keer totaal gewijzigd.

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » di aug 14, 2007 11:41 am

Nou ik denk toch echt dat HTC een zeer grote rol heeft gespeeld bij de ontwikkeling van Sneijder (en Babel niet te vergeten). Sneijder heeft in zijn jaren bij Ajax een aantal waardeloze trainers gehad die niet wisten hoe hij gebruikt moest worden. Ten Cate komt en Sneijder groeit exceptioneel snel. Een deel van die groei is misschien te herleiden naar Sneijder zelf, maar HTC heeft ervoor gezorgd dat spelers zich ervan bewust worden dat voetbal zoveel meer is dan alleen het werken met een bal. Bijvoorbeeld het fysieke aspect en ook zeker het tactische aspect. Ook wist HTC dat Sneijder het best rendeerde met een aantal stofzuigers achter hem, Koeman en Blind begrepen dat niet.

joey
Erelid

Bericht door joey » di aug 14, 2007 11:45 am

Kowalczyk schreef:Toppers stippelen hun eigen pad uit en wekken de indruk dat geen mens ze gaat tegenhouden.
Vind ik niet. Ook zulke spelers leren van anderen. Van Basten leerde van Cruijff. Rijkaard van Wim Jansen. Zlatan van Van Basten, met wie hij veel praatte. Natuurlijk doen spelers het zelf, maar een trainer of medespeler kan ze een zetje geven. Van Basten bijvoorbeeld had als jonge speler helemaal geen zin om dingen te doen waar hij geen zin in had, maar Cruijff blééf hem achter zijn broek zitten. Van Basten beklaagde zich dat hij 'werd sufgeluld', maar hij leerde wel wat het vak van topspits inhield.
Zlatan idem: een groot talent, maar toen hij bij Ajax binnenkwam een volstrekte amateur. Een circusvoetballer. Bij Ajax heeft hij geleerd om de bal vast te houden, om zijn momenten te kiezen. Niet vanzelf, maar omdat hij er voortdurend op gewezen werd.
Dan een voorbeeld van een supertalent dat niet luisterde of naar de verkeerde mensen: Dani. Die jongen kon álles met een bal, maar was niet te bereiken. Hij bleef stilstaan in zijn ontwikkeling, verloor zijn belangstelling voor de bal en haakte af. Willen leren van (de juiste) anderen is een voorwaarde om te slagen.

Vossie

Bericht door Vossie » di aug 14, 2007 12:16 pm

joey heeft wel gelijk.
Van Basten werd sufgeluld maar de relatie met Cruijff is nu heel goed. De waardering komt vaak achteraf.
Zlatan kwam idd binnen als straatvoetballer, maar als er nu mensen aan hem vragen wat te doen als Ajax komt, denkt hij geen seconde na en zegt: gaan, daar wordt je een betere voetballer! (Rosenberg, Kennedy)
Huntelaar zal het nu allemaal ook lastig en vervelend vinden, maar over een aantal jaar zal die waardering voor al de tijd en energie die HtC in hem heeft gestoken zeker komen.

LucaS heeft ook wel gelijk als hij zegt dat HtC toch wel een hoop steekjes heeft laten vallen afgelopen seizoen. Tactisch sterk in lastige Nederlandse uitwedstrijden, maar Europees was het drama en met 3 aanvallende spelers in 4-4-2 in Waalwijk aantreden vind ik ook belachelijk.
Toch heeft HtC ervoor gezorgd dat er veel meer lijn in het spel zat, er was meer duidelijkheid en daarin ontwikkelen talenten zichzelf natuurlijk ook. Bij Blind was het op gegeven moment overleven, er werd niet meer structureel gewerkt. Misschien goed om een keer mee te maken, maar voor je ontwikkeling als voetballer niet best.

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » di aug 14, 2007 9:00 pm

Ten Cate blijft optimistisch

(Novum) - Henk ten Cate ziet het nieuwe seizoen met vertrouwen tegemoet. Dat zei de trainer van Ajax dinsdag aan de vooravond van de belangrijke wedstrijd tegen Slavia Praag. "Wat mij betreft hoeft het beleidsplan niet te worden gewijzigd", refereerde de Amsterdammer aan de doelstellingen van de club. Daarin valt onder meer te lezen dat de club één keer per twee jaar kampioen moet worden.

Ajax speelt in de derde voorronde van de Champions League tegen Slavia voor een plaats in het lucratieve hoofdtoernooi. De ploeg doet dat zonder Wesley Sneijder, die zondag werd overgenomen door Real Madrid. Volgens Ten Cate is het gemis van zijn sterspeler even wennen. "Zo gaat het nu eenmaal, maar ik heb alle vertrouwen in de ploeg. Ik zie het met vertrouwen tegemoet."

Ajax bekeek de Tsjechische nummer twee van afgelopen seizoen twee keer. Ten Cate noemde dat genoeg. De oefenmeester zei verder niet te veel waarde te hechten aan de goede competitiestart van Slavia. "Zij hebben nationaal gespeeld. Wij tegen sterke tegenstanders in de voorbereiding en volgens mij hebben wij ook maar één goal tegengekregen. Het enige voordeel is dat zij al in de competitie hebben gespeeld."

Luis Suárez begint woensdag waarschijnlijk in de basisopstelling. De 20-jarige Uruguayaan, die onlangs overkwam van FC Groningen, droeg tijdens de afsluitende training een geel hesje, wat meestal duidt op een basisplaats. Urby Emanuelson beperkte zich uit voorzorg tot wat loopoefeningen, maar is inzetbaar in het duel in de Amsterdam ArenA.

Ten Cate reageerde ook nog op de komst van eventuele nieuwe versterkingen. De naam Juan Román Riquelme verwees hij naar het rijk der fabelen. "We doen het rustig. Ik hoop dat ik wat kan melden voor donderdag, maar niet per definitie. Als het maar voor 31 augustus gebeurt."
www.trouw.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Plaats reactie