Toby Alderweireld

Spelers die deel hebben uitgemaakt van de Ajaxselectie

Moderator: mods

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » do jan 29, 2009 12:40 pm

Peter schreef:Kleine kanttekening: dat NEC interesse in hem had zegt me niet zoveel. Die huren nu Koenders en die kan er geen klootviool van.
Het enige positieve hiervan is dat ze Toby in ieder geval hoger inschalen dan Koenders! :ajaxsmiley.gif:

Maar helaas zegt dat niet zoveel :666.gif:

Lionel

Bericht door Lionel » do jan 29, 2009 1:54 pm

Zo gek is het toch niet dat Joey het raar vindt dat een verdediger die al een aantal jaren in de jeugd speelt niet kan koppen?
IK GELOOF!!!!!!

Michael_B

Bericht door Michael_B » do jan 29, 2009 1:58 pm

Het is niet zo dat hij niet kan koppen, het is niet één van zijn sterkste punten.
Face your fears and live your dreams, No Fear

joey
Erelid

Bericht door joey » do jan 29, 2009 3:36 pm

Toen ik hem zag spelen verloor hij alle kopduels van Arnautovic.
Het stinkt aan alle kanten!

Jinne
Site Admin

Bericht door Jinne » do jan 29, 2009 4:06 pm

Aan jou zou Ajax ook niet veel hebben als scout. Na één wedstrijd al conclusies trekken.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Lionel

Bericht door Lionel » do jan 29, 2009 4:07 pm

Maar het wordt toch bevestigd door MvB?
IK GELOOF!!!!!!

Jinne
Site Admin

Bericht door Jinne » do jan 29, 2009 4:09 pm

Marco zegt dat het koppen beter kan, niet dat hij er geen reet van kan.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Lionel

Bericht door Lionel » do jan 29, 2009 4:11 pm

Koppen is iets wat hem makkelijk geleerd had kunnen worden. Het beeld van een te makkelijke jeugdopleiding wordt hiermee bevestigd.... In 9 van de 10 wedstrijden is hij toch groter, sterker, sneller.....
IK GELOOF!!!!!!

joey
Erelid

Bericht door joey » do jan 29, 2009 4:22 pm

Jinne schreef:Aan jou zou Ajax ook niet veel hebben als scout. Na één wedstrijd al conclusies trekken.
Ik houd juist steeds een slag om de arm. Al zegt het me wel iets. Een echt goede kopper verliest niet alle kopduels in welke wedstrijd dan ook.

wimpey

Bericht door wimpey » do jan 29, 2009 4:36 pm

Peter schreef:Kleine kanttekening: dat NEC interesse in hem had zegt me niet zoveel. Die huren nu Koenders en die kan er geen klootviool van.
Hoho, Koenders was een aankoop van Louis. :hypocrite.gif:

Men is bij Ajax zeer te spreken over die Toby, hopelijk zien we daarvan eerdaags het bewijs op het veld. Ik ken ´m van 3 minuten tegen NEC, niet dus. Kan geen oordeel vellen.

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010

Bericht door Thijs » do jan 29, 2009 5:38 pm

Hij speelde ook wel prima tegen Inter, al was dat natuurlijk een rare wedstrijd waar weinig waarde aan gehecht mag worden.

Ajaciedjuh

Re: Toby Alderweireld

Bericht door Ajaciedjuh » di apr 07, 2009 7:23 am

VZ schreef:'Ajax verlengt samenwerking met Alderweireld'
Geschreven op dinsdag, 7 april om 08:00

Toby Alderweireld is het met Ajax eens geraakt over een contractverlenging. Dat meldt Het Nieuwsblad. Volgens het doorgaans goed ingevoerde Belgische medium tekent de twintigjarige verdediger nog deze week bij tot de zomer van 2014. De huidige verbintenis van Alderweireld loopt volgend jaar zomer ten einde. Alderweireld werd dit seizoen samen met Daley Blind door hoofdtrainer Marco van Basten overgeheveld naar de A-selectie en maakte om 18 januari jongstleden tegen NEC (2-4) zijn debuut in de hoofdmacht. Daarna kwam hij nog in vier wedstrijden, waarvan drie in het kader van de UEFA Cup, binnen de lijnen. In de vorige transferperiode hengelde NEC tevergeefs naar het tijdelijke gebruik van zijn diensten.

De jonge Belg werd vijf jaar geleden als jeugdexponent van Germinal Beerschot naar Amsterdam gehaald. Hij is zeer te spreken over de jeugdopleiding van Ajax. "Toch nog altijd met voorsprong de beste van Nederland", oordeelt de mandekker. "Er wordt heel anders naar jongeren gekeken: ze beseffen echt dat daar de toekomst ligt. Je wordt ook niet voor de leeuwen geworpen, je wordt perfect begeleid."
Goede zaak, als het waar is! :smile-ajax.gif:
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

LucaS

Bericht door LucaS » di apr 07, 2009 7:35 am

Hij heeft alleen duidelijk niet begrepen dat onze jeugdopleiding een drama is.
I think I lost my fucking headache

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » di apr 07, 2009 11:06 am

LucaS schreef:Hij heeft alleen duidelijk niet begrepen dat onze jeugdopleiding een drama is.
:666.gif:
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

joey
Erelid

Bericht door joey » di apr 07, 2009 11:12 am

Als hij dat zou vinden, kan hij dat moeilijk zeggen, nietwaar?

Denk ook niet dat hij dat goed kan beoordelen. Hoe weet hij nou of de opleiding van Ajax beter is dan die van bijvoorbeeld PSV of Twente?

Chris

Bericht door Chris » di apr 07, 2009 11:28 am

Mwoah hij voetbalt tegen zijn generatiegenoten van PSV e.d. Hij ziet ook wie daar van zijn generatie doorbreken en ik geloof dat hij realistisch genoeg is om te zien wie beter is dan hij. En wie niet uiteraard. Daarop kun je al veel beoordelen m.i. Op basis daarvan mag hij gerust zeggen dat de jeugdopleiding van Ajax de beste van Nederland is.
Chris a.k.a Giiser

joey
Erelid

Bericht door joey » di apr 07, 2009 11:31 am

Maar wat is dan de beste opleiding? Welke criteria leg je daarvoor aan?

De A1 werd, met Toby in de gelederen, thuis vernederd door Twente. Twente was op alle vlakken beter: technisch, tactisch, als team en qua talent (Arnautovic). Is de opleiding van Twente dan beter?

Chris

Bericht door Chris » di apr 07, 2009 11:42 am

Die criteria liggen voor de hoofdopleidingen anders dan bij de spelers. M.i. moet men (het technische/jeugd management) kijken naar de eisen die spelers moeten hebben tegenwoordig om te slagen in het moderne voetbal. Met andere woorden; dat de jeugdopleiding hun spelers zodanig opleiden dat deze spelers voldoen aan de eisen van het hedendaagse voetbal.
En ik geloof niet dat je op één wedstrijd in de A1 kunt beoordelen welke opleiding beter is ja of de nee. Ik kijk echt puur naar de doorgebroken voetballers en welk niveau zij halen.
Chris a.k.a Giiser

joey
Erelid

Bericht door joey » di apr 07, 2009 11:55 am

Maar zegt dat niet meer over de scouting dan over de opleiding? Komt het door de opleiding van Twente dat Arnautovic op zijn zeventiende veel verder is dan alle spelers van de A1 van Ajax, of ligt het aan het talent van Arnautovic?
Ajax haalt de talenten van heinde en verre, dat kunnen de meeste clubs zich niet permitteren. Maar of hun opleiding daarom minder is? Iemand zei ooit: 'Ajax heeft niet de beste opleiding maar de beste jeugdspelers'. Ik denk dat dar zeker een kern van waarheid in zit. Want Ajax haalt, als het de kans krijgt, doodleuk de beste talenten bij andere clubs weg.

Iets anders: krijgt een speler de kans om in het eerste te spelen? Daarin loopt Ajax nog steeds voor. Dat heeft te maken met clubcultuur. Ik denk bijvoorbeeld dat Aissati, als hij bij Ajax was opgeleid. wél de kans had gekregen om door te breken. Dat wil echter niet zeggen dat de opleiding van PSV slecht is.

Ik heb de neiging om te kijken naar de vaardigheden van de spelers en dan vind ik dat er bij Ajax nogal wat misgaat. Ik heb sterk de indruk dat Ajax nog wel de naam heeft, maar dat andere clubs (PSV, F. Twente, AZ) in hoog tempo de kloof aan het dichten zijn. Mij viel tenminste op dat de A1 van toen door Twente werd geklopt op facetten van het spel die altijd bij Ajax sterk ontwikkeld waren, zoals techniek, tactiek, gogme en individuele klasse.

LucaS

Bericht door LucaS » di apr 07, 2009 12:03 pm

Ik lees toch al heel erg lang dat de beste spelers niet meer (automatisch) naar Ajax komen. Toch is er geen club te vinden die in de A-selectie zoveel zelf opgeleide spelers heeft.

Maar ik begrijp nu dat onze scouting wel goed is?
I think I lost my fucking headache

joey
Erelid

Bericht door joey » di apr 07, 2009 12:10 pm

De jeugdscouting is altijd heel behoorlijk geweest. Maar vaak zijn de talenten bekend, maar gaat het om de keuze van de speler. Neem David Lizardo, die zat bij een Rotterdamse club, kon overal heen, maar koos voor Ajax. Die voorsprong hebben we voorlopig nog. (@Demo: ik hoor weinig meer van die Lizardo. Misschien niet zo goed als ze toen beweerden?)

Dat Ajax zoveel zelfopgeleide spelers in het elftal heeft, komt natuurlijk vooral doordat ze kansen krijgen de trainer (welke dan ook). Trainers die bij Ajax werken weten wat er van ze verwacht wordt op dat punt. Je kunt opleiden wat je wilt, maar als de trainer kiest voor de zekerheid van oudere spelers, helpt het niets.

Chris

Bericht door Chris » di apr 07, 2009 12:21 pm

Oh maar dat het gat klein tussen Ajax en de concurrentie met rasse schreden verkleind wordt, is al een tijdje bekend. Maar dat is geen vreemde ontwikkeling, als je wil, kun je het vergelijken met de consumentenmarkt. Daar is bijv. de kwaliteit van een huismerk en een 'duur' merk met meer geld e.d. veel kleiner geworden.
Simpele reden: Vergeleken met 10 jaar terug steken de clubs vele malen meer geld in hun jeugdopleiding. Doordat er meer geld vrijkomt voor ontwikkeling, waardoor het gat wordt verkleind. M.i. geen slechte ontwikkeling voor het voetbal in Nl.

De criteria die ik stelde, zeggen meer over de jeugdopleiding dan over de scouting. Want ik heb het puur en alleen over de jeugdopleiding, want niet alleen de spelers die van buiten worden aangetrokken dienen aan deze eisen te voldoen. En dan Ajax van heinde en verre spelers haalt, is een manier om de concurrentie voor te blijven. Want als in Amsterdam Zuid-Oost niet zo'n voetballer rondloopt, dan moet je buiten in een andere vijver kijken. Nu vind ik dat hier een verbod op moeten komen, maar das een andere discussie. Maar in dit geval zegt het meer over het talent van Arnautovic dan over de opleiding. Persoonlijk zie ik Arnautovic, op aanvallend gebied, het grootste talent op de Nederlandse velden.

Maar de kans krijgen is wel een onderdeel van een jeugdopleiding of niet? Anders doen de jeugdtrainers hun werk voor niets. En is het uitzicht voor jeugdspelers hopeloos. Het is een ontzettend belangrijk onderdeel waarin Ajax zich in onderscheidt vergeleken met de concurrentie. Ajax moet hier zijn voordeel mee doen. Maar over het algemeen durf ik te zeggen dat Ajax een betere opleiding heeft vergeleken met de rest van Nl.
Chris a.k.a Giiser

wimpey

Bericht door wimpey » di apr 07, 2009 7:18 pm

joey schreef:Maar zegt dat niet meer over de scouting dan over de opleiding? Komt het door de opleiding van Twente dat Arnautovic op zijn zeventiende veel verder is dan alle spelers van de A1 van Ajax, of ligt het aan het talent van Arnautovic?
Of aan de scouting van Twente? Die jongen komt immers uit Oostenrijk. Sowieso haalt Twente flink wat jeugdspelers uit het buitenland.

Arnautovic is een begenadigd talent, net als VDV en Sneyder dat waren. Die jongens worden écht niet zo goed dankzij een jeugdtrainer. Moeder Natuur heeft 99% van het werk gedaan. De opleiding kan dan enkel nog wat finetunen.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » di apr 07, 2009 7:27 pm

joey schreef:De jeugdscouting is altijd heel behoorlijk geweest.
Dat vindt Cruijff niet hoor. Die vindt dat de jeugdtrainers zelf moeten scouten, zij hebben er immers het meeste verstand van. (maw: scouting is geen vak???)

Dat er bij Ajax veel jeugd speelt in het eerste ligt ook aan de kwaliteit van de spelers. Bij Feyenoord zie je ook veel jeugd, maar dat zijn voornamelijk prutsers.

joey
Erelid

Bericht door joey » wo apr 08, 2009 8:56 am

Ik vind het ook prima dat jeugtrainers scouten. Ze weten waarschijnlijk zelf het beste wat hun team nodig heeft.

Zo ingewikkeld is het natuurlijk niet. De beste spelers lopen in de hoogste teams van hun leeftijdscategorie. Elke beetje jeugdtrainer of jeugdscout weet de talenten te zitten. Achter een talent zit soms de halve eredivisie aan. De tijd dat links en rechts onontdekte pareltjes rondliepen is allang voorbij.

Ik ben het met Wimpey eens dat talenten van de buitencategorie er toch wel komen, vooropgesteld dat ze niet kapotgemaakt worden natuurlijk. (Dat laatste is wel een probleem bij Ajax, met al die rondotrainers.)

Ik denk (ik weet eigenlijk wel zeker) dat Ajax nog steeds de beste jeugdspelers kan krijgen. Wat er vervolgens met die spelers gedaan wordt, is vers twee. Dat kan veel en veel beter in mijn ogen.

Plaats reactie