Henk ten Cate: de inmiddels ex-trainer van AJAX!
Moderator: mods
Vind ik ook. Ten Cate heeft zich keurig gedragen, waar hij in het begin soms nogal calimero-achtig overkwam. Zo was ik gisteren als de dood dat hij zou beginnen over dat doelpunt dat Ajax moest incasseren tegen FC Wegereef.Jöhnk schreef:Qua presentatie: ik moet zeggen dat HTC de laatste weken (na een moeizaam begin) Ajax fantastisch heeft vertegenwoordigd. Het glas is halfvol, niet half leeg: daar kan ik me prima in vinden. Hij heeft zo de druk bij de spelers weggehouden. Ook het feit dat HTC altijd in de titel is blijven geloven, of dat tenminste deed voorkomen, heb ik toegejuicht.

Dat is inderdaad heel jammer. In de tweede seizoenshelft hebben we volgens mij nog geen 3 goede wedstrijden op rij neergezet. Dat was een smet op de goede reeks aan het begin van het seizoen en de mooie resultaten tegen de concurrenten.Qua voetbal: eigenlijk vond ik het voetbal aan het begin van het seizoen het beste. De uitwedstrijden tegen Twente en Psv waren weliswaar top, maar ook incidenten tussen een rits slechte wedstrijden. Logisch ook dat je het op het eind van het seizoen wat meer zoekt in vechtvoetbal dan in artistieke spelpatronen.
Over HTC's voorkeuren: soms stoort dat me wel (neem Mitea die gewisseld werd na 30 minuten waar anderen 5 wedstrijden de tijd krijgen), maar goed, iedere trainer heeft in zekere zin zijn eigen voorkeuren. Uiteindelijk gaat het om het belang van Ajax en maakt het niet uit wie er speelt.
Ten Cate zei na de wedstrijd ook dat hij het sneu vond voor Mitea en dat hij hem in een normale competitiewedstrijd in ieder geval tot de rust had laten staan. Maar Mitea blokkeerde compleet. Die jongen heeft geen bal geraakt. [/quote]
- Cluijffert
Kwa prestaties is TenCate the spitting image van Blind, met het verschil dat Ten Cate op 1 goal het kampioenschap verliest en Blind met Ajax niet meer dan een subtopper was. Daarnaast was over het geheel seizoen genomen het voetbal een stuk beter dan vorig seizoen. Beter, niet goed.
Dus alleen als psv of az volgend seizoen voetbal/prestaties van Ajax 1994/1995 kwaliteit produceert, is alles minder dan het kampioenschap gewoon keihard falen. Daarnaast horen we ons te qualificeren voor de CL.
No excuses!
Dus alleen als psv of az volgend seizoen voetbal/prestaties van Ajax 1994/1995 kwaliteit produceert, is alles minder dan het kampioenschap gewoon keihard falen. Daarnaast horen we ons te qualificeren voor de CL.
No excuses!
- Giacomo Puccini
Een 7+. De plus komt erbij voor de presentatie: uitstekend.
Wat er nog aan ontbreekt is verzorgd voetbal en de titel. Maar vorig seizoen waren we de schlemiel, Ajax-onwaardig, het voetbal deed pijn aan de ogen. Meer progressie kon je binnen een jaar tijd bijna niet verwachten. Uitstekende prestatie van Ten Cate dus (uiteraard niet alleen van hem!) maar volgend seizoen verwachten we weer 1 a 2 stappen vooruit en nemen we alleen genoegen met CL-kwalificatie en de titel.
Wat er nog aan ontbreekt is verzorgd voetbal en de titel. Maar vorig seizoen waren we de schlemiel, Ajax-onwaardig, het voetbal deed pijn aan de ogen. Meer progressie kon je binnen een jaar tijd bijna niet verwachten. Uitstekende prestatie van Ten Cate dus (uiteraard niet alleen van hem!) maar volgend seizoen verwachten we weer 1 a 2 stappen vooruit en nemen we alleen genoegen met CL-kwalificatie en de titel.
Ajax!
Ten Cate: 7,5
Het oogt fris, laat Ajax , behalve europees, schitteren en lijkt ook een groot deel van de selectie tevreden zo te vreden te krijgen dat je op Sneijder na eigenlijk nog niemand heb horen zeggen dat ze weg willen. Mijn minpunten zijn toch wel de prestatie's in Europa en het door stromen van de jeugd. Alleen van der Wiel is min of meer doorgebroken. Sarpong, Manucharyan (wel veel geblesseerd) MacDonald had ik toch wel wat meer speeltijd gegund en verwacht.
Het oogt fris, laat Ajax , behalve europees, schitteren en lijkt ook een groot deel van de selectie tevreden zo te vreden te krijgen dat je op Sneijder na eigenlijk nog niemand heb horen zeggen dat ze weg willen. Mijn minpunten zijn toch wel de prestatie's in Europa en het door stromen van de jeugd. Alleen van der Wiel is min of meer doorgebroken. Sarpong, Manucharyan (wel veel geblesseerd) MacDonald had ik toch wel wat meer speeltijd gegund en verwacht.
Pompiedom
Er is opzich wel genoeg onderbouwd, maar wat ik voor volgend seizoen wens, naast plaatsing CL en de titel, is:
Beter voetbal, duidelijke patronen in het voetbal, samenspel om een defensief team op te breken. Ik vond dat we teveel afhankelijk waren van individuele ingevingen om een wedstrijd open te breken, dat kost je punten. Bovendien missen we Sneijder volgend jaar, die daar een belangrijke rol in speelde.
Beter voetbal, duidelijke patronen in het voetbal, samenspel om een defensief team op te breken. Ik vond dat we teveel afhankelijk waren van individuele ingevingen om een wedstrijd open te breken, dat kost je punten. Bovendien missen we Sneijder volgend jaar, die daar een belangrijke rol in speelde.
Ajax - PSV 0-1Peter schreef:Henk ten Cate krijgt van mij een 6.5. Dit jaar was de Arena voor het grootste gedeelte weer een onneembare vesting en werden onze concurrenten stuk voor stuk getrakteerd op gevoelige nederlagen.
Ajax - Twente 1-1
Ajax - AZ 2-2
Ajax - Heerenveen 0-1
Dit was de top vijf. Ik neem aan dat dat de concurrenten zijn?
@ Joey: Blind had ik een 6 1/2 gegeven. Een topprestatie met die selectie, die omstandigheden en die blessurelijst. Hetzelfde onder de streep als dit jaar, dat is niet niks
Dan trek je weinig punten af voor het feit dat hij als hoofdtrainer zelf voor een groot deel verantwoordelijk was voor die omstandigheden.LucaS schreef:@ Joey: Blind had ik een 6 1/2 gegeven. Een topprestatie met die selectie, die omstandigheden en die blessurelijst. Hetzelfde onder de streep als dit jaar, dat is niet niks
Het feit dat er dat jaar een stuk of 6 contracten afliepen? Of dat Sneijder, Galasek en Grygera vrijwel de hele tweede competitiehelft afwezig waren?
Wat Blind enigszins aan te rekenen is (maar toch ook bij de genoemde 'omstandigheden' hoort, is dat de eerste helft er geen scorende spits/scorend vermogen in de ploeg aanwezig was. Hoewel Blind niet verantwoordelijk is natuurlijk voor het feit dat Ajax er zo lang over deed om een TD aan te trekken.
Wat Blind enigszins aan te rekenen is (maar toch ook bij de genoemde 'omstandigheden' hoort, is dat de eerste helft er geen scorende spits/scorend vermogen in de ploeg aanwezig was. Hoewel Blind niet verantwoordelijk is natuurlijk voor het feit dat Ajax er zo lang over deed om een TD aan te trekken.
Peter schreef:Maak dan het lijstje ook even af, Lucas. In Enschede, Eindhoven en Heerenveen hebben we deze clubs even weggepoetst.
Dat is niet het lijstje afmaken, Peter. Jij beweert dat de Arena onneembaar was en dat onze concurrenten stuk voor stuk gevoelige nederlagen te verwerken kregen. Is gewoon absoluut onjuist. Ajax wist geen enkele topwedstrijd thuis te winnen, buiten de top 5 van de erdivisie werd ook in de UEFA cup thuis niets klaargespeeld. Alleen tegen Werder thuis werd een goede prestatie neergezet en kun je met een beetje goede wil van een gevoelige nederlaag spreken.Peter schreef:Henk ten Cate krijgt van mij een 6.5. Dit jaar was de Arena voor het grootste gedeelte weer een onneembare vesting en werden onze concurrenten stuk voor stuk getrakteerd op gevoelige nederlagen.
- 666
- Site Admin
- Contacteer:
Grygera speelde vorig seizoen precies evenveel wedsrijden als het seizoen ervoor, en dit jaar is ie nauwelijks vaker in actie gekomen. Galasek speelde onder Blind veel meer wedstrijden dan het jaar daarvoor (21 vs. 13), en bovendien zou de afwezigheid van Tommie Breed juist gunstig moeten zijn voor de snelheid van de aanvalsopbouw.
Bovendien hadden we Trabelsi vorig jaar nog.
Sneijder en Stam waren er gisteren niet bij en dat was niet voor het eerst. We hebben ook de nodige wedstrijden zonder Davids moeten spelen. Je kan je vast nog wel herinneren met wat voor fantasieverdediging we de aanvallen van Werder Bremen en FC Wegereef onschadelijk hebben moeten maken. Rosenberg en Rosales waren nog nauwelijks weg of opvolger Leonardo verdween al in de ziektewet.
Blessures en schorsingen zijn zaken waar je elk jaar last van hebt. Het is aan de trainer om voor dat soort gevallen een Plan B te bedenken en uit te voeren.
Het is zeker geen excuus voor het recordaantal van tien nederlagen en het historisch lage aantal van 60 competitiepunten. Daar wordt je meestal 5e en soms zelfs 6e mee. Vraag maar aan Jan Wouters.
Bovendien hadden we Trabelsi vorig jaar nog.
Sneijder en Stam waren er gisteren niet bij en dat was niet voor het eerst. We hebben ook de nodige wedstrijden zonder Davids moeten spelen. Je kan je vast nog wel herinneren met wat voor fantasieverdediging we de aanvallen van Werder Bremen en FC Wegereef onschadelijk hebben moeten maken. Rosenberg en Rosales waren nog nauwelijks weg of opvolger Leonardo verdween al in de ziektewet.
Blessures en schorsingen zijn zaken waar je elk jaar last van hebt. Het is aan de trainer om voor dat soort gevallen een Plan B te bedenken en uit te voeren.
Het is zeker geen excuus voor het recordaantal van tien nederlagen en het historisch lage aantal van 60 competitiepunten. Daar wordt je meestal 5e en soms zelfs 6e mee. Vraag maar aan Jan Wouters.
Sign your name on
the dotted line:
.............................
the dotted line:
.............................
ADAjax: mooi slot na een roerig jaar
AMSTERDAM - Drie keer balde Henk ten Cate zondagmiddag zijn vuist, alvorens zijn stropdas recht te leggen en voor de camera’s vast te stellen dat Ajax ‘redelijk tevreden’ mag zijn over het afgelopen seizoen.
De Amsterdamse club kende opnieuw een roerig en turbulent jaar, maar deze keer was de afloop wél bevredigend. Met de 3-0 zege op AZ in de play-offs heeft Ajax zijn doelstellingen - zoals vastgelegd in een ambitieus beleidsplan - gehaald. De club streed tot de laatste dag mee om de landstitel, won de beker en plaatste zich voor de voorronde van de Champions League. Het voetbal was wisselvallig, maar het aantal ruime voldoendes groeide.
Al bij Ten Cates aanstelling, een jaar geleden, was duidelijk dat het nooit kalm en vredig zou worden in de Arena. De coach zoekt naar de grenzen en schroomt niet om er af en toe overheen te springen. ‘Never a dull moment’ met de geboren Amsterdammer; vraag maar na bij Go Ahead Eagles, Sparta, Vitesse of NAC Breda. Overal waar hij werkte, stonden de alarmbellen op scherp en lag het ontploffingsgevaar op de loer.
Het pleit voor Ten Cate dat het in veruit de meeste gevallen goed afloopt. Alleen bij Vitesse kwam het tot een fatale clash, ondanks een historische derde plaats in de eredivisie. Na een conflict met voorzitter Karel Aalbers moest Ten Cate vertrekken. In Rotterdam-West, Breda en als assistent bij Barcelona was er ook rumoer, maar Ten Cate stapte er met voortreffelijke resultaten de voordeur uit.
Net als zijn spelers maakte ook Ten Cate een leerproces door bij Ajax. Voor het eerst was hij eindverantwoordelijk bij een topclub, waar alles en iedereen onder het vergrootglas ligt. De trainer vertilde zich in december aan rellen rondom Kenneth Perez en Wesley Sneijder, die ordinair scholden op de arbitrage. Ten Cate zag in dat hij het achteraf anders had moeten doen. ,,Naar buiten toe heb ik mijn spelers te lang willen beschermen,’’ vond hij.
Tactisch blonk de coach uit in uitwedstrijden tegen SC Heerenveen, FC Utrecht, Feyenoord, FC Twente en PSV, door met een aangepast systeem de tegenstander te ontregelen. Het leidde tot de beste competitiewedstrijden sinds jaren van Ajax. Een handvol keuzes waren ongelukkig, zoals zijn besluit om Jan Vertonghen te laten debuteren in een cruciale fase tegen FC Kopenhagen. Of de beslissing om uit tegen RKC met slechts drie aanvallend ingestelde spelers te beginnen (Huntelaar, Sneijder, Babel).
Niettemin blijft Ten Cate een winnaar, die instinctief aanvoelt wat het vraagt om tot prestaties te komen. Als dat betekent dat hij het gevecht aanmoet met Klaas Jan Huntelaar, dan moet dat maar.
De topscorer heeft geen warme band met zijn trainer, maar zette na een moeizame eerste seizoenshelft wél een stap vooruit. Zondag tegen AZ had Huntelaar grote waarde als aanspeelpunt, precies zoals Ten Cate dat beoogde. De spits zegt bovendien nog zeker een jaar bij Ajax te willen blijven; nóg een teken dat de boodschap is overgekomen.
Onvoorwaardelijk geloof had Ten Cate in Ryan Babel en Wesley Sneijder. Beide voetballers speelden het beste seizoen uit hun loopbaan tot nu toe. Dat Babel nog te weinig rendement uit zijn acties haalt en Sneijder veel te veel kaarten pakte (dertien keer geel, één keer rood), deed geen afbreuk aan het vertrouwen van hun trainer.
Zelfs nadat Sneijder tegen een onnodige schorsing was opgelopen voor het tweede duel met AZ, hield Ten Cate zijn spelmaker de hand boven het hoofd: ,,Volgens mij was het een professionele overtreding.’’
De komst van Jaap Stam, Gabri en Edgar Davids was essentieel voor het rijpingsproces van Ajax. Met hun aanwezigheid staat het geraamte van de Amsterdamse ploeg ook voor komend seizoen. Technisch directeur Martin van Geel zal een oplossing moeten vinden als Sneijder vertrekt, maar kunstgrepen hoeft Ajax niet uit te halen. ,,Die inhaalslag hebben we vorig seizoen al gemaakt,’’ aldus Van Geel. ,,De kern stáát inmiddels wel, dat is prettig.’’
Ten Cate moet en zal volgend seizoen kampioen worden: ,,Als dat niet lukt, heb ik gefaald.’’
Zijn papieren lijken gunstig, zeker als Ajax de komende transferperiode overleeft. Wie de carrière van Ten Cate naloopt, ziet bovendien dat zijn ploegen elk jaar beter presteren dan het jaar ervoor. Één doelpunt meer is, na de bizarre ontknoping op de laatste speeldag in Tilburg, volgend seizoen al genoeg.
Volgens mij heeft Ten Cate het ook bij Vitesse niet slecht gedaan. Hij botste alleen met Aalbers, wat niet per se tegen hem hoeft te pleiten.
Het stinkt aan alle kanten!
En daar is helemaal niets mis mee.Niettemin blijft Ten Cate een winnaar, die instinctief aanvoelt wat het vraagt om tot prestaties te komen. Als dat betekent dat hij het gevecht aanmoet met Klaas Jan Huntelaar, dan moet dat maar.
De topscorer heeft geen warme band met zijn trainer, maar zette na een moeizame eerste seizoenshelft wél een stap vooruit. Zondag tegen AZ had Huntelaar grote waarde als aanspeelpunt, precies zoals Ten Cate dat beoogde. De spits zegt bovendien nog zeker een jaar bij Ajax te willen blijven; nóg een teken dat de boodschap is overgekomen.

Schandalig veel voor een aanvallende middenvelder die ook nog eens (een gedeelte van het seizoen) twee puinruimers als Gabri en Davids achter zich had staan. Ik durf te wedden dat zeker 7 van die kaarten dom en onnodig waren.Onvoorwaardelijk geloof had Ten Cate in Ryan Babel en Wesley Sneijder. Beide voetballers speelden het beste seizoen uit hun loopbaan tot nu toe. Dat Babel nog te weinig rendement uit zijn acties haalt en Sneijder veel te veel kaarten pakte (dertien keer geel, één keer rood), deed geen afbreuk aan het vertrouwen van hun trainer.
Blind kwalificeerde zich anders wél voor een niet onbelangrijk toernooitje, ten Cate niet.Jansma schreef:Kwa prestaties is TenCate the spitting image van Blind, met het verschil dat Ten Cate op 1 goal het kampioenschap verliest en Blind met Ajax niet meer dan een subtopper was.
Ik geef HtC een 6-. Slechte europese campagne, op enkele cruciale momenten slechte tactische beslissingen (RKC, FCK). Die momenten bepalen het verschil tussen iets winnen en verliezen, tussen een toptrainer en, na ja, HtC dus.
Presentatie was bedroevend, is inmiddels een stuk beter. Alleen na RKC wees ie (weer) op het veld. Kan niet. Z´n bezetenheid en never say die mentaliteit vind ik dan wel weer mooi.
Voor hem en zijn spelers geldt dat het volgend seizoen moét gebeuren. Geen excuses, geen slecht veld, geen gejengel aan het adres van de scheids. Goed voetbal, goede prestaties: volgend seizoen moet ie een ruime 7 zijn.
- martijn401
Laurens Ebben, was hij niet afkomstig van NAC?
Laatst gewijzigd door Duke op di mei 29, 2007 11:55 am, 1 keer totaal gewijzigd.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
http://ajaxafc.websitemaker.nl/ajax/232965Laurens Ebben geniet op trainingsveld
09-08-2006
Alle spelers en trainers die op het trainingsveld staan zijn bekend, behalve een persoon: Laurens Ebben.
Als de Ajacieden het veld opkomen, beginnen zij met warmlopen. Dirigent van de warming-up is Laurens Ebben, die behalve in de voetbalwereld ook bij het zwemmen, volleybal en basketbal werkzaam was. Met hem vermaken de spelers zich deze eerste weken van het seizoen grote delen van de training. Het lijf moet na een vakantie weer wennen aan het topsportleven en om er dan gelijk 'in te knallen' is niet goed voor de gezondheid. ,,Rustig opbouwen", zegt Ebben dan ook. ,,De nadruk ligt deze eerste week op de kennismaking met de spelers en op het vertrouwd raken van hen met mijn oefenstof."
De spelers mogen dan nog niet vertrouwd zijn met de werkwijze van de veertigjarige Brabander, hoewel dat natuurlijk snel gaat, de trainer is dat des te meer. ,,Dit is al de vierde club waarbij ik samen met Henk ten Cate werk. We zijn elkaar tegengekomen bij het Duitse Uerdingen. Het klikte meteen en toen Henk naar MTK Boedapest vertrok vroeg hij of ik zin had om mee te gaan. Dat was een grote club hoor, vergis je niet. Ik ben daar nog een jaar langer gebleven dan Henk, die met Boedapest de beker wist te winnen. Hoewel hij me al vroeg in het seizoen voorstelde om naar NAC te komen, heb ik dat niet meteen gedaan. Ik vond het wel zo netjes om het jaar af te maken. Bij NAC heb ik vierenhalf jaar gewerkt."
Daar kreeg hij wederom telefoon van Henk ten Cate met wie hij al die jaren dat de Amsterdamse oefenmeester in Barcelona zat, wel contact heeft gehouden. Of hij zin had mee te gaan naar een nieuwe club. ,,Welke club dat zou worden, wist ik nog niet. Ik heb ja gezegd want ik heb een groot vertrouwen in Henk. Dat het Ajax werd vond ik geweldig. Hoe vaak krijgt iemand in mijn vakgebied nou de kans om bij zo'n grote club te gaan werken?"
Voordeel van de lange geschiedenis die Ebben heeft met de nieuwe hoofdtrainer is dat ze elkaar door en door kennen. ,,Ik weet precies wat Henk wil zien. In de loop der jaren is de oefenstof natuurlijk wel verbeterd. Ik krijg van de jongens de indruk dat de oefenstof goed wordt ontvangen. Ik vind het in elk geval een geweldige groep met leuke jongens en veel karakter. Bovendien is deze selectie in balans."
De eerste trainingsdag afgelopen maandag was voor Ebben een aangename verrassing. ,,Wat waren er veel supporters! We waren eerst nog binnen en Martin van Geel zei wel dat het lekker druk buiten was, maar daar krijg je nog niets van mee. Tot je buiten komt. Wat geweldig. Het doet wel iets met je als er zoveel mensen staan te kijken. Het maakt je scherper, je raakt er door geprikkeld en wil het natuurlijk zo goed mogelijk doen."
De Ajacieden werkten woensdag een veldtraining af. De eerder deze week voor half drie geplande sessie op het veld gaat niet door.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
Precies. De supporters van PSV en de trainer van AZ begonnen te jammeren over al die wedstrijden meer die ze hadden gespeeld (1 of geen), terwijl de meeste spelers bij Ajax het hele seizoen vrij fris oogden. Niet altijd in het hoofd, maar wel in fysiek opzicht.joey schreef:Nog een plusje voor HtC: hij heeft een nieuwe conditietrainer meegebracht. Misschien ligt het aan mij, maar ik heb het gevoel dat Ajax dit seizoen fitter is dan vorig seizoen.
Het kan natuurlijk ook komen door aanjagers Gabri en vooral Davids. Die halen in dat opzicht vaak het beste naar boven in hun medespelers.
- Ajaciedjuh
'Ten Cate weigert contractverlenging bij Ajax'
29 mei 2007
Ajax is tevreden over de prestaties van trainer Henk ten Cate. De Amsterdamse club wil zelfs het contract van de 52-jarige oefenmeester met een jaar verlengen. Dat weet Ajax-watcher Peter Wekking van Voetbal International te melden. "Maar Ten Cate heeft al eerder aangegeven dat hij eind 2008 een punt achter zijn carrière wil zetten", aldus Wekking tegenover VI tv. "En voorlopig blijft hij bij dat standpunt."
Bij Ajax is men zeer tevreden over de prestaties die Ten Cate levert. Over zijn gedrag is men echter niet altijd te spreken. "Er zijn bij Ajax wel wat kanttekeningen geplaatst bij de manier waarop Henk ten Cate leiding geeft", aldus Wekking. "Hij is een explosieve man die vanuit zijn buik reageert. Hij laat zich sterk leiden door zijn gevoel. Dat betekent dat je soms niet altijd even goed nadenkt voordat je reageert."
"Aan de andere kant zien ze in Amsterdam wel dat hij in redelijk korte tijd erin geslaagd is om een spelersgroep die eigenlijk best wel verdeeld was weer te formeren tot een team, met behulp van spelers als Jaap Stam en Edgar Davids. En ze zijn ook tevreden dat spelers individueel in hun ontwikkeling daardoor zijn gegroeid. Wesley Sneijder is daarvan natuurlijk het meest grote voorbeeld. Niet voor niets wil Valencia hem hebben. Maar daarnaast zijn ook Klaas-Jan Huntelaar, Tom De Mul, John Heitinga en Ryan Babel beter gaan presteren."
Volgens Wekking is het Ajax-bestuur zó tevreden over Ten Cate, dat ze hem langer bij de club willen behouden. "Ajax heeft bij hem heeft aangeklopt om te vragen of hij zijn nog één jaar doorlopende contract met een jaar zou willen verlengen. Maar Ten Cate heeft in Voetbal International al eens aangegeven dat hij eind 2008 een punt achter zijn carrière wil zetten. Hij wil in ieder geval een jaar lang niets doen."
© Ajaxonline.org
29 mei 2007
Ajax is tevreden over de prestaties van trainer Henk ten Cate. De Amsterdamse club wil zelfs het contract van de 52-jarige oefenmeester met een jaar verlengen. Dat weet Ajax-watcher Peter Wekking van Voetbal International te melden. "Maar Ten Cate heeft al eerder aangegeven dat hij eind 2008 een punt achter zijn carrière wil zetten", aldus Wekking tegenover VI tv. "En voorlopig blijft hij bij dat standpunt."
Bij Ajax is men zeer tevreden over de prestaties die Ten Cate levert. Over zijn gedrag is men echter niet altijd te spreken. "Er zijn bij Ajax wel wat kanttekeningen geplaatst bij de manier waarop Henk ten Cate leiding geeft", aldus Wekking. "Hij is een explosieve man die vanuit zijn buik reageert. Hij laat zich sterk leiden door zijn gevoel. Dat betekent dat je soms niet altijd even goed nadenkt voordat je reageert."
"Aan de andere kant zien ze in Amsterdam wel dat hij in redelijk korte tijd erin geslaagd is om een spelersgroep die eigenlijk best wel verdeeld was weer te formeren tot een team, met behulp van spelers als Jaap Stam en Edgar Davids. En ze zijn ook tevreden dat spelers individueel in hun ontwikkeling daardoor zijn gegroeid. Wesley Sneijder is daarvan natuurlijk het meest grote voorbeeld. Niet voor niets wil Valencia hem hebben. Maar daarnaast zijn ook Klaas-Jan Huntelaar, Tom De Mul, John Heitinga en Ryan Babel beter gaan presteren."
Volgens Wekking is het Ajax-bestuur zó tevreden over Ten Cate, dat ze hem langer bij de club willen behouden. "Ajax heeft bij hem heeft aangeklopt om te vragen of hij zijn nog één jaar doorlopende contract met een jaar zou willen verlengen. Maar Ten Cate heeft in Voetbal International al eens aangegeven dat hij eind 2008 een punt achter zijn carrière wil zetten. Hij wil in ieder geval een jaar lang niets doen."
© Ajaxonline.org
Ik had eerlijk gezegd toch wel verwacht dat Ten Cate zou verlengen indien Ajax het komend seizoen erg goed zou doen. Ik zou het ook jammer vinden wanneer Ajax na twee jaar alweer op zoek moet naar een nieuwe trainer. Gelukkig ben ik er wel van overtuigd dat Ten Cate Ajax nooit met een dergelijk team achter zal laten als Koeman dat deed.
Goede opvolger: Bernd Schüster.
Goede opvolger: Bernd Schüster.