Thimotheé Atouba

Spelers die deel hebben uitgemaakt van de Ajaxselectie

Moderator: mods

wimpey

Re: Thimotheé Atouba

Bericht door wimpey » di jul 21, 2009 8:07 pm

Atouba heeft gewoon gelijk: Ajax is groter dan HSV en Spurs.

Atouba heeft trouwens een jaar amper gespeeld. Die moet 'terugkomen', 'opgebouwd worden' enzo. Half Februari debuut in Ajax-1 gezien onze medische staf? :excited.gif:

LucaS

Bericht door LucaS » di jul 21, 2009 8:42 pm

De Duitse competitie is nauwelijks groter dan die van Nederland. Alleen in de breedte
I think I lost my fucking headache

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » di jul 21, 2009 9:02 pm

Toch denken de voetballers er anders over. Alle Nederlandse attracties willen maar al te graag bij een goeie BuLi club aan de slag. Sowieso is Bayern natuurlijk van een andere grootte als de Nederlandse clubs tegenwoordig.

gaizka

Bericht door gaizka » di jul 21, 2009 9:06 pm

Bayern is idd Europese top, voor de rest valt het allemaal mee. Een Ajax in goede doen kan echt wel tegen clubs als Werder Bremen, HSV en Bayer Leverkussen.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » di jul 21, 2009 9:14 pm

Nederlandse topclubs zouden daar ook in de top mee kunnen draaien. In die zin valt het verschil misschien mee. Maar de Bundesliga is wel groter. Er is meer geld, de stadions zijn groter en ik denk dat de subtop breder is.

Ik hoop overigens wel dat Atouba even de tijd krijgt. Als hij er inderdaad een jaar bijna niet heeft gespeeld kan het even duren voor hij in een goed ritme zit. Misschien niet onverstandig om hem daarom rustig te brengen want hij mist ook een deel van de voorbereiding.
Nil volentibus arduum

joey
Erelid

Bericht door joey » di jul 21, 2009 9:43 pm

Marillion schreef:Nederlandse topclubs zouden daar ook in de top mee kunnen draaien. In die zin valt het verschil misschien mee.

Dat betwijfel ik. In de BuLi moet je elke week vol aan de bak. Dat brengen onze kasplantjes nooit op. Dan merk je toch dat je geen spelers in de beste jaren van hun carrière hebt, die constant presteren. Een incidenteel succes is iets anders, dat lukt nog wel.

De Nederlandse competitie is natuurlijk erg zwak. Je moet bijvoorbeeld lang zoeken naar een goede verdediger.
Het stinkt aan alle kanten!

LucaS

Bericht door LucaS » di jul 21, 2009 11:20 pm

Elia ging liever naar Ajax dan naar HSV. De Nederlandse top doet niets onder voor de Duitse top. Het matige Ajax van de laatste jaren verloor alleen van Werder door de angsthaas van een trainer in de uitwedstrijd, en het won van het Grote HSV

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » wo jul 22, 2009 5:23 am

Sportwereld schreef:Atouba zo blij als een kind met Ajax
Door NIK KOK
AMSTERDAM - Als een kind zo blij was Timothée Atouba (27) gisteren. Op De Toekomst vertelde Ajax’ nieuweling dat hij was rondgeleid op het jeugdcomplex en dat hij ook de Amsterdam Arena had gezien.

Hij had ook wel zoiets verwacht, zei Atouba, bij een grote club als Ajax. ,,Ik wil hier mensen vermaken,’’ sprak hij monter.

Zijn gestalte is in elk geval indrukwekkend. Het witte T-shirt dat hij droeg, zat strak om het gespierde lichaam. Atouba is geen verdediger die makkelijk opzij te zetten is. De aanwinst, zo is het plan, moet in Amsterdam invulling geven aan de linksbackpositie.

Een stek die bij Ajax al jaren ingevuld wordt door spelers die eigenlijk geen linksback zijn. Een rijtje dat zo’n beetje begint bij Maxwell en vorige week op het trainingskamp in Engeland eindigde bij Vurnon Anita.

Atouba speelde bij zijn laatste drie clubs linksback. In Zwitserland bij FC Basel schoof trainer Christian Gross hem voor het eerst een linie naar achter. Een succes, zijn rushes op links zijn vermaard.

Hij staat voor voetbalvreugde. ,,Ik speel voor mijn plezier. Als de drie punten binnen zijn, kan ik leuke dingen gaan doen op het veld.’’

Het duurde even voordat Atouba daadwerkelijk zijn opwachting kon maken in Amsterdam. Zijn werkvergunning in Duitsland liep af, en de procedure voor een nieuw exemplaar moest worden gestart.

Ondertussen hield hij zijn conditie bij. ,,Ik heb voor mezelf getraind maar of ik daadwerkelijk fit ben om mee te doen aan het Amsterdam Tournament, is een vraag voor de technische staf. Vandaag onderga ik een paar tests om te kijken of ik er klaar voor ben.’’

Ajax begint vrijdag aan het Amsterdam Tournament met een wedstrijd tegen Atlético Madrid, de club van oud-Ajacied John Heitinga. Zondag volgt een duel met Benfica.

In Amsterdam treft Atouba een landgenoot. Eyong Enoh speelt sinds een jaar bij Ajax en heeft zijn nieuwe ploeggenoot al een beetje wegwijs gemaakt. ,,Hij legde me uit welke regels er allemaal zijn bij de club, maar dat waren er zoveel dat hij is gestopt en er een andere keer weer mee doorgaat,’’ zegt Atouba.

,,Ik leerde Enoh kennen bij het elftal van Kameroen. Toen Ajax afgelopen seizoen tegen HSV speelde, viel hij mij voor het eerst op. Toen vond ik hem een van de beste spelers.’’

Met trainer Martin Jol heeft Atouba een speciale band. De verdediger maakte hem al mee bij Tottenham Hotspur en HSV. ,,Ik ken de trainer goed, hij heeft mij altijd veel zelfvertrouwen gegeven. We begrijpen elkaar en dat is belangrijk.’’

Atouba weet dat er prijzen worden verwacht in Amsterdam, hij snakt er zelf ook alweer een tijdje naar. ,,Ik ben in 2004 voor het laatst kampioen geworden.’’

Saillant detail: Ajax werd in dat jaar ook voor de laatste keer landskampioen.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

El Clavo
AT Toto winner 08/09

Bericht door El Clavo » wo jul 22, 2009 7:13 am

Jabu schreef:Afgelopen seizoen is VfL Wolfsburg kampioen van Duitsland geworden.
Heerenveen won de beker, dat bedoelde ik er mee te zeggen. Ja, HSV kan misschien meer betalen, maar dan houdt het wel op ook. Alleen het stadion van Bayern is groter dan dat van Ajax. En Schalke dacht ik, maar dan houdt het wel op. Bayern is misschien een maatje te groot, maar voor de rest van de Duitse clubs hoeven we absoluut niet onder te doen.

Lionel

Bericht door Lionel » wo jul 22, 2009 8:30 am

Dortmund 80.000 toch?
IK GELOOF!!!!!!

joey
Erelid

Bericht door joey » wo jul 22, 2009 8:48 am

LucaS schreef:Elia ging liever naar Ajax dan naar HSV.
Tja, vast. Net zoals VDV (een jaar geleden) en Joris Mathijsen (nu) eigenlijk liever bij Ajax spelen, zeker. En net zoals Boularhouz staat te springen om het onbetekenende Stuttgart in te ruilen voor de internationale topclub Ajax.

LucaS

Bericht door LucaS » wo jul 22, 2009 8:56 am

Nee, die spelen niet liever bij Ajax, die willen graag een paar jaar in het buitenland spelen. Ik beweer ook nergens dat alle voetballers de naam Ajax zouden prefereren boven meer geld elders. Maar jouw suggestie dat geen enkele voetballer liever naar Ajax zou gaan is flauwekul

joey
Erelid

Bericht door joey » wo jul 22, 2009 9:24 am

Geen enkele topper of subtopper. Spelers die in een grote competitie een goed contract kunnen krijgen, komen niet naar Nederland. Dat is een kwestie van prestige. Engeland, Spanje, Italië, Duitsland, Frankrijk, Portugal, Griekenland, Rusland en zelfs Turkije staan tegenwoordig hoger aangeschreven.

Het is jammer, maar toppers willen niet tegen RKC spelen, Luuk. :hypocrite.gif: :wink.gif:

Wie blijven er dan voor Ajax over? Spelers die elders geen contract (meer) kunnen krijgen. Jonge spelers die (nog) niet zo bekend zijn. Nederlandse topspelers op hun retour (een eind in de dertig). Het is niet anders.

LucaS

Bericht door LucaS » wo jul 22, 2009 9:47 am

Het is echt onzin. Gabri noemde je zelf al, en ook Oleguer had ongetwijfeld een leuke subtopper ergens kunnen vinden die veel meer verdient dan in Nederland. Je hebt gelijk dat het gros voor het geld gaat, maar er zijn wel degelijk uitzonderingen. Maar uiteraard zullen de echte toppers niet naar Ajax komen, dat is ook niets nieuws, want echte toppers komen nooit naar Nederland.

Baseman

Bericht door Baseman » wo jul 22, 2009 9:54 am

Cocu :headbang.gif: :wink.gif:

joey
Erelid

Bericht door joey » wo jul 22, 2009 9:57 am

Voor Oleguer was bij mijn weten totaal geen belangstelling. Begrijpelijk ook. Op dat soort spelers zitten we ook niet te wachten.

Het gaat niet alleen om geld. Het gaat ook om prestige. Als bijvoorbeeld Boulahrouz nu naar Ajax komt, wordt hij door de grote jongens bij Oranje uitgelachen. Nederland is een opleidingsland geworden, net als bijvoorbeeld Denemarken. Een zichzelf respecterende volwassen voetballer van een behoorlijk niveau wil hier niet spelen.

LucaS

Bericht door LucaS » wo jul 22, 2009 10:00 am

Natuurlijk was er voor Oleguer belangstelling. Gabri kon volgens mij vorig jaar naar de PL. De wereld ligt aan de voeten van Suarez, maar die gaat in geen geval weg. Natuurlijk heb je in grote lijnen gelijk en zullen echte toppers niet naar Nederland komen, maar dat is nooit anders geweest

joey
Erelid

Bericht door joey » wo jul 22, 2009 10:13 am

Het is heel veel slechter geworden. Dat komt door Bosman. Je ziet de volgende ontwikkelingen:

1) Niet alleen de toppers, maar ook de subtoppers en wat daaronder zit vertrekt naar het buitenland.
2) Spelers vertrekken steeds jonger.
3) Nederlandse topspelers willen pas terugkomen als ze zwaar op hun retour zijn.
4) Buitenlandse topclubs halen junioren uit Nederland weg.
5) Er is steeds heftiger concurrentie voor buitenlandse talenten. De Romario's en Ronaldo's, maar ook wat daaronder zit komt niet meer naar Nederland.
6) Het rijtje landen waar spelers liever willen ballen dan in Nederland wordt steeds langer.

Natuurlijk is er wel eens een uitzondering, maar dit zijn de trends. Het gaat per jaar achteruit. Spelers die voor Ajax interessant zouden kunnen zijn staan onder contract bij clubs die volgens jou weinig voorstellen. De HSV's en Stuttgarts van dit continent hebben ons allang ingehaald.

Om mee te doen in een grote competitie heb je een team nodig dat compleet is in die zin, dat het van alles wat moet hebben. Nederlandse clubs missen routine, klasse, dynamiek. Routine en klasse omdat spelers in hun beste jaren hier niet willen voetballen, dynamiek omdat de Nederlandse competitie traag is en van een verhoudingsgewijs laag niveau.

Wat doe je eraan? Weinig. Goed scouten en opleiden, meer kun je niet doen. En dan nog, zelfs als je een perfect beleid voert (wat Ajax niet doet), hoef je niet te verwachten dat je in de internationale top kunt meedraaien. De verschillen zijn domweg te groot.

LucaS

Bericht door LucaS » wo jul 22, 2009 10:20 am

Wat ben je weer somber. De Nederlandse competitie doet nauwelijks onder voor de Duitse. Maar je hebt gelijk dat sommige clubs voetballers op de bank hebben die hier een grote aanwinst zouden zijn. Dat blijft niet duren, er komt een moment dat voetballers zich realiseren dat een carriere lang op de bank voor veel geld minder leuk is dan voor iets minder veel geld elke week voetballen.

En dat verhaal over de te grote verschillen is van alle tijden. Porto heeft niet lang geleden laten zien dat het wel degelijk nog steeds kan. Net als vroeger.

Daily Blind

Bericht door Daily Blind » wo jul 22, 2009 10:21 am

gaizka schreef:Bayern is idd Europese top, voor de rest valt het allemaal mee. Een Ajax in goede doen kan echt wel tegen clubs als Werder Bremen, HSV en Bayer Leverkussen.
Klopt helemaal.. De enige reden waarom de nederlandse attracties er willen spelen is alleen het financiele plaatje!

joey
Erelid

Bericht door joey » wo jul 22, 2009 10:25 am

Tja, maar blijkbaar denken voetballers daar toch anders over. Ze kiezen rustig voor een club als ze weten dat ze bij die club waarschijnlijk/misschien bijna nooit spelen. Voetballers hebben toch een apart zelfbeeld, laat ik het zo zeggen.

Ik ben inderdaad somber. Ik vrees dat de door mij genoemde ontwikkelingen onomkeerbaar zijn, en dat het steeds erger wordt. Je merkt ook aan spelers van Ajax dat ze (helaas, helaas) vaak vinden dat hun carrière pas echt begint op het moment dat ze hun eerste contract tekenen bij een buitenlandse club. De drang om juist met Ajax een (grote) prijs te winnen is er steeds minder.

peter

Bericht door peter » wo jul 22, 2009 10:28 am

De coefficienten liegen er anders ook niet om, hoor.

4 Germany 10.571 10.437 9.500 13.500 12.687 56.695

5 France 11.428 10.812 10.000 6.928 11.000 50.168

6 Russia 10.000 10.000 6.625 11.250 9.750 47.625

7 Ukraine 8.100 5.700 6.500 4.875 16.625 41.850

8 Netherlands 12.000 7.583 8.214 5.000 6.333 39.130

LucaS

Bericht door LucaS » wo jul 22, 2009 10:36 am

Tja, Nederland heeft twee slechte jaren en Duitsland twee erg goede jaren achter de rug. Maar dat kan natuurlijk niet door Bosman of het verschil in salaris komen, dat is immers al 12 jaar het geval.

peter

Bericht door peter » wo jul 22, 2009 10:41 am

Klopt, maar die lijst tekent zich steeds meer af. Duitsland is constant redelijk goed bezig (en presteert normaliter altijd beter dan wij) en Nederland zakt langzaamaan weg. Elke keer uitgeschakeld worden in de voorronde van de CL hakt er ook in en ook dit jaar verwacht ik geen wonderen in de Europese liga's.

LucaS

Bericht door LucaS » wo jul 22, 2009 11:00 am

Het is juist voordelig om in de voorronde CL uitgeschakeld te worden, dan ga je namelijk naar de EL en is de kans op punten halen veel groter. Het matige Ajax van afgelopen jaar deed het zelfs redelijk en had tegen OM zeker kansen om door te gaan.

Plaats reactie