De Martin van Geel Topic
Moderator: mods
- Kowalczyk
- Moderator English Section
- Contacteer:
Op zichzelf begrijp ik het probleem wel waar Van Geel tegenaan loopt. Spelers willen niet. Ze liggen vast, zijn te duur, of zijn praktisch gezien misschien haalbaar, maar willen niet naar Ajax.
Laten we eerlijk zijn: Ajax is al lang geen grote naam meer voor de gemiddelde voetballer. In 2000 kon Ajax nog profiteren van het '1995-effect': een voetballer van 23 had op zijn 18e Ajax de Champions League zien winnen. Voor die generatie was Ajax nog een grote club, of in elk geval potentieel een grote club.
Maar dat zakt natuurlijk steeds verder weg. Het lijkt nog maar zo kort geleden: 1995, het moment dat 1995 vijf jaar geleden was, het moment dat 1995 tien jaar geleden was.... Maar nu is het rampjaar 2000 alweer acht jaar geleden. Binnenkort is het een vol decennium kut met peren. Onze reputatie zakt steeds verder weg. Een jong spelertje van 18 0f 19 (zoals Zlatan Ibrahimovic en Cristian Chivu, toen ze voor Ajax kozen), heeft Ajax sinds zijn zesde (dus misschien wel nooit van z'n leven) iets opvallends zien presteren in Europa. Zulke gasten zien Ajax domweg niet als een club die echt bij de groten hoort.
Of neem zo'n Luka Modric: die heeft tegen Ajax gespeeld, zich oppermachtig gevoeld tegen een rampzalig slecht elftal en met een volkomen onthutst, doodstil publiek op de tribunes... Die denkt: dikke doei, ik zal daar gek zijn.
Tot een paar jaar geleden kon je spelers nog lokken: ja, ja, Nederland is niet het paradijs, en de glorietijd van Ajax is voorbij, maar het voordeel is dat je met Ajax gegarandeerd elk jaar Champions League speelt. Dat is met Tottenham Hotspur of Sevilla nog maar de vraag. Nu kun je alleen maar hopen dat ze zich niet in de laatste paar Europese campagnes van Ajax verdiepen, of een paar dvd's van recente Europese wedstrijden bekijken, want dan kun je het schudden, als Ajax zijnde.
Ik bedoel maar: een heleboel incidentjes gaan langzamerhand natuurlijk wel degelijk een grote ramp vormen. Voorbeeld: in Duitsland heeft Ajax altijd een enorme reputatie gehad, omdat we tot een paar jaar geleden vrijwel altijd van Duitse ploegen wonnen (13 van de 14 keer ging Ajax door, meen ik). Maar Duitsers kijken ook TV. Die hebben gezien hoe Ajax met 4-0 werd afgerost door Bayern Munchen. En met 3-0 door Werder Bremen. Die zaten maandag misschien een beetje te zappen, of op Teletekst te koekeloeren, en zagen staan: VfB Stuttgart - Ajax 1-0. Vriendschappelijk, en dus geen groot nieuws, maar het bevestigt wel het beeld dat al in die koppies zat: oh ja, Ajax Amsterdam - da's niks meer.
Nog een voorbeeld: de Schotten hebben altijd gevonden dat Nederlanders, en Ajax in het bijzonder, voetbal van een andere planeet spelen. Maar die hebben Ajax eruit zien vliegen tegen Celtic, zien dat Celtic en Rangers al jaren beter presteren in de CL dan Ajax, en zien in een klein kolommetje in de krant ook nog staan dat Ajax met 2-1 verliest van Falkirk. Zelfde effect.
Denk je dat de Denen de naam Ajax nog met bewondering en respect uitspreken na twee debacles tegen Kopenhagen en een potje hangen-en-wurgen tegen Brondby?
Cruijff, Van Basten, Bergkamp en het team van 1995 zakken steeds verder weg. Er komen steeds meer jonge voetballiefhebbers bij die pas zes of acht jaar naar voetbal kijken, en hun mening baseren op wat ze zelf gezien hebben.
De auteurs van het gemiddelde programmaboekje zijn heren op leeftijd, dus die blijven het allemaal wel opschrijven als Ajax op bezoek komt, maar 90 minuten later is er weer een lichting genezen van zijn Ajax-bewondering.
Een reputatie is leuk, maar je moet 'm wel eens in de zoveel jaar even bevestigen, want het houdt echt een keer op. En dan komen de uitnodigingen voor leuke toernooitjes in Dubai ook niet meer vanzelf binnen (sorry, maar we benaderen alleen grote clubs) en mag je, als je een keertje Nederlands kampioen wordt, een rondje meeloten in pot 4 van de Champions League.
Een historische reputatie is niet zomaar weg (Real Madrid presteerde dertig jaar lang geen ene moer, maar is altijd een instituut gebleven, en Manchester United ook), maar je moet jezelf niet te lang en niet te erg voor lul blijven zetten, want de weg terug wordt steeds langer en steiler.
Kortom, ga er maar aan staan. Martin van Geel wordt dagelijks geconfronteerd met wat ik hierboven schrijf. Maar: hij heeft wel de hele eerste seizoenshelft de tijd gehad om achter een degelijke verdediger aan te bellen. Als het 'm niet lukt om deze maand een knappe verdediger te halen, dan gaat hij echt af als en gieter. En zelfs als hij dat weet te weerleggen met een overtuigend potje 'open kaart spelen', dan is hij er nog altijd op zijn minst verantwoordelijk voor.In een topfunctie kan het lijntje op zeker moment ook knappen als je weliswaar niet schuldig bent aan, maar wel verantwoordelijk voor technisch wanbeleid.
K.
Laten we eerlijk zijn: Ajax is al lang geen grote naam meer voor de gemiddelde voetballer. In 2000 kon Ajax nog profiteren van het '1995-effect': een voetballer van 23 had op zijn 18e Ajax de Champions League zien winnen. Voor die generatie was Ajax nog een grote club, of in elk geval potentieel een grote club.
Maar dat zakt natuurlijk steeds verder weg. Het lijkt nog maar zo kort geleden: 1995, het moment dat 1995 vijf jaar geleden was, het moment dat 1995 tien jaar geleden was.... Maar nu is het rampjaar 2000 alweer acht jaar geleden. Binnenkort is het een vol decennium kut met peren. Onze reputatie zakt steeds verder weg. Een jong spelertje van 18 0f 19 (zoals Zlatan Ibrahimovic en Cristian Chivu, toen ze voor Ajax kozen), heeft Ajax sinds zijn zesde (dus misschien wel nooit van z'n leven) iets opvallends zien presteren in Europa. Zulke gasten zien Ajax domweg niet als een club die echt bij de groten hoort.
Of neem zo'n Luka Modric: die heeft tegen Ajax gespeeld, zich oppermachtig gevoeld tegen een rampzalig slecht elftal en met een volkomen onthutst, doodstil publiek op de tribunes... Die denkt: dikke doei, ik zal daar gek zijn.
Tot een paar jaar geleden kon je spelers nog lokken: ja, ja, Nederland is niet het paradijs, en de glorietijd van Ajax is voorbij, maar het voordeel is dat je met Ajax gegarandeerd elk jaar Champions League speelt. Dat is met Tottenham Hotspur of Sevilla nog maar de vraag. Nu kun je alleen maar hopen dat ze zich niet in de laatste paar Europese campagnes van Ajax verdiepen, of een paar dvd's van recente Europese wedstrijden bekijken, want dan kun je het schudden, als Ajax zijnde.
Ik bedoel maar: een heleboel incidentjes gaan langzamerhand natuurlijk wel degelijk een grote ramp vormen. Voorbeeld: in Duitsland heeft Ajax altijd een enorme reputatie gehad, omdat we tot een paar jaar geleden vrijwel altijd van Duitse ploegen wonnen (13 van de 14 keer ging Ajax door, meen ik). Maar Duitsers kijken ook TV. Die hebben gezien hoe Ajax met 4-0 werd afgerost door Bayern Munchen. En met 3-0 door Werder Bremen. Die zaten maandag misschien een beetje te zappen, of op Teletekst te koekeloeren, en zagen staan: VfB Stuttgart - Ajax 1-0. Vriendschappelijk, en dus geen groot nieuws, maar het bevestigt wel het beeld dat al in die koppies zat: oh ja, Ajax Amsterdam - da's niks meer.
Nog een voorbeeld: de Schotten hebben altijd gevonden dat Nederlanders, en Ajax in het bijzonder, voetbal van een andere planeet spelen. Maar die hebben Ajax eruit zien vliegen tegen Celtic, zien dat Celtic en Rangers al jaren beter presteren in de CL dan Ajax, en zien in een klein kolommetje in de krant ook nog staan dat Ajax met 2-1 verliest van Falkirk. Zelfde effect.
Denk je dat de Denen de naam Ajax nog met bewondering en respect uitspreken na twee debacles tegen Kopenhagen en een potje hangen-en-wurgen tegen Brondby?
Cruijff, Van Basten, Bergkamp en het team van 1995 zakken steeds verder weg. Er komen steeds meer jonge voetballiefhebbers bij die pas zes of acht jaar naar voetbal kijken, en hun mening baseren op wat ze zelf gezien hebben.
De auteurs van het gemiddelde programmaboekje zijn heren op leeftijd, dus die blijven het allemaal wel opschrijven als Ajax op bezoek komt, maar 90 minuten later is er weer een lichting genezen van zijn Ajax-bewondering.
Een reputatie is leuk, maar je moet 'm wel eens in de zoveel jaar even bevestigen, want het houdt echt een keer op. En dan komen de uitnodigingen voor leuke toernooitjes in Dubai ook niet meer vanzelf binnen (sorry, maar we benaderen alleen grote clubs) en mag je, als je een keertje Nederlands kampioen wordt, een rondje meeloten in pot 4 van de Champions League.
Een historische reputatie is niet zomaar weg (Real Madrid presteerde dertig jaar lang geen ene moer, maar is altijd een instituut gebleven, en Manchester United ook), maar je moet jezelf niet te lang en niet te erg voor lul blijven zetten, want de weg terug wordt steeds langer en steiler.
Kortom, ga er maar aan staan. Martin van Geel wordt dagelijks geconfronteerd met wat ik hierboven schrijf. Maar: hij heeft wel de hele eerste seizoenshelft de tijd gehad om achter een degelijke verdediger aan te bellen. Als het 'm niet lukt om deze maand een knappe verdediger te halen, dan gaat hij echt af als en gieter. En zelfs als hij dat weet te weerleggen met een overtuigend potje 'open kaart spelen', dan is hij er nog altijd op zijn minst verantwoordelijk voor.In een topfunctie kan het lijntje op zeker moment ook knappen als je weliswaar niet schuldig bent aan, maar wel verantwoordelijk voor technisch wanbeleid.
K.
Laatst gewijzigd door Kowalczyk op wo jan 09, 2008 11:06 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Still alive...
- Ajaciedjuh
- Wie kent Cees de Wolf nog
- AT Toto winner 09/10
Nee, Modric niet. Of Ivanovic. Dat hoef je niet eens te proberen. Maar de categorie daaronder??? Voorwaarde is wel dat je er op tijd bij bent. Dat je beter scout en een beter netwerk hebt dan andere clubs. En juist daar ontbreekt het aan.Kowalczyk schreef:Op zichzelf begrijp ik het probleem wel waar Van Geel tegenaan loopt. Spelers willen niet. Ze liggen vast, zijn te duur, of zijn praktisch gezien misschien haalbaar, maar willen niet naar Ajax.
Waarom haalt FC Groningen wél Suárez voor een prikje uit Uruguay op? En scout AZ Dembélé? Waren die spelers onhaalbaar voor Ajax. Natuurlijk niet. Ik bedoel maar....
Het stinkt aan alle kanten!
- Kowalczyk
- Moderator English Section
- Contacteer:
Ajax is niet dood, maar wel terug op het punt waar we in 1984 stonden: af en toe een landstiteltje (hoewel de laatste toen minder lang geleden was dan nu...), maar in Europa de ene afgang na de andere. Laatste Europese triomf inmiddels vergeten en een eventuele volgende niet in zicht.Ajaciedjuh schreef:Ajax is doodHopelijk is er leven na de dood.
Kortom: Ajax betekende niets in Europa, en er was ook niemand in Amsterdam die vond van wel. Ik was een klein jochie, maar ik kan me niet herinneren dat er ook maar iemand enige illusie koesterde in Europa, of dat er ook maar een gek rondliep die Ajax een 'grote club' vond. Je kreeg het je bek niet eens uit. Het kwam niet eens in je op. Je ging gewoon naar De Meer, zoals een Alkmaarder naar de Hout ging, en een Arnhemmer naar Monnikenhuize.
Nu blijft Ajax zich om de een of andere reden heel wat voelen, met Chinese deals, toernooien in Dubai, een ronkend beleidsplan en een zetel in de G-14 (of hoeveel zijn het er inmiddels), maar het stelt - als voetbalclub - allemaal even weinig voor als toen.
K.
Still alive...
Tja, door de invoering van de CL is het aanhaken of afhaken geworden. Zonder CL-voetbal raakt Ajax nationaal op het tweede plan, iets wat in 1984 natuurlijk niet het geval was. Dus heeft Ajax weinig andere keus dan méé te gaan met de stroom. Zelfs op dit moment is het al lastig genoeg om goede spelers binnen te halen, zoals je zelf in een eerdere post hebt geschetst.
Ik moet ook zeggen dat ik in 1984 meestal met plezier naar het stadion ging, in tegenstelling tot nu. Ik kan er mee leven dat Ajax niet altijd wint, maar het zou fijn zijn als er iets van aardig voetbal te zien was. Mijn stadionbezoek begint verdomd veel op corvee te lijken.
Ik moet ook zeggen dat ik in 1984 meestal met plezier naar het stadion ging, in tegenstelling tot nu. Ik kan er mee leven dat Ajax niet altijd wint, maar het zou fijn zijn als er iets van aardig voetbal te zien was. Mijn stadionbezoek begint verdomd veel op corvee te lijken.

De financiele positie van Ajax is nu veel beter dan toen. Ajax is al jaren de club met de hoogste begroting en Nederland en presteert dus gewoon onder de maat. Dat was toen wel andersjoey schreef:Tja, door de invoering van de CL is het aanhaken of afhaken geworden. Zonder CL-voetbal raakt Ajax nationaal op het tweede plan, iets wat in 1984 natuurlijk niet het geval was.
Internationaal gezien zijn we terug bij af. Daar heeft Ko gelijk in. In 1984 stelde Ajax in Europa niets voor.
Het beleid was ook niet je dat. Vandaar dat PSV niet veel later de fakkel kon overnemen. Maar we hadden toen natuurlijk wél uitzonderlijke talenten. Rijkaard, Van Basten, Olsen, voor dat soort spelers kom je naar het stadion.
Het beleid was ook niet je dat. Vandaar dat PSV niet veel later de fakkel kon overnemen. Maar we hadden toen natuurlijk wél uitzonderlijke talenten. Rijkaard, Van Basten, Olsen, voor dat soort spelers kom je naar het stadion.
Met die talenten werd Ajax in 6 seizoenen tijd nog 3 maal kampioen. Won 3 bekers en een Europacup II. Benieuwd hoe Ajax er voor had gestaan als bijvoorbeeld Wesley Sneijder nog 2 seizoenen in het rood wit had gespeeld.joey schreef:Internationaal gezien zijn we terug bij af. Daar heeft Ko gelijk in. In 1984 stelde Ajax in Europa niets voor.
Die Europcup ll had niemand verwacht. Niemand dacht dat Ajax ooit nog een Europese beker zou winnen. En wat die kampioenschappen betreft, er was toen weinig concurrentie. Een paar jaar later had PSV de zaken goed voor elkaar en telden we niet meer mee. PSV kon zelfs onze spelers wegkopen!goodfella schreef:Met die talenten werd Ajax in 6 seizoenen tijd nog 3 maal kampioen. Won 3 bekers en een Europacup II.
Tja, en hoe had Ajax ervoor gestaan als Cruijff in 1973 niet was vertrokken? Als Marco van Basten en Frank Rijkaard bij Ajax waren gebleven? Wij raken onze beste spelers nu eenmaal kwijt. Dat is al een tijdje zo.Benieuwd hoe Ajax er voor had gestaan als bijvoorbeeld Wesley Sneijder nog 2 seizoenen in het rood wit had gespeeld.
-
-
Even terug naar Martin van Geel. Hij zegt in de VI zich geen moment zorgen te maken over het beruchte rapport dat binnenkort zal verschijnen:
Kritiek? Solistisch? Welnee!Ik houd me daar geen seconde mee bezig. In de tweeéneenhalf jaar dat ik bij Ajax werk, heb ik mezelf regelmatig geëvalueerd. Ik zal fouten hebben gemaakt, maar eerlijk gezegd zou ik ze zo niet een, twee, drie kunnen benoemen. Ik hoop dat er straks een nuttig advies uitrolt waar Ajax iets mee kan.
Over het aankoopbeleid:Ik voel intern juist enorm veel vertrouwen. Bij het bestuur voel ik dat, de RvC, de ledenraad. Met veel van die mensen voer ik zeer vaak overleg. Als ik dan lees dat ik solistisch bezig zou zijn, herken ik mezelf daar niet in. Ik ben juist iemand van het teamwork en laat me niet afleiden door eventuele vijfde colonnes, politieke krachten of wat dan ook. Dat mag je naïef noemen, maar ik bewaar mijn energie liever om mijn werk zo goed mogelijk te doen. Dus als je me vraagt of ik persoonlijk druk voel, dan zeg ik: nee. De druk om eindelijk weer kampioen van Nederland te worden neemt wel toe. Ook bij mezelf, omdat ik mezelf die druk opleg. Daar heb ik anderen niet voor nodig.
Modric?We hebben een zak geld. Al wil ik dat in perspectief plaatsen. De transfersom hoeft vaak geen probleem te zijn. Maar je moet óók de salarissen in je exploitatie kunnen onderbrengen. Dat is moeilijk als je al enkele jaren geen inkomsten uit de CL hebt en net verlies hebt geleden. We zijn bereid ver te gaan in de salarissfeer, maar we stellen onze grenzen. Dat geldt ook voor transfersommen.
MVG is het dus niet met Ko eens. Ajax heeft wel degelijk nog steeds een enorme status. [/b]Modric moest minimaal twintig miljoen euro kosten. DAt zou op te brengen zijn, maar dat willen we niet. Ajax huldigt het standpunt dat we niet zulke bedragen uitgeven voor één enkele speler. We vinden het risico te groot. Ajax moet het eigen vermogen in de gaten houden. Wij hebben geen clubeigenaar die moeiteloos een pak geld uit zijn binnenzak haalt.Daardoro kom je snel terecht bij de categorie net onder de top. Dat vraagt inventief handelen, zoeken naar spelers waar nog groei in zit. Luis Suarez is wat dat betreft een goed voorbeeld. Ons voordeel is dat Ajax nog altijd een enorme status heeft, ook in het buitenland, Dus zijn er altijd spelers die positief tegenover onze club staan. Maar topvoetballers kijken naar grote competities. En het probleem is: ook ónder die top krijgen we steeds vaker te maken met salarissen waaraan we niet kunnen en niet willen voldoen. Dat maakt het niet gemakkelijk. Maar als het gemakkelijk was, had iedereen dit werk kunnen doen.
Er is in ieder geval een behoorlijk budget, daar kan het niet aan liggen. Zijn verhaal over de hoogte van salarissen vind ik wat vreemd, gezien het bedrag dat (volgens de berichten) maandelijks aan Luque overgemaakt wordt. Tenzij ze zich daar, onder druk van de tijd, echt in de vingers hebben gesneden door akkoord te gaan met een te hoog salaris.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
-
-