Urby Emanuelson

Spelers die deel hebben uitgemaakt van de Ajaxselectie

Moderator: mods

Giacomo Puccini

Bericht door Giacomo Puccini » di mar 20, 2007 5:02 pm

De traptechniek van Urby is niets bijzonders, in tegendeel. Het is maar net acceptabel. Laat er geen misverstand over bestaan, ik ben fan van Urby. Voor zo'n speler kom ik naar het stadion, zijn spel is prachtig om te zien. Maar hij laat verdedigend veel steken vallen en het is te hopen dat hij progressie boekt zodat het er net mee door kan want op dit moment kan het er eerlijkgezegd net niet mee door. Hij compenseert een hoop in aanvallende zin, maar een fout die een doelpunt kost in een voorronde Champions League is niet altijd te compenseren. Davids kan er niet altijd zijn om hem rugdekking te geven.
Ajax!

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » di mar 20, 2007 5:07 pm

Volgens mij lag de fout niet alleen bij hem, hoor. Van de hele veldbezetting klopte geen donder, met de controlerende middenvelder die de bal zo over het halve veld liet rollen en de overige verdedigers die de spitsen zo uit het oog verloren.

Daarnaast is de traptechniek van Urby uitstekend. Hard en geplaatst weet hij de ballen zo voor Huntelaar neer te leggen. Huntelaars derde tegen Twente nu alweer vergeten? Vorig jaar was hij de eerste seizoenshelft de enige speler die nog wel eens een voorzet gaf.

Giacomo Puccini

Bericht door Giacomo Puccini » di mar 20, 2007 5:15 pm

Sneijder heeft een uitstekende traptechniek, Davids en Heitinga een goede, Gabri een slechte. Die pass van Emanuelson in Enschede was subliem maar doe nou niet alsof Urby ze altijd op de stropdas van de spits weet te leggen en alsof zijn trap zo strak is want zo vaak levert hij geen assists en doelpunten af. Zijn voorzetten zijn lang niet zo gevaarlijk en geplaatst als die van Tom de Mul.
Ajax!

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » di mar 20, 2007 5:23 pm

Hij haalt vooral minder vaak de achterlijn dan De Mul. En nee, heel regelmatig geeft hij ook geen crosspass richting de andere flank (wat ook niet verstandig is als back, omdat die afstand te groot is). Verder ga ik hier niet over in discussie, omdat ik aanneem dat de meeste mensen toch wel inzien dat de traptechniek van Urby uitstekend is.

Aristides

Bericht door Aristides » di mar 20, 2007 7:19 pm

Ik kijk liever naar wat hij wel kan, dan naar wat hij niet kan. Dan blijkt immers pas hoe goed iemand is. Hij kan een tegenstander uitspelen, heeft een uitstekende traptechniek, aanname, tackle en ziet snel de vrijstaande man. Daarnaast heeft hij een goed loopvermogen en is hij snel.
Het is goed om te kijken naar wat iemand wel kan, maar op het moment dat hij moet verdedigen tegen een rechtsbuiten heb je niets aan wat hij wel kan, maar wordt Ajax geconfronteerd met wat hij niet kan. Ik hoef nog maar te denken aan de play-offs tegen feyenoord, zowel uit als thuis een de schrik slaat weer om mijn hart. Hij heeft het geluk dat het goed afloopt.

Het uitspelen van een tegenstander lukt (nog?) niet in topwedstrijden; tegen NEC (thuis) deed hij dat erg goed.

Zijn traptechniek vind ik niet overweldigend, hij zet de bal vaak achter i.p.v. Voor, of hij wacht te lang met de pass waardoor de bal wordt geblokt.

Zijn loopvermogen is goed.

De vrijstaande man? De passes binnendoor (zie mijn vorige bericht) kwamen bij een tegenstander aan. Hij heeft het geluk dat er geen tegendoelpunt uitkomt (zoals bij Heitinga het geval was)
Dat hangt van de taakomschrijving van de linksback af. Als die inhoudt dat hij het middenveld moet ondersteunen, aanspeelbaar moet zijn aan de linkerkant en rushes moet maken heb je met Urby een topspeler in handen. Daar doet jouw neiging naar vooroorlogse backs niets aan af.
Mag een back niet verdedigen? Over welke oorlog heb je het? Reiziger en F. de Boer (later Bogarde) konden aardig verdedigen en ik dacht dat Ajax toen redelijk succesvol was. Kijk naar topteams, daar lopen ook echte verdedigers (en ook R. Carlos, dat weet ik) Grygera mag dan geen wonderpass hebben, maar zoals hij nu speelt, heeft zijn directe tegenstander weinig in te brengen. Het is geen schande om te proberen de nul te houden.

Laten we hopen dat hij zich ontwikkelt tot de back die wij beiden wensen: een verdediger die "de nul weet te houden" en voor rushes zorgt voor het winnende doelpunt van maakt-niet-uit-wie. Meer van Grygera/Stam en dan zal hij snel zijn weg naar de top weten te vinden, met of zonder Davids. In dat geval zal hij niet lang meer bij Ajax spelen.
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

wimpey

Bericht door wimpey » di mar 20, 2007 7:28 pm

Ajax heeft idd een echte linksback nodig, Demo. En een echte rechtsback, wat mij betreft. Met backs als Oga en Urby ben je veroordeeld tot het spelen van 4-4-2, want verdedigen kunnen ze niet.

Als Ajax een volgende stap wil zetten (en dat willen we, verd....!), krijgt MVG een drukke zomer:

- een opvolger voor Grygera
- 2 backs
- een stand-in voor Huntelaar
- een buitenspeler
- een stand-in voor Gabri / Davids
- een middenvelder die van achteruit speelt.

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » di mar 20, 2007 7:52 pm

wimpey schreef:Ajax heeft idd een echte linksback nodig, Demo. En een echte rechtsback, wat mij betreft. Met backs als Oga en Urby ben je veroordeeld tot het spelen van 4-4-2, want verdedigen kunnen ze niet.

Als Ajax een volgende stap wil zetten (en dat willen we, verd....!), krijgt MVG een drukke zomer:

- een opvolger voor Grygera
- 2 backs
- een stand-in voor Huntelaar
- een buitenspeler
- een stand-in voor Gabri / Davids
- een middenvelder die van achteruit speelt.
Als je Sneijder, Huntelaar en Babel wilt behouden zijn er natuurlijk niet zoveel aankopen mogelijk. De twee nieuwe backs en een nieuwe middenvelder zullen dan bijvoorbeeld uit de jeugd moeten komen. Daarnaast zou ik dan inderdaad een nieuwe centrale verdediger, een nieuwe rechtsbuiten en een controlerende en tempobepalende rechtshalf halen. Stekelenburg zou ik verkopen als je met zekerheid en zonder verlies te lijden een betere vervanger kan halen.

Donnie Darko

Bericht door Donnie Darko » di mar 20, 2007 9:19 pm

Opvolger voor Grygera is er al: Vermaelen.

Giacomo Puccini

Bericht door Giacomo Puccini » di mar 20, 2007 9:46 pm

Dan moet er dus een opvolger voor Vermaelen komen, jij je zin ;)
Ajax!

Aristides

Bericht door Aristides » di mar 20, 2007 9:46 pm

Donnie Darko schreef:Opvolger voor Grygera is er al: Vermaelen.
Vermaelen is een verdediger uit de Ajaxschool d.w.z. een voetballende verdediger, niet meedogenlooos, maar alles voetballend willen oplossen. Grygera is een (soms meedogenloze) mandekker.

Bij Ajax gaan ze uit van het standpunt dat mandekkers overal vandaan gehaald kunnen worden en ik denk dat ze daar gelijk in hebben. Ik doe niets af aan de prestatie van Grygera, want als je een speler hebt die 90 minuten zijn tegenstander weet uit te schakelen, dan hoef je je als trainer toch minder zorgen te maken.

Wimpey: wat voor Emanuelson geldt, geldt inderdaad ook voor Ogararu, ook hij is geen verdediger in de zin die ik al een paar keer heb beschreven.
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

Arthur

Bericht door Arthur » di mar 20, 2007 9:57 pm

Thomas schreef:Stekelenburg zou ik verkopen als je met zekerheid en zonder verlies te lijden een betere vervanger kan halen.
Dat geldt voor de andere spelers niet, bedoel je? :D

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » di mar 20, 2007 10:10 pm

Grygera en meedogenloos? Grygera maakt zat Heitingaatjes.

Daarnaast wordt Urby (kennelijk) schromelijk onderschat. Die jongen verdient een stevig verdedigingscentrum. Dat betekent dus een betere verdediger dan Grygera (wat makkelijk kan).

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » wo mar 21, 2007 12:02 am

Arthur schreef:
Thomas schreef:Stekelenburg zou ik verkopen als je met zekerheid en zonder verlies te lijden een betere vervanger kan halen.
Dat geldt voor de andere spelers niet, bedoel je? :D
Uiteraard. :D Ik bedoelde er mee te zeggen dat ik denk dat dat zeker mogelijk moet zijn.

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » wo mar 21, 2007 8:14 am

Maar wat heeft dat met meedogenloos te maken?

Verder vind ik dat je Grygera wel overdreven afbrandt hier. Grygera is gewoon een hele stabiele mandekker, die wel belangrijk voor AJAX is geweest.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Lionel

Bericht door Lionel » wo mar 21, 2007 9:40 am

Zeker. Ik baal er wel van dat hij weggaat. En tuurlijk maakt hij soms foutjes. Als hij die nooit zou maken zou hij niet op zijn 26e nog bij Ajax spelen :blush:
IK GELOOF!!!!!!

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » wo mar 21, 2007 11:56 am

Mr. Ajax schreef:
Heitinga is een hele tijd zwak de duels in gegaan.

goodfella

Bericht door goodfella » wo mar 21, 2007 12:02 pm

Grygera is een bikkel. :yes:

Urby was zondag weer geweldig. Naar mijn bescheiden mening dan he. Geweldige voetballer. :yes: :worshippy:

joey
Erelid

Bericht door joey » wo mar 21, 2007 1:06 pm

Frank Rijkaard speelde ook als een kip zonder kop toen jij jong was. Urby moet nog een hoop ervaring opdoen, maar wat kan die jongen ballen. Die komt er wel. :yes:
Het stinkt aan alle kanten!

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » wo mar 21, 2007 2:24 pm

Mr. Ajax schreef:
Volgens mij kun je niet meedogenloos zijn bij een gebrek aan concentratie.

Jesse

Bericht door Jesse » wo mar 21, 2007 2:43 pm

Wat vind jij de laatste tijd van Heitinga, Bertje?
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » wo mar 21, 2007 2:51 pm

Je merkt vooral aan hem dat hij veel meer vertrouwen heeft dan in zijn slechtste periode (twee tot anderhalf jaar geleden). Dat zie je voornamelijk aan zijn passing, wat natuurlijk altijd al één van zijn sterkste punten is geweest. Verder zie je het ook aan zijn ingrijpen. Hij twijfelt minder. Hierdoor ga je natuurlijk wel eens in de fout, maar het maakt absoluut indruk op je tegenstander en het geeft ook een goed signaal af bij je teamgenoten.

Nu is het zaak dat de simpele dingen (zoals wanneer je die crosspass geeft en hoe je staat op het moment dat je spits de bal krijgt) ook beter worden. Wel zie je dat hij tactisch nog steeds niet bepaald een groot licht is. Voornamelijk als back valt dit op.

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » wo mar 21, 2007 4:35 pm

Volgens mij kun je niet meedogenloos zijn bij een gebrek aan concentratie.

De een heeft helemaal niks met de ander te maken. Bij een gebrek aan concentratie maak je positionele fouten en dergelijke. Meedogenloos zijn heeft helemaal niks met concentratie te maken.

Lionel

Bericht door Lionel » wo mar 21, 2007 7:24 pm

Tja...... Iemand die veel fouten maakt door zich niet goed op te stellen zal nooit het stempel meedogenloos krijgen. Meedogenloos wordt pas iemand genoemd die verdedigend uitblinkt door goed en hard spel
IK GELOOF!!!!!!

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » wo mar 21, 2007 8:28 pm

Vooral hard spel. Dat is het betekenis van meedogenloos.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » wo mar 21, 2007 8:35 pm

Je moet we eerst een duel afdwingen voordat je hard kunt zijn.

Plaats reactie