Donny van de Beek

Spelers die deel hebben uitgemaakt van de Ajaxselectie

Moderator: mods

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9129
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: Donny van de Beek

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » vr feb 01, 2019 8:51 pm

LucaS schreef:En het bizarre is dat hij inderdaad valk daarna basisspeler was. Voor Neres in de plaats die de wedstrijd ervoor een werkelijk fantastische wedstrijd tegen Bayern speelde.
Toen speelde Donny trouwens ook (en miste een we-reld-kans).

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41212
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Donny van de Beek

Bericht door Marillion » za feb 02, 2019 11:42 am

Hij heeft inderdaad een paar mooie kansen gemist in de CL. De keerzijde daarvan is, hij kwam door zijn goede loopacties wel in die positie. En in een enkel geval (Benfica als ik me niet vergis) was het ook wel echt uitstekend keeperswerk.

Ik heb een beetje een dubbel gevoel bij zijn prestaties dit seizoen. Aan spelers die in de publiciteit klagen heb ik een hekel. Hou dat lekker intern. Maar ik snap op zich wel een beetje dat hij soms wat ontevreden is. Als ik voor Ajax een zo compleet mogelijk middenveld moet opstellen staat hij altijd in de basis. En ik had 'm afgelopen zondag ook zeker niet gewisseld. Er waren echt meerdere spelers die daar eerder voor in aanmerking kwamen.
Nil volentibus arduum

Mr. Ajax
Berichten: 14597
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: Donny van de Beek

Bericht door Mr. Ajax » za feb 02, 2019 1:07 pm

Marillion schreef:Hij heeft inderdaad een paar mooie kansen gemist in de CL. De keerzijde daarvan is, hij kwam door zijn goede loopacties wel in die positie. En in een enkel geval (Benfica als ik me niet vergis) was het ook wel echt uitstekend keeperswerk.

Ik heb een beetje een dubbel gevoel bij zijn prestaties dit seizoen. Aan spelers die in de publiciteit klagen heb ik een hekel. Hou dat lekker intern. Maar ik snap op zich wel een beetje dat hij soms wat ontevreden is. Als ik voor Ajax een zo compleet mogelijk middenveld moet opstellen staat hij altijd in de basis. En ik had 'm afgelopen zondag ook zeker niet gewisseld. Er waren echt meerdere spelers die daar eerder voor in aanmerking kwamen.
+1.

Er wordt hier vaak gezeken dat ie zoveel kansen mist, maar hij komt ook tot die kansen door zijn inzicht en loopacties die andere spelers in de selectie ontberen. Daarnaast scoort ie nog altijd best veel voor een middenvelder en heeft ie ook mooie stats vwb assists. De 1-1 tegen Bayern in de Arena - sowieso een van de mooiste Ajax goals van de laatste jaren naar mijn mening - kwam voor een groot deel door zijn inzicht en proactieve houding. Hij zag de ruimte en begon al te lopen toen Frenkie nog de bal had (voordat hij hem aan Ziyech gaf die toen de bal op Donny speelde). Vervolgens gaf Donny hem heerlijk strak voor aan Tadic. Heerlijk.

Natuurlijk valt er nog wat aan te merken op zijn spel. Zo mag (moet) ie wel constanter en vooral aanweziger zijn tijdens bepaalde fases van de wedstrijd, moet ie de 'rondo-mentaliteit' eruit rammen (als ie de bal krijgt toegespeeld op het middenveld draait ie praktisch altijd terug om de bal maar in de ploeg te houden en haalt ie zo de snelheid uit een potentiele aanval) en ga zo maar door. Maar hij is wel een erg slimme speler en komt bijna altijd en op alle niveau's wel tot zijn kansen.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Donny van de Beek

Bericht door 999 » za feb 02, 2019 1:23 pm

Mwah, Donny is nou ook weer niet dat super super talent waar je dat oorlog mee wint hé ..

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41212
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Donny van de Beek

Bericht door Marillion » ma feb 04, 2019 9:55 am

Afgelopen zaterdag had hij in ieder geval een paar prachtige acties. Zowel zijn assist op Huntelaar als zijn doelpunt waren technisch echt perfect uitgevoerd. Ik lees hier een enkele keer wel eens dat Van de Beek technisch niet zo begaafd zou zijn. Aan die mensen zou ik willen vragen om deze twee momenten nog eens terug te kijken.
Nil volentibus arduum

Mr. Ajax
Berichten: 14597
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: Donny van de Beek

Bericht door Mr. Ajax » ma feb 04, 2019 10:01 am

Marillion schreef:Afgelopen zaterdag had hij in ieder geval een paar prachtige acties. Zowel zijn assist op Huntelaar als zijn doelpunt waren technisch echt perfect uitgevoerd. Ik lees hier een enkele keer wel eens dat Van de Beek technisch niet zo begaafd zou zijn. Aan die mensen zou ik willen vragen om deze twee momenten nog eens terug te kijken.
Zijn assist op Dolberg bedoel je.

Verder ben ik het met je eens. En zo zijn er echt wel nog een paar voorbeelden van de laatste jaren. Donkere tijden waar ik liever niet aan terug denk, maar een van zijn goals tegen Nice heb ik nog goed op mijn netvlies staan.

Donny is verre van perfect, maar hij is wel een garantie voor een mooi aantal goals en assists.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41212
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Donny van de Beek

Bericht door Marillion » ma feb 04, 2019 10:05 am

Ja, op Dolberg inderdaad. Ik ben nog niet helemaal wakker geloof ik. Dat doelpunt was echt genieten. :biggthumpup.gif:
Nil volentibus arduum

Lionel
Berichten: 47690
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Donny van de Beek

Bericht door Lionel » ma feb 04, 2019 11:30 am

Neres zou ik echt eerder opstellen dan Donny. Zet je Ziyech maar op het middenveld. Donny doet toch vrij weinig?

Tegen Feyenoord vond ik hem voor het eerst goed spelen. En dat hij goals en assists geeft mag ook wel want zijn bijdrage aan het veldspel is minimaal.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41212
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Donny van de Beek

Bericht door Marillion » ma feb 04, 2019 12:00 pm

Nu zijn goals en assists wel een redelijk essentieel onderdeel van het spel maar dat terzijde.

Verder gaat het natuurlijk niet alleen om acties met de bal. Van de Beek is in mijn ogen een belangrijke speler omdat hij met zijn loopacties als vrijwel enige gebruik maakt van de ruimtes tussen de linies bij de tegenstanders. De Jong, Schöne en Blind willen de bal alleen maar in de voeten hebben. Dat is veel te voorspelbaar en daardoor makkelijker te verdedigen.

Met die acties komt hij met enige regelmaat tot scoren. In de CL kwam hij zo een aantal keren in een scoringspositie. Het is jammer dat hij die kansen niet wist te benutten maar zie jij één van onze andere middenvelders uberhaupt in die positie komen? Dacht het niet.

Neres zie ik ook graag spelen maar dat is een aanvaller. Het is dus niet zozeer Neres of Van de Beek. Eerder Neres of Ziyech, Neres of Tadic en Neres of Dolberg.
Nil volentibus arduum

Mr. Ajax
Berichten: 14597
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: Donny van de Beek

Bericht door Mr. Ajax » ma feb 04, 2019 12:04 pm

Marillion schreef:Nu zijn goals en assists wel een redelijk essentieel onderdeel van het spel maar dat terzijde.

Verder gaat het natuurlijk niet alleen om acties met de bal. Van de Beek is in mijn ogen een belangrijke speler omdat hij met zijn loopacties als vrijwel enige gebruik maakt van de ruimtes tussen de linies bij de tegenstanders. De Jong, Schöne en Blind willen de bal alleen maar in de voeten hebben. Dat is veel te voorspelbaar en daardoor makkelijker te verdedigen.

Met die acties komt hij met enige regelmaat tot scoren. In de CL kwam hij zo een aantal keren in een scoringspositie. Het is jammer dat hij die kansen niet wist te benutten maar zie jij één van onze andere middenvelders uberhaupt in die positie komen? Dacht het niet.

Neres zie ik ook graag spelen maar dat is een aanvaller. Het is dus niet zozeer Neres of Van de Beek. Eerder Neres of Ziyech, Neres of Tadic en Neres of Dolberg.
My thoughts exactly.

Als er eentje echt heel weinig toevoegt aan het spel dan is het Dolberg wel. Ik denk dat we op ons sterkst zijn met Tadic in de spits en dan Neres - Donny - Ziyech. Al moet ik zeggen dat Neres voor afgelopen echt een ruk en ongedreven indruk achterliet bij z'n invalbeurten.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9129
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Donny van de Beek

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » ma feb 04, 2019 12:06 pm

Op zich zie ik een andere middenvelder inderdaad niet snel op die positie komen, maaaarrr als Van de Beek vervolgens niet scoort heb je daar natuurlijk niks aan.

Ik denk dat een Ziyech en Tadic wel altijd horen te spelen, maar Neres ook. Dan is het idee van iemand op het middenveld weghalen en Ziyech daar neerzetten natuurlijk wel een optie; zodat er een plek voorin vrij komt voor Neres; het hoeft niet exclusief uit de voorhoede te komen.

Tegen Madrid zou ik overigens met de voorhoede Neres - Tadic - Ziyech spelen. Dolberg is nog steeds te veel momentenvoetballer, KJH is in dat soort wedstrijden meer een pinchhitter. Bovendien werkte het bij Bayern uit (en een beetje in Lissabon).

Bovendien (on topic!) is er dan ruimte voor Van de Beek op het middenveld.

Mr. Ajax
Berichten: 14597
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: Donny van de Beek

Bericht door Mr. Ajax » ma feb 04, 2019 12:09 pm

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:Op zich zie ik een andere middenvelder inderdaad niet snel op die positie komen, maaaarrr als Van de Beek vervolgens niet scoort heb je daar natuurlijk niks aan.
Van de Beek heeft toch gewoon hele aardige stats? Hij scoort juist best vaak. Maar het belang van zijn loopacties moeten we niet onderschatten. Ook als hij de bal niet krijgt creert ie ruimte voor de anderen, of trekt ie een tegenstander weg bij de spits bijvoorbeeld. Daar kijken we heel makkelijk overheen maar dat is echt enorm belangrijk.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Donny van de Beek

Bericht door LucaS » ma feb 04, 2019 12:10 pm

Marillion schreef:Nu zijn goals en assists wel een redelijk essentieel onderdeel van het spel maar dat terzijde.

Verder gaat het natuurlijk niet alleen om acties met de bal. Van de Beek is in mijn ogen een belangrijke speler omdat hij met zijn loopacties als vrijwel enige gebruik maakt van de ruimtes tussen de linies bij de tegenstanders. De Jong, Schöne en Blind willen de bal alleen maar in de voeten hebben. Dat is veel te voorspelbaar en daardoor makkelijker te verdedigen.

Met die acties komt hij met enige regelmaat tot scoren. In de CL kwam hij zo een aantal keren in een scoringspositie. Het is jammer dat hij die kansen niet wist te benutten maar zie jij één van onze andere middenvelders uberhaupt in die positie komen? Dacht het niet.

Neres zie ik ook graag spelen maar dat is een aanvaller. Het is dus niet zozeer Neres of Van de Beek. Eerder Neres of Ziyech, Neres of Tadic en Neres of Dolberg.
Is onzin, Ziyech of Tadic kunnen makkelijk op het middenveld. Neres is de laaatste 6 wedstrijden om de 37 minuten betrokken bij een goal.
I think I lost my fucking headache

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9129
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: Donny van de Beek

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » ma feb 04, 2019 12:14 pm

Mr. Ajax schreef:
Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:Op zich zie ik een andere middenvelder inderdaad niet snel op die positie komen, maaaarrr als Van de Beek vervolgens niet scoort heb je daar natuurlijk niks aan.
Van de Beek heeft toch gewoon hele aardige stats? Hij scoort juist best vaak. Maar het belang van zijn loopacties moeten we niet onderschatten. Ook als hij de bal niet krijgt creert ie ruimte voor de anderen, of trekt ie een tegenstander weg bij de spits bijvoorbeeld. Daar kijken we heel makkelijk overheen maar dat is echt enorm belangrijk.
Ik vind in de stats belangrijker wannéér hij scoort. De 6-0 tegen VVV (hoe fraai ook, evenals zijn assist op Dolberg) is wel even wat anders dan een 1-2 in München. Of een 1-0 tegen Benfica.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41212
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Donny van de Beek

Bericht door Marillion » ma feb 04, 2019 12:20 pm

LucaS schreef: Is onzin, Ziyech of Tadic kunnen makkelijk op het middenveld. Neres is de laaatste 6 wedstrijden om de 37 minuten betrokken bij een goal.
Ziyech en Tadic kunnen inderdaad best als middenvelder spelen maar ook zij willen de bal in de voeten hebben. Je wil toch geen middenveld vol met spelers die allemaal identieke eigenschappen hebben? :confused.gif:

Een van de problemen die Ajax heeft is dat we teveel spelers van hetzelfde type hebben. De selectie is wat dat betreft niet in balans.
Nil volentibus arduum

Mr. Ajax
Berichten: 14597
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: Donny van de Beek

Bericht door Mr. Ajax » ma feb 04, 2019 12:45 pm

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:
Mr. Ajax schreef:
Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:Op zich zie ik een andere middenvelder inderdaad niet snel op die positie komen, maaaarrr als Van de Beek vervolgens niet scoort heb je daar natuurlijk niks aan.
Van de Beek heeft toch gewoon hele aardige stats? Hij scoort juist best vaak. Maar het belang van zijn loopacties moeten we niet onderschatten. Ook als hij de bal niet krijgt creert ie ruimte voor de anderen, of trekt ie een tegenstander weg bij de spits bijvoorbeeld. Daar kijken we heel makkelijk overheen maar dat is echt enorm belangrijk.
Ik vind in de stats belangrijker wannéér hij scoort. De 6-0 tegen VVV (hoe fraai ook, evenals zijn assist op Dolberg) is wel even wat anders dan een 1-2 in München. Of een 1-0 tegen Benfica.
Ik vind het heel kortzichtig van je, Cees. Donny heeft de afgelopen jaren vaak genoeg belangrijke doelpunten gescoord en assists gegeven. Zijn assist bij de 1-1 tegen Bayern? Vorig seizoen zijn goals tegen Nice, feyenoord, psv, AZ? Zijn assist op El Ghazi tegen Luik van twee jaar geleden? Laatst in de beker nog tegen Heerenveen? Zo uit mijn hoofd. Zat voorbeelden van beslissende acties van hem op belangrijke momenten.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Gebruikersavatar
WP_Legend
Berichten: 10343
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 8:44 pm
Locatie: Perth

Re: Donny van de Beek

Bericht door WP_Legend » ma feb 04, 2019 1:56 pm

mwah hij is minder goed dan Davy Klaassen... dus van mij mag hij weg...

Yopii
Berichten: 19238
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Donny van de Beek

Bericht door Yopii » ma feb 04, 2019 2:17 pm

Huh? Hij is veel beter dan Klaassen.

Goede voetballer, met veel overzicht. Het oogt misschien niet zo gestileerd wat hij doet, maar hij legt de bal neer waar hij wil.

Gebruikersavatar
WP_Legend
Berichten: 10343
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 8:44 pm
Locatie: Perth

Re: Donny van de Beek

Bericht door WP_Legend » ma feb 04, 2019 2:29 pm

Yopii schreef:Huh? Hij is veel beter dan Klaassen.

Goede voetballer, met veel overzicht. Het oogt misschien niet zo gestileerd wat hij doet, maar hij legt de bal neer waar hij wil.
ik zou graag willen weten wat jij hebt gerookt... waar kan ik die shit kopen?

Mr. Ajax
Berichten: 14597
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: Donny van de Beek

Bericht door Mr. Ajax » ma feb 04, 2019 4:51 pm

Ik denk dat Donny technisch verfijnder is dan Davy, maar Davy was wel meer aanwezig in een wedstrijd. Klaassen was ook een stuk beter in het druk zetten en afjagen en wilde wel meer vuile werk opknappen dan Donny. Qua ruimtes herkennen en benutten, voor de goal komen en scoren zijn ze wel vergelijkbaar. Al met al denk ik dat een Klaassen in goede doen belangrijker voor een ploeg kan zijn, ook al is Donny puur qua voetbal (techniek) wel een niveautje beter.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Lionel
Berichten: 47690
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Donny van de Beek

Bericht door Lionel » ma feb 04, 2019 7:13 pm

Ik vind Donny echt drie keer niks. Voegt zo weinig toe. We spelen soms echt met 10 of zelfs 9 (Dolberg) man.
IK GELOOF!!!!!!

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Donny van de Beek

Bericht door brigade zuid » ma feb 04, 2019 8:07 pm

Lionel schreef:Ik vind Donny echt drie keer niks. Voegt zo weinig toe. We spelen soms echt met 10 of zelfs 9 (Dolberg) man.
Mee eens, ik vind Davy trouwens ook veel beter.

Mr. Ajax
Berichten: 14597
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: Donny van de Beek

Bericht door Mr. Ajax » ma feb 04, 2019 8:28 pm

Lionel schreef:Ik vind Donny echt drie keer niks. Voegt zo weinig toe. We spelen soms echt met 10 of zelfs 9 (Dolberg) man.
Dat is dus niet waar, alleen al gezien zijn stats. En dan heb ik het niet over zijn constante beweging in het veld en alles wat daardoor mogelijk wordt.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11947
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Donny van de Beek

Bericht door Sandro » ma feb 04, 2019 8:38 pm

Mr. Ajax schreef:
Lionel schreef:Ik vind Donny echt drie keer niks. Voegt zo weinig toe. We spelen soms echt met 10 of zelfs 9 (Dolberg) man.
Dat is dus niet waar, alleen al gezien zijn stats. En dan heb ik het niet over zijn constante beweging in het veld en alles wat daardoor mogelijk wordt.
Natuurlijk is dat niet waar, waarom zo zwart/wit.

Persoonlijk; het is niet mijn favoriete speler. Maar als ik daarover heen stap zie ik echt wel zijn bijdrage. Een speler als dit moet Ajax koesteren. Deze kun je hopelijk wat langer bij je houden dan Frenkie en De Ligt.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Lionel
Berichten: 47690
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Donny van de Beek

Bericht door Lionel » ma feb 04, 2019 8:42 pm

Mr. Ajax schreef:
Lionel schreef:Ik vind Donny echt drie keer niks. Voegt zo weinig toe. We spelen soms echt met 10 of zelfs 9 (Dolberg) man.
Dat is dus niet waar, alleen al gezien zijn stats. En dan heb ik het niet over zijn constante beweging in het veld en alles wat daardoor mogelijk wordt.
Leuk dat hij leuke stats heeft maar aan het veldspel doet hij gewoon niet mee.

Hij hoeft in dit Ajax ook weinig anders te doen dan in de 16 komen. In de CL zag je gewoon vaak, vooral Bayern thuis, dat hij onzichtbaar is.

Zet daar maar liever Ziyech neer. Heb je Ziyech samen met Frenkie en daarachter Schone. Kan je ook mooi Neres op rechts zetten. Beetje diepgang. Loopt hij Dolberg misschien ook minder voor de voeten.
IK GELOOF!!!!!!

Plaats reactie