Robbie Wielaert
Moderator: mods
Mwah, dat weet ik niet hoor. Het is meestal toch wel van wat meer afhankelijk als één andere speler. En je kan toch moeilijk iedere keer twee of drie spelers ergens ophalen omdat je de kwaliteiten van één van die spelers aan je team wilt toevoegen.
Zo'n Sulejmani moet ook zonder Pranjic uit de voeten kunnen. Zolang je hem maar zo laat spelen dat zijn kwaliteiten er uit komen en zijn zwakke plekken zo veel mogelijk gecamoufleerd.
Zo'n Sulejmani moet ook zonder Pranjic uit de voeten kunnen. Zolang je hem maar zo laat spelen dat zijn kwaliteiten er uit komen en zijn zwakke plekken zo veel mogelijk gecamoufleerd.
Nil volentibus arduum
Zuidema, ik denk dat het heel moeilijk gaat worden om met welk systeem dan ook succes te boeken als je niet beschikt over minstens één sterke, snelle, tactisch geschoolde verdediger. Zondag kon je zien dat eigenlijk alle verdedigers van Ajax ongeschikt waren om op die manier te spelen.
Voor de rest: koop er nog maar één. Hoeveel spelers moeten er mislukken voor men tot de conclusie komt dat er beter gewerkt moet worden? Wat zou op dit moment de marktwaarde van Sulejmani zijn? Geen zestien miljoen meer, vrees ik. (Als het ooit zestien miljoen geweest is.)
Voor de rest: koop er nog maar één. Hoeveel spelers moeten er mislukken voor men tot de conclusie komt dat er beter gewerkt moet worden? Wat zou op dit moment de marktwaarde van Sulejmani zijn? Geen zestien miljoen meer, vrees ik. (Als het ooit zestien miljoen geweest is.)
Het stinkt aan alle kanten!
True, Marillion. Een Bergkamp los van Jonk en omgekeerd konden ook hun kwaliteiten etaleren, als je ze goed gebruikte. Het loopt volgens mij alleen wel wat gemakkelijker, als een koppel dat bewezen heeft verdomde goed te klikken ingepast wordt in een nieuw team. Die twee versterken mekaar en je hebt wat zo'n duo betreft weinig afstemmingsproblemen. Kan dan al vrij vlot goed gaan lopen.Marillion schreef:Mwah, dat weet ik niet hoor. Het is meestal toch wel van wat meer afhankelijk als één andere speler. En je kan toch moeilijk iedere keer twee of drie spelers ergens ophalen omdat je de kwaliteiten van één van die spelers aan je team wilt toevoegen.
Ik vrees dat we hierin nog een lange weg te gaan hebben. Zeker met rookie Van Basten aan het roer.joey schreef: Hoeveel spelers moeten er mislukken voor men tot de conclusie komt dat er beter gewerkt moet worden?
En tja, kopen... Liever niet, maar als de scouting en jeugdopleiding nog steeds niet naar wens verlopen, moet je wel.
Zuidema schreef:Nee, dat is me inmiddels wel duidelijk, Joey. Helaas...joey schreef:
Die houwdegens komen niet, Zuidema. Is je dat nog niet duidelijk? Ajax investeert niet in topverdedigers. Liever nog een Eliaatje erbij en als het kan ook nog Pranjic.
Alhoewel ik overigens Pranjic graag zou zien spelen bij Ajax. Op zich een typische Ajax-speler (en dat bedoel ik in deze barre tijden niet cynisch) en vorig seizoen een gouden koppel met Sulejmani bij H'veen.
Net als bij Wielaert eigenlijk. Je moet niet alleen de man op zich aantrekken, maar ook de speler waardoor hij het best tot zijn recht komt. Zoals indertijd bij Bergkamp-Jonk naar Inter. Dat pakte toen door allerhande andere factoren niet goed uit, maar het idee achter die dubbeltransfer was zeker goed te noemen.
Tja, dan moet je eigenlijk ook Sibon gaan halen.Die twee hadden ook een goede band in het veld.Zou natuurlijk beter zijn als van Basten wat patronen er in zou kunnen smeden bij de huidige voorhoede spelers en de rest van het elftal, maar dat is natuurlijk te veel gevragen.
Kijk, ik denk dat je er in kan zetten wie je wilt op dit moment, maar ik ben bang dat elke aankoop door zijn hoeven gaat zakken zolang er niet een basis staat, een fundament.Dat aankopen is natte vinger werk.En natuurlijk kan dat op de korte termijn werken, maar ook aankopen kunnen geblesseerd of uit vorm raken en dan ben je door één speler die het effe niet heeft ( of niet aanwezig is ) weer terug bij af.
Zo'n Wielaert b.v. die komt van een goed gestructureerd elftal terecht in een elftal waar alles mis aan is, geen positiespel, geen automatisnen enz.En dat kun je dan best een wedstrijdje of wat met hard werken camoufleren ( of door wat individuele spelers akties ) maar op het moment dat of deze spelers aan de ketting van of het effe niet hebben krijg je ook dat weer dubbel en dwars terug op je bordje ..
Blij met de punten ...
Natuurlijk staat en valt een team met een goede organisatie, duidelijke en haalbare afspraken, teamwork en oeverloos trainen daarop. Zie Az, zie Ajax. Anders verzuipt iedereen die je inpast. Maar het begint altijd wel met de samenstelling van je selectie. Hoe wil je voetballen, wie zijn daarvoor noodzakelijk/geschikt en (vooral voor Ajax) wie zijn haalbaar.999 schreef:
Tja, dan moet je eigenlijk ook Sibon gaan halen.Die twee hadden ook een goede band in het veld.Zou natuurlijk beter zijn als van Basten wat patronen er in zou kunnen smeden bij de huidige voorhoede spelers en de rest van het elftal, maar dat is natuurlijk te veel gevragen.
Bij een transfer lijkt het me dan ook zeker het overwegen waard dat je kijkt naar de context van de speler die je op de korrel hebt. Rendeert hij juist zo goed door medewerking van een andere manneke bij hem (aangever, vuilwerkopknapper)? Vanzelfsprekend kijk je dan ook of die 'luitenant' als speler op zich interessant is voor Ajax.
Sibon is dat natuurlijk niet (alhoewel, met ons spitsenprobleem...). Pranjic volgens mij wel. Lijkt me met zijn techniek, sluwheid, snelheid, inzicht en scorend vermogen een aanwinst als linkshalf. Ik lees hier en daar dat ie alleen geschikt zou zijn in een 4-4-2, maar gezien zijn kwaliteiten doe je hem daarmee tekort naar mijn idee. Financieel zal het wel een moeilijke zaak worden (aankoop/restwaarde), maar volgens mij heb je dan wel een klasbak erbij, die ook nog goed klikt met een ander paradepaardje van Ajax en die mekaar versterken in hun kwaliteiten. Wat zich weer kan uitbetalen via betere resultaten, CL-inkomsten enz.
'Ik kom zelf niet aan voetballen toe
Robbie Wielaert moet bij Ajax veel sturing geven aan zijn medespelers en komt daardoor zelf niet aan voetballen toe.
AMSTERDAM - Robbie Wielaert had het al gezien voor Ajax zichzelf uitschakelde voor de landstitel. "Automatismen zijn er onvoldoende. Het staat nog niet vaak echt goed. Samen verdedigen kun je niet in twee, drie weken leren", constateert hij na twee wedstrijden in dienst van de Amsterdamse club.
De dertigjarige verdediger komt over als iemand die zichzelf onder alle omstandigheden onder controle heeft. In het Gelredome droop zondag de teleurstelling van zijn gezicht na de 4-1-nederlaag tegen Vitesse. Terwijl de meeste spelers van Ajax met het hoofd verstopt in de kraag van hun jas het stadion in Arnhem verlieten, was hij toch bereid uit te leggen waar het aan schortte.
Hij zei dat eerdere nederlagen tegen Heerenveen en Groningen ongelukkig waren geweest, maar deze niet. "Als spelers zich in het veld niet aan hun taken houden, dan komt iedereen te laat. Ik ben alleen maar bezig geweest om spelers op de juiste plaats te zetten. Er gaat heel weinig vanzelf. Ik moet zoveel corrigeren en nog is het niet voldoende."
Er rolden dus harde woorden over zijn lippen. Een paar dagen later, kort voor Feyenoord-Ajax, zwakt hij die weer af. "Als iedereen zich aan zijn basistaken houdt, dan kan ik zaken corrigeren. Dat moeten we intern maar eens bespreken. Daar moeten we aan gaan werken. Ik moet nu zoveel sturen, dat ik zelf niet meer aan voetballen toe kom. We moeten elkaar corrigeren als in het veld taken niet naar behoren uitgevoerd worden."
Wielaerts uitspraken getuigen van een grote betrokkenheid bij de club waar hij nog maar zo kort in dienst is. "Niet alles moet van de trainer komen" , vindt hij. "De spelers moeten ook met de vuist op tafel slaan. We moeten juist in deze fase laten zien dat we een team zijn en dat we voor elkaar willen werken. In crisissituaties bestaat snel het gevaar dat spelers niet meer in teamverband denken. Maar het is nu: wij tegen de rest van de wereld."
Trainer Marco van Basten haalde Wielaert vooral vanwege zijn sturende kwaliteiten van FC Twente naar Amsterdam. "Ik heb door de jaren heen geleerd hoe ik spelers moet coachen." Het zou een verhaal worden over de glamour en uitstraling van Ajax, over de geweldige stap die hij in zijn carrière maakte. Dat idee is door de actualiteit achterhaald. "Ik heb wel eens meer bij clubs in een crisissituatie gezeten. Maar bij Ajax is het net allemaal even heftiger, wordt het veel breder uitgemeten", zegt hij.
Tuurlijk Robbie. Dat je zelf vrije ballen zomaar bij de tegenstander inlevert komt louter en alleen omdat je het zo druk hebt met sturen, coachen en het corrigeren van al die fouten van je medespelers. Aan jou ligt het in ieder geval zeker niet.
"Ik ben alleen maar bezig geweest om spelers op de juiste plaats te zetten. Er gaat heel weinig vanzelf. Ik moet zoveel corrigeren en nog is het niet voldoende."
...
"Ik moet nu zoveel sturen, dat ik zelf niet meer aan voetballen toe kom."
"Ik heb door de jaren heen geleerd hoe ik spelers moet coachen."
- Kowalczyk
- Moderator English Section
- Contacteer:
Je kan wel meteen over die jongen heen vallen omdat hij zelf ook niet goed gespeeld heeft, de laatste wedstrijden, maar hij kaart in elk geval zaken aan en steekt zijn kop boven het maaiveld uit als ervaren speler. Hij heeft het over méér dan alleen over zichzelf, durft in het algemeen beweringen te doen. Dat vind ik dapper (en ook nodig, binnen deze selectie, want voor de rest hebben we te veel Willem de Zwijgertjes als Stekelenburg en Urby; die hoor je nóóit iets beweren). Als een ervaren kracht eerst twee jaar zijn bek dicht houdt vanwege de ongeschreven (en overigens van grote middelmatigheid getuigende) wet dat nieuwkomers eerst maar eens rustig de kat uit de boom moeten kijken, dan is het óók weer niet goed.
Niet nu al die jongen afmaken.
K.
Niet nu al die jongen afmaken.
K.
Still alive...
Zo is dat. Wielaert redt zich wel.Kowalczyk schreef: Niet nu al die jongen afmaken.
Hier het volledige stuk uit het Parool:
Wielaert: 'Het is wij tegen de rest'
AMSTERDAM - Rob Wielaert had het al gezien voor Ajax zichzelf nagenoeg uitschakelde voor de strijd om de landstitel. ''Automatismen zijn er onvoldoende. Het staat nog niet vaak echt goed. Samen verdedigen kun je niet in twee, drie weken leren,'' constateerde hij na twee wedstrijden in dienst van de Amsterdamse club.
Na de afgang zondag in het Gelredome (Vitesse won met 4-1) hield de dertigjarige verdediger een betoog. Samengevat: het is in de defensie van Ajax dweilen met de kraan open geweest. Eerdere nederlagen waren 'ongelukkige' - deze niet meer. ''Als spelers zich in het veld niet aan hun taken houden, dan komt iedereen te laat. Ik ben alleen maar bezig geweest spelers op de juiste plaats te zetten. Er gaat heel weinig vanzelf. Ik moet zoveel corrigeren en nog is het niet voldoende.''
Er rollen, ongewild, harde woorden over zijn lippen. Later zwakt hij die weer af. ''Als iedereen zich aan zijn basistaken houdt, dan kan ik zaken corrigeren. Dat moeten we intern maar eens bespreken. Daar moeten we aan werken. Ik moet nu zoveel sturen dat ik zelf niet meer aan voetballen toe kom. We moeten elkaar corrigeren als in het veld taken niet naar behoren uitgevoerd worden,'' zegt Wielaert, die in zijn eerste emotie nog over 'harde maatregelen' sprak. Zijn uitspraken getuigen van een grote betrokkenheid bij de club waar hij nog maar zo kort in dienst is.
''Niet alles moet van de trainer komen. De spelers moeten ook met de vuist op tafel slaan. We moeten juist in deze fase laten zien dat we een team zijn en dat we voor elkaar willen werken. In crisissituaties bestaat snel het gevaar dat spelers niet meer in teamverband denken. Maar het is nu: wij tegen de rest van de wereld.''
Trainer Marco van Basten haalde Wielaert vooral vanwege zijn sturende kwaliteiten naar Amsterdam. Het zou een verhaal worden over de glamour en uitstraling van Ajax, over de geweldige stap die hij in zijn carrière maakte. Dat idee is door de actualiteit achterhaald. ''Ik heb wel vaker bij clubs in een crisissituatie gezeten. Maar bij Ajax is het net allemaal even heftiger, wordt het veel breder uitgemeten,'' zegt hij.
'Twee weken slapeloze nachten' had hij toen Ajax hem in de winterstop opnieuw benaderde. ''Ik wilde er mee aangeven dat het een moeilijke beslissing is geweest. FC Twente is bezig aan een fantastische periode. Achteraf gezien was het beter geweest als ik de overstap naar Ajax al in de zomer had kunnen maken.''
Wielaert wil zich manifesteren op het hoogste niveau, de crisis verdrijven en slagen bij Ajax. ''Ook in deze moeilijke periode is Ajax een heel warme club. Ik heb veel zin in mijn eerste klassieker,'' zegt hij over de wedstrijd van zondag tegen Feyenoord. ''Dat is een prachtige gelegenheid om het een en ander recht te zetten.''
-
-
- peter
- Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Re: Robbie Wielaert
Is zoiets nou gewoon een huilverhaal of moet Ajax zich dit aanrekenen? Ik hoor namelijk wel vaker dat de begeleiding van nieuwe spelers niet optimaal is en als ik een dergelijk stukje dan weer lees, dan denk ik toch wel dat het ook anders kan.Wielaert: 'Ik heb veel aan Neeskens te danken'
Geschreven op maandag, 13 april om 11:02
Afgelopen winter kreeg Robbie Wielaert eindelijk de door hem zo gewenste transfer van FC Twente naar Ajax. Na een hectische periode lijkt de verdediger eindelijk rust te hebben gevonden, zowel bij Ajax als bij Nederland B. KNVB-coach Johan Neeskens, zijn voormalig trainer bij NEC, speelt een belangrijke rol in zijn carrière.
"Het was af en toe behoorlijk hectisch", blikt Wielaert op de website van de KNVB terug op de eerste maanden van het seizoen. "Eerst zou ik met het Olympisch elftal meegaan naar Peking. We plaatsten ons met FC Twente echter voor de voorronde van de Champions League, waardoor ik niet mee kon. Ik heb de wedstrijden daarom met gemengde gevoelens thuis vanaf de bank gekeken. Ik had er dolgraag bij geweest."
"Daarna kwamen zowel tijdens de zomer als de winter de transfergeruchten op gang", vervolgt Wielaert zijn verhaal. "Uiteindelijk heb ik tijdens het seizoen alsnog de stap naar Ajax gemaakt. Helaas bleef het op het begin onrustig. Ajax zat in een moeilijke periode. Omdat ik alleen in een hotel zat, kon ik dit moeilijk van me afzetten."
De tweede plaats in de competitie is voor Wielaert en Ajax het hoogst haalbare. Hij strijdt hiervoor tegen een club die hem aan het hart ligt: oud-werkgever FC Twente. "Dat is raar. Ik gun de club alles, maar in dit geval hoop ik toch dat wij met Ajax de tweede plaats behalen", benadrukt hij. "Laat FC Twente de beker maar winnen."
Wielaert is trots dat hij voor Nederland B mag uitkomen. "Nederland B heeft een leuke, spontane groep", legt de mandekker uit Emmeloord uit. "Het niveau ligt erg hoog. Ook ik kan daar veel van leren. Mijn uitverkiezing geeft aan dat ik in beeld ben bij de A-selectie. Ik probeer me daar niet te veel op te focussen, maar het is mooi dat de kans aanwezig is dat ik er binnenkort een keertje bijzit."
De aanwezigheid van Johan Neeskens vindt Wielaert een bijkomend voordeel. "Ik heb veel aan Neeskens te danken. Hij zette mij bij NEC direct op mijn favoriete positie in het centrum van de verdediging. Vanaf dat moment is mijn carrière goed op gang gekomen. Hij verdedigt altijd het belang van de spelers en gaat voor je door het vuur. Daarbij geeft hij veel vertrouwen. Zijn aanwezigheid heeft mij enorm geholpen."
VZ
Als ik van Amsterdam naar Enschede ga om van baan te veranderen, dan verwacht ik ook niet dat mijn werkgever een huis voor me koopt en gezellig elke dag een psycholoog langs stuurt om te kijken of ik wel lekker in me vel zit. kom op nou zeg, die vent is in de dertig. we hebben het niet over een 17 jarig jochie die in een vreemd land terecht komt.
-
niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op do jan 07, 2010 7:33 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Hij verwijt toch helemaal niemand wat, hij constateert alleen. Ik kan me best voorstellen dat je moeilijker los komt als je geen afleiding hebt van je gezin.
Met wat voor insteek lezen jullie zo'n verhaal?
Met wat voor insteek lezen jullie zo'n verhaal?

Het zal allemaal wel. Weer typisch voor Ajax de laatste jaren. Twee jaar lang zoeken naar een verdediger. Dan halen we Oleguer en die voldoet niet. Vervolgens zijn we een half jaar zoet om Wielaert te halen. Voor de hoofdprijs natuurlijk. En uiteindelijk speelt Oleguer toch maar ipv Wielaert. Waarschijnlijk wordt Wielaert dan komende zomer uitgeleend en raakt Oleguer een weekie later voor een half jaar geblesseerd.
Wielaert staat stijf in de basis hoor sinds zijn komst.
- Ajaciedjuh
En vormt met Oleguer gewoon een stabiel centrum.Neefkens schreef:Wielaert staat stijf in de basis hoor sinds zijn komst.
Sterker nog, ik denk als Marco na de winterstop niet was gaan wisselen met zijn centrum, we nog in de buurt van az hadden gestaan

"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."
-
niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op do jan 07, 2010 7:33 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- Ajaciedjuh
Aanvallend en creatief zeker, maar achterin is het toch een stuk stabieler met deze 2.Vedette-10- schreef:Dat lag echt niet aan ons 'wonderbaarlijke' centrum hoor.. Aissati heeft voor de ommekeer gezorgd.
Uiteraard heeft het ook invloed als je verder van de goal af kunt spelen en de bal kunt vasthouden. Eerst werd continue de bal verspeeld op het middenveld (en aanval), waardoor we in de omschakeling ontzettend kwetsbaar waren.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."