De Martin van Geel Topic
Moderator: mods
-
Eindelijk een beetje openheid vanuit Ajax. Helaas is die openheid zeer teleurstellend. Ik lees eigenlijk alleen maar 2de rangs voetballers die ze wilden aantrekken. Verder omzeild Van Geel ook handig de naam Colin. Hij gaat alleen verder over Delorge.
Ook namen zoals Hartson of Kanu... tjsa.. ik begrijp wel dat je voetballers wilt hebben die wat kunnen forceren én die op de bank willen plaatsnemen, maar zijn er dan echt geen betere opties beschikbaar? Iemand die de concurrentie met Huntelaar aan kan/wil gaan? Is Ajax daar niet beter bij gebaat? Dat je probeert door te selecteren? Regeren is vooruitzien, maar dat idee heb ik niet gekregen met dit interview...
Ook namen zoals Hartson of Kanu... tjsa.. ik begrijp wel dat je voetballers wilt hebben die wat kunnen forceren én die op de bank willen plaatsnemen, maar zijn er dan echt geen betere opties beschikbaar? Iemand die de concurrentie met Huntelaar aan kan/wil gaan? Is Ajax daar niet beter bij gebaat? Dat je probeert door te selecteren? Regeren is vooruitzien, maar dat idee heb ik niet gekregen met dit interview...
-
- AT Toto winner 15/16
Welja het lijkt de VN top wel.. en ik maar denken dat Jaake en Fontein niks met het technisch beleid van doen hebben."Voor de drie posities voorin hadden we drie kandidaten. Op nummer 9: Urzaiz, John Hartson en Nwankwo Kanu. Op nummer 11: Luis Suárez, Albert Luque en Albert Riera. En op nummer 7: Rommedahl, Xabi Prieto en Romeo Castelen. We zochten een tweede rechtsbuiten achter Kennedy. Deze lijst kwam voort uit het topoverleg met bestuur, directie, hoofdtrainer en technisch adviseur op 6 juli. Dat gesprek is genotuleerd, dus daar kan helemaal geen misverstand over bestaan.”
Het bestuur moet controleren en dus moet er ook iemand met verstand van de desbetreffende zaken zitten. Alleen heb ik het idee dat in het bestuur hetzelfde speelt als in de directie: Henrichs moet opboksen tegen Jaakke en Saan, grofgezegd. Eigenlijk zou je de functie van voorzitter in deze opzet puur ceremonieel moeten maken en Saan en Henrichs samen de directie laten controleren.Thomas schreef:Waarom moet er überhaupt iemand van het bestuur inspraak hebben in het voetbaltechnische gedeelte?
-
- AT Toto winner 15/16
-
- AT Toto winner 10/11
Het bestuur?brigade zuid schreef:Idd snap ik ook niet, laat de TD en trainer dat lekker uitzoeken, het enige wat het bestuur wat mij betreft moet doen is een budget meegeven.Thomas schreef:Waarom moet er überhaupt iemand van het bestuur inspraak hebben in het voetbaltechnische gedeelte?

Het lijkt me toch vrij duidelijk dat het geld van de Ajax NV, geleid door de directie met daarin Fontein, Slop en Van Geel moet komen.
Maargoed, het bestuur dus. Jij ziet een belangrijkere rol weggelegd voor Joop Saan?
Inspraak in de zin van je mening geven kan nooit kwaad, maar inspraak in de zin dat je zeggenschap hebt is natuurlijk niet goed. Zo wordt het namelijk een zootje, want dan is iedereen en dus niemand verantwoordelijk.Thomas schreef:Waarom moet er überhaupt iemand van het bestuur inspraak hebben in het voetbaltechnische gedeelte?
Het kan mij echt niet schelen met wie men in welk kamertje wat heeft besproken, al halen ze de paus erbij, als puntje bij paaltje komt neemt Van Geel de beslissingen, zet Van Geel zijn handtekening en is Van Geel dus verantwoordelijk. Tenminste, zo zou het moeten zijn.
- Daily Blind
Wat een clown die van Geel. De komst van Kanu was rond augustus volledige onzin, uitgesloten volgens MVG.brigade zuid schreef:Welja het lijkt de VN top wel.. en ik maar denken dat Jaake en Fontein niks met het technisch beleid van doen hebben."Voor de drie posities voorin hadden we drie kandidaten. Op nummer 9: Urzaiz, John Hartson en Nwankwo Kanu. Op nummer 11: Luis Suárez, Albert Luque en Albert Riera. En op nummer 7: Rommedahl, Xabi Prieto en Romeo Castelen. We zochten een tweede rechtsbuiten achter Kennedy. Deze lijst kwam voort uit het topoverleg met bestuur, directie, hoofdtrainer en technisch adviseur op 6 juli. Dat gesprek is genotuleerd, dus daar kan helemaal geen misverstand over bestaan.”
Daarnaast vind ik ook deze namen allemaal B-keuzes.. Je laat 4 basisspelers gaan en je haalt 1 speler terug voor de baisis en de rest voor de bank.. Ja zo kan je het omschreven beleid nooit uitvoeren..
- Daily Blind
babel, de mul, sneijder en perez (speelde meer dan 75%) zijn 4Neefkens schreef:Leugentje om bestwil moet kunnen en misschien wás Kanu inmiddels afgevallen doordat hij zijn hele familie moet onderhouden en dus weer een godsvermogen vroeg.
4 basisspelers weg? Ik tel er hoogstens 3 en je haalt er 2 terug. Nog maar 1 tekort.
suarez terug = 1
Suarez is een hele dikke A keus en dat is ie aan het bewijzen. Hij heeft immers al meer doelpunten gemaakt dan de door jouw bewierookte voorhoedes van Twente en AZ bij elkaar. En een Spaans international zou ik ook niet als B keus willen bestempelen.Zlatan Son of God schreef:Wat een clown die van Geel. De komst van Kanu was rond augustus volledige onzin, uitgesloten volgens MVG.brigade zuid schreef:Welja het lijkt de VN top wel.. en ik maar denken dat Jaake en Fontein niks met het technisch beleid van doen hebben."Voor de drie posities voorin hadden we drie kandidaten. Op nummer 9: Urzaiz, John Hartson en Nwankwo Kanu. Op nummer 11: Luis Suárez, Albert Luque en Albert Riera. En op nummer 7: Rommedahl, Xabi Prieto en Romeo Castelen. We zochten een tweede rechtsbuiten achter Kennedy. Deze lijst kwam voort uit het topoverleg met bestuur, directie, hoofdtrainer en technisch adviseur op 6 juli. Dat gesprek is genotuleerd, dus daar kan helemaal geen misverstand over bestaan.”
Daarnaast vind ik ook deze namen allemaal B-keuzes.. Je laat 4 basisspelers gaan en je haalt 1 speler terug voor de baisis en de rest voor de bank.. Ja zo kan je het omschreven beleid nooit uitvoeren..
Maar als het inderdaad niet is doorgegaan omdat hij niet speelgerechtigd zou zijn snap ik er weer niets van. Het belangrijkste is de competitie en daar had hij uiteraard gewoon kunnen spelen.De Dominee schreef:Saillaint: er is wel degelijk onderhandeld met Ismael Aissati. Vind wel dat MvG de opvolger van Sneijder in de juiste kringen zoekt. Pure klasse, anders niet.
Nil volentibus arduum
Jeugd aan de macht
Door RENZE LOLKEMA
AMSTERDAM - Ajax speelt de topper tegen Feyenoord zondag met meer dan de helft spelers uit eigen kweek. Afgelopen zondag debuteerde Jan-Arie van der Heijden, een 19-jarig talent uit Schoonhoven. Het was de zoveelste pluim voor de beroemde jeugdopleiding van de Amsterdammers.
Alle spelers van eigen kweek in de huidige Ajax-selectie. FOTO PIM RAS
Morgenochtend zwerven er weer 45 scouts van Ajax uit over de amateurvelden in en rond Amsterdam. In een straal van 80 kilometer rondom de hoofdstad worden wedstrijden van E- en D-pupillen bezocht in de hoop daar talentjes te vinden die goed genoeg zijn voor Ajax. Zo gaat dat elke zaterdag.
De opstelling van Ajax 1 van afgelopen zondag tegen Roda JC betekende de zoveelste veer in de hoed van de jeugdopleiding. De 19-jarige Siem de Jong speelde centraal op het middenveld, een maand na zijn officiële debuut. De evenoude Gregory van der Wiel wordt als de opvolger gezien van de levende legende Jaap Stam en een halfuur voor tijd maakte de volgende tiener zijn debuut in de Amsterdamse hoofdmacht: Jan-Arie van der Heijden uit Schoonhoven. In totaal vermaakten afgelopen weekeinde zeven spelers uit eigen kweek de uitverkochte Arena.
Komende zondag tegen Feyenoord zal het niet anders zijn: Ajax is in Rotterdam wederom jeugdig van karakter. Zeven zelf opgeleide spelers lijkt trouwens veel, maar is het niet. Vorig seizoen stonden er in de Klassieker in de uitverkochte Kuip acht door Ajax grootgebrachte voetballers in de basis (Stekelenburg, Heitinga, Vermaelen, Emanuelson, Davids, Sneijder, De Mul en Babel).
,,Kun je zien wat perceptie en gevoel met mensen doen,’’ reageert Martin van Geel, technisch directeur van Ajax. ,,Als je maar lang genoeg roept dat het niet goed gaat met Ajax en dat er nauwelijks talenten doorbreken, dan gaat men dat voor waar aannemen. Maar dit proces is al veel langer aan de gang. Bij ons krijgt de jeugd een kans. Dat staat ook in ons beleidsplan: vijftig procent van de A-selectie moet uit de eigen opleiding komen.’’
De ware kunst van scouten is spelertjes opsporen die de hele jeugdopleiding van Ajax doorlopen en uiteindelijk debuteren in de hoofdmacht van Nederlands meest succesvolle voetbalclub. Een groter compliment kunnen die speurders niet krijgen. Jongens als Wesley Sneijder en Rafael van der Vaart, om een paar recente voorbeelden te noemen, werden al op zeer jonge leeftijd door het oog van de kenner getraceerd en uiteindelijk voor miljoenen verkocht, nadat ze zich in het eerste hadden bewezen. Scouts nog trotser, Ajax nog blijer.
Omdat vele gereputeerde voetbalclubs tegenwoordig een opleiding hebben van hoog niveau, staat Ajax niet meer alleen. ,,Dat is een probleem,’’ beaamt Van Geel. ,,Ajax heeft nog steeds de beste jeugdopleiding, maar de voorsprong op de rest is deels geslonken.’’
Om de voorsprong te behouden introduceerde Ajax vorig jaar het zogenoemde Multi Skills Programma. De jeugdspelers krijgen naast voetbaltraining ook lessen in bijvoorbeeld gymnastiek, judo en atletiek. ,,Door een judotraining leer je vallen,’’ motiveert Van Geel, ,,en die valtechniek moet er voor zorgen dat je minder snel geblesseerd raakt. Dit programma draagt bij tot een bredere ontwikkeling, de hedendaagse voetballer is een halve atleet geworden.
Het is anders dan in mijn tijd, toen ik in de top van Nederland speelde (Van Geel heeft als voetballer onder meer een verleden bij Ajax en Feyenoord, rl). Er wordt veel meer van spelers gevraagd dan tien, twintig jaar geleden. Het aantal wedstrijden is uitgebreid, er is veel meer aandacht. Fysiek en mentaal lijkt het voetbal van nu niet meer op het voetbal van toen.’’
Met Adrie Koster heeft Ajax momenteel een trainer die de jeugdopleiding goed kent. Hij was immers binnengehaald als oefenmeester voor de Ajax-beloften. Koster: ,,Zodoende kende ik Van der Heijden goed. Ik zal niet schromen die jongens in te zetten als ik denk dat ik ze nodig heb. Ze zijn er klaar voor.’’ Van Geel: ,,Mij is opgevallen dat door onszelf opgeleide spelers beter met de druk omgaan dan aankopen. Ik ga geen voorbeelden noemen, maar geloof me, ik kan dat merken. Daarom doen Ajacieden het overal goed. Door de perfecte opleiding, kun je een eind komen. Feit is dat tien van de achttien spelers bij het Nederlands elftal door Ajax zijn opgeleid.
,,Het grootste voorbeeld wat mij betreft is Ibrahimovic. Toen ik technisch directeur bij AZ was, wilden wij hem graag hebben. Hij was op een gegeven moment derde spits bij Ajax en zat op de tribune. Derde spits, kun je je dat voorstellen bij Ibrahimovic? Nu is hij een van de beste, misschien wel de beste, van de wereld. Ik bedoel maar: als je bij Ajax slaagt, slaag je overal.’’
AD.nl
Niets opportunistischer dan de sportjournalistiek.
In de VI van deze week zegt Toon Gerbrands dat Van Geel liegt. Het ging in dit geval om het feit dat Van Geel beweerde in het verleden de transfer van Lindenbergh van AZ naar Ajax samen met en in het bijzijn van Gerbrands te hebben gesloten. Gerbrands beweerd daar nooit bij aanwezig te zijn geweest. Nu zijn het beiden mannen die er prat op gaan nooit te liegen, dus iets klopt er niet....
Volgens mij kan er helemaal niet onderhandeld zijn met Aissati omdat PSV en Ajax er niet uit zijn gekomen.Marillion schreef:Maar als het inderdaad niet is doorgegaan omdat hij niet speelgerechtigd zou zijn snap ik er weer niets van. Het belangrijkste is de competitie en daar had hij uiteraard gewoon kunnen spelen.De Dominee schreef:Saillaint: er is wel degelijk onderhandeld met Ismael Aissati. Vind wel dat MvG de opvolger van Sneijder in de juiste kringen zoekt. Pure klasse, anders niet.
- Daily Blind
Hoeft ook niet direct. AJAX moet aan PSV vragen om te mogen onderhandelen met de speler, indien dit gedaan is en er is wederzijdse interesse moet het verder afgehandeld worden tussen de clubs. Maar als AJAx zo zwak bod neerlegd zullen ze er nooit uitkomen..Harm schreef:Volgens mij kan er helemaal niet onderhandeld zijn met Aissati omdat PSV en Ajax er niet uit zijn gekomen.Marillion schreef:Maar als het inderdaad niet is doorgegaan omdat hij niet speelgerechtigd zou zijn snap ik er weer niets van. Het belangrijkste is de competitie en daar had hij uiteraard gewoon kunnen spelen.De Dominee schreef:Saillaint: er is wel degelijk onderhandeld met Ismael Aissati. Vind wel dat MvG de opvolger van Sneijder in de juiste kringen zoekt. Pure klasse, anders niet.
- Wie kent Cees de Wolf nog
- AT Toto winner 09/10
Wel apart: we kopen dus twee nr. 11's, terwijl we ook Mitea en Leo nog hadden en hebben. Bovendien werd er zo te zien géén lijstje opgesteld met vervangers voor Sneijder, die in die tijd nadrukkelijk aan Valencia werd gelinkt.goodfella schreef:Suarez is een hele dikke A keus en dat is ie aan het bewijzen. Hij heeft immers al meer doelpunten gemaakt dan de door jouw bewierookte voorhoedes van Twente en AZ bij elkaar. En een Spaans international zou ik ook niet als B keus willen bestempelen.Zlatan Son of God schreef:Wat een clown die van Geel. De komst van Kanu was rond augustus volledige onzin, uitgesloten volgens MVG.brigade zuid schreef: Welja het lijkt de VN top wel.. en ik maar denken dat Jaake en Fontein niks met het technisch beleid van doen hebben.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley