Dario Cvitanich
Moderator: mods
- Ajaciedjuh
Er wordt natuurlijk ontzettend veel met tips gewerkt. Zolang de betrouwbare tips nu eens serieus behandeld worden en er goede spelers worden aangetrokken, maakt dat natuurlijk ook niet zoveel uit.Jöhnk schreef:Dus Ajax blijft aangebrachte spelers halen. Dat wil zeggen dat het rapport vooralsnog niet echt serieus wordt genomen.
(Wat natuurlijk niet hoeft te betekenen dat Cvitanich geen goede speler is, maar toch.)
Ajax.nl‘Ik ben Darío Cvitanich, aangenaam’
Amsterdam, 28 apr 2008
Darío Cvitanich ondertekende maandag zijn contract bij Ajax. De Argentijn kijkt uit naar de komende vijf jaar in Amsterdamse dienst. ,,Dit is een prachtige kans.”
,,Hallo. Ik ben Darío Cvitanich, aangenaam.” Het zijn de eerste woordjes Nederlands van Ajax’ nieuwste aanwinst. Uitspraak een 8, enthousiasme een 10: met zulke rapportcijfers gaat Cvitanich de komende vijf jaar zeker slagen in Amsterdam. En Cvitanich zal, als hij over enige tijd verhuist naar Nederland, nog beter voor de dag komen. ,,Ik ga de komende weken hard aan mijn Nederlands én mijn Engels werken.”
De 23-jarige Cvitanich is meer dan tevreden met zijn overstap van Het Argentijnse Banfield naar Ajax. De aanvaller heeft zijn doelen duidelijk voor ogen. ,,Ik ga mijn best doen voor het team en ik hoop dat we veel prijzen en kampioenschappen winnen. En het lijkt me prachtig om in de Champions League te spelen.” Of dat al meteen in zijn eerste jaar lukt, hangt natuurlijk de komende weken af van zijn toekomstige ploeggenoten. Maar ook daar lijkt hij vertrouwen in te hebben. ,,Ik heb net al even met Edgar Davids gesproken”, zegt hij vlak na de ondertekening van zijn contract. ,,Bij Ajax voetballen veel sterren, ik kan niet wachten tot ik met hen op het veld sta.”
Cvitanich is bij Banfield gewend om in een twee-spitsensysteem te spelen. Bij Ajax wordt meestal een andere speelstijl gehanteerd, maar daar maakt hij zich niet echt druk om. ,,Ik kan in principe op iedere aanvalspositie uit de voeten en heb ook ervaring als aanvallende middenvelder. Ik hoop dat ik het Ajax-systeem snel onder de knie krijg.”
Ik vind dat Ajax in beginsel zelf moet scouten. Maar ze hebben niet eens een scout Z-Amerika, naar ik begrijp.Thomas schreef:Er wordt natuurlijk ontzettend veel met tips gewerkt. Zolang de betrouwbare tips nu eens serieus behandeld worden en er goede spelers worden aangetrokken, maakt dat natuurlijk ook niet zoveel uit.Jöhnk schreef:Dus Ajax blijft aangebrachte spelers halen. Dat wil zeggen dat het rapport vooralsnog niet echt serieus wordt genomen.
(Wat natuurlijk niet hoeft te betekenen dat Cvitanich geen goede speler is, maar toch.)
Het grootste voordeel van zelf alles scouten lijkt mij het financiële aspect. Je bespaart geld. Aan de andere kant, de mensen bij Essel kunnen juist wel weer zorgen voor de connecties. Misschien was Ajax anders wel niet aan Cvita gekomen. Zo kan je het ook weer zien.Jöhnk schreef:Ik vind dat Ajax in beginsel zelf moet scouten. Maar ze hebben niet eens een scout Z-Amerika, naar ik begrijp.
Ik zie net dat hij over een weekje of twee al 24 is. Op zich is dat onbelangrijk, als hij maar goed is en wat toevoegt aan dit selectie. Maar hij moet er wel snel staan.
Verder snap ik niet waarom Van der Aat met hem op de foto staat, Van Geel stapte toch niet per direct op? Of wel?
Verder snap ik niet waarom Van der Aat met hem op de foto staat, Van Geel stapte toch niet per direct op? Of wel?
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -
- Ajaciedjuh
Op www.Ajaxinternet.tv staat nu een interview met Cvitanich. Hij heeft van Basten ook gesproken (ik neem aan nu in Nederland).
Het is maar een klein 'menneke'. Hopelijk groot in daden!
Het is maar een klein 'menneke'. Hopelijk groot in daden!

ADAjax scout Cvitanich uitgebreid
AMSTERDAM - Over één ding kan later nooit een misverstand ontstaan: Dario Cvitanich meldt zich deze zomer als een breed gescreende aanvaller bij Ajax.
Sinds de club de 23-jarige spits een paar maanden geleden in het vizier kreeg, is hij live aan het werk gezien door de scoutingstaf, door ex-technisch directeur Martin van Geel en ook nog eens afzonderlijk van elkaar door de nieuwe stafleden John van 't Schip en Rob Witschge.
Nadat hij in het weekeinde in Amsterdam was aangekomen, rondde Ajax gistermiddag formeel de overgang van Cvitanich af. Hij doorstond de medische keuring met goed gevolg, sprak diverse mensen van de club onder wie zijn toekomstige trainer Marco van Basten en tekende aansluitend een contract tot medio 2013. Ajax betaalt voor hem een bedrag tussen de zes en zeven miljoen euro.
De Argentijn die ook een Kroatisch paspoort bezit, is de eerste aanwinst voor het nieuwe seizoen. In theorie heeft Ajax met hem een vervanger binnen voor het geval Klaas Jan Huntelaar deze zomer wil vertrekken. Maar Cvitanich is vooralsnog gekocht met de intentie om hem naast of achter de international van Oranje te laten spelen.
Van origine is Cvitanich een rechtsbuiten. Zijn lengte van 1.75 meter maakt hem niet direct tot een kapstok om het aanvalsspel aan op te hangen. En als je de goals voor zijn huidige club Atlético Banfield sinds 2003 gaat analyseren, dan blijkt dat hij het meest productief is wanneer hij kan opereren vanaf de rechterflank.
Dit seizoen maakte hij in tien duels zeven doelpunten. In totaal staat hij na negentig wedstrijden als prof op 31 treffers. Hij neemt straks ook de bagage mee van een aantal duels in de Copa Libertadores, zeg maar de Zuid-Amerikaanse Champions League.
John van 't Schip en Rob Witschge zagen Cvitanich beiden aan het werk tijdens scoutingstrips naar Argentinië. Van 't Schip, zelf gewezen rechtsbuiten, zag hem al kort nadat hij eind februari zelf bij Ajax tekende. Marco van Basten is afgegaan op alle rapporten en beelden die er lagen. Door zijn verplichtingen bij de KNVB is hij niet in de positie om nu zelf voor Ajax al de hele wereld over te reizen.
Van Basten sprak vanuit zijn toekomstige functie al wel in Londen met Arsenal-coach Arsène Wenger. Hij combineerde dat met zijn aanwezigheid als bondscoach bij het Champions League-duel tussen Arsenal en Liverpool.
Dario Cvitanich vloog na alle plichtplegingen gistermiddag weer terug naar Argentinië, waar hij met Banfield middenin het seizoen zit. Het betekent dat de spits zich begin juli met een trainingsvoorsprong bij Ajax meldt voor zijn start op de Nederlandse velden. Hij wordt bij Ajax de vierde Argentijn na Ivan Gabrich, Mariano Juan en Mauro Rosales.
Zelf liet Cvitanich ook zijn lichtschijnen over zijn toekomst in de eredivisie. Zoals gebruikelijk begint de nieuwkomer vol verwachting aan zijn eerste klus in het buitenland.
,,Ik hoop dat ik het spelsysteem van Ajax snel onder de knie krijg,'' liet Cvitanich weten. ,,Ik ga de komende weken hard aan mijn Engels en Nederlands werken. Ik wil hier prijzen winnen, ik kan niet wachten totdat ik bij Ajax kan beginnen.''
Het stinkt aan alle kanten!
-