AD schreef:‘Ajax is echt fantastisch voor ons’
Door RENZE LOLKEMA
AMSTERDAM - Ajax heeft niet vaak plezier van Belgen. Walter Meeuws was een positieve uitzondering, daarna konden spelers als Soetaers, Sonck, Vandamme en De Mul de verwachtingen nooit waarmaken. Thomas Vermaelen (22) en Jan Vertonghen (20) doen het anders: zij zijn wel goed.
afbeelding vergroten Vertonghen (links) en Vermaelen. FOTO PAUL VREEKER/UNITED PHOTOS
Het was een moeilijke maandag geweest, daags na de verliesbeurt tegen Roda JC. Thomas Vermaelen en Jan Vertonghen gingen beiden in de fout, waardoor de Limburgers onverwacht met 2-1 van Ajax wonnen. Bij het Vlaamse verdedigingsblok van Ajax, dat er een hele middag solide had uitgezien, stond het schaamrood op de kaken.
Vermaelen sloeg vervolgens bijna zijn hand kapot, toen hij als eerste terugkeerde in de kleedkamer en zijn frustratie botvierde op de radiator. ,,Ik voel die hand nog,’’ zei hij gisteren.
Vertonghen werd de volgende dag onderwezen door onder meer Frank de Boer, ook ooit linksback van Ajax en tegenwoordig als stagetrainer in dienst van de Amsterdammers. ,,Ik was te laat. Dat mag me niet nog een keer overkomen.’’ Vermaelen: ,,Dit moeten we rechtzetten.’’ De Belgen van Ajax zijn dat vanavond van plan, thuis tegen Sparta (20.30 uur).
Beiden komen van het Vlaamse platteland. Vertonghen uit Tielrode (ergens tussen Antwerpen en Gent), Vermaelen uit Kapellen, net over de grens met Nederland. Maar eenmaal verhuisd, waanden de Belgen zich meteen geen buren meer. ,,Amsterdam, dat is echt een wereld van verschil,’’ zeggen ze onafhankelijk van elkaar.
Vertonghen: ,,Thomas komt van een klein dorp, maar ik woonde in een gat, dat wil je niet weten. Bij ons lopen nog meer koeien dan bij Thomas.’’
Als tieners meldden ze zich bij Ajax. Vermaelen was 15, Vertonghen amper 16 toen ze werden gevraagd de Belgische jeugdopleiding van de Amsterdammers in Nederland te vervolgen. Ze belandden in een gastgezin en gingen naar school in de Bijlmer.
Vermaelen: ,,Begrijp me goed, ik heb niets tegen buitenlanders, maar daar kwam ik zoveel nationaliteiten tegen, dat was ik niet gewend. Ik was vijftien jaar en dat heeft behoorlijk wat impact gehad op mijn ontwikkeling. Belgen zijn gesloten, zij zullen niet snel ergens iets van zeggen. Ik ben Nederlanders gaan waarderen, omdat ze veel meer openstaan voor dingen.’’
Vertonghen: ,,Er zijn een hoop Belgen niet geslaagd bij Ajax, ik weet het. Ik kan me voorstellen dat een doorsnee Belg ook wel even slikt als die hier komt. Er gebeurt hier zoveel. Thomas en ik hebben het geluk gehad dat we hier min of meer zijn opgegroeid. Je wordt hier gevormd en langzaam klaargestoomd voor het grote werk. Je wordt grootgebracht met het Ajax-systeem en gaat naar school in de Bijlmer. Dan gebeurt er wel wat. Die sfeer, daar moet je aan wennen. Maar ik vind het fantastisch.
,,In België was ik geen stadsmens, nu wel. Ik heb zelfs een huis gekocht in Amsterdam. Ik zal niet zo snel meer terugkeren naar België. Na drie dagen thuis, wil ik terug naar Amsterdam. Wat er nog Belgisch is aan mij? De taal misschien. Ik ben vernederlandst. Nederland is voor mij ook geen buitenland meer.’’
Het toeval wil dat beide Belgen RKC nodig hadden om te slagen bij Ajax. Vermaelen speelde er dertien duels als huurling, Vertonghen twaalf.
Vertonghen: ,,Voor mij was het best moeilijk. Mijn vader is vorig jaar op 23 januari overleden en ik moest voor de 31ste een beslissing nemen. Ik was er met m’n gedachten niet helemaal bij. Toch heb ik het maar gedaan, omdat het bij Ajax voor mij altijd hetzelfde liedje was. Het eerste speelde steeds twee keer per week, vanwege Europa Cup-wedstrijden. Ik speelde op maandag met Jong Ajax, het eerste liep die dag op de training uit. Op dinsdag moest ík uitlopen, op woensdag speelde Ajax 1 weer een wedstrijd, op donderdag was iedereen vrij, kortom, ik kreeg nooit de kans om me in het eerste te spelen.
,,Het ziekst werd ik van de lijst die op zaterdagmiddag in de kleedkamer hing. Ik zat nooit bij de selectie. Bij RKC ging het goed, alleen vond ik het moeilijk terug te keren naar Ajax. Ik had immers gescoord tegen Ajax (2-2) en dat was me door velen kwalijk genomen. Ook door trainer Ten Cate? Dat heb ik van horen zeggen. Ik heb er een moeilijke tijd door gehad. Toen ik terugkeerde in Amsterdam vroeg ik me af of hij nog steeds boos was. Ik heb volgens mij ook geen echte kans gehad. Ik heb voor hij wegging twee keer meegedaan. De wraakgevoelens leefden misschien nog. Pas nu gaat het goed. Ik voel me sterk.’’
Vermaelen was dit voetbaljaar lange tijd geblesseerd aan zijn enkel. Maar nu hij weer fit is, lijkt Ajax achterin meedogenlozer. ,,Ik ben voor niemand bang. Ik voel me ook sterk. Dat meedogenloze, dat zit in me. Dit is mijn beroep, daar moet je alles voor laten. Dat je op jonge leeftijd je land, je familie en vrienden verlaat, zegt al iets. Het zou stom zijn nu te verslappen. Daarom mag ik ook niet meer zo’n fout maken als tegen Roda JC. ’’
Voorlopig staan beide spelers nog bij Ajax onder contract. Vertonghen tot 2011, Vermaelen tot 2012.
Vertonghen: ,,Ik zie me hier niet snel weggaan. Ja, als Real Madrid komt, zoals bij Royston Drenthe, dan wordt het anders. Maar ik zal Ajax maar voor weinig clubs verlaten. Ik vind het hier geweldig en voel me helemaal thuis.’’
Jan Vertonghen
Moderator: mods
- Ajaciedjuh
[/quote]Ajaciedjuh schreef:Vertonghen: ,,Ik zie me hier niet snel weggaan. Ja, als Real Madrid komt, zoals bij Royston Drenthe, dan wordt het anders. Maar ik zal Ajax maar voor weinig clubs verlaten. Ik vind het hier geweldig en voel me helemaal thuis.’’
En dat beaamt hij deze week nog eens in de Sportweek. Vertonghen zegt dat hij geen clausule in zijn contract heeft en dat hij dat ook nergens voor nodig vindt, want hij wil best de komende tien jaar voor Ajax spelen. Hij hoeft niet zo nodig 'naar het buitenland' ('Nee, ook niet naar Londen') en zijn vriendin ook niet. (Zijn vriendin is trouwens heel apart. Ze leest bóeken. Jan zelf voldoet aan het clichébeeld van de voetballer, hij zit liever achter de Playstation.

Verder zegt hij dat hij zich middenvelder voelt. En dat hij zich wel voor zijn kop kan slaan dat Ajax geen kampioen wordt. Te vaak gedacht dat het wel goed kwam. Zoiets. Kwestie van instelling dus.
Het stinkt aan alle kanten!
Precies. Gomes heeft schoenmaat 45 en Aissati heeft schoenmaat 40. In het geheel niet te vergelijken.
Over Gomes gesproken;
Over Gomes gesproken;
voetbalprimeurVertonghen begrijpt naturalisatiewens Gomes niet
Jan Vertonghen zegt niet te begrijpen waarom Heurelho Gomes voor het Nederlands elftal wil uitkomen. "Ik zou nooit van mijn leven voor een ander land willen spelen."
De Braziliaanse goalie laat momenteel onderzoeken of hij in de toekomst kan uitkomen voor Oranje. De Belgische verdediger van Ajax begrijpt daar weinig van. Dat Gomes zegt dat hij Nederlander wil worden, vind ik echt belachelijk. Omdat hij even niet in aanmerking komt voor Brazilië, zegt hij dat hij voor Oranje wil spelen. Ik zou nooit van mijn leven voor een ander land willen spelen", aldus Vertonghen in Sportweek.
De Belg zegt nooit te zullen overwegen om voor een ander land uit te komen. "Ik zou me domweg niet goed voelen om voor Duitsland of Nederland te spelen. Zelfs als je met dat andere land drie keer wereldkampioen wordt. Dat doe je niet. Toen ik het hoorde dacht ik: hoe kún je dat zeggen?"
Jan, klasse!!!De Belg zegt nooit te zullen overwegen om voor een ander land uit te komen. "Ik zou me domweg niet goed voelen om voor Duitsland of Nederland te spelen. Zelfs als je met dat andere land drie keer wereldkampioen wordt. Dat doe je niet. Toen ik het hoorde dacht ik: hoe kún je dat zeggen?"
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!
Hij zegt gewoon zich niet te kunnen voorstellen om ooit voor een ander land te spelen dan zijn vaderland. Misschien is Vlaanderen over 10 jaar wel zijn vaderland. Who knows.Vossie schreef:Jawel, maar Jan zegt nooit voor een ander land te kunnen spelen. Ik vraag me alleen af hoe hij dan over Belgie denkt. Is dat zijn vaderland of voeltie zich meer Vlaming?
VIAjax vindt dat Vertonghen een nieuw contract verdient
Jan Vertonghen staat op het punt een nieuw contract te tekenen bij Ajax. De Amsterdamse club en de Belgische verdediger zijn van plan de verbintenis met twee jaar te verlengen tot de zomer van 2013.
'Beide partijen hebben de intentie uitgesproken langer met elkaar door te gaan', vertellen de begeleiders van Vertonghen, Marjolein en Mustapha Nakhli, in De Telegraaf.
'Als het goed is, mondt dat nog voor de Olympische Spelen uit in een nieuwe verbintenis. Marco van Basten heeft aangegeven Jan graag te houden. En Jan wil graag bij Ajax blijven.'
Ajax' technisch directeur Danny Blind bevestigt de onderhandelingen. 'Jan verdient het om een beter contract te krijgen. De gesprekken verlopen in een uitstekende harmonie en ik verwacht geen problemen.'
Zoals Urby en Orby geen goede scouting dus ook geen goede opvolgers te vinden op de miezer regenachtige dag.Donkey Shot schreef:t moet toch niet veel gekker worden. Heeft deze lul vorig jaar al niet laten zien dat hij het niveau niet aan kan. Mislukt als linkermiddenvelder, mislukte linksback, met welke reden "verdient"hij zijn contract?

Laatst gewijzigd door Toppie op ma jul 21, 2008 12:55 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Hij was vrij aardig in de duels en hij heeft een degelijke tackle. Jammer is dat hij niet kan koppen en positioneel nog wel eens een flater slaat. Maar daar kun je natuurlijk wel aan werken. Hij is van origine geen back dus ik kan me voorstellen dat je dan af en toe niet goed staat.
Het was geen geweldenaar maar hij was zeker onze beste, of minst slechte, linksback.
Het was geen geweldenaar maar hij was zeker onze beste, of minst slechte, linksback.
Nil volentibus arduum
zo jan, yer moving up the ladder. ook een nominatie die jou zal vervullen met trots. Al was Heit en Bruno Silva natuurlijk beter, maar misschien kunnen de lijst nog meer specificeren. Hij was de allerbeste belg die meespeelde vanaf dag 1 en eindigde in speelronde 34, dan vallen stam en silva af en heit was defensieve middenvelder.Jesse schreef:Ik vond Vertonghen vorig jaar onze beste verdediger, maar volgens mij ben ik daarin de enige.
hij liet keer op keer zijn man lopen, is door de lucht extreem zwak en kiest altijd ervoor om zijn tegenstander aan de verkeerde kant te verdedigen.Marillion schreef:Hij was vrij aardig in de duels en hij heeft een degelijke tackle. Jammer is dat hij niet kan koppen en positioneel nog wel eens een flater slaat. Maar daar kun je natuurlijk wel aan werken. Hij is van origine geen back dus ik kan me voorstellen dat je dan af en toe niet goed staat.