Henk ten Cate: de inmiddels ex-trainer van AJAX!

Spelers die deel hebben uitgemaakt van de Ajaxselectie

Moderator: mods

Dubbel
AT EC 2012 winner

Bericht door Dubbel » do mei 18, 2006 6:29 pm

Aha! Bedankt. Of bedoelen jullie eigenlijk 'zoek het voortaan zelf op'? ;)

Ik hoop trouwens niet dat HTC rond die wedstrijd tegen Bilbao na een 'evaluatie' onverhoopt bekend maakt nog een paar jaar in Spanje te blijven. Dan wordt het alweer kort dag voor ons. Hoewel dat wel een mooie les(-Evalueren is niet hetzelfde als bekend maken-) zou zijn voor Jaakke cs. Ook ben ik wel benieuwd wie er nummer 2 op het lijstje is. Blind voor een paar miljoen losweken bij NAC? Koeman halen van PSV? Of toch terugvallen op Co?

Nihad

Bericht door Nihad » do mei 18, 2006 6:58 pm

Ten Cate komt. Dat staat al een tijd vast.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » do mei 18, 2006 7:02 pm

Grim blijft in dienst van Ajax
18 mei 2006

Fred Grim heeft besloten bij Ajax te blijven, zo meldt de Amsterdamse tv-zender AT5. De keeperstrainer werd vorige week als enige van de trainersstaf niet ontslagen. Grim wist niet meteen zeker of hij wel wilde blijven en vroeg bedenktijd. Donderdag maakte de voormalige Ajax-doelman bekend dat hij bij Ajax blijft.

Grim zal zijn werkzaamheden als keeperstrainer dan ook onder de leiding van de nieuwe hoofdtrainer voortzetten.
Ajax Online
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » do mei 18, 2006 7:41 pm

wimpey schreef:
Thomas schreef:
Lucas schreef:Co Adriaanse kon dan ook niet heel goed met mensen omgaan; of beter, andere mensen konden niet zo goed met Adriaanse omgaan.
De hele wereld tegen Co...

Ik hoop wel dat Ten Cate gewoon een eerlijke kans krijgt, zeg. :eusa_pray:
Ten Cate krijgt net zo'n eerlijke kans als Blind kreeg, Thomas. :hypocrite:
Dus hij kan anderhalf jaar lang werken zonder de supporters over zich heen te krijgen?

Daar teken ik voor. :xyxthumbs:

M..

Bericht door M.. » do mei 18, 2006 7:45 pm

Thomas schreef:
wimpey schreef:
Thomas schreef: De hele wereld tegen Co...

Ik hoop wel dat Ten Cate gewoon een eerlijke kans krijgt, zeg. :eusa_pray:
Ten Cate krijgt net zo'n eerlijke kans als Blind kreeg, Thomas. :hypocrite:
Dus hij kan anderhalf jaar lang werken zonder de supporters over zich heen te krijgen?

Daar teken ik voor. :xyxthumbs:
Blind heeft langer de kans gekregen dan welke andere trainer dan ook die de zelfde prestaties zou halen... het slechtste seizoen in 40 jaar.. need I say more?

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » do mei 18, 2006 7:49 pm

Precies. Ik ben er van overtuigd dat het onder Ten Cate veel beter zal gaan (zowel vanwege hem als de nieuwe spelers natuurlijk) en als hij dan ook nog eens de tijd krijgt om aan het nieuwe elftal te werken heb ik er volop vertrouwen in dat Ten Cate zal slagen bij Ajax.

Jesse

Bericht door Jesse » do mei 18, 2006 9:16 pm

Bertje schreef:
Grim blijft in dienst van Ajax
18 mei 2006

Fred Grim heeft besloten bij Ajax te blijven, zo meldt de Amsterdamse tv-zender AT5. De keeperstrainer werd vorige week als enige van de trainersstaf niet ontslagen. Grim wist niet meteen zeker of hij wel wilde blijven en vroeg bedenktijd. Donderdag maakte de voormalige Ajax-doelman bekend dat hij bij Ajax blijft.

Grim zal zijn werkzaamheden als keeperstrainer dan ook onder de leiding van de nieuwe hoofdtrainer voortzetten.
Ajax Online
Ik weet niet of ik hier nu zo blij mee moet zijn.
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Dubbel
AT EC 2012 winner

Bericht door Dubbel » do mei 18, 2006 9:17 pm

Thomas schreef:Precies. Ik ben er van overtuigd dat het onder Ten Cate veel beter zal gaan (zowel vanwege hem als de nieuwe spelers natuurlijk) en als hij dan ook nog eens de tijd krijgt om aan het nieuwe elftal te werken heb ik er volop vertrouwen in dat Ten Cate zal slagen bij Ajax.
Ben je helemaal gek geworden? Ik heb geen zin om volgend jaar te horen dat individuele spelers nog moeten wennen of dat het team aan de nieuwe trainers moet wennen of dat het even duurt voordat een x-aantal spelers is ingepast.

Er moet beter worden gepresteerd dan onder Blind en mooier gevoetbald dan onder Koeman. Immers, we halen een 'toptrainer van de Europees kampioen'. En we pompen het 'halve eigen vermogen' van de club in nieuwe spelers. Dat allemaal terwijl we een Ajacied ontsloegen die de boel 'net op de rails had'.

Terecht of niet, maar dat zijn de eisen. Nee, geen excuses volgend seizoen anders kan het bestuur rond de kerst inpakken. En met hen de nieuwe trainer. Leer mij het Ajax publiek kennen.
Laatst gewijzigd door Dubbel op do mei 18, 2006 9:18 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » do mei 18, 2006 9:17 pm

Ik weet het wel. Nee dus.

En met niemand anders!

Henk de Gier
Contacteer:

Bericht door Henk de Gier » do mei 18, 2006 9:18 pm

Ik denk dat het een half jaartje duurt voordat we het voetbal te zien krijgen dat we willen zien, dat was bij Barca ook zo, maar tussen de seizoensstart en de korte winterstop zal er wel al progressie te zien zijn.
Henk de Gier is geniaal en zijn tijd ver vooruit.
Jöhnk, 29 mei 2006

Dubbel
AT EC 2012 winner

Bericht door Dubbel » do mei 18, 2006 9:20 pm

Een half jaar is best lang. Ik hoop dat het gaat zoals in het eerste jaar van Olsen. :yes:

Wat denk jij, wordt een half jaar aanmodderen gepikt in Amsterdam?
Laatst gewijzigd door Dubbel op do mei 18, 2006 9:21 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Henk de Gier
Contacteer:

Bericht door Henk de Gier » do mei 18, 2006 9:20 pm

dat hoop ik ook, maar hopen is wat anders dan verwachten.
Henk de Gier is geniaal en zijn tijd ver vooruit.
Jöhnk, 29 mei 2006

Jesse

Bericht door Jesse » do mei 18, 2006 9:21 pm

Als je écht ergens naartoe wil bouwen dan gaat daar tijd in zitten. En dan mag zo'n eerste half jaar met vallen en opstaan gaan, als er maar progressie is.
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Dubbel
AT EC 2012 winner

Bericht door Dubbel » do mei 18, 2006 9:22 pm

Dat zeg jij. Maar denkt de rest van die steekneuzen in de Arena daar ook zo over?

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » do mei 18, 2006 9:23 pm

Dubbel schreef:Een half jaar is best lang. Ik hoop dat het gaat zoals in het eerste jaar van Olsen. :yes:

Wat denk jij, wordt een half jaar aanmodderen gepikt in Amsterdam?
Zouden we dan ook voor niets de De Boertjes, Litmanen en Blind erbij krijgen?

En met niemand anders!

joey
Erelid

Bericht door joey » do mei 18, 2006 9:27 pm

Jesse schreef:Als je écht ergens naartoe wil bouwen dan gaat daar tijd in zitten. En dan mag zo'n eerste half jaar met vallen en opstaan gaan, als er maar progressie is.
Inderdaad, er moet progressie zijn. Het voetbal moet beter worden. :yes:

En we moeten om de titel spelen.
Het stinkt aan alle kanten!

LouisXIV & co

Bericht door LouisXIV & co » do mei 18, 2006 9:36 pm

wimpey schreef:Ajax haalt de tweelingbroer van Co Adriaanse in huis?! :D
Laten we het hopen. Dit keer hebben we namelijk wel een directie die zulke trainers steunt!
Zé of zeehond, rookies huren voor een jaar is ongezond!

joey
Erelid

Bericht door joey » do mei 18, 2006 9:56 pm

Michael Laudrup heeft inmiddels met Real Madrid gesproken.

Feest

Bericht door Feest » do mei 18, 2006 10:03 pm

Nee, Laudrup heeft gesproken met de mensen van Vilar Mir en Sainz die gaan voor het presidentschap en vice-presidentschap van Real Madrid. Het zou dus kunnen dat men Laudrup gaat gebruiken als belofte om stemmen te krijgen, maar zover is het nog (lang) niet.

joey
Erelid

Bericht door joey » do mei 18, 2006 10:07 pm

Dus gaat het niet door. Duurt te lang.

joey
Erelid

Bericht door joey » do mei 18, 2006 10:49 pm

Ten Cate heeft regie niet in handen

PARIJS/BARCELONA - Henk ten Cate wil binnen 48 uur bekend maken dat hij opstapt bij Barcelona. De Nederlandse assistent van de kersverse Champions League-winnaar weigerde tijdens het feestgedruis in Parijs en bij de zegetocht door Barcelona te bevestigen dat hij dit weekeinde al wordt gepresenteerd als de nieuwe coach van Ajax.

Maar bij elke vraag over Ajax verscheen er een vette glimlach op het gezicht. De rechterhand van Frank Rijkaard probeerde alleen in woord duidelijk te maken dat hij bij zijn vertrek in Spanje de regie niet zelf in handen heeft. ,,Ik ben nog steeds werknemer van Barcelona. Het is niet aan mij om dingen te gaan roepen over mijn toekomst. Ik denk eerder dat de club iets bekend gaat maken,’’ zei Ten Cate donderdag in de nacht na de finale.

Zelf rekent hij erop dat de club niet lang meer zal wachten. Ten Cate, lachend op de vraag of er vóór zaterdag al witte rook gaat komen: ,,Kom zeg, ik ben de paus niet. Ik ben gewoon de trainer Henk ten Cate.’’

Het zweet liep in het broeierige Stade de France uren na afloop van de finale nog van zijn voorhoofd. Aan alle kanten nam de helft van het technische duo de felicitaties in ontvangst. Tussendoor rinkelde onophoudelijk de mobiele telefoon. Slechts één keer nam hij die op. ,,Even wachten, jongens. Dit is mijn vrouw.’’

Een vermakelijke uitleg volgde. ,,Zorg dat iedereen in die bus zit en rijd met de hele bups naar het feest. Iedereen moet erbij zijn.’’

Ten Cate en Rijkaard hadden samen al hun naaste familie en beste vrienden in Nederland uitgenodigd om bij de finale in Parijs aanwezig te zijn. De eindstrijd in de Champions League leek voor Ten Cate een prachtig decor voor zijn afscheidsfeest. Drie prachtige seizoenen in dienst van Barcelona neemt hij straks mee als bagage naar de Amsterdamse Arena.

Ten Cate, nuchter: ,,Ik heb nog geen afscheid genomen. Zondag hebben we zelfs de wedstrijd tegen Bilbao nog. Maar Frank en ik wilden wel dat al onze vrienden en familieleden hier bij zouden zijn. Daarom moesten ze ook op dat feest in een hotel in Parijs zijn. Het laatste jaar is zo geweldig geweest.’’

Sommigen vrezen dat behalve Ten Cate ook Rijkaard dit weekeinde zal opstappen. De Amsterdammer verdween eerder bij Oranje (als coach) en vroeger bij Ajax (als speler) plotsklaps van het toneel. De carrière van de ex-international heeft al vreemde vluchten genomen. Maar nu vertrekken in de Catalaanse hoofdstad zou wel heel bizar zijn.

Bovendien was aan Rijkaard na de finale weinig te merken. Hij bleef zoals altijd de nuchterheid zelve. Alleen na het laatste fluitsignaal sprong hij woensdagavond even in de lucht. Nadat hij voor alle camera’s was verschenen, wilde iemand diep in de nacht weten of hij nu eindelijk eens kon vertellen wat de euforie bij hem persoonlijk losmaakte.

Rijkaard: ,, Als ik er later op terugkijk, weet ik dat ik in 2006 de Champions League heb gewonnen en dat ik tienduizenden supporters blij heb gemaakt. De vreugde van het team en het enthousiasme van de mensen is voor mij het belangrijkste. Verder heb ik het niet over mijzelf.’’

De bejubelde succestrainer staat volgens de Spaanse media op het punt om zijn oude vriend Johan Neeskens de plaats in te laten nemen van Henk ten Cate. Rijkaard wilde zich met die bespiegelingen niet bezighouden. Hij zei wel dat hij Henrik Larsson een tijdje terug nog had gevraagd of deze vastbesloten was om terug te keren naar Zweden. ,,Zijn besluit stond vast. Dan heeft het geen zin om hem nog een keer te vragen hier te blijven. Ook na het winnen van de Europa Cup niet. Al wil ik wel kwijt dat hij in de finale fantastisch was.’’

Rijkaard bleek ook bewondering te hebben voor Arsenal, dat in zijn ogen ‘geweldig’ had gespeeld. ,, Arsenal begon héél, héél goed. zelfs met tien man bleef Arsenal heel gevaarlijk.’’
AD

Lionel

Bericht door Lionel » do mei 18, 2006 10:57 pm

Een geweldenaar die vent. Op en top gentle :worshippy:
IK GELOOF!!!!!!

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » do mei 18, 2006 11:25 pm

Inderdaad, Rishi. Een schitterende vent. :xyxthumbs:
Dubbel schreef:
Thomas schreef:Precies. Ik ben er van overtuigd dat het onder Ten Cate veel beter zal gaan (zowel vanwege hem als de nieuwe spelers natuurlijk) en als hij dan ook nog eens de tijd krijgt om aan het nieuwe elftal te werken heb ik er volop vertrouwen in dat Ten Cate zal slagen bij Ajax.
Ben je helemaal gek geworden? Ik heb geen zin om volgend jaar te horen dat individuele spelers nog moeten wennen of dat het team aan de nieuwe trainers moet wennen of dat het even duurt voordat een x-aantal spelers is ingepast.

Er moet beter worden gepresteerd dan onder Blind en mooier gevoetbald dan onder Koeman. Immers, we halen een 'toptrainer van de Europees kampioen'. En we pompen het 'halve eigen vermogen' van de club in nieuwe spelers. Dat allemaal terwijl we een Ajacied ontsloegen die de boel 'net op de rails had'.

Terecht of niet, maar dat zijn de eisen. Nee, geen excuses volgend seizoen anders kan het bestuur rond de kerst inpakken. En met hen de nieuwe trainer. Leer mij het Ajax publiek kennen.
Je praat nu voor de gemiddelde Ajax-supporter?

Ajax moet in principe bij aanvang van het nieuwe seizoen al beter voetballen dan nu. En we moeten van het begin af aan meedoen om de titel, natuurlijk. Daar is geen ontkomen aan na alle nieuwe spelers die er gaan komen.

Na een half jaar vind ik dat we het voetbal grondig moeten analiseren en eventueel streng bekritiseren. Zelfs bij Barcelona duurde het een tijd (inderdaad zo'n 6 maanden) voordat Frank en Henk de boel op de rails kregen.

Blind heeft z'n eerste maanden ook vrijaf gekregen. Het voetbal was in een aantal wedstrijden beter dan onder Koeman (tegen AZ en Feyenoord zeker) maar het was echt niet elke wedstrijd genieten onder Blind in de laatste maanden van het seizoen 2004/2005. Blind heeft de tijd gekregen. Nu moet Ten Cate dat ook krijgen. Als sommige mensen hem dat niet willen geven dan snappen ze er echt geen snars van.

Marco
AT EC 2004 winner

Bericht door Marco » vr mei 19, 2006 6:13 am

• Telegraaf: Vanmiddag bekendmaking komst Ten Cate / Spijkerman

De Telegraaf meldt dat vanmiddag bekendgemaakt zal worden dat Henk ten Cate voor twee jaar heeft getekend bij Ajax. Hij zou Hennie Spijkerman meenemen als assistent-coach. Tal van namen werden de afgelopen dagen voor die positie genoemd door 'insiders', maar niet die van Spijkerman. Hij heeft inmiddels een hele reeks clubs achter zijn naam. Bij de laatste, FC Zwolle, kreeg hij in januari 2006 bekendgeheid door op te stappen vanwege bedreigingen van de Zwolle fans aan zijn adres.
:roll:
Avoir, Adieu, Goodnight.. I'm Too Wrong, To Get Right.

999

Bericht door 999 » vr mei 19, 2006 7:20 am

Hennie Spijkerman assistent Henk ten Cate bij Ajax

ULTIEME ERKENNING

AMSTERDAM, vrijdag

Het kostte Henk ten Cate (51) zichtbaar moeite. De ochtend na het grootste succes uit zijn trainerscarrière – het winnen van de Champions League – maakte de geëmotioneerde assistent van Frank Rijkaard de spelers van FC Barcelona duidelijk dat zijn nabije toekomst niet in Catalonië, maar bij Ajax ligt. Vanmiddag wordt wereldkundig gemaakt dat Ten Cate de opvolger is van Danny Blind. Hij tekent een contract voor twee jaar.

Ten Cate mag zelf zijn technische staf invullen en heeft daarbij al voor een eerste surprise gezorgd door voor Hennie Spijkerman te kiezen. De oud-trainer van FC Zwolle stapte eerder dit seizoen op nadat hij de talloze bedreigingen van supporters aan zijn adres en dat van zijn gezin beu was. Indien Ten Cate voor PSV had gekozen, zou hij Spijkerman eveneens hebben meegenomen.

Van het kwartet oefenmeesters dat dit seizoen bij Ajax ondanks alle malheur twee prijzen won en de voorronde van de Champions League bereikte, mag alleen Fred Grim blijven als keeperstrainer. Blind, Ruud Krol en Gerard van der Lem werden op non-actief gesteld. Laatstgenoemde keert sowieso niet terug. Blind en Krol kregen de boodschap mee dat Ajax wellicht nog op zoek gaat naar een passende functie, maar Blind heeft al aangegeven daar weinig voor te voelen. Krol wacht nog steeds op een gesprek met de clubleiding.

Eerder werkte Ten Cate bij Go Ahead Eagles, Sparta, Vitesse, Bayer Uerdingen, MTK Boedapest en NAC. In de eredivisie baarde hij opzien door met subtoppers steeds hoog te eindigen. Met Sparta haalde hij zelfs de bekerfinale. Saillant detail is dat Ten Cate ooit stage liep bij Ajax, destijds geleid door Louis van Gaal.

Het hoofdtrainerschap bij Ajax betekent voor Ten Cate erkenning met terugwerkende kracht. Na zijn vrijwillige afscheid bij NAC in 2003 had hij gezien zijn palmares – met een derde (Vitesse), vierde (NAC) en vijfde plaats (Sparta) in de eredivisie – al op een Nederlandse topclub gerekend. Maar Ajax durfde het destijds nog niet aan om hem aan te stellen.

Nu zich de mogelijkheid alsnog voordeed om in zijn geboortestad aan de slag te gaan, kwam hij voor een groot dilemma te staan. Gezien de speciale band met Frank Rijkaard, de heerlijke leefomstandigheden en grote waardering in Barcelona was het aantrekkelijk om zijn drie jaar doorlopende contract uit te dienen. De uitdaging om bij Ajax op eigen benen te staan, was echter te groot.

Ten Cate mocht zich tevens verheugen in de belangstelling van PSV, maar bedankte voor de eer toen Ajax op de markt verscheen. Aanvankelijk wilden de Amsterdammers gaan voor het droomduo dat Barcelona naar de Champions League leidde, maar Rijkaard bleek niet haalbaar. Daarop werd de aandacht sec naar de assistent verlegd.

Toen Ten Cate met Rijkaard naar Barcelona vertrok, vroeg menigeen zich af wat hij – los van de vriendschap met Rijkaard – kon toevoegen aan het sterrenensemble. Drie jaar later laat iedereen, van Ronaldinho tot Mark van Bommel, zich zeer lovend over hem uit en wordt zijn inbreng hemelhoog geprezen.

„Zijn vertrek is ontzettend jammer voor ons. Henk stond hier weinig op de voorgrond, maar heeft achter de schermen heel goed werk verricht. Ik had graag langer dan een jaar met hem willen werken, maar aan de andere kant verdient hij deze stap wel”, zei Van Bommel tijdens de huldiging van Barcelona gisteravond in Camp Nou.

Bij Ajax zal Ten Cate weinig tijd krijgen om iets op te bouwen zoals dat de voorbije drie seizoenen in Barcelona kon. Gezien het feit dat Blind werd afgerekend op de enorme achterstand in de eredivisie en het teleurstellende voetbal, zal de nieuwe coach dus direct – met attractief voetbal – om het kampioenschap moeten strijden.

Het uitgangspunt is niettemin iets beter dan vorig jaar, omdat Ajax de technische staf opzadelde met een enorm aantal aflopende contracten. Er was een schrijnend gebrek aan evenwicht in de selectie. Dat probleem heeft Ajax deels opgelost met het aantrekken van Jaap Stam en Kenneth Perez. Ook wordt voorzichtig gehengeld naar Edgar Davids, maar de speler van Tottenham Hotspur zal dan wel heel veel geld moeten inleveren.
De T.
Blij met de punten ...

Plaats reactie