Henk ten Cate: de inmiddels ex-trainer van AJAX!

Spelers die deel hebben uitgemaakt van de Ajaxselectie

Moderator: mods

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » za dec 30, 2006 10:17 pm

Laat ik voorop stellen dat ik teleurgesteld ben in het Ajax van nu, en daarmee ook in Henk ten Cate. Ik heb de hoop echter nog niet opgegeven dat het nog beter zal gaan dit seizoen.

Hoe je verder ook over Ten Cate mag denken, ik denk dat het stom zou zijn om hem aan het einde van het seizoen aan de kant te zetten. Ik neem aan dat Van Geel ook naar de lange termijn zal kijken. Bovendien krijg je dan voor de zoveelste keer een andere trainer die het weer niet ziet zitten de spelers van zijn voorganger, en dat kost weer handen vol geld. Laat Ten Cate nu maar eens doorselecteren.

Ik begrijp dat je hetzelfde had kunnen zeggen over Blind, maar die is er nu eenmaal niet meer, het heeft dus weinig zin om daar steeds op terug te komen. We hebben nu te maken met Ten Cate.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Jesse

Bericht door Jesse » zo dec 31, 2006 1:20 am

Hier kan ik me helemaal in vinden, Duke. Ik had het niet beter kunnen omschrijven. :yes:
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » zo dec 31, 2006 5:52 pm

Ik kan me er ook goed in vinden, Duke. :xyxthumbs:
2006: Henk ten Cate kiest voor giga-uitdaging

31/12/2006 13:00

Eigenlijk had Henk ten Cate bij Barcelona een van de mooiste banen ter wereld. Als assistent zorgeloos in de luwte kunnen werken met de wereldspelers, met vriend Frank Rijkaard als 'baas'.

Maar er kwam een aanbod dat Amsterdammer Ten Cate eigenlijk niet kon weigeren. Na het ontslag van Co Adriaanse was hij al tot zijn eigen verbazing in verband gebracht met Ajax, maar in de zomer van 2006 was de belangstelling concreter dan ooit.

Eindelijk kreeg Ten Cate de kans het bewijs te leveren dat hij ook bij een Nederlandse topclub kan doen wat hij eerder bij kleinere clubs had bewerkstelligd: presteren met aantrekkelijk voetbal. En dat in zijn geboortestad.

'Als Amsterdamse jongen wil ik gewoon een keer met die schaal in mijn handen op het Leidseplein staan. Ik moet het karwei afmaken.'

Een gespreid bedje lag er niet. 'Deze selectie heeft een geschiedenis. Toen Rijkaard en ik in 2003 bij Barcelona begonnen, zagen we dezelfde angst bij spelers. Dat is terug te leiden tot de resultaten die je daarvóór hebt gehaald, het publiek dat je heeft bekritiseerd en de druk waaronder je hebt moeten spelen.'

Ten Cate zet zichzelf ook onder druk. 'Ik wil dat de mensen na twee jaar kunnen zeggen dat het systeem dat we willen spelen stáát. Een systeem dat herkenbaar is en waarvan men zegt: Dit is Ajax. Ik zie dat als een Giga-uitdaging. Maar ik geloof er heilig in dat het gaat lukken.'
vi.nl

Cluijffert

Bericht door Cluijffert » zo dec 31, 2006 6:00 pm

Lijkt me erg verstandig. Overigens is Adriaanse de enige van wie ik achteraf wel eens had willen zien wat hij met een extra seizoen had kunnen presteren. Er is veel terecht op te merken over Ten Cate, maar ik zie genoeg punten om hem graag een langere tijd aan het roer te zien. Als we nu weer een trainer ontslaan zie ik ons afhaken net zoals Feyenoord. Stability is nu de key!

Wim
Site Admin

Bericht door Wim » di jan 02, 2007 10:23 pm

Tja zo halverwege komen de twijvels...... is het de juiste?
Maar aan de andere kant totaan PSV liep het goed, de stijgende lijn was aanwezig. De potentiele toppers zoals Sneijder deden het goed.
Maar daarna! Wat er nu mis is gegaan is toch moeilijk te begrijpen.
Fijn om thuis te zijn.
Voor eens en altijd van iedereen, maar dat is logisch.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » di jan 02, 2007 10:49 pm

Blind begon ook sterk met 9 overwinningen uit 11 wedstrijden.

Hebben we wellicht niet te maken met een ouderwets schokeffectje?

Raymond

Bericht door Raymond » di jan 02, 2007 11:10 pm

Wellicht moeten we om het kwartaal van trainer wisselen om het elftal constant van schokeffecten te voorzien? Ene Danny B. schijnt nog beschikbaar te zijn... :hypocrite:

999

Bericht door 999 » di jan 02, 2007 11:40 pm

Stam verbloemt Ajax-malaise

JOP VAN KEMPEN

NIJMEGEN - Jaap Stam kwam een halfjaar geleden van AC Milan naar Ajax. Zaterdag vond hij zichzelf terug in de Goffert als kapitein van een zwalkend team dat NEC met moeite van zich afhield: 2-2. Dat Ajax na de eerste competitiehelft acht punten meer heeft dan vorig seizoen, is voor een groot deel de verdienste van Stam.

Hij gaf tegenstanders en scheidsrechter een hand, riep zijn teamgenoten bij elkaar en dirigeerde hen naar het vak waar de Ajax-supporters zaten. Na de zoveelste teleurstellende uitslag van de laatste weken bedankte Stam de meegereisde fans met een applausje voor hun komst. Zijn teamgenoten volgden. Het antwoord vanaf de tribunes: ''Voetballen, voetballen, voetballen.''

Hoe anders was die eerste kennismaking met de Amsterdamse supporters. Op een zonnige middag in juli ontstaken de supporters fakkels voor de nieuwe aanwinst. Welcome to Stamsterdam, stond op een spandoek. Bijna als een verloren zoon werd de oud-PSV'er in de armen gesloten. Na het slechte seizoen en het ontslag van Danny Blind was Stam de verpersoonlijking van nieuwe hoop.

Maar in de laatste wedstrijd van het jaar toonde Ajax nog steeds dezelfde mankementen als in de eerste wedstrijd van het jaar. Waar het team van Blind op 15 januari 2006 in een moeizame wedstrijd met 1-1 gelijkspeelde tegen NEC in de Arena, deed de ploeg van Henk ten Cate het bijna twaalf maanden later nauwelijks beter.

Zaterdagmiddag speelde Ajax opnieuw als een puberploeg. Na een saaie openingsfase met matig spel werd de wedstrijd vanwege de chaos en de knullige fouten toch nog amusant.

De Amsterdammers raakten na een 1-0 voorsprong - schot van Kenneth Perez, terug na vijf wedstrijden schorsing - dusdanig in de war dat NEC op een 2-1 voorsprong kwam. Romano Denneboom (prachtige volley) en Peter Wisgerhof (kopbal) zorgden voor de Nijmeegse treffers. Gabri maakte nog gelijk.

''We gingen achteruit lopen,'' aldus trainer Henk ten Cate over de diepe terugval van zijn ploeg. ''Er sloop angst in. We wilden de bal niet meer hebben.''

Diezelfde woorden sprak Blind een jaar geleden, maar een oplossing voor de altijd sluimerende paniek heeft Ajax nog steeds niet. Hoewel Stam geen speler is die een heel elftal bij de hand neemt, zorgt hij wel voor wagonladingen defensieve stabiliteit en een schrikaanjagende aanblik. Maar zelfs dat heeft de faalangst van het elftal niet kunnen beteugelen.

De 34-jarige aanvoerder ging tegen NEC zelfs een moment mee in de malaise; hij liet Brett Holman glippen, maar Ajax-keeper Dennis Gentenaar onderschepte diens voorzet. Kort daarop maakte Stam zijn zeldzame slippertje goed met een rush en een hard schot met links; de bal ging rakelings naast.

Dat Ajax ondanks Stams aanwezigheid soms nog steeds het hoofd verliest, toont de hardnekkigheid van de problemen. Ook het wisselbeleid van Ten Cate in het duel met NEC bewees dat de gehele selectie momenteel deelt in de vormcrisis.

Als reactie op een domme actie van Wesley Sneijder - hij leed balverlies en leidde zo de eerste Nijmeegse treffer in - en het slechte presteren van Klaas-Jan Huntelaar haalde Ten Cate de twee belangrijke spelers naar de kant.

Vooral voor Sneijder was de wisselbeurt vernederend. Op weg naar de bank kreeg hij nog een scheldkanonnade van Ten Cate over zich heen.

Dat Ajax na twintig competitiewedstrijden acht punten meer heeft dan vorig seizoen, zegt iets over de bescheiden progressie die het team onder Ten Cate heeft geboekt. Zo oogde het spel van Amsterdammers goed in de duels met Feyenoord (4-0 zege) en SC Heerenveen (2-0 zege) en PSV (1-0 nederlaag).

Het grotere aantal punten zegt echter vooral iets over de verdedigende kwaliteiten van Stam, die de afgelopen maanden indrukwekkend speelde. De aanvoerder wilde zich na het duel met NEC niet met de pers spreken over de staat van Ajax. Misschien spreekt dat voor zich.
© Het Parool, 02-01-2007
Blij met de punten ...

wimpey

Bericht door wimpey » wo jan 03, 2007 12:39 pm

Goed artikel, de schrijver ziet het i.m.o. goed. Verschil tussen nu en vorig seizoen is Stam. Met Stam erbij had iedere trainer meer punten behaald, ook Danny Blind.

Arwin

Bericht door Arwin » wo jan 03, 2007 12:48 pm

Ik vond het artikel uit het AD van gisteren beter weergeven hoe ik erover denk, maar ik weet niet hoe ik dat artikel hier digitaal kan neerzetten.

Jim

Bericht door Jim » wo jan 03, 2007 1:11 pm

wimpey schreef:Met Stam erbij had iedere trainer meer punten behaald, ook Danny Blind.
Ook zonder Stam had iedere trainer meer punten behaald dan Danny Blind.

Wim
Site Admin

Bericht door Wim » wo jan 03, 2007 9:09 pm

Was Stam wel gekomen als Danny er nog had gezeten?
Fijn om thuis te zijn.

M..

Bericht door M.. » wo jan 03, 2007 9:12 pm

Dan zou Stam hebben moeten weten dat Blind de ww in ging vóór dat het 'bekend' werd. Stam werd toch in de winterstop al aangetrokken?

Kaboem

Bericht door Kaboem » wo jan 03, 2007 9:17 pm

En toen is hem ingefluisterd dat...
Bertje for President!

Wim
Site Admin

Bericht door Wim » wo jan 03, 2007 9:19 pm

Nee dat was eind januari.
Fijn om thuis te zijn.

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » wo jan 03, 2007 9:21 pm

Lijkt me sterk dat Stam toen al wist dat Blind ontslagen zou worden.

999

Bericht door 999 » wo jan 03, 2007 9:48 pm

Jim schreef:
wimpey schreef:Met Stam erbij had iedere trainer meer punten behaald, ook Danny Blind.
Ook zonder Stam had iedere trainer meer punten behaald dan Danny Blind.
Zonder Stam had HtC en dit AJAX nog meer verlies punten gehad ..
Blij met de punten ...

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » wo jan 03, 2007 9:51 pm

HTC doet het met Stam al niet beter dan Blind. Kun je nagaan.

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » wo jan 03, 2007 9:53 pm

Ajax doet het wel degelijk beter in de competitie.

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » wo jan 03, 2007 9:54 pm

Dat ontken ik toch niet?

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » wo jan 03, 2007 9:59 pm

Komen ze, Kaboem!
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Kaboem

Bericht door Kaboem » wo jan 03, 2007 10:05 pm

Voetske speelt met wit!
Bertje for President!

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » wo jan 03, 2007 10:06 pm

Ja, kom ik weer.

Ik wil niet zeggen dat HTC een slechte trainer is en Blind een topper. Maar Blind is wel een winnaar.

Wees blij (in plaats van erover te zeuren) dat in een seizoen waarin voor geen enkele trainer eer te behalen was nog de beker is gewonnen. Met de feestwissels van Henk had ik dat nog moeten zien.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » wo jan 03, 2007 10:19 pm

Nietes, MHF!
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Kaboem

Bericht door Kaboem » wo jan 03, 2007 10:29 pm

Rare post, Bertje!
Bertje for President!

Plaats reactie