Henk ten Cate: de inmiddels ex-trainer van AJAX!

Spelers die deel hebben uitgemaakt van de Ajaxselectie

Moderator: mods

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » wo jan 03, 2007 10:29 pm

Jöhnk schreef:Ja, kom ik weer.

Ik wil niet zeggen dat HTC een slechte trainer is en Blind een topper. Maar Blind is wel een winnaar.
En waaruit blijkt dat Blind een winnaar is? Omdat hij met meer geluk dan wijsheid de playoffs wist te winnen?

Vooralsnog heeft Ten Cate stukken meer wedstrijden gewonnen dan Blind. ;)
Jöhnk schreef:Wees blij (in plaats van erover te zeuren) dat in een seizoen waarin voor geen enkele trainer eer te behalen was nog de beker is gewonnen. Met de feestwissels van Henk had ik dat nog moeten zien.
Ach, Ten Cate heeft ook goede wissels gehad. Zo erg als sommigen het willen voordoen is het ook weer niet. Over Blind z'n wissels hoeven we het wat mij betreft niet te hebben. Die had sowieso maar weinig tactische inbreng, in mijn ogen.

M..
Berichten: 3195
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:33 pm

Bericht door M.. » wo jan 03, 2007 10:34 pm

Jöhnk schreef:Ik wil niet zeggen dat HTC een slechte trainer is en Blind een topper. Maar Blind is wel een winnaar.
Voor een winnaar heeft hij verdomd veel wedstrijden verloren...

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » wo jan 03, 2007 10:35 pm

Omdat hij met meer geluk dan wijsheid de playoffs wist te winnen?
Dik verdiend de play-offs gewonnen, zal je bedoelen. Vooral in de Kuip werd Feyenoord (met Kuyt, Kalou en Castelen) compleet weggespeeld.
Vooralsnog heeft Ten Cate stukken meer wedstrijden gewonnen dan Blind. ;)
Deze uitspraak is op zichzelf gewoon onwaar.

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » wo jan 03, 2007 10:39 pm

Jöhnk schreef:Dik verdiend de play-offs gewonnen, zal je bedoelen. Vooral in de Kuip werd Feyenoord (met Kuyt, Kalou en Castelen) compleet weggespeeld.
Niet zo moeilijk als Feyenoord een 3-0 achterstand weg te poetsen had na de eerdere overwinning, die minder overtuigend tot stand was gekomen.

Tegen Groningen mazzelde Ajax. Groningen verdiende beter.

Jöhnk schreef:
Vooralsnog heeft Ten Cate stukken meer wedstrijden gewonnen dan Blind. ;)
Deze uitspraak is op zichzelf gewoon onwaar.
In z'n hele loopbaan niet? Vast wel. :hypocrite:

Nee, maar relatief gezien wint Ten Cate gewoon beduidend meer.

M..
Berichten: 3195
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:33 pm

Bericht door M.. » wo jan 03, 2007 10:41 pm

Volgens mij werd in de return in de kuip de bal ook keurig met een strikje erom mee gegeven aan Rosales.. daarna was het geen wedstrijd meer

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » wo jan 03, 2007 10:50 pm

Precies. Alle gewonnen wedstrijden waren geluk, alle verloren wedstrijden waren onkunde.

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » wo jan 03, 2007 10:50 pm

Dat zeg ik nergens.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » wo jan 03, 2007 10:51 pm

Klopt, ik zeg het.

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » wo jan 03, 2007 10:52 pm

Een rare mening over Blind heb je opeens.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » wo jan 03, 2007 10:57 pm

Nee hoor, ik was sarcastisch.

Blind blijft voor mij een prima coach en een echte Ajacied. :worshippy:

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » wo jan 03, 2007 10:59 pm

Jöhnk schreef:Nee hoor, ik was sarcastisch.
Ok, want ik bedoelde ook niet zoiets te zeggen hoor.
Jöhnk schreef:Blind blijft voor mij een prima coach en een echte Ajacied. :worshippy:
Een echte Ajacied en een fantastische ex-aanvoerder blijft hij inderdaad.
:worshippy:

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » wo jan 03, 2007 11:36 pm

Thomas schreef: Nee, maar relatief gezien wint Ten Cate gewoon beduidend meer.
Veel te weinig, nee hij heeft mij absoluut nog niet kunnen overtuigen, maargoed dit blijft een herhaling van zetten.

Jim
Berichten: 2497
Lid geworden op: di okt 28, 2003 1:30 pm

Bericht door Jim » do jan 04, 2007 1:06 am

Jöhnk schreef:Ik wil niet zeggen dat HTC een slechte trainer is en Blind een topper.
Wat mij betreft kunnen we dan bij allebei ietsje opschuiven. Het zijn beide redelijke trainers, niet meer dan dat.
Waarbij ik erbij moet zeggen dat ik Blind het ambt toch nog een stuk waardiger en stijlvoller vond uitdragen dan Ten Cate.
Bij sportieve tegenslagen is het best begrijpelijk dat het zeker voor een coach van een topclub lastig is om de rust en kalmte te bewaren.
Maar behoudens een eenmalige emotionele uitglijder bij Roda en een keer als calimero klagen over nadelige arbitrale beslissingen heeft Blind in dat opzicht over het algemeen zeker in vergelijking met Ten Cate toch nog een bepaalde klasse en enig niveau getoond.
Die laatste is intussen in ruim 4 maanden al vaker over de emotionele schreef gegaan dan Blind in een heel seizoen.
De coach Henk ten Cate is in een voortdurende mentale staat van "Himmelhoch jauchzend, zum Tode betruebt", oftewel "Henkie lacht, Henkie huilt".
Bij voorspoed euforie kraaien, bij tegenslag volkomen door het lint, dat is Ten Cate.
We zijn inderdaad heus geen koorknapen en het laatste wat ik wil is de moraalridder uithangen. Maar Ten Cate's gedrag en uitlatingen met name tijdens en/of na de wedstrijden tegen Sparta, Vitesse en NEC richting arbitrage en/of eigen spelers (eigenlijk alles en iedereen behalve zichzelf) zijn m.i. wel erg niveau- en stijlloos, eigenlijk een coach van een club als Ajax onwaardig.
Dergelijk gedrag werkt tenslotte ook gegarandeerd averechts.
En dat lijken slechts weinigen te beseffen, want Ten Cate krijgt in dat opzicht opvallend weinig kritiek. Waarschijnlijk omdat velen hem vooraf als de wondercoach zagen, waarmee eindelijk alles goed zou gaan komen.
Sterker nog, een behoorlijk aantal mensen vindt het zelfs prachtig dat Sneijder eens publiekelijk op zijn nummer is gezet. Henk durft dat toch maar mooi en dat zal die verwende pseudo-vedette vast wel leren.
Nou neem van mij aan dat Sneijder van een dergelijke openlijke vernedering helemaal niks leert.
Behalve dat hij straks wellicht geen actie meer durft te maken om toch maar vooral eventueel balverlies te voorkomen. Dan kan Sneijder, wiens type spel nu eenmaal noodzakelijkerwijs het nemen van risico's met zich meebrengt, net zo goed niet meer worden opgesteld.
En dan Henk straks, zoals hij dat nu al doet over de spelers, maar weer roepen dat Sneijder angstig is om te voetballen en zich verbaasd afvragen hoe dat toch komt.
Zoals dat inmiddels al bij Emanuelson het geval is. Henk snapt niet waarom die momenteel zo zonder vertrouwen balt. Terwijl het toch echt Henk is geweest, die Urby eerst de hemel inprees, maar na Kopenhagen en Vitesse net zo gemakkelijk in de media tot zondebok uitriep.
Een dergelijk groot gradatieverschil in benadering kan best wel eens fnuikend zijn voor diens zelfvertrouwen. Die jongen weet zo ook niet meer waar hij aan toe is. Ten Cate bazuinde notabene aanvankelijk juist rond dat de spelers fouten mochten maken en moesten durven te voetballen. We weten intussen wat die teksten waard zijn geweest. Ook typerend voor deze man van uitersten.
Het geeikte verhaaltje dat die verwende miljonairs maar tegen een stootje moet kunnen gaat slechts ten dele op. Kritiek is prima, echter genadeloos publiekelijk afserveren zoals Ten Cate doet, is wat anders. Behalve miljonairs, zijn en blijven het namelijk ook mensen met gevoel.
Zijn huidige handel- en benaderingswijze voortzettend is het niet eens de vraag of de spelersgroep zich tegen Ten Cate keert, maar wanneer.

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » do jan 04, 2007 3:12 am

Jim schreef:
Jöhnk schreef:Ik wil niet zeggen dat HTC een slechte trainer is en Blind een topper.
Wat mij betreft kunnen we dan bij allebei ietsje opschuiven. Het zijn beide redelijke trainers, niet meer dan dat.
Ten Cate heeft toch wel iets meer laten zien tijdens z'n langere loopbaan dan Blind. Door ze in hetzelfde hokje te plaatsen doe je Ten Cate tekort, in mijn ogen.

Verder is Ten Cate tot nu toe inderdaad met regelmaat over de schreef gegaan. Maar dat hij Sneijder op z'n nummer zette was op z'n plaats. Niet omdat hij balverlies leed of risico nam, maar omdat hij onnodig risico nam en tegen Vitesse bijvoorbeeld zelfs nonchalant werd.

Emanuelson is na Kopenhagen overigens helemaal niet hard aangepakt door Ten Cate. De daaropvolgende weken speelde hij misschien wel het beste voetbal van z'n nog prille loopbaan. Er mogen nog altijd fouten gemaakt worden, maar als spelers zich zo onprofessioneel gedragen als de laatste weken is gebeurd mag een trainer toch zeker wel optreden.

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » do jan 04, 2007 8:53 am

Ik ben ervan overtuigd dat we op dit moment geen betere man aan het roer hadden kunnen hebben dan Henk ten Cate, en dat de problemen van de laatste tijd een andere oorzaak hebben dan de trainer. Ergo: laat Van Geel en Ten Cate hun werk afmaken. Komt allemaal goed.

We moeten ervoor waken dat we niet steeds sneller trainers gaan afbranden. Zelfs Danny Blind heeft langer de tijd gekregen voordat het gezanik begon (namelijk ook rond deze tijd in het seizoen, maar hij was wel een paar maanden eerder begonnen).

Niet steeds ongeduldiger worden, mensen. Wat je filosofie ook is: een trainer al binnen een half jaar ter discussie stellen, is té kortzichtig. Dat verdient HTC zeker niet, zelfs niet als het in vergelijking met vorig seizoen slechter was gegaan.

K.
Still alive...

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » do jan 04, 2007 11:53 am

Van mij hoeft Ten Cate niet weg hoor.

Ik heb alleen van alles tegen op de manier waarop hij in de media tekeer gaat. Heb hier wel eens gelezen dat HTC dan Van Gaaliaans van leer trekt. Daar ben ik het niet mee eens. Op momenten dat het minder ging nam Van Gaal zijn spelers doorgaans juist in bescherming.

Neem die wissel van Sneijder. Sloeg nergens op en was niet in het belang van Ajax. Juist op het moment dat je weet dat Nec de voorsprong gaat verdedigen en Ajax vol gas moet geven is het inwisselen van een creatieve middenvelder voor een controlerende middenvelder onbegrijpelijk. En zoals Jim zegt: risico is inherent aan het spel van Sneijder. Zo bood hij ook Perez een gouden kans op 0-2. Sneijder draait sowieso een prima seizoen en heeft Ajax in wedstrijden vergelijkbaar met Nec-uit (Nac-uit, bijvoorbeeld) een prima dienst bewezen. Maar daar hoor je Henkie niet over. Hij laat zich leiden door de emoties van het moment.

Ook qua wedstrijdcoaching schiet HTC regelmatig tekort. Op zulke momenten zie je dat de beste man, met alle respect, niet op het hoogste niveau heeft gespeeld.

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » do jan 04, 2007 12:17 pm

Jöhnk schreef:Ook qua wedstrijdcoaching schiet HTC regelmatig tekort. Op zulke momenten zie je dat de beste man, met alle respect, niet op het hoogste niveau heeft gespeeld.
In mijn ogen hoef je helemaal niet op het hoogste niveau te hebben gespeeld om goed een wedstrijd te kunnen coachen.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » do jan 04, 2007 12:40 pm

Thomas schreef:
Jöhnk schreef:Ook qua wedstrijdcoaching schiet HTC regelmatig tekort. Op zulke momenten zie je dat de beste man, met alle respect, niet op het hoogste niveau heeft gespeeld.
In mijn ogen hoef je helemaal niet op het hoogste niveau te hebben gespeeld om goed een wedstrijd te kunnen coachen.
Vindt je hem echt zo goed Thomas, of denk je niet heel stiekum zo af en toe: Man, man wat valt het toch vies tegen, bijna een half jaar aan het werk bij AJAX en er is bijna niks van de " hand " van HtC terug te zien in het veld ...

GangstaRiB
Berichten: 16908
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Bericht door GangstaRiB » do jan 04, 2007 12:45 pm

Ik kon het Rosenberg topic niet meer vinden, dus ik plaats het hier maar even:

Nadat eerder al Olaf Lindenbergh aangaf dat hij Ajax wil verlaten, lijkt ook een voortijdig vertrek van Markus Rosenberg aanstaande. De Zweedse international, een aankoop van de vorige trainer Danny Blind, is door de huidige technische staf van Ajax een half jaar lang gewogen en duidelijk te licht bevonden.

Hoewel Rosenberg tot de winterstop nog het vertrouwen van trainer Henk ten Cate genoot als tweede spits, lijkt hij zijn krediet zaterdag te hebben verspeeld met een dramatische invalbeurt tegen NEC (2-2). Ten Cate was na afloop vernietigend in zijn oordeel. Volgens de trainer komt Rosenberg eenvoudigweg kwaliteit tekort om te slagen bij Ajax.

Na de komst van Leonardo, zou Ten Cate zijn selectie het liefst nog versterken met een verdedigende middenvelder. Om zijn beoogde aankoop te kunnen doen, zullen er echter eerst spelers moeten worden verkocht. Ten Cate gaat niet in op namen, maar liet wel weten dat hij uitsluitend wil werken met voetballers die zich volledig committeren aan Ajax. “Ik heb het helemaal gehad met spelers, die niet in de basis staan en te pas en te onpas roepen dat ze weg willen. Die spelers zijn niet langer welkom in de selectie, ook al hebben ze doorlopende contracten. Als spelers het niet naar hun zin hebben bij Ajax, is dat hun goed recht. Maar dan moeten ze heel snel op zoek naar een andere club. Ik kan alleen gemotiveerde spelers gebruiken.”

Sportweek
Heerlijk, helder, Henk.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » do jan 04, 2007 12:52 pm

GangstaRiB schreef:Ik kon het Rosenberg topic niet meer vinden.
Gewoon in de zone 'Ajax-spelers', GangstaRiB.

Hier graag verder over Ten Cate.
Het stinkt aan alle kanten!

Jim
Berichten: 2497
Lid geworden op: di okt 28, 2003 1:30 pm

Bericht door Jim » do jan 04, 2007 1:23 pm

Kowalczyk schreef:Ik ben ervan overtuigd dat we op dit moment geen betere man aan het roer hadden kunnen hebben dan Henk ten Cate, en dat de problemen van de laatste tijd een andere oorzaak hebben dan de trainer. Ergo: laat Van Geel en Ten Cate hun werk afmaken. Komt allemaal goed.
Met alle respect Kowalczyk. Maar een verhaal met nagenoeg dezelfde strekking stak je ook af in de beginperiode van Blind. Het zou ook toen allemaal goed komen. Je had het o.a. zelfs over een 'hoger plan' waarmee Blind bezig zou zijn.
Kowalczyk schreef: We moeten ervoor waken dat we niet steeds sneller trainers gaan afbranden.
Daarmee heb jij bij Blind inderdaad een tijd gewacht. Het begon zoals gezegd (net zoals nu dus met HTC) allemaal uitermate positief en lovend en het eindigde met kritiek waar de honden geen brood van lusten. Er bleef haast geen spaan heel van Blind. Je zou het afbranden kunnen noemen.
Kowalczyk schreef: Niet steeds ongeduldiger worden, mensen. Wat je filosofie ook is: een trainer al binnen een half jaar ter discussie stellen, is té kortzichtig. Dat verdient HTC zeker niet, zelfs niet als het in vergelijking met vorig seizoen slechter was gegaan.
Ik stel HTC's positie an sich, dus wat al dan niet aanblijven betreft helemaal niet ter discussie. Al blijft hij nog 10 jaar zitten. Daar beslissen sowieso anderen over.
Geef echter wel mijn mening over de coach HTC en de wijze waarop hij zijn job uitoefent. Dat probeer ik steeds met inhoudelijke argumenten te doen. Het lijkt me tenslotte ook de bedoeling van een discussieforum als dit om je mening over bepaalde zaken te geven.
Jöhnk schreef: Neem die wissel van Sneijder. Sloeg nergens op en was niet in het belang van Ajax.
Natuurlijk mag Ten Cate een speler, en dus ook Sneijder gewoon wisselen.
Maar laat het daar in eerste instantie bij en bekritiseer de speler naderhand binnenskamers. Desnoods keihard, maar wel binnenskamers.
Maar nee, het emotionele kruitvat Ten Cate kon zichzelf weer eens niet beheersen en vond het nodig een speler met groot misbaar voor het oog van duizenden toeschouwers op de tribune en voor de TV volledig te kakken te zetten.
Daar bereik je helemaal niks positiefs mee. Behalve dat je jezelf voor een hoop mensen kennelijk toch op een bepaalde manier vrijpleit en als de keiharde, stoere bink bewezen hebt, is het tegendeel het geval.
Jöhnk schreef: Sneijder draait sowieso een prima seizoen en heeft Ajax in wedstrijden vergelijkbaar met Nec-uit (Nac-uit, bijvoorbeeld) een prima dienst bewezen. Maar daar hoor je Henkie niet over. Hij laat zich leiden door de emoties van het moment.
Precies. Dezelfde Sneijder, ondanks al zijn zeker aanwezige gebreken, heeft Ajax en dus met name ook Ten Cate dit seizoen al regelmatig een dienst bewezen.
Dat geeft Ten Cate uiteraard nog altijd het recht om hem bij minder functioneren te wisselen, maar niet op een dergelijk ordinaire wijze.
Want dan ontstaat tevens de gerede mogelijkheid dat Ten Cate op zijn beurt straks van Sneijder in de stront kan zakken. En je kunt hem dan niet eens ongelijk geven.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » do jan 04, 2007 1:34 pm

Jim schreef:Dat geeft Ten Cate uiteraard nog altijd het recht om hem bij minder functioneren te wisselen, maar niet op een dergelijk ordinaire wijze.
Ach, minder functioneren. Foutje, kan gebeuren. HTC moet beslissingen nemen die in het belang van Ajax zijn. Daar is hij voor aangesteld. Al heeft hij nog zo de pest in over die blunder van Sneijder.

En de wissel Lindenbergh-Sneijder vond ik persoonlijk alles behalve in het belang van Ajax.
Laatst gewijzigd door Jöhnk op do jan 04, 2007 1:37 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Thibb
Berichten: 427
Lid geworden op: wo sep 14, 2005 8:09 pm

Bericht door Thibb » do jan 04, 2007 1:34 pm

Wat wordt er hier allemaal vreselijk zwaar geteld aan die wissel van Sneijder. Ik was destijds op vakantie, dus ik zag het pas nadat ik er hier de discussies over las. Was dat nu alles? Een beetje een volwassen man kan daar best mee omgaan, zeker als hij miljoenen verdient.

Ik heb trainers al kwader zien reageren, en ik vermoed ergens dat HtC ook liever had gezien dat een speler op het veld Sneijder bij de keel had gegrepen. Alleen hebben we zo'n leidinggevende spelers niet, dus staat de trainer aan de zijkant er alleen voor. Om een voorbeeld uit een andere sport erbij te halen (voor voetbal staat me er niet direct één voor de geest): Michael Jordan terroriseerde zijn ploeg. Kukoc, Cartwright, Grant, Kerr: allemaal kregen ze vroeger of later zijn wraak over hen heen. Eentje werd zelfs aan blauw oog geslagen wegens vermeend staan suffen op de training. In die periode werden de Bulls overigens zes keer NBA-kampioen.

En nu weer over Sneijder zijn geblutste ego?

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » do jan 04, 2007 1:39 pm

Het gaat niet alleen om het ego (hoewel het toch jammer zou zijn als Sneijder hierdoor ietsje positiever staat tegenover een vertrek in de winterstop), het gaat erom dat onmiddelijk nadat Sneijder zijn fout(je) maakte onmiddelijk in de emotie van het moment wrd gewisseld. Die wissel was niet in het belang van Ajax in die wedstrijd op dat moment. Een blunder van ten Cate minstens zo groot als de fout van Sneijder
I think I lost my fucking headache

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » do jan 04, 2007 1:47 pm

Met Sneijder had Ajax gewonnen. :eusa_liar:
Het stinkt aan alle kanten!

Plaats reactie