Henk ten Cate: de inmiddels ex-trainer van AJAX!

Spelers die deel hebben uitgemaakt van de Ajaxselectie

Moderator: mods

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » zo mei 21, 2006 6:06 pm

Henk luistert gewoon niet naar die randdebielen. :D
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » zo mei 21, 2006 6:06 pm

brigade zuid schreef:
Voetske schreef:
Jöhnk schreef:Groenendijk (Sparta) en Spijkerman (GAE) zijn gewoon twee vriendjes van HtC.

Jammer, want de keuze voor Spijkerman kon ik aanvankelijk begrijpen. HtC wil een vertrouweling, en was bovendien te spreken over Spijkermans kwaliteiten. De benoeming van Groenendijk plaatst eea. helaas in een ander daglicht.
Dat belooft nog wat als HtC nieuwe spelers gaat aantrekken ...
Ja idd, aub niet allerlei spelers met wie hij gewerkt heeft bij Nac en Vitesse. :eusa_pray:
HtC gaat heus geen jongens halen die het totaal niet aankunnen. Als het daar op lijkt steekt Van Geel daar wel een stokje voor.

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » zo mei 21, 2006 6:08 pm

wimpey schreef:
En Spelbos werkt natuurlijk nooit met HtC. Spelbos ziet in zichzelf een onbegrepen wereldtrainer. Die was direct gaan zagen.
Het lijkt me relevanter wat o.a. Ronald de Boer en PvH van Spelbos vinden dan wat jij van Spelbos vindt, Steef...
Het lijkt me interessanter wat o.a. Ronaldinho en Eto'o van Hen ten Cate vinden dan jij en de media, Wimpey... ;)

Geintje, ik waardeer jouw mening wel. Ik ben het er niet helemaal mee eens, maar dat mag.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » zo mei 21, 2006 6:27 pm

wimpey schreef: Volgens mij heeft Groenendijk trouwens niet onder de trainer HtC gewerkt. Toch??
Jawel, bij Sparta.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 48024
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » zo mei 21, 2006 7:27 pm

Steef schreef: En wat iedereen tegen Spijkerman heeft begrijp ik niet. Beetje namengeil zooitje hier. Volgens een bekende van me die enorm goed ingevoerd is bij Zwolle deed hij daar geweldig werk en is het een vakman pur sang. Beter dan zo'n geblondeerde paspop of een zuipschuit.
Van Ginkel? ;)

Ik vind dat Spijkerman absoluut niet het maximale uit de selectie heeft gehaald, zoals ik al eerder zei. Heeft niets met namengeilheid te maken, want ik kan me goed voorstellen dat menig Ajacied zijn twijfels zet bij een Spijkerman. Neemt niet weg dat hij natuurlijk wel de kans krijgt, want als assistent kan hij misschien wel erg goed functioneren.

Gebruikersavatar
Rednose
Berichten: 1320
Lid geworden op: za sep 20, 2003 5:26 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Rednose » zo mei 21, 2006 7:53 pm

We hadden de laatste tijd behoorlijke namen als assistent trainers. Krol en vd Lem zijn toch geen kleine jongens en hebben een prachtige staat van dienst.
Dat geeft alleen geen garanties zo is maar weer eens gebleken.
Kortom, gewoon de staf beoordelen op resultaten en niet nu al zitten te neuzelen.
Voor een dubbeltje zit je tegenwoordig echt niet meer op de eerste rang!

Feest
Berichten: 18502
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 6:37 am

Bericht door Feest » zo mei 21, 2006 7:54 pm

Peter schreef:
Van Ginkel? ;)

.

Nee, eentje uit het journaille.

Alexander
Berichten: 8589
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 5:19 pm

Bericht door Alexander » zo mei 21, 2006 7:59 pm

Het is in ieder geval een erg armoedige technische staf.

Gebruikersavatar
Henk de Gier
Berichten: 11216
Lid geworden op: ma jan 30, 2006 8:07 pm
Locatie: binnenkort Jakarta
Contacteer:

Bericht door Henk de Gier » zo mei 21, 2006 8:03 pm

Alexander schreef:Het is in ieder geval een erg armoedige technische staf.
maar met Chivu en Nedved in de selectie kan je zelfs clown Bassie trainer maken, toch Alexander?
Henk de Gier is geniaal en zijn tijd ver vooruit.
Jöhnk, 29 mei 2006

Banjavi
Berichten: 9806
Lid geworden op: vr jul 02, 2004 9:56 am
Contacteer:

Bericht door Banjavi » zo mei 21, 2006 8:29 pm

Thomvak425 schreef:
banjavi schreef:
Henk de Gier schreef:ik niet, maar op een forum mag je van mening verschillen :xyxthumbs:
Da's waar... daar verschillen we dan weer niet van mening in.. .

Dus je denkt dat Spijkerman en Groenendijk meer toe hebben te voegen dan Neeskens? (als assistent?)

ik ga richting " hemel " (stadsvbrouwerij in Nijmegen)... biertje drinken...
De tiptop? Proost alvast!
Nee... " Helse engel" en " nieuw ligt"... :cheer:
Hartkamp: " In 't recht telt niet het wezen, maar de schijn.
niet: hoe het is, maar hoe het lijkt te zijn."

Gebruikersavatar
Jesse
Berichten: 17713
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 7:36 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jesse » zo mei 21, 2006 8:50 pm

Alexander schreef:Het is in ieder geval een erg armoedige technische staf.
Wat een fantastische toevoeging. :worshippy:

Ik denk dat we het allemaal maar gewoon even moeten afwachten. Ik kan Spijkerman en Groenendijk absoluut niet beoordelen, dus dat doe ik ook niet.

Je kan er een grote naam neerzetten, maar volgens mij zou je dat dan alleen maar doen om de achterban een beetje tevreden te stellen, lijkt me niet echt een reden om een assistent-trainer erbij te halen.

HtC denkt blijkbaar dat dit het beste trio is, we zullen het zien. Ik heb vertrouwen in hem. :cheer:
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » zo mei 21, 2006 8:52 pm

Ach, wat zegt het. HtC zal wel goede mensen meenemen. Anders snijdt hij zichzelf in de vingers. Ik wacht eerst eens af hoe het loopt, misschien valt het reuze mee.

Iedereen was blij dat Van der Lem terugkwam. Die riep bij zijn entree dat hij de buitenspelers wel eens even zou leren voorzetten. Iets van gemerkt? Resultaten uit het verleden... En onbekend maakt onbemind, maar dat is niet altijd terecht.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
San Marco
Berichten: 1830
Lid geworden op: vr apr 30, 2004 5:56 pm

Bericht door San Marco » zo mei 21, 2006 10:17 pm

Spijkerman is een vakman, Ten Cate heb ik sinds zijn Go Ahead tijd al enorm hoog zitten, Groenendijk is een nuttige assistent. Lijkt me niks mis mee zou ik zeggen.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » zo mei 21, 2006 10:25 pm

Ik hoop het, San Marco.

Als Ten Cate ze maar heeft genomen omdat hij ze goed vindt, en niet omdat het vriendjes zijn.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41191
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Bericht door Marillion » zo mei 21, 2006 10:29 pm

Dat geloof ik niet. Daar is ie hard genoeg voor.

Ten Cate moet zijn eigen staf samenstellen. Als hij vertrouwen heeft in deze mensen moet hij hiermee aan de slag gaan. Hij gaf net zelf al aan dat hij heeft gezocht naar iemand die hem aanvult. En dat is ook wat een assistent moet doen.

In een ideale situatie heb je een assistent die je aanvult, waarmee je goed overweg kan en die niet aan je stoelpoten gaat zagen. Ik denk dat iemand als Spijkerman redelijk aan deze voorwaarden voldoet.

Gebruikersavatar
San Marco
Berichten: 1830
Lid geworden op: vr apr 30, 2004 5:56 pm

Bericht door San Marco » zo mei 21, 2006 10:32 pm

wimpey schreef:Ik vrees dat je gelijk hebt. Ik zou niet weten hoe HtC de capaciteiten van Groenendijk zou kunnen beoordelen. Logistiek lijkt me dat onmogelijk, gezien de afstand tussen Barcelona en Amsterdam en het feit dat Groenendijk nog maar kort als trainer actief is. Hear say blijkbaar, lijkt me geen basis om iemand een belangrijke post binnen een topclub te bezorgen.

Van Spijkerman zegt HtC als speler veel te hebben geleerd. Let wel, bij Go Ahead-tet-tet. Ook dát lijkt me geen basis om zo'n man op Sneyder, Huntelaar enz. los te laten.

Kan allemaal best goed gaan, laten we het hopen bij de 5e technische staf binnen 10 jaar! Maar enige scepsis kan ik mezelf helaas niet ontzeggen...
Voordat je oordeelt mag je gerust de geschiedenis induiken en wéten dat HtC en Groenendijk bij Sparta hebben samengewerkt. Je weet wel, van die spelers die het verlengstuk van de coach zijn in t veld...

Wat een makkelijke oordelen weer hier, en dit was niet aan wimpey alleen bedoeld.

Gebruikersavatar
Berend Stoker
Berichten: 3583
Lid geworden op: ma mar 07, 2005 2:33 pm

Bericht door Berend Stoker » zo mei 21, 2006 10:41 pm

Ik zal er beter op letten, San Marco. :blush:

Gebruikersavatar
San Marco
Berichten: 1830
Lid geworden op: vr apr 30, 2004 5:56 pm

Bericht door San Marco » zo mei 21, 2006 10:48 pm

Zo mag ik het graag horen Berend ;)

Mensen moeten beseffen wie er met Ten Cate is binnengehaald: een van Gaal/Adriaanse cloon, heel simpel. Zijn assisten zijn ook echt assisten, niks meer en niks minder. Who the fuck was van der Lem in zijn beginperiode bij Ajax onder van Gaal? Juist, op trainersgebied een nobody. Zodra assistent trainers belangrijk worden in de media wordt het 'gevaarlijk'. Ten Cate gaat precies op tijd weg bij Barcelona wat dat betreft.

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door jabu » ma mei 22, 2006 8:28 am

Artikeltje op VI.nl van de Snor:
'Henk ten Cate troostprijs voor Ajax'

22/5/2006 8 :00

Beleidsbepalers doen vaak maar wat. Het opportunisme viert hoogtij. Henk ten Cate (9 december 1954, Amsterdam) deed het als trainer aardig bij de modale clubs Go Ahead Eagles, Heracles, Sparta en Vitesse. Hij werkte later voor KFC Uerdingen 05 in Duitsland en het Hongaarse MTK Boedapest. Nadat zijn contract bij NAC Breda was afgelopen, toonden de grote clubs geen enkele interesse. Ten Cate was dan ook dolblij toen Frank Rijkaard hem als assistent naar Barcelona haalde. Daar schijnt Ten Cate een ander mens en een veel betere trainer te zijn geworden, want de vaderlandse topclubs PSV en Ajax vochten de afgelopen weken om zijn gunsten. Voor de altijd wanhopig naar erkenning hunkerende trainer moet dat een heerlijke tijd zijn geweest. De met grote verbaasde ogen jokkend door de voetbalwereld stappende PSV-voorzitter Rob Westerhof probeerde Ten Cate tevergeefs naar Eindhoven te lokken. Zijn Ajax-collega John Jaakke zal de media en de achterban binnenkort, zelfverzekerd glimlachend, uitleggen waarom Ajax de clubicoon Danny Blind opofferde voor een sprong in het duister met een trainer die op topniveau nog nooit de eindverantwoordelijkheid heeft gehad en in het verleden heeft laten zien dat hij onder stress heel emotioneel kan reageren.

Natuurlijk heeft Blind het niet goed gedaan als debuterende trainer bij Ajax, al was het slot van de competitie indrukwekkend. Hij moest zich echter redden met de erfenis die zijn voortijdig weggestuurde collega’s Morten Olsen, Jan Wouters, Co Adriaanse en Ronald Koeman hadden achtergelaten. Blind speelde zes seizoenen voor Sparta. Johan Cruijff haalde hem naar Ajax, waar hij vervolgens nog dertien jaar goed functioneerde. Daarnaast speelde Blind ook nog eens 42 keer voor Oranje. Deze Ajacied moet nu plaatsmaken voor een gemankeerde rechtsbuiten van wie er dertien in een dozijn gingen en die tussen 1979 en 1986 figureerde bij Go Ahead Eagles, Edmonton Drillers, Telstar en Heracles. Ten Cate is een trotse man die gemakkelijk botst met mensen binnen de organisatie. Hij is binnengehaald door technisch directeur Martin van Geel die zijn onzekerheid achter een arrogant masker verbergt, en door de louter voor zijn eigen status actieve voorzitter Jaakke. Alle invloedrijke stromingen binnen de club zullen Ten Cate argwanend volgen. Om zijn voorganger te evenaren moet hij de Johan Cruijff Schaal winnen, de KNVB-beker veroveren en Ajax naar de Champions League loodsen.

Ten Cate begon in 1988 als stagiair bij Go Ahead Eagles. Op het moment dat Jan Jongbloed naar Vitesse ging, benoemde trainer Fritz Korbach hem als assistent. Daar moest Korbach zich behoorlijk voor inspannen, want Ten Cate had weinig vrienden binnen de club. Korbach en Ten Cate gingen de Deventer historie in als Sonny Crockett en Ricardo Tubbs, die trendy geklede hoofdrolspelers in de televisieserie Miami Vice. Nadat Korbach naar SC Heerenveen was vertrokken, verbaasde hij zich vooral over het gedrag van zijn voormalige assistent. Ten Cate claimde alle successen voor zichzelf, klopte zich ongegeneerd op de borst, hing de showbink uit en kroop achter de bosjes zodra zijn ploeg had verloren.

Nadat het contract van Ten Cate in 1992 niet werd verlengd bij Heracles, was hij ervan overtuigd dat technisch directeur Azing Griever hem eruit had gewerkt. Griever ontkent dat overigens tot op de dag van vandaag. Volgens Griever kon Ten Cate wel heel opvliegend reageren, maar heeft hij prima met hem samengewerkt. Ook bij Heracles botste de trainer met veel mensen binnen de club. Bij Sparta presteerde Ten Cate goed, maar ook op Het Kasteel ontstonden irritaties. Volgens spits Dennis de Nooijer gaat het in het tweede seizoen bij een club altijd mis met Ten Cate. Dan krijgt hij ruzie. Het irriteerde de spelers van Sparta ook dat hij zichzelf belangrijker vond dan de club. Alle spots moesten altijd op hem gericht zijn. Bij winst was dat zijn verdienste, bij verlies was het de schuld van de spelers. Voordat het echt uit de hand liep, haalde Vitesse hem in januari 1997 naar Arnhem.

Ten Cate liet Vitesse goed en aantrekkelijk voetballen, maar maakte zichzelf belachelijk en ongeloofwaardig toen hij na de UEFA Cup-wedstrijd tegen Sporting Braga volledig uit zijn bol ging in de catacomben terwijl er televisiecamera’s op hem waren gericht. Het leverde fantastische beelden op, maar Vitesse-voorzitter Karel Aalbers knapte volledig af op het onvolwassen gedrag van zijn trainer. Ten Cate moest voortijdig vertrekken, al werd nooit duidelijk wat er precies is gebeurd achter de schermen. Hij verliet Vitesse in een sfeer van roddel en achterklap. Voorzitter Aalbers heeft nooit willen onthullen wat er feitelijk is voorgevallen. Technisch directeur Leo Beenhakker zei na het vertrek van Ten Cate wel dat de trainer niet het afscheid heeft gekregen dat hij verdiende.

Spits Hans van de Haar denkt met plezier terug aan zijn tijd bij het Duitse KFC Uerdingen 05. Hij is vol lof over de trainer Ten Cate en herinnert zich impulsieve uitbarstingen. Assistent Nico van Zoghel kalmeerde hem vervolgens weer. Volgens Van de Haar is Ten Cate vooral een meester in het naar zijn hand zetten van discussies. Ook als hij ongelijk heeft. Ten Cate stapte voortijdig op in Uerdingen, omdat hij zich geflikt voelde door een paar spelers. Bij degradatie naar de Regionalliga zouden de voetballers transfervrij zijn. Na een nederlaag hadden een paar spelers zóveel plezier, dat Ten Cate het niet meer vertrouwde en vertrok.

Omdat er geen Nederlandse clubs in hem waren geïnteresseerd, tekende hij bij het Hongaarse MTK Boedapest. Ondanks een verblijf, zonder gezin in een hotel, met racisme en politieke machtsspelletjes, bleef hij één jaar op de been. Hij vertrok met de Hongaarse beker in zijn bezit naar NAC Breda. Daar waren de resultaten heel behoorlijk, maar de spelers misten menselijke trekjes bij de trainer. Niemand had iets aan te merken op zijn trainingen, maar op het sociale vlak faalde hij hopeloos. Ook was Ten Cate bij NAC Breda opnieuw bij allerlei incidenten met medewerkers betrokken. Eerst werkte hij verzorger Jan Luykx weg, een vertrouwensman van de spelers, en later was hij betrokken bij een onsmakelijke privé-rel met elftalleider Cor Bloks. Ook botste hij met het bestuur, omdat er geen geld werd vrijgemaakt om een arts mee te nemen tijdens een trip naar Suriname. Uiteindelijk nam een sponsor dat bedrag voor zijn rekening.

In Barcelona vormt Ten Cate een hecht en succesvol duo met Frank Rijkaard. Na alle successen zijn de twee Nederlanders voor iedere topclub een optie. Ajax zou de show stelen door Rijkaard en Ten Cate te presenteren, maar de assistent-trainer van Barcelona als nieuwe sterke man van Ajax is toch een beetje een troostprijs. Het moeilijke karakter van Ten Cate, zijn structurele aanvaringen met clubmensen, zijn korte lontje, zijn ego en zijn povere voetbalverleden zijn niet direct een garantie voor succes in De Arena. Natuurlijk kan het een doorslaand succes worden, maar Van Geel en Jaakke spelen met vuur. Hopelijk realiseren de heren zich, dat ze op de blaren moeten zitten als ook deze missie weer mislukt. Ik wens Martin, John en Henk heel veel sterkte, wijsheid, geluk en succes. Ze zullen het nodig hebben.

Johan Derksen
De Snor is wel erg kritisch over Ten Cate. Kent iemand hier de reden achter?

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » ma mei 22, 2006 8:31 am

De gebruikelijke borrelpraat van Johan Derksen...

Ach ja.

K.
Still alive...

Gebruikersavatar
Real Ajax
Berichten: 1603
Lid geworden op: di apr 06, 2004 10:08 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Real Ajax » ma mei 22, 2006 8:44 am

Maartoe schreef:Kent iemand hier de reden achter?
Moeilijke jeugd? Zelf middelmatige voetballer? Het eeuwige gevecht tegen de fles? Wie zal het zeggen? :confused:

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door jabu » ma mei 22, 2006 8:44 am

Maar waar Derksen soms nog wel eens de gewoonte heeft om zich bij iemand 'in te slijmen', is hij nu wel buitengewoon kritisch. Je zou zeggen dat de relatie met Ten Cate nu al bij voorbaat verpest is. Ten Cate is nou niet iemand die snel zoiets vergeet.

Gebruikersavatar
El Clavo
AT Toto winner 08/09
Berichten: 15396
Lid geworden op: do apr 29, 2004 6:42 pm
Locatie: Mijdrecht

Bericht door El Clavo » ma mei 22, 2006 8:53 am

Wat een gefrustreerd stukje zeg. Is dit zijn wraak voor de uitspraak over 'sommige analisten'?

Gebruikersavatar
Jesse
Berichten: 17713
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 7:36 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jesse » ma mei 22, 2006 8:54 am

Ach, volgens mij heeft Derksen vooral iets tegen Ajax, de laatste tijd.

Ik kan er absoluut niet mee zitten.
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma mei 22, 2006 9:06 am

Jesse schreef:Ach, volgens mij heeft Derksen vooral iets tegen Ajax, de laatste tijd.
MvG is véél te goed bezig. ;)

Derksen weet niets meer, dat valt op.

Dersken zou Mourinho, Van Gaal en Cruijff nooit aanstellen als trainer, want dat zijn emotionele mensen. :hypocrite: Verder neem ik iemand niet serieus die heeft voorspeld dat Dennis Bergkamp niet zou slagen in het betaalde voetbal.
Het stinkt aan alle kanten!

Plaats reactie