De Martin van Geel Topic

Spelers die deel hebben uitgemaakt van de Ajaxselectie

Moderator: mods

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » wo jan 18, 2006 3:44 pm

Ook PSV had in die tijd een heel goede ploeg inderdaad. Maar zeg je nou dat PSV had moeten zeggen: "Ajax is de beste van de wereld, dus laat maar, daar kunnen we toch niet aan tippen"? Nee, ook in die situatie kan PSV nagaan of ze dingen kan doen om die positie van Ajax over te nemen, hoe hoog gegrepen dat dan ook mag zijn. Of iig nadenken over manieren om onmiddelijk over te nemen op het moment dat Ajax minder wordt..
I think I lost my fucking headache

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » wo jan 18, 2006 3:49 pm

Natuurlijk. Maar daar hoef je geen doelstelling voor te hebben in de zin van: elke drie jaar twee keer kampioen o.i.d. . En een doelstelling als: Ajax moet elk jaar om het kampioenschap spelen' kan linea recta naar de OD-topic. (Van mij mag het, maar ik zie er de zin niet van. Ik geloof sowieso niet in slogans als: kwaliteit is toeval uitsluiten. Daarvoor is voetbal -gelukkig- te onvoorspelbaar.)

De doelstelling van de club moet de spelers niet hoeven motiveren, lijkt me. Die moeten zelf elke wedstrijd willen winnen.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door jabu » wo jan 18, 2006 3:52 pm

Die laatste opmerking kan anders ook zo de OD-topic in. ;)

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » wo jan 18, 2006 3:54 pm

Maartoe schreef:Die laatste opmerking kan anders ook zo de OD-topic in. ;)


:D

Zo vanzelfsprekend is dat anders niet meer. ;)

Ik bedoel dat de spelers geen boodschap hebben aan het zoveeljarenplan van een club. Die zijn misschien over een half jaar weg.
Het stinkt aan alle kanten!

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » wo jan 18, 2006 3:56 pm

Ach een simpel onderdeel van een meerjarenplan/beleid is dat spelers twee jaar voor het einde van het contract moeten verlengen of moeten gaan. Of één jaar vantevoren, ook daar formuleer je beleid over
I think I lost my fucking headache

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » wo jan 18, 2006 4:00 pm

Het zou allereerst helpen als alle spelers dezelfde doelstelling zouden hebben.

En je moet niet alleen wedstrijden willen winnen, maar ook iedere training het beste van jezelf willen geven. En je moet open staan voor teambuilding, bijvoorbeeld.

Voor een Technisch Directeur en zijn team zou het een prachtige uitdaging zijn om de CL te winnen. Door dat doel met elkaar te stellen, creëer je saamhorigheid.

Bestudeert de scout die ene DVD nog, of kijkt hij liever naar Sex and the City? ;) Bewaart hij dat biertje tot de avond, of drinkt hij het 's ochtens?

Ajax dobbert doelloos rond. Er heerst in alle geledingen een soort van plichtmatigheid.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » wo jan 18, 2006 4:31 pm

Lucas schreef:Ach een simpel onderdeel van een meerjarenplan/beleid is dat spelers twee jaar voor het einde van het contract moeten verlengen of moeten gaan. Of één jaar vantevoren, ook daar formuleer je beleid over
Mooi voorbeeld! LVG vulde zijn dagen met het schrijven van een beleidsplan vol doelstellingen, maar het door jouw genoemde onderdeel vergat hij helaas. ;)
De kans dat Ajax iets wint is daardoor op korte termijn een stuk kleiner geworden.

Jöhnk, voetballers en scouts lopen echt niet harder door een beleidsplan. Zelfdiscipline heb je of heb je niet. Je kunt wel werknemers zonder zelfdiscipline eruit gooien. Daar is MVG nu mee bezig. (Hoop ik.)
Het stinkt aan alle kanten!

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » wo jan 18, 2006 4:36 pm

Bij mijn weten hebben een aantal van de nu vertrekkende spelers onder van Gaal een contract verbetering gekregen, maar geweigerd daaraan een verlenging te koppelen. Trabelsi was sowieso zinloos, maar met de anderen is wel degelijk gepraat/onderhandeld
I think I lost my fucking headache

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » wo jan 18, 2006 4:38 pm

Dat vond ik destijds al zo vreemd. Waarom zou je een contractverbetering geven als daar niets tegenover staat? Op zijn minst zou je dan moeten afspreken dat de speler vertrekt voor zijn contract afgelopen is.

LVG begreep er weinig van hoor. Maar dat kun je hem niet kwalijk nemen, hij is trainer.
Het stinkt aan alle kanten!

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » wo jan 18, 2006 4:40 pm

Om te voorkomen dat ze als gevolg van ontevredenheid al eerder gaan en er een stuk minder gevraagd kan worden?
I think I lost my fucking headache

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » wo jan 18, 2006 4:44 pm

Lucas schreef:Om te voorkomen dat ze als gevolg van ontevredenheid al eerder gaan en er een stuk minder gevraagd kan worden?
Dat zou alleen opgaan als ze een clausule in hun contract hadden. Bij mijn weten was dat niet het geval.
Het stinkt aan alle kanten!

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » wo jan 18, 2006 4:51 pm

joey schreef:MVG wil de selectie inkrimpen. Ik vind het geen slecht idee om voor een paar échte versterkingen te kiezen, in plaats van voor een leger redelijke spelers.
Dat is ook wel zo Joey maar er moeten toch echt meer dan 2 a 3 spelers bij komen. Moet je kijken wat we waarschijnlijk kwijt raken na dit seizoen:

Pienaar, Trabelsi, Maxwell, De Jong, Boukhari, Vonk, Anastasiou, Lobont gaan vrijwel zeker weg. Charisteas wil zelf wel blijven maar aan het einde van het seizoen zal hij toch eieren voor z'n geld kiezen, neem ik aan.

Escudé is al weg. Ik denk dat Rosales eventueel ook mag vertrekken en als Grygera niet bij wil tekenen moet Ajax hem ook verkopen. En voorlopig heeft Galasek ook nog niet bijgetekend.

Dan heb je het over zo'n 12 spelers die weggaan waarbij je niet alleen (in een aantal gevallen) kwaliteit inlevert maar ook gewoon kwantiteit. Van mij hoeft Ajax ook geen 12 spelers te halen als opvulling voor de selectie maar we moeten toch op z'n minst zo'n 7 nieuwe spelers halen.

Als je Stam, Perez, Jenner en MKD haalt ben je al aardig op weg. Dan moet je nog een keeper, een rechtsback, een rechtshalf en een linksbuiten hebben (als Juanfran geen contract krijgt ook nog een linksback).

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » wo jan 18, 2006 4:55 pm

Je kunt geen zelfdiscipline kweken, maar je kunt werknemers wel gemotiveerd houden.

Lionel
Berichten: 47678
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Bericht door Lionel » wo jan 18, 2006 4:58 pm

Lucas schreef:Ook PSV had in die tijd een heel goede ploeg inderdaad. Maar zeg je nou dat PSV had moeten zeggen: "Ajax is de beste van de wereld, dus laat maar, daar kunnen we toch niet aan tippen"? Nee, ook in die situatie kan PSV nagaan of ze dingen kan doen om die positie van Ajax over te nemen, hoe hoog gegrepen dat dan ook mag zijn. Of iig nadenken over manieren om onmiddelijk over te nemen op het moment dat Ajax minder wordt..
Inderdaad, dan kan Ajax wel een goede ploeg gehad hebben maar PSV moet dan maar zorgen dat zij een nog betere ploeg bij elkaar weten te smeden. Moeilijk zat, maar je hebt tenminste iets om gezamenlijk naar toe te werken
IK GELOOF!!!!!!

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » wo jan 18, 2006 5:04 pm

Rishi schreef:Inderdaad, dan kan Ajax wel een goede ploeg gehad hebben maar PSV moet dan maar zorgen dat zij een nog betere ploeg bij elkaar weten te smeden. Moeilijk zat, maar je hebt tenminste iets om gezamenlijk naar toe te werken
Moeilijk zat, dat zeker. Ondoenlijk, zeg maar. :D

De doelstelling van een voetballer is simpel: winnen. Zoveel winnen dat het leidt tot een prijs.

Bij mijn weten heeft Ajax alle prijzen gewonnen zonder wollig geformuleerde doelstellingen. Het vreemde is namelijk dat een topteam ontstaat, doorgaans min of meer spontaan. Kijk maar naar het Ajax van 1995. Niet Litmanen maar Petersen was de beoogde opvolger van Dennis Bergkamp; LvG hoefde Rijkaard aanvankelijk niet en door de mislukte transfer van Ronaldo kreeg Kluivert een kans. Dan kun je achteraf wel doen alsof je het allemaal zo gepland hebt, maar dat is dus niet het geval.
Het stinkt aan alle kanten!

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » wo jan 18, 2006 5:08 pm

dus we kunnen Wouters, Adriaanse, Olsen, Koeman en Blind eigenlijk alleen maar een gebrek aan gelukkig toeval verwijten?
I think I lost my fucking headache

Neefkens
Erelid
Berichten: 579
Lid geworden op: di sep 24, 2013 12:42 pm

Bericht door Neefkens » wo jan 18, 2006 5:10 pm

In de voetballerij kun je alleen randvoorwaardelijk dingen doen. Het hebben van een doelstelling in de zin van eens per x jaar Europees impliceert namelijk dat je zelf invloed kunt uitoefenen op de resultaten. En dat dat een utopie is, wordt dagelijks in de praktijk bewezen.

Ineens ontstaat de click en het gaat lopen. Dat kan komen door een bijzondere groep spelers, een extreem goede trainer, een goede lichting van de jeugd: allemaal zaken die je niet echt kunt afdwingen.
Laatst gewijzigd door Anonymous op wo jan 18, 2006 5:12 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

wimpey
Berichten: 52117
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Bericht door wimpey » wo jan 18, 2006 5:11 pm

joey schreef: LVG begreep er weinig van hoor. Maar dat kun je hem niet kwalijk nemen, hij is trainer.
De geschiedenis herhaalt zich altijd, joey. De 'kabel' (m.u.v. Seedorf) liep in de tijd dat LVG zowel trainer als directeur was ook al voor nop de deur uit.

Het niet adequaat handelen van LVG heeft zeker zijn weerslag gehad op dit seizoen. Maar ook Blind gaat (ook) in deze niet vrijuit: hij had die jongens bij zijn aantreden in maart meteen een ultimatum kunnen stellen. Bijv: voor 1 augustus 2005 laten weten of ze ja of nee bij Ajax willen blijven. Nee, dan helpen we je een andere club te vinden. Ja, ok, dan teken je bij.

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » wo jan 18, 2006 5:12 pm

DUs het is een onverklaarbaar iets dat we elk jaar dezelfde clubs op de bovenste plaatsen terugvinden? Jullie laten het bij elke post meer als een soort variant op dobbelen klinken
I think I lost my fucking headache

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » wo jan 18, 2006 5:13 pm

Lucas schreef:dus we kunnen Wouters, Adriaanse, Olsen, Koeman en Blind eigenlijk alleen maar een gebrek aan gelukkig toeval verwijten?
Dat zeg ik niet, een goede td en een goede trainer zijn heel belangrijk. Je kunt alleen niet alles plannen. Ajax heeft alles gewonnen, terwijl de club traditioneel zwak wordt geleid. Je hebt uitstekend geleide clubs die weinig winnen. Er zit een grote geluks/toevalsfactor bij.
Het stinkt aan alle kanten!

Neefkens
Erelid
Berichten: 579
Lid geworden op: di sep 24, 2013 12:42 pm

Bericht door Neefkens » wo jan 18, 2006 5:14 pm

Knap hè ?? :D

Ik zei toch ook "randvoorwaardelijk kun je dingen doen", maar daar ben je er nog niet mee. Anders stond AJAX altijd bovenaan. :sad:

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » wo jan 18, 2006 5:17 pm

Natuurlijk heb je de uitslag van een individuele wedstrijd niet in de hand. Maar als Ajax degradeert is dat een kwestie van wanbeleid en niet van toeval. Net zo goed dat je zonder goed beleid niet structureel een topclub blijft. Daarom is feyenoord feitelijk een hele periode topclub af geweest en dreigt onze club nu hetzelfde te gebeuren..Heeft niets met toeval te maken..
I think I lost my fucking headache

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » wo jan 18, 2006 5:17 pm

Ajax heeft alleen veel gewonnen door de opleiding. Zonder de opleiding hadden we nooit zulke goede spelers gehad waardoor er dus ook nooit zulke goede buitenstaanders waren gekomen. PSV is altijd goed geleid. Bij PSV is de geluksfactor minimaal.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » wo jan 18, 2006 5:26 pm

Bertje schreef:Bij PSV is de geluksfactor minimaal.
PSV presteert nu zo goed dankzij Cocu. Cocu wilde eigenlijk bij Barcelona blijven. Foutje van het management daar, PSV profiteert. ;)

Een goede opleiding is fijn, maar het gaat om de speler die het verschil maakt. Cruijff werd tegenover De Meer geboren, Van Basten koos voor Ajax. Dat geluk moet je hebben.

Zoals Neef al zegt, je kunt alleen de randvoorwaarden scheppen. Denken dat je alles in de hand hebt getuigt van zelfoverschatting.
Het stinkt aan alle kanten!

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » wo jan 18, 2006 5:28 pm

Maar die spelers kozen ook voor Ajax omdat Ajax een goede reputatie had qua opleiden.

Plaats reactie