Kasper Dolberg

Spelers die deel hebben uitgemaakt van de Ajaxselectie

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40621
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Kasper Dolberg

Bericht door Marillion » di aug 02, 2016 8:25 pm

Demosthenes schreef:
Zet Ferry de Haan 25 minuten lang in een warming-up neer of bijvoorbeeld Alexander Östlund en geef ze zeeën aan tijd en ruimte... ze zullen nog steeds geen knikker raken.
Geen idee, maar wie gaat er 25 minuten naar zitten kijken?
Nou, ik moet eerlijk zeggen dat ik in die tijd wel een liefhebber was van het spel van Ferry de Haan. Daar kon ik echt wel 25 minuten naar kijken hoor. Zeker tegen Ajax. :smile-ajax.gif:

Wat Dolberg betreft. We moeten die jongen dit seizoen de tijd geven om zich verder te ontwikkelen. Vorige week maakte hij gelijk een doelpunt. Misschien lukt dat woensdag weer en helpt hij Ajax een ronde verder. Maar het gaat ook nog wel een paar keer tegenzitten.

De vraag is echt wat Ajax met de spitspositie gaat doen. Komt er nog een spits bij en hoe moeten we Cassierra nu zien, centrumspits of toch een vleugelspeler? Mede afhankelijk van die vraag weten we of Dolberg 1e, 2e of 3e keuze is. Hij moet in principe wekelijks spelen en daarvoor moet hij minimaal 2e keuze zijn. Anders kan hij beter minuten maken bij Jong Ajax maar dat is zonde als je ziet hoe hij nu al mee kon spelen.
Nil volentibus arduum

Mano
Berichten: 15121
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Kasper Dolberg

Bericht door Mano » wo aug 03, 2016 9:30 am

stel hij trapt er 2 a 3 in vanavond en speelt volwassen.

Hebben we dan nog een spits nodig die hem overtreft?
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Kasper Dolberg

Bericht door Demosthenes » wo aug 03, 2016 9:38 am

Gery Vink is naar eigen zeggen veel bezig geweest met Kasper Dolberg. De jeugdtrainer vertelt in de
nieuwe Voetbal International over het eerste jaar van de Deen bij Ajax.

'De eerste maanden was Kasper echt geniaal', weet Vink nog. 'Hij zat nog in het ritme van de Deense competitie en liet fantastische dingen zien. Kasper maakte acties waaraan je kon zien dat het een talent uit de buitencategorie is. Zo heeft hij met de bal aan de voet een extra versnelling binnen een versnelling in huis. Ik zag balaannames waarmee hij direct kon door voetballen. Als een verdediger wild kwam inglijden wipte hij de bal precies op tijd op, je zag zijn kopkracht en balvastheid, zijn harde schot. Ik was serieus onder de indruk. Na de winterstop ging zijn niveau wat omlaag. De vermoeidheid begon op te spelen, hij kreeg last van pijntjes.'

Toch had Vink ook zijn handen vol aan de spits, die soms wat laconiek en stil overkwam. 'In het begin zag je dat soms
op het veld in zijn houding terug. Dan kon het spel zomaar twintig minuten aan hem voorbijgaan. En opeens deed hij dan weer iets geniaals. Op dat vlak heb ik meerdere keren de confrontatie met Kasper gezocht. Het gemakzuchtige wat er soms in sloop, moest eruit. En ik heb hem aangegeven dat hij uit zijn schulp moest kruipen. Dat waren, bij wijze van spreken, grotere aandachtspunten dan zijn voetbaltalent. Want dat laatste heeft hij van nature. Zijn debuut in het eerste elftal is een goede nieuwe prikkel voor Kasper. In de A-­junioren ging het hem door zijn kwaliteiten soms te makkelijk af. Op de training van de A­-selectie en in De Arena wordt hij optimaal uitgedaagd.
https://www.ajaxshowtime.com/article/bi ... BxYLJQa.97
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Kasper Dolberg

Bericht door Cruijff » wo aug 03, 2016 9:48 am

Marillion schreef:
Demosthenes schreef:
Zet Ferry de Haan 25 minuten lang in een warming-up neer of bijvoorbeeld Alexander Östlund en geef ze zeeën aan tijd en ruimte... ze zullen nog steeds geen knikker raken.
Geen idee, maar wie gaat er 25 minuten naar zitten kijken?
Nou, ik moet eerlijk zeggen dat ik in die tijd wel een liefhebber was van het spel van Ferry de Haan. Daar kon ik echt wel 25 minuten naar kijken hoor. Zeker tegen Ajax. :smile-ajax.gif:
Ja ik zag ferry de haan tegen Ajax altijd graag spelen. :smile-ajax.gif:

En tja Demo, als je kaartjes voor Feyenoord-Ajax hebt en aan jouw kant op de tribune is F bezig met hun warming-up en op de tribune ben je omringd door schuimbekkende kakkerlakken... dan ga je toch maar de warming-up kijken.
Mano schreef:stel hij trapt er 2 a 3 in vanavond en speelt volwassen.

Hebben we dan nog een spits nodig die hem overtreft?
Dan zou ik geneigd te zijn om de woorden die Louis van Gaal in 1994 bezigde (de 'wij hebben Dolberg' quote stond nota bene exact zo op de voorpagina van AD Sportwereld).
Nadat de Braziliaanse Ronaldo definitief voor PSV koos zei Van Gaal direct: 'Maakt niet uit, wij hebben Kluivert.'

Je moet als club die vooruit wil juist je zwakke plekken verbeteren, niet je betere talenten in de ontwikkeling blokkeren door nog meer concurrenten voor veel geld te halen. Dat een spits van 9 miljoen of van 11 miljoen bij Ajax slaagt is maar zeer de vraag.

Dus met een deel van dit geld moet je een betere linksback binnenhalen én nog een buitenspeler want die kunnen we zeker wel gebruiken.

De Dominee
Berichten: 5747
Lid geworden op: zo okt 06, 2013 3:12 pm
Locatie: Alkmaar

Re: Kasper Dolberg

Bericht door De Dominee » wo aug 03, 2016 10:58 am

Mano schreef:stel hij trapt er 2 a 3 in vanavond en speelt volwassen.

Hebben we dan nog een spits nodig die hem overtreft?
Lastig. Zeker met Cassiera achter de hand ook nog. Dolberg zal het geen seizoen volhouden op topniveau, maar ze kunnen elkaar eventueel afwisselen. Net als Kluivert en Kanu ooit. Die hadden echter nog wel Ronald de Boer als derde (meer ervaren) optie en die optie werd veel gebruikt.

Eerst vanavond maar eens afwachten.
All pigs are equal but some pigs are more equal than others.

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: Kasper Dolberg

Bericht door Ajaciedjuh » wo aug 03, 2016 11:22 am

Wie had kunnen denken dat we onze hoop op Kasper moeten zetten. :blush.gif:

Voorin hebben we echt versterking nodig, willen we dit jaar overal meedoen. Maar liever een klasbak op de flanken erbij, dan het 'moeten kopen van een spits' en dan een matige spits aankopen. Versterk dan je elftal op een aantal andere plaatsen, als daar wel haalbare opties zijn (linksback, creatieve middenvelder en buitenspeler).
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Kasper Dolberg

Bericht door Cruijff » wo aug 03, 2016 11:27 am

Ajaciedjuh schreef:Wie had kunnen denken dat we onze hoop op Kasper moeten zetten. :blush.gif:

Voorin hebben we echt versterking nodig, willen we dit jaar overal meedoen. Maar liever een klasbak op de flanken erbij, dan het 'moeten kopen van een spits' en dan een matige spits aankopen. Versterk dan je elftal op een aantal andere plaatsen, als daar wel haalbare opties zijn (linksback, creatieve middenvelder en buitenspeler).
Ja dat zei ik al Freundliche Freund. :smile-ajax.gif:

Maar hoezo is het zo verrassend dat je bij Ajax een deel van je hoop zet op tieners die je zelf (deels) hebt ontwikkeld? Dat is bij Ajax vaak niet anders geweest.

Sommigen vergeleken hem met Kluivert, tja... voor een deel gaat het op, voor een deel is dat wel een enorme uitzondering. Hoeveel 18-jarigen zullen in een debuutseizoen al met een Champions League beker in de handen hebben gestaan? En ook nog eens nadat ze zelf in de finale de winnende hebben gescoord... I rest my case.

Maar Dolberg is inmiddels al de nodige maanden ouder, ik meen zo'n 9 maanden ouder, dan Kluivert in augustus 1994 was. Hij is fysiek sterk en lijkt een aantal dingen te kunnen die onder meer Siggie en Milik nu nog niet beheersen en waarschijnlijk nooit aan zullen leren.

Een linksback en nog een goede buitenspeler hebben dus een hogere prioriteit dan nóg een spits!

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: Kasper Dolberg

Bericht door Ajaciedjuh » wo aug 03, 2016 11:59 am

Cruijff schreef: Een linksback en nog een goede buitenspeler hebben dus een hogere prioriteit dan nóg een spits!
Ja dat zei ik al Freundliche Freund. :smile-ajax.gif:

:ajaxsmiley.gif: , we zijn het eens. :smile-ajax.gif:
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Mano
Berichten: 15121
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Kasper Dolberg

Bericht door Mano » wo aug 03, 2016 1:19 pm

gezien de opstelling ligt de fundering van 7 miljoen startgeld CL in de handen van een 18jarige met 1 wedstrijd in de hoofdmacht,


maar, hé.. no pressure! :blush.gif:
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Kasper Dolberg

Bericht door Cruijff » wo aug 03, 2016 4:14 pm

Mano schreef:gezien de opstelling ligt de fundering van 7 miljoen startgeld CL in de handen van een 18jarige met 1 wedstrijd in de hoofdmacht,


maar, hé.. no pressure! :blush.gif:
CL levert tussen de 11 en 14 miljoen euro op, want ik ga er niet vanuit dat Ajax in de groepsfase op 0 punten blijft steken.

Wat betreft de binnenlandse concurrentie betreft en 'de strijd om financiële armkracht' is het effect zelfs nog een stuk groter omdat een flink deel van het potje geld dat wij eventueel mislopen direct bij PSV op de bankrekening wordt gestort.

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Kasper Dolberg

Bericht door InnerHarbour » wo aug 03, 2016 4:27 pm

Mochten ze hier doorheen komen moeten ze nog een wedstrijd en tegen een heel wat sterkere tegenstander.
YNWA

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Kasper Dolberg

Bericht door Cruijff » wo aug 03, 2016 4:35 pm

InnerHarbour schreef:Mochten ze hier doorheen komen moeten ze nog een wedstrijd en tegen een heel wat sterkere tegenstander.
In ieder geval moet je deze tegenstander uitschakelen dan ben je in ieder geval zeker van EL en moet je kijken of er uit de (ongeplaatste) volgende voorronde tegenstander een opponent uit de pot komt rollen waar je tegen kunt mazzelen.

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Kasper Dolberg

Bericht door InnerHarbour » wo aug 03, 2016 4:37 pm

EL is al moeilijk zat voor Ajax maar ik ben het met je eens dat het wel leuk zou zijn als ze erin terecht konden komen. Het geld kunnen ze natuurlijk ook goed gebruiken armlastige club. :hypocrite.gif:
YNWA

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Kasper Dolberg

Bericht door Cruijff » wo aug 03, 2016 4:44 pm

InnerHarbour schreef:EL is al moeilijk zat voor Ajax maar ik ben het met je eens dat het wel leuk zou zijn als ze erin terecht konden komen. Het geld kunnen ze natuurlijk ook goed gebruiken armlastige club. :hypocrite.gif:
Klopt :hypocrite.gif: als, samen met Bayern München, enige club in Europa die aan eigen geld genoeg pegels op de bankrekening heeft staan om Higuain te kopen kunnen we wel weer wat miljoenen erbij gebruiken. :hypocrite.gif:

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Kasper Dolberg

Bericht door Demosthenes » do aug 04, 2016 10:26 am

Uit een artikel over Dolberg.
Flemming: 'Hij heeft altijd aan de buitenkant gespeeld en dan was links zijn beste positie. Dan kon hij naar binnen komen en hard schieten.'
https://www.ajaxshowtime.com/article/ho ... Yv5cimt.97

Waarom dan die Colombiaan als linksbuiten opstellen, een plaats waar hij waarschijnlijk nog nooit heeft gespeeld (in 4-3-3)?
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

wimpey
Berichten: 51687
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Kasper Dolberg

Bericht door wimpey » do sep 26, 2019 11:32 am

De nog-mods worden slordig. :hypocrite.gif:

Slotje?
Kritiek neemt toe op 'toerist' Dolberg: "Het interesseert hem niks"

26 September 2019 12:05
Afgelopen weekend was er nog lof voor Kasper Dolberg, die op zaterdag scoorde tegen Dijon. Een aantal dagen later is die stemming behoorlijk omgeslagen, na de 3-1 nederlaag van Nice tegen AS Monaco.

Het tijdschrift France Football noemde de oud-Ajax-spits dinsdag onzichtbaar. "Op papier zag de aanval van Nice er goed uit met Dolberg, Claude-Maurice, Ounas en Atal, maar alleen laatstgenoemde leek op momenten het verschil te kunnen maken. Dolberg werd nooit gevonden, vaak stond hij op een eiland in de spits."

Van de lokale krant Nice-Matin kreeg Dolberg samen met verdediger Malang Sarr het laagste cijfer: een 2. "Hij voegde helemaal niets toe", schreef het dagblad. Analist Pierre Ménès van Canal+ was al snel klaar met de Deense spits. "Dolberg doet me denken aan een toerist uit Nederland aan de Côte d'Azur. Hij speelde niets klaar en leek te denken: hier heb ik in ieder geval weinig concurrentie."

"Met zo'n houding lijkt het alsof het hem allemaal niets interesseert en ik stoor me daaraan", sloot Ménès af. In zijn Ajax-periode werd Dolberg ook steevast neergezet als ijskonijn, die niet bepaald veel emotie toonde. Zaterdag krijgt Dolberg kans op revanche als Lille op bezoek komt bij Nice.

Lionel
Berichten: 47052
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Kasper Dolberg

Bericht door Lionel » do sep 26, 2019 11:34 am

Zo jammer he. Zoveel talent.
IK GELOOF!!!!!!

wimpey
Berichten: 51687
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Kasper Dolberg

Bericht door wimpey » do sep 26, 2019 12:01 pm

Lionel schreef:Zo jammer he. Zoveel talent.
Ja. Het lijkt z'n passie niet.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47855
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Kasper Dolberg

Bericht door peter » do sep 26, 2019 12:18 pm

Hij gaat door op de ingeslagen weg. :hypocrite.gif:

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13698
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: Kasper Dolberg

Bericht door Jinne » di dec 06, 2022 5:03 pm

Na de winterstop waarschijnlijk naar Hoffenheim. Bij Sevilla niet uit de verf gekomen, maar dat gold voor vrijwel iedereen daar dit seizoen.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Gesloten