Jan Vertonghen

Spelers die deel hebben uitgemaakt van de Ajaxselectie

Moderator: mods

Rutger
Berichten: 215
Lid geworden op: wo nov 02, 2011 2:13 pm
Locatie: Assen

Re: Jan Vertonghen

Bericht door Rutger » di mei 01, 2012 8:47 pm

Jan de Grote
Uitgegeven: 1 mei 2012 08:41
Laatst gewijzigd: 1 mei 2012 08:41
Alsof het afgesproken werk was: zowel Voetbal International als Elf Voetbal legde verdediger Jan Vertonghen op de snijtafel. Kennelijk werd op twee redacties tegelijk de behoefte gevoeld om de kwaliteit en tekortkomingen van deze Ajax-verdediger te vangen in cijfers.
© ProShots

Door Auke Kok

Daardoor weten we dat Vertonghen 73,48 procent van zijn duels wint; van zijn kopduels liefst 81,85 procent. En dat de Belgische centrumverdediger tegen FC Groningen elf keer naar voren ging en tegen De Graafschap zestien keer, waarvan zes keer zonder bal.

Ik ben nooit zo van die cijfers, ze pretenderen een objectiviteit die nauwelijks waar te maken is. Om wat te noemen: een speler die strooit met breedtepassjes lijkt al snel beter dan iemand die risico’s neemt, en verdedigers zijn mathematisch gesproken altijd beter dan aanvallers. Pogingen om te scoren mislukken nu eenmaal vaker dan ze slagen.

Niet zo verwonderlijk dus dat de cijferaars van Elf negen verdedigers in de top tien van ‘beste’ eredivisiespelers zetten. De enige aanvaller, als tiende geplaatst, is Renato Ibarra van Vitesse - wiens percentage van gewonnen duels (62,64) hem tot de beste aanvaller van de eredivisie bestempelt. Tja.

En los van dit alles: als er één speler is bij wie je geen getallen nodig hebt om te laten zien wat er aan de hand is, dan wel de Jan Vertonghen van de laatste maanden. De sinds kort 25-jarige Belg is veel scherper dan een half jaar geleden en wint vrijwel alle duels met gemak.

Dat gemak, daar gaat het mij om. Het laat zich niet kwantificeren, je merkt het gewoon, je ziet zijn ontspannen uitzwaaiende armen na een balverovering, gevolgd door een voorwaarts geplaatste bal.

Pijnlijk

Alleen al aan dat loshangen van die armen zie je dat Vertonghen het naar de zin heeft. Dat het allemaal een beetje te gemakkelijk gaat. Dat je denkt, Jan is aan een nieuwe uitdaging toe.

Denkend aan Jan Vertonghen zie ik hem de middenlijn oversteken met de bal, om dan, alsof hij zich verveelt, een paar tegenstanders te passeren. Soms is het haast pijnlijk.

Tegenstanders die als vliegen van zijn lijf afstuiteren, dat is toch geen gezicht? Het gebeurde meer dan eens - en steeds vaker.

Ook erg: Vertonghen die met een paar schijnbewegingen de achterlijn haalt, een voorzet geeft waar een goal uitkomt en dan emotieloos terugloopt. Kennelijk stelde het niets voor, in zijn ogen, morgen weer een dag.

Nu hij zo domineert, valt pas op hoe lang hij is; zijn 189 centimeters komen nu pas goed tot hun recht. 189 centimeter is een lengte voor topcompetities.

Prikkels

Zondag schiep Jan de Grote er behagen in om de bal, die hij net had veroverd van FC Twente-speler Ola John, langs Roberto Rosales te spelen met een pirouetje. Had ook normaal gekund, maar dit was schijnbaar leuker. Daarna nog een pirouetje. Pas daarna ging de bal naar voren.

Indruk: Vertonghen zoekt extra prikkels, hij wil het spannend houden. Jan de Grote verlangt naar duels met andere groten. Je hebt geen trainerscursus nodig om dat te zien. En geen zakjapanner om het aan te tonen.
http://www.nusport.nl/auke-kok/2799436/jan-grote.html

Column over Jan Vertonghen die ik eigenlijk wel typerend vond voor hem. Is hier in Nederland uitgespeeld, als een geboren leider zal hij het bij een club als Arsenal echt wel gaan maken.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23236
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Jan Vertonghen

Bericht door Cruijff » di mei 01, 2012 8:51 pm

Maar wie garandeert dat hij volgend seizoen niet wederom een hele serie zo slap speelt als hij afgelopen jaar maanden achtereen heeft gedaan...?

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41212
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Jan Vertonghen

Bericht door Marillion » di mei 01, 2012 8:54 pm

Inderdaad. We moeten nu ook niet doorslaan. Hij heeft in de tweede seizoenshelft een belangrijke rol gespeeld maar in het eerste gedeelte was hij veelal niet thuis.

Trekt hij de lijn van de afgelopen weken door dan is hij absoluut basisspeler maar de Vertonghen van pak 'm beet Utrecht uit zit vermoedelijk gewoon op de bank.
Nil volentibus arduum

Lionel
Berichten: 47687
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Jan Vertonghen

Bericht door Lionel » di mei 01, 2012 9:54 pm

Had ook wel te maken met de opstelling.
IK GELOOF!!!!!!

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Jan Vertonghen

Bericht door Demosthenes » di mei 01, 2012 10:37 pm

Jan zijn vriendin heeft een goede baan in een theater. Volgens mij is dit ook een issue, omdat zij niet naar het buitenland wil.
Londen lijkt mij dan de perfecte stad om je verder te bekwamen, Arsenal of de Spurs zullen vast en zeker voor een goede baan in een theater kunnen zorgen, een die goed staat op je cv. Lukt dat niet, dan is er nog geen probleem, Winston Bogarde vloog op een gegeven moment (bijna iedere dag) naar de training in Londen.

Een pirouette? Als middenvelder deed hij dat vaak.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: Jan Vertonghen

Bericht door Ajaciedjuh » wo mei 02, 2012 5:56 am

Telegraaf: Spurs willen Vertonghen. Overigens voor minder dan 10 miljoen. Ik zou hem dan houden. Minimaal 12-15 (incl. Bonussen) voor deze klasbak.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Lionel
Berichten: 47687
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Jan Vertonghen

Bericht door Lionel » wo mei 02, 2012 7:45 am

Demosthenes schreef:
Jan zijn vriendin heeft een goede baan in een theater. Volgens mij is dit ook een issue, omdat zij niet naar het buitenland wil.
Londen lijkt mij dan de perfecte stad om je verder te bekwamen, Arsenal of de Spurs zullen vast en zeker voor een goede baan in een theater kunnen zorgen, een die goed staat op je cv. Lukt dat niet, dan is er nog geen probleem, Winston Bogarde vloog op een gegeven moment (bijna iedere dag) naar de training in Londen.

Een pirouette? Als middenvelder deed hij dat vaak.
Retourtje London 100 pond per dag. Weeksalaris 50.000 pond.. Tja!
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
ferry
Berichten: 3088
Lid geworden op: ma dec 01, 2003 1:36 pm
Locatie: Ireland

Re: Jan Vertonghen

Bericht door ferry » wo mei 02, 2012 9:44 am

Ajaciedjuh schreef:Telegraaf: Spurs willen Vertonghen. Overigens voor minder dan 10 miljoen. Ik zou hem dan houden. Minimaal 12-15 (incl. Bonussen) voor deze klasbak.
Dat is niet zo eenvoudig denk ik. Om te beginnen is 10 miljoen Euro niet verkeerd natuurlijk voor een speler uit de Eredivisie met een contract wat nog slechts voor 1 jaar loopt.

Als je je hand overspeelt in de onderhandelingen en een transfer naar de Premier League afketst, dan zit je ook met een teleurgestelde speler, want het lijkt erop dat de clubs waar Jan graag heen wil ook daadwerkelijk langskomen. Dan is de kans groot dat we in het nieuwe seizoen de Vertonghen van voor de winterstop weer gaan zien. Dan heb je én geen miljoenen van de transfer op de bank, én een speler die niet optimaal presteert.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41212
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Jan Vertonghen

Bericht door Marillion » wo mei 02, 2012 10:00 am

Mee eens. Kijk, we hoeven 'm niet voor een fooi te laten lopen. Dat snapt Jan ook wel. Maar ik denk wel dat een transfer nu voor beide partijen goed is. Wij een zak met geld en Jan een nieuwe uitdaging.

En het is nu eenmaal zo dat een verdediger doorgaans wat minder zal opbrengen dan een aanvaller. Ik verwacht dat het uiteindelijk wel ergens rond de 10 miljoen zal zijn. Wat meer was natuurlijk mooi geweest maar dat zit er dan kennelijk niet in.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Jan Vertonghen

Bericht door jabu » wo mei 02, 2012 3:45 pm

Meester verkoper Blind is er natuurlijk niet meer....!

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Jan Vertonghen

Bericht door Demosthenes » wo mei 02, 2012 4:06 pm

Bracht Vermaelen € 10 miljoen + een maximale bonus van € 2 miljoen op (plaatsing CL) of was het 12 + 2 = € 14 miljoen maximaal?

Krijgt Ajax nog ieder jaar geld van RM (plaatsing bepaalde ronde CL, als ik me het goed herinner), omdat zoiets is afgesproken bij de verkoop van KJH?
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

wimpey
Berichten: 52151
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Jan Vertonghen

Bericht door wimpey » wo mei 02, 2012 5:45 pm

Jabu schreef:Meester verkoper Blind is er natuurlijk niet meer....!

En meester aankoper Blind gelukkig ook niet meer!

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Jan Vertonghen

Bericht door jabu » wo mei 02, 2012 5:49 pm

En Sturkenschurk ook niet meer! Maar dat heeft niets met Vertonghen te maken!

Scherrer
AT Toto winner 10/11
Berichten: 7359
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 12:53 am
Locatie: Amsterdam

Re: Jan Vertonghen

Bericht door Scherrer » wo mei 02, 2012 5:54 pm

Jawel, Jantje is namelijk steeds beter gaan spelen sinds Sturkentafel is vertrokken!
***

Gebruikersavatar
beelzebub
Berichten: 7511
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:53 pm
Locatie: Almere

Re: Jan Vertonghen

Bericht door beelzebub » wo mei 02, 2012 11:57 pm

Ik weet dat je voorzichtig moet zijn met tv beelden omdat die weleens gespiegeld zijn, maar draagt Jantje z'n sokken nou verkeerd om? Er staat toch een R en een L op. :ajaxsmiley.gif:

http://www.ajaxshowtime.com/hoofdnieuws ... -weer.html
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

wimpey
Berichten: 52151
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Jan Vertonghen

Bericht door wimpey » do mei 03, 2012 5:53 pm

Scherrer schreef:Jawel, Jantje is namelijk steeds beter gaan spelen sinds Sturkentafel is vertrokken!
Heel Ajax loopt als een tiet sinds Blind en Sturkenbuurt weg zijn.

Ik draag JV bij deze voor als 'groot Ajacied' btw. 2 keer op rij captain van kampioensploeg en hij is enorm belangrijk gebleken. Z'n body lingo na de winterstop was top! En z'n spel aan de bal ook. :biggthumpup.gif:

Valerius
Berichten: 170
Lid geworden op: za sep 17, 2011 10:07 am
Locatie: Amsterdam

Re: Jan Vertonghen

Bericht door Valerius » do mei 03, 2012 7:22 pm

Ik hoop echt dat hij naar een topclub kan, heeft Jan wel verdiend. Tottenham is een beetje onder zijn niveau, vind ik.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 48034
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Jan Vertonghen

Bericht door peter » do mei 03, 2012 7:26 pm

Mee eens. Spurs is erg gaaf, maar geen topclub. City, Chelsea en United zijn dat wel.

Gebruikersavatar
Jesse
Berichten: 17713
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 7:36 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Jan Vertonghen

Bericht door Jesse » do mei 03, 2012 8:00 pm

Kan Vertonghen dat aan? Wereldvent, een leider en goed aan de bal, maar verdedigend niet top. Het zal mij benieuwen of hij gaat slagen aan de top.
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 48034
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Jan Vertonghen

Bericht door peter » do mei 03, 2012 8:14 pm

Vind een Luiz of Cahill bij Chelsea niet veel beter. Vertonghen zou bij City ook maar zo naast een Kompany kunnen voetballen. Bij United is er geen plaats voor Vertonghen. Verdedigend valt er sowieso een boel aan te merken op de centrale verdedigers bij een club als Chelsea en City.

Spurs en Arsenal zijn subtoppers. Word je met hangen en wurgen een keer derde mee, maar is dat dan zo spannend?

Alexander
Berichten: 8593
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 5:19 pm

Re: Jan Vertonghen

Bericht door Alexander » do mei 03, 2012 10:31 pm

Ik ga Jan echt vreselijk missen. Al vaak gezegd, maar ik vind hem echt een leuke gozer. Een echte Ajacied en iemand die echt van Amsterdam is gaan houden. De enige selectie (vooruit, misschien ook nog met Siem) waar ik persoonlijk wat mee heb. Hij is ook echt een leider van het elftal, een jongen die altijd het voortouw neemt.

Jan, ik gun je het allerbeste en hoop je nog vaak in Amsterdam en hopelijk ooit bij Ajax terug te zien!

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Jan Vertonghen

Bericht door Demosthenes » do mei 03, 2012 11:03 pm

Zal hem ook missen, maar de stap naar een Engelse (sub-)topper is logisch, want de Nederlandse competitie is geen graadmeter, stelt te weinig voor. Technisch kan hij trouwens in de top voetballen, laten we voor hem hopen dat hij die stap over een paar jaar kan maken, is goed voor de Ajax-opleiding.

De eerste keer Jan V? Moet in 2000 zijn geweest, de dag van de vuurwerkramp in Enschede (het nieuws op de weg terug, vandaar dat ik me dat nog herinner) en Ajax had toen een groot internationaal toernooi voor onder 14 (of 15?) Er was een "Ajax international", met Kenneth Vermeer in het doel (een paar Mexicanen, spelers uit Peru, een Chinees en vooral spelers van Germinal) en centraal in de verdediging een lange, beetje slungelachtige linkspoot die in Germinal speelde, dat moet Jan V. geweest zijn.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Gebruikersavatar
beelzebub
Berichten: 7511
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:53 pm
Locatie: Almere

Re: Jan Vertonghen

Bericht door beelzebub » do mei 03, 2012 11:16 pm

En hij was ook de man/jongen die na een blessurebehandeling de bal teruggaf door 'm in het doel te schieten van Cambuur te schieten. Jep hebbes, check ook die andere namen: http://www.youtube.com/watch?v=qtnSCL2oGHU

En natuurlijk de man die toonde een echte winnaar te zijn door niet te verzaken toen hij met RKC tegen Ajax voetbalde.
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Jan Vertonghen

Bericht door Demosthenes » do mei 03, 2012 11:29 pm

En hij was ook de man/jongen die na een blessurebehandeling de bal teruggaf door 'm in het doel te schieten van Cambuur te schieten. Jep hebbes, check ook die andere namen: http://www.youtube.com/watch?v=qtnSCL2oGHU
Waarna Cambuur niet begreep dat ze vanaf de aftrap zo door konden lopen om te scoren.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

wimpey
Berichten: 52151
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Jan Vertonghen

Bericht door wimpey » vr mei 04, 2012 7:49 pm

beelzebub schreef: En natuurlijk de man die toonde een echte winnaar te zijn door niet te verzaken toen hij met RKC tegen Ajax voetbalde.
De toenmalige trainer gaf de voorkeur aan waste of space Roger boven Vertonghen. Dan vraag je om problemen.

Ik zou voor Spurs gaan. Wanneer je het daar goed doet, komt Chelsea / Milan / Madrid vanzelf. En Vertonghen lijkt me ook geen type dat in Manchester gaat zitten. Die wil in London wonen.

Plaats reactie