Engeland en Schotland

Serie A en B, Primera Division, Premier League, Champions League en UEFA cup

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Engeland en Schotland

Bericht door Marillion » vr mei 13, 2022 9:26 am

Rechtszaak War of the WAG’s - dag 2
Voetbalvrouw Rebekah Vardy barst in rechtbank in tranen uit: ’Walgelijk misbruik’
....
Wat zou een rechter bij een zaak als deze nou denken? Dat vraag ik me echt af. Ben je met allerlei idealen in dat vak gestapt en krijg je twee van deze exemplaren met dit kansloze verhaal voor je neus.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Engeland en Schotland

Bericht door 999 » za mei 14, 2022 9:07 am

90 MINUTEN VERWIJDERD VAN EEUWIGE ROEM
Onder leiding van Giovanni van Bronckhorst heeft Rangers FC vleugels gekregen in de Europa League. De Schotten spelen in de finale van dat toernooi tegen Eintracht Frankfurt.

FOTO’S REUTERS & GETTY IMAGES

REPORTAGE Op bezoek bij Rangers-coach Giovanni van Bronckhorst in aanloop naar bijzondere finale
Met een buitengewoon knappe reeks die leidde tot een plek in de Europa League-finale tegen Eintracht Frankfurt, heeft Rangers FC uit Glasgow het Schotse voetbal weer internationaal op de kaart gezet. Giovanni van Bronckhorst (47), de hoofdtrainer en oud-speler van The Gers, wordt alom geprezen als de architect achter het succes. Niet voor de eerste keer staat de Rotterdamse prijzenpakker op het punt om een onmogelijke missie te voltooien.

door Steven Kooijman

Het bezoek uit Nederland heeft om meerdere redenen mazzel, grijnst de taxichauffeur als hij zijn zwarte bolide vanuit Glasgow Airport de motorway richting de Schotse hoofdstad opstuurt. „Het is droog én ik ben nog in het land. Maandag neem ik het vliegtuig naar Sevilla. Hopelijk wil de misses, mijn vrouw, een paar dagen waarnemen op de taxi.”

Heel Schotland, althans het protestantse deel, is in de ban van de niet voor mogelijk gehouden internationale zegetocht van Rangers Football Club. In de Europa League-finale wacht Eintracht Frankfurt, de ploeg die onder meer FC Barcelona elimineerde. De eindstrijd vindt plaats in Estadio Ramon Sanchez Pizjuan. Oftewel: in Sevilla.

En dus verkeren de supporters van Rangers op de avond van het thuisduel met Ross County, een week voor de finale, al in Spaanse sferen. Zoveel wordt al snel duidelijk in en rond Ibrox Park, de roemruchte thuishaven van de club die tien jaar geleden wegens een astronomische schuldenlast werd teruggezet naar de Derde Divisie. Door de luidspeakers schalt Y Viva España. Niet de versie van Imca Marina, maar de originele Engelstalige vertolking van Sylvia Vrethammar welteverstaan. Het blijkt een lekkere meezinger.

Overal en nergens worden rond het stadion Rangers-artikelen verkocht. Nieuw in het assortiment: de Rangers-sombrero. De strooien hoed vindt gretig aftrek. Ook bij de erehaag van de vorige week overleden materiaalman Jimmy Bell ligt er eentje, tussen alle bloemen, sjaals en vlaggen. Vlakbij de krans die Giovanni van Bronckhorst samen met aanvoerder James Tavernier en clublegende John Greig ter nagedachtenis aan Bell heeft neergelegd. „Dan is Jimmy er straks in Sevilla toch nog een beetje bij”, zegt een jongen van een jaar of zestien. Ja, het joch gaat ook naar Sevilla. „Er komt een gigantische volksverhuizing op gang”, belooft hij. „We gaan met honderdduizend man naar Spanje, ook al hebben we slechts 9.500 kaartjes gekregen. Thanks to Gio and his lads.”

Van Bronckhorst zelf kan amper bevatten wat de Europese krachttoer allemaal teweegbrengt in de stad die hij zo goed kent. „Volgens mij zouden ze daar moeiteloos een stadion met 300.000 man kunnen vullen”, zegt hij een dag na de 4-1 zege op Ross County, in de luwte van het Rangers Training Centre. Hij oogt ontspannen, Gio, zoals hij dus ook in Schotland liefkozend wordt genoemd.

Van Bronckhorst, werkend in een beroepsgroep waar stress en prestatiedrang de boventoon voeren, heeft alle reden om goed in zijn vel te steken. „Het betekent heel veel voor mij dat ik met Rangers in de finale sta”, zegt hij. „Als speler heb ik titels en cups mogen winnen en als coach van Feyenoord ben ik natuurlijk ook succesvol geweest. Maar nu krijg ik de kans om met Rangers prijzen te winnen. Dat doet me echt wel wat. Eerlijk gezegd ben ik gewoon vereerd dat ik de finales mag spelen.” Voor de goede orde: Rangers staat drie dagen na ’Sevilla’ ook in de Schotse bekerfinale, tegen Hearts uit Edinburgh.

De reden waarom het hem beroert? „Nou ja, niet heel veel managers van Rangers hebben een Europese finale mogen spelen. En slechts eentje heeft hem gewonnen.” Willie Waddell luidde zijn naam, de man die Rangers in 1972 in Barcelona naar de eindzege in de Europa Cup 2 leidde. Op de dag af bijna vijftig jaar geleden.

Uitgerekend in Camp Nou, het stadion van de club waar Van Bronckhorst zelf als speler furore maakte. Met Barcelona won Gio in 2006 in Parijs als speler zijn grootste prijs: de Champions League. Hij had een unieke band met zijn toenmalige coach Frank Rijkaard. „Ik heb onder veel coaches mogen werken, maar Rijkaard heb ik het hoogst zitten. Ik denk dat zijn stijl van werken, zijn karakter en gedrag, de manier hoe hij het voetbal benaderde, het meest overeenkomt met de persoon en trainer die ik ben geworden.”

Die persoonlijkheid is misschien wel het belangrijkste wapen van Van Bronckhorst, beaamt Roy Makaay een paar uur later in Café Parma, een Italiaans restaurant in de hippe wijk West End. Makaay is samen met Dave Vos één van de twee Nederlandse assistenten van Van Bronckhorst. „Zijn rust is zijn grootste kracht”, vindt Makaay. „Hij is een gentleman, zo komt hij ook over. Zo duidelijk als hij naar ons is, zo duidelijk is hij ook naar de groep. Dat wordt door alle partijen als zeer prettig ervaren. Zijn rust straalt over op de spelers, die hebben daar gewoon écht profijt van. Dat zie ik elke dag weer.”

En die spelers stegen onder de vleugels van hun manager zienderogen boven zichzelf uit, versloegen clubs die met budgetten kunnen werken waar ze op Ibrox niet eens van durven dromen, zoals de Duitse topclubs Borussia Dortmund en RB Leipzig. Makaay: „Maar dat is en blijft de charme van het voetbal. Maar ik geef toe: toen wij in november onze contracten tekenden, konden we niet bedenken dat we in mei in de Europa League-finale zouden staan.”

Eerder op de dag had Van Bronckhorst woorden van gelijke strekking laten vallen. Net als de bejubelde landstitel met Feyenoord in 2017 blijkt de succesvolle Europese campagne van Rangers geen mission impossible. Van Bronckhorst ziet uiteraard overeenkomsten met de successen die hij als coach van Feyenoord behaalde: „Het is lang geleden dat Rangers in een Europese finale stond, zoals de titel met Feyenoord de eerste in achttien jaar was.”

Net als in Rotterdam ging aan zijn Schotse job een mooie droom vooraf. „Ik hou ervan om een bepaald doel in gedachten te hebben. Noem het een droom. En ik droomde er in november van om met Rangers de Europa League te winnen. Weinig mensen gaven ons in november een kans dat we de finale zouden bereiken. Het bewijst dat je met de juiste mentaliteit en spirit iedere tegenstander kunt verslaan. Daar geloof ik heilig in en dat hebben we gedaan. Daar ben ik vreselijk trots op. We zijn één wedstrijd verwijderd van eeuwige roem.”

Rangers liet zich in de Europa League geen moment van de wijs brengen, zelfs niet door de dood van de mateloos populaire Jimmy Bell. Makaay: „Het is ongelooflijk knap hoe Gio dat gemanaged heeft. Toen we op dinsdagochtend op de club kwamen, kregen we het slechte nieuws te horen. Dat hakte er, twee dagen voor de return met Leipzig, enorm in bij de groep. Gio heeft het iedereen toen op zijn eigen manier laten verwerken. Niks hoefde die dag, niets moest. Sommigen gingen een rondje lopen, anderen haalden mooie herinneringen op, zoals dat dan gaat. Op de ochtend van de wedstrijd hebben we een krans neergelegd bij het stadion.”

Het is achteraf moeilijk te bewijzen of de handelswijze van Van Bronckhorst beslissend is geweest voor de 3-1 zege op de Duitsers, goed voor de historische finaleplaats. „Dat zullen we nooit weten”, zegt Makaay. „Maar zelden heb ik een team zo vastberaden het veld zien betreden als vorige week donderdag. En ik heb heel wat meegemaakt in mijn carrière, maar de beleving in het stadion, de ontlading na het laatste fluitsignaal, was ongekend. De trots, de verbijstering en de uitzinnige vreugde van de supporters vergeet ik mijn leven niet meer. ”

Het mooiste moment vond echter plaats in de kleedkamer van Rangers, waar een uitgelaten feeststemming heerste. Makaay, met kippenvel op zijn armen: „Gio, met een glas in zijn handen, vroeg of de muziek even kon worden uitgezet. Iedereen was muisstil toen hij het woord nam. Hij droeg de overwinning op aan Jimmy, waarna we met zijn allen op hem hebben geproost.”
De T.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Engeland en Schotland

Bericht door Marillion » zo mei 15, 2022 8:43 am

Ziyech mocht gisteren nog even invallen en een penalty binnenschieten tijdens de strafschoppenserie. Maar geen FA Cup voor Hakim want Liverpool won. Ik ben benieuwd wat hij gaat doen. Bij Chelsea lijkt een basisplaats te ver weg. Een mooi contract is leuk maar hij zal toch wekelijks willen spelen. Een andere PL club?

Liverpool gaat de landstitel denk ik missen maar verder zijn ze toch weer de nodige prijzen aan het verzamelen. Klopp heeft het daar geweldig voor elkaar.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Engeland en Schotland

Bericht door 999 » zo mei 15, 2022 9:39 am

Mwah, als wij er 3 spelers mochten ruilen met hun 3 spelers dan hadden wij het ook heel goed voor elkaar en zouden wij ook een hele goeie gooi naar de ( o.a ) Champions L. finale hebben gedaan denk ik zo ..

Halen effe een speler in de winterstop, Díaz
De club betaalde 45 miljoen euro aan Porto, dat door bonussen kon oplopen tot 60 miljoen.
Zet Klopp bij Willem II en hij wordt voortijdig ontslagen .. :smallgrin.gif:

Lionel
Berichten: 47046
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Engeland en Schotland

Bericht door Lionel » zo mei 15, 2022 9:48 am

999 schreef:
zo mei 15, 2022 9:39 am
Mwah, als wij er 3 spelers mochten ruilen met hun 3 spelers dan hadden wij het ook heel goed voor elkaar en zouden wij ook een hele goeie gooi naar de ( o.a ) Champions L. finale hebben gedaan denk ik zo ..

Halen effe een speler in de winterstop, Díaz
De club betaalde 45 miljoen euro aan Porto, dat door bonussen kon oplopen tot 60 miljoen.
Zet Klopp bij Willem II en hij wordt voortijdig ontslagen .. :smallgrin.gif:
Hij is niet door toeval bij Liverpool uitgekomen he. Maar ik snap je punt. Liverpool wordt ieder jaar sterker. Al bewijzen clubs als United, Arsenal, Spurs en Everton dat ieder jaar beter voetbal spelen niet een vanzelfsprekendheid is.

Het zegt niet alles en ergens is zo een vergelijking ook niet eerlijk maar ik las dus dat Everton de afgelopen jaren netto meer heeft uitgegeven dan Liverpool....
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Engeland en Schotland

Bericht door Marillion » zo mei 15, 2022 9:48 am

Het helpt inderdaad wel als je zo'n budget en spelersgroep hebt. Dat is duidelijk.

Maar Klopp heeft met die club wel de stap gezet van wel winnen naar niet winnen. Daar mag hij de credits wel voor krijgen.Er zijn genoeg clubs met een zak geld die niets presteren. En hij is dus niet ingestapt in een succesverhaal dat al helemaal stond.
Nil volentibus arduum

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Re: Engeland en Schotland

Bericht door Frank » zo mei 15, 2022 10:06 am

Marillion schreef:
zo mei 15, 2022 9:48 am
Maar Klopp heeft met die club wel de stap gezet van wel winnen naar niet winnen.
:confused.gif: :smallgrin.gif:
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Engeland en Schotland

Bericht door Marillion » zo mei 15, 2022 10:08 am

Euh...goedemorgen. :drecul.gif:

Andersom dus. :blush.gif:
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 22997
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: Engeland en Schotland

Bericht door raymon » zo mei 15, 2022 10:09 am

Lionel schreef:
999 schreef:
zo mei 15, 2022 9:39 am
Mwah, als wij er 3 spelers mochten ruilen met hun 3 spelers dan hadden wij het ook heel goed voor elkaar en zouden wij ook een hele goeie gooi naar de ( o.a ) Champions L. finale hebben gedaan denk ik zo ..

Halen effe een speler in de winterstop, Díaz
De club betaalde 45 miljoen euro aan Porto, dat door bonussen kon oplopen tot 60 miljoen.
Zet Klopp bij Willem II en hij wordt voortijdig ontslagen .. :smallgrin.gif:
Hij is niet door toeval bij Liverpool uitgekomen he. Maar ik snap je punt. Liverpool wordt ieder jaar sterker. Al bewijzen clubs als United, Arsenal, Spurs en Everton dat ieder jaar beter voetbal spelen niet een vanzelfsprekendheid is.

Het zegt niet alles en ergens is zo een vergelijking ook niet eerlijk maar ik las dus dat Everton de afgelopen jaren netto meer heeft uitgegeven dan Liverpool....
Dat komt vooral omdat Liverpool duur verkocht heeft volgens mij.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Engeland en Schotland

Bericht door 999 » zo mei 15, 2022 10:26 am

Marillion schreef:
zo mei 15, 2022 10:08 am
Euh...goedemorgen. :drecul.gif:

Andersom dus. :blush.gif:
Geef maar toe, mee zitten zingen met het Euro Songfestival tot in de late uurtjes :smallgrin.gif:

Lionel
Berichten: 47046
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Engeland en Schotland

Bericht door Lionel » zo mei 15, 2022 12:47 pm

raymon schreef:
zo mei 15, 2022 10:09 am
Lionel schreef:
999 schreef:
zo mei 15, 2022 9:39 am
Mwah, als wij er 3 spelers mochten ruilen met hun 3 spelers dan hadden wij het ook heel goed voor elkaar en zouden wij ook een hele goeie gooi naar de ( o.a ) Champions L. finale hebben gedaan denk ik zo ..

Halen effe een speler in de winterstop, Díaz

Zet Klopp bij Willem II en hij wordt voortijdig ontslagen .. :smallgrin.gif:
Hij is niet door toeval bij Liverpool uitgekomen he. Maar ik snap je punt. Liverpool wordt ieder jaar sterker. Al bewijzen clubs als United, Arsenal, Spurs en Everton dat ieder jaar beter voetbal spelen niet een vanzelfsprekendheid is.

Het zegt niet alles en ergens is zo een vergelijking ook niet eerlijk maar ik las dus dat Everton de afgelopen jaren netto meer heeft uitgegeven dan Liverpool....
Dat komt vooral omdat Liverpool duur verkocht heeft volgens mij.
Ze hebben onder andere Coutinho voor goed geld verkocht.

Hoewel zo een statistiek niet alles zegt natuurlijk, geeft het wel aan dat het beleid bij Liverpool goed is de afgelopen jaren. Spelers worden op tijd verkocht (Coutinho) en er wordt waarde gecreëerd op het veld. Bij Everton gebeurt dat allemaal niet.

Zo een cijfer zegt natuurlijk niet alles omdat de topclubs eerder in staat zijn om spelers transfervrij binnen te halen en/of hoge salarissen te betalen voor spelers met een aflopend of kortlopend contract.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Engeland en Schotland

Bericht door 999 » zo mei 15, 2022 1:00 pm

Kunnen een elftal veel langer bij elkaar houden met al dat geld :) ..

Lionel
Berichten: 47046
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Engeland en Schotland

Bericht door Lionel » zo mei 15, 2022 1:07 pm

999 schreef:
zo mei 15, 2022 1:00 pm
Kunnen een elftal veel langer bij elkaar houden met al dat geld :) ..
Dat is zeker waar. Maar dat kan een Spurs ook. En een Everton.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Engeland en Schotland

Bericht door 999 » zo mei 15, 2022 1:25 pm

Lionel schreef:
zo mei 15, 2022 1:07 pm
999 schreef:
zo mei 15, 2022 1:00 pm
Kunnen een elftal veel langer bij elkaar houden met al dat geld :) ..
Dat is zeker waar. Maar dat kan een Spurs ook. En een Everton.
Zeker, maar ik had het dan ook meer over t.o.v. de " mindere " landen zoals Nederland.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Engeland en Schotland

Bericht door 999 » do mei 19, 2022 9:46 pm

Everton veilig, van een 0 - 2 naar 3 - 2 winst gevochten ..

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33767
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Engeland en Schotland

Bericht door Duke » vr mei 20, 2022 8:48 am

Speelt Donny daar nog wel eens?
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Engeland en Schotland

Bericht door 999 » vr mei 20, 2022 8:59 am

Volgens mij is ie een tijdje geblesseerd geweest ( Bovenbeenblessure ) , liep gisteren wel warm maar viel niet in ...

Gebruikersavatar
Liberty
Berichten: 12766
Lid geworden op: vr okt 10, 2003 3:33 pm
Locatie: Ergens in Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Engeland en Schotland

Bericht door Liberty » vr mei 20, 2022 9:11 am

En de man die Everton richting de rand van de afgrond heeft geduwd krijgt het straks voor het zeggen in Eindhoven. :smallgrin.gif:

Hopelijk krijgt hij de kans in het gemoedelijke Brabant om bij PSV die klus wel helemaal te klaren.
Tijd voor iets nieuws.

wimpey
Berichten: 51682
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Engeland en Schotland

Bericht door wimpey » vr mei 20, 2022 9:30 am

Duke schreef:
vr mei 20, 2022 8:48 am
Speelt Donny daar nog wel eens?
Onze huidige toppers moeten effe met Donny, Klaassen, Haller en Ziyech gaan babbelen: hoe leuk het in Engeland is, wanneer je Ajax gewend bent.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Engeland en Schotland

Bericht door 999 » vr mei 20, 2022 10:20 am

wimpey schreef:
vr mei 20, 2022 9:30 am
Duke schreef:
vr mei 20, 2022 8:48 am
Speelt Donny daar nog wel eens?
Onze huidige toppers moeten effe met Donny, Klaassen, Haller en Ziyech gaan babbelen: hoe leuk het in Engeland is, wanneer je Ajax gewend bent.
Ze zullen niet luisteren ben ik bang ... :smallgrin.gif:

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11922
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Engeland en Schotland

Bericht door Zuidema » vr mei 20, 2022 10:38 am

wimpey schreef:
vr mei 20, 2022 9:30 am
Duke schreef:
vr mei 20, 2022 8:48 am
Speelt Donny daar nog wel eens?
Onze huidige toppers moeten effe met Donny, Klaassen, Haller en Ziyech gaan babbelen: hoe leuk het in Engeland is, wanneer je Ajax gewend bent.

https://www.youtube.com/watch?v=fVuSYUN ... rt_radio=1

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Engeland en Schotland

Bericht door 999 » vr mei 20, 2022 10:46 am

:smallgrin.gif:

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Engeland en Schotland

Bericht door Marillion » vr mei 20, 2022 5:28 pm

999 schreef:
vr mei 20, 2022 8:59 am
Volgens mij is ie een tijdje geblesseerd geweest ( Bovenbeenblessure ) , liep gisteren wel warm maar viel niet in ...
Klopt, had een basisplaats tot hij geblesseerd raakte volgens mij. Al volg ik Everton niet wekelijks.

Hij zal de komst van Ten Hag met interesse hebben gevolgd. Toch een trainer waar hij goede herinneringen aan zal hebben. Al geeft dat uiteraard geen garanties.
Nil volentibus arduum

Ajax Rules
Berichten: 31180
Lid geworden op: do jul 22, 2004 9:15 pm

Re: Engeland en Schotland

Bericht door Ajax Rules » za mei 21, 2022 1:13 pm

Duke schreef:
vr mei 20, 2022 8:48 am
Speelt Donny daar nog wel eens?
Zou dit eventueel nog een optie zijn voor Ajax?

Sommigen hier zijn hem als een Klaassen 2.0 die het vooral van zijn aanvallende loopacties moet hebben. Maar anderen vinden juist dat hij te veel diep ging en ook goed als een all-round middenvelder kan spelen. Heeft in de jeugd op met de punt naar achteren gespeeld.
Socialisme is afgunst vermomd als mededogen, opgelegd met tirannie in de kleren van tolerantie.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Engeland en Schotland

Bericht door 999 » za mei 21, 2022 1:16 pm

Natuurlijk niet, die hoopt nu op een kans omdat EtH bij M.U. zit.

Plaats reactie