Afrika-cup 2008

Serie A en B, Primera Division, Premier League, Champions League en UEFA cup

Moderator: mods

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » ma jan 21, 2008 12:43 pm

Marillion schreef:Er zijn nogal eens afrikaanse spelers die eerst in Frankrijk of België belanden en daarna pas doorbreken bij grotere clubs. Daar moeten wij tussen kunnen zitten.
De meeste spelers van de grote Afrikaanse voetballanden hebben de stap naar Europa al gemaakt, vrees ik. Begrijp me niet verkeerd hoor, ik ga ook aandachtig kijken, maar normaal gesproken scout een expert zijn gebied niet tijdens de Africa Cup, Copa America of het EK.

Verder zitten er natuurlijk wel interessante spelers tussen (die bv. bij een klein Europees team spelen), maar tussen deze selecties moet je altijd maar hopen dat ze aan serieuze speeltijd toekomen.
Marillion schreef:Wat een club als Beveren heeft gedaan ging wel erg ver. Die haalden gewoon een heel elftal op. Maar eerlijk is eerlijk. Er zaten toch wel een paar aardige spelers tussen.
Beveren had dan ook niet iets wat ook maar leek op een jeugdopleiding, lijkt mij.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40929
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Bericht door Marillion » ma jan 21, 2008 1:07 pm

Beveren was bijna failliet. Toen sloten ze een overeenkomst met een fransman die een voetbalschool had in Ivoorkust. Zo kwam er een halve selectie hun kant op om op die manier de overstap te maken naar Europa. De details weet ik er zo uit mijn hoofd niet meer van. Maar zij speelden toen wedstrijden in België met 10 of 11 Ivorianen in hun ploeg.

Volgens mij verdiende de overeenkomst niet direct de schoonheidsprijs maar er zaten wel een aantal behoorlijk goede spelers tussen.
Nil volentibus arduum

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » ma jan 21, 2008 1:14 pm

Absoluut. Maar Ajax zal, godzijdank, nooit een blik buitenlanders opentrekken, omdat het ook rekening moet houden met de toekomstige Ajax I-spelers uit de jeugd.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40929
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Bericht door Marillion » ma jan 21, 2008 1:17 pm

Dat moeten we ook zeker niet willen. Maar het feit dat een club als Beveren, met wat voor een constructie dan ook, in staat was om een aantal topspelers naar die armoedige competitie te trekken geeft aan dat er mogelijkheden liggen.
Nil volentibus arduum

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » ma jan 21, 2008 4:14 pm

Bij Marokko lopen nog wel wat interessante jongens rond, maar dat Namibië kan er geen klote van. Straks om 18:00 Nigeria-Ivoorkust, dus daar ga ik wel even voor zitten.

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » ma jan 21, 2008 6:04 pm

Damn it. Opstellingen gemist. Iemand enig idee waar ik ze terug kan vinden?

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47895
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » ma jan 21, 2008 6:49 pm

Ik ben er bij voor de 2e helft!

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » ma jan 21, 2008 6:51 pm

Het is vast een gezellige boel bij dat Chelsea. :aai.gif:

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47895
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » ma jan 21, 2008 7:03 pm

Het was allemaal al weer goed tussen Mikel en Kalou zie ik.

Ik ben er klaar voor!

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » ma jan 21, 2008 7:04 pm

Toch raar dat je met opzet op je clubgenoot gaat staan.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47895
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » ma jan 21, 2008 7:06 pm

Ik schakelde pas in de rust in, dus ik heb/had geen flauw idee wat er aan de hand was.

Drogba net alweer met een heerlijke touch na een lange bal van achteruit. Staan wel een paar mensen waar je van kunt genieten, zeg.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » ma jan 21, 2008 7:06 pm

Ja, dat is inderdaad raar. Wie van de twee wilde naar Juve?
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47895
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » ma jan 21, 2008 7:25 pm

Kalou met de 1-0 voor die Elfenbeinküste. Mooie goal.

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » ma jan 21, 2008 7:26 pm

Hij had werkelijk nog geen bal goed geraakt, maar zet zo wel even vier Nigerianen te kijk.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47895
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » ma jan 21, 2008 7:27 pm

Thomas schreef:Hij had werkelijk nog geen bal goed geraakt, maar zet zo wel even vier Nigerianen te kijk.
Inderdaad. Hopelijk gebeurt er nu wat, want ik verveelde me dood.

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » ma jan 21, 2008 7:30 pm

Het lijkt wel alsof de traagste drumbeat het tempo aangeeft. Het ontzettend stroperige veld helpt overigens ook niet.

Gebruikersavatar
Hoeladans
Berichten: 3019
Lid geworden op: za aug 06, 2005 9:12 am

Bericht door Hoeladans » ma jan 21, 2008 7:31 pm

Wie is die speler aan de rechterkant nou? Op z'n shirt staat Keita nr.18 maar volgens de commentator is het Siake Tiene(heeft nr 17)

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » ma jan 21, 2008 7:38 pm

De nummer 18 van Ivoorkust? Keita.

Wat is die Kolo Touré toch een geweldenaar, hè. Wordt zelden genoemd in het rijtje beste centrumverdedigers van dit moment, maar hoort er absoluut thuis. :worshippy.gif:

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47895
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » ma jan 21, 2008 7:45 pm

Nigera kan mij niet bekoren. Hebben werkelijk waar niets laten zien vanavond.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47895
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » ma jan 21, 2008 7:51 pm

Daar had de 2-0 ook nog moeten vallen, Kalou.

Afgelopen. Snel vergeten deze pot.

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » ma jan 21, 2008 7:54 pm

Peter schreef:Nigera kan mij niet bekoren. Hebben werkelijk waar niets laten zien vanavond.
Is ook niet zo gek met van die dravertjes als Martins en Yakubu voorin. Sowieso doet iedere selectie qua individuele kwaliteit onder voor Ivoorkust.

Marokko was vandaag wel aardig, maar had een tegenstander van niets. Die Soufian Alloudi, die een hattrick maakte, loopt nog steeds in Marokko te ballen. Zal na dit toernooi wel naar een club in Frankrijk gaan.

Gebruikersavatar
generaal
Berichten: 7500
Lid geworden op: ma jan 30, 2006 12:43 pm

Bericht door generaal » ma jan 21, 2008 9:01 pm

Ivoorkust heeft de meeste sterren, maar gaat de Cup niet winnen. Ik hou het op Ghana of Egypte.

Gebruikersavatar
martijn401
Berichten: 2595
Lid geworden op: wo jan 28, 2004 11:23 am

Bericht door martijn401 » di jan 22, 2008 12:32 pm

‘Ik heb het moeilijk gehad met Foppe’

INTERVIEW, Van onze verslaggever Willem Vissers
gepubliceerd op 22 januari 2008 02:47, bijgewerkt op 02:47

ACCRA - Toeschouwers waarderenfrivoliteiten van debutant in openingsduel Afrika Cup.

Als voetballer is hij verhuisd van een vaderland naar een moederland. Quincy Owusu-Abeyie (21), de voormalige wervelwind van Jong Oranje, laat het nu stormen op de flanken van Ghana.

De soms bijna contemplatieve stilte in de Nederlandse bus, op weg naar een interland, is vervangen door gospelzang en gebed. De Black Stars zingen op melodieën uit de luidsprekers. ‘Stap voor stap leer ik de liederen kennen.’

De kolkende, met 2-1 gewonnen openingswedstrijd van de Afrika Cup tegen Guinee was zijn debuut voor Ghana. Vader, moeder en vriendin zaten op de tribune, benieuwd naar de verrichtingen van de in Amsterdam geboren en getogen Quincy voor zijn nieuwe moederland. ‘Zo zeggen Ghanezen dat: it’s your motherland.’

Bij zijn eerste optreden voor het grote publiek van Oranje, tegen Japan tijdens het jeugd-WK van 2005 in Nederland, was hij een relatief onbekende aanvaller uit de tweede garnituur van Arsenal. Een troetelkind in de dop.

In Ghana was hij tot zondag onbekend. Het publiek reageerde soms verrukt op zijn rushes en frivoliteiten. ‘Ik ben blij dat we thuis spelen. Iedereen kent me in één keer. Maar ik móet goed zijn. Stel dat ik een slecht toernooi speel, dan zeggen de mensen: wat moeten we met die Quincy?

‘Mijn vader was voor de wedstrijd erg nerveus. Ik zei: pa, maak je geen zorgen. Het komt goed. Mijn moeder belde ook nog: Quincy, alsjeblieft* Ik zei: mama, mama, rustig aan. Zelf was ik niet zenuwachtig.’

De keuze voor Ghana, toegestaan dankzij de regel dat Quincy overstapte van een jeugdploeg naar een A-elftal van het land van zijn tweede nationaliteit, heeft zijn gedachten lang bepaald. De keuze vloeide voort uit onvrede.

‘Eerst belde ik bondscoach Foppe de Haan. Hij gaf mij niet het gevoel dat ik zou meedoen aan het EK van vorig jaar. Daarna heb ik mijn beslissing genomen.’ Zelfs als hij was geselecteerd of een keer door Van Basten was opgeroepen voor de A-ploeg, was de twijfel gebleven. ‘Ghana wilde me graag hebben. Ik voelde me meteen welkom.’

Hij is verzeild geraakt in een andere wereld, waarin de selectie de Ghanese taal Twi spreekt, die hij leerde van zijn ouders.

Tijdens het trainingskamp in Abu Dhabi werd hij ceremonieel gedoopt als teamlid, toen zijn ploeggenoten hem overgoten met water. ‘En we bidden veel.’ De ene keer gaat een moslim voor in gebed, dan een christen. ‘Het spreekt me aan, hoewel het nieuw voor me is. Bij het Nederlands elftal deed iedereen zijn eigen ding, hier doen we het met zijn allen.’

Het hotel is na de zege op Guinee een zoete inval met pers, familie en vrienden. ‘In Nederland wordt alles zo serieus genomen, met tal van regels. Hier zijn ook regels, maar je hebt meer vrijheid. Het is relaxt.’ Welke aanpak beter is, daarover velt hij geen oordeel. Hij weet alleen dat hij zich thuis voelt in Ghana.

‘Ik heb het moeilijk gehad met Foppe. Ik had vaker moeite met het Nederlands elftal. Dat was al zo in de ploeg tot 15 jaar, met bondscoach Gullit. Ik was het eigenlijk allemaal een beetje zat.’ Maar de jongeman die weg moest bij Ajax en een nieuwe kans kreeg bij Arsenal, noemt zich geen lastige jongen. ‘Pfffff.’

Bondscoach Le Roy zegt dat hij moet doen wat hij goed kan, dat hij met zijn snelheid een verdediging kapot kan spelen. ‘We moeten Quincy meer voeren’, zei teamgenoot Sulley Muntari tijdens de rust. Dat vindt hij een mooi geluid.

‘Bij Jong Oranje was het altijd: Quincy maakt de actie om de actie. Hij is een circusact. Het is nooit goed in Nederland, het is nooit goed.’

Quincy was tot de Afrika Cup pas twee keer in Ghana geweest. Eerst toen 12 was, met zijn ouders. Daarna met Kerst 2006. Vrienden brachten hem in contact met de bond, die hem tijdens een diner vroeg voor de nationale ploeg.

De Haan had ook kritiek op zijn stap van Arsenal naar Spartak Moskou. ‘Ik heb me daar niets van aangetrokken. Zo gaat het nu eenmaal in voetbal. Het was helemaal niet moeilijk, die stap. Ik ben ook naar Arsenal gegaan toen ik 16 was.’

Hij speelde overigens weinig in Moskou, maar hij leerde in mentaal opzicht en ontmoette landgenoot Kingston van Lokomotiv, die hem warm maakte voor de Ghanese ploeg. ‘Hij zei altijd: Quincy, kom toch voor Ghana spelen.’ Kingston is nu zijn kamergenoot.

Quincy is door Spartak uitgeleend aan Celta de Vigo, uit de tweede divisie van Spanje. Hij ziet de Afrika Cup ook als visitekaartje, hoewel het eerst en vooral gaat om de winst. ‘Hier verliezen is anders dan in Nederland. Ik denk dat we veel problemen krijgen als we het toernooi niet winnen.
volkskrant

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13341
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door Nihad » di jan 22, 2008 1:11 pm

Marokko! :headbang.gif:
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47895
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » di jan 22, 2008 6:56 pm

Ruststand: Egypte - Cameroon 3-0. Zie net de hoogtepunten en die Zidan laat zich eventjes gelden, zeg. Sodeju.

Plaats reactie