Let's kick racism out of football

Serie A en B, Primera Division, Premier League, Champions League en UEFA cup

Moderator: mods

Plaats reactie
FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Let's kick racism out of football

Bericht door FlaFlu » di nov 06, 2007 1:52 pm

Ik kwam gisteravond deze rapportage tegen van ESPN van voor het WK 2006. De problemen in Italië zijn hier vast wel bekend, maar ik wil toch even de aandacht vestigen op de vreselijke situatie in Spanje. Spelers als Samuel Eto'o en Carlos Kameni worden regelmatig vernedert door de de supporters van de tegenpartij en zelfs de eigen supporters, zoals te zien is in het filmpje.

Ik vond de wat uitgebreidere clip van de uitwedstrijd van Barcelona bij Real Zaragoza ontroerend, zoals Eto'o daar vol onbegrip staat. Hij wijst op een gegeven moment zelfs naar Alvaro van Real Zaragoza, om aan te geven hoe idioot die racisten bezig zijn. Wat mij betreft zijn spelers als Marc Zoro en Samuel Eto'o helden en is het schandalig dat hen door de scheidsrechter bijna gesommeerd werd om op het veld te blijven staan. Dit was één van de walgelijkste dingen die ik ooit bewust heb zien gebeuren tijdens een voetbalwedstrijd. Racisten die spelers tot op het bot kwetsen en het voetbal een slechte naam geven, terwijl niemand iets doet. Hopelijk stappen alle spelers, leden van de technische staff en het arbitrale duo ook van het veld wanneer het weer zo ver komt.
Dat niemand iets deed is wel typerend voor het voetbal in Spanje. De bond verschuilt zich achter van alles en nog wat en deelt vervolgens piet lullige boetes uit. Zelfs (ex-) bondscoaches als Javier Clemente en Luis Aragones lieten zich racistisch uit voor het oog van de hele wereld. Ook zij kwamen er met een kleine boete vanaf. Racism in Spanish football.

Ik vraag me wel eens af hoe ik zou reageren als ik racistische spreekkoren zou horen in het stadion. Aan de ene kant ben ik niet iemand die van confrontaties houdt, maar ik merk wel dat ik in het stadion sneller duidelijk durf te maken waar ik me aan erger. Wat denken jullie dat jullie zouden doen? Zouden jullie iets zeggen tegen je buurman als hij meedoet? Wat mij betreft nooit meer zo'n spandoek als bij Ajax-Auxerre, want dat was natuurlijk om je kapot voor te schamen.
Ik ben voor een totale verbanning van racisme uit het voetbal, dus ook in het geval van spelers als Di Canio, Mihajlovic en die hard supporters die zich racistisch uitlaten. Er is ook een organisatie die zich inzet voor het uitroeien van racisme in het voetbal (website). Let's kick racism out of football advertisement. Ook Thierry Henry, Ronaldinho, Rio Ferdinand en Ruud van Nistelrooij lieten van zich horen in de strijd tegen racisme, door middel van deze reclame.

Football against racism

Gebruikersavatar
Beloki
Berichten: 9154
Lid geworden op: vr okt 31, 2003 10:17 pm

Bericht door Beloki » di nov 06, 2007 2:10 pm

Geen dommer volk dan racisten. Ik zou de ogen uit mijn kop schamen als ik langs een schreeuwende racist zat. Maar of ik hem zou hoeken weet ik niet, of ik daar genoeg held voor ben. Tenzij heel het vak zich tegen hem of hen keert.
´Hey Pistolero, there is no I in TEAM!´ Lance, 27/07/09

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34401
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » di nov 06, 2007 2:11 pm

Ik vind dat 'n wedstrijd gestaakt moet worden na herhaaldelijk racistisch gedrag...
Ik vind dat suppoosten betrokkenen moeten aanspreken...en dat de club maatregelen dient te nemen...
Ik spreek mensen aan; tenzij het echt linkmiechels zijn, maar dan ga ik naar degene die orde moet handhaven...
Ik snap ook voor geen ene meter dat bij clubs racistische vertoningen als British Movement vlaggen of handje hooghouden geoorloofd worden...

Het komt volgens mij overal voor...Zelfs in de mooie, kleine, 'gezellige' Goffert hoor ik af en toe dat er gesproken wordt over walgelijke oerwoudgeluiden...al wordt daar ook op gereageerd, lees ik...

Het zijn altijd minderheden...en vele handen maken werk licht, zeg maar...

Nee dan Sankt Pauli... bijv. :00001741.gif:

Plaats reactie