Aankomend eind aan transfersysteem?

Serie A en B, Primera Division, Premier League, Champions League en UEFA cup

Moderator: mods

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Aankomend eind aan transfersysteem?

Bericht door InnerHarbour » do dec 19, 2013 11:50 am

Zeux schreef:Wat Tampa bewees - en daar ging het mij uiteindelijk om - is dat het systeem dat een speler de eerste zes MLB-jaren 'gewoon' onder contract staat een team de mogelijkheid geeft om met goede draftpicks en met jonge spelers over meerdere jaren een team te bouwen dat een 'contender' is. Inmiddels draait TB steeds behoorlijk mee in de AL East (veruit de sterkste divisie in de hele MLB). Afgelopen seizoen tweede en de Wild CArd. Met al jarenlang een magere (tot zeer magere) payroll. Het kàn dus. Daar ging het mij om.
Leuk maar daarvoor moet je eerst 10 jaar absoluut laatste worden in het MLB om zo’n farm te krijgen. Bij hoeveel markten kan je dat flikken en nog steeds fans binnenkrijgen? Neem je eigen Mets, dach et nie. Hoe gaat het met Tampa over een jaar of 5 als al die pitching uitgegooid is, gaan ze dan van voren af aan beginnen? Ook Tampa zal iets moeten verzinnen om meer geld te genereren. Het zal uit TV- gelden moeten komen aangezien er bitter weinig mensen interesse hebben om naar die Dome te gaan.

BTW, wist je al dat ieder team dit jaar 27 miljoen extra krijgt, ESPN en Fox hebben een nieuw contract met MLB afgesloten dat ze het echt geeft op een paar wedstrijden per week. Zouden we iets ervan in de payroll’s zien of verdwijnt het zo in de zakken van de eigenaar?

Zeux schreef:Oakland A's zijn ook een voorbeeld. Winnen laatste twee jaar AL West van financiële powerhouses als Angels en Rangers. Kijk je naar hun win-loss vergeleken met de hele AL, dan hebben ze in 2013 maar één winstwedstrijd minder dan Boston (96 om 97). Daarna komt Detroit met 93 winstpartijen. Dus ook ten opzichte van de hele AL scoren de A's heel goed.
Billy Beane is een tovenaar maar ook hij kan de A’s niet in de WS toveren.

Oakland heeft behoefte aan geld en niet zo’n klein beetje ook. Oakland is een stad met een grote arme zwarte bevolking 36 %. Niet direct de doelgroep van het baseball. Oakland wil niet voor niets naar San Jose waar er een nieuw ballpark voor ze gebouwd wordt. Ook een totaal andere bevolkingsopbouw daar. Maar 4 % is van Afrikaanse afkomst, 30% zijn Hispanics, 27% is van Aziatische oorsprong en ik schat 35% blank. Kijk dan krijg je hele andere cijfers wat betreft de toeschouwersaantallen, die gaan omhoog vliegen.

Het is best wel interessant om te kijken wat Beane met een 150 miljoen payroll kan doen.
YNWA

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Aankomend eind aan transfersysteem?

Bericht door InnerHarbour » do dec 19, 2013 12:06 pm

beelzebub schreef:Iemand het boek Moneyball of de daarop gebaseerde film gezien over de A's? Over hoe je tegen de stroom in scout (op basis van statistieken) en zo een winnend team kan neerzetten.
Bijna alles is gebaseerd op het OBP (on base percentage) van een speler. Hoe vaak iemand op het honk komt, hoe doet er niet toe. Heb je 9 spelers met een hoog OBP ga je veel scoren, dat is een wetmatigheid.

Zoals Zeux al aangeeft veel nieuwe stats zoals WAR wat tegenwoordig vrij populair is. Persoonlijk vind ik het allemaal wat te ver gaan om je alleen op stats te baseren en is het voor mij beter om een speler ook daadwerkelijk in levende lijve te bekijken (hoe gedraagt hij zich aan slag, heeft een pitcher een tell enz, enz) zeg maar een combinatie van de twee. Sabermetrics, lees nerds vinden dat niet nodig. Volgens mij vinden deze nerds baseball ook niet interessant alleen de cijfertjes.
YNWA

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33480
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Aankomend eind aan transfersysteem?

Bericht door zeux » do dec 19, 2013 3:04 pm

InnerHarbour schreef:
Zeux schreef:Wat Tampa bewees - en daar ging het mij uiteindelijk om - is dat het systeem dat een speler de eerste zes MLB-jaren 'gewoon' onder contract staat een team de mogelijkheid geeft om met goede draftpicks en met jonge spelers over meerdere jaren een team te bouwen dat een 'contender' is. Inmiddels draait TB steeds behoorlijk mee in de AL East (veruit de sterkste divisie in de hele MLB). Afgelopen seizoen tweede en de Wild CArd. Met al jarenlang een magere (tot zeer magere) payroll. Het kàn dus. Daar ging het mij om.
Leuk maar daarvoor moet je eerst 10 jaar absoluut laatste worden in het MLB om zo’n farm te krijgen. Bij hoeveel markten kan je dat flikken en nog steeds fans binnenkrijgen? Neem je eigen Mets, dach et nie. Hoe gaat het met Tampa over een jaar of 5 als al die pitching uitgegooid is, gaan ze dan van voren af aan beginnen? Ook Tampa zal iets moeten verzinnen om meer geld te genereren. Het zal uit TV- gelden moeten komen aangezien er bitter weinig mensen interesse hebben om naar die Dome te gaan.

BTW, wist je al dat ieder team dit jaar 27 miljoen extra krijgt, ESPN en Fox hebben een nieuw contract met MLB afgesloten dat ze het echt geeft op een paar wedstrijden per week. Zouden we iets ervan in de payroll’s zien of verdwijnt het zo in de zakken van de eigenaar?

Zeux schreef:Oakland A's zijn ook een voorbeeld. Winnen laatste twee jaar AL West van financiële powerhouses als Angels en Rangers. Kijk je naar hun win-loss vergeleken met de hele AL, dan hebben ze in 2013 maar één winstwedstrijd minder dan Boston (96 om 97). Daarna komt Detroit met 93 winstpartijen. Dus ook ten opzichte van de hele AL scoren de A's heel goed.
Billy Beane is een tovenaar maar ook hij kan de A’s niet in de WS toveren.

Oakland heeft behoefte aan geld en niet zo’n klein beetje ook. Oakland is een stad met een grote arme zwarte bevolking 36 %. Niet direct de doelgroep van het baseball. Oakland wil niet voor niets naar San Jose waar er een nieuw ballpark voor ze gebouwd wordt. Ook een totaal andere bevolkingsopbouw daar. Maar 4 % is van Afrikaanse afkomst, 30% zijn Hispanics, 27% is van Aziatische oorsprong en ik schat 35% blank. Kijk dan krijg je hele andere cijfers wat betreft de toeschouwersaantallen, die gaan omhoog vliegen.

Het is best wel interessant om te kijken wat Beane met een 150 miljoen payroll kan doen.
Dat contract kende ik niet. Wilpons en écht investeren? You kidding?

En absoluut dat de Mets een probleem met toeschouwersaantallen hebben doordat ze al zo lang onderpresteren. Aan de andere kant is er ook het besef dat rebuilden nodig is. En daar zijn de Mets natuurlijk ook al een paar jaar mee bezig. Dat Harvey vervolgens stuk gaat is een streep door de rekening, want nu wordt 2014 waarschijnlijk ook nog niks.
Fanbase accepteert echter wel dat er opgebouwd moet worden.

Beane met een 150 miljoen payroll?

Ik ben er niet van overtuigd dat het dan wezenlijk beter gaat. Misschien als hij heel slim 2 of 3 FA's weet te kopen.
Deel van het succes is dat hij geen andere keus heeft dan 'slim' inkopen. Het geld is er niet. Dat houdt hem natuurlijk ook scherp. Anders dan de Yankees, die 30 miljoen op tafel gooien als een gozer er twee jaar achter elkaar 35 over het hek slaat.

Werkend aan dat overzichtje van de laatste elf jaar, kom ik steeds meer tot de conclusie dat 'veel geld' soms juist een handicap is. Het geeft de ruimte om gemakzuchtig voor een paar grote, individuele namen te gaan, in plaats van zorgvuldig met beperkte budgetten een evenwicht team bij elkaar te sprokkelen.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13402
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Re: Aankomend eind aan transfersysteem?

Bericht door Arthur » do dec 19, 2013 3:44 pm

Die laatste zin doet me ook erg aan het Ajax van na de beursgang denken.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Re: Aankomend eind aan transfersysteem?

Bericht door Bert » do dec 19, 2013 3:59 pm

Zeux schreef:Werkend aan dat overzichtje van de laatste elf jaar, kom ik steeds meer tot de conclusie dat 'veel geld' soms juist een handicap is. Het geeft de ruimte om gemakzuchtig voor een paar grote, individuele namen te gaan, in plaats van zorgvuldig met beperkte budgetten een evenwicht team bij elkaar te sprokkelen.
De grote vraag blijft natuurlijk hoeveel er dan voor de niet-grote namen betaald moet worden. Vijf miljoen? :smallgrin.gif:
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33480
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Aankomend eind aan transfersysteem?

Bericht door zeux » do dec 19, 2013 4:11 pm

Bert schreef:
Zeux schreef:Werkend aan dat overzichtje van de laatste elf jaar, kom ik steeds meer tot de conclusie dat 'veel geld' soms juist een handicap is. Het geeft de ruimte om gemakzuchtig voor een paar grote, individuele namen te gaan, in plaats van zorgvuldig met beperkte budgetten een evenwicht team bij elkaar te sprokkelen.
De grote vraag blijft natuurlijk hoeveel er dan voor de niet-grote namen betaald moet worden. Vijf miljoen? :smallgrin.gif:
Basissalaris ligt in MLB op volgens mij 500.000 (league minimum). Jonge spelers spelen voor dat bedrag, totdat ze recht op arbitratie hebben. Na zes jaar zijn ze 'free agent' en dan bepaalt hun waarde hun contract. Een gemiddeld FA-contract is denk ik zo'n 10-15 milj per jaar voor een jaar of vier (zeg ik uit de losse pols). Grote contracten gaan over 20+ miljoen per jaar.

Verschil is dat het geld naar de speler gaat (en diens agent :-) ), niet naar een club.

Ik geloof ook niet dat je in de MLB van die consortia hebt die spelers 'bezitten' en hen langs clubs kunnen schuiven.

Idee is dat spelers evenrediger delen in de kolossale winsten die binnen de Amerikaanse sport worden behaald.
De NFL werkt met een 'salary cap'. In de nieuwe deal die NFL in 2011 sloot, wordt gegarandeerd dan 48% van de revenuen bij de spelers terechtkomt.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Plaats reactie