Champions League 2012-2013

Serie A en B, Primera Division, Premier League, Champions League en UEFA cup

Moderator: mods

Le T.
Berichten: 5472
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:10 am

Re: Champions League 2012-2013

Bericht door Le T. » do mei 02, 2013 9:33 am

Rishi schreef:Bayern Munchen is een perfecte counterploeg. Maar het spel maken heb ik ze niet zien doen. Dit Barca is gewoon op. Ik hoop voor de spelers dat ze niet mee hoeven naar Brazilie straks.
45% balbezit toch? Ik had de laatste jaren begrepen dat balbezit houden hetzelfde is als het spel maken een aanvallend voetbal spelen.

Ik ben wel met je eens dat ze het gisteren vooral van de omschakeling moesten hebben. Maar ook als ze het spel moeten maken vind ik ze beter. Wat Bayern en ook Dortmund voor hebben op Barcelona is besluitvaardigheid. Barca gaat aldoor vanzelf terug naar een stabiele toestand van balbezit op de helft van de tegenstander, Bayern zoekt meteen een korte weg naar de goal. Die gaat dus daarin alleen al veel efficienter met balbezit om.

Dit Barca is wel zwakker dan dat van voorgaande jaren, maar de aard van de zwaktes is nog steeds hetzelfde. Geen bruikbare vleugels, geen spel met een spits, niet het fysieke duel opzoeken ín een aanval, alles over de grond, altijd de vrije man moeten zoeken en alles uiteindelijk door het midden is ook een enorme beperking. Dat bleek jaren geleden ook al een probleem, maar toen hadden ze Ovrebo nog die bij hen meedeed. Bayern moet tactisch het voorbeeld voor Ajax zijn, niet Barca.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Lionel
Berichten: 47370
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Champions League 2012-2013

Bericht door Lionel » do mei 02, 2013 9:35 am

Met dat laatste ben ik het wel eens. Alleen al omdat het spel van Barca niet te kopieren is. Ook mag Ajax af en toe wat directer zijn. Zeker omdat we de spelers niet hebben om een tegenstander helemaal kapot te spelen.
IK GELOOF!!!!!!

wimpey
Berichten: 51889
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Champions League 2012-2013

Bericht door wimpey » do mei 02, 2013 12:43 pm

Bij Bayern heeft men geleerd van seizoen 10/11. Toen werd de bal in een laag tempo oeverloos rondgespeeld op eigen helft. Zo moest het dus niét.

Een toptrainer en 2 seizoenen later staat er een voetbalmachine die zijn weerga niet kent. Pep kan zijn borst nat maken. Zal gemeten worden aan wat Heynckes heeft neergezet.

Overigens wordt Luis Suarez in de Duitse pers met Bayern in verbinding gebracht. Dortmund laat Lewandowski niet ook nog naar München vertrekken, deze zomer...

Baseman
Berichten: 12899
Lid geworden op: do okt 23, 2003 11:06 am

Re: Champions League 2012-2013

Bericht door Baseman » do mei 02, 2013 1:19 pm

Rishi schreef:Overigens is het wel heel gemakkelijk om te doen alsof Bayern zo superieur is. Bayern Munchen is gewoon een uitstekende counterploeg. Maar het spel maken kunnen of willen ze niet.
Euhm, voetbal bestaat uit meer dan 2 CL wedstrijden tegen Barca...Bayern kan zowel uitstekend counteren als uitstekend voetballen, dat maakt ze ook zo ontzettend sterk.
Daarom ben ik benieuwd naar de CL-finale.
Ik ook, al zegt het natuurlijk wel iets dat Bayern een punt of 20 voor staat op Dortmund in de competitie.
wimpey schreef:Een toptrainer en 2 seizoenen later staat er een voetbalmachine die zijn weerga niet kent.
Mee eens :biggthumpup.gif:
Al lag Heynckes vorig seizoen nogal onder vuur, ook met zijn eigen spelers.

Lionel
Berichten: 47370
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Champions League 2012-2013

Bericht door Lionel » do mei 02, 2013 1:35 pm

Dortmund heeft veel punten verloren in het eerste half jaar. Ze hebben een minder brede selectie dan Bayern Munchen en speelden in een loodzware poule in de CL.

Ik vind het jammer dat Bayern een beetje van zijn eigen geloof afstapte in de wedstrijden tegen Barca. Daarom vind ik de prestatie, zeker thuis, van Dortmund vele malen indrukwekkender.

Wimpey wilt nog weleens overdrijven want vorig jaar was het in de competitie ook niet veel met Bayern. Kregen ze toen geen 5-0 klop in de beker?
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47936
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Champions League 2012-2013

Bericht door peter » do mei 02, 2013 2:29 pm

Ik snap niet zo goed dat nu wordt gedaan alsof Bayern 'countervoetbal' speelde. Ik heb ze grote delen van de wedstrijden het spel zien maken. Al lijkt iedere Barcelona fan te denken dat het schuiven tussen Bartra, Pique, Adriano, Xavi op eigen helft synoniem staat voor het spel maken. Zo'n aanval waarbij Pique op het allerlaatste moment de bal nog tot corner kan verwerken is absoluut geniaal. Heeft helemaal niets met countervoetbal te maken. Daarnaast is Bayern ook erg goed in het verplaatsen van het spel. De breedtepass van de ene kant naar de andere kant werd veelvuldig erg goed uitgevoerd. Je kunt er voor kiezen om daar 2 minuten over te doen om zo je balbezit op te schroeven, maar dat hoeft natuurlijk niet. Barcelona kwam met dat geschuif vaak net tot de rand 16 en dan mag zo'n Adriano een schotje lossen.

Bayern overklast Arsenal, heeft weinig te duchten van een erg sterk Juventus en veegt de vloer aan met Barcelona. Voor mij ben je dan de absolute favoriet.

Lionel
Berichten: 47370
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Champions League 2012-2013

Bericht door Lionel » do mei 02, 2013 2:37 pm

Bayern zakte toch veel verder in dan normaal? Dan speel je toch automatisch meer op de counter of ben ik nou gek? Niet erg hoor. Misschien ook wel logisch. Ik vind het alleen jammer dat ze dat deden.

En ze speelden het in balbezit perfect uit. Hielden het veld heel erg groot en Barca moest wel jagen. Dan lijkt het natuurlijk al sneller alsof je wordt weggespeeld. Wat overigens ook zo was hoor. Maar een Juve koos ervoor om achterin te blijven hangen en de schade beperkt te houden. Ook een keuze.
IK GELOOF!!!!!!

Le T.
Berichten: 5472
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:10 am

Re: Champions League 2012-2013

Bericht door Le T. » do mei 02, 2013 2:41 pm

Rishi schreef:Dortmund heeft veel punten verloren in het eerste half jaar. Ze hebben een minder brede selectie dan Bayern Munchen en speelden in een loodzware poule in de CL.
Viel wel mee met die loodzware poule. Real is gewoon niet zo heel erg goed, al jaren niet. City heeft klassespelers en weet daarmee aardig wat resultaten uit te wringen in een zware competitie, maar voor de CL zijn ze nog veel te onbenullig, met name tactisch. En dan Ajax nog, dat zich al voorbaat neerlegt bij een nederlaag uit angst dat de uitslag heel groot wordt, en niet veel verder komt dan wat geschuif tussen spelers die op misschien ééntje na de top nooit zullen halen.

Die mythe dat die twee Spaanse topploegen zo waanzinnig goed zijn is toch echt helemaal doorgeprikt de laatste 2 weken. Dat moet ook implicaties hebben voor de inschatting van die poule.
Ik vind het jammer dat Bayern een beetje van zijn eigen geloof afstapte in de wedstrijden tegen Barca. Daarom vind ik de prestatie, zeker thuis, van Dortmund vele malen indrukwekkender.

Wimpey wilt nog weleens overdrijven want vorig jaar was het in de competitie ook niet veel met Bayern. Kregen ze toen geen 5-0 klop in de beker?
Wimpey doet het graag voorkomen alsof het met Van Gaal knudde was en met Heynkes allemaal ineens het voetbalwalhalla. Van Gaal heeft daar echter de knop weten om te zetten en Bayern het tijdperk van het aanvallend voetbal binnengeleid, maar daarbij zoveel kracht moeten zetten dat er wat stuk ging en een ander dat werk moest voortzetten. Dat doet Heynkes zeer verdienstelijk, en zeker gezien zijn leeftijd is het bewonderenswaardig dat hij nog een nieuw soort voetbal omarmt, maar het moeilijkste werk was al gebeurd.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Lionel
Berichten: 47370
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Champions League 2012-2013

Bericht door Lionel » do mei 02, 2013 2:54 pm

Ben het wel met je eens dat Van Gaal prima werk heeft afgeleverd in Munchen. De basis was in ieder geval gelegd.

Real Madrid is inderdaad niet zo heel erg goed :excited.gif: En Ajax legde zich zeker in Dortmund al neer bij een nederlaag. Thuis tegen City en in Engeland natuurlijk ook :drecul.gif:
IK GELOOF!!!!!!

wimpey
Berichten: 51889
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Champions League 2012-2013

Bericht door wimpey » do mei 02, 2013 3:33 pm

Rishi schreef: Wimpey wilt nog weleens overdrijven want vorig jaar was het in de competitie ook niet veel met Bayern.
Vorig seizoen moest Heynckes de rokende puinhopen van zijn voorganger wegwerken. Hij maakte toen al een CL-finalist van een ploeg die een seizoen eerder nog verloor in Cluj, tegen een erbarmelijk slecht Inter uit de CL vloog en die 20 punten achter Dortmund eindigde.

De man concentreert zich ook volledig op waar het om draait. Zijn voorganger ging liever de competentiestrijd aan met de voorzitter, hetgeen ten koste ging van het elftal.

Le T.
Berichten: 5472
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:10 am

Re: Champions League 2012-2013

Bericht door Le T. » do mei 02, 2013 5:19 pm

Rishi schreef:Real Madrid is inderdaad niet zo heel erg goed :excited.gif: En Ajax legde zich zeker in Dortmund al neer bij een nederlaag. Thuis tegen City en in Engeland natuurlijk ook :drecul.gif:
Nee, Real werd er tegen het niet zo denderende Man U doorheen gesleept door de scheidsrechter, had het uiteindelijk nog best moeilijk tegen Galadinges en ging vervolgens over de knie bij Dortmund die weigerde er een echt pak slaag van te maken. Ik vind Dortmund heel leuk voetballen, maar een wereldelftal is het ook niet, zoals menig Duitse ploeg ook al heeft ontdekt.

Dan moet je even herijken, zo goed is Real niet, en zo goed is de Spaanse top niet, zo top is Dortmund niet, zo ongelooflijk zwaar was die poule niet. 3e is alsnog heel netjes, maar de manier waarop is niet de manier waarop je aansluiting met de Europese top gaat vinden.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58989
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Champions League 2012-2013

Bericht door 999 » do mei 02, 2013 5:34 pm

wimpey schreef:
Rishi schreef: Wimpey wilt nog weleens overdrijven want vorig jaar was het in de competitie ook niet veel met Bayern.
Vorig seizoen moest Heynckes de rokende puinhopen van zijn voorganger wegwerken. Hij maakte toen al een CL-finalist van een ploeg die een seizoen eerder nog verloor in Cluj, tegen een erbarmelijk slecht Inter uit de CL vloog en die 20 punten achter Dortmund eindigde.

De man concentreert zich ook volledig op waar het om draait. Zijn voorganger ging liever de competentiestrijd aan met de voorzitter, hetgeen ten koste ging van het elftal.
Het ere lijstje als trainer van van Gaal en Heynckes verschilt echt niet zo veel hoor ...

Zo werd Jupp er eerder uit geknikkerd bij Bayern en konden ze ternauwernood degradatie voorkomen.Bij Eintracht bakte hij er niks van.Bij RM kwam ie ongelukkig binnen, maar kon vervolgens het tij ook niet keren.Over Benfica zullen we het maar niet hebben.Schalke en Borussia Mönchengladbach idem dito ..

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Re: Champions League 2012-2013

Bericht door jabu » do mei 02, 2013 9:28 pm

Rishi schreef:Overigens is het wel heel gemakkelijk om te doen alsof Bayern zo superieur is.
Het was 7-0.
Rishi schreef:Hielden het veld heel erg groot en Barca moest wel jagen.
Ik vond Barca juist opvallend tam in het jagen. Bayern was 90 minuten lang druk aan het zetten. Ook bij een 0-2 en 0-3 voorsprong. Dat was wat mij betreft ook een enorm groot verschil. Absolute klasse hoe zij dat volhielden maar ook hoe zij dat taakbewust deden.

wimpey
Berichten: 51889
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Champions League 2012-2013

Bericht door wimpey » vr mei 03, 2013 6:55 am

999 schreef: Bij RM kwam ie ongelukkig binnen, maar kon vervolgens het tij ook niet keren.
Won wel effe de CL daar...

Maar Heynckes en Van Gaal hebben als trainer idd de overeenkomst dat er sprake is van enorm hoge pieken en diepe dalen. Ze zijn dus top-, maar geen elitetrainers.

Baseman
Berichten: 12899
Lid geworden op: do okt 23, 2003 11:06 am

Re: Champions League 2012-2013

Bericht door Baseman » vr mei 03, 2013 7:06 am

Rishi schreef:Bayern zakte toch veel verder in dan normaal?
Nee?
Bayern zakte wel eens in ja, maar grote delen van de wedstrijd werd Barca onder druk gezet.
Niet voor niets had Barca met name in de 2e wedstrijd maar weinig balbezit, 55%. Normaal is dit minimaal 70%.

En zoals Peter al aangeeft, snel de bal verplaatsen is wat anders dan counteren.
Jabu schreef:Ik vond Barca juist opvallend tam in het jagen. Bayern was 90 minuten lang druk aan het zetten. Ook bij een 0-2 en 0-3 voorsprong. Dat was wat mij betreft ook een enorm groot verschil. Absolute klasse hoe zij dat volhielden maar ook hoe zij dat taakbewust deden.
Mee eens!

Lionel
Berichten: 47370
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Champions League 2012-2013

Bericht door Lionel » vr mei 03, 2013 7:27 am

Je kan natuurlijk niet grote delen van de wedstrijd het spel maken als je maar 45% balbezit hebt. En het overgrote deel kwam ook nog eens toen Barca op was. Toen speelde Bayern het fantastisch uit.
IK GELOOF!!!!!!

Lionel
Berichten: 47370
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Champions League 2012-2013

Bericht door Lionel » vr mei 03, 2013 7:29 am

Ik hoop van harte dat Bayern er in slaagt om net zo dominant te worden als Barca was. Barca zal komend seizoen ook anders zijn dan het huidige elftal. Verwacht toch een aankoop of vier. In elke linie minimaal eentje.
IK GELOOF!!!!!!

wimpey
Berichten: 51889
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Champions League 2012-2013

Bericht door wimpey » vr mei 03, 2013 7:42 am

Rishi schreef:Je kan natuurlijk niet grote delen van de wedstrijd het spel maken als je maar 45% balbezit hebt.
Die 55% balbezit van Barcelona was vooral op delen van het veld waar je een tegenstander geen pijn doet. Bayern vond het prima zo. Bal veroveren, razendsnel omschakelen, kans creëren.

Heeft Barcelona in 180 minuten tegen Bayern eigenlijk een uitgespeelde kans weten te creëren? Volgens mij niet. Het was nu 0-7. 0-15 zou het krachtsverschil beter hebben uitgedrukt.

Lionel
Berichten: 47370
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Champions League 2012-2013

Bericht door Lionel » vr mei 03, 2013 8:10 am

Bayern was inderdaad vele malen sterker. Het was echt pijnlijk. Maar ik geef alleen maar aan dat ik het niet zo een machtsvertoon vond als velen hier doen beweren. Dortmund-Real was mooier, vanuit Dortmund gezien.

En voetballen, als je een goed team hebt, tegen Barca is ook niet zo moeilijk. Ze geven heel veel ruimte weg. En Bayern Munchen zakte wel degelijk in. Dat vind ik dus jammer. Dat ze hun eigen spelplan aanpasten aan Barca.

De overwinning van Dortmund op Real, zeker thuis, verdient een gouden rand. De overwinning van Bayern een zilveren. Puur omdat ze zich aanpasten. Deden ze voorheen namelijk niet.
IK GELOOF!!!!!!

wimpey
Berichten: 51889
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Champions League 2012-2013

Bericht door wimpey » vr mei 03, 2013 8:25 am

Rishi schreef: En Bayern Munchen zakte wel degelijk in. Dat vind ik dus jammer. Dat ze hun eigen spelplan aanpasten aan Barca.
Hoezo aanpassen? Tactisch perfect opgesteld om de zwaktes van Barcelona genadeloos bloot te leggen en uit te buiten.

Lionel
Berichten: 47370
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Champions League 2012-2013

Bericht door Lionel » vr mei 03, 2013 9:01 am

Het scheelt natuurlijk wel dat ze in de thuiswedstrijd 3x scoorden uit een dode spelsituatie. Zo briljant was het allemaal niet hoor.

En ze pasten zich natuurlijk wel aan. Maar als je dat niet wilt zien, prima hoor. Ik hoop dat Dortmund wint. Al is het maar omdat Robben zo een ongelofelijke egoist is.

Ik las trouwens in de VI dat Pep met Bayern 4-1-4-1 wilt gaan spelen.

Martinez en Dante centraal achterin. Bastiaan als VM. Gotze als rechtercentrale aanvallende middenvelder. Kroos zou moeten wijken. Robben ook. Die passen niet in het spel dat Pep wilt spelen.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47936
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Champions League 2012-2013

Bericht door peter » vr mei 03, 2013 9:05 am

Rishi schreef:
En voetballen, als je een goed team hebt, tegen Barca is ook niet zo moeilijk. Ze geven heel veel ruimte weg. En Bayern Munchen zakte wel degelijk in. Dat vind ik dus jammer. Dat ze hun eigen spelplan aanpasten aan Barca.
Wat een gewauwel, zeg. Barcelona paste hun spel aan. Ze kwamen niet verder dan wat schotjes uit de tweede lijn en dat heb ik ze nog nooit zien doen. :smallgrin.gif:

wimpey
Berichten: 51889
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Champions League 2012-2013

Bericht door wimpey » vr mei 03, 2013 9:27 am

Rishi schreef:Het scheelt natuurlijk wel dat ze in de thuiswedstrijd 3x scoorden uit een dode spelsituatie. Zo briljant was het allemaal niet hoor.
Hou op, man. Bayern reeg de kansen aaneen. Het had 10-0 kunnen worden. De Hongaarse Gözübüyük spaarde Barcelona nog.

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13769
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: Champions League 2012-2013

Bericht door Jinne » vr mei 03, 2013 9:30 am

LOL, die Rishi is familie van Van Bommel. Met 7-0 op je broek krijgen (niet eens geflatteerd) en dan nog durven beweren dat het heel anders hard gelopen als...
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

wimpey
Berichten: 51889
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Champions League 2012-2013

Bericht door wimpey » vr mei 03, 2013 9:30 am

Rishi schreef: Martinez en Dante centraal achterin. Bastiaan als VM. Gotze als rechtercentrale aanvallende middenvelder. Kroos zou moeten wijken. Robben ook. Die passen niet in het spel dat Pep wilt spelen.
Kroos en Robben zijn top. Maar geen elite. Dus ik zou Guardiola wel kunnen volgen.

Vraag is dan nog wel wie Guardiola als spits en als linkercentrale aanvallende middenvelder ziet. 2 aankopen, lijkt me.

Plaats reactie