Champions League 2010-2011

Serie A en B, Primera Division, Premier League, Champions League en UEFA cup

Moderator: mods

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Champions League 2010-2011

Bericht door joey » di mei 31, 2011 2:43 pm

Maar Khraa, alleen al het feit dat Xavi en Iniesta jaar in jaar uit goed presteren, zestig wedstrijden per jaar... Een enorme atletische prestatie. Die jongens staan er altijd weer. Het gaat toch om consistentie, niet om af en toe een goede periode. Hoelang is Litmanen top geweest? Twee jaar? :confused.gif:

Dit los van het feit dat ik Xavi en Iniesta ook kwalitatief betere spelers vind.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Khraa
Berichten: 6942
Lid geworden op: ma mei 16, 2005 7:02 pm

Re: Champions League 2010-2011

Bericht door Khraa » di mei 31, 2011 3:01 pm

Daar ging het mij niet om. Op het moment dat Litmanen bij Ajax speelde (rond '95) haalde hij het niveau van Xavi en Iniesta makkelijk. Bepalender en beslissender dan genoemde Barcelonaspelers.
Alright, stop this nonsense. It is getting way too silly!

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Champions League 2010-2011

Bericht door joey » di mei 31, 2011 3:06 pm

Makkelijk nog wel. :confused.gif:

Je overschat Litmanen een beetje, vind ik.
Het stinkt aan alle kanten!

LucaS
Berichten: 53553
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Champions League 2010-2011

Bericht door LucaS » di mei 31, 2011 3:13 pm

Jij onderschat Ajax een beetje denk ik
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13400
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Re: Champions League 2010-2011

Bericht door Arthur » di mei 31, 2011 3:50 pm

Je moet het ook in de context zien: Litmanen was de perfecte speler voor het Ajax van toen, net zoals Xavi en Iniesta nu de perfecte spelers voor Barcelona zijn.
Zet een ervan bij Liverpool op het middenveld en het is ineens een stuk minder.

wimpey
Berichten: 51826
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Champions League 2010-2011

Bericht door wimpey » di mei 31, 2011 7:44 pm

joey schreef: Hoelang zouden de sleutelspelers van Barcelona dit nog volhouden? Mentaal gezien dan, hè? Het is gewoon eng. Wat een toewijding, wat een teamgeest. Wanneer treedt de verzadiging in of worden ze jaloers op elkaar? :confused.gif:
M-I-X komt zo gewoontjes over. Zo bescheiden, ingetogen. Lijken me geen gasten die elkaar de loef af willen steken...

Ik las trouwens dat Qatar Guardiola een aanbod van 36 miljoen euro netto per jaar schijnt te gaan doen.
Feest schreef:Man Utd had niet het vermogen om het na de aanpassing van Barcelona zelf ook weer om te zetten.
Ze kónden het niet omzetten. Man U is normaliter immers zélf de dominante ploeg, die de bal laat rondgaan. Nu moesten Carrick en Giggs ineens gaan tegenhouden en achter de bal aan gaan lopen. Kunnen ze niet.

Het beste is er trouwens sowieso wel af bij Man U. Oude ploeg. Ik had in de rust wel wat vers bloed verwacht. Gibson ofzo. Of Anderson.

Dan ben je 69 en dan blijf je gewoon nog effe zitten om weer een nieuw elftal te formeren. Je moet er maar zin in hebben... :excited.gif:

Lionel
Berichten: 47288
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Champions League 2010-2011

Bericht door Lionel » di mei 31, 2011 9:26 pm

Litmanen vergelijken met Xavi en Iniesta, je moet durven zeg :drecul.gif:
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Khraa
Berichten: 6942
Lid geworden op: ma mei 16, 2005 7:02 pm

Re: Champions League 2010-2011

Bericht door Khraa » di mei 31, 2011 9:49 pm

en nog met droge ogen ook....
Alright, stop this nonsense. It is getting way too silly!

Gebruikersavatar
Jesse
Berichten: 17713
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 7:36 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Champions League 2010-2011

Bericht door Jesse » di mei 31, 2011 10:03 pm

Rishi schreef:Litmanen vergelijken met Xavi en Iniesta, je moet durven zeg :drecul.gif:
Wie lach je nu uit, Litmanen of Xavi en Iniesta?
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

LucaS
Berichten: 53553
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Champions League 2010-2011

Bericht door LucaS » di mei 31, 2011 10:26 pm

Rishi schreef:Litmanen vergelijken met Xavi en Iniesta, je moet durven zeg :drecul.gif:
Tja, jij vindt alles wat Barcelona is veel beter dan alles wat de wereld ooit heeft gezien.
I think I lost my fucking headache

Scherrer
AT Toto winner 10/11
Berichten: 7354
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 12:53 am
Locatie: Amsterdam

Re: Champions League 2010-2011

Bericht door Scherrer » di mei 31, 2011 10:38 pm

Haha, inderdaad. Als een Messi/Xavi/Iniesta tijdens een wedstrijd zijn broek omlaag trekt en op de penalty stip een bruinige, warme, dampende drol draait, dan zou Rishi het nog uitschreeuwen van pure bewondering. Om vervolgens iedereen die deze drol níet het grootste kunstwerk uit de geschiedenis van de mensheid vindt, voor gek te verklaren.

Tenminste, als hij zich kan inhouden om niet het veld in Nou Camp op te springen en die drol van de eerste tot de laatste vezel op te eten. Daar zou hij ook nog toe in staat kunnen zijn, zo verliefd is hij op Barca.
***

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9368
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: Champions League 2010-2011

Bericht door Monkey Tonk » di mei 31, 2011 11:06 pm

Xavi en Iniesta stonden toch in de WK finale tegen een heel gewoontjes Nederland? Heb ze geen moment zien schitteren.*
Sneijder is net zo goed. Litmanen past ook in dat rijtje.

En op het gebied van omschakelen en leidinggevende capaciteiten. Ook maar even terug naar het WK, waar het duidelijk was dat Argentinie met veel teveel man voor de bal liep, waar Duitsland dankbaar gebruik van maakte. Wat deed Messi daaraan? Niets. Dat was Nederland niet overkomen. Sterker. Als er 1 voetbalcultuur is waar men op het veld de zaken bijstuurt is het de Nederlandse, dus ik begrijp die bewondering voor Barca op dat gebied niet zo.

Waarmee ik niet wil zeggen dat Barca geen geweldig bijeengekocht team is. Hogeschoolvoetbal. De kracht van het geheel. Net zoals het niet zo bij elkaar gekochte Ajax-1995 met Litmanen. Dat Ajax had minder individueel talent, dus was als team beter. Niemand had die ongeslagen reeks in Europa verwacht. Die teamprestatie was ongelooflijk. Bij Barca ligt het meer in de lijn der verwachting. Ajax rees verder boven zichzelf (de individuele spelers) uit. Ajax was dus wonderbaarlijker, en sprak veel meer tot de verbeelding.

(* graag even niet aankomen met een goal in de WK verlenging, want zo laat in die veldslag was er niet veel meer over van de verdediging)
Laatst gewijzigd door Monkey Tonk op di mei 31, 2011 11:12 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Feest
Berichten: 18502
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 6:37 am

Re: Champions League 2010-2011

Bericht door Feest » di mei 31, 2011 11:08 pm

Weet je hoe teringgoed Iniesta was in die finale?

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Re: Champions League 2010-2011

Bericht door Bert » di mei 31, 2011 11:16 pm

En deze:

Finale '95: Ajax met zeven spelers uit eigen jeugd (Rijkaard meegerekend).
Finale '11: Barcelona met zeven spelers uit eigen jeugd (Messi en Piqué meegerekend). Deed Puyol niet mee.

Dat gewauwel altijd over bijeengekocht en eigen jeugd. Gaat toch nergens over. Ajax koopt in Nederland Overmars en Blind omdat het de grootste club van Nederland is. Barcelona koopt in Spanje Alves en Villa.

Als iets de laatste jaren wel is bewezen (met betrekking tot Ajax) dan is het dat alle clubs poenerig zijn als ze de mogelijkheid ertoe hebben.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9368
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: Champions League 2010-2011

Bericht door Monkey Tonk » di mei 31, 2011 11:21 pm

haha Messi eigen jeugd. Als je spelers zo vroeg gaat halen, kun je dat inderdaad zeggen. Met een beetje geluk had Barca Cruijff ook tien jaar eerder opgepikt. Wie waren wij dan geweest?

Iniesta ontiegelijk goed in de WK finale? Denk niet dat hij het zelf tot zijn betere wedstrijden rekent.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Re: Champions League 2010-2011

Bericht door Bert » di mei 31, 2011 11:26 pm

Messi werd op dezelfde leeftijd opgepikt als de broertjes De Boer. En zonder transfersom. Dus als je je scoutinggebied uitbreidt mag je niet meer van eigen jeugd spreken?
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9368
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: Champions League 2010-2011

Bericht door Monkey Tonk » di mei 31, 2011 11:33 pm

Van de andere kant van de wereld. lol

Laat ik het zo zeggen. Zonder iets af te doen aan Barca. Als ik een jaar van de wereld was afgesloten en jij vertelde me nu dat Barca de CL had gewonnen, zou ik dat als vanzelfsprekend aannemen en vragen of er verder nog nieuws was. Maar in 1995 had ik je in datzelfde scenario absoluut niet gelooft als je me vertelde dat Ajax ongeslagen de CL had gewonnen. Daar had ik bij wijze van spreken mijn huis om verwed.

Qua wonderbaarlijkheid staat die prestatie voor mij op eenzame hoogte. En wat gebeurt er vervolgens? De club wordt -weer eens- leeggekocht. Door wie? Vooral weer Barca...

Lionel
Berichten: 47288
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Champions League 2010-2011

Bericht door Lionel » di mei 31, 2011 11:46 pm

Jesse schreef:
Rishi schreef:Litmanen vergelijken met Xavi en Iniesta, je moet durven zeg :drecul.gif:
Wie lach je nu uit, Litmanen of Xavi en Iniesta?
Ik lach Jari zeker niet uit. Is een held. Maar kom op zeg.. Even goed als Xavi?
IK GELOOF!!!!!!

Lionel
Berichten: 47288
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Champions League 2010-2011

Bericht door Lionel » di mei 31, 2011 11:47 pm

LucaS schreef:
Rishi schreef:Litmanen vergelijken met Xavi en Iniesta, je moet durven zeg :drecul.gif:
Tja, jij vindt alles wat Barcelona is veel beter dan alles wat de wereld ooit heeft gezien.
Heb jij ooit een elftal beter voetbal zien spelen?
IK GELOOF!!!!!!

T82
Berichten: 1771
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:27 pm
Locatie: Breda

Re: Champions League 2010-2011

Bericht door T82 » wo jun 01, 2011 8:35 am

Rishi schreef:
LucaS schreef:
Rishi schreef:Litmanen vergelijken met Xavi en Iniesta, je moet durven zeg :drecul.gif:
Tja, jij vindt alles wat Barcelona is veel beter dan alles wat de wereld ooit heeft gezien.
Heb jij ooit een elftal beter voetbal zien spelen?
Dat zegt Lucas toch helemaal niet?! :confused.gif:

Lionel
Berichten: 47288
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Champions League 2010-2011

Bericht door Lionel » wo jun 01, 2011 8:52 am

Natuurlijk wel.
IK GELOOF!!!!!!

Le T.
Berichten: 5472
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:10 am

Re: Champions League 2010-2011

Bericht door Le T. » wo jun 01, 2011 9:32 am

Monkey Tonk schreef:Xavi en Iniesta stonden toch in de WK finale tegen een heel gewoontjes Nederland? Heb ze geen moment zien schitteren.*
Sneijder is net zo goed. Litmanen past ook in dat rijtje.

En op het gebied van omschakelen en leidinggevende capaciteiten. Ook maar even terug naar het WK, waar het duidelijk was dat Argentinie met veel teveel man voor de bal liep, waar Duitsland dankbaar gebruik van maakte. Wat deed Messi daaraan? Niets. Dat was Nederland niet overkomen. Sterker. Als er 1 voetbalcultuur is waar men op het veld de zaken bijstuurt is het de Nederlandse, dus ik begrijp die bewondering voor Barca op dat gebied niet zo.
Er zijn nog wel meer dingen die het Nederlandse voetbal in zich heeft en die in Spanje ontbreken. Nederland maakte op het WK de fout om in te zetten op Sneijder met zijn gouwen pik en dus op opportunistisch omschakelingsvoetbal waarbij de goals uit die ene pass of dat ene schot moesten komen, ten koste van goede combinaties over veel schijven met acties tussendoor. Maar op zich heeft Nederland iets wat Spanje niet heeft en Ajax iets wat Barcelona niet heeft.

Het is ons voetbal wat Barcelona en Spanje nu proberen, en het is een goede 'poging' maar ze zijn wel op iets anders uitgekomen. Het positiespel is bij hun meer iets wat ze in perfectie beheersen maar ook iets wat een doel op zichzelf lijkt geworden, terwijl het een basis is waarop met individuele klasse beslissende acties worden gemaakt. Bij de uitvinders, de Nederlanders, komt het meer van nature en is het verwewen met individuele klasse, duelkracht en doelgerichtheid. Improvisatie en organisatie bijten elkaar niet, en er mag ook vaak een bal door de lucht als daar de ruimte ligt, er mag ook gewoon een buitenspeler met positiespel klaargezet worden voor een individuele actie die er dan voorbij gaat en gewoon een voorzet geeft om in te koppen. Altijd maar over de grond is ook een beperking,
Waarmee ik niet wil zeggen dat Barca geen geweldig bijeengekocht team is. Hogeschoolvoetbal. De kracht van het geheel. Net zoals het niet zo bij elkaar gekochte Ajax-1995 met Litmanen. Dat Ajax had minder individueel talent, dus was als team beter. Niemand had die ongeslagen reeks in Europa verwacht. Die teamprestatie was ongelooflijk. Bij Barca ligt het meer in de lijn der verwachting. Ajax rees verder boven zichzelf (de individuele spelers) uit. Ajax was dus wonderbaarlijker, en sprak veel meer tot de verbeelding.
Het was David tegen Goliath, een dramatisch element dat Barcelona volledig ontbeert. Maar helemaal onverwacht? Ik vond ze die jaren daarvoor al een indrukwekkende ontwikkeling doormaken, en vanuit het idee dat het gewoon superieur voetbal is doordat de tegenstander niet aan de bal kan komen en niet het initiatief heeft, een voetbalmachine tegen losse onderdelen, gaf ik ze wel kans. Ik heb met die zomer ervoor toen een deel van mijn vakantie doorgebracht met twee Eastenders, de een Arsenal-fan, de ander
Man U, en die heb ik nog gewaarschuwd voor Ajax dat jaar. Later ging het over wie de CL zou winnen, en toen zeiden zij dat ik dus op Ajax gokte, voor de grap, en toen zei ik 'why not?', maar half voor de grap, twijfelend of ik nou niveauverschillen totaal verkeerd inschatte.

Dat zeg ik niet om mij voor te laten staan op mijn, oncontroleerbare, vooruitziende blik. En ik was ook gewoon optimistisch en enthousiast, maar ik zat dus al in stadium dat ik me ging afvragen waarom het eigenlijk niet zo kunnen, ipv de vraag of ze een goede beurt zouden maken. Met het stellen van de vraag 'waarom niet eigenlijk?' kom je tot de conclusie dat die vraag niet zo makkelijk te beantwoorden is, "het zal toch niet, ik zal wel iets over het hoofd zien" veel verder kwam ik niet. "Wat gaan ze er tegen doen?", "Wie gaat dit Ajax ontregelen en met welke middelen dan?" Die vraag kon ik toen niet beantwoorden. 'Wat ik er maar mee wil zeggen, het kwam niet helemáál uit de lucht vallen. Ajax maakte elk jaar grote stappen en als je die lijn doortrok......Ajax was al wel zover dat het een voetbal beheerste wat heel moeilijk te bestrijden was wanneer goed uitgevoerd.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9368
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: Champions League 2010-2011

Bericht door Monkey Tonk » wo jun 01, 2011 12:51 pm

Het is een grote zeldzaamheid dat een vooraanstaand nationaal team volledig van stijl verandert, a la Spanje. En het irriteert me soms dat ze met die gestolen stijl meteen successen oogsten. Grappig was wel dat Nederland veel zakelijker speelde dan normaal, en daarmee zonder pardon de international kritiek over zich heen kreeg. Dat geeft aan hoeveel het internationale publiek van Nederland in de rol van smaakmaker verwacht. Het enige andere team dat zo bekritiseerd wordt als het een keer zakelijk speelt is Brazilie. Beter voetbal, andere maatstaven.

Het zou wel lachen zijn als er steeds meer teams komen die op zijn Nederlands willen spelen. Uit Duitsland kwamen dergelijke geluiden, maar ik zag het nog niet zo. Ik maak me pas zorgen als Italie het gaat proberen. Als iedereen idealistisch gaat spelen, halen wij gewoon heel zakelijk de bekers binnen. Altijd een stapje voor... ;)

Le T.
Berichten: 5472
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:10 am

Re: Champions League 2010-2011

Bericht door Le T. » wo jun 01, 2011 1:43 pm

Monkey Tonk schreef:Het is een grote zeldzaamheid dat een vooraanstaand nationaal team volledig van stijl verandert, a la Spanje. En het irriteert me soms dat ze met die gestolen stijl meteen successen oogsten. Grappig was wel dat Nederland veel zakelijker speelde dan normaal, en daarmee zonder pardon de international kritiek over zich heen kreeg. Dat geeft aan hoeveel het internationale publiek van Nederland in de rol van smaakmaker verwacht. Het enige andere team dat zo bekritiseerd wordt als het een keer zakelijk speelt is Brazilie. Beter voetbal, andere maatstaven.
Brazilië speelt al decennia vervelend voetbal met af en toe een fraaie snelle combinatie. Nederland speelde onder zijn kunnen, en speelde daarmee niet zakelijk.
Het zou wel lachen zijn als er steeds meer teams komen die op zijn Nederlands willen spelen. Uit Duitsland kwamen dergelijke geluiden, maar ik zag het nog niet zo. Ik maak me pas zorgen als Italie het gaat proberen. Als iedereen idealistisch gaat spelen, halen wij gewoon heel zakelijk de bekers binnen. Altijd een stapje voor... ;)
Nederland is in principe het beste in Nederlands voetbal en de beste in Nederlands voetbal, en als dat dus het beste voetbal van het moment is dan is het Nederlands elftal het beste. Alleen heeft Nederland altijd een wat smalle selectie en is er veel verloren met het aanstellen van een verkeerde trainer. Maar de Duitsers missen de creativiteit en het individualistische, de Spanjaarden missen het doelgerichte en het flexibele. Die verwevenheid van individuele klasse met teamspel dat is iets van de Nederlandse voetbalcultuur. De Spanjaarden proberen het na te doen en het is een hele goede poging, maar het kan beter en wel door Nederland en alleen maar Nederland, het is immers Nederlands voetbal. Ook Ajax kan beter Ajax-voetbal spelen dan Barcelona, en dus ook Barcelona-voetbal, als ze de spelers ervoor zouden hebben en kunnen houden.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Lionel
Berichten: 47288
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Champions League 2010-2011

Bericht door Lionel » wo jun 01, 2011 2:56 pm

:drecul.gif:
IK GELOOF!!!!!!

Plaats reactie