Engeland en Schotland

Serie A en B, Primera Division, Premier League, Champions League en UEFA cup

Moderator: mods

Monkey Tonk

Re: Engeland en Schotland

Bericht door Monkey Tonk » vr sep 18, 2015 11:53 am

Yopi schreef:Tja, hij stond niet in het veld. Dan had hij wel anders gereageerd.

Natuurlijk was het niet de bedoeling van Moreno dat Shaw zijn been brak. Maar bij zo'n tackle doorhalen met het andere been, dat is wel degelijk expres.
Sommige voetballers zijn er gek genoeg voor. Dat bovenop de enkel gaan staan, van een rechtstaand been (niet liggend), zodat je het been onder een hoek praktisch op knappen ziet staan is toch ook misdadig?

De mooiste rode kaart uit de voetbalgeschiedenis is gepakt door Johan Neeskens. Die werd expres uit het WK geschopt door een speler van, ik geloof, Peru. Toen diezelfde speler later bij de tegenstander van NY Cosmos op het veld stond, sprinte Neeskens het halve veld over en deelde een keiharde karatetrap bovenop de knie uit.

In een tijd waarin wild wapperende Vikingharen allang vervangen zijn door voorzichtig gecoiffuurde metro-kapseltjes, zie je volgens mij gemenere overtredingen. Ik heb de laatste paar jaren meer gebroken benen gezien dan in de decennia daarvoor bij elkaar. Met iemand als Keane in het veld had Moreno zo'n gore tackle niet eens durven uitvoeren. Het was een geniepige overtreding, met de bedoeling om te blesseren, maar niet letterlijk om een been te breken. Hard voetbal is eerlijker dan wat we nu voorgeschoteld krijgen. In een betere wereld staat zo'n Moreno wat mij betreft net zo lang aan de kant als Shaw. Zonder betaling.

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » vr sep 18, 2015 12:08 pm

Monkey Tonk schreef:
Yopi schreef:Tja, hij stond niet in het veld. Dan had hij wel anders gereageerd.

Natuurlijk was het niet de bedoeling van Moreno dat Shaw zijn been brak. Maar bij zo'n tackle doorhalen met het andere been, dat is wel degelijk expres.
Sommige voetballers zijn er gek genoeg voor. Dat bovenop de enkel gaan staan, van een rechtstaand been (niet liggend), zodat je het been onder een hoek praktisch op knappen ziet staan is toch ook misdadig?
Klopt, sommige voetballers zijn er gek genoeg voor.

Maar Hector Moreno heeft Shaw niet moedwillig uit de wedstrijd geschopt, dat is echt onzin.

Smalling die in dezelfde wedstrijd Guardado blesseerde, dat was trouwens wel écht een bewussie. En een dag later tijdens AS Roma-Barcelona waar Suarez de doelman van AS Roma uit de wedstrijd schopte........ :blush.gif: Laten we het erop houden dat Luis bij die actie de schijn in ieder geval tegen heeft......... :blush.gif:

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » vr sep 18, 2015 12:20 pm

Cruijff schreef: Klopt, sommige voetballers zijn er gek genoeg voor.

Maar Hector Moreno heeft Shaw niet moedwillig uit de wedstrijd geschopt, dat is echt onzin.
Hoe weet je dat? Hij weet heus wel hoe je een correcte tackle uitvoert. Het is net zoiets als de ellebogen hard naar achter halen bij een kopstoot. Een ingestuurde overtreding, die er natuurlijk uitziet, en puur bedoelt is om te verwonden. Vraag maar aan Jan Wouters die de kaak van Gascoigne brak. Was het breken zelf expres? Waarschijnlijk niet, nee. Maar de overtreding zelf was bewust uitgedacht. Bij justitie gaat het dan over 'met voorbedachte rade'. Je maakt mij echt niet wijs dat Moreno zo'n lief jongetje is. Of dat hij niet weet hoe hij wel en niet moet tackelen. Daar denken spelers over na. Of wij dat nou willen accepteren of niet.

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » vr sep 18, 2015 6:20 pm

Monkey Tonk schreef:Je maakt mij echt niet wijs dat Moreno zo'n lief jongetje is. Of dat hij niet weet hoe hij wel en niet moet tackelen. Daar denken spelers over na. Of wij dat nou willen accepteren of niet.
Lief jongetje wel of niet.... dit was geen voorbedachte rade.
Waar denken spelers over na? In dit geval zorgde hij er in een split second voor dat een doelpoging van een speler die gevaarlijk opkwam in de zestienmeter werd voorkomen.

Die overtreding van Smalling op Guardado waardoor laatstgenoemde er met een blessure af moest en nu een tijd zal ontbreken: die had overduidelijk alle kenmerken van een bewuste daad.

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » za sep 19, 2015 1:32 am

Cruijff schreef:
Monkey Tonk schreef:Je maakt mij echt niet wijs dat Moreno zo'n lief jongetje is. Of dat hij niet weet hoe hij wel en niet moet tackelen. Daar denken spelers over na. Of wij dat nou willen accepteren of niet.
Lief jongetje wel of niet.... dit was geen voorbedachte rade.
Waar denken spelers over na? In dit geval zorgde hij er in een split second voor dat een doelpoging van een speler die gevaarlijk opkwam in de zestienmeter werd voorkomen.

Die overtreding van Smalling op Guardado waardoor laatstgenoemde er met een blessure af moest en nu een tijd zal ontbreken: die had overduidelijk alle kenmerken van een bewuste daad.

Waar ligt de lijn tussen bewust iemand zijn been proberen te breken, bewust iemand uit de wedstrijd schoppen, en zo onbesuisd inkomen dat geen van die twee je verder een zak kan schelen?

Neem het geval Wouters en Gascoigne. Wouters kan altijd zeggen dat hij de kaak van Gascoigne helemaal niet probeerde te breken. Maar Wouters wist precies wat hij deed. Alleen de ernst van de gevolgen was hem niet duidelijk. (Net zoiets als een voetganger ondersteboven rijden en dan verbaasd doen over de gevolgen. "Wat raar zeg. Ademt ie echt niet meer? Weet je dat zeker? Hoe is het mogelijk?! Nou ja, pech, ik ga maar weer eens verder. Anders wordt het eten koud.")

Jij geeft Moreno het voordeel van de twijfel. Ik niet. Het zou wat zijn als hij na de wedstrijd toegaf dat het expres was. Deze tackle, die je vroeger, toen er harder gevoetbald werd met meer tackles, nooit zag, heeft nu veel aandacht gehad in de media, dus de kans is groot dat hij navolging gaat vinden. Voetbal zit vol met copy-cats. Als dat inderdaad gebeurt, kunnen we dan met terugwerkende kracht zeggen dat deze tackle hoogstwaarschijnlijk expres zo uitviel?

Lionel

Bericht door Lionel » za sep 19, 2015 9:21 am

Appels en peren MT. Moreno wilt Shaw van scoren afhouden.

Wouters wilt Gascogne wat aandoen. Bergkamp stond expres op een Joego. Suarez bijt bewust. Pepe trapt expres iemand tien keer doormidden.

Je kan Moreno rood geven. Prima. Maar dit is iets anders dan bijv die mongol van Rapid Wien bij Riedewald.
IK GELOOF!!!!!!

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » za sep 19, 2015 2:27 pm

Iemand die kan uitleggen hoe het in godsnaam mogelijk is dat die boef van een Diego Costa nog op het veld staat? Had echt 6 keer rood moeten krijgen deze wedstrijd, en dan overdrijf ik niet eens. Stuk voor stuk donkerrood waardige overtredingen. Het bestaat toch niet dat zo'n scheids niet omgekocht is?
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

beelzebub

Bericht door beelzebub » za sep 19, 2015 5:58 pm

Dat niet per se, maar al het geklaag van Mou over scheidsrechters en dat ze altijd tegen Chelsea fluiten (penalties/rode kaarten etc.) zou weleens effect gehad kunnen hebben op de beste man.
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » za sep 19, 2015 6:36 pm

beelzebub schreef:Dat niet per se, maar al het geklaag van Mou over scheidsrechters en dat ze altijd tegen Chelsea fluiten (penalties/rode kaarten etc.) zou weleens effect gehad kunnen hebben op de beste man.
Heb je de relevante gevallen wel gezien? Die zijn toch never nooit eens twijfelachtig te noemen?

Helaas heb ik niet veel verstand van computers etc., anders had ik meteen wat gifjes hier gepost. Maar wie de samenvatting even bekijkt pikt die momenten er zo uit hoor.

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » za sep 19, 2015 6:51 pm

Aan de andere kant van de stad laat die rooie toch wat zien. Is werkelijk bij elke aanval betrokken, raakt de bal vrijwel nooit meer dan drie keer, en vindt toch altijd de juiste oplossing. Weinig tot geen balverlies. Scoorde trouwens ook al in de eerste helft. Klasse.

Die Yaya Toure blijft ook een beest van een voetballer he... Wow.

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » za sep 19, 2015 7:38 pm

Mr. Ajax schreef:Iemand die kan uitleggen hoe het in godsnaam mogelijk is dat die boef van een Diego Costa nog op het veld staat? Had echt 6 keer rood moeten krijgen deze wedstrijd, en dan overdrijf ik niet eens. Stuk voor stuk donkerrood waardige overtredingen. Het bestaat toch niet dat zo'n scheids niet omgekocht is?
Costa loopt altijd te provoceren. Precies het soort verschrikkelijke speler waarvoor je dan weer wel een vieze trucendoos, a la Wouters v Gascoigne, nodig hebt.

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » za sep 19, 2015 7:43 pm

Mr. Ajax schreef:Iemand die kan uitleggen hoe het in godsnaam mogelijk is dat die boef van een Diego Costa nog op het veld staat? Had echt 6 keer rood moeten krijgen deze wedstrijd, en dan overdrijf ik niet eens.
Hebben jullie het boek The Secret Footballer al eens gelezen?

Voor mensen die van het Engelse voetbal houden of gewoon een kijkje achter de schermen van de bizarre voetbalwereld willen krijgen écht de moeite van het lezen waard.

Die Secret Footballer, zijn identiteit is nog steeds onbekend, geeft onder meer ook aan dat wedstrijden waarbij John Terry in het veld staat regelmatig bizarre taferelen opleveren. Dat het regelmatig lijkt of niet de scheidsrechter fluit, maar Terry de beslissingen over het bestraffen van acties en uitdelen van kaarten mag nemen en dat hij en enkele andere Chelsea spelers zelfs met een moord op het veld weg zouden komen.

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » za sep 19, 2015 7:49 pm

Monkey Tonk schreef:
Mr. Ajax schreef:Iemand die kan uitleggen hoe het in godsnaam mogelijk is dat die boef van een Diego Costa nog op het veld staat? Had echt 6 keer rood moeten krijgen deze wedstrijd, en dan overdrijf ik niet eens. Stuk voor stuk donkerrood waardige overtredingen. Het bestaat toch niet dat zo'n scheids niet omgekocht is?
Costa loopt altijd te provoceren. Precies het soort verschrikkelijke speler waarvoor je dan weer wel een vieze trucendoos, a la Wouters v Gascoigne, nodig hebt.
Dit was geen provoceren hoor... Dit was gewoon klappen uitdelen. Geen 'slaande beweging' maken, maar slaan. En schoppen. En niet even stiekem tijdens zo'n scrimmage, maar in broad day light. Vond het echt bizar.

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » za sep 19, 2015 8:58 pm

Mr. Ajax schreef:
Monkey Tonk schreef:
Dit was geen provoceren hoor... Dit was gewoon klappen uitdelen. Geen 'slaande beweging' maken, maar slaan. En schoppen. En niet even stiekem tijdens zo'n scrimmage, maar in broad day light. Vond het echt bizar.
Provoceren dus. :drecul.gif:

Costa doet dat in praktisch iedere wedstrijd in de PL. Natuurlijk had hij meteen geel moeten krijgen voor die klap in het gezicht, maar dat was blijkbaar 'in het heetst van de strijd'. Anders weet ik het ook niet. Het was een hele laffe scheidsrechter, die alleen rood uitdeelt omdat Costa, na eindeloos verder provoceren, om die kaart vraagt. Het moet niet gekker worden, maar met zulke arbitrage vraag je erom.

NB. Moreno schopt in de eerste wedstrijd na ManU weer een speler uit de wedstrijd. Twee achter elkaar en niet expres? OK...

beelzebub

Bericht door beelzebub » za sep 19, 2015 11:08 pm

Wacht even... Zie ik het net goed bij MotD, neemt McLaren nou een vaste telefoon op in de dugout? :ajaxsmiley.gif:
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

Le T.

Bericht door Le T. » zo sep 20, 2015 8:19 am

Cruijff schreef:
Mr. Ajax schreef:Iemand die kan uitleggen hoe het in godsnaam mogelijk is dat die boef van een Diego Costa nog op het veld staat? Had echt 6 keer rood moeten krijgen deze wedstrijd, en dan overdrijf ik niet eens.

Voor mensen die van het Engelse voetbal houden of gewoon een kijkje achter de schermen van de bizarre voetbalwereld willen krijgen écht de moeite van het lezen waard.

Die Secret Footballer, zijn identiteit is nog steeds onbekend, geeft onder meer ook aan dat wedstrijden waarbij John Terry in het veld staat regelmatig bizarre taferelen opleveren. Dat het regelmatig lijkt of niet de scheidsrechter fluit, maar Terry de beslissingen over het bestraffen van acties en uitdelen van kaarten mag nemen en dat hij en enkele andere Chelsea spelers zelfs met een moord op het veld weg zouden komen.
Bedankt voor de tip, maar dat laatste hebben we zelf ook kunnen zien. De grootste kwaliteit van Terry is het wegkomen zonder penalties, geel, rood en gevangenisstraf. Op een of andere manier werkt dat in het land van Howard Webb zo, ik denk dat het status en intimidatie, en intimidatie met status is dat werkt. Scheidsrechters zijn/waren bang om de toorn van Mourinho of Ferguson over zich heen te krijgen, en grote Engelse spelers hebben een streepje voor, misschien ook wel omdat die anders een scheidsrechter gaan belagen en die dan geen rood durft te geven.

Ik heb het ook wel eens gezien dat een scheidsrechter spelers wegstuurde om rustig te overleggen met zijn grensrechter, de spelers van weet ik veel Hull of zo liepen braaf weg, maar de internationals Ferdinand en Scholes lopen er rustig heen en gaan staan luisteren en worden niet weggestuurd. Dat wordt dan wel opgemerkt, maar niemand spreekt er schande van. Er is een soort acceptatie van klassenjustitie, Suarez werd altijd strenger bestraft dan anderen met vergelijkbare streken, maar andersom krijgt een andere buitenlander als Costa meteen de status van bad boy, en dan vinden ze het allemaal OK dat hij zich week in week uit misdraagt en er mee wegkomt. Dan gaat het niet meer over de scheidsrechter, maar worden bepaalde spelers geroemd om hun gave om niet bestraft te worden.
Wollt ihr den totalen Mensch?

elliquido

Bericht door elliquido » zo sep 20, 2015 8:32 am

It's all About the money,
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » zo sep 20, 2015 10:02 am

Le T. schreef:
Cruijff schreef:

Bedankt voor de tip, maar dat laatste hebben we zelf ook kunnen zien. De grootste kwaliteit van Terry is het wegkomen zonder penalties, geel, rood en gevangenisstraf. Op een of andere manier werkt dat in het land van Howard Webb zo, ik denk dat het status en intimidatie, en intimidatie met status is dat werkt. Scheidsrechters zijn/waren bang om de toorn van Mourinho of Ferguson over zich heen te krijgen, en grote Engelse spelers hebben een streepje voor, misschien ook wel omdat die anders een scheidsrechter gaan belagen en die dan geen rood durft te geven.

Ik heb het ook wel eens gezien dat een scheidsrechter spelers wegstuurde om rustig te overleggen met zijn grensrechter, de spelers van weet ik veel Hull of zo liepen braaf weg, maar de internationals Ferdinand en Scholes lopen er rustig heen en gaan staan luisteren en worden niet weggestuurd. Dat wordt dan wel opgemerkt, maar niemand spreekt er schande van. Er is een soort acceptatie van klassenjustitie, Suarez werd altijd strenger bestraft dan anderen met vergelijkbare streken, maar andersom krijgt een andere buitenlander als Costa meteen de status van bad boy, en dan vinden ze het allemaal OK dat hij zich week in week uit misdraagt en er mee wegkomt. Dan gaat het niet meer over de scheidsrechter, maar worden bepaalde spelers geroemd om hun gave om niet bestraft te worden.
Een diepgewortelde upstairs/downstairs mentaliteit misschien? Wat de Britse arbitrage betreft kan ik nu wel lachen om die karatetrap van de Jong in de openingsfase van de WK finale. Even de Engelse ref laten zien wie de baas is. Zou de Jong geweten hebben dat hij toch geen rood kreeg?

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » zo sep 20, 2015 10:07 am

Monkey Tonk schreef: Provoceren dus. :drecul.gif:
Ik versta kennelijk wat anders onder 'provoceren'. Namelijk het opzettelijk en geniepig uitlokken van een gefrustreerde reactie bij (in dit geval) je tegenstander. Dat was dus in mijn ogen niet het geval gisteren. Eerder andersom; de gefrustreerde reacties kwamen juist van Costa zelf, wellicht na provocatie van zijn tegenstanders (Koscielny, Paulista vnl.). Dat de arbitrage die reacties niet doorhebben of niet goed beoordelen is dan schandalig.

Le T.

Bericht door Le T. » zo sep 20, 2015 10:26 am

Monkey Tonk schreef:Een diepgewortelde upstairs/downstairs mentaliteit misschien?
Het lijkt er wel een beetje op, het recht om gebruik te maken van een bevoorrechte positie wordt erkend, op zich kan ik de redenering volgen dat je het zelf ook zou doen als je ermee wegkomt en je het de speler dus niet zo kwalijk neemt, maar dat wordt dan weer als argument gebruikt om die bevoorrechte positie buiten de discussie te plaatsen. Wie er upstairs zit en wie downstairs is ook een beetje ondoorzichtig, in principe de Engelsen, Schotten, Welshmen en Ieren upstairs, en alle Fransen downstairs. Nederlanders fifty-fifty ongeveer, Spanjaarden worden dan weer heel makkelijk met al hun slechte gewoonten geaccepteerd, alsof dat gewoon de natuur der dingen is, maar als een eilander de ene na de andere schwalbe maakt dan waren het gewoon geen schwalbes.
Wat de Britse arbitrage betreft kan ik nu wel lachen om die karatetrap van de Jong in de openingsfase van de WK finale. Even de Engelse ref laten zien wie de baas is. Zou de Jong geweten hebben dat hij toch geen rood kreeg?
Dat was meer een lomp moment, maar die finale was duidelijk dat de spelers de zwakte van Webb al in de spelerstunnel geroken hebben, met Van Bommel die meteen in het begin een rode kaart schop uitdeelt. Dat was gewoon trotseren, die wil er echt niet binnen 3 minuten af, maar wist blijkbaar gewoon zeker dat Webb niet zou durven.

Maar dat Webb zo'n grote scheidsrechter is in Engeland zegt ook wel wat over de algehele arbitrage daar. Nog even aan de gewichten hangen om met je postuur meer autoriteit te krijgen.... Je hoeft ze niet te overmeesteren Howard, je hoeft alleen maar een sterk genoeg karakter te hebben om moedige beslissingen te nemen.
Wollt ihr den totalen Mensch?

zeux

Bericht door zeux » zo sep 20, 2015 4:25 pm

Van Gaal 1-0 achter tegen Koeman.

Hij kan deze beter niet verliezen... Na het echec tegen psv zal het vuurtje fors worden opgestookt.

Ik schakel net in, dus geen idee van de krachtsverhoudingen in de eerste 25 minuten.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » zo sep 20, 2015 4:26 pm

De arbitrage in Engeland is armoedig. Als je daar wereldtop tegenover zet komt de ref nog net niet om een handtekening vragen.

ManU ziet er niet uit vandaag. Ik ga maar eens wat uurtjes slapen.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » zo sep 20, 2015 4:33 pm

Schakel ook net in, maar als ik de commentaren op http://www.redcafe.net mag geloven speelt MU rampzalig.

Nu 1-1 door Martial. Was wel buitenspel. Gelukje dus voor MU.

zeux

Bericht door zeux » zo sep 20, 2015 5:08 pm

Keurige beheerste goal van Martial. Wachten, wachten en schieten als de keeper eerste beweging maakt.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » zo sep 20, 2015 5:10 pm

Maar natuurlijk een geweldige blunder van Yoshida.
Die verslaggever gaat uit zijn dak, maar zo'n kans maakt toch elke goede spits? :confused.gif:

Depay maakt een wanhopige indruk.

Plaats reactie