Italië

Serie A en B, Primera Division, Premier League, Champions League en UEFA cup

Moderator: mods

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » do feb 01, 2007 4:53 pm

Had ik ook wel verwacht, maar aan de andere kant wachten ze misschien wel op het einde van het seizoen. Dan zetten ze Ancelotti op straat en mag een nieuwe coach het elftal naar zijn hand zetten.

Alaindebanaan

Bericht door Alaindebanaan » do feb 01, 2007 6:02 pm

Het begin van het einde van een tijdperk bij Milan, van VI.nl:
Costacurta: 'Nog vijf maanden en dan stop ik'

1/2/2007 17:04

Na twintig seizoenen is het mooi geweest, vindt Alessandro Costacurta. 'Dit is zeker mijn laatste jaar als voetballer', vertelde de veertigjarige verdediger tijdens een lezing in Treviso. 'Over vijf maanden stop ik definitief met voetbal.'
Costacurta speelde in het seizoen 1987/1988 voor het eerst een competitieduel met AC Milan. Een seizoen later was hij al uitgegroeid tot vaste waarde. De laatste jaren gold hij vooral als ervaren speler die inzetbaar was indien ploeggenoten geblesseerd dan wel geschorst waren.

Deze competitie kwam hij pas tot twee competitieduels. Billy miste een flink aantal wedstrijden vanwege een knieblessure. Maar in januari speelde hij wekelijks. Alle vier bekerduels die de Rossoneri in 2007 afwerkten, was hij negentig minuten van de partij, uitgezonderd de ontmoeting van afgelopen woensdag. Tijdens de 3-1 nederlaag tegen AS Roma werd hij vlak na rust om tactische redenen door Carlo Ancelotti naar de kant gehaald.

In totaal heeft de 59-voudig international er 456 competitiewedstrijden opzitten met de Milanese ploeg, waarmee hij vier keer de Europa Cup I en Champions League won en zevenmaal Italiaans kampioen werd.
Vrouwen, je kunt niet met, maar ook niet zonder.

En speciaal voor de Dr.:
"Vrouwen, je kan niet met ze..."

Alaindebanaan

Bericht door Alaindebanaan » do feb 01, 2007 11:47 pm

Gattuso verlengd:
AC Milan legt ook Gattuso tot 2011 vast

1/2/2007 21:03

AC Milan heeft het contract met Gennaro Gattuso verlengd tot medio 2011. De oude verbintenis van de 29-jarige verdedigende middenvelder liep tot de zomer van 2009.
Rino volgt het voorbeeld van onder meer Clarence Seedorf, die in januari eveneens zijn handtekening zette onder een verbintenis tot medio 2011. Ook andere dragende krachten als Kaká, Alberto Gilardino en Andrea Pirlo liggen tot en met 30 juni 2011 vast.

Gattuso is bezig aan zijn achtste seizoen bij Milan en kwam al meer dan tweehonderd competitieduels uit als Rossonero. De vijftigvoudige Italiaans international speelde eerder voor Salernitana, Perugia en Glasgow Rangers.
Dida laat nog even op zich wachten:
Weer blessurepech voor tobbende Dida

1/2/2007 20:51

Het is niet het seizoen van Dida. De doelman van AC Milan moet een maand toekijken door een pijnlijke rechterschouder en mist in ieder geval de eerste ontmoeting met Celtic in de zestiende finale van de Champions League.
De Braziliaanse keeper raakte woensdag geblesseerd tijdens het duel met AS Roma in de halve finale van de beker. Bij de 1-0 van Alessandro Mancini kwam hij verkeerd neer in een poging de inzet van zijn landgenoot te keren. Hij raakte onder meer de paal.

Dida was net hersteld van een knieblessure, die de dertigjarige keeper al twee maanden uit het doel had gehouden. Bovendien stak hij dit seizoen nog niet in al te beste vorm.
Allen VI.nl

En speciaal voor de Dr.:

peter

Bericht door peter » vr feb 02, 2007 10:35 pm

Het is maar de vraag of er gevoetbald wordt dit weekend, aangezien er een politieman zojuist om het leven is gekomen na ernstige rellen tussen Catania en Palermo. :sad:

Edit: Geen wedstrijden melden ze nu.

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » vr feb 02, 2007 10:40 pm

Het volgende schandaal in het Italiaanse voetbal is dus een feit. :sad:
Palermo pakt winst in zwaar beladen derby

2/2/2007 20:54

In een derby die werd ontsierd door supportersgeweld was Palermo met 2-1 de baas over Catania. Het duel werd stilgelegd vanwege traangas op het veld.

De Siciliaanse derby was uit voorzorg al gepland op vrijdagavond vanwege festiviteiten tijdens het weekeinde in Catania. Desondanks liep het zodanig uit de hand dat scheidsrechter Farina na uur spelen de spelers de catacomben instuurde.

Palermo leidde op dat moment met 1-0. Op aangeven van Mark Bresciano zette Andrea Caracciolo de gasten op voorsprong. Na de onderbreking vanwege het supportersgeweld was Catania als eerste weer bij de les. Binnen een minuut schoot Fabio Caserta de bal van afstand in de kruising: 1-1.

Palermo blijft stevig op de derde plaats staan door de winnende goal van David Di Michele. Was de eerste goal van Palermo omstreden vanwege een mogelijk buitenspelgeval, bij het tweede doelpunt liet arbiter Farina een handsbal van Di Michele onbestaft. De dertigjarige aanvaller was daardoor in staat de 2-1 binnen te schieten.
vi.nl

peter

Bericht door peter » vr feb 02, 2007 10:43 pm

Deli
Contacteer:

Bericht door Deli » vr feb 02, 2007 10:50 pm

Er is blijkbaar besloten het voetbal in Italie dit weekend geheel stil te leggen na deze rellen. Geen Serie A tot en met C dus.

:xyxthumbs:
Victory over oneself is the greatest of victories-Plato

999

Bericht door 999 » vr feb 02, 2007 11:29 pm

Geen duels in Italië na rellen
**Dit weekeinde vinden er geen duels
plaats in de Italiaanse Serie A en B.
Dit heeft de Italiaanse bond besloten
naar aanleiding van de supportersrellen
tijdens de wedstrijd Catania-Palermo.
Daarbij kwam een 38-jarige agent om het
leven en raakten honderd mensen gewond.

Tijdens de derby op Sicilië braken in
en buiten het stadion hevige rellen uit
nadat Andrea Caracciolo Palermo op 1-0
had gebracht.Een agent werd in de auto
in zijn gezicht geraakt door vuurwerk
en overleed aan zijn verwondingen.

Om de orde te herstellen gebruikte de
politie traangas,waardoor het duel ruim
veertig minuten stil lag.Palermo won de
wedstrijd uiteindelijk met 2-1.
Teletekst
Blij met de punten ...

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010

Bericht door Thijs » vr feb 02, 2007 11:48 pm

http://www.skylife.it/html/skylife/tg24/tg24_Live.html

Hier zijn wel wat beelden te zien.

Ongelofelijk zeg.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » za feb 03, 2007 12:31 am

Je ziet (helaas) vrij weinig maar de komende dagen zullen er nog wel meer beelden komen.

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » za feb 03, 2007 6:09 am

Voorlopig geen Italiaans voetbal

In navolging van het incident dat zich vanavond afspeelde na de wedstrijd Catania – Palermo, heeft de Italiaanse voetbalbond besloten het gehele profvoetbal voor onbepaalde tijd af te gelasten. Ook de interland Italië – Roemenië, die stond gepland voor komende week, zal geen doorgang vinden.

Al tijdens het duel ontstonden er heftige schermutselingen op de tribunes, waarbij rake klappen vielen. Supporters van thuisclub Catania waren het niet eens met twee arbitrale beslissingen, wat uiteindelijk al tijdens het duel leidde tot ingrijpen van de politie. Een traangasbom zorgde ervoor dat de Sicilaanse broedertwist tijdelijk stil kwam te liggen.

Nadat de wedstrijd was geëindigd in een 1-2 overwinning voor Palermo ging het later ook nog buiten het stadion verder met de geweldplegingen. Politieman Filippo Raciti vond hierbij de dood. De grens is nu definitief bereikt, zo vindt Luca Pancalli, voorzitter van de Italiaanse voetbalbond.

”Wat hier gebeurt heeft niks meer met voetbal te maken, dus het voetbal stopt er ook mee voor onbepaalde tijd,” klonken de vernietigende woorden van de preses. In eerste instantie werd er besloten om alleen de duels van dit weekeinde af te gelasten, maar verdere maatregelen lijken aanstaande. “We hebben die tijd nodig om tot goede maatregelen te komen. Zo niet, dan zal het voetbal stil blijven liggen.”

Pietro Lo Monaco, de voorzitter van Catania, liet direct nadat hij hoorde dat iemand de dood had gevonden tijdens de rellen, weten dat hij af zal treden bij de club. “Ik heb gehoord dat er een politieagent is omgekomen,” zei hij. “Ik ga nu niet over voetbal beginnen. Dit is het einde voor mij. Ik zal de voetbalwereld nu verlaten.”

Nadat vorige week ook al bekend werd dat een lid van amateurclub Sammartinese tijdens een wedstrijd omkwam omdat hij probeerde twee vechtende groepen uit elkaar te halen, begint het imago van het Italiaanse voetbal steeds grotere deuken op te lopen. Dit werd ook direct na afloop van de ongeregeldheden erkent door de premier van Italië, Romano Prodi.

“Na de incidenten in Catania van vanavond, gaat allereerst mijn gedachte uit naar de mensen die erbij zijn betrokken en hun families. Ik voel me verplicht om te zeggen dat we een sterk en duidelijk signaal af moeten geven om tegen te gaan dat deze sport naar de verdoemenis gaat. De laatste tijd zien we dit steeds vaker en wordt het allemaal steeds dramatischer,” luidden zijn woorden.

Het heeft er dus alle schijn van dat er de komende weken geen wedstrijden plaats zullen vinden in het Italiaanse profvoetbal. Ook de spelersvakbond in Italië nam een duidelijk standpunt in. Volgens hen moet het voetbal een jaar worden stilgelegd om alle negatieve effecten uit het Italiaanse voetbal compleet te verbannen.
voetbalzone.nl

joey
Erelid

Bericht door joey » za feb 03, 2007 10:36 am

Een jaar? De Italianen een jaar zonder calcio? Dat houden ze nooit vol! :D
Het stinkt aan alle kanten!

jabu

Bericht door jabu » ma feb 05, 2007 3:15 pm

Ondertussen heeft Dejan Stankovic zijn in 2008 aflopende contract met Inter verlengd tot 2010.

peter

Bericht door peter » di feb 06, 2007 8:21 pm

Als Alain nu maar niet boos wordt.....
Oude Italiaanse stadions voorlopig taboe

5/2/2007 21:54

De verwachting is dat het Italiaanse voetbal komend weekeinde weer kan worden hervat. Maar de clubs moeten hun stadions op orde hebben. Zo niet, dan worden de thuiswedstrijden zonder publiek afgewerkt.
Giuliano Amato, minister van Binnenlandse Zaken, kwam met deze maatregel naar buiten na een overleg met alle betrokkenen over de problemen in het Italiaanse voetbal. 'We zullen alleen de stadions heropenen die voldoen aan de veiligheidseisen. De stadions die niet voldoen blijven dicht.'

Deze voorwaarde, die onderdeel uitmaakt van een heel pakket aan maatregelen, betekent dat er voor veel clubs in de Serie A werk aan de winkel is. Veel oude, niet gemoderniseerde stadions voldoen niet aan de eisen. Slechts vijf clubs hebben hun zaken op orde, al kan dat aantal groeien tot tien als er geen uitsupporters meer worden toegelaten.

Volgens bondsofficial Luca Pancalli wordt donderdag duidelijk wanneer de competitie wordt hervat. Dan komt het Italiaanse kabinet bijeen om zich te buigen over de maatregelen.

'Technisch kan dat komend weekeinde al zover zijn', stelt Pancalli. 'Ik ben optimistisch dat alle betrokkenen volwassen genoeg zijn de nieuwe maatregelen te accepteren en samen te gaan werken voor de toekomst van het Italiaanse voetbal. Ik geloof dat we vandaag een nieuw hoofdstuk beginnen.'

Vooralsnog ligt het hele Italiaanse voetbal stil na de ongeregeldheden rond de wedstrijd Catania-Palermo, die de dood van één politieagent tot gevolg hadden.

www.vi.nl
Ik zal er even op in gaan (had hier net een lang verhaal, maar was alles kwijt toen het plaatsen mislukte).
5 clubs hebben dus hun stadion goed voor elkaar, aldus de VI. Hierbij neemt de VI wel even de aanname dat er maar 1 club in een stadion speelt, wat dus niet het geval is. Inter/Milan, Juventus/Torino, Siena, Roma/Lazio en Palermo zijn immers de clubs die hun stadion prima in orde hebben. Ik had dit zelf eerlijk gezegd niet verwacht, omdat ik Reggina en Chievo ook had genoteerd als 'veilig'. Anyway, er zijn dus aardig wat stadions niet in orde. Mijn veronderstelling is dat dat gaat om de volgende clubs: Catania, Atalanta, Empoli, Ascoli, Livorno en Cagliari. Misschien dat zelfs Artemio Franchi ook op de lijst staat, al zou dat wel opzienbarend zijn. Er is immers nog een oefenduel van Italië gespeeld (de veegpartij tegen Duitsland).

Alaindebanaan

Bericht door Alaindebanaan » di feb 06, 2007 11:39 pm

Nee hoor, vind het niet zo'n interessant stukje. Heeft namelijk weinig met voetbal te maken, maar met randzaken. Te belachelijk en schandelig dat dit soort dingen gebeuren... :blush:

En speciaal voor de Dr.:

Baseman

Bericht door Baseman » wo feb 07, 2007 9:33 am

Italië door schaamte overvallen
Door PETER VAN DUYL

AMSTERDAM - Na het geharrewar rond de politieke tweestrijd tussen de kemphanen Berlusconi en Prodi en het voetbalschandaal van afgelopen zomer, heeft de voetbaloorlog op Sicilië het Italiaanse moreel definitief murw gebeukt.Beeld van de beruchte wedstrijd tussen Palermo en Catania, afgelopen vrijdag. ,,Italianen zeggen het zelf ook. Ze schamen zich.’’

De rellen na de competitiewedstrijd tussen Catania en Palermo, waarbij een politieman de dood vond, hebben verstrekkende gevolgen voor het voetbal in Italië. Afgelopen weekeinde werd het complete programma geschrapt en als het aan de regering ligt, wordt er alleen nog publiek toegelaten in stadions die voldoen aan de moderne eisen voor veiligheid.

Onderzoek heeft uitgewezen dat slechts vier stadions – in Rome, Palermo, Siena en Turijn – in orde zijn. Hoe komend voetbalweekeinde eruit zal zien, weet niemand.

AC Milan-middenvelder Clarence Seedorf is er geen voorstander van toeschouwers van het ene op het andere moment te weren. Wel onderschrijft hij de stelling dat de stadions in Italië sterk verouderd zijn.

,,Italië is oud, conservatief,’’ aldus Seedorf. ,,Te conservatief in veel dingen. In sommige kleedkamers is geen normale wc te vinden. De stadions kunnen vernieuwd en verbeterd worden, maar er wordt te weinig geïnvesteerd.’’

Volgens Seedorf is het niet makkelijk om de situatie in ‘de laars’ om te buigen. ,,Neem nou het stadion van AC Milan,’’ zegt hij. ,,Inter Milaan speelt er ook, maar het is eigendom van de stad Milaan. En als je kijkt naar de politieke lijn, naar wat er in Italië gebeurt, dan weet je eigenlijk genoeg.’’

Bovendien, meent de oud-Ajacied, mag de discussie zich niet beperken tot het voetbal alleen. De rellen op Sicilië zijn volgens Seedorf geen probleem van het voetbal, maar van het hele land. ,,Ik heb ook in Spanje gewoond,’’ zegt hij. ,,En het verschil is dat het land Spanje er beter voor staat dan het land Italië. Het voetbal heeft hier betrekkelijk weinig mee te maken. Dit is een maatschappelijk probleem, dat al jaren geleden opgelost had moeten worden. Zoals ze dat in Engeland hebben gedaan.’’

Seedorf wijst erop dat de rellen zich búiten en niet ín het stadion van Catania voordeden. ,,Het zijn ook geen voetbalfans, anders doe je dit soort dingen niet. Nu moet negentig procent, of misschien wel meer, lijden onder het gedrag van een klein groepje. Mensen die hun boterham verdienen in het voetbal hebben nu even een paar weken niks. En dan denk ik niet aan de spelers, maar aan de man die shirts verkoopt of hamburgers. Daarom vind ik het ook net even te ver gaan om te praten over spelen zonder publiek.’’

Echt ongemakkelijk heeft de voetballer Seedorf zich in Italië zelden gevoeld. Alleen als speler van Inter Milaan werden hij en zijn ploeggenoten ooit bedreigd, nota bene door de eigen fans, na een 6-0 nederlaag tegen AC Milan. Toch zijn maatregelen noodzakelijk, beseft hij.

,,Het veiligheidsprobleem is simpel een kwestie van investeren. Er zijn genoeg clubs die werken met een goed pasjessysteem.’’

,,Alleen op die manier geef je de mensen het gevoel van veiligheid,’’ meent de middenvelder. ,,Zo krijg je families weer terug in de stadions. Ja, daar praten voetballers onderling ook over. Wij hebben toch ook familie? Soms laat je die liever thuis vanwege de risico’s. Vanwege vuurpijlen en bommetjes.’’

Seedorf zou Seedorf niet zijn als hij niet zelf een deel van de verantwoordelijkheid op zijn schouders zou nemen. Namens AC Milan heeft hij zitting in een overkoepelende spelersraad, waarin alle clubs uit de Serie A vertegenwoordigd zijn. ,,Ik voel me heel goed bij AC Milan. Italië, Spanje en Engeland zijn de landen die het gezicht van het internationale voetbal bepalen. Samen met de andere spelers wil ik graag helpen om het allemaal beter te maken.’’

In de visie van Seedorf zou ook de sportiviteit in het voetbal omhoog moeten, wat weer zijn weerslag zou hebben op de atmosfeer op de tribunes. ,,Je zou bepaalde dingen kunnen invoeren die de scheidsrechters kunnen helpen. Elektronische apparatuur. Waardoor het voetbal weer wat meer een sport wordt. Dat een goal telt als het een goal is. ’’

,,Zo help je het publiek om na een wedstrijd met een goed gevoel naar huis te gaan. Omdat het weet dat beslissingen dubbel gecheckt zijn. In dat opzicht loopt het voetbal echt achter. Ik verwacht wel wat van Michel Platini (de nieuwe voorzitter van de UEFA, red.), ik hoop dat hij een paar goede beslissingen neemt. Ik ben in elk geval blij dat een ex-voetballer op die positie is terechtgekomen.’’

Maar voor alles moet de Italiaanse overheid het voortouw nemen. Tien jaar geleden viel er in Genua al eens een voetbaldode, maar na dat trieste incident veranderde er bitter weinig. Nu verwacht Seedorf wel serieuze initiatieven. ,,Ik denk dat Italië zich zó schaamt, dat het eindelijk écht actie onderneemt. En ik ben ervan overtuigd dat nieuwe wetgeving zal helpen. Zoals in Engeland. Het is helemaal niet nodig om opnieuw het wiel uit te vinden. Het is tegenwoordig een feest om in Engeland te spelen. Waarom zou je dat niet gewoon herhalen?’’

Voetballeiders gaan na korte rouwperiode over tot de orde van de dag

Antonio Mattarese, de voorzitter van het Italiaanse betaald voetbal, vindt dat strengere veiligheidsvoorschriften te duur zijn en een dode op zijn tijd ‘er gewoon bij hoort’. Zijn woorden zijn alom veroordeeld, maar het lijdt geen twijfel dat zij de diepste gevoelens van de voetbalsector treffend weergeven.

Het Italiaanse voetbal heeft zijn rouw snel verwerkt en gaat na de begrafenis van de vrijdag door Catanese supporters vermoorde politieman Filippo Raciti over tot de orde van de dag. Het aanvankelijke plan om de rest van de competitie achter gesloten deuren te spelen, is al snel in vergetelheid geraakt. In plaats daarvan wordt zondag gewoon weer gespeeld, zij het niet in alle stadions.

Wel heeft de regering krachtige maatregelen aangekondigd en hebben de clubvoorzitters beterschap beloofd. Maar bijna niemand gelooft dat het door geweld en corruptie verziekte calcio daarmee ook kan worden genezen.

Oud-bondscoach Arrigo Sacchi heeft de tifo organizzato, de georganiseerde supporters, als hoofdschuldigen aangewezen van de steeds vaker terugkerende voetbalrellen. In een periode waarin huisvaders en bejaarden de wedstrijden via abonnee-tv volgen, zijn de stadions steeds meer het terrein geworden van gewelddadige heethoofden.

Zij hebben bondgenoten gevonden in clubbestuurders, ‘die een pact hebben gesloten met de duivel, met de meest ordinaire en gewelddadige groepen, om de tegenstanders, de scheidsrechter en soms de eigen spelers schrik aan te jagen,’ stelt Sacchi. Hij wijst erop dat de leiders van radicale supporters vaak door de clubs worden beloond met vrijkaartjes en gadgets.

Daardoor zijn zij zo invloedrijk geworden, dat zij desgewenst de stadions in vuur en vlam kunnen zetten en kunnen beslissen of een wedstrijd al dan niet wordt gestaakt (zoals bij de beruchte derby in Rome 2004). Volgens Sacchi kan het geweld alleen aan banden worden gelegd als de clubs de contacten met de georganiseerde tifosi verbreken.

Maar de raddraaiers hebben meer bondgenoten. Zoals de maandag gearresteerde beheerder van het stadion van Catania, die er binnen de poort een heel arsenaal van bommetjes en slagwapens op na bleek te houden. Controle bij de ingang had daardoor in Catania ook weinig zin.

Bovendien onderhouden de voetbalvandalen vaak nauwe banden met politieke bewegingen – meestal uiterst rechts, maar in het rode Livorno radicaal anarchistisch – of maffiaclans, zoals in Catania.

Tenslotte aarzelen ook ‘fatsoenlijke’ politici niet om op te komen voor radicale tifosi, die immers ook mogen stemmen. Neem het voorbeeld van Silvio Berlusconi, die zich als premier niet al te veel aan het supportersgeweld gelegen liet liggen en – inmiddels oppositieleider – keihard van leer trok tegen de sportjustitie, toen die het had gewaagd om zijn eigen AC Milan te veroordelen wegens betrokkenheid bij het corruptieschandaal van afgelopen zomer.

De hoofdpersoon daarvan, de voormalige Juve-functionaris Luciano Moggi, is zo goed als gerehabiliteerd. Na een theatrale huilbui op televisie en de verzekering dat hij dagelijks bidt, is hij weer geregeld te zien als commentator.

Dat is de gebruikelijke gang van zaken in een vergevingsgezind land met overvolle gevangenissen en geslepen advocaten. De geruchtmakende processen wegens doping en corruptie van de afgelopen jaren zijn zo allemaal verzand of verjaard.

Net als die tegen Berlusconi wegens belastingfraude bij de aankoop van Lentini en zwarte betalingen aan de Nederlanders Gullit, Rijkaard en Van Basten.
www.ad.nl

joey
Erelid

Bericht door joey » wo feb 07, 2007 10:12 am

Seedorf heeft een uitgesproken mening, ik mag dat wel. Hij voldoet niet aan het cliché van de domme voetballer. Echter, hij zegt een ding waar ik het niet mee eens ben:

Seedorf wijst erop dat de rellen zich búiten en niet ín het stadion van Catania voordeden. ,,Het zijn ook geen voetbalfans, anders doe je dit soort dingen niet.
Dat klopt natuurlijk niet. Het zijn wél voetbalfans. En ze komen niet toevallig naar voetbal en niet naar badminton. Het geweld heeft zich naar 'buiten' verplaatst omdat het 'binnen' niet meer mogelijk is. Maar het zijn geen passanten die toevallig in de buurt van een stadion gaan rellen.
In Italië staat de doofpot klaar bij elke rel. Omkooppraktijken? Bijna iedereen gaat vrijuit? Doping? Wij weten van niets. Voetbalrellen? Het zijn geen supporters die dat doen. Alles onder het motto: the show must go on, zoals de voorzitter van de Serie A zei. En dus verandert er nooit wat en hobbelt men van schandaal naar schandaal.
Het stinkt aan alle kanten!

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » wo feb 07, 2007 11:56 am

Het zijn wel voetbalfans, ja. Maar hoe hoe dom en primitief je ook bent, volgens mij kan je echt niet in de waan leven dat anderen in elkaar slaan jouw voetbalclub helpt. Als ze niet via het voetbal zouden rellen, dan zouden ze wel iets anders vinden.

Alaindebanaan

Bericht door Alaindebanaan » wo feb 07, 2007 12:24 pm

We gaan weer voetballen:
'Serie A komend weekend weer van start'

7/2/2007 10:40

De bal gaat weer rollen in de Serie A. Komend weekeinde worden de wedstrijden van de 23ste speeldag afgewerkt, zo meldde Adriano Galliani, vice-voorzitter van AC Milan. Die duels stonden al voor zaterdag en zondag gepland.
In het weekend van 17 en 18 april wordt de 22ste speeldag ingehaald. Dat betekent dat de topper tussen koploper Internazionale en de enige concurrent AS Roma veel later in het seizoen wordt gespeeld.

Vanwege de omgekomen politieagent bij de ongeregeldheden tijdens en na Catania-Palermo op vrijdag 2 februari, werd er afgelopen weekend niet gespeeld. De Italiaanse regering laste een stop in om zich te beraden op stappen om het voetbal veiliger te maken.

Wat volgde was een pakket aan maatregelen. Zo mag er bijvoorbeeld alleen gevoetbald worden in stadions die aan de eisen voldoen, anders zijn er geen supporters van de uitspelende club welkom.

VI.nl

En speciaal voor de Dr.:

Alaindebanaan

Bericht door Alaindebanaan » wo feb 07, 2007 10:29 pm

Serie A definitief weer van start, maar wel onder voorwaarden:
Italiaanse competities worden hervat

7/2/2007 22:08

De Italiaanse clubs kunnen zich opmaken voor de hervatting van de competitie. Na de goedkeuring van de regering ziet de bond geen obstakels meer.
'We hebben de draconische maatregelen goedgekeurd', zei Antonio Di Pietro. De minister van Infrastructuur kwam naar buiten na een crisisoverleg van het Italiaanse kabinet, dat zich had gebogen over een pakket aan maatregelen naar aanleiding van de ongeregeldheden rond Palermo-Catania.

In het besluit, dat vijftien pagina's telt, zijn onder meer dertien voorwaarden opgesteld waaraan stadion moeten voldoen. 'Als stadions niet in orde zijn, zullen ze gesloten blijven voor publiek', stelde Di Pietro vast. Dat betekent onder andere dat San Siro geen toeschouwers kan toelaten.

VI

En speciaal voor de Dr.:

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » wo feb 07, 2007 10:31 pm

Peter schreef:Inter/Milan, Juventus/Torino, Siena, Roma/Lazio en Palermo zijn immers de clubs die hun stadion prima in orde hebben.
Uhm, Peter?

Alaindebanaan

Bericht door Alaindebanaan » wo feb 07, 2007 10:40 pm

En als San Siro afgekeurd is dan geldt dat toch ook voor Guiseppe Meazza (stadionnaam Inter)?

En speciaal voor de Dr.:

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » wo feb 07, 2007 10:41 pm

Het is één en het zelfde stadion, dus dat lijkt mij wel.

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » do feb 08, 2007 9:13 am

Geruzie over voetbal achter gesloten deuren in Italiaanse competities
Van onze medewerker Allart Hoekzema

ROME - De tragedie van Catania is nog niet verwerkt of de Italiaanse regering en de voetbalvoorzitters ruziën alweer over de hervatting van de competitie. De bal gaat komende zondag weer rollen. Maar de meeste duels in de Serie A en B zullen achter gesloten deuren worden gespeeld.

De centrum-linkse regering van premier Romano Prodi vaardigde woensdag een speciaal decreet tegen voetbalgeweld uit. In feite gaat het om een aangescherpte versie van een decreet van het kabinet-Berlusconi uit 2005, dat nooit in de praktijk werd uitgevoerd.

De maatregelen voorzien in wedstrijden achter gesloten deuren in alle stadions die niet voldoen aan de veiligheidseisen. In veilige stadions zal de kaartverkoop op naam geschieden, zodat de toeschouwers een voor een kunnen worden gecontroleerd.

De verkoop en bloc van kaarten aan de bezoekende club wordt niet meer toegestaan. Ook worden georganiseerde supportersreizen en speciale treinen bij uitwedstrijden verboden. Wie betrokken is bij supportersrellen krijgt een stadionverbod van zeven jaar. Voetbalgeweld tegen de politie wordt een verzwarende omstandigheid en levert celstraffen van vijf tot vijftien jaar op. Bovendien wordt tegen stadionvandalen een aparte snelrechtprocedure ingevoerd.

De clubs moeten met eigen stewards zorgdragen voor de ordehandhaving op de tribunes. Buiten het stadion zal de politie de veiligheid bewaken. Alle stadions die gemeentebezit zijn, zullen geleidelijk aan in handen komen van de clubs.

Naast het decreet heeft de regering andere noodmaatregelen doorgevoerd. ‘We zullen een observatorium voor sportieve communicatie scheppen’, aldus minister van Sport Giovanna Melandri. ‘We moeten de ongezonde Italiaanse sportcultuur van de vijand veranderen in een normale cultuur van de tegenstander.’

Na de inwerkingtreding van het decreet is de voetbalbond van plan de competities komend weekeinde weer van start te laten gaan. ‘In principe staat nu niets de hervatting van de Serie A en B in de weg’, zei bondstoezichthouder Luca Pancalli. Alle wedstrijden zullen om drie uur ’s middags beginnen.

Een commissie van het ministerie van Binnenlandse zaken moet beslissen welke stadions voor het publiek opengaan. Zoals de zaken er nu voorstaan, zullen zondag zes van de tien Serie A-duels zonder publiek plaatsvinden. In de Serie B zullen alle wedstrijden achter gesloten deuren worden gespeeld.

De Lega Calcio, het overkoepelende orgaan van de Serie A en B, en de meeste clubvoorzitters zijn woedend over de consequenties van het decreet. ‘De stadions sluiten voor het publiek is een arrogante, fascistische maatregel. Zo lijden we grote verliezen’, zei Aurelio De Laurentiis, president van Serie B-club Napoli.

Giuliano Amato, minister van Binnenlandse Zaken, zei in het parlement: ‘We moeten de druk van de voorzitters weerstaan, in het belang van de burgers en de politie. Het recht op sereniteit van de families weegt zwaarder dan de economische belangen van de clubs.’
www.volkskrant.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Alaindebanaan

Bericht door Alaindebanaan » do feb 08, 2007 3:37 pm

Er komt wat duidelijkheid:
Dertien Serie A-clubs hebben onveilig stadion

8/2/2007 13:53

In de Serie A zal komend weekeinde weer gevoetbald worden, maar vijf stadions blijven gesloten voor het publiek. Donderdagochtend werd besloten welke clubs over een te onveilig stadion beschikken.
Slechts zes stadions zijn volledig goedgekeurd. Het Olimpico van AS Roma en Lazio, en de onderkomens van Sampdoria, Siena, Cagliari, Torino en Palermo voldoen aan alle eisen.

Liefst dertien clubs kregen te horen dat hun stadion niet aan de nieuwe en strengere maatregelen voldoet: Ascoli, Atalanta Bergamo, Catania, Empoli, Fiorentina, Internazionale, Livorno, Messina, AC Milan, Parma, Reggina, Udinese en Chievo.

Dat betekent dat komend weekeinde er vijf wedstrijden in de Serie A zijn, waarbij geen toeschouwers mogen worden toegelaten. Atalanta-Lazio, Chievo-Internazionale, Fiorentina-Udinese, Messina-Catania en Milan-Livorno zullen alle voor lege tribunes plaatsvinden.

In de Serie B staan komend weekeinde zes wedstrijden die verboden zijn voor het publiek op het programma: Brescia-Bari, Napoli-Piacenza, Pescara-Mantova, Triestina-Treviso, Lecce-Verona en Modena-Albinoleffe.

VI

En speciaal voor de Dr.:

Plaats reactie