Tottenham is heel sterk. Wat mij betreft de topkandidaat voor plek 3.
Moderator: mods
'LVG heeft goede spelers tot zijn beschikking en is al een half jaar bezig.'Yopi schreef:Jij weet niet hoe en waarom ik voor de tv zit. Dat gaat je ook niets aan.
Zo belangrijk vind ik LVG niet. Ik kijk voetbal omdat ik van voetbal houd, en niet vanwege die man. Ik volg hem wel, net zoals ik andere coaches volg. Koe, Hiddink, Jol in het verleden, Rijkaard in het verleden, enz. Guardiola ook, in mijn ogen de interessantste trainer van dit moment.
Misschien ben jij al net zo gaan denken als de Vader van God zelf. Namelijk dat het in het voetbal allemaal om Hem draait. Om Ik, De Bondscoach, Deze trainer. Ik heb bij herhaling geschreven dat ik LVG een goede trainer vind. Echter, de mening dat hij het grootste mirakel is sinds de schepping van de aarde deel ik niet. Er zijn meer goede trainers, en meer wegen leiden naar Rome. LVG is bovendien niet in elke situatie de gegarandeerde oplossing. Ook hij kan falen.
In dat verband, het voetbal van MU valt nogal tegen. LVG heeft goede spelers tot zijn beschikking en is al een half jaar bezig. Dan mag je meer verwachten dan met hangen en wurgen een puntje pakken tegen de houthakkers van Stoke.
Ik heb het altijd prima naar mijn zin met teams zoals Liverpool, de ambiance van Anfield, de strijd, de klasse van Gerard het spelen om te winnen. Prachtig. Ik zie dat liever dan de teams van vervuilers zoals van Gaal die de bal eindeloos rondspelen om maar controle te hebben over de wedstrijd. Boring IMHO.Lionel schreef:
Genoten van het grote-mannen-voetbal van Liverpool?
In aanvulling daarop: ik heb met dat staatje van Wimpey hierboven nog even wat zitten rekenen. Ik vroeg me daarbij af of die 145 M van Van Gaal op de middenlangere termijn nou zo buitensporig is geweest, vergeleken met Chelsea en Man City. Over de periode 2007/2008 tot en met 2014/2015 kom ik dan bij de 3 big spenders tot de onderstaande totaalbedragen aan aankopen. Ik heb 2007/2008 daarbij als startpunt genomen, omdat Man City vanaf dat seizoen fors begint te investeren in de selectie. Daarvoor investeerde Man City gemiddeld 10 miljoen pond per seizoen in de selectie.beelzebub schreef:Je ziet dat lange termijn met miljoenen smijten zich nu uitbetaald voor Chelsea en Man. City met daarbij ook een goede coach.
Dank. Het lijkt er inderdaad op dat Man Utd de afgelopen jaren vergeleken met de concurrenten niet afdoende geinvesteerd heeft in het op peil brengen/houden van zijn selectie. Die rekening zijn ze nu alsnog aan het afbetalen en er zal zeker nog wel meer uitgegeven gaan worden, omdat de ploeg nog steeds op diverse fronten ernstig tekortschiet.Lionel schreef:Knap staaltje, Zuidema. Wat ik dus al eerder zei bewijst bovenstaande. De selectie van United was prut. Het zei genoeg dat Scholes zijn voetbalschoenen weer moest aantrekken.
Prachtig werk Zuidema, het perspectief dat je schetst.Zuidema schreef:Wel kan je natuurlijk grote vraagtekens zetten bij de daarbij aangekochte en gehuurde spelers. Naar mijn mening was aanmerkelijk meer kwaliteit voor de weerbaarheid/controle, de opbouw en het pure verdedigen gewenst geweest. Ook zonder die blessuregolf.
En Rojo. Ik zal er nog wel eentje vergeten. Maar die zijn van het kaliber luitenantjes. Kunnen leuk meehelpen, maar dan houdt het op. Hebben volgens mij een leider nodig. Vooral in het centrum achterin had zeker nog een klasbak moeten komen. Van Gaal zit nu ook steeds te klagen over waar hij Carrick moet plaatsen. Zet hij hem in een verdedigende rol neer, dan mist hij Carrick op het middenveld. En omgekeerd. Ik verwacht daarom ook nog wel een forse investering tijdens de winterstop centraal achter. Of centraal midden, zodat Carrick naar achteren kan.zeux schreef:Luke Shaw is toch gehaald voor de verdediging? Hoe vaak heeft hij al gespeeld.
Shaw is wel gekozen in het PFA Team of the Year van vorig jaar. Debuteerde op 18-jarige leeftijd bij Engelse team, was mee naar Brazilië, was in de race voor 'young player of the year'. Ik vind dat niet als 'luitenant' klinken. Oordeel je niet iets te vroeg? Volgens mij heeft ie ook nog maar nauwlijks gespeeld.Zuidema schreef:En Rojo. Ik zal er nog wel eentje vergeten. Maar die zijn van het kaliber luitenantjes. Kunnen leuk meehelpen, maar dan houdt het op. Hebben volgens mij een leider nodig. Vooral in het centrum achterin had zeker nog een klasbak moeten komen. Van Gaal zit nu ook steeds te klagen over waar hij Carrick moet plaatsen. Zet hij hem in een verdedigende rol neer, dan mist hij Carrick op het middenveld. En omgekeerd. Ik verwacht daarom ook nog wel een forse investering tijdens de winterstop centraal achter. Of centraal midden, zodat Carrick naar achteren kan.zeux schreef:Luke Shaw is toch gehaald voor de verdediging? Hoe vaak heeft hij al gespeeld.
Ik bedoel het begrip 'luitenant' zeker niet denigrerend. Shaw is beslist talentvol en ik vond hem in de wedstrijden die hij gespeeld heeft vaak heel verdienstelijk bezig. Maar wil Man Utd echt stappen maken en nu of volgend seizoen weer een serieuze titelkandidaat worden, dan moet je het niet alleen van die jonge toptalenten laten afhangen. Man Utd heeft gigantische financiele mogelijkheden, ga dan ook op zoek naar absolute topkwaliteit (kaliber leidinggevende asspelers) om enkele zaken definitief op de rails te krijgen. Zodra dat raamwerk staat inclusief dat toptalent, kan Louis echt serieus zijn 'fillossefie' gaan implementeren.zeux schreef: Shaw is wel gekozen in het PFA Team of the Year van vorig jaar. Debuteerde op 18-jarige leeftijd bij Engelse team, was mee naar Brazilië, was in de race voor 'young player of the year'. Ik vind dat niet als 'luitenant' klinken. Oordeel je niet iets te vroeg? Volgens mij heeft ie ook nog maar nauwlijks gespeeld.
Ben ik met je eens. De schade van enkele jaren min of meer verwaarlozing, werk je niet even in een paar weekjes weg. Zeker als de concurrenten in die jaren wel fors hebben doorgepakt. Als ik de jongens van RedCafé mag geloven was Man Utd er relatief gezien al matig aan toe door 'achterstallig onderhoud'' en een rampseizoen onder Moyes. Zelfs ondanks een titel van 2 seizoenen terug. Mijn verhaal is daarbij een indicatie dat Man Utd deze zomer dus duidelijk alsnog is gestart met een forse inhaalslag aan investeringen om de opgelopen achterstand in kwaliteit weer weg te werken. En dat de daarmee gemoeide bedragen relatief gezien niet eens zo buitensporig zijn. Of dat allemaal wel even efficient en effectief gebeurt en of die aansluiting zo wel gaat slagen blijft natuurlijk wel de vraag.Jöhnk schreef:Met alle respect voor het naslagwerk van Zuidema: de vergelijking met City en Chelsea vind ik op dit moment niet zo relevant. Dit is het jaar waarin Man United de aansluiting weer moet maken. Ik denk niet dat iemand had verwacht dat Man United gelijke tred ging houden met Chelsea en City. Ik verwachtte dat in ieder geval niet. De vergelijking met die twee clubs is daarom iets voor volgend seizoen.
Ikzelf was vandaag verhinderd, heb de wedstrijd niet kunnen zien. Afgaande op AT was het niet bijster indrukwekkend. Voor de rest volg ik Man Utd wel vrij intensief. Ik zie vooral een ploeg die in fases wel vrij redelijk spel op de mat kan leggen. Niet swingend, niet groots en meeslepend, maar toch vaak wel ruim voldoende om 3 punten binnen te harken. Het gekke is dat de ploeg echter net zo gemakkelijk de grip op de wedstrijd en de tegenstander langdurig kwijt kan zijn. In de thuiswedstrijden vind ik dat inmiddels wel steeds stabieler worden, in de uitwedstrijden nog zeker niet. Voor de rest zie ik naast de door jou bovengenoemde mankementen dat de ploeg verdedigend en in de omschakeling erg kwetsbaar blijft.De taak van Van Gaal: United weer als een topclub laten voetballen. En dat valt me tegen. Tot nu toe dan. Waarom? Omdat er geen progressie in zit. Alleen wat het resultaat betreft (hoewel het de laatste weken niet echt meevalt) is er progressie. Qua spel is het er niet, tenminste niet in mijn ogen. Ik kijk niet altijd, vandaag keek ik voor het eerst sinds een paar weken, maar ik zie geen stijgende lijn. Nog steeds zie ik die blinde ballen, het teren op de individuele klasse voorin, het achteruit voetballen.
Eens. De oude discussie van het WK. Nou lijkt Van Gaal met Man Utd thuis wel vaak 3-5-2 te spelen, dus dan is er in de opbouw naar voren wel wat meer mogelijk. In uitwedstrijden speelt hij kennelijk meer 5-3-2 en dan roep je volgens mij het onheil over je af, zoals indertijd ook NL op het WK in het eerste part van de wedstrijden. Vooral de wingers spelen in die 3-5-2 dan een cruciale rol. Dat vind ik op zich wel vrij redelijk gaan, zit wel wat progressie in. Van Gaal zelf zegt overigens dat hij veel liever met 4 man achterin wil spelen in een 4-3-3, maar hij vindt dat hij op dit moment de backs daarvoor niet beschikbaar heeft, dus lost hij het 'uit nood' zo maar op.Dat rare systeem met drie CV's. Waarom speelt Van Gaal dat? Zoals eerder vermeld op dit forum: 1-3-5-2/1-5-3-2 heeft geen toekomst. Een topclub moet voor de winst spelen, maar daar is dit systeem niet geschikt voor. Om maar iets te noemen: je kunt je tegenstander niet afjagen met dit systeem (wat soms wel nodig is als je moet winnen) want daar leent de veldbezetting zich niet voor.
Er is op RedCafé ook al een tijdje een discussie gaande over het vele spelen op balbezit onder Van Gaal. De meningen zijn daarover verdeeld. Ik zie forumleden die willen dat Man Utd veel meer de weg naar voren zoekt, anderen zien die bedachtzamere benadering ook wel zitten als je daarmee tot resultaat komt. Het is wel wat vergelijkbaar met wat er op de Ajax-forums hierover bij Ajax besproken wordt. Maar dat Van Gaal daarin met zijn ploeg nog stappen zal moeten maken, lijkt me duidelijk. Dit is nog lang niet het zeer stevige en dominerende Man Utd van weleer.Dit begint onderhand op te vallen: op het forum van Manchester United is een topic geopend met als titel: lack of urgency. Die supporters zijn gewend dat hun ploeg tot de laatste seconde strijdt voor de overwinning, want Manchester United is een topclub. Als er in de negentigste minuut gelijk wordt gemaakt, dan verwacht men dat er in de 91ste minuut wordt gespeeld voor de overwinning. Dit zie ik onvoldoende terug.
Eens met die subtopper. Die indruk heb ik ook. Van Gaal zelf lijkt mij eerder wat tussen overleven en opbouwen in te zitten. Mede door alle trammelant van het afgelopen half jaar. Waarbij Van Gaal zelf het zich ook niet gemakkelijk heeft gemaakt door zijn personeelsbeleid. Zie mijn voorgaande postings.Mijn grootste bezwaar: Man United voetbalt alsof het een subtopper is. Zaken die bij uitstek bij een topclub horen zoals initiatief nemen, vooruit voetballen, voor de overwinning spelen, zie ik onvoldoende terug. En juist dat zijn de zaken waar je in een overgangsjaar aan zou moeten werken. Van Gaal lijkt echter meer bezig te zijn met overleven.
Nee, dat klopt in die context zeker niet. Wel vind ik het op zich een goed aandachtspunt of 2 wedstrijden op topniveau binnen 48 uur wel zo gezond is voor een speler en of je er als publiek wat mee opschiet als je op deze manier een lor van een wedstrijd voorgeschoteld krijgt voor grof geld. Dat mag best wel eens nader bekeken worden.Ook excuses horen niet bij een topclub. Dat uitgerekend het zware programma genoemd wordt als excuus, vind ik extra frappant. Het programma van United is minder belastend dan het programma van de concurrentie.
Heeft hij dat letterlijk zo gezegd? Ging dat soms om die pot tegen de Spurs? Man Utd had toen inderdaad de rust in moeten gaan met een nulletje of 2 voorsprong. Bijzonder wat voor grote kansen Falcao en Van Persie toen verprutsten. Mata ook nog een keer. De punten die je zo mist, kunnen je aan het eind natuurlijk wel gaan opbreken. Sowieso weet Van Persie nog steeds geregeld opgelegde kansen om zeep te helpen. Soms prikt ie er wel eens eentje heel fraai in, dat wordt weer wat beter bij hem, maar vaak faalt ie toch ook wel opzichtig. Hij is naar mijn mening nog steeds niet op zijn oude level terug.Yopi schreef:Dat betwijfel ik. Zijn analyse laatst was namelijk dat als MU geen kampioen werd, dat zou komen doordat de spitsen kansen misten. Met andere woorden, hij gaf de aanvallers de schuld.
Volgens mij ook, zie voorgaande postings.Laat ik nu denken dat het probleem elders zit.
Dat laatste lijkt mij ook, alhoewel Van Persie dus wat mij betreft nog wel een stuk scherper mag worden voor het doel. En Van Gaal vergeet dan inderdaad dat de spitsen hem soms ook gered hebben. Klopt, het verval in de 2e helft tegen de Spurs was erg fors, zoals wel vaker trouwens. Van Gaal weet dat achteraf aan vermoeidheid. De Spurs konden echter wel een tandje bijschakelen in de 2e helft, zonder overigens tot grootse daden te komen. Konden ze dat omdat Man Utd toen weer eens erg slap speelde of hadden de Spurs toch veel minder last van vermoeidheid? Lastig in te schatten. Uiteindelijk vond ik een gelijk spel al met al wel terecht.Yopi schreef:Dat was inderdaad na de wedstrijd tegen de Spurs, en op het eerste gehoor zou je dan denken dat hij gelijk had: de spitsen misten inderdaad kansen, en dat kostte punten. Toch was het probleem eerder dat het niveau van MU in de tweede helft naar een bedenkelijk niveau zakte - kan me niet voorstellen dat het punten had laten liggen als het na rust net zo had gespeeld als daarvoor. MU voetbalt gewoon niet goed, en het is juist aan de spitsen te danken dat het nog enigszins meetelt. Die jongens hebben al een paar keer tegen de verhouding in de punten binnengesleept. MU heeft m.i. prima spitsen.