Proest.

Moderator: mods
http://www.volkskrant.nl
Charles Bromet 8 december 2014, 08:15
Het voetbalmoment: vergeet de narcist, vier de voetballer Ronaldo
VOETBALMOMENT Elke maandag kiest sportverslaggever Charles Bromet zijn moment van het weekend. Deze keer over de sterspeler van Real Madrid die zaterdag zijn 23ste hattrick maakte in Spanje.
Stel dat Arjen Robben een Portugees was geweest en Cristiano Ronaldo een Nederlander: zouden wij dan met dedain praten over Robben en Ronaldo omarmen als een uitzonderlijke voetballer met een net iets te grote liefde voor zichzelf? Het is een vraag die mij intrigeert. Zeker in deze tijd van lijstjes en verkiezingen.
Ronaldo maakte zaterdag tegen Celta Vigo zijn 23ste hattrick in de Primera Divison. Na slechts veertien speelronden heeft hij al 23 keer gescoord in de Spaanse competitie. Om een en ander in perspectief te plaatsen: dat is één doelpunt minder dan de totaalproductie van Feyenoord in de eredivisie, na evenveel speelronden.
Op het moment dat ik dit schrijf, realiseer ik me dat ik de woede van talloze voetbalvolgers op de hals haal. Want ik schrijf in bewonderende vorm over Ronaldo. Dat wordt slecht gepruimd. Sterker nog: ik hoor nu al mensen mopperen dat Messi er zondag tegen Espanyol óók drie maakte. Helemaal waar, maar daar gaat dit stukje niet over.
Grote narcist
De 29-jarige Portugees wordt door velen gezien als een grote narcist en dat ontneemt hen het zicht op de geweldige speler die hij is. Er zijn inderdaad weinig spelers die zo gretig pronken met hun gebeeldhouwde lichaam. Ronaldo is net iets te veel bezig met zijn uiterlijk. En ja, die maniertjes in het veld: die komen er ook nog bij. Je moet bij hem bereid zijn een hoop door de vingers te zien.
'Geloof me dat ik weet hoe moeilijk ik het maak voor jullie om mij te waarderen', zei Sean Penn in 2009 nadat hij de tweede Oscar uit zijn carrière won voor de film Milk. Wat zou het toch aardig zijn als Ronaldo precies diezelfde woorden uitspreekt, mocht hij op 12 januari de Gouden Bal winnen in Zürich. Het zou getuigen van zelfspot. En dat zou zijn imago geen kwaad doen.
Om even terug te komen op de beginstelling: Robben roept voor veel voetbalvolgers buiten Nederland net zoveel weerstand op als Ronaldo in Nederland. Zijn Schwalbes. Dat parmantige loopje. Het vragen om een gele kaart voor zijn tegenstander. Het voetballen in die rare maillot als het winter wordt. Ja, ook Arjen Robben maakt het de mensheid niet makkelijk hem te waarderen.
`Was, was, was?'
Toch hebben we die rariteiten in Nederland al lang op de koop toe genomen. Toen Robben Bayern München op 25 mei 2013 in Londen naar de Champions Leaguewinst leidde, werd hem dat alom gegund. Zelfs toen hij uitdagend `Was, was, was?' richting de tribunes schreeuwde - oftewel: hadden jullie nog wat? - was daar begrip voor.
En zonder Robben, hoe was het WK in Brazilië afgelopen zomer dan in vredesnaam afgelopen? Zonder derde plaats, vermoed ik. Enfin, Robben zit dus niet bij de drie laatste genomineerden voor de Gouden Bal. Het eindlijstje bestaat uit Lionel Messi, Cristiano Ronaldo en Manuel Neuer.
Het is een top drie waar ik goed mee kan leven. Ronaldo was grandioos bij Real Madrid, in competitie én Champions League. Op weg naar La Décima, de tiende titel in de belangrijkste Europese competitie, scoorde hij liefst zeventien keer.
Door zijn enorme veelzijdigheid is het gevaar van Ronaldo ook nauwelijks te neutraliseren. Zijn snelheid en techniek, zijn kopkracht en tweebenigheid. Zo allround als hij zijn er weinig in het topsegment. Staat hij een keer tegenover een verdediger die hem kan bijbenen: dan zijn er nog wapens als de vrije trap en zijn sprongkracht bij zogeheten `dode spelmomenten'. Hoe hij zal scoren is de vraag. Maar dát hij zal toeslaan, staat in negen van de tien wedstrijden wel vast.
Vier de voetballer
Ja, in de finale zagen we hem nauwelijks. En op het WK was Ronaldo doodvermoeid en daardoor ondermaats. Is dat een reden om hem te passeren voor de titel van beste voetballer van de wereld? Ik vind van niet.
Ook Messi speelde geen geweldig WK, al waren er flitsen van zijn klasse. Doelman Neuer was geweldig voor de Duitsers. Maar had hij er tijdens de finale niet met rood afgemoeten nadat hij met zijn knie in het gezicht sprong van Higuaín?
Lijstjes en verkiezingen zullen altijd leiden tot controverse en hoogoplopende discussies. Eén ding weet ik zeker: Ronaldo kan nog zo'n ongelooflijke ijdeltuit zijn, voor mij is hij de beste van 2014. Vergeet de narcist, vier de voetballer.
Anders was je het er niet mee eens geweest?beelzebub schreef:Nu de beste voetballer van het WK (Robben) niet meer op de shortlist staat, kan ik het alleen eens zijn met onderstaand.
Euh nee. Hooguit of Robben of Messi op twee moest.Yopi schreef:
Anders was je het er niet mee eens geweest?![]()
In Argentinië denken ze er vast anders over.zeux schreef:Messi zou ik niet terecht vinden. Liep het eerste half jaar als een ongeïnteresseerde zoutzak over het veld en speelde een flets WK.
Ronaldo heeft zijn land ook niet naar een hoger niveau kunnen tillen, maar was volgens mij ook nog geblesseerd.
Robben was en bij zijn club en op het WK zeer waardevol.
Ik had dus beter gevonden als Robben ipv Messi bij die top 3 had gehoord.
Met Ronaldo wel als winnaar.
Het gaat toch om de beste speler van het jaar? Niet om de beste speler van het jaar die ook nog een hoofdprijs heeft gewonnen.wimpey schreef:Een Duitser moet dat ding dit jaar winnen. Ik zou voor Kroos gaan. Neuer zou ook een prima winnaar zijn.
bron: http://www.Sport1.nl
Messi vs Luis Enrique: hij of ik, wantrouwen en slaande ruzie
Lionel Messi en Luis Enrique hebben een hartig woordje met elkaar te wisselen. Volgens de Spaanse sportkranten is de spanning tussen de sterspeler en coach van Barcelona inmiddels heel hoog opgelopen en hangt een vertrek van een van beiden in de lucht.
Messi en flink wat ervaren en dragende spelers zijn al langer niet tevreden over de werkwijze van Luis Enrique. De voormalige speler van onder meer Real Madrid en Barcelona gaat volgens de kleedkamerbazen te autonoom zijn gang en is nauwelijks aanspreekbaar voor de spelers. Bovendien houdt hij er vervelende gewoontes op na.
Bas Heijt
- Lucho maakt pas 's morgens op de dag van de wedstrijd zijn selectie bekend, waardoor de spelers die niet op de lijst staan vervolgens weer met hun koffertje naar huis moeten. Ook de opstelling en speelwijze vernemen de wél geselecteerden pas anderhalf uur voor het duel. Dat vinden velen te laat, omdat ze zich daardoor minder goed kunnen inleven in hun rol.
- Luis Enrique is als controlfreak als de dood voor mollen in zijn selectie en dat is haast obsessief. De trainer kiest er dan ook voor nieuwe tactische vondsten niet op het veld uit te proberen, omdat die dan vrijwel zeker worden gespot en de tegenstander wijzer maken. De zwaargewichten in de spelersgroep kunnen zich daar niet in vinden.
- De omstreden coach van de Catalanen stuurde in de 25 wedstrijden die Barça speelde dit seizoen 25 keer een andere basiself het veld in. Ook dit is een doorn in het oog van de grote jongens, die gewoon altijd willen spelen. Messi is daar de spil van. De Argentijn haat het toe te kijken en neemt het Luis Enrique kwalijk dat hij hem op de bank liet beginnen tegen Real Sociedad.
- Luis Enrique neemt beslissingen die niet goed rijmen met zijn uitleg. Aanvankelijk koos hij voor Ivan Rakitic op het middenveld omdat hij meer doelpogingen waagt en meer scoort dan Xavi. De Kroaat begon uitstekend aan het seizoen met 2 goals in 6 wedstrijden en gaf De Blaugranas met zijn dynamiek meer schwung. Vervolgens verving de coach hem voor Xavi.
De tijdbom onder de gespannen relatie tussen Messi en Luis Enrique ging in 2015 plots sneller tikken. Een bloemlezing uit de grootste Spaanse sportkranten Marca, AS, El Mundo Deportivo en Sport levert een fraaie reconstructie op:
Vrijdag 2 januari 2015: eerste training Messi na vakantie in Argentinië- Tijdens een partijtje op de training keurt Luis Enrique een doelpunt van Messi af. La Pulga is het daar totaal niet mee eens, laat dat duidelijk ten overstaan van alle spelers blijken en valt zijn coach voor het eerst publiekelijk af. 'Wij spreken elkaar nog in de kleedkamer', voegt Messi zijn trainer toe. Volgens ingewijden gingen de twee elkaar binnen bijna te lijf.
Zondag 4 januari 2015: Real Sociedad-Barcelona (1-0)- Luis Enrique kiest ervoor Messi (en Neymar) op de bank te laten beginnen in de wedstrijd waarin Barcelona de koppositie kan pakken in San Sebastián. Met een gezicht als een oorwurm ziet Messi dat Jordi Alba al snel in eigen doel kopt en dat Neymar hem grappend opdraagt alvast te gaan warmlopen (video).
- Messi valt direct na rust alsnog in om het tij te keren. Dat lukt niet. Barcelona loopt zich stuk op de Baskische muur voor de goal en creëert nauwelijks grote kansen. Net als Real Madrid een dag eerder, verliest Barça. In de tunnel krijgt Messi een hoog oplopende ruzie met Joaquín Valdés, teampsycholoog en vertrouwenspersoon van Luis Enrique.
- Op de terugweg naar Barcelona komt er geen woord meer uit de mond van Messi.
Maandag 5 januari 2015: Trainingsdag met kinderen te gast- Messi ontbreekt. Last van zijn maag is de reden.
- Xavi klopt aan bij Luis Enrique. De aanvoerder vertelt dat Messi niet goed in z'n vel zit en wil bemiddelen. Luis Enrique is laaiend en wil laten onderzoeken of Messi wel echt fysiek iets mankeert. De clubleiding wil daar niets van weten en ontkent later dat Luis Enrique ooit zoiets heeft gevraagd.
- In kleine kring laat Messi weten dat Barcelona een simpele keuze heeft: Luis Enrique eruit, of ik weg. Xavi, Andrés Iniesta en Sergio Busquets haasten zich het vuur te blussen. De clubleiding ontkent dat er een ultimatum is van Messi.
Woensdag 7 januari 2015: Messi vs Luis Enrique en persconferenties- Messi arriveert om 09.40 op het trainigscomplex van Barcelona. De training staat gepland voor 11.00 uur.
- Luis Enrique geeft om 13.00 uur een persconferentie. Inzet is vooruitblik op het Copa del Rey-duel van donderdag tegen Elche. Uiteraard zal de volledige Spaanse pers hem verhoren over de incidenten na de verloren wedstrijd tegen Real Sociedad.
- Voorzitter Josep María Bartomeu geeft om 16.00 uur een persconferentie. Onderwerp is een reactie op het ontslag van Andoni Zubizarreta en het vertrek van Carles Puyol.
- Om 20.00 uur komt de Junta Directiva (clubleiding) bijeen in een speciaal belegde vergadering. Heet hangijzer is de uitspraak van het Sporttribunaal waarbij Barcelona opnieuw niet onder de straf uitkwam van twee transferperiodes waarin het niet mag handelen. De rondvraag gaat misschien wel over de stand van zaken tussen Messi en Luis Enrique.