Spanje

Serie A en B, Primera Division, Premier League, Champions League en UEFA cup

Moderator: mods

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 48024
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Spanje

Bericht door peter » wo jan 30, 2013 11:25 pm

Rishi schreef:Hakjes na een paar minuten al. Madrid had overigens 4x rood moeten hebben.
Volgens mij wel 15x. :smallgrin.gif:

Messi deed ook mee, maar was onzichtbaar.

Lionel
Berichten: 47677
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Spanje

Bericht door Lionel » do jan 31, 2013 8:49 am

Xabi Arbeloa Carvalho Callejon

Varane is trouwens goed. Niet gezond.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
gaizka
Berichten: 2629
Lid geworden op: wo jan 28, 2004 6:54 pm

Re: Spanje

Bericht door gaizka » do jan 31, 2013 10:34 am

Heb me uitstekend vermaakt, er gebeurde genoeg en wat een tempo! Iniesta was de absolute uitblinker.

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Spanje

Bericht door Yopi » za feb 02, 2013 11:44 pm

Gaat weer lekker met Madrid. Staan achter door een eigen doelpunt van Cristiano R. :neutral.gif: :smallgrin.gif: :headbang.gif:

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Spanje

Bericht door Demosthenes » zo feb 03, 2013 12:27 am

Wat over doping en Spaans voetbal? Het mag niet, of gelden er voor Spanje andere regels?

Van vi.nl
Sportarts Eufemiano Fuentes heeft bekend dat naast wielrenners ook voetballers deel uitmaakten van zijn dopingprogramma. Over welke voetballers het gaat, is niet bekend.

Fuentes wordt vervolgd omdat hij in 2006 op grote schaal doping aan wielrenners zou hebben toegediend. Maar hij bekende dinsdag tegenover de rechter in Madrid dat het dus niet alleen om fietsers gaat. 'Ik had patiënten uit veel verschillende sporten.'

'Ik heb met veel sporters uit vele sporten gewerkt. Onder anderen met voetballers en atleten, maar in 2006 waren het vooral wielrenners. Ik was hun medische begeleider. Iedereen moest een bloedcontrole ondergaan en ik gaf raad over hun voeding en hun trainingsmethoden. Ik zorgde ervoor dat ze gezond bleven.'

De Franse krant Le Monde bracht eerder Barcelona en Real Madrid in verband met Operación Puerto, maar moest uiteindelijk een boete betalen vanwege de beschuldigingen. Ook dreigden de Spaanse grootmachten met een rechtszaak.
of van ad.nl
De Spaanse bondscoach Vicente del Bosque heeft de speculaties dat er ook voetballers zijn verwikkeld in het nieuwe dopingschandaal rond de Madrileense arts Eufemiano Fuentes van de hand gewezen.

Xabi Hernandez.
,,Ik heb in mijn 43-jarige loopbaan nog nooit iets verdachts gezien en ik heb het ook niet meegemaakt dat iemand met bedriegerij geprobeerd heeft zich sportief voordeel te verschaffen.''

Del Bosque reageerde op een citaat in El Mundo. Deze krant voerde Fuentes sprekend op: ,,Als ik zou praten dan waren we Europees- noch wereldkampioen.''

De 55-jarige sportarts zou dat een celgenoot zondag hebben toevertrouwd, toen hij wachtte op verhoor door de onderzoeksrechter. Later mochten Fuentes en vijf andere verdachten naar huis.

Xabi Hernandez liet ook weten dat het gebruik van verboden middelen en methoden niet aan de orde is in het Spaans topvoetbal. Spelers worden immers voortdurend gecontroleerd. ,,We hebben het EK en WK zonder doping gewonnen'', zei de middenvelder van FC Barcelona stellig.
Heb het altijd al vreemd gevonden dat "overal" doping wordt gebruikt, sporters betrapt worden (atletiek, honkbal, wielrennen, golf enz.) dat zelfs paarden "gebruiken", maar dat in de sport waar misschien wel het meeste geld in omgaat, niet wordt gebruikt. Vreemd, omdat ik zelf 50 jaar geleden al in de rust van een wedstrijd druivensuiker kreeg, of iets dat er op leek! Het hele elftal nam gewoon die tabletten, de trainer zei dat het beter voor ons (D- en C-jeugd) was!
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Gebruikersavatar
Khraa
Berichten: 6942
Lid geworden op: ma mei 16, 2005 7:02 pm

Re: Spanje

Bericht door Khraa » zo feb 03, 2013 1:13 am

Volgens mij is hetzelfde in voetbal van toepassing als bij wielrennen. Als we alle teams zonder dopinggebruik zouden wegstrepen, zou waarschijnlijk Mauritius wereldkampioen voetbal 2012 zijn.
Alright, stop this nonsense. It is getting way too silly!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Spanje

Bericht door 999 » zo feb 03, 2013 9:39 am

Demosthenes schreef:Heb het altijd al vreemd gevonden dat "overal" doping wordt gebruikt, sporters betrapt worden (atletiek, honkbal, wielrennen, golf enz.) dat zelfs paarden "gebruiken", maar dat in de sport waar misschien wel het meeste geld in omgaat, niet wordt gebruikt. Vreemd, omdat ik zelf 50 jaar geleden al in de rust van een wedstrijd druivensuiker kreeg, of iets dat er op leek! Het hele elftal nam gewoon die tabletten, de trainer zei dat het beter voor ons (D- en C-jeugd) was!
Ja Druivensuiker. hielp dan ook helemaal niks. :smallgrin.gif:

Ik heb niet het idee dat complete elftallen zwaar aan de stimulerende middelen zitten in het voetbal.Ik geloof best dat er voetballers zijn die gebruiken, al denk ik eerder dat er heel veel zijn die aan de coke zitten enz.

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Spanje

Bericht door Yopi » zo feb 03, 2013 10:55 am

Xabi Hernandez liet ook weten dat het gebruik van verboden middelen en methoden niet aan de orde is in het Spaans topvoetbal. Spelers worden immers voortdurend gecontroleerd. ,,We hebben het EK en WK zonder doping gewonnen'', zei de middenvelder van FC Barcelona stellig.

Zo praatten wielrenners ook, tot voor kort. Ik ben wel honderd keer gecontroleerd en nooit positief bevonden, dus ik heb nooit gebruikt.

Natuurlijk wordt er ook in het voetbal gebruikt. Dat kan toch niet anders?

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Re: Spanje

Bericht door jabu » zo feb 03, 2013 11:25 am

Ik heb ook nooit gehoord dat er voortdurend gecontroleerd wordt bij voetballers.

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13846
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: Spanje

Bericht door Jinne » zo feb 03, 2013 11:27 am

Volgens mij hoeven spelers inderdaad geen whereabouts in te vullen, dus als ze iets moeten dan is het hoogstens een plasje na de wedstrijd.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Spanje

Bericht door Demosthenes » zo feb 03, 2013 12:40 pm

Dat plasje moet wel, maar waar wordt op gelet? Op het gebruik van cocaïne? Maradona is toch een keer betrapt, op een wk?

Spierversterkende middelen hebben bij voetbal zin; één centimeter hoger kunnen springen kan het verschil zijn tussen winnen en verliezen, iets harder kunnen lopen ook, het harde lopen langer volhouden ook. Voor techniek en tactiek zijn nog geen pilletjes, denk ik.

Barry Hulshoff heeft wel eens gezegd "iets te hebben gebruikt" (dokter Rolink?), dat hij dacht een goede wedstrijd te hebben gespeeld, maar dan anderen daar anders over dachten. De pilletjes zullen nu wel effectiever zijn.

Maakt iemand in de voetballerij zich er druk om?
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Spanje

Bericht door LucaS » zo feb 03, 2013 1:19 pm

Jaap Stam, Frank de Boer en Edgar Davids zijn ook ooit betrapt toch?
I think I lost my fucking headache

Michael_B
Berichten: 10446
Lid geworden op: di sep 23, 2003 2:19 pm
Locatie: Alkmaar

Re: Spanje

Bericht door Michael_B » zo feb 03, 2013 1:25 pm

999 schreef:
Demosthenes schreef:Heb het altijd al vreemd gevonden dat "overal" doping wordt gebruikt, sporters betrapt worden (atletiek, honkbal, wielrennen, golf enz.) dat zelfs paarden "gebruiken", maar dat in de sport waar misschien wel het meeste geld in omgaat, niet wordt gebruikt. Vreemd, omdat ik zelf 50 jaar geleden al in de rust van een wedstrijd druivensuiker kreeg, of iets dat er op leek! Het hele elftal nam gewoon die tabletten, de trainer zei dat het beter voor ons (D- en C-jeugd) was!
Ja Druivensuiker. hielp dan ook helemaal niks. :smallgrin.gif:

Ik heb niet het idee dat complete elftallen zwaar aan de stimulerende middelen zitten in het voetbal.Ik geloof best dat er voetballers zijn die gebruiken, al denk ik eerder dat er heel veel zijn die aan de coke zitten enz.
Dat idee heb ik ook.
Face your fears and live your dreams, No Fear

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41189
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Spanje

Bericht door Marillion » zo feb 03, 2013 1:28 pm

LucaS schreef:Jaap Stam, Frank de Boer en Edgar Davids zijn ook ooit betrapt toch?
Klopt, maar dat was natuurlijk een misverstand. Nederlanders gebruiken immers geen doping. :smallgrin.gif:

Natuurlijk is er sprake van dopinggebruik in het voetbal. De controles stellen niet of nauwelijks iets voor en er gaat veel geld in de sport om. Er is dus voordeel te behalen tegenover een minimale pakkans. Dat is zo'n beetje een garantie voor dopinggebruik. Ik weet niet of de deksel van de doofpot gaat in Spanje maar als dat gebeurd zou het me niet verbazen als er nog veel meer van dat soort netwerken worden blootgelegd.
Nil volentibus arduum

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Spanje

Bericht door Demosthenes » zo feb 03, 2013 2:05 pm

Juventus had ook genoeg middeltjes om spelers van een grotere spiermassa te voorzien, o.a. in het jaar dat Ajax in de finale van de CL werd verslagen. Ik meen me te herinneren dat coach Zeman van ??? er iets over heeft gezegd, dat de spits van Juventus dreigde met rechtszaken, maar niets deed en dat alleen de clubarts van Juventus is geschorst.

Stel dat in Spanje schoon schip wordt gemaakt, stel dat de Spaanse ploeg op de wk-finale echt vol dope zat (Wij doen dat inderdaad niet), zijn we alsnog wereldkampioen.

Ik heb ooit een een documentaire op de Duitse tv gezien waarin openlijk werd gesproken over doping voor het Duitse team op het wk in 1954. De aanleiding was het hoge percentage van de spelers van dat team (drie van de elf is natuurlijk al een enorm percentage) dat een bijzondere vorm van kanker kreeg, een vorm die veroorzaakt kan worden door de gebruikte doping.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Spanje

Bericht door Yopi » zo feb 03, 2013 2:10 pm

In het voetbal lopen heel wat zwaar gespierde spelers rond, type Drogba, Van Gobbel. Sommige jeugdspelers veranderen in korte tijd in Michelin-mannetjes.

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Re: Spanje

Bericht door jabu » zo feb 03, 2013 2:27 pm

Nou heb ik bij een Drogba het idee dat het iets aangeboren is. Bijna iedere Ivoriaan is even breed als lang.

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Spanje

Bericht door Demosthenes » zo feb 03, 2013 4:13 pm

Yopi schreef:In het voetbal lopen heel wat zwaar gespierde spelers rond, type Drogba, Van Gobbel. Sommige jeugdspelers veranderen in korte tijd in Michelin-mannetjes.
(Robbie?) Rijnink in één zomer!
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Spanje

Bericht door Yopi » zo feb 03, 2013 4:17 pm

Edgar Davids ook.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Spanje

Bericht door Jöhnk » zo feb 03, 2013 4:29 pm

Toch denk ik dat de 'wielrendoping' ook zijn intrede heeft gedaan in het voetbal, hoor. Als je ziet hoe fit sommige ploegen nog zijn aan het eind van het seizoen...

wimpey
Berichten: 52107
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Spanje

Bericht door wimpey » zo feb 03, 2013 4:45 pm

Yopi schreef:Edgar Davids ook.
Daarvoor kon ie nog geen boksbeugel optillen. :hypocrite.gif:

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41189
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Spanje

Bericht door Marillion » ma feb 04, 2013 11:42 am

'Real Sociedad kocht jarenlang verboden middelen'

Real Sociedad kocht gedurende zes jaar lang, tussen 2002 en 2008, met zwart geld verboden middelen. Dat zegt Iñaki Badiola, de oud-voorzitter van de club uit het Baskenland, in de krant AS. De clubdokters die zich met deze praktijken bezighielden vertrokken vijf jaar geleden, vlak na het aantreden van Badiola. "Hoe ik op deze zaak stuitte? Ik liet snel na mijn aantreden een onderzoek doen naar de boekhouding tussen 2002 en 2008 door Ernst & Young. Toen kwamen we achter die betalingen." "Het betroffen echt middelen die destijds verboden waren. Waarom we toen niet de publiciteit zochten? Er was gewoon weinig aandacht voor. In mijn periode waren er in ieder geval geen vreemde medische praktijken."

Tweede plaats
Real Sociedad finishte in 2003 verrassend als tweede in de Spaanse competitie. De club uit San Sebastian stond destijds onder leiding van voorzitter José Luis Astiazarán. Badiola sluit niet uit dat de overstap van Astiazarán naar de Liga Profesional (de Spaanse versie van de Eredivisie CV) de reden was dat de dokters nooit zijn bestraft. De spelers van Sociedad testten nooit positief. "Dat zegt alles over de falende controles. Er werd niet eens op epo getest. Ik weet ook geen namen van spelers die zich hieraan schuldig zouden hebben gemaakt. Ons onderzoek richtte zich op de dokters."

Fuentes
De ex-preses weet niet precies welke producten er werden aangeschaft, maar hij sluit niet uit dat de club samenwerkte met Eufemiano Fuentes, die tientallen wielrenners aan bloeddoping hielp. De Spaanse dopingdokter, die momenteel terecht staat, erkende vorige week dat mensen uit verschillende takken van sporten tot zijn klantenkring behoorden. Fuentes heeft tot nu toe nog geen namen genoemd. "Het is belangrijk dat er snel duidelijkheid komt", aldus Badiola. "Voor Real Sociedad maakt het niet veel uit, maar het zou goed zijn als de betrokkenen hun straf niet ontlopen."

Geld
De voormalige voorzitter zou er niet vreemd van opkijken als blijkt dat meer voetbalclubs illegale producten hebben gekocht.
"In het wielrennen is het voordeel van doping natuurlijk evident met bergetappes van meer dan tweehonderd kilometer die elkaar opvolgen. Misschien is het in het voetbal minder nodig, maar anderzijds: er gaat zoveel geld om in deze sport."

Bron: nusport.nl
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Re: Spanje

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » ma feb 04, 2013 11:41 pm

Nou, dat heeft ze dan geen windeieren gelegd. Wát een prijzenkast hebben ze bij elkaar gevoetbald in die periode.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41189
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Spanje

Bericht door Marillion » di feb 05, 2013 9:04 am

Ze zullen niet de enige zijn geweest schat ik zo in.

Ondertussen lijken ze in Spanje vooral bezig om de schade zoveel mogelijk te beperken:
Doorlopen por favor
In Madrid is een toneelstuk bezig onder het mom van een proces. Eufemiano Fuentes staat terecht, de gynaecoloog die ooit een dopingimperium bezat dat zo groot was dat de zon er nooit onder ging.

Door Thijs Zonneveld

Het is bijna zeven jaar geleden dat hij werd opgepakt, maar tot op de dag van vandaag weten we nog geen fractie van wat zich heeft afgespeeld in Fuentes' appartementen en hotelkamers. Dat mogen we ook niet weten. De Spaanse politie, justitie en politiek doen er alles aan om de namen van de betrokken sporters geheim te houden.

Het proces in Madrid dient er vooral níet toe om de waarheid boven tafel te krijgen. Daar zorgt de rechter wel voor. Héél even was er paniek, toen Eufemiano F. in de rechtszaal verklaarde dat hij alle namen van alle door hem geprepareerde sporters kon oplepelen. Héél even dreigde de deksel van de doofpot te worden getrokken. Maar de rechter smeet 'm meteen weer dicht.

Operación Doofpot
Fuentes mocht geen namen noemen. Dat paste niet in het draaiboek van het toneelstuk. Het einde staat al lang vast: Fuentes en zijn naaste medewerkers krijgen niet of nauwelijks straf, en de Spaanse sportwereld draait na het proces door alsof er niets gebeurd is. Hier is niets te zien mensen, doorlopen por favor. Dit is Spanje, hier steken we onze koppen in het zand. Spanje, het land dat Operación Puerto veranderde in Operación Doofpot. Spanje, het land dat doet alsof doping in voetbal of tennis niet bestaat. Spanje, het land waar je in de apotheek net zo makkelijk epo als aspirine koopt. Spanje, het land waar voetbalclub Real Sociedad jarenlang doping inkocht - de spelers werden toch niet gecontroleerd.

Spanje, het land waar Roberto Heras ondanks een positieve epo-test de Vuelta-zege van 2005 terugkrijgt van de rechter. Spanje, het land dat Oost-Indisch doof is als het mondiale antidopingagentschap WADA om informatie vraagt. Spanje, het land waar wielrenners en oud-wielrenners doodleuk verkondigen dat Lance A. een groot kampioen is omdat hij nog nooit positief is getest.

Financiële doping
Spanje, het land dat het afgelopen decennium meer gedopete renners en atleten leverde dan welk land ook. Spanje, het land waar Real Madrid en FC Barcelona dankzij financiële doping kopen en kopen met geld dat geleend is van banken die overeind worden gehouden met Europees geld. Spanje, het land waar vorige week de zoveelste opvolger van Fuentes werd opgepakt.

In de Verenigde Staten schrijven antidopinginstanties rapporten van duizend pagina’s, in Nederland zetten de wielerploegen hun werknemers onder druk om bekentenissen af te dwingen, in Groot-Brittannië worden ex-gebruikers uit de Sky-ploeg gezet, in Italië wordt het ene dopingproces na het andere gevoerd, in Australië is een waarheidscommissie opgericht, in Denemarken en Duitsland worden dopinggebruikers een voor een aan de schandpaal genageld - en in Spanje schuiven ze de boel onder het tapijt. Ze lachen om wat er elders gebeurt en gaan vrolijk door met winnen.

We kunnen twee dingen doen: een bijrol blijven spelen in het Spaanse toneelstuk, of eruit stappen. Met z'n allen.
Het WK voetbal kun je ook organiseren zonder Spanje.

Bron: nusport.nl
Nil volentibus arduum

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Spanje

Bericht door Jöhnk » di feb 05, 2013 4:32 pm

Komt wat gefrustreerd over, maar Zonneveld heeft groot gelijk. Natuurlijk, doping is van overal, maar in Spanje wordt het toegestaan/gestimuleerd door de sportbonden en de overheid. Zolang er maar gewonnen wordt. Een beetje het DDR idee.

Plaats reactie