Ere wie ere toekomt. Ten Cate heeft een belangrijke rol gespeeld bij Barcelona. Of hij ook een belangrijke rol speelde bij Chelsea, zou ik niet weten. Dat hangt van de omstandigheden af.
Moderator: mods
Ten Cate heeft nog minder krediet bij de clubleiding. De Amsterdammer zou met zowel spelers, manager als collega Clarke een stroeve relatie onderhouden en te veel mensen bij de club tegen zich in het harnas hebben gejaagd. 'Ten Cate werd gehaald als de 'bad cop' om balans in de technische staf te brengen, maar hij heeft zijn rol iets te serieus genomen,' schrijft The Times. De oud-trainer van Ajax zou inmiddels in de spelersgroep de bijnaam Mad Dog hebben.
Een Ten Cate fanclub is hier niet, dat zie je hier toch wel?Jöhnk schreef:Het is actie-reactie. Uit het spel van Chelsea blijkt niet dat Ten Cate de superveldtrainer is waar hij door de Ten Cate rules fanclub voor wordt aangezien. Dat werpt vragen op.
www.sportwereld.nlVolgt Rijkaard bij Chelsea Grant op?
Door MARCEL VAN DER KRAAN
LONDEN - Woedend was Avram Grant. Zo woedend dat hij zaterdagmiddag na een drie uur durend onderhoud in het huis van Roman Abramovich weigerde in te gaan op het aanbod om weer technisch directeur van Chelsea te worden.
Zijn ontslag als hoofdtrainer van de Londense club kwam, amper 72 uur na de verloren Champions League-finale in Moskou tegen Manchester United, aan als een mokerslag. Het gesprek met zijn grote baas had plaats in het Londense Knightsbridge, waar de Israëlische coach zat tegenover Abramovich, Chelsea-directeur Eugene Tenenbaum en adviseur Eugene Schvidler. Het drietal bood hem een bedrag van vier miljoen euro per jaar om te worden ’weggepromoveerd’.
Grant stapte om half vijf via de achteruitgang weer in zijn zwarte Audi en reed rechtstreeks naar huis. Hij haalde zijn vrouw en kinderen op, reed vervolgens door naar het trainingscomplex van Chelsea in Cobham en haalde daar direct zijn bureau leeg.
Grant voelde zich bedrogen door Abramovich, met wie hij al jaren een innige vriendschap dacht te hebben. Die vriendschap veranderde in een zakelijke relatie vanaf het moment dat de Rus hem het roer in handen gaf van zijn grootste hobby: het eerste elftal van Chelsea.
De 53-jarige Grant kan de beste cijfers overleggen van alle trainers in de geschiedenis op Stamford Bridge. Met Chelsea speelde hij 54 duels, won er 36, speelde 13 maal gelijk en verloor slechts 5 keer. In Engeland is men er van overtuigd dat Grant zijn baan had behouden als hij met de club de Champions League had gewonnen in Moskou. Of, zo zou je het ook kunnen stellen, als John Terry niet was uitgegleden en vanaf de penaltystip niet de paal had geraakt.
Grant nam in september vorig jaar de plek in van coach José Mourinho, die door Abramovich ook al was ontslagen. De fans van Chelsea accepteerden zijn aanstelling niet. Grant zat als technisch directeur al een tijdje in de wachtkamer en was er volgens de supporters steeds op uit geweest om trainer te worden.
Avram Grant, wiens echtgenote de tabloidkranten vulde door haar optreden in Israëlische tv-shows waarin zij haar eigen urine opdronk, schudde alle kritiek van zich af. Hij antwoordde zijn criticasters met verbluffende resultaten. Tot op de laatste speeldag liet hij Chelsea om de titel strijden en hij loodste de club naar Moskou voor de Champions League-finale.
In beide competities zag Abramovich hoe Manchester United toch weer de sterkste was. Voor de miljardair tellen tweede plaatsen niet. Hij eist hoofdprijzen na alle investeringen en dus moest Grant direct het veld ruimen.
Ook omdat hij het respect van een deel van de spelersgroep maanden geleden al had verloren. Tijdens zijn regime als manager moest Grant er aan worden herinnerd dat hij doordeweeks nog een wedstrijd in de beker (Carling Cup) had, vroeg hij in de eerste maand aan de terreinknecht wat de volgende thuiswedstrijd was (en of Chelsea dan nog op het veld in het stadion kon trainen) en had hij een knallende ruzie met zijn landgenoot Ben Haim.
Een speler die gisteren anoniem wilde blijven, maakte in de Engelse media bekend dat Abramovich zich realiseerde dat hij een fout had gemaakt met de aanstelling van Avram Grant. ,,Misschien had Abramovich zelfs overwogen hem te ontslaan als we de Champions League wél hadden gewonnen. Avram is een keurige vent, maar hij mist het charisma van een toptrainer, zoals Mourinho dat wel had.’’
Om die reden staat Frank Rijkaard samen met Guus Hiddink hoog op de verlanglijst in Londen. Rijkaard is vrij, heeft een ongekend charisma, zorgt voor positieve publiciteit en Abramovich bewondert al jaren de speelstijl van Barcelona, zoals door Rijkaard geïntroduceerd.
Na zijn afscheid na vijf seizoenen bij Barcelona denkt Rijkaard er serieus over een rustperiode te nemen. Al sluit hij niet uit dat hij toch doorwerkt als zich een mooie club meldt. Zijn woordvoerder Perry Overeem ontkende gisteren dat er al sprake is van contact met de verliezend Champions League-finalist.
Oh? Ik dacht dat m.n. Rijkaard daar een belangrijke rol had... Bij Ajax had Mad Dog een belangrijke rol, dat is zeker. Ook is zeker dat Mad Dog met de veruit beste Ajax-selectie van de voorbije jaren zeer matig presteerde.joey schreef: Ten Cate heeft een belangrijke rol gespeeld bij Barcelona.
Bij Ajax was het inderdaad niet denderend... Wil je dat soms horen? Niemand zegt hier volgens mij toch dat hij het fantastisch heeft gedaan of wel soms?wimpey schreef:Oh? Ik dacht dat m.n. Rijkaard daar een belangrijke rol had... Bij Ajax had Mad Dog een belangrijke rol, dat is zeker. Ook is zeker dat Mad Dog met de veruit beste Ajax-selectie van de voorbije jaren zeer matig presteerde.joey schreef: Ten Cate heeft een belangrijke rol gespeeld bij Barcelona.
Eens kijken hoe lang het duurt eer Mad Dog er bij Chelsea uitvliegt...
Volgens mij heeft Ajax de 2de helft van het eerste seizoen (met Davids) hele aardige wedstrijden gespeeld (en veel gewonnen) op het moment dat het team (nagenoeg) compleet was. Ik had het ook wel willen zien hoe Ajax zou hebben gespeeld met Davids in het 2de seizoen.Jöhnk schreef:Bij Ajax was het veldspel helemaal kut terwijl Ten Cate alle veldtrainingen deed.
Dat was al een teken aan de wand. Maar zelfs nu het veldspel er bij Chelsea allerminst uitkomt wordt er gedraaid met excuses en omstandigheden terwijl hij precies dezelfde functie bekleedt als destijds bij Barcelona.
Dus ik vraag me af of het niet verstandiger is om het standpunt dat Ten Cate de superveldtrainer is die Ronaldinho heeft leren voetballen te laten varen.
Precies!Raymon schreef:Volgens mij heeft Ajax de 2de helft van het eerste seizoen (met Davids) hele aardige wedstrijden gespeeld (en veel gewonnen) op het moment dat het team (nagenoeg) compleet was. Ik had het ook wel willen zien hoe Ajax zou hebben gespeeld met Davids in het 2de seizoen.Jöhnk schreef:Bij Ajax was het veldspel helemaal kut terwijl Ten Cate alle veldtrainingen deed.
Dat was al een teken aan de wand. Maar zelfs nu het veldspel er bij Chelsea allerminst uitkomt wordt er gedraaid met excuses en omstandigheden terwijl hij precies dezelfde functie bekleedt als destijds bij Barcelona.
Dus ik vraag me af of het niet verstandiger is om het standpunt dat Ten Cate de superveldtrainer is die Ronaldinho heeft leren voetballen te laten varen.
Maar was het veldspel ook goed? Volgens mij was het positiespel nog steeds niet erg goed.Raymon schreef:Volgens mij heeft Ajax de 2de helft van het eerste seizoen (met Davids) hele aardige wedstrijden gespeeld (en veel gewonnen) op het moment dat het team (nagenoeg) compleet was. Ik had het ook wel willen zien hoe Ajax zou hebben gespeeld met Davids in het 2de seizoen.
Het veldspel werd steeds beter. Davids bleek echt het missende puzzelstukje te zijn. Ik had er echt heel veel vertrouwen in begin van het seizoen. Totdat die klojo z'n scheenbeschermers vergat om te doen.Bertje schreef:Maar was het veldspel ook goed? Volgens mij was het positiespel nog steeds niet erg goed.Raymon schreef:Volgens mij heeft Ajax de 2de helft van het eerste seizoen (met Davids) hele aardige wedstrijden gespeeld (en veel gewonnen) op het moment dat het team (nagenoeg) compleet was. Ik had het ook wel willen zien hoe Ajax zou hebben gespeeld met Davids in het 2de seizoen.
Duke schreef:Ja, duurt lang, niet?wimpey schreef:
Eens kijken hoe lang het duurt eer Mad Dog er bij Chelsea uitvliegt...
VITen Cate: 'Vertrek Grant heeft voor mij geen gevolgen'
EXCLUSIEF - Henk ten Cate heeft met verbazing gereageerd op berichten in de Engelse media dat na manager Avram Grant ook voor hem geen plaats meer is bij verliezend Champions League-finalist Chelsea.
De 53-jarige Amsterdammer, samen met Peter Clarke tijdens het voorbije seizoen de rechterhand van Grant bij de Londenaren, hoeft voorlopig helemaal niet te vrezen voor zijn functie.
'Een half uur voordat Chelsea het bericht over Grant officieel bekend maakte werd ik gebeld door de algemeen directeur, Peter Kenyon', vertelt Ten Cate tegen VI. 'Hij stelde me op de hoogte en zei dat het vertrek van Grant geen gevolgen voor mij zal hebben. Daar ga ik liever op af dan op al die krantenberichten.'
Deze week gaat Ten Cate om de tafel met de clubleiding van Chelsea. 'Die afspraak stond al lang gepland en staat dus los van de recente ontwikkelingen’, verduidelijkt hij. 'In januari heb ik ook al eens zo’n evaluatiegesprek gehad en toen spraken we af dat we dat na het seizoen weer zouden doen. Voor mij is het simpel. Ik heb een contract tot 2010 en heb het in mijn rol als eerste assistent prima naar mijn zin.'
Volgens Ten Cate is het aan de club om te bepalen of hij zijn werk goed heeft gedaan in de afgelopen acht maanden. 'Er zijn drie opties: of er komt een nieuwe coach die zijn eigen technische staf meeneemt. Of Steve Clarke (tweede assistent-coach, red.) en ik nemen het over. Of er komt een nieuwe trainer die mij erbij houdt.'