Spanje

Serie A en B, Primera Division, Premier League, Champions League en UEFA cup

Moderator: mods

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo dec 23, 2007 9:37 pm

Speelde Sneijder vandaag mee?
Nil volentibus arduum

Real Ajax

Bericht door Real Ajax » zo dec 23, 2007 9:47 pm

Marillion schreef:Speelde Sneijder vandaag mee?
Ja, hij deed het aardig, niet meer dan dat.

joey
Erelid

Bericht door joey » zo dec 23, 2007 11:01 pm

Gefeliciteerd Real Ajax en RGB! :neutral.gif:

Sneijder draait aardig mee? Dat is toch mooi voor een jonge speler die pas voor het eerste jaar bij Madrid zit?
Sneijder denkt alleen aan Sneijder, Zo is hij. Maar hij zal regelmatig beslissende dingen doen voor Madrid. Zulke spelers zijn altijd gewild.

Hoe was RVN? (Heb niets meegekregen, ik wilde een paar uur vrij van het voetbal. :blush.gif: )
Het stinkt aan alle kanten!

999

Bericht door 999 » zo dec 23, 2007 11:05 pm

RVN gaf de beslissende bal ( 1-2tje ) op Baptista, verder was het niet de avond van RVN.Wedstrijd was trouwens ook niet van een al te hoog nivo.
Blij met de punten ...

wimpey

Bericht door wimpey » ma dec 24, 2007 2:05 pm

Real Ajax schreef: En Pepe is elke euro waard die ze voor hem hebben betaald, wat een koning!
Gisteren idd zeer sterk.

Vond Sneyder ook goed, functioneel, geen poespas, goed in de duels en hard werkend voor het team. Mooie goal van Baptista, na een mooie combi met RVN.

Dinho speelde bagger, maar die Ramos had desondanks z'n handen vol. Beetje overschat, die jongen, maakt veel fouten...

Ik vond Barca sowieso matig. Rare zet van Rijkaard ook om Iniesta als rechtsbuiten op te stellen.

Scheids slaapt in een witte pyjama met 3 blauwe Adidas-strepen. Elke 50/50 ging naar Madrid, hij floot een minuut te vroeg af en deed niets bij de schadalige trap van Raul tegen Puyol. Maar al met al won Madrid verdiend.

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » ma dec 24, 2007 2:08 pm

Barcelona beter af zonder Ronaldinho
Door EDWIN WINKELS

BARCELONA - Niet de bijna 100.000 eigen supporters op de tribune, noch de rivaliteit met de tegenstander, zelfs niet de extra vrije dag met oud en nieuw die Frank Rijkaard hen beloofd had bij een overwinning op Real Madrid kon de spelers van FC Barcelona gisteren motiveren.

De bezoekers hoefden zich nauwelijks in te spannen om voor het tweede achtereenvolgende jaar in Camp Nou te zegevieren: 0-1.

Een eenzaam doelpunt van Baptista, bijgenaamd La Bestia (het beest), na een flitsende combinatie met Ruud van Nistelrooy, was voldoende om de teleurstellende topper te beslissen. Nog bijna een uur had Barça daarna om het tij te keren en te voorkomen dat Real met liefst zeven punten voorsprong de korte winterstop in zou gaan, maar er gebeurde niets. Alsof er definitief een tijdperk werd afgesloten, dat van Ronaldinho vooral.

Het was de enige prangende vraag vooraf geweest: zou Frank Rijkaard de teleurstellende Braziliaan voor het eerst in een thuiswedstrijd op de bank houden, na hem de laatste uitwedstrijden al niet te hebben opgesteld? Argumenten daarvoor waren er genoeg, nu de Braziliaan nog altijd hopeloos uit vorm is en op de vrijdagtraining overduidelijk verzaakte.

Maar met Lionel Messi geblesseerd en Thierry Henry net twee dagen terug na een kwetsuur besloot de trainer zijn Braziliaanse zorgenkindje toch nog een kans te geven, om hem niet in zo’n grote, overal ter wereld bekeken topper te vervangen door Giovani dos Santos of Bojan Krkic, twee veelbelovende tieners die het gezapige duel in de slotfase tenminste nog een beetje in brand stoken.

De volle negentig minuten, tegen de zin van het fluitende thuispubliek in, kreeg Ronaldinho uiteindelijk om zijn machteloosheid nog eens te tonen. De sterspeler van voorheen is het laatste jaar trager en stroever geworden en slechts sporadisch kwam hij gisteren zijn bewaker Sergio Ramos voorbij. Een enkele buiteling in het strafschopgebied was zijn belangrijkste wapenfeit, samen met een schot dat door Iker Casillas werd gestopt.

Barça leek te roepen om van het juk van Ronaldinho verlost te worden, ook al omdat het zonder de Braziliaan zijn beste wedstrijden heeft gespeeld en weer terug leek op de weg naar de top. Rijkaard besloot hem, wisselend van positie, tot het einde toe te laten verzuipen.

In een eerste helft waarin beide ploegen de behoedzaamheid voorop hadden staan, bracht een prachtige aanval de gasten op voorsprong. Baptista ging een ééntweetje aan met Van Nistelrooy, die hem de bal vanuit de lucht prachtig terugkaatste. Met één droge knal verzilverde Baptista in de 36ste minuut de beste kans van de eerste helft.

Verder kwam Van Nistelrooy net als Wesley Sneijder nauwelijks in het stuk voor. Arjen Robben mocht de laatste vijf minuten meedoen in plaats van Robinho. In de slotfase bleef een echte reactie van Barcelona uit. Een enkel schot kon de immer betrouwbare doelman Casillas niet doen wankelen, zodat Real voorlopig kan genieten van een riante voorsprong vóór het over twee weken de competitie hervat.
www.ad.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

generaal

Bericht door generaal » ma dec 24, 2007 6:50 pm

Raul Gonzalez Blanco schreef:Sneijder speelt vrijwel altijd in de basis. Dat is eigenlijk een wonder want na de eerste weken van de competitie is het niet veel soeps met hem. Vanavond heeft hij 2 ballen goed geraakt, toegegeven...dat waren hele belangrijke.

En wat was het koud zeg in Bernabéu :blush.gif:
Je hebt een fan: http://forum.fok.nl/topic/1076009/4/50#55390987 :smallgrin.gif:

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » ma dec 24, 2007 6:57 pm

RGB groeit uit tot een ware cultheld of niet? :icon_wink.gif:

Met de overwinning op Barca hebben ze zich al bijna verzekerd van de titel, zo lijkt het. De concurrentie is immers dit jaar niet op het sterkst, zo lijkt het.

gaizka

Bericht door gaizka » ma dec 24, 2007 8:08 pm

Peter schreef:RGB groeit uit tot een ware cultheld of niet? :icon_wink.gif:

Met de overwinning op Barca hebben ze zich al bijna verzekerd van de titel, zo lijkt het. De concurrentie is immers dit jaar niet op het sterkst, zo lijkt het.
Ze zijn hard op weg ja. De concurrentie verspeelt onderling allemaal punten. Het lijkt de eredivisie wel met het verschil dat er bij ons geen 1 club boven uitsteekt..

generaal

Bericht door generaal » ma dec 24, 2007 8:57 pm

Peter schreef:RGB groeit uit tot een ware cultheld of niet? :icon_wink.gif:

Immer scherp, Peter!

Het lijkt er inderdaad op dat Real kampioen wordt.

Real Ajax

Bericht door Real Ajax » di dec 25, 2007 1:59 pm

wimpey schreef: Scheids slaapt in een witte pyjama met 3 blauwe Adidas-strepen. Elke 50/50 ging naar Madrid, hij floot een minuut te vroeg af en deed niets bij de schadalige trap van Raul tegen Puyol. Maar al met al won Madrid verdiend.
Meestal is Mejuto een blind paard maar zondag liet hij zich niet intimideren en dat beviel Barca niet zo, gezien het continue gemiep van Puyol en co. Dat duiken van Iniesta vind Suarez waarschijnlijk zelfs genant. :smallgrin.gif: Bovendien had hij zo een penalty kunnen geven aan Real dus al met al goed gedaan.

Bovendien had Raul Barca geholpen door Puyol uit de wedstrijd te schoppen. :biggrin.gif:

jabu

Bericht door jabu » di dec 25, 2007 3:47 pm

Volgens de lokale radio hier gaat Modric vrijwel zeker naar Real. Ook Ronaldinho zal volgens de papieren editie van het op AT inmiddels alom bekende Vecernji List in de zomer naar Real verkassen. Zal daar dan druk worden bij Real.

999

Bericht door 999 » di dec 25, 2007 4:42 pm

Rijkaard en Ronaldinho onder vuur
door onze Telesportredactie
BARCELONA - In de Spaanse media moeten Frank Rijkaard en Ronaldinho het ontgelden na de 0-1 nederlaag van Barcelona tegen Real Madrid.

Volgens El Pais is de uiterste houdbaarheidsdatum van dit Barcelona verstreken en moet de club op zoek naar nieuwe impulsen. Vooral de keuzes van Rijkaard roepen veel verontwaardiging op bij de Spaanse media. Zo ruimde de Nederlandse oefenmeester zondagavond een plekje in voor de dolende sterspeler Ronaldinho.

"Rijkaard valt in belangrijke wedstrijden altijd terug op de grote namen. Dat heeft Barça in deze 'clasico' opgebroken", aldus sportkrant AS. Rijkaard baarde ook opzien met het opstellen van Deco. De net van een blessure teruggekeerde Portugees mocht de plaats innemen van de recentelijk sterk acterende IJslander Gudjohnsen.
De T.
Blij met de punten ...

Raul Gonzalez Blanco

Bericht door Raul Gonzalez Blanco » wo dec 26, 2007 2:13 pm

Ach, als je de klassieker verliest dan doe je het nooit goed. Je had de commentaren eens moeten lezen toen het er op leek uit te draaien dat Rijkaard Ronaldinho uit de basis wilde laten. Daar deugde ook niets van. El País en AS kijken wat zakelijker naar Barcelona dan de grootste Catalaanse media natuurlijk, daar heeft Rijkaard ook mee te maken.

Madrid was beter dan barça, eerlijk is eerlijk dat had ik niet verwacht. Real is ook wisselvallig en Barça maakte indruk in Valencia bijvoorbeeld. Real speelde goed, met een prima verdediging. Pepe speelde als een keizer en Sergio Ramos is dit seizoen samen met Messi zo'n beetje de beste speler van de Spaanse Liga, speelt een bijna foutloos seizoen(ik ben het dus alweer niet eens met Wimpey :smallgrin.gif: , Ramos is een topper, de beste rechtsback van dit moment).

Leuk ook voor Baptista, een heel ijverige teamspeler die geduldig op zijn kans heeft gewacht. De keuze voor hem in plaats van Guti, door Schuster heeft het team degelijker en betrouwbaarder gemaakt. Madrid heeft meer power, bovendien maakt Baptista vaak belangrijke goals. Het is ook een van de redenen waarom Madrid minder speels is en Sneijder is teruggevallen. Guti is de man die de bal laat rollen en dan krijgt Sneijder meer ruimte om dicht bij de spitsen te kruipen. Zonder Guti wordt Sneijder meer gedwongen in een rol van spelleider, een rol waar hij duidelijk nog niet aan toe is. Maar hij speelde beter dan een week geleden en heeft al een paar keer wedstrijden beslist en in die rol zie ik hem ook een toekomst bij Madrid hebben.
(ik wil niet het idee geven dat ik het niet in sneijder zou zien zitten, ik vind hem een aantrekkelijke spectaculaire speler. Maar ik twijfel wel of hij een absolute topper wordt en ik zie hem meer als een soort halve aanvaller dan een middenveldmaestro)

Volgende keer zal Messi er wel weer bij zijn. Dan wordt het anders. Barça is nog niet uitgevoetbald, ook niet onder Rijkaard.

wimpey

Bericht door wimpey » wo dec 26, 2007 2:27 pm

Raul Gonzalez Blanco schreef: (ik ben het dus alweer niet eens met Wimpey :smallgrin.gif: , Ramos is een topper, de beste rechtsback van dit moment).
Dinho speelde dramatisch, maar hij ging Ramos een aantal keren heel gemakkelijk voorbij. Zo goed vond (en vind) ik Ramos niet. Positioneel en qua keuzes maken valt er nog een hoop te schaven aan die jongen. Hij doet me altijd denken aan Chivu: veel branie, uitstekende voetballer, maar vaak ongecontroleerd en ongeconcentreerd.
De keuze voor hem in plaats van Schuster
Ehm?
heeft het team degelijker en betrouwbaarder gemaakt. madrid heeft meer power, bovendien maakt Baptista vaak belangrijke goals.
Baptista voor Guti lijkt me appeltje. eitje voor een trainer. Guti is i.m.o. een liability. Af en toe briljant, vaak baggerslecht en bovendien een speler met een verkeerd temperament, hetgeen je als elftal de kop kan kosten.

Sneyder deed het i.m.o. goed. Hij speelde met z'n hoofd, hield het simpel, deed z'n defensieve werk en was balvast en vaak aanspeelbaar. Zo mag ie in Oranje wat mij betreft ook ballen.
Barça is nog niet uitgevoetbald, ook niet onder Rijkaard.
Dat lijkt me ook. Ik zou in de positie van Barca eerder het elftal verversen dan de trainer eruit mikken. Ze weten wat ze aan Rijkaard hebben en als ze dat zijn vergeten, moeten ze nog eens terugdenken aan LVG, Rexach of Serra.

Raul Gonzalez Blanco

Bericht door Raul Gonzalez Blanco » wo dec 26, 2007 3:48 pm

Guti, bedoelde ik Wimpey, het is al veranderd :blush.gif:

Ik waardeer Rijkaard erg om zijn omgang met zijn team en de buitenwereld. Veel van zijn spelers lopen met hem weg, zeker de jonge belangrijke jongens. Dat moet ook z'n redding worden, die nieuwe generatie van Bojan, Giovanni en vooral Messi werken graag met Rijkaard.
Maar zijn imago werkt tegen hem; Rijkaard wordt voortdurend neergezet als iemand die te slap is en geen controle meer heeft over zijn 'badboys'.

Ik zelf vind Rijkaards houding te prijzen, hij geeft veel vertrouwen en behandeld zijn spelers niet als kleine kinderen. Maar zoals altijd zul je zien dat sommige spelers daar niet mee om kunnen gaan. En als Barça veel uitglijders blijft maken dan komt er vanzelf de roep om een nieuwe drilmeester.
Als Ronaldinho echt denkt dat het leuker voetballen in Milaan of Londen is dan moet men hem maar laten gaan. Ik denk dat hij zich vergist, nergens zo veel vrijheid als in barcelona onder Rijkaard.
Zo goed vond (en vind) ik Ramos niet. Positioneel en qua keuzes maken valt er nog een hoop te schaven aan die jongen. Hij doet me altijd denken aan Chivu: veel branie, uitstekende voetballer, maar vaak ongecontroleerd en ongeconcentreerd.
ik zag Chivu deze zomer voetballen tegen Barça. Werd compleet weggetoverd door de piepjonge Giovanni. Dat zou Ramos nooit overkomen. Die is veel harder, een echte verdediger. Ramos is de speler die de meeste ballen veroverd van de Spaanse Liga. En hij is natuurlijk veel sneller. Ik ben altijd tegenstander geweest van de komst van Chivu omdat die hier elke week geslacht zou worden, die is meer branie en persoonlijkheid dan verdedigende kwaliteit. Te traag ook, niet wendbaar genoeg. Ramos was meteen een sensatie, hij is 6 jaar jonger dan Chivu en nu al een klasse beter.
Ik heb met Thomas wel eens discussie gehad over waar hij moest spelen. Ik wilde hem graag op rechtsback hebben omdat hij daar nu al wereldtop is, maar hij zal vanzelf in het centrum terecht komen en de komende 10 jaar een dragende kracht van real zijn. Om Real Ajax te citeren: vanaf het moment dat hij binnenkwam was duidelijk dat hij de toekomstig aanvoerder van Real wordt.
Ramos is de nieuwe Camacho: Back en centrumverdediger ineen, snel, verdedigend een kei, uitstekende voorzet, uitmuntend kopper en maker van belangrijke doelpunten. Die is elke cent waard geweest.
Baptista voor Guti lijkt me appeltje. eitje voor een trainer. Guti is i.m.o. een liability. Af en toe briljant, vaak baggerslecht en bovendien een speler met een verkeerd temperament, hetgeen je als elftal de kop kan kosten.
Dat is allemaal min of meer waar. Maar, Guti is ook de speler die het elftal schwung geeft en het moet gezegd worden: de laatste jaren speelt hij meer goed dan slecht. Real heeft een paar wedstrijden in het begin van dit seizoen echt briljant gevoetbald(bij Villarreal bijv.), en dat was voor een groot deel de verdienste van Guti. Je ziet nu dat hij gemist wordt; Real tikt minder lekker met Diarra en Sneijder zonder hem. En Sneijder heeft daar last van, die mist iemand die de bal bij hem brengt.

Niettemin is Real met Baptista betrouwbaarder. Een verstandige beslissing dus van Schuster. Knap ook van Baptista, die de top heeft bestormd als een aanvaller en nu loopt te bikkelen op het middenveld.

RVN en Raúl bevallen me ook erg. De eerste is de topaangever van de competitie(mag ook eens opgemerkt worden) en van de laatste heb ik altijd al gezegd dat hij beter zou gaan renderen met een veelzijdiger aanvaller naast hem. Prima duo.

joey
Erelid

Bericht door joey » wo dec 26, 2007 3:55 pm

Raul Gonzalez Blanco schreef:Ik waardeer Rijkaard erg om zijn omgang met zijn team en de buitenwereld. Veel van zijn spelers lopen met hem weg, zeker de jonge belangrijke jongens. Dat moet ook z'n redding worden, die nieuwe generatie van Bojan, Giovanni en vooral Messi werken graag met Rijkaard.
Maar zijn imago werkt tegen hem; Rijkaard wordt voortdurend neergezet als iemand die te slap is en geen controle meer heeft over zijn 'badboys'.

Ik zelf vind Rijkaards houding te prijzen, hij geeft veel vertrouwen en behandeld zijn spelers niet als kleine kinderen. Maar zoals altijd zul je zien dat sommige spelers daar niet mee om kunnen gaan.

Spelers die er niet mee kunnen omgaan wegschoppen. Simpel.

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » wo dec 26, 2007 10:23 pm

@RGB:

Ik ben ook een fan van Ramos, vind ik hem in tegenstelling tot jou verdedigend niet zo foutloos als jij voorstelt. Ik ben het dan eerder eens met wimpey's vergelijking met Chivu. Hij laat door zijn soms 'wilde' of ongecontroleerde speeltijl wat steekjes vallen. Ronaldinho op 20% (wat zondag het geval was) kwam hem toch een paar keer makkelijk voorbij.

Maar oke, gepasseerd worden door Ronaldinho is niet de grootste schande he...

In mijn ogen is Ramos absoluut elke cent waard die ze voor hem hebben betaald. Een echte krijger, met lef, techniek, en een prachtige voorzet ook!
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » wo dec 26, 2007 10:37 pm

Ik vind Ramos geen absolute top. Daarvoor mist hij ofwel het echte inzicht (als libero) of de duelkracht. RGB vergeleek hem ooit eens met Hiero en die vergelijking vond ik niet bepaald treffend, maar hij heeft wel zijn uitstraling en hardheid. Doet aan Puyol denken.

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » wo dec 26, 2007 10:49 pm

Bertje schreef:Ik vind Ramos geen absolute top. Daarvoor mist hij ofwel het echte inzicht (als libero) of de duelkracht. RGB vergeleek hem ooit eens met Hiero en die vergelijking vond ik niet bepaald treffend, maar hij heeft wel zijn uitstraling en hardheid. Doet aan Puyol denken.
Duelkracht kan je Ramos juist echt niet ontzeggen...Verder vind ik Hierro in niets op Ramos of Puyol lijken.

joey
Erelid

Bericht door joey » wo dec 26, 2007 10:50 pm

Opmerkelijk openhartig interview met Sneijder:
‘Ik was klaar met Ajax, zo voelde dat’

Jessey Sneijder is tweebenig. Zijn vader levert het bewijs door een pluche speelgoedbal richting de peuter te rollen, tussen het bankstel door.Het blonde mannetje waggelt enthousiast naar een pluchen bal en neemt de bal in zijn loop mee. Inderdaad even gemakkelijk met beide voeten. ‘Precies zijn vader,’’ vindt Wesley Sneijder.
De voetballer staat op en laat het zwembad zien in zijn achtertuin. ,,Dit hek heb ik er speciaal omheen laten zetten voor die kleine. Jessey is heel actief, stilzitten doet ‘ie alleen als ‘ie slaapt. En hij is voor niets of niemand bang.’’

Die laatste eigenschap hielp zijn vader een stevige hand op weg naar de top. Sneijder senior (23), is nooit een jongen geweest van twijfels. Als kind in de jeugd van Ajax was hij al overtuigd van zijn missie om te slagen op het allerhoogste niveau.

Een typische winnaar: eigengereid en soms een tikkeltje egoïstisch, maar sociaal slim en zelfverzekerd. Een moderne versie van het klassieke Utrechtse straatschoffie.

Sceptici vroegen zich lang af of Sneijder niet te klein was voor het moderne voetbal in de absolute top van Europa, waar fysiek sterke atleten de dienst uitmaken. Tot hij afgelopen zomer een droomcontract tekende bij Real Madrid. 27 miljoen euro had de Koninklijke over voor de middenvelder van Ajax, een recordbedrag in de geschiedenis van de Amsterdamse club.

,,Het is heel snel gegaan, maar ik heb amper tijd om er bij stil te staan,’’ zegt Sneijder. ,,Zo’n type ben ik ook niet. Ik denk nooit: ‘wow, ik speel bij de grootste club ter wereld’. Als voetballer moet je dat niet hebben, vind ik. Dat komt later misschien wel, als ik over twintig jaar mijn kinderen meeneem naar het clubmuseum van Real. Nu ga ik iedere dag trainen, speel mijn wedstrijden en dat is het. Ik ben niet zo sentimenteel.’’

Sneijder werd in 2007 versneld volwassen. Het mannetje met het korte lontje lijkt in het heden in balans. Zijn laatste uitbarsting tegenover een tegenstander of scheidsrechter – op het Kasteel van Sparta - is alweer dik een jaar geleden. ,,Ik heb geleerd,’’ zegt Sneijder. ,,In meerdere opzichten. Dit is toch een nieuw leven, een nieuwe start. Als je een kind hebt, groeit je verantwoordelijkheidsgevoel. De eerste maanden kwam er veel op mijn schouders te liggen. Een nieuw land, een nieuwe club, maar ook praktische dingen. Verzekeringen, een huis, de notaris; alles kwam tegelijk. Ik vloog van hot naar her. Letterlijk soms.’’

Juist in die periode speelde hij de beste wedstrijden uit zijn loopbaan. Lyrisch waren de commentaren over zijn eerste optredens in het maagdelijk witte shirt van Real. ,,Alles gebeurde in een soort roes,’’ blikt Sneijder terug.

,,Het was een beetje zoals debuteren bij Ajax, omdat je het gevoel krijgt dat je niets fout kunt doen. Alles gaat vanzelf. Pas daarna wordt het verwachtingspatroon hoger en de druk groter. Toen mijn vijfde goal voor Real een tijdje uitbleef, werd dat gelijk enorm opgeblazen in de kranten. Terwijl ik niet eens veel minder speelde.’’

Spaans spreekt hij al heel aardig. In Nederland volgde hij vorig seizoen al stiekem een taalcursus, met het oog op de toekomst. ,,Spanje past gewoon het beste bij mij,’’ concludeert Sneijder. ,,Qua leven, maar ook qua voetbal. In dit land spelen was echt een doel op zich, jaren geleden al. Ik voel me thuis hier, ben geweldig opgevangen binnen de club. In het eerste vliegtuig hierheen was ik even bang dat het anders zou zijn. Dat medespelers zouden denken: ‘ach, daar heb je er weer eentje die denkt dat hij het gaat maken’. Maar de ontvangst was juist heel warm.’’

Als basisspeler van Real Madrid is hij tegenwoordig publiek bezit. ,,Pas nog liep ik met Jessey en Ramona in El Corte Inglés, een warenhuis in de stad. Toen we een winkel uitliepen, stonden er vijf fotografen voor onze neus. En die gingen niet meer weg. We zijn maar gelijk naar de parkeergarage gelopen en naar huis gegaan. Veel meer keus heb je niet.’’

Sneijder haalt er zijn schouders over op. ,,Het hoort erbij en het is allemaal vrij onschuldig. Ik ben er nooit voor weggelopen, maar in Nederland voelde je soms pure haat. Een middagje winkelen in Rotterdam was geen optie. En een fanatieke supporter van FC Utrecht kon je op straat gerust helemaal stijf schelden. Zulke dingen heb je hier totaal niet. De mensen zijn relaxed. Dat bevalt me wel.’’

Op de flatscreen in de Madrileense huiskamer staat SBS6 op, Shownieuws, met Patty Brard. Dankzij de schotelantenne is Nederland dichtbij, maar heimwee heeft hij nooit gehad. ,,Bij Ajax heb ik een band opgebouwd met bepaalde mensen, die mis je wel eens. En mijn familie natuurlijk. Maar of ik specifiek iets aan Ajax mis? Nee, eigenlijk niet. Niets ten nadele van de club en het elftal, maar als ik ze nu zie spelen op televisie, ben ik toch blij dat ik daar niet meer tussen loop.

Nóg een jaar had ik niet meer op kunnen brengen. Ik was er gewoon klaar mee, zo voelde dat. Wat dat betreft ben ik blij dat mijn keuze goed is uitgepakt.’’ Trainer Henk ten Cate gaf Sneijder het laatste duwtje op weg naar de grote doorbraak, vindt de voetballer.

,,Door me heel veel vertrouwen te geven. En vrijheid, want onder Henk mocht ik mijn gang gaan in het veld. Voor het eerst zat ik niet meer vast in een spelpatroon, hij liet me doen waar ik het beste in ben. Ik had hier niet gezeten zonder hem, zo simpel is het. We begrepen elkaar.’’

Af en toe leidde de nauwe band tussen speler en trainer tot frictie binnen de spelersgroep van Ajax. Sneijder wordt fel als dat thema ter sprake komt. ,,Ik word er niet warm of koud van als medespelers mij niet mogen, zoals Kenneth Perez (nu PSV, red.) pas beweerde in een interview. Ik mag sommige mensen ook niet, maar als ploeggenoten hoor je wel respect voor elkaar te tonen. Cynisch zijn mag, dat ben ik ook wel eens. Maar een trainer of medespeler zwartmaken achter diens rug om, dat is laag en laf. Als mensen dat flikken, sla ik twee keer zo hard terug. Niemand moet denken dat ‘ie slimmer is dan ik.’’

De bravoure zit in de genen; een Sneijder is nooit bang geweest van zich af te bijten. In zijn laatste dagen bij Ajax liet hij zijn tanden zien aan de directie. ,,‘We gunnen je deze transfer heel erg Wesley’, hoorde ik iedereen steeds zeggen. Op een gegeven moment werd ik daar echt kwaad om. Ik bedoel: je kunt wel zeggen dat je het iemand gunt, maar laat het dan ook zién. Real legde een fantastisch bod neer bij Ajax, maar nóg wilden ze er 2 miljoen bij. De enige die zich binnen de club echt hard voor me maakte, was Ten Cate. Hij zei: ‘dit mogen we Wesley niet ontnemen’. Al snap ik ook wel dat de directie in een andere positie zat. Henk was een paar maanden later zelf ook weg.’’

Zijn zomer was een verwarrende. Wekenlang flirtte Sneijder met de Spaanse subtopper Valencia, totdat hij op een ochtend wakker werd en zijn eigen soap een halt toeriep. ,,Het was een gevoel,’’ zegt Sneijder. ,,Bij Valencia kon ik een contract tekenen voor zes seizoenen, maar ik wilde het niet meer. Dat hele circus duurde maar en duurde maar. Ik had er genoeg van en dat heb ik die dag ook aangegeven bij Ajax.’’

Het leidde tot een komische schijnvoorstelling in De Lutte, waar Ajax een trainingskamp had belegd. De voetballer en de directie hieven de champagneglazen met een verheugende boodschap: Sneijder bleef nog een jaar in Amsterdam. ,,Die persconferentie had voor mij ook niet gehoeven, maar de club wilde dat graag.’’

Zo’n twee weken later was zijn droomtransfer er alsnog. ,,De president belde me zelf: ‘Wesley, binnen een week ben je speler van Real’. Dat maakt indruk, hoor. Uiteindelijk was het nog een paar dagen spannend. Op zondag, voordat het definitief rondkwam, hebben we de hele middag in de tuin gezeten. Acht of negen flessen wijn zijn erdoorheen gegaan geloof ik. Die dag was echt zenuwslopend, maar om een uur of zes kwam het verlossende bericht. Je wilt niet weten hoe blij ik was.’’
AD

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » wo dec 26, 2007 11:01 pm

Dat vind ik dan weer teleurstellend, maar vooral gewoon raar. Die jongen is bijna zijn hele leven bij AJAX opgegroeid, hij is bij AJAX groot geworden maar vooral DANKZIJ AJAX groot geworden. Maar missen doet ie niet en dankbaar of iets in die richting ook al niet.

Ik had hem anders ingeschat.

joey
Erelid

Bericht door joey » wo dec 26, 2007 11:12 pm

Ach, hij weet heus wel dat hij een hoop aan Ajax te danken heeft. Hij is alleen nu even helemaal niet met Ajax bezig. Hij is blij dat hij weg is, om allerlei redenen. Madrid was een droom van hem, Ajax heeft de CL niet gehaald, HtC is opgestapt. Ik begrijp dat wel.

Met de jaren komt dat wel weer terug. Vijftien jaar Ajax vlak je niet uit.

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » do dec 27, 2007 2:50 pm

wimpey schreef:Dinho speelde bagger, maar die Ramos had desondanks z'n handen vol. Beetje overschat, die jongen, maakt veel fouten...

Ik vond Barca sowieso matig. Rare zet van Rijkaard ook om Iniesta als rechtsbuiten op te stellen.
Barcelona speelde niets klaar via de flanken. Toch werd Barcelona vooral op inzet en kracht afgetroefd. Barcelona tikte en tikte maar kwam voorin positioneel in de problemen. Daar werden constant verkeerde keuzes gemaakt. In de tegenaanval vonden de spelers van Real elkaar stukken makkelijker. Verder was het een vrij smerige wedstrijd.

Je vergist je trouwens wat Ramos betreft. Hij camoufleert z'n jeugdige zondes inderdaad nog wel eens met z'n uitstraling en bravoure, maar het is een topspeler.
Raul Gonzalez Blanco schreef:Leuk ook voor Baptista, een heel ijverige teamspeler die geduldig op zijn kans heeft gewacht. De keuze voor hem in plaats van Guti, door Schuster heeft het team degelijker en betrouwbaarder gemaakt. Madrid heeft meer power, bovendien maakt Baptista vaak belangrijke goals. Het is ook een van de redenen waarom Madrid minder speels is en Sneijder is teruggevallen. Guti is de man die de bal laat rollen en dan krijgt Sneijder meer ruimte om dicht bij de spitsen te kruipen. Zonder Guti wordt Sneijder meer gedwongen in een rol van spelleider, een rol waar hij duidelijk nog niet aan toe is. Maar hij speelde beter dan een week geleden en heeft al een paar keer wedstrijden beslist en in die rol zie ik hem ook een toekomst bij Madrid hebben.
(ik wil niet het idee geven dat ik het niet in sneijder zou zien zitten, ik vind hem een aantrekkelijke spectaculaire speler. Maar ik twijfel wel of hij een absolute topper wordt en ik zie hem meer als een soort halve aanvaller dan een middenveldmaestro)

Ik probeerde gedurende Sneijders tijd bij Ajax al te vertellen dat Sneijder een verre van goede spelverdeler was en dat Huntelaar minder scoorde door zijn aanwezigheid, maar dat ging er maar bij bar weinig mensen in, RGB. Verder ben ik het wat Ramos betreft met je eens. Dit seizoen misschien wel de beste rechtsback van Europa, tot dusver.

Thafunk

Bericht door Thafunk » zo dec 30, 2007 11:06 pm

Ik wil graag een keer naar een wedstrijd van Barca toe, en als ik op het web zoek vind ik allerlei aanbieders van kaarten. Heeft er iemand ervaring met een bepaalde firma, of kan iemand er een aanraden? Ik wil graag zelf de vlucht en hotels regelen, het gaat dus alleen om de kaartjes voor de wedstrijd.

Plaats reactie