Belgie

Serie A en B, Primera Division, Premier League, Champions League en UEFA cup

Moderator: mods

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » wo mei 09, 2007 9:03 pm

Boussoufa hoef ik niet te zien bij Ajax.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33922
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » wo mei 09, 2007 9:04 pm

joey schreef:Boussoufa hoef ik niet te zien bij Ajax.
Nee, dan liever Defour.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » za mei 12, 2007 9:33 pm

Anderlecht kampioen van België na de 6-0 overwinning op FC Brussels.

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » ma mei 14, 2007 6:24 pm

Matig Anderlecht pakt titel na sterke slotserie

14/5/2007 14:49

Dankzij zeven zeges op rij in de slotfase van de competitie stelde Anderlecht de 29ste titel, de vijfde in de laatste acht jaar, veilig.
Het slotakkoord van Anderlecht mocht er zijn, met vier goals tegen Lierse SK, vijf tegen SV Roeselare, acht tegen Beveren en het halve dozijn tegen FC Brussels. Trainer Franky Vercauteren was zaterdag na afloop van Anderlecht-FC Brussels voor zijn doen dan ook uitbundig: 'De titel is niet zo belangrijk voor mij, want het is een collectieve prestatie. Ik uit mij niet gemakkelijk, maar innerlijk ben ik heel tevreden. Deze titel is een beloning voor ons werk.'

De Belgische media dachten daar iets genuanceerder over. Het Laatste Nieuws stelde: 'Anderlecht slaagt met voldoening, niet met onderscheiding. De ontlading waarmee de titel werd gevierd toont aan hoe de club moeite had met de plaagstoten van de buitenwereld.'



'De 29ste titel van Anderlecht is die van de toewijding. Het voetbal was zelden om van te smullen. Anderlecht bleef te vaak onder de hoge eisen', vond Het Nieuwsblad.

Voorafgaand aan het seizoen 2006/2007, was in het hoofdkwartier in Brussel bedacht, diende paars-wit zich op drie fronten te onderscheiden. Behalve de titel moest ook de Belgische beker worden gewonnen en zou de club Europees moeten overwinteren.

In de Champions League beleefde de club een afgang. De ploeg van Vercauteren sneuvelde al in de poulefase, waarin Anderlecht te maken kreeg met AC Milan, AEK Athene en Lille. Standard Luik stopte de club in het streven naar de dubbel in de halve finale van het nationale bekertoernooi.

In de Belgische Jupiler League toonde de kampioen van 2006 (ook toen onder Franky Vercauteren) zich de meest constante ploeg. Een matige seizoenstart werd gevolgd door een slotserie van twintig duels waarin de ploeg van Vercauteren vijftien keer won en vijf keer gelijkspeelde.

Tot de hoofdrolspelers van Anderlecht behoorden de Egyptenaar Ahmed Hassan, de in Nederland geboren Marokkaan Mbark Boussoufa (foto linksboven), de pas 21-jarige Argentijnse middenvelder Lucas Biglia, zijn landgenoot Nicolás Frutos, de Tsjechische doelman Daniel Zitka en de Congolese clubtopscorer Mohammed Tchité (foto onder). Inderdaad, ook hier een vreemdelingenlegioen.

Anderlecht verheugt zich nu al op het jubileumjaar. Net als Feyenoord bestaat de club volgend jaar precies een eeuw. Er wordt al voorzichtig gedroomd van de dertigste titel in dat kroonjaar. Maar ook in de Champions League wil de club een rol van betekenis spelen, vandaar de zoektocht naar versterking voor het middenveld en de voorhoede.
vi.nl

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » do mei 24, 2007 9:33 pm

Copa vraagt zegen van Beveren-fans

Barry Boubacar Copa heeft woensdagavond aan de Beveren-fans meegedeeld dat hij volgend seizoen zal uitkomen voor aartsrivaal Lokeren. Hij tekent donderdag een contract, maar wilde eerst de zegen van de Beveren-supporters.

De fans van Beveren en Lokeren zijn allerminst vrienden. Copa is in een paar jaar tijd uitgegroeid tot een clubicoon bij Beveren. Nu Beveren degradeert wil hij echter sportief vooruit en vertrekt hij naar Lokeren.

Maar alvorens een contract te tekenen bij de aartsrivaal van Beveren wilde hij goedkeuring van de fans. Hij vroeg de fans woensdagavond op een bijeenkomst met veertig supporters om begrip voor zijn besluit. De supporters lieten weten geen bezwaar te hebben en waardeerden de opmerkelijke actie met een staande ovatie.
voetbalprimeur.nl

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » za mei 26, 2007 11:02 pm

Wie heeft vanavond de bekerfinale gezien? Brugge versloeg Standard met 1-0.

Defour viel me opnieuw niet mee. Ik neem aan dat die jongen beter kan, want hij speelde flets en zijn handelingssnelheid was vrij laag.
Het stinkt aan alle kanten!

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » zo mei 27, 2007 9:14 am

Ik heb heel even gekeken en alle ballen vlogen weer over hem heen. Dan schakel je Defour dus uit, want Defour moet tikken, temporiseren, de diepte zoeken en de duels ontwijken door constant te bewegen,

Mr. Ajax
Berichten: 14558
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Bericht door Mr. Ajax » zo mei 27, 2007 10:51 am

Dat betekent dan dat hij gewoon niet dominant genoeg, of genoeg aanwezig is. Verbaal maar ook voetballend.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » zo mei 27, 2007 10:58 am

Vind ik onzin. Juist een type als Defour, die veel in teamverband doet, is gebaat bij een goed voetballend geheel. Defour kan die bal wel gaan halen bij de verdediging, maar dan mist hij op het middenveld weer een aanspeelpunt. Defour is de spin in het web, maar in het huidige Standard is hij meestal een spin zonder web. Dan bungelt hij er soms maar wat bij, ja, want hij is geen wedstrijdbeslisser zoals Sneijder.

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » do mei 31, 2007 12:31 pm

'Fellaini gaat Standard verlaten'

Marouane Fellaini speelt volgens Het Laatste Nieuws volgend seizoen niet meer voor Standard. De middenvelder zou een breuk forceren op basis van de wet van 1978.

Deze wet houdt in dat Fellaini na het betalen van een bepaald bedrag een vrije speler wordt. Dat bedrag wordt berekend op het salaris en dat zou bij de jonge Rode Duivel niet zo hoog liggen, waardoor hij voor enkele honderduizenden euro's weg kan.

Omdat zijn salaris zo laag is, zou hij willen opkrassen bij de Rouches. Volgens Het Laatste Nieuws heeft de middenvelder al een aangetekende brief naar Standard gestuurd.

Vraag is wie Fellaini nu wil binnenhalen. De Belgische clubs hebben een akkoord om niemand die gebruik maakt van die wet van '78 een contract aan te bieden.

Vorig jaar was er in België al heel veel commotie toen Steven Defour van die wet gebruik wilde maken om naar Ajax te verkassen. Uiteindelijk betaalde Standard toen nog een klein bedrag aan Genk.


voetbalprimeur.nl

Mr. Ajax
Berichten: 14558
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Bericht door Mr. Ajax » vr jun 01, 2007 11:47 am

Bertje schreef:Vind ik onzin. Juist een type als Defour, die veel in teamverband doet, is gebaat bij een goed voetballend geheel. Defour kan die bal wel gaan halen bij de verdediging, maar dan mist hij op het middenveld weer een aanspeelpunt. Defour is de spin in het web, maar in het huidige Standard is hij meestal een spin zonder web. Dan bungelt hij er soms maar wat bij, ja, want hij is geen wedstrijdbeslisser zoals Sneijder.

Dan gaan we toch achteruit, vind ik.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » vr jun 01, 2007 4:25 pm

In sommige opzichten wel, maar in andere opzichten ga je vooruit.

wimpey
Berichten: 51980
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Bericht door wimpey » vr jun 01, 2007 4:29 pm

Bertje schreef:In sommige opzichten wel, maar in andere opzichten ga je vooruit.
Zonder Sneyder gaat Ajax er sowieso op achteruit, Bert. Noem mij een middenvelder die per seizoen bij een goal of 30 direct betrokken is. Sneyder wordt nog steeds grandioos onderschat, pas als ie weg is, zullen velen hem gaan missen. Dus ik hoop dat ie nog een jaar blijft. Goed voor hem en nog beter voor Ajax.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » vr jun 01, 2007 4:34 pm

Dat ontken ik toch ook niet? Qua goals en assists ga je er op achteruit. Qua positiespel en weerbaarheid ga je er op vooruit.

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » vr jun 01, 2007 5:08 pm

De goals en assists hoeven dan ook niet direct van de voeten van de spelverdeler te komen. Als het algemene spel er sterk door verbetert kan dat wellicht meer opleveren.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » za jun 02, 2007 8:19 pm

Op dit moment België-Portugal op de BRT, met Vermaelen, Vertonghen, Defour en Sterchele.
Het stinkt aan alle kanten!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » za jun 02, 2007 8:33 pm

Is weer eens niet om aan te zien. VDE speelt resultaatvoetbal, maar dan zonder resultaat.

Gokken op een countertje met Sterchele en E1000.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47977
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » za jun 02, 2007 8:35 pm

Zie Kwalificatie-topique heren.

Gebruikersavatar
Robbins
Berichten: 407
Lid geworden op: ma mei 28, 2007 11:57 am

Bericht door Robbins » za jun 02, 2007 8:37 pm

TopIC.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » za jun 02, 2007 8:38 pm

Ah, grazie.

Gebruikersavatar
Robbins
Berichten: 407
Lid geworden op: ma mei 28, 2007 11:57 am

Bericht door Robbins » za jun 02, 2007 8:40 pm

De nada.

T82
Berichten: 1780
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:27 pm
Locatie: Breda

Bericht door T82 » za jun 02, 2007 9:43 pm

2e helft was zeker vermakelijk...

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door jabu » ma jun 04, 2007 10:43 am

Vanden Borre voor vijf jaar naar Fiorentina

Fiorentina heeft op haar officiële website de komst van Anthony Vanden Borre bekendgemaakt. De verdediger van Anderlecht zal zijn handtekening onder een vijfjarige verbintenis zetten.

De overgang was al vele weken een publiek geheim. Bij de Brusselaars voelde de jonge international zich ondergewaardeerd. "Er is hier te weinig respect", vertelde Vanden Borre enkele maanden geleden aan Het Laatste Nieuws.. “Dit seizoen ben ik een van de meest uitgefloten spelers. Sommigen zeggen dat ik mentaal zwak ben, maar ik ben sterk. Veel jongens van negentien zouden kraken, maar ik ben overeind gebleven.”

Vanden Borre (19) debuteerde al op zestienjarige leeftijd in het eerste elftal van Paars-Wit en werd beschouwd als een van de grootste talenten van het Belgische voetbal. De rechtsachter speelde eveneens op zestienjarige leeftijd zijn eerste interland voor België en heeft inmiddels zestien interlands vergaard.
voetbalzone

Zal mij benieuwen hoe 'Nigel' Vanden Borre het in Florence gaat doen.

Jack Reynolds
Berichten: 1208
Lid geworden op: zo apr 29, 2007 4:20 pm
Locatie: Nederland

Bericht door Jack Reynolds » ma jun 04, 2007 1:03 pm

Nog zo'n een met zijn gelul over respect. Hopelijk gaat hij net zoals Nigel keihard op zijn bek.
Ik ben

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » do jun 07, 2007 9:19 am

In België woedt een discussie over de toekomst van de nationale ploeg. Gisteravond verloren de Rode Duivels zeer teleurstellend met 2-0 van Finland.

'De oudere generatie kreeg genoeg kansen'

René Vandereycken voert voor de match in Finland zijn verjongingspolitiek verder door. De Belgische bondscoach wordt gesteund door de voetbalbond én door voetbalkenners. De meest logische en beste keuze, vinden ze het.

Bondscoach René Vandereycken bracht tegen Portugal vier spelers van 21 jaar of minder aan de aftrap en eindigde de wedstrijd met een elftal waarvan de gemiddelde leeftijd (24,1 jaar) de laagste was in de laatste veertig jaar. Een duidelijke keuze voor verjonging dus. De voetbalbond blijft Vandereycken steunen in zijn aanpak.

'Dat is de best mogelijke beslissing', zegt Willy Reynders, technisch directeur van RC Genk. 'De bond kan ook niet anders. Jarenlang hebben ze ter plaatse getrappeld. Nu pas zijn ze beginnen te werken en de resultaten zijn er. We kunnen in die categorieën weer wedijveren met andere landen.'

'We moeten nu een streep trekken onder wat voorbij is', aldus Reynders. 'We hebben een heel talentrijke jonge lichting. Dat gaat ten koste van de efficiëntie, maar het is van deze groep dat het moet komen. En bij de beloften staan er nog een aantal te dringen die de volgende maanden bij de A-ploeg kunnen komen. Voor het komende WK in 2010 hebben we een heel talentrijke groep. Het is vaak goed om eens een dieptepunt te hebben. Dat stelt de zaken allemaal duidelijk. Frankrijk heeft dat ook gedaan: met een volledige nieuwe lichting opnieuw begonnen. Met succes. Daar is België nu ook mee bezig. Een goede zaak.'

'Het is nu of nooit', vindt ook Ariël Jacobs, toekomstig assistent bij Anderlecht en voormalig bondscoach bij de beloften. 'Je kan een bepaalde generatie niet eeuwig als beloftevol blijven bestempelen. Dit is het goede moment om iets nieuws op te zetten.'

Nochtans pleiten oud-internationals als Marc Wilmots voor meer ervaring in het elftal. 'Akkoord, een gebrek aan ervaring, maar dat moet je incalculeren. Alles staat of valt met de doelstellingen. Bij deze campagne klonk het voor de tiende keer: Portugal, Servië, Polen en Finland, daar kunnen we gerust mee meedoen. Staan we echter nu niet op onze plaats in die groep?' vindt Jacobs. 'Een gezonde rol als underdog zou een klein land als België beter passen. Het probleem is dat de bond het zich naar sponsors toe niet kan permitteren om een tornooi te missen.'

Kiest Vandereycken uit noodzaak voor de jongeren? Of ziet hij onder kandidaat-internationals over het hoofd? 'Die jonge spelers zijn gewoon de beste die we nu hebben', zegt Urbain Haesaert. Als ex-jeugdcoördinator van G. Beerschot en huidig Ajax-scout is hij de man die Vermaelen, De Mul en Vertonghen groot maakte.

'Voor mij is dit geen verrassing. Het zijn uitzonderlijke talenten. Met een grote persoonlijkheid en met de voeten op de grond. Leeftijd speelt geen rol. Als je het kan, dan moet je spelen. Je moet geen 25 zijn om het te kunnen bewijzen. Dat is de filosofie bij Ajax. Die jongens speelden al Champions League: waarom zouden ze het dan niet bij de Rode Duivels kunnen?'

Dezelfde filosofie wordt nu ook door Vandereycken gevolgd. 'Het is gedurfd, maar ik moet hem feliciteren. Het is eigenlijk ook niet echt gewaagd, maar wel doordacht', aldus Haesaert.

Leegte in opleiding

Ook Jacobs steunt Vandereycken. 'Met een andere trainer zou de selectie links of rechts wel verschillen, maar voor 90 procent zou de kern dezelfde zijn. Ergens uit noodzaak, maar ook omdat er nu eenmaal spelers zijn die bewezen hebben het te kunnen of niet te kunnen. Verkeerde keuzes in termen van tactiek of selecties kan je René niet verwijten. Wellicht fronsten veel mensen de wenkbrauwen bij de keuze voor Vertonghen, maar na de wedstrijd was dat anders.'

Nochtans zou nu de generatie van spelers tussen 25 en 30 jaar er moeten staan. 'Ze hebben genoeg kansen gekregen', aldus Haesaert. 'Maar ze hebben het niet kunnen bewijzen.'

Wat liep er dan mis met de vorige generatie? 'Er zit een leegte in de opleiding. Een achttal jaar geleden zijn we begonnen goed te werken. Daar plukken we nu de vruchten van. Ook bij de oudere spelers zitten er goede voetballers, hoor. Maar als ik naar onze eerste klasse kijk, ben ik vaak ontgoocheld dat spelers niet met beide voeten een bal kunnen aannemen. Nu wordt daar sterk aan gewerkt en dat vertaalt zich in resultaten. Deze generatie kan heel ver raken.'

Reynders pleit er wel duidelijk voor om niet alle ervaring meteen overboord te gooien. 'We hebben toch een aantal spelers nodig met mentaliteit, voortrekkers. Mannen die al iets meegemaakt hebben en de jongeren kunnen ondersteunen. Simons en Clement heb je zeker nodig. De lichting van spelers van 25 tot 30 jaar moeten we niet opgeven.'

Bevestigen

Eén probleem stelt zich wel volgens Jacobs. 'Er zijn te weinig spelers die doorheen verschillende campagnes bij de nationale ploeg blijven. Simons en Goor zijn de enigen die verschillende generaties overleven. Emile Mpenza was er dan wel weer bij, dan niet. Die ruggengraat van de ploeg is er nog niet. In Nederland nemen ze uit elke generatie twee of drie spelers. Vandaar dat Nederland nauwelijks een tornooi mist.'

Bij de huidige kern ziet Reynders nog andere hiaten. 'De flankverdedigers moeten voor veertig procent ook voor aanvallende impulsen kunnen zorgen om modern voetbal te spelen. Dat is nu de achillespees. Hoefkens is toch een centrale verdediger. De spelers daarvoor zijn er wel. Bij Genk alleen al hebben we bijvoorbeeld Cornelis en Pocognoli. Maar ook bij andere ploegen. Waarom Olivier Deschacht na zijn goede prestaties bij Anderlecht geen kans krijgt, dat begrijp ik niet.'

Spelers die op jonge leeftijd hoge topper scheren, deemsteren nadien vaak weg in de anonimiteit. Kunnen onze jonge talenten dat vermijden?

Haesaert: 'Je kan dat nooit voorspellen. Het hangt af van de omgeving en van hun persoonlijkheid. De hele wereld komt nu op hen af. Ook allerlei haaien. De sterke karakters en de verstandigen blijven over. Ik denk dat deze jongens dat zijn.'

Toen Jacobs beloftencoach was, zag hij ook Genaux, Goossens, Léonard, Verjans en Schepens snel naar de A-ploeg overstappen. 'In het verleden zijn er te vaak jonge spelers als een komeet naar de nationale ploeg doorgeschoten en een tijd nadien was er geen sprake meer van. Hoewel ik denk dat er intrinsiek meer kwaliteit in deze groep zit. Veel hangt af van de vooruitgang die de jonge spelers kunnen blijven maken. In Nederland zijn spelers klaar op hun 18de, hier duurt het soms tot hun 22ste.'
sportwereld.be
Het stinkt aan alle kanten!

Plaats reactie