Engeland en Schotland
Moderator: mods
Waarom zou het direct meer doelpunten tot gevolg hebben?
Volgens mij slaat Huntelaar zelden tot nooit een speler over als een ander er beter voor staat dan hij.
Een voorbeeld van een ploeg die meer doelpunten ging maken met gevarieerder aanvalsspel was PSV. Vennegoor voor Kezman leverde meer doelpunten op, maar kwam dat door Vennegoor - niet bepaald in ster in zaken als inzicht, techniek en snelheid van handelen die jij noemt - of doordat de kwaliteiten beter op elkaar aansloten? Van Bommel en Park kregen meer vrijheid om diep te gaan zonder bal, waardoor er dus minder behoefte was balbezit op het middenveld, maar meer aan balbezit diep in de spits. Met Sneijder heb je een heel ander type aanvallende middenvelder dan Van Bommel. Namelijk een speler die vooral zelf veel in balbezit wil zijn en de spelverdeler wil uithangen en steekpasses wil geven. Dan heb je dus vooral een aanval nodig die ervoor zorgt dat er ruimte tussen middenveld en aanval ligt, zodat Sneijder die ruimte kan benutten. Dan heb je dus een diepe spits nodig die veel aandacht van verdedigers opeist in de zestien - hebben we! - en je aanval moet diepgang hebben, zodat je ook gevaarlijk kunt zijn verder van het doel - hebben we met Suárez. Die twee worden aangevuld door Bakircioglü. Hij heeft een goed overzicht en een uitstekend overzicht, hij kan een doelpunt maken en hij lijdt vrijwel nooit balverlies. Door Bakircioglü kan Sneijder meer in balbezit zijn (omdat de ploeg langer in balbezit is) en is Huntelaar gevaarlijker in het zestienmetergebied (waardoor er weer óf meer ruimte ontstaat voor Sneijder óf Huntelaar meer doelpunten maakt.
Jij ruilt het ene dogma (kaatsende spits, scorende aanvallende middenvelder en buitenspelers met krijt aan de schoenen) voor het andere dogma (drie spelers met een actie en snelheid die kansen voor elkaar creëren) in. In beide gevallen vullen de spelers elkaar aan, maar er zijn nog tig mogelijkheden.
Volgens mij slaat Huntelaar zelden tot nooit een speler over als een ander er beter voor staat dan hij.
Een voorbeeld van een ploeg die meer doelpunten ging maken met gevarieerder aanvalsspel was PSV. Vennegoor voor Kezman leverde meer doelpunten op, maar kwam dat door Vennegoor - niet bepaald in ster in zaken als inzicht, techniek en snelheid van handelen die jij noemt - of doordat de kwaliteiten beter op elkaar aansloten? Van Bommel en Park kregen meer vrijheid om diep te gaan zonder bal, waardoor er dus minder behoefte was balbezit op het middenveld, maar meer aan balbezit diep in de spits. Met Sneijder heb je een heel ander type aanvallende middenvelder dan Van Bommel. Namelijk een speler die vooral zelf veel in balbezit wil zijn en de spelverdeler wil uithangen en steekpasses wil geven. Dan heb je dus vooral een aanval nodig die ervoor zorgt dat er ruimte tussen middenveld en aanval ligt, zodat Sneijder die ruimte kan benutten. Dan heb je dus een diepe spits nodig die veel aandacht van verdedigers opeist in de zestien - hebben we! - en je aanval moet diepgang hebben, zodat je ook gevaarlijk kunt zijn verder van het doel - hebben we met Suárez. Die twee worden aangevuld door Bakircioglü. Hij heeft een goed overzicht en een uitstekend overzicht, hij kan een doelpunt maken en hij lijdt vrijwel nooit balverlies. Door Bakircioglü kan Sneijder meer in balbezit zijn (omdat de ploeg langer in balbezit is) en is Huntelaar gevaarlijker in het zestienmetergebied (waardoor er weer óf meer ruimte ontstaat voor Sneijder óf Huntelaar meer doelpunten maakt.
Jij ruilt het ene dogma (kaatsende spits, scorende aanvallende middenvelder en buitenspelers met krijt aan de schoenen) voor het andere dogma (drie spelers met een actie en snelheid die kansen voor elkaar creëren) in. In beide gevallen vullen de spelers elkaar aan, maar er zijn nog tig mogelijkheden.
Raar, eerst vraag je aan mij of gevarieerder aanvalspel meer doelpunten oplevert en daarna geef je daarvan zelf de bevestiging met dit voorbeeld van PSV, waarbij je ook nog de dynamiek van Park en Van Bommel noemt. Ik wil exact naar hetzelfde toe, met graag nog wat meer spelers die dat beheersen, ook voorin.Bertje schreef:Waarom zou het direct meer doelpunten tot gevolg hebben?
Een voorbeeld van een ploeg die meer doelpunten ging maken met gevarieerder aanvalsspel was PSV. Vennegoor voor Kezman leverde meer doelpunten op, maar kwam dat door Vennegoor - niet bepaald in ster in zaken als inzicht, techniek en snelheid van handelen die jij noemt - of doordat de kwaliteiten beter op elkaar aansloten?
Ik sla overigens Vennegoor wel een stuk hoger aan als aanspeelpunt en kaatser dan KJH. Vennegoor heeft dat al meermalen bewezen (vooral door de lucht), KJH heeft mij daarin helaas nog niet kunnen overtuigen. Heeft trouwens ook met de weinig bruikbare ballen op KJH te maken. Sowieso vind ik KJH (nog?) niet de body hebben om een bal vast te houden als aanspeelpunt. Hij wordt me in ieder geval veel te gemakkelijk van de bal gelopen bij een inspeelpass.
Dat vind ik veel te kort door de bocht. Je schetst in je posting al het stereotiepe spelletje van Ajax. Met de genoemde elementen houdt het verhaal van Ajax' aanvalsspel eigenlijk al weer op. Dat is in die posities en met die patronen weer verschrikkelijk voorspelbaar en daardoor veel te gemakkelijk te verdedigen. Zeker tegen een gestaffelde verdediging, die Ajax gegarandeerd weer regelmatig gaat treffen. Juist die muur zal moeten worden kapotgespeeld met veel beweging met en zonder bal en met combinatiewerk tussen spelers die dat beheersen. Juist met spitsen die kunnen zwerven. Want dan moeten de verdedigers gaan kiezen, zullen er dekkingsfouten gemaakt worden en gaten vallen, waar je van kunt profiteren. Ajax moet wat mij betreft echt af van dat geijkte starre krijtlijn- en centrumspitsgedoe. Hoe vul je een 3-spitsen systeem in met meer dynamiek, variatie en verrassing? In het antwoord daarop ligt volgens mij de toekomst voor Ajax. Misschien zelfs wel de enige toekomst.Jij ruilt het ene dogma (kaatsende spits, scorende aanvallende middenvelder en buitenspelers met krijt aan de schoenen) voor het andere dogma (drie spelers met een actie en snelheid die kansen voor elkaar creëren) in. In beide gevallen vullen de spelers elkaar aan, maar er zijn nog tig mogelijkheden.
Ik zie het plaatje helemaal voor me, maar vergeet niet dat Sneijder de speler die voor diepgang zorgt ook niet over het hoofd mag zien, zoals dat vorig seizoen vaak gebeurde met Babel. Ik heb het al eerder aangegeven, maar Sneijder was vorig seizoen nog altijd te gefixeerd op dat trechtervoetbal en z'n eigen actie, in plaats van naar de zijkanten te openen en vrij te lopen om de bal weer in ontvangst te nemen.Bertje schreef:Dan heb je dus vooral een aanval nodig die ervoor zorgt dat er ruimte tussen middenveld en aanval ligt, zodat Sneijder die ruimte kan benutten. Dan heb je dus een diepe spits nodig die veel aandacht van verdedigers opeist in de zestien - hebben we! - en je aanval moet diepgang hebben, zodat je ook gevaarlijk kunt zijn verder van het doel - hebben we met Suárez. Die twee worden aangevuld door Bakircioglü. Hij heeft een goed overzicht en een uitstekend overzicht, hij kan een doelpunt maken en hij lijdt vrijwel nooit balverlies. Door Bakircioglü kan Sneijder meer in balbezit zijn (omdat de ploeg langer in balbezit is) en is Huntelaar gevaarlijker in het zestienmetergebied (waardoor er weer óf meer ruimte ontstaat voor Sneijder óf Huntelaar meer doelpunten maakt.
En om ook een beetje tegen Zuidema in te gaan: die meevoetballende spits is leuk, maar Ajax beschikte vorig seizoen niet echt over al teveel bijsluitende middenvelders en/of buitenspelers met veel scorend vermogen. Kennedy en Suarez zijn wat dat betreft echter verbeteringen ten opzichte van De Mul en Babel, maar een jongen als Gabri zal bijvoorbeeld veel efficiënter moeten omgaan met z'n kansen.
Mee eens. Graag meer van dat laatste in het komende seizoen.Thomas schreef:Ik zie het plaatje helemaal voor me, maar vergeet niet dat Sneijder de speler die voor diepgang zorgt ook niet over het hoofd mag zien, zoals dat vorig seizoen vaak gebeurde met Babel. Ik heb het al eerder aangegeven, maar Sneijder was vorig seizoen nog altijd te gefixeerd op dat trechtervoetbal en z'n eigen actie, in plaats van naar de zijkanten te openen en vrij te lopen om de bal weer in ontvangst te nemen.
Oh ja, dat is zeker waar, Thomas. Met de beperkingen van de toenmalige selectie was een onwaarschijnlijk trefzekere KJH beslist een uitkomst. Het is en/en, als je het spel met een meevoetballende spits optimaal wilt uitbuiten. Maar het lijkt me wel het streven waard om de boel zo in te vullen. Voor de redenen zie boven. Ik heb het in ieder geval helemaal gehad met dat voorspelbare geijkte gedoe. Leuk voor romantici, maar in het voetjebal anno 2007 wordt meer gevraagd.Thomas schreef: En om ook een beetje tegen Zuidema in te gaan: die meevoetballende spits is leuk, maar Ajax beschikte vorig seizoen niet echt over al teveel bijsluitende middenvelders en/of buitenspelers met veel scorend vermogen. Kennedy en Suarez zijn wat dat betreft echter verbeteringen ten opzichte van De Mul en Babel, maar een jongen als Gabri zal bijvoorbeeld veel efficiënter moeten omgaan met z'n kansen.
Maar goed, voorlopig heeft dit Ajax het al moeilijk genoeg om vanuit de verdediging de middenvelders te bereiken (zucht). Laat staan dat er voorin potten kunnen worden gebroken met wat voor type aanval dan ook. Ben benieuwd of HTC dat op de rails weet te krijgen. Ik ben daar trouwens ook best wel verbijsterd over. Natuurlijk, het is de voorbereiding en we speelden op het AT tegen goed georganiseerde tegenstanders, maar zelfs dan... Ook van een stel middelmatige voetballers mag je toch wel verwachten dat ze de basics van positiespel beheersen? Zeker van die jongens uit onze vermaarde jeugdopleiding?
De spelers met de meeste beweging in hun spel zijn Davids en Gabri. Kip zonder kop of niet (persoonlijk zie ik Gabri vaak goede penetrerende runs inzetten en Davids vaak goed over de breedte gaten in lopen), ik zie vaak goede dingen doen. Ook om die reden zijn ze belangrijk voor Ajax, omdat ze als twee van de weinigen datgene doen dat in mijn ogen het aller belangrijkste is in balbezit: beweging zonder bal. Het is alleen jammer dat juist die twee spelers er in technisch opzicht niet bovenuit steken, wat te zien is aan het aantal gemiste kansen van Gabri en de geringe statistieken van Davids. Maar het zegt eigenlijk genoeg dat juist technisch beperkde spelers als Gabri en Rommedahl een grote invloed kunnen hebben op het spel in balbezit van Ajax.Zuidema schreef:Maar goed, voorlopig heeft dit Ajax het al moeilijk genoeg om vanuit de verdediging de middenvelders te bereiken (zucht). Laat staan dat er voorin potten kunnen worden gebroken met wat voor type aanval dan ook. Ben benieuwd of HTC dat op de rails weet te krijgen. Ik ben daar trouwens ook best wel verbijsterd over. Natuurlijk, het is de voorbereiding en we speelden op het AT tegen goed georganiseerde tegenstanders, maar zelfs dan... Ook van een stel middelmatige voetballers mag je toch wel verwachten dat ze de basics van positiespel beheersen? Zeker van die jongens uit onze vermaarde jeugdopleiding?
Hm, misverstandje. Ik doel met 'dit Ajax' op het Ajax zonder een Davids en een Gabri. Inderdaad, die twee hebben het wel aardig in de smiezen. Maar als deze sterkhouders wegvallen blijkt de 2e keus qua positiespel wel van een erg triest niveau te zijn. Zelfs de basics daarvan zie ik niet terug. Een middenveld Urby-Heit-Maduro? 3 jongens uit de jeugdopleiding nota bene. Die in dat spelletje eigenlijk klaargestoomd zouden moeten zijn, maar juist verstoppertje spelen, totaal niet lijken te weten waar ze moeten lopen om in ieder geval een bal te kunnen ontvangen. En dat gaat er bij mij niet in. Onacceptabel voor een club als Ajax.
SportweekTévez speelgerechtigd voor United
Carlos Tévez is speelgerechtigd voor Manchester United. Vrijdag gaf de Premier League toestemming voor de overgang op huurbasis van de Argentijn van West Ham United naar ManU. Nadat Tévez' zaakwaarnemer Kia Joorabchian West Ham drie miljoen euro betaalde voor de transferrechten van de 23-jarige spits, kon Manchester United Tévez vastleggen.
Er zaten heel wat haken en ogen aan de deal, omdat er verschillende partijen belangen hadden in Tévez. Zo bezaten de bedrijven MSI Sports Investment van Joorabchian en Just Sports Inc de economische rechten op Tévez en was West Ham in het bezit van de registratie van de Argentijn. Er moest dan ook eerst een bedrag op tafel komen voor de vrijgave van Tévez door de Hammers.
Zou hij het einde van het seizoen halen? Zo veel geld uitgeven en dan zo presteren........
Nu.nlJol verliest weer
LONDEN - Martin Jol kent met zijn club Tottenham Hotspur een zeer slechte seizoensstart in de Engelse competitie. Na de 1-0-nederlaag bij Sunderland afgelopen weekeinde verloren de Spurs dinsdag in eigen huis met 3-1 van Everton.
De Nederlandse trainer zag Everton-speler Joleon Lescott al in de derde minuut scoren. Tottenham, dat dit seizoen mee wil doen in de topvier, kwam nog wel op gelijke hoogte, maar voor rust was de eindstand al bereikt.
Leon Osman en Alan Stubbs maakten in de stromende regen de 2-1 en 3-1.
**** Sheffield United naar rechter
**Sheffield United heeft woensdag West
Ham United voor de rechter gesleept.De
club stelt West Ham aansprakelijk voor
inkomstenverlies (zeker e.44 miljoen)
na de degradatie uit het Premiership.
Sheffield meent dat West Ham voordeel
heeft gehad van Carlos Tevez,die na de
winterstop een belangrijk aandeel had
in West Hams behoud.Volgens The Blades
was Tevez niet speelgerechtigd omdat
hij eigendom van een investeringsfirma,
was,wat in strijd is met de FA-regels.
Sheffield,dat over deze zaak al 2 keer
bot ving bij een Premiership-commissie,
vindt dat The Hammers hiervoor aftrek
van punten hadden moeten krijgen en
niet een boete van ruim 8 miljoen euro.
Blij met de punten ...
Hasselbaink derde grote naam voor Cardiff
16/8/2007 20:31
Jerrel Hasselbaink is komend seizoen te bewonderen in het Championship (tweede niveau) bij Cardiff City. De 35-jarige spits was het al eens over een eenjarig contract en doorstond vandaag de medische keuring.
Hasselbaink treft bij de club uit Wales een oude bekende in voorzitter Peter Ridsdale, met wie hij al eens samenwerkte bij Leeds United. Na Robbie Fowler en Trevor Sinclair is Hasselbaink de derde grote aanwinst voor Cardiff.
vi.nl
vi.nlTim Krul moet zevenklapper incasseren
18/8/2007 18:39
Het plezier van Glasgow Rangers was de pijn voor Tim Krul. De Nederlandse goalie van Falkirk incasseerde op Ibrox zeven treffers (7-2).
Na 66 seconden was het al raak voor Rangers. De openingstreffer van Daniel Cousin kreeg in de resterende 89 minuten nog zes keer een vervolg. Jean-Claude Darcheville presteerde het om in de tien minten die hem waren gegund, twee keer te scoren.
Falkirk deed ook twee keer van zich spreken, maar dat was niet meer dan een doekje voor het bloeden.
De Spurs hebben vandaag overigens met 4-0 gewonnen, Jol heeft weer een beetje lucht. Zo zie je maar weer, ook Jol is geen wondertrainer.Jabu schreef:Zou hij het einde van het seizoen halen? Zo veel geld uitgeven en dan zo presteren........
Nu.nlJol verliest weer
LONDEN - Martin Jol kent met zijn club Tottenham Hotspur een zeer slechte seizoensstart in de Engelse competitie. Na de 1-0-nederlaag bij Sunderland afgelopen weekeinde verloren de Spurs dinsdag in eigen huis met 3-1 van Everton.
De Nederlandse trainer zag Everton-speler Joleon Lescott al in de derde minuut scoren. Tottenham, dat dit seizoen mee wil doen in de topvier, kwam nog wel op gelijke hoogte, maar voor rust was de eindstand al bereikt.
Leon Osman en Alan Stubbs maakten in de stromende regen de 2-1 en 3-1.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
Stiles is gek geworden, kan niet anders.
Een penalty geven omdat Malouda omhoogspringt (expres, om de bal door te laten gaan naar de vrijstaande Drogba) en daarbij licht (of zelfs helemaal niet) wordt aangeraakt door Carragher.
Je zag een paar minuten later gewoon aan zijn gezicht dat hij weet dat hij fout zat....
Een penalty geven omdat Malouda omhoogspringt (expres, om de bal door te laten gaan naar de vrijstaande Drogba) en daarbij licht (of zelfs helemaal niet) wordt aangeraakt door Carragher.
Je zag een paar minuten later gewoon aan zijn gezicht dat hij weet dat hij fout zat....
-
- AT Toto winner 15/16
www.vi.nl'Jol houdt al rekening met ontslag door de Spurs'
20/8/2007 9 :47
Martin Jol vreest dat zijn club Tottenham Hotspur op het punt staat hem te ontslaan. De coach wil uitsluitsel van Daniel Levy, preses van de Spurs.
Jol zag zijn ploeg zaterdag Derby County met 4-1 verslaan op het eigen White Hart Lane, waarmee Tottenham voor het eerst dit seizoen punten pakte. Maar Jol was gealarmeerd door het hardnekkige gerucht dat zijn dagen zijn geteld bij zijn huidige club.
De Scheveninger vernam dat een delegatie van de Londense club eind vorige week in Spanje heeft gesproken met een mogelijke opvolger, Sevilla-manager Juando Ramos. Bestuursleden John Alexander en Paul Kemsley werden daarbij gefotografeerd in het gezelschap van Ramos.
Tottenham wil zich dit seizoen hoe dan ook kwalificeren voor de Champions League. Levy heeft zich volgens The Guardian hardop afgevraagd of Jol, die nog tot medio 2009 onder contract staat bij de Spurs, die doelstelling kan realiseren.
'Vorig jaar ging ook al het gerucht dat ik moest vertrekken', zegt Jol. 'Dat soort geruchten zullen er altijd bij elke club zijn. Alleen begint het nu wel erg vroeg. Als buitenlander moet je jezelf hier bewijzen. Alle clubs van de top vijf hebben buitenlandse managers in dienst, ik moet het net zo als zij doen.'
Jol, die Jacques Santini in november 2004 afloste, vindt dat hij meer tijd moet krijgen: 'Ik moet met rust worden gelaten. Hoeveel spelers zou Arsenal of Liverpool van ons overnemen? Als dat er meer dan zes, zeven zijn moeten we vierde worden. Maar als het er maar één of twee zouden zijn, is een vijfde plaats al te veel graagd.'
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali