Engeland en Schotland
Moderator: mods
vi.nlMet Santa Cruz heeft Blackburn vijf spitsen
28/7/2007 15:25
Roque Santa Cruz tekent bij Blackburn Rovers. De aanvaller verlaat Bayern München, waar hij nog tot medio 2009 onder contract stond, en zet zijn handtekening onder een vierjarige verbintenis. Blackburn betaalt naar verluidt vijf miljoen euro.
Bij Bayern had de international van Paraguay weinig toekomst meer. De 25-jarige aanvaller is er nooit uitgegroeid tot de grote ster die de Duitsers in 1999 dachten in te lijven. In totaal speelde hij 155 competitieduels voor Bayern en maakte hij 31 goals.
Coach Mark Hughes denkt dat Santa Cruz het wel gaat redden bij Blackburn. 'Hij is een jonge speler, een international met een goede reputatie. Hij is gevaarlijk in de lucht en naar zo'n speler waren wij op zoek. En hij is fit, want hij heeft net voor Paraguay gespeeld tijdens het toernooi om de Copa América.'
Met de 53-voudig international (zeventien doelpunten) heeft Blackburn vijf spitsen in de selectie. Naast de Zuid-Amerikaan zijn dat Benni McCarthy, Jason Roberts, Matt Derbyshire en Maceo Rigters.
Ik zie sowieso weinig in Rigters, maar als Santa Cruz fit blijft gaat die jongen zich natuurlijk nooit in het elftal spelen, ook gezien de aanwezigheid van Benni.
Ik denk ook niet dat het een puur sportieve keuze is geweest, waarschijnlijk is hij dmv dit contract financieel onafhankelijk.Thomas schreef:vi.nlMet Santa Cruz heeft Blackburn vijf spitsen
28/7/2007 15:25
Roque Santa Cruz tekent bij Blackburn Rovers. De aanvaller verlaat Bayern München, waar hij nog tot medio 2009 onder contract stond, en zet zijn handtekening onder een vierjarige verbintenis. Blackburn betaalt naar verluidt vijf miljoen euro.
Bij Bayern had de international van Paraguay weinig toekomst meer. De 25-jarige aanvaller is er nooit uitgegroeid tot de grote ster die de Duitsers in 1999 dachten in te lijven. In totaal speelde hij 155 competitieduels voor Bayern en maakte hij 31 goals.
Coach Mark Hughes denkt dat Santa Cruz het wel gaat redden bij Blackburn. 'Hij is een jonge speler, een international met een goede reputatie. Hij is gevaarlijk in de lucht en naar zo'n speler waren wij op zoek. En hij is fit, want hij heeft net voor Paraguay gespeeld tijdens het toernooi om de Copa América.'
Met de 53-voudig international (zeventien doelpunten) heeft Blackburn vijf spitsen in de selectie. Naast de Zuid-Amerikaan zijn dat Benni McCarthy, Jason Roberts, Matt Derbyshire en Maceo Rigters.
Ik zie sowieso weinig in Rigters, maar als Santa Cruz fit blijft gaat die jongen zich natuurlijk nooit in het elftal spelen, ook gezien de aanwezigheid van Benni.
vi.nlManchester City voltooit trilogie met Elano
2/8/2007 14:45
De revolutie van Manchester City onder de nieuwe baas Sven-Göran Eriksson duurt voort. Elano is de derde aankoop van vandaag.
Javier Garrido van Real Sociedad was nummer één, gevolgd door negenvoudig Kroatisch international Vedran Corluka van Dinamo Zagreb, en de Braziliaanse international Elano completeert het trio. De Zweedse manager heeft al ruim 25 miljoen euro uitgegeven aan nieuwe spelers.
De 21-jarige Corluka, als rechtsback en als centrale verdediger inzetbaar, tekende een vijfjarige verbintenis in Manchester, Elano (26, foto) en verdediger Garrido (22) verbonden zich voor vier seizoenen aan The Citizens.
Middenvelder Elano (vijftien interlands, twee goals) is afkomstig van Shakhtar Donetsk en kostte de tweede club van Manchester ongeveer tien miljoen euro. Hij is Braziliaans international sinds 2004 en kwam ook onlangs tijdens de gewonnen strijd om de Copa América uit voor zijn land.
Sinds Eriksson op 6 juli Stuart Pearce als manager verving, heeft hij al zeven spelers aangetrokken. Afgezien van het eerdergenoemde trio zijn dat Rolando Bianchi, Martin Petrov, Gelson Fernandes en Geovanni.
De Zweed is nog niet uitgewinkeld. Sinds Thaksin Shinawatra, de voormalige premier van Thailand, de club overnam, lijken de middelen van City onuitputtelijk. Of, zoals chief executive Alistair Mackintosh op de website van City zegt: 'Zonder Dr. Thaksin zouden de aankopen niet mogelijk zijn geweest.'
- peter
- Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Next!
Opmerkelijke transfer, omdat ik had verwacht dat hij wel zou blijven bij Juventus. Neemt niet weg dat de Engelse clubs weer geld uitgeven als water.Man City vierde club voor 21-jarige Bojinov
3/8/2007 10:41
Valeri Bojinov speelt dit seizoen voor Manchester City. De negentienvoudig Bulgaars international tekent voor vier jaar bij de Engelse club, die hem overneemt van Fiorentina. Naar verluidt betalen The Citizens 8,5 miljoen euro voor de transfer.
Al is Bojinov pas 21 jaar, toch heeft hij er al zes seizoenen opzitten in Italië, waarvan vijf in de Serie A. Hij debuteerde op vijftienjarige leeftijd bij Lecce. In de zomer van 2004 nam Fiorentina hem over, maar een doorslaand succes was zijn verblijf bij de club in Florence niet. Vorig seizoen verhuurde Viola hem dan ook aan Juventus, waarvoor hij twee keer scoorde in de Serie B.
'Valeri is een erg opwindende, jonge speler en een geweldige aanwinst voor onze selectie', jubelde algemeen directeur Alistair Macintosh op de website van Man City. 'Het is opnieuw een teken van de impact van Dr Thaksin en Sven-Göran Eriksson.'
Bojinov is de achtste aankoop van City sinds de komst van coach Eriksson. Eerder tekenden al Rolando Bianchi, Martin Petrov, Gelson Fernandes, Geovanni, Javier Garrido, Vedran Corluka en Elano voor de Blues.
www.vi.nl
Wat wil je, met die maffioso Thaksin:
Die vent is zo corrupt dat hij zelfs in Thailand wordt uitgekotst.De Zweed is nog niet uitgewinkeld. Sinds Thaksin Shinawatra, de voormalige premier van Thailand, de club overnam, lijken de middelen van City onuitputtelijk. Of, zoals chief executive Alistair Mackintosh op de website van City zegt: 'Zonder Dr. Thaksin zouden de aankopen niet mogelijk zijn geweest.'
Het stinkt aan alle kanten!
- MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA)
- AT Toto winner 07/08
vi.nlTévez debuteert woensdag als Mancunian
3/8/2007 21:03
Carlos Tévez zal komende week officieel gepresenteerd worden als nieuwe speler van Manchester United. De Argentijnse international trainde vrijdag al mee met zijn nieuwe ploeggenoten, nadat er een einde was gekomen aan het getouwtrek rond zijn persoon.
West Ham United maakte aan alle onzekerheid een einde door een verklaring op de website te plaatsen dat de Londense club Tévez in staat stelt te vertrekken. The Hammers bereikten na weken onderhandelen een akkoord met de zaakwaarnemers van de Argentijn. West Ham is nu de rechtmatige eigenaar van de 23-jarige aanvaller.
'Ik ben verheugd dat we deze sage eindelijk tot een einde hebben gebracht', aldus West Ham-voorzitter Eggert Magnusson op de website van de club. 'Alle betrokkenen kunnen zich nu op het komende seizoen richten. We wensen veel succes bij de volgende stap in zijn carrière. Hij is een uitstekende speler en ik ben er overtuigd dat hij succesvol zal zijn waar hij ook voetbalt.'
Komend seizoen zal dat zijn op Old Trafford, zo liet Manchester United weten. De Engelse kampioen liet weten dat Tévez vrijdag al meetrainde. 'Hij heeft flink wat werk verzet', aldus coach Alex Ferguson. 'Hij was erg enthousiast. We zijn blij dat de transfer eindelijk is afgerond. Zaterdag zal hij opnieuw meetrainen en woensdag zal hij meespelen in een van onze oefenwedstrijden.'
Welk contract Tévez precies gaat tekenen bij The Mancunians is nog niet geheel duidelijk. In de Engelse pers wordt gesuggereerd dat Man United de Argentijn eerst twee seizoenen huurt van West Ham United en daarbij een optie tot koop bedingt. Meer duidelijkheid volgt komende week als Tévez officieel wordt gepresenteerd.
Ferguson is ook al gek.

Big spender Jol voelt druk toenemen bij Spurs
3/8/2007 18:10
Het doel van Martin Jol voor het komende seizoen met Tottenham Hotspur is onveranderd. De Nederlandse coach wil met de Londense club de stap naar de topvier van het Premiership maken en als het meezit meestrijden om de titel. Om die reden gaf Jol deze zomer liefst 52 miljoen euro uit aan nieuwe spelers. Slechts twee clubs spendeerden meer.
Op de vraag of de druk bij The Spurs het komende seizoen weer hoger zal zijn, antwoordde de Hagenaar op geheel eigen wijze. 'Ik zou "nee" kunnen zeggen, omdat ik weet dat er altijd wel weer een nieuwe club voor me komt', aldus Jol gevat in een interview met The Guardian. 'Maar als ik eerlijk ben, zal de druk op mij inderdaad groter zijn. De mensen verwachten meer.'
Jol zegt aan alles te merken dat Tottenham de afgelopen seizoenen aan prestige heeft gewonnen. 'Iedereen houdt weer van Spurs. Woensdag op bezoek bij Leyton Orient was het stadion uitverkocht. Dat was waarschijnlijk voor het eerst in tien jaar. In Johannesburg en Dubai zaten er vijftigduizend toeschouwers op de tribune. Onze speelstijl en filosofie met jonge spelers spreekt de mensen aan.'
Onder leiding van Jol eindigde Tottenham de afgelopen twee seizoenen als vijfde in het Premiership. De afgelopen 25 jaar wist geen enkele andere manager een dergelijke prestatie neer te zetten op White Hart Lane. Hoewel het zijn ambitie is om de komende seizoenen hoger te eindigen en op den duur mee te strijden om de titel, houdt Jol zich wat betreft zijn verwachtingen voor het komende seizoen op de vlakte.
'Ik vind dat we nog niet eens echt bewezen hebben dat we topvijf-potentie hebben. Die vijfde plaats veroverden we afgelopen seizoen pas twee speeldagen voor het einde van de competitie. Is dat goed genoeg? We moeten nu eerst maar eens in de topvier eindigen. We zijn er nog niet. Dit team heeft tijd nodig om door te groeien.'
Met Darren Bent, Gareth Bale, Younes Kaboul en Kevin-Price Boateng investeerde Jol deze zomer in jonge talenten. 'Het zal niet makkelijk worden, maar ik denk dat we sterker zijn geworden. Kaboul is de beste jonge verdediger van Frankrijk en Bale is waarschijnlijk de beste achttienjarige linksback van Groot-Brittanië. Als onze talenten zich naar verwachting ontwikkelen, dan is the sky the limit. Dan kunnen we in de toekomst een gooi naar het kampioenschap doen.'
De grootste geldverslinders in het Premiership
Club Uitgaven nieuwe spelers
Manchester United 65
Liverpool 60
Tottenham Hotspur 52
Manchester City 41
West Ham United 33
Fulham 28
Portsmouth 28
Sunderland 25
* Bedragen in miljoenen euro's
**Stand van zaken op donderdag 2 augustus
vi.nl
www.volkskrant.nlOngekend dure zomer in Engels voetbal
Van onze correspondent Gert-Jan van Teeffelen
LONDEN - Zelfs in Engeland zelf beginnen sommigen de wenkbrauwen te fronsen. Er stroomt dit seizoen zo veel geld naar het voetbal, dat de clubs in de Premier League amper weten wat ze ermee aanmoeten.
Tot vrijdag gaven ze al 510 miljoen euro uit aan nieuwe spelers, en het eind is nog niet in zicht.
‘Ik denk dat dit de duurste zomer wordt aller tijden’, zegt Dan Jones van adviesbureau Deloitte, dat de Engelse voetbalmarkt sinds zestien jaar analyseert.
Hoewel de Engelse fans niet klagen over de aankoop van nieuwe spitsen, zijn er ook zorgen. Bij Manchester United, dat een grote schuld heeft, stijgen de prijzen voor kaartjes snel. Stadgenoot Manchester City kwam onlangs in handen van een Thaise ex-premier, een man die volgens mensenrechtenorganisaties in de cel hoort.
Steeds meer buitenlandse zakenlieden kopen een Engelse club. De helft is intussen in vreemde handen, inclusief de topdrie: Manchester United, Chelsea en Liverpool. Om hun ambities te onderstrepen, kopen ze nieuwe spelers en investeren ze in stadions.
Dat heeft gevolgen voor de salarissen, die nog verder omhoog schieten. De twintig Engelse topclubs zijn hieraan dit seizoen ruim 1,5 miljard euro kwijt, schat Deloitte. John Terry (Chelsea) is sinds kort de duurste verdediger ter wereld, dankzij zijn nieuwe contract: 52 miljoen euro voor vijf jaar, ofwel 200 duizend per week, exclusief sponsorovereenkomsten.
De ongekende welvaart is ook te danken aan de internationale populariteit van Engels voetbal. De tv-rechten leveren de komende jaren miljarden op, die worden verdeeld onder de clubs.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
- peter
- Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Het kan niet op. Als je trainer bent van ManCity, dan mag je nu ook wel wat succes verwachten, hoor.Onverzadigbare Eriksson strikt Bresciano
7/8/2007 11:38
Sven-Göran Eriksson heeft de vijftig miljoen euro-grens qua aankopen inmiddels overschreden. Vandaag presenteert Manchester City Mark Bresciano, daarna volgt nog een keeper.
Bresciano komt over van Palermo. Manchester City moet ruim vijf miljoen euro overmaken voor de 27-jarige middenvelder. De Australische international (64 caps) kan komende zaterdag zijn debuut al maken als Manchester City de competitie opent met een uitwedstrijd bij West Ham United.
De coach van City aast nu nog op een nieuwe eerste doelman. Nicky Weaver is vertrokken naar Charlton Athletic, terwijl Andreas Isaksson met een gebroken duim kampt.
Het afgelopen weekeinde stond Kasper Schmeichel (zoon van de voormalige United-keeper Peter) in het doel, maar Eriksson wil beslist nog een doelman bij zijn selectie halen.
De 22-jarige Scott Carson van Liverpool is Eriksson's eerste keus, maar die overgang stuit op Anfield op verzet. De manager van City is ook gecharmeerd van Carlo Cudicini (Chelsea) en Marco Amelia (Livorno).
NOS teletekst**Gabriel Heinze wil een transfer naar
Liverpool afdwingen.De Argentijn,die op
een zijspoor is geraakt bij Manchester
United,stapt naar de arbitragecommissie
van de Engelse bond.Liverpool wil 9,4
miljoen voor de verdediger betalen.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
'Samaras gaat ook in uitverkoop bij Man City'
7/8/2007 12:56
De koopdrift van Sven-Göran Eriksson heeft gevolgen voor de huidige spelersgroep van Manchester City. Georgios Samaras is een van de potentiële slachtoffers.
Manchester City moet snijden in de selectie en zet daarbij de nodige spelers nadrukkelijk in de etalage. Voor dertigers Danny Mills, Ousmane Dabo en Paul Dickov lijkt geen plaats meer bij The Citizens.
Maar ook de jongere generatie lijkt niet te ontkomen aan een toekomst buiten Manchester. Kasper Schmeichel (20) en Samaras (22) zijn volgens de Engelse media de voornaamste kandidaten voor een transfer.
Samaras heeft niet te klagen over een gebrek aan populariteit. Maar de aanvaller dreigt ten onder te gaan aan de hevige concurrentie, die met de komst van Rolando Bianchi, Valeri Bojinov en Mark Bresciano is toegenomen.
De verkoop van de Griekse international, die anderhalf jaar geleden voor 7,5 miljoen euro werd weggehaald bij SC Heerenveen, biedt ook de mogelijkheid de koopzucht van Eriksson ietwat te compenseren.
De Zweedse manager heeft inmiddels meer dan vijftig miljoen euro uitgegeven. Voor Samaras zijn Middlesbrough, Stade Rennes en RC Lens in de markt.
vi.nl
Het zou me niets verbazen als Ajax bij hem uit zou komen. Ex-Eredivisiespeler hè.
In die tijd dat we nog 'konden' kiezen tussen KJH en Samaras had Samaras inderdaad op den duur mijn voorkeur. Ik zie namelijk graag een spits bij Ajax die zijn doelpunten meepikt, maar vooral voetballend goed kan meedoen in het aanvalsspel van Ajax. Met techniek, snelheid van handelen, inzicht en body. Als het even kan graag ook met een actie, waarmee hij zichzelf kan vrijspelen en zelf kansen kan creeren. Aanvallend wordt het dan alleen maar gevarieerder en verrassender.Bertje schreef:En bij Thomas en Zuidema, natuurlijk.
KJH heeft natuurlijk met al die doelpunten een fenomenaal eerste half jaar bij Ajax gekend, alle lof daarvoor. Maar daarna is ie helaas toch flink ingekakt. Voorzover ik dat kan beoordelen vooral door hem verkeerd te gebruiken als meevoetballende spits. KJH moet zich eigenlijk alleen op het maken van doelpunten concentreren, zoals bij Heerenveen. Daar liggen zijn bovengemiddelde kwaliteiten. Wat ik indertijd van Samaras gezien heb en wat ik over hem gehoord heb, leek die meevoetballende rol bij hem veel beter te passen dan bij KJH. Dan had de spits misschien wel 10-15 doelpunten minder gemaakt, maar dat was mogelijk met gevarieerder aanvalsspel weer gecompenseerd, omdat anderen gemakkelijker tot scoren waren gekomen via goed positiespel. Hoe Samaras er nu voor staat weet ik niet. Geen flauw idee of ie nou nog van toegevoegde waarde zou kunnen zijn voor Ajax.
Leuk, Bertje. Dat is alleen nog maar de compensatie voor de 10-15 doelpunten van KJH. Ik mag aannemen dat Ajax met gevarieerder aanvalsspel sowieso tot veel meer doelpunten komt dan met het stereotiepe en voorspelbare spelletje dat Ajax al een tijdje speelt of probeert te spelen. Maar daar moet je dan wel de spits voor hebben. En graag wat scorend vermogen bij de andere aanvallers en middenvelders.