Neeskens en Bergkamp gaan B-team Oranje coachen

Al het nieuws over onze nationale helden

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33801
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Neeskens en Bergkamp gaan B-team Oranje coachen

Bericht door Duke » vr okt 24, 2008 3:31 pm

Neeskens en Bergkamp gaan B-team Oranje coachen

ZEIST - De KNVB herintroduceert na bijna twintig jaar een elftal dat onder de naam Nederland B gaat voetballen. Dat maakte de bond vrijdag bekend. Oud-international Johan Neeskens is aangesteld als bondscoach. Hij krijgt assistentie van Dennis Bergkamp, die de fucntie zal combineren met zijn stage bij het eerste elftal van Ajax.

Het B-team zal bestaan uit spelers die niet meer in aanmerking komen voor Jong Oranje en spelers die nog niet structureel behoren tot de selectie van het Nederlands elftal. De KNVB blaast het project nieuw leven in, omdat Jong Oranje zich niet wist te plaatsen voor het Europees kampioenschap van 2009. Een grote groep talentvolle voetballers zou als gevolg hiervan lange tijd verstoken blijven van interlandvoetbal en daardoor de mogelijke aansluiting met het A-elftal kunnen verliezen, zo stelt de KNVB.

Spelen 2012
Het project ‘Nederland B’ duurt tot het einde van het lopende seizoen. Na de zomer van 2009 begint namelijk de kwalificatiereeks van Jong Oranje voor het Europees kampioenschap van 2011 voor spelers tot 21 jaar. Bij dat EK kan plaatsing voor de Olympische Spelen van 2012 worden afgedwongen.

De contracten van Neeskens en de andere stafleden gaan in op 1 januari en duren tot het einde van het seizoen. Wie Jong Oranje daarna gaat begeleiden op weg naar het EK van 2011 is nog onduidelijk.

Het contract van huidig bondscoach Foppe de Haan loopt tot het einde van dit seizoen. Omdat De Haan met Jong Oranje geen wedstrijden meer heeft, blijft hij zich tot die tijd als ‘supervisor’ bezig houden met het beloftenelftal, één jeugdelftal ‘onder’ Jong Oranje. Het beloftenelftal bestaat uit spelers (geboren na 1 januari 1988) die in aanmerking komen voor een plaats in Jong Oranje van volgend seizoen. Of De Haan na de zomer in dienst blijft van de KNVB, als bondscoach van Jong Oranje of in een andere rol, moet nog besproken worden.

Programma
‘Nederland B’ speelt woensdag 19 november de eerste wedstrijd. In Waalwijk is Jong Zweden de tegenstander. Hoewel het contract van Neeskens dan nog niet is ingegaan, zit hij wel op de bank als coach. Het verdere programma wordt later ingevuld. In februari 1989 speelde ‘Nederland B’ voor het laatst. Dennis Bergkamp was in de met 1-0 verloren wedstrijd tegen Frankrijk een van de basisspelers.

‘Met het in het leven roepen van dit team, kunnen we een grote groep talentvolle jongens van dichtbij blijven volgen’, reageerde Bert van Marwijk, bondscoach van het Nederlands elftal. ‘Het zou zonde zijn als een grote groep spelers voor korte of langere tijd uit beeld zou verdwijnen.’
www.volkskrant.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door jabu » vr okt 24, 2008 3:34 pm

Bertje heeft ook weer zijn manier gevonden om bij Oranje met alleen maar veteranen te gaan spelen en de jonge talenten in de wachtkamer te zetten.

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33801
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » vr okt 24, 2008 3:46 pm

Nou, nou, wat een negatieve insteek weer. Welke grote talenten zouden er dan in Oranje moeten spelen die er nu niet bij zitten?

Zo oud was het Oranje dat tegen IJsland en Noorwegen speelde toch niet?
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door jabu » vr okt 24, 2008 3:53 pm

Sorry, maar ik ben inderdaad wantrouwig bij zulke plannen en de naam Bert van Marwijk. Een slechte wedstrijd van bv. Huntelaar en ik zie hem er zo voor aan om met Makaay aan te komen zetten. Het is een wonder dat Marcellis mocht komen opdraven en hij niet een beroep deed op Hofland.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » vr okt 24, 2008 3:55 pm

:drecul.gif: Wat is dít nou weer?

Leuk voor Bergkamp om ervaring op te doen, meer niet.


PS: toen Van Marwijk nog coach van Feyenoord was sprak hij er schande van dat Hofland niet werd geselecteerd.

Vedette-10-
Berichten: 4700
Lid geworden op: do aug 14, 2008 9:21 pm

Bericht door Vedette-10- » vr okt 24, 2008 4:08 pm

niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op do dec 31, 2009 12:55 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23010
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Bericht door raymon » vr okt 24, 2008 8:51 pm

Seedorf terug in Oranje! :biggrin.gif:
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58794
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » di nov 11, 2008 8:20 am

Clubs in opstand tegen Oranje-B
Van onze Telesportredactie


ZEIST - De belangrijkste leveranciers van spelers voor Oranje-B, dat onder leiding staat van Johan Neeskens en Dennis Bergkamp, hebben zich tijdens een overleg met de KNVB fel gekeerd tegen het nieuwe vertegenwoordigende elftal. Feyenoord zet zelfs juristen aan het werk om te kijken of de geselecteerde spelers, Hofland, Fer en Wijnaldum, thuis gehouden kunnen worden.


"Wij zijn tegen dit initiatief. Dit is niet in het belang van Feyenoord en het Nederlandse voetbal", aldus technisch directeur Peter Bosz. Andere betrokken clubs, zoals Ajax, PSV, AZ, SC Heerenveen en FC Twente, scharen zich achter de bezwaren van Feyenoord en wachten met belangstelling het onderzoek van de juristen af.

Op basis van de FIFA-reglementen, die geen melding maken van een B-elftal, lijken de clubs sterk te staan, maar in het KNVB-reglement is wel een bepaling opgenomen, die mogelijk ruimte biedt aan Oranje-B. Waar sommige clubs bereid zijn op basis van vrijwilligheid toch spelers af te staan, als dat niet indruist tegen het persoonlijke en clubbelang, wil Feyenoord sowieso niet meewerken aan Oranje-B.

De KNVB heeft zich onder druk van de bezwaren bereid getoond de vierde voorgenomen wedstrijd van Oranje-B in de maand juni te schrappen.

Baseman
Berichten: 12899
Lid geworden op: do okt 23, 2003 11:06 am

Bericht door Baseman » wo nov 12, 2008 9:55 am

Ik geef de clubs groot gelijk !

Vedette-10-
Berichten: 4700
Lid geworden op: do aug 14, 2008 9:21 pm

Bericht door Vedette-10- » do nov 13, 2008 1:05 pm

niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op do dec 31, 2009 12:55 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Baseman
Berichten: 12899
Lid geworden op: do okt 23, 2003 11:06 am

Bericht door Baseman » do nov 13, 2008 3:41 pm

Spelers hebben meer behoefte aan rust en training met hun teamgenoten van de club, dan aan nutteloze oefenwedstrijden tegen andere B landenteams...

Banjavi
Berichten: 9806
Lid geworden op: vr jul 02, 2004 9:56 am
Contacteer:

Bericht door Banjavi » za mar 21, 2009 10:37 am

Mulder door Neeskens in spagaatDoor Jeroen van den Kroonenberg
Zaterdag, 21 maart 2009, 10:18

De technische staf van Excelsior hoopt dat doelman Erwin Mulder bedankt voor Nederand B. Excelsior speelt namelijk volgende week vrijdag uit tegen Cambuur Leeuwarden, op diezelfde dag speelt de ploeg van Johan Neeskens tegen Jong Duitsland.

"Erwin moet gewoon nee zeggen. Als hij dat niet wil? Dan heeft hij een probleem. Nederland-B is geen officieel elftal. Het is toch te gek voor woorden dat je een speler tien dagen kwijt bent voor een paar vriendschappelijke wedstrijden? Bovendien zijn er drie keepers opgeroepen", zegt Excelsior-directeur Simon Kelder in het AD.

Naast Mulder zijn ook Kenneth Vermeer en Piet Velthuizen van de partij voor de duels met Jong Italië en Jong Duitsland. "Ik denk dat ik Neeskens ga bellen om te vragen wat de bedoeling is. Als ik geen speelminuten kan maken, wil ik de wedstrijd tegen Cambuur niet missen", aldus Mulder. Want Cambuur-uit, met al dat publiek, is de mooiste wedstrijd van het seizoen. Maar ik ga niet bedanken. Ik vind het een eer dat ik ben geselecteerd en wil ook graag voor Nederland-B spelen."
Hartkamp: " In 't recht telt niet het wezen, maar de schijn.
niet: hoe het is, maar hoe het lijkt te zijn."

Gebruikersavatar
Giacomo Puccini
Berichten: 7545
Lid geworden op: di mar 07, 2006 10:28 pm

Bericht door Giacomo Puccini » za mar 21, 2009 11:31 am

Excelsior heeft gelijk, de Jupiler League is stukken belangrijker dan Nederland B.
Ajax!

Gebruikersavatar
Hoeladans
Berichten: 3019
Lid geworden op: za aug 06, 2005 9:12 am

Bericht door Hoeladans » za mar 21, 2009 4:51 pm

Ik weet niet of dat saracastisch is? Maar natuurlijk hebben ze gelijk, als die jongen de 3e keeper is bij Nederland B kan die natuurlijk veel beter voor Excelsior gaan keepen. Is nog een belangrijke wedstrijd ook.

Gebruikersavatar
Giacomo Puccini
Berichten: 7545
Lid geworden op: di mar 07, 2006 10:28 pm

Bericht door Giacomo Puccini » za mar 21, 2009 6:35 pm

Ik meen het. Nederland B is een farce.
Ajax!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58794
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » wo mar 25, 2009 9:31 pm

Neeskens haalt uit naar afzeggers Nederland B

Coach van Nederland B Johan Neeskens is erg teleurgesteld in enkele spelers die hebben afgezegd voor zijn team voor de duels met Jong Duisland en Jong Italië.

'Van Leroy Fer was het duidelijk dat hij tegen Duitsland niet mee kon doen, maar we wilden hem toch graag bij de groep hebben. Wellicht kon hij dan meedoen tegen Italië', vertelt Neeskens. 'Maar de dokter van Feyenoord dreigde met een juridische zaak als we hem zouden oproepen.'

'Danny Holla kampte met wat pijntjes en vermoeidheid. Daarom afzeggen vind ik erg teleurstellend', vervolgt Neeskens. 'Wij ontzien uiteraard spelers die niet helemaal fit zijn. We zullen ze niet meer belasten dan dat ze dat hij hun club belast zullen worden. Bovendien is Holla geschorst voor het eerste duel van FC Groningen in de Eredivisie op 4 april. Dus voldoende tijd om weer helemaal fit voor zijn club te zijn. Ik heb ook Bert van Marwijk geadviseerd om jongens als Holla niet te selecteren.'

Vrijdag speelt het team van Neeskens en zijn assistent Dennis Bergkamp in Ahlen tegen Jong Duitsland en dinsdag is in Kerkrade Jong Italië de tegenstander van Nederland B.

Baseman
Berichten: 12899
Lid geworden op: do okt 23, 2003 11:06 am

Bericht door Baseman » do mar 26, 2009 1:08 pm

Ik heb ook Bert van Marwijk geadviseerd om jongens als Holla niet te selecteren.'
Nou nou, die Neeskens...daar gaat de carriere van Holla :smallgrin.gif:

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33801
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » za mar 28, 2009 11:09 am

Zeldzame galavoostelling na gezeur
Door NIK KOK

AHLEN - De laatste stuiptrekkingen van experiment Nederland B waren vrijdagavond in ieder geval het aankijken meer dan waard. Want zelden zal een Nederlands voetbalteam een Duitse opponent zo makkelijk opzij hebben gezet.

4-0 tegen elf jonge talentvolle Duitsers, je zou bijna denken dat het met de gedevalueerde eredivisie helemaal niet zo slecht gesteld is.

Misschien wel was de galavoorstelling van vrijdag zo goed dat in navolging van Edson Braafheid en Stijn Schaars, die in november nog voor Oranje B ploeterden in Waalwijk, meer spelers kunnen promoveren naar het keurkorps van het grote Oranje.

Het waren ouderwetse vleugelspelers die het elftal met die weinig flatteuze naam op gang hielpen en niet meer deden stoppen. Eljero Elia scoorde vrijdag in Ahlen twee keer, terwijl Norin Amrabat een doelpunt en twee assists op zijn naam bracht.

In het Wersestadion van Rot Weiss Ahlen regende het ondertussen hard maar mistroostig was slechts het optreden van de boomlange Duitse verdedigers. Toch de defensie van een team dat in tegenstelling tot titelhouder Jong Oranje, komende zomer wel actief is op het EK voor spelers onder de 21 jaar.

Eens te meer bleek dat Nederland B een aardig team is met leuke spelers. Pak ‘m beet Feyenoord mag jaloers zijn op het spelersmateriaal van coach Johan Neeskens. Want elke club met een ervaren verdediger als Wielaert in de verdediging en begenadigde vleugelaanvallers als Elia en Amrabat voorin, zou een toontje meezingen in de eredivisie.

Maar het was natuurlijk van tevoren weer allemaal gegaan over de nut van het team.
Vier maanden geleden nog rond de eerste wedstrijd van het team sinds twintig jaar was er Groningen-trainer Ron Jans die het gebrek aan overleg erover hekelde. Louis van Gaal vond het idee van het oproepen van oudere spelers onbegrijpelijk. En toen werd er ook nog met liefst 3-0 van Jong Zweden verloren.

Nu was er Danny Holla. Het talent van FC Groningen die zich te moe achtte om te spelen. Neeskens kon er weinig begrip voor opbrengen. Zelden zal een trainersduo van een vertegenwoordigend elftal zoveel weerzin hebben gevoeld als Neeskens en zijn assistent van wereldfaam Dennis Bergkamp.

Dinsdag volgt voor Nederland B nog een wedstrijd tegen Jong Italië. Hoogstwaarschijnlijk het laatste optreden van de ploeg. In augustus namelijk speelt Jong Oranje weer twee oefenwedstrijden.
www.sportwereld.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33801
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Neeskens en Bergkamp gaan B-team Oranje coachen

Bericht door Duke » di mar 31, 2009 8:00 am

Onmisbare leermomenten

VAALS - Het gros van de Nederlandse clubs hoopt dat Oranje B vanavond in Kerkrade tegen Jong Italië de laatste wedstrijd in de geschiedenis speelt. De door de spelers zeer gewaardeerde duels zijn volgens hun werkgevers namelijk vooral extra kansen op blessures. De KNVB zal er echter alles aan doen om het schaduwteam draaiende te houden, want bij een eventuele opheffing dreigt de internationale ontwikkeling van een flink aantal getalenteerde spelers te stagneren.

Op 4 september begint Jong Oranje aan de kwalificatiereeks voor het EK onder 21 jaar van 2011 in Denemarken. Voor dit elftal komen spelers in aanmerking die zijn geboren op of na 1 januari 1988. Erkende talenten als Roy Beerens, Eljero Elia, Nordin Amrabat, Urby Emanuelson, Piet Velthuizen, Kenneth Vermeer en Gianni Zuiverloon, allen lid van de Oranje B-selectie van bondscoach Johan Neeskens, zijn inmiddels te oud voor Jong Oranje. Omdat ze echter nog niet goed genoeg zijn voor de A-groep van Bert van Marwijk, dreigen ze voorlopig zonder interlandvoetbal beter te moeten worden.

"Als je ziet wie ik voor me heb bij het grote Oranje, is dat om moedeloos van te worden", zegt SC Heerenveen-speler Beerens. "Die gasten (Sneijder, Van der Vaart, Robben, Kuyt, Van Persie en Babel, TS) zijn goed en kunnen nog wel een tijdje mee." Eljero Elia van FC Twente zit in dezelfde waaier als Beerens. "Ook ik zal moeten wachten op een gaatje."

Beiden spelen voor clubs die graag structureel deelnemen aan Europees voetbal, maar de concurrentie in de eredivisie is moordend. Wanneer een club slaagt in de missie, kan een zware loting vervolgens het Europese seizoen al snel verstieren. Twee of drie topduels per jaar met Oranje B kunnen in de dreigende lacune voorzien, maar een dergelijke garantie voor het opdoen van internationale ervaring vinden de clubs maar niets. Alsof geen enkele groeibriljant op een felle training bij zijn werkgever ooit een blessure heeft opgelopen, wijzen ze op de toename van de kans op pijntjes.

Deze eendimensionale houding is om nog een reden verbazingwekkend. Dat de eredivisie tegenwoordig een opleidingsinstituut is voor het kapitaalkrachtige buitenland, is breed geaccepteerd. Lucratieve transfers zijn nodig om de begrotingen sluitend te krijgen. Wanneer Nordin Amrabat de linksback van Heracles Almelo declasseert, zal niemand een dvd opvragen. Afgelopen vrijdag, toen hij Dennis Aogo (vaste linksback van Hamburger SV) voor paal zette, zaten de scouts van Internazionale, AC Milan, Bayern München, Schalke 04, Barcelona, Real Madrid, Manchester United, Chelsea en Liverpool echter bij elkaar op schoot. Directeur betaald voetbal Henk Kesler liet na de 4-0 zege van Oranje B op Jong Duitsland merken dat hij het team als toegevoegde waarde ziet. "Ik vind dat je echt moet overwegen om nog een tijdje door te gaan", aldus Kesler.

Elia valt hem bij. "Dit team is waardevol voor spelers die niet in aanmerking komen voor het Nederlands elftal. Je doet hier toch ervaring op en een oproep is een signaal dat de bondscoach je volgt. Daarnaast is Dennis Bergkamp assistent-trainer. Als je van zo iemand tips krijgt, is dat toch geweldig?"
www.telegraaf.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47892
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Neeskens en Bergkamp gaan B-team Oranje coachen

Bericht door peter » di mar 31, 2009 8:01 pm

Leuke gelegenheid om Italië B eens in actie te zien nu. Kijken dus!

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47892
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Neeskens en Bergkamp gaan B-team Oranje coachen

Bericht door peter » di mar 31, 2009 8:12 pm

De Jong met de 1-0. Mooie goal wel. SPeelt ook wel aardig, vind ik.

Die vWolfswinkel bevalt me ook wel, hoor.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47892
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Neeskens en Bergkamp gaan B-team Oranje coachen

Bericht door peter » di mar 31, 2009 8:39 pm

1-1 door die kleine Giovinco. Zuiverloon krijgt maar geen vat op die jongen, maar dat zegt meer over Zuiverloon. Dramatische speler is dat toch.

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Re: Neeskens en Bergkamp gaan B-team Oranje coachen

Bericht door FlaFlu » di mar 31, 2009 8:43 pm

Mij ook, Peter. Wint veel ballen met z'n rug naar de goal, kan aardig koppen, is redelijk snel, ziet de ruimtes en kaatst aardig.

Die Beerens speelt weinig tot niets klaar tegen een echte back. Is weer eens wat anders dan al die prutsers waar ie in de Eredivisie tegenover staat. Ik zou hem lekker in Heerenveen laten, als ik Ajax of PSV was. Zuiverloon wordt ook iedere keer dat Giovinco aanzet voorbij gelopen. Vooral binnendoor beslist Zuiverloon eigenlijk constant om gewoon niets te doen. Wel een irritant mannetje trouwens, die Giovinco. Net als Balotelli. Maar goed, die laatste kan natuurlijk wel voetballen. Giovinco ook, maar wat een ukkie.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47892
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Neeskens en Bergkamp gaan B-team Oranje coachen

Bericht door peter » di mar 31, 2009 8:49 pm

Giovinco vind ik gehyped. Denk niet dat 'ie het gaat redden, want hij is fysiek echt te licht, hoor. Wel een leuke dribbel, maar denk niet dat hij het ermee redt.

Beerens viel mij inderdaad ook al op. Krijgt 1 geweldige kans en dan is de aanname te slecht en voor de rest krijgt hij geen poot aan de grond.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Neeskens en Bergkamp gaan B-team Oranje coachen

Bericht door Jöhnk » di mar 31, 2009 8:54 pm

Enganche schreef:Mij ook, Peter. Wint veel ballen met z'n rug naar de goal, kan aardig koppen, is redelijk snel, ziet de ruimtes en kaatst aardig.

Die Beerens speelt weinig tot niets klaar tegen een echte back. Is weer eens wat anders dan al die prutsers waar ie in de Eredivisie tegenover staat. Ik zou hem lekker in Heerenveen laten, als ik Ajax of PSV was. Zuiverloon wordt ook iedere keer dat Giovinco aanzet voorbij gelopen. Vooral binnendoor beslist Zuiverloon eigenlijk constant om gewoon niets te doen. Wel een irritant mannetje trouwens, die Giovinco. Net als Balotelli. Maar goed, die laatste kan natuurlijk wel voetballen. Giovinco ook, maar wat een ukkie.
Wat vind je van Elia?

Beerens kreeg wel een grote kans hoor. Die Santon liet hem zomaar lopen.

Plaats reactie