Bert van Marwijk: De nieuwe bondscoach

Al het nieuws over onze nationale helden

Moderator: mods

Leidt BvM Nederland naar het WK?

Ja!
23
64%
Nee!
13
36%
 
Totaal aantal stemmen: 36

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bert van Marwijk: De nieuwe bondscoach

Bericht door 999 » di jul 01, 2008 8:09 pm

WARS VAN TONEEL

Bert van Marwijk vandaag aan slag als bondscoach: „Ik ben wie ik ben”


MEERSSEN, dinsdag

Het is een geruisloze wisseling van de wacht. Marco van Basten verruilt de Zeister bossen vandaag voor het trainersschap bij Ajax en geeft het bondscoachstokje door aan Bert van Marwijk (56). Op zijn eerste werkdag blikt de inwoner van Meerssen in TELESPORT terug op het afgelopen EK en kijkt hij vooruit. „Spelers hoeven van mij absoluut geen vrienden te zijn.” En: „Ik probeer de Duitse mentaliteit erin te krijgen.”

Is het door het EK nog meer gaan kriebelen om aan de slag te gaan als bondscoach? ,,Ja, ik heb het toernooi ook heel anders beleefd dan twee en vier jaar geleden. Destijds keek ik vooral als liefhebber, nu veel intensiever. Ik ben bewust weggebleven uit Zwitserland, omdat ik het team en de staf met rust wilde laten en niet over hun schouders wilde meekijken. Dat had ik zelf ook niet prettig gevonden.”

Hoe heeft u het spel van Nederland ervaren?

„Ik probeer de positieve dingen uit het EK te halen, maar wel kritisch te kijken naar de zaken die niét goed gingen. De grootste winst die met de zeges op Italië en Frankrijk is geboekt, is dat we voor niemand bang hoeven te zijn. Dat zou ik een groot compliment willen noemen. Ik vergelijk het met een wielrenner die nooit eens wint, maar plotseling wel een keer. Daarna volgen vaak in korte tijd meer overwinningen.”

„Ook Duitse mentaliteit in Oranje zien te krijgen”

Louis van Gaal wordt nog steeds bijna wekelijks achtervolgd met het feit dat hij zich in 2002 als enige bondscoach sinds 1986 niet wist te plaatsen voor een eindtoernooi. Bent u niet bang beschadigd te raken?

„Dit is geen grootspraak, maar je wordt bondscoach of niet. Als je erin stapt en op voorhand denkt ’stel je voor dat we ons niet kwalificeren…’, dan moet je er niet aan beginnen. Ik zie het als een geweldige uitdaging om ons te plaatsen voor het WK.”

Een bondscoach is de nationale kop van Jut. Co Adriaanse noemde u laatst een goede trainer, maar van wie je nooit eens dacht: zo, dat is een gewaagde uitspraak. Hoe gaat u hiermee om? ,,Het raakt me niet. Ik ben geen toneelspeler, ga niet zitten en denk ‘nu ga ik eens iets zeggen waar iedereen versteld van zal staan.’ Ik ben wie ik ben, hoef niet voorop in de polonaise te lopen. Als ik naar Aragones en Lippi kijk, dan spreekt hun rustige uitstraling me aan. Meer dan iemand die maar dingen roept om de voorpagina’s te halen.”

Was het tekenend voor het Nederlands elftal dat het werd geroemd om de drie groepswedstrijden, maar na de kwartfinale wel weer thuiszat? In hoeverre gaat u uw ervaringen bij Borussia Dortmund benutten om de Duitse mentaliteit erin te slijpen?

„Er waren op het EK veel ploegen die van underdog favoriet werden en er vervolgens snel uitlagen omdat ze daar niet goed mee konden omgaan. Natuurlijke motivatie is de makkelijkste: presteren als je niks te verliezen hebt. Het gaat erom dat je ook leert jezelf te motiveren als je niks te wínnen hebt, zoals de Duitsers tegen Polen en Oostenrijk. Daar zijn zij heel goed in. Dat gedeelte van de Duitse mentaliteit zal ik ook proberen erin te krijgen. Duitsland weet op het veld niet van ophouden. Dát moeten we koppelen aan het Nederlandse tactisch vermogen, dat groter is dan dat van menig ander land.”

Schuilt er een gevaar in het feit dat Oranje wereldkampioen Italië opzij zette, de mondiale nummer twee Frankrijk versloeg en iedereen in Nederland er dús van uitgaat dat plaatsing voor het WK in een kwalificatiepoule met Schotland, Noorwegen en IJsland een formaliteit is?

„Griekenland won vier jaar geleden het EK en was nu het slechtst presterende team. Italië plaatste zich op de laatste speeldag van de kwalificatie ten koste van Schotland, dat twee keer van Frankrijk had gewonnen. Moet ik meer zeggen? De onderlinge verschillen in het internationale voetbal worden steeds kleiner, de geluksfactor groter. Persoonlijk vind ik dat wij ons moeten plaatsen. Maar dat is zéker geen formaliteit.”


Op 20 augustus speelt Nederland in Rusland de eerste interland onder uw leiding. De eredivisie begint negen dagen later. Is het daardoor aannemelijk dat uw eerste selectie grotendeels gelijk is aan de EK-groep?

„Als een toernooi en oefenwedstrijd zo dicht op elkaar zitten, is dat normaal gesproken logisch. Maar het hangt ervan af hoe het staat met de gesteldheid van de spelers, die dan net terug zijn van vakantie.”

Hebben we het goed begrepen, dat u in principe vasthoudt aan het tijdens het EK gehanteerde 4-2-3-1-systeem?

„Ik kijk naar de kwaliteiten van spelers en het is duidelijk dat die in het Nederlands elftal voornamelijk in de aanval liggen. Trouwens, hoe speelde Feyenoord aan het begin van dit seizoen? Op deze wijze. Ik heb dan ook met verbazing gelezen dat Oranje het systeem van PSV heeft gekopieerd. Ik ben er bij Feyenoord zelf mee begonnen.”

Staat er nog een gesprek met uw voorganger Marco van Basten op de agenda?

„Een paar maanden geleden heb ik hem heel lang en plezierig gesproken. Er is verder niks gepland, maar spontaan zal er zeker een vervolg komen. Misschien ga ik eens naar een training bij Ajax kijken en daarna een kop koffie drinken. Aan de andere kant wil ik ook onbevangen starten.”

Hoe groot is het gemis van Edwin van der Sar? Onderneemt u nog een poging hem alsnog voor Oranje te behouden?

„Ik denk dat Edwin heel duidelijk is geweest. Natuurlijk wil elke bondscoach gebruik van hem maken. Hij is misschien wel de beste keeper die Nederland ooit heeft gehad. Maar je moet iemands mening ook kunnen respecteren. Zegt hij ’afgelopen’, dan is het afgelopen.”

In de laatste wedstrijd (Nederland-Rusland) ontstond er irritatie tussen Sneijder en Van Persie, toen laatstgenoemde tegen alle afspraken in een vrije trap nam. Wat gaat u doen als straks blijkt dat het nog altijd niet botert tussen die twee?

Er is wel eens een onderzoek gedaan. Als er in een selectie nooit eens iets gebeurt, is het ook niet goed. Spelers hoeven van mij ábsoluut geen vrienden te zijn. De kunst is om elkaars voetbalcapaciteiten voor honderd procent te accepteren en respecteren. Soms maakt een irritatie je zelfs sterker.”

„Kwestie Van Bommel makkelijk”

MEERSSEN, dinsdag

Bert van Marwijk sluit een terugkeer van Clarence Seedorf en schoonzoon Mark van Bommel in Oranje niet op voorhand uit. „Ik kies de beste spelers en het beste team. Maar je zult geen uitspraken horen over namen.”

Hij gaat verder: „Ik snap dat de kwestie Van Bommel voor de buitenwereld moeilijk is. Voor mij niet. Je moet dingen goed kunnen scheiden. Dat lukte ons ook in de tijd dat we samenwerkten bij Fortuna Sittard. Stel dat de situatie zich voordoet dat hij terugkeert, dan zal dat heel open, normaal en niet overspannen gebeuren.”

De kersverse bondscoach voelt zich niet aangesproken door Robin van Persie, die in interviews soms nog zijn vervelende vertrek bij Feyenoord aanhaalt. „Natuurlijk is er een basis om samen te werken. Wat mij betreft is er geen enkele rancune jegens Robin.” „Ik heb Robin bij Feyenoord 1 gehaald en laten spelen. Ik heb hem op zijn sodemieter gegeven en geaaid, geleerd wat het inhoudt om prof te zijn op het hoogste niveau. In mijn eerste Feyenoordperiode zei ik tegen mijn vrouw: ’Als dit geen topspeler wordt, weet ik het niet meer.’ Ik ben blij dat hij is geslaagd bij Arsenal.”
De T.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47855
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » di jul 01, 2008 8:18 pm

Tuurlijk Bert. "Als dit geen topspeler is dan weet ik het niet meer". :smallgrin.gif:

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » di jul 01, 2008 8:27 pm

Peter schreef:Tuurlijk Bert. "Als dit geen topspeler is dan weet ik het niet meer". :smallgrin.gif:
WORDT, Peter ..

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47855
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » di jul 01, 2008 8:37 pm

Ook goed. Voor een potentiële topspeler heeft Feyenoord er maar verdomd weinig van geprofiteerd (qua spel en transfergeld). Maar ze vonden het heus een topper in spé.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » di jul 01, 2008 8:41 pm

Als aan iemand tijd en geld is besteed is het wel van Persie, dat ie pas later tot zijn verstand is gekomen kan niemand iets aan doen .. zoiets gebeurt nu eenmaal ...

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47855
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » di jul 01, 2008 8:46 pm

Ben ik het helaas niet mee eens. Van Persie is vernaggelt door Feyenoord, aangezien ze daar niet kunnen omgaan met toptalenten.

Gebruikersavatar
Jesse
Berichten: 17713
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 7:36 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jesse » di jul 01, 2008 9:25 pm

Hij werkte waarschijnlijk niet hard genoeg. :smallgrin.gif:
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Mr. Ajax
Berichten: 14431
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Bericht door Mr. Ajax » di jul 01, 2008 9:29 pm

Het wordt weer niks met Van Marwijk hoor. Blijf ik een zeer domme keuze vinden.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » di jul 01, 2008 9:53 pm

Peter schreef:Ben ik het helaas niet mee eens. Van Persie is vernaggelt door Feyenoord, aangezien ze daar niet kunnen omgaan met toptalenten.
Dat mag, maar ik geloof dat ik bijna iedereen die iets met van Persie te maken had bij Feyenoord, zelfs van Persie zelf, heeft toegegeven dat het een keertje genoeg is .. dat op een gegeven moment, als de speler zijn eigen zin blijft doen er niks anders over bljift dan houdoe ..

En niet alleen met van Persie hoor, veel speler die bij hun club staan te tetteren dat b.v ze een .basis plaats moeten hebben, en ook nog eens op hun favoriete positie, en op het moment dat ze bij een andere club zitten met alles en iedere plaats in het elftal genoegen nemen ....

Dubbel
AT EC 2012 winner
Berichten: 9345
Lid geworden op: ma nov 10, 2003 1:47 pm

Bericht door Dubbel » wo jul 02, 2008 2:34 am

Alles valt of staat ermee of dat er een goede verdediging komt te staan. Hopelijk haalt Oranje daarmee met Van Marwijk het WK. Tijdens het toernooi moet er dan natuurlijk een supervisor boven hem komen te staan. Een beetje zoals op de WK's in de jaren '70. Type Van Basten, Van Gaal oid, desnoods Hiddink.

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Bericht door InnerHarbour » wo jul 02, 2008 9:28 am

Ondanks al het gekanker op van Basten zullen we hem nog gaan missen.
YNWA

Jim
Berichten: 2497
Lid geworden op: di okt 28, 2003 1:30 pm

Bericht door Jim » wo jul 02, 2008 9:35 am

InnerHarbour schreef:Ondanks al het gekanker op van Basten zullen we hem nog gaan missen.
Geloof er helemaal niks van.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » wo jul 02, 2008 9:45 am

Ik denk het ook niet.. het enige wat BvM moet doen is de kwalificatie doorkomen, iets wat wel gaat lukken gezien de loting en daarna de poule ff doorkomen op het WK en dan heeft ie het al net zo goed of slecht als van Basten gedaan.

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Bericht door InnerHarbour » wo jul 02, 2008 9:48 am

Geen van der Sar en verder gaat ie opzeker die twee weggooiers terughalen wat lekker voor de groep is, Nee, behoudende Bertje gaat Zuid Afrika niet halen
YNWA

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » wo jul 02, 2008 10:38 am

Wat gaat hij met zijn schoonzoon doen? Dat is de hamvraag.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Real Ajax
Berichten: 1603
Lid geworden op: di apr 06, 2004 10:08 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Real Ajax » wo jul 02, 2008 10:40 am

joey schreef:Wat gaat hij met zijn schoonzoon doen? Dat is de hamvraag.
Opstellen natuurlijk. Daar twijfel je toch niet aan?

Ach Van Marwijk, laatst in een interview in NRC komt hij erg redelijk en bij de pinken over...en dan zie je zijn elftallen voetballen. :drecul.gif: Maar goed, iedereen zijn kans en zo.

Lionel
Berichten: 47045
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Bericht door Lionel » wo jul 02, 2008 11:25 am

Het WK halen we wel. We moeten niet gaan doen alsof het zonder MVB niks meer is. Met Stekelenburg in de goal redden we het ook wel. Verder worden VDV, Sneijder enzo allemaal beter.

En de poule op zo een WK, tenzij je weer in een gevaarlijke poule zit, is ook wel te overleven. En met een beetje geluk loot je dan tegen Mexico ofzo en hoppa...kwartfinale WK :hypocrite.gif:
IK GELOOF!!!!!!

goodfella
Berichten: 8566
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:31 pm

Bericht door goodfella » wo jul 02, 2008 7:29 pm

Onder Bert van Marwijk gaat Oranje het WK niet halen.

Lionel
Berichten: 47045
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Bericht door Lionel » wo jul 02, 2008 9:35 pm

Echt wel.
IK GELOOF!!!!!!

T82
Berichten: 1754
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:27 pm
Locatie: Breda

Bericht door T82 » wo jul 02, 2008 10:00 pm

De tijd zal het leren...

10 september 2008 Macedonië - Nederland
11 oktober 2008 Schotland - Noorwegen
15 oktober 2008 Noorwegen - Nederland
28 maart 2009 Nederland - Schotland
01 april 2009 Nederland - Macedonië
06 juni 2009 IJsland - Nederland
10 juni 2009 Nederland - Noorwegen
09 september 2009 Schotland - Nederland

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47855
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » wo jul 02, 2008 10:03 pm

Eitje van een poule. Daar moet zelfs Bert raad mee weten.

Verwachte opstelling:
----Robben-----vNistelrooy-----Kuyt---
----Sneijder----Vaart------vBommel---
Giovanni-Bouma-Heitinga-Boulahrouz

Gebruikersavatar
Beloki
Berichten: 9154
Lid geworden op: vr okt 31, 2003 10:17 pm

Bericht door Beloki » wo jul 02, 2008 10:08 pm

T82 schreef:De tijd zal het leren...

10 september 2008 Macedonië - Nederland
11 oktober 2008 Schotland - Noorwegen
15 oktober 2008 Noorwegen - Nederland
28 maart 2009 Nederland - Schotland
01 april 2009 Nederland - Macedonië
06 juni 2009 IJsland - Nederland
10 juni 2009 Nederland - Noorwegen
09 september 2009 Schotland - Nederland
Speelt Nederland niet thuis tegen IJsland, of is dat die wedstrijd op 11 Oktober soms?
´Hey Pistolero, there is no I in TEAM!´ Lance, 27/07/09

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » wo jul 02, 2008 10:10 pm

Lieve mods, mag ik suggereren dat de topictitel wat wordt aangepast, omdat ie nu al wat gedateerd aandoet? :hypocrite.gif:

Ik ben inderdaad benieuwd hoe BvM (jemig, draai het om en je krijgt MvB, scary shit!) het er vanaf brengt in deze kwalificatie. De poule bestaat uit relatieve "kleintjes" en dat zijn nou weer net niet onze favoriete tegenstanders. Ik vraag me ook af of Bert een gouwe pikkie nodig heeft met dit soort opponenten.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Jim
Berichten: 2497
Lid geworden op: di okt 28, 2003 1:30 pm

Bericht door Jim » do jul 03, 2008 7:19 am

brigade zuid schreef:Ik denk het ook niet.. het enige wat BvM moet doen is de kwalificatie doorkomen, iets wat wel gaat lukken gezien de loting en daarna de poule ff doorkomen op het WK en dan heeft ie het al net zo goed of slecht als van Basten gedaan.
Ik weet niet hoe het onder BvM zal gaan. Vind hem een wat kleurloze coach, beetje type twijfelaar. In ieder geval geen echte winnaar. Maar ook al zou het onder hem niet best gaan, dan nog ga ik Van Basten niet missen.
Als ik een waardeloos huwelijk heb met mijn tweede vrouw, betekent dat nog niet dat ik terugverlang naar het slechte met m'n eerste.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » do jul 03, 2008 10:56 am

Ik denk ook dat BVM het WK niet gaat halen.

Plaats reactie