Nederland - Slovenië (17 oktober 2007)

Al het nieuws over onze nationale helden

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33801
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » do okt 18, 2007 9:42 am

Van Basten snapt publiek een beetje

Marco van Basten toonde woensdagavond na de zege van het Nederlands elftal op Slovenië (2-0) aanvankelijk begrip voor de kritische houding van het thuispubliek. "Natuurlijk is het niet leuk als mensen fluiten of de naam van een andere trainer scanderen", stelde de bondscoach. "Maar het was ook niet goed. Het moet beter."

Van Basten, die veel fans om Foppe de Haan hoorde roepen, kon zich niet helemaal vinden in de vele fluitconcerten van de Oranje-supporters. "Ik besef dat we beter moeten voetballen. Het afgelopen jaar hebben we niet veel goede wedstrijden gespeeld. Daarom hoopten de mensen vanavond natuurlijk op een mooie show. Maar diezelfde mensen moeten ook weer niet vergeten dat dit team het laatste jaar heel veel problemen heeft gekend."

Jammer
Van Basten: "Vanavond verliezen we Robin van Persie, Rafael van der Vaart en Arjen Robben met blessures. We misten ook de geschorste Ruud van Nistelrooij, Joris Mathijsen en Giovanni van Bronckhorst. Daarbij waren Nigel de Jong, Mario Melchiot en Jan Vennegoor of Hesselink ook nog eens geblesseerd. Over zulke dingen hoor ik de meeste mensen nooit."

Van Basten: "Ik kreeg vlak voor het einde van de wedstrijd echt het gevoel dat veel supporters het bijna jammer vonden dat Klaas-Jan Huntelaar nog voor 2-0 zorgde. Dat is natuurlijk geen goede zaak. Hoe het komt dat we zo weinig krediet bij het publiek hebben? Ik weet dat niet precies. Natuurlijk is het niet altijd goed, maar dat heeft ook zijn oorzaken."
www.nieuwnieuws.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

boa
Berichten: 494
Lid geworden op: vr okt 03, 2003 2:30 pm
Locatie: Tilburg

Bericht door boa » do okt 18, 2007 11:09 am

Spijker schreef:Wat een belachelijk publiek. Ik dacht bijna dat ze in Amsterdam speelden :hypocrite.gif: Dagjesmensen m'n reet. Alle Ajacieden uitfluiten, maar dan wel voor de goals juichen natuurlijk. Robben toezingen die geen bal geraakt had en dat 'Foppe de Haan' ging natuurlijk helemaal nergens over. Om over het fluiten maar te zwijgen. Volgens mij zijn wij het enige land ter wereld waar gefloten wordt na een 2-0 overwinning.
Helemaal mee eens...Ik heb me kapot zitten ergeren in het stadion. Fluiten als Sneijder een steekpass probeert te geven. Wat moet 'ie dan doen ? Obligaat een balletje breed ?

"van Basten is bang zingen.".... :drecul.gif: ...Het is bijna lachwekkend.

Er werd slecht gespeeld hoor de 2e helft. Absoluut. Maar door het toevoegen van één verdediger speelde je nog steeds op papier met een heel aanvallend team. Bovendien weet elke trainer/speler toch dat je alleen aanvallend kan spelen als je het middenveld beheerst ? De gaten werden te groot omdat Seedorf en Sneijder samen speelden. de Zeeuw moest alle gaten dicht lopen (en deed dat behoorlijk). Maar hulp van Heitinga was volstrekt logisch !!

Mensen die gaan juichen voor Slovenie of die hopen dat Oranje verliest...Kom dan niet meer naar het stadion ...Ga lekker kijken naar Slovenie of Roemenie of weet ik veel welk land...Daar zal je echt vrolijker van worden van dat voetbal...

In andere landen tilt het publiek het team juist over een dood punt heen. In nederland juist het tegenovergestelde.

Ik kan me nog een wedstrijd van AJax herinneren vorig jaar. Toen had Ajax het ook heel moeilijk. Zaten in een slechte periode. In de 2e helft bleef het publiek maar zingen en zingen en uiteindelijk won Ajax de wedstrijd...Zó moet het...Dát heeft een team nodig..

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » do okt 18, 2007 11:38 am

Baseman schreef:
Thomas schreef:Het is vast toeval dat dit in Eindhoven gebeurt. Riiight.
Jij hebt blijkbaar nog nooit goed naar het publiek bij dit soort wedstrijden gekeken. Gisterenavond zullen ontzettend weinig clubsupporters in het stadion gezeten hebben, het Oranje publiek bestaat voornamelijk uit dagjesmensen die een keer komen kijken.

De schuld bij het kritische publiek neerleggen bij de stad waarin gespeeld werd vind ik dus echt onzin ! De 1e helft hoorde je ze ook niet kritisch richting Van Basten, maar de 2e helft was gewoon drama. Voor de zoveelste keer, dus dan laat zelfs dit publiek zich horen. Maar geef vooral alles en iedereen behalve de bondscoach de schuld...
Ga toch weg. Het was zeker ook toeval dat er vaak gefloten werd wanneer er Ajacieden aan de bal waren. Ik zeg niet dat het stadion helemaal vol zat met PSV-supporters, maar het lijkt me wel dat er vooral heel veel Brabanders/boeren in het stadion zaten. Robben werd luid toegezongen en de naam van Foppe heb ik het publiek nog nooit zo massaal horen scanderen.

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door jabu » do okt 18, 2007 12:20 pm

Terwijl ze in Eindhoven wel gewend moeten zijn aan slaapverwekkend voetbal. :hypocrite.gif:

Arwin
Berichten: 4712
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:38 pm

Bericht door Arwin » do okt 18, 2007 6:25 pm

Er zitten altijd veel mensen bij Oranje, die echt voor Oranje komen en niet specifiek voor of tegen een club zijn, maar het is natuurlijk wel weer zo dat er veel meer mensen uit de regio Eindhoven naar een wedstrijd in Eindhoven komen, dan naar een wedstrijd in Amsterdam.

Ik had gisterenavond ook al snel de conclusie getrokken dat er veel PSV supporters tussen zaten. Er werd gefloten als er Ajacieden aan de bal waren en het anti Marco van Basten gedrag op de tribune gebeurt ook nooit normaal, maar toevallig wel bij de mensen in Eindhoven die zo over hem denken omdat hun lievelingen Van Nistelrooij (onterecht) en Van Bommel (terecht) niet altijd netjes behandeld zijn door hem.

Lionel
Berichten: 47253
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Bericht door Lionel » vr okt 19, 2007 7:36 am

Het is terecht dat Van Bommel niet netjes behandeld is door MvB? :blush.gif:
IK GELOOF!!!!!!

Banjavi
Berichten: 9806
Lid geworden op: vr jul 02, 2004 9:56 am
Contacteer:

Bericht door Banjavi » vr okt 19, 2007 10:07 am

Kesler: "Nederland zit vol zuurpruimen"
KNVB-preses Henk Kesler zegt dat Nederland 'een land vol zuurpruimen' is. Volgens Kesler zijn de fluitconcerten aan het adres van Bondscoach Marco van Basten slechts een incident.

Kesler heeft aan BN/DeStem laten weten dat hij denkt dat de EK-koorts toe zal slaan op het moment dat Nederland zich plaatst voor de eindronde: "We zijn heel snel ontevreden. Daar heb ik verder geen problemen mee, maar zelf ben ik van nature een optimistisch mens. Let maar op: als we straks officieel geplaatst zijn, steekt de EK-koorts vanzelf weer de kop op."

Volgens de directeur betaald voetbal waren de fluitconcerten te begrijpen: "Het spel was niet goed en dan hebben de mensen het recht om zo te reageren. Dat heeft Marco zelf ook aangegeven en ik vind dat dat de spelers daar heel volwassen op hebben gereageerd."

Problemen ziet Kesler ondanks de fluitconcerten nog niet: "Ik zie het gelfuit van woensdag meer als een momentopname. Tegen Bulgarije speelden we pas geleden ook niet goed, maar toen bleef iedereen wel als een man achter het elftal staan. Ik ga me pas zorgen maken als we op 17 november tegen Luxemburg in een lege Kuip spelen."
voetbalprimeur.nl
Hartkamp: " In 't recht telt niet het wezen, maar de schijn.
niet: hoe het is, maar hoe het lijkt te zijn."

Arwin
Berichten: 4712
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:38 pm

Bericht door Arwin » vr okt 19, 2007 6:32 pm

Rishi schreef:Het is terecht dat Van Bommel niet netjes behandeld is door MvB? :blush.gif:
Hehe, beetje ongelukkig opgeschreven inderdaad zie ik. Ik bedoelde dat ik me kan vinden in argumenten om Van Bommel niet te selecteren, niet dat ik het goed vind als hij niet eerlijk behandeld wordt.

Lionel
Berichten: 47253
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Bericht door Lionel » za okt 20, 2007 5:38 am

Aha, dat is weer een ander discussiepunt
IK GELOOF!!!!!!

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » za okt 20, 2007 11:45 am

Kieft: Huntelaar niet klaar voor grote club
AMSTERDAM - Er is de afgelopen weken weer veel gezegd en geschreven over het Nederlands elftal. Bij alle kritieken wordt de nuance nogal eens uit het oog verloren. Het is te gemakkelijk om alleen maar te roepen dat het spel niet om aan te zien is.

Natuurlijk heeft Van Basten alle kritiek een beetje over zichzelf afgeroepen door bij zijn komst uit te spreken dat het Nederlands elftal weer aantrekkelijk en aanvallend moest gaan voetballen. Een uitspraak, die best begrijpelijk was na alle negativiteit van het EK, maar waar nu de hele tijd de nadruk op wordt gelegd.

Het hoort bij Nederland om niet alleen resultaat, maar ook aantrekkelijk voetbal en veel goals te verlangen bij een wedstrijd als die tegen Slovenië. Maar we zijn daar wel een beetje in doorgeslagen. Als ik landen als Frankrijk, Italië of Duitsland zie voetballen, dan zie ik elftallen, die puur voor het resultaat gaan.

Die spelen voetbal waarin ik niet eens echt een systeem kan ontdekken. Ik heb bijvoorbeeld al heel wat EK-kwalificatiewedstrijden van Frankrijk gezien, maar nog geen enkele goede. Het blijkt in het interlandvoetbal telkens weer heel lastig om een goed geolied elftal neer te zetten dat een defensieve tegenstander als Slovenië stuk speelt.

Daarvoor ontbreekt vaak de vastigheid en in dit geval was de vorm bij individuele spelers er ook niet. Ik denk niet dat bij het systeem het probleem ligt van Oranje, zoals veel wordt gezegd. Er wordt ook net gedaan of het systeem van Oranje zo uitzonderlijk is.

Maar er zijn in het huidige voetbal verschillende ploegen, die vier, vijf aanvallende spelers in het elftal hebben én de flanken bezet houden. FC Barcelona is daar een goed voorbeeld van en kijk ook eens naar Manchester United, dat vaak speelt met Rooney, Tevez, Scholes en op de flanken Cristiano Ronaldo en Ryan Giggs.

Het verschil is dat die ploegen de tijd hebben om vastigheid in de ploeg te krijgen, terwijl voor nationale elftallen die gelegenheid er hooguit is in de voorbereiding op een groot toernooi.
Ik heb bij Oranje extra gelet op Klaas-Jan Huntelaar. Het is niet terecht om hem puur op deze ene wedstrijd te beoordelen, maar ik heb hem al veel aan het werk gezien dit seizoen, want bij Sport 1 hebben we tegenwoordig ook de liveduels van de eredivisie.

En dan valt me op dat er nog een hoop moet gebeuren bij hem, voordat hij een spits is die ook op het internationale niveau wordt gerespecteerd. Ik heb hem horen zeggen, dat hij dit seizoen als zijn laatste leerjaar bij Ajax beschouwt en dat hij daarna de stap naar een grote club in het buitenland wil maken. Maar ik vraag me af of hij daar wel klaar voor is en zelfs of hij wel de kwaliteiten heeft om in het internationale voetbal te renderen.

In Nederland scoort hij dan wel makkelijk, maar internationaal heeft hij toch eigenlijk nog helemaal niets laten zien. Als je kijkt hoe Huntelaar zich presenteerde in zijn eerste halve jaar bij Ajax, dan heeft hij die belofte nog steeds niet ingelost. Natuurlijk heeft hij door twee vroegtijdige uitschakelingen in de Champions League een vracht aan internationale wedstrijden gemist.

En dat is heel jammer, want dat zijn juist de wedstrijden waarin een jonge speler weerbaarder wordt. Maar ook in het Nederlands elftal heeft zijn ontwikkeling zich niet doorgezet. Na het EK werd hij toch beschouwd als dé nieuwe spits van het Nederlands elftal. Van Basten zag in hem het ideale aanspeelpunt voor Oranje, maar die rol heeft hij niet af kunnen dwingen. Overigens zie ik wel tekenen van herstel bij Huntelaar.

Zijn carrière laat het bekende patroon zien van een speler, die komt als een komeet, vervolgens diep valt en sterker wordt door weer op te krabbelen. Maar ik denk dat hij nog veel dreigender in zowel zijn voetbal als zijn scoren moet worden, wil hij ook werkelijk klaar zijn voor een grote club.
Telegraaf

Kieft! :worshippy.gif:

Lionel
Berichten: 47253
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Bericht door Lionel » za okt 20, 2007 1:47 pm

Want hij vertelt nu iets nieuws ofzo?

Als je er de tijd niet voor hebt dan doe je het toch niet? Dan maak je het jezelf toch een stuk makkelijker? Of is MvB gewoon echt zo stom?
IK GELOOF!!!!!!

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » za okt 20, 2007 5:09 pm

Je leest niet goed, Rishi. Voor de flanken bezet houden heb je geen tig trainingen nodig, maar voor gesmeerd lopend voetbal wel. Kieft zegt ook helemaal niet dat de ploegen die hij opnoemt 4-3-3 spelen. Kieft snapt juist dat het systeem slechts een veldbezetting aanreikt.

Lionel
Berichten: 47253
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Bericht door Lionel » zo okt 21, 2007 4:05 am

Dus waarom zou je de flanken bezet houden als je daarvoor trainingen nodig hebt om iets te bereiken? Niet doen dus. Ik begrijp heel goed wat hij zegt hoor...
IK GELOOF!!!!!!

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » zo okt 21, 2007 12:08 pm

Dat zegt hij dus niet. Hij zegt dat je veel moet trainen om heel goed voetbal te spelen.

Lionel
Berichten: 47253
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Bericht door Lionel » zo okt 21, 2007 4:03 pm

Feit is dat er bij Oranje niks van een systeem is, niks van een lijn, niks van goed voetbal. En dat na 3 jaar.
IK GELOOF!!!!!!

Plaats reactie