Wereldkampioenschap voor de rijken

Al het nieuws over onze nationale helden

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33833
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Wereldkampioenschap voor de rijken

Bericht door Duke » do mei 11, 2006 3:03 pm

Wereldkampioenschap voor de rijken
Door Dick Hofland en Mayke Calis

Donderdag 11 mei 2006 - Kaarten genoeg voor Oranje, maar dan wel voor honderden en soms duizenden euro's. Sponsors wilden ze niet hebben, zwarte handelaren verdienen er goud geld aan. ‘Als u er champagne bij wilt, is het 1300 euro.’

‘Met Ticket Unlimited.’ ‘Goedemiddag, het schijnt dat u kaartjes voor het WK heeft. Ook voor Nederland-Servië?’ ‘Ja, maar ze zijn wel duur, 600 euro en dan zit je achter het doel. Een betere plaats kost 1000 euro en als u er champagne bij wilt, is het 1300 euro.’

‘Ik heb gehoord dat de kaartjes op naam staan. Dan loop ik het risico dat ik het stadion niet in kom.’ ‘Nee, die komen op uw naam, want het zijn sponsorkaarten.’ ‘Heeft u er veel van?’ ‘Meer dan genoeg. Ze komen van sponsors, die hadden er veel te veel.’

Ger van Os, bestuurslid en oud-voorzitter van de de Samenwerkende Organisaties van Voetbalsupporters (SOVS) ontsteekt in woede. Dit is toch schandálig. Voetbalkaarten voor het WK worden voor veel te veel geld op de zwarte markt verkocht. „Het gaat om duizenden kaartjes, vermoedelijk zelfs meer dan tienduizend en de KNVB laat het gewoon gebeuren.“ Terwijl al die kaartjes volgens Van Os naar de gewone, trouwe supporters behoren te gaan en niet naar organisaties die er fors aan verdienen.

De KNVB zegt er niets aan te kunnen doen, maar heeft het probleem van de zwarte handel al enige tijd geleden aangekaart bij de wereldlbond FIFA, die het WK organiseert. De FIFA gaat over het verdelen van de kaarten en bepaalt ook hoeveel er naar sponsoren gaat. „Wij krijgen er ook een aantal en die verdelen we onder onze sponsors en andere relaties“, zegt een woordvoerder van de KNVB. „Die bedrijven mogen geen handel drijven met de kaartjes en dat doen ze ook niet.“

Lachen

Bij Ticket Unlimited moeten ze daar hartelijk om lachen. Een medewerker: „Die bedrijven betalen jaarlijks miljoenen aan sponsorgeld; denkt u dat die zich iets van de KNVB aantrekken? Die sponsors bepalen zelf wel wat ze met de kaartjes doen.“ Volgens de Ticket Unlimited maakt het niet uit of de kaartjes op naam staan. Een andere medewerker: „Als je een kaartje hebt, kom je het stadion binnen, want je hebt er voor betaald.“ Dat de Fifa zegt streng te controleren, wuift hij weg. „Gelooft u dat, als er 60.000 mensen naar binnen moeten? Er zit een barcode op de kaart en als die door de scanner is gehaald, bent u binnen en kan er niets meer gebeuren.“

Bij de KNVB kwamen 180.000 aanvragen voor WK-kaartjes binnen, terwijl de bond er slechts 18.000 heeft gekregen. De FIFA besloot enige tijd geleden, nog tienduizend extra kaarten aan Nederland toe te wijzen, waarvan de helft naar sponsors en relaties van de KNVB is gegaan.

Goede deal

Kaartjes die sponsors, waar ook ter wereld, niet opmaken, moeten officieel worden teruggegeven aan de FIFA. Maar dat gebeurt niet, zegt sponsor-goeroe Frank van den Wall Bake. Op het moment dat bekend is wie de sponsors zijn, leggen handelaren op de zwarte markt contact met hen en proberen zij een goede deal te maken. Die handelaars verkopen hun kaartjes weer door aan bureaus als Ticket Unlimited.

De handelaren azen volgens Van den Wall Bake vooral op kaarten uit landen als Ivoorkust, die ook recht hebben op acht procent van de kaartjes. Dat zijn er al gauw zo’n 2500. „In dit soort landen kan bijna niemand een reis naar Duitsland betalen, dus die zien verkoop van kaarten als een extra bron van inkomsten.“

Dit WK is er volgens Van den Wall Bake extra veel belangstelling voor kaartjes. Juist omdat Duitsland zo dichtbij ligt, willen meer mensen erheen. „Ook misstanden met de kaartverkoop treden zo extra aan het licht.“

Nationale Nederlanden, hoofdsponsor van het Oranjeteam, ontkent met klem kaarten via de zwarte markt door te verkopen. De verzekeringsmaatschappij zegt tussen de 225 en 450 kaarten te hebben gekregen en die allemaal aan relaties op naam te hebben uitgedeeld. „Pas op de dag dat de wedstrijd wordt gespeeld, krijgen onze relaties de kaarten“, verzekert Donald Drost, sportsponsoringmanager van Nationale Nederlanden. Ook Philips, een van de hoofdsponsors van het toernooi, ontkent kaarten op de zwarte markt te verkopen. Misbruik is volgens de woordvoerster uitgesloten, omdat ook bij Philips kaartjes uitsluitend op naam worden uitgedeeld vlak voor de wedstrijd.

China

Ticket Unlimited doet niet zo moeilijk. Tien dagen voor de wedstrijd zijn de kaartjes in Amsterdam af te halen. „Al komen ze uit China“, zegt een medewerker. Waar de kaartjes precies vandaan komen, wil niemand zeggen. „We hebben ze van sponsoren en andere mensen en niet vanuit de eerste hand. Zo werkt dat tegenwoordig en wij zijn daar blij mee.“

Ook individuele personen die inmiddels ticktets toegewezen hebben gekregen van de organisatie, denken er zo over. Vooral op internet groeit het aantal aanbiedingen voor kaartjes waarop belangstellenden kunnen bieden. Maar wie een kleine portemonnee heeft, kan beter niet kijken. Dit is het WK voor de rijken.
www.bndestem.nl
Dankzij koning Sepp heeft u nu geen kaarten voor het WK

Laat ik eens proberen uit te leggen waarom u geen kaartjes voor het WK heeft.

Een aanloopje. Taco van der Velde, de uitstekende verslaggever van Voetbal International, schijnt binnenkort weer met onthullingen te komen over dubieuze geldstromen in het internationale topvoetbal. Maar dan heb je het ook wel gehad qua onderzoeksjournalistiek.

Toch, vanuit onverwachte hoek, krijgt het Nederlandse voetbaljournaille steun. In zijn nieuwsbrief volgt marketingdeskundige Frank van den Wall Bake de voorzitter van de wereldvoetbalbond, Sepp Blatter, meer dan kritisch. Hij voorspelde in januari dat er zakelijk bruggen zouden worden geslagen tussen FIFA en het sportmarketingbedrijf Infront.

Het kwam prompt uit. Ik citeer uit zijn laatste nieuwsbrief: ‘En waarom? Omdat Philippe Blatter (zoon van) net was benoemd tot CEO (baas, hb) van dat Zwitserse bureau. Twee weken geleden stond in een persbericht dat HBS (Host Broadcast Services) was aangewezen voor het tv- en radiosignaal van het WK 2010 in Zuid-Afrika. Wij ontdekten dat HBS een 100% dochter is van Infront.

Wij bedoelen maar.’ Ik hoorde deze week dat de FIFA Blatters zoontje, wellicht voortvloeiend uit de door Van den Wall Bakes beschreven deal, circa 10.000 WK-kaarten (2006) heeft toegewezen. Hoewel een ernstig geval van nepotisme - het mag. Alleen, zou Philippe - zoon van een vader die beschuldigd wordt van corruptie en fraude - die kaarten verkopen voor de prijs die erop gedrukt staat?

Het is ronduit vies, vuig en vals allemaal. De echte voetballiefhebber wil kaartjes voor het WK, maar ze zijn voor 90% in verkeerde handen. Vroeger kon ik een vriend of kennis nog wel eens een plezier doen met een ticket tegen de kostprijs, maar dat is nu onmogelijk. Tenzij mensen bereid zijn om voor een kaartje van 80 euro 1250 euro te betalen. Maar met dat schandalige beleid van de FIFA wil ik niets te maken hebben.

Alle bij de FIFA aangesloten voetbalbonden krijgen kaarten voor álle wedstrijden op het WK. Dat betekent dat de bond van pakweg Niger ook pakweg 40 kaarten heeft voor Nederland-Argentinië. Iemand van die voetbalbond verkoopt ze met veel winst aan een tussenpersoon en tenslotte zijn er grote bedrijven die er goede sier mee maken. En zo kan het dat straks bij Nederland-Argentinë 80% van de bezoekers geen band heeft met een van de twee landen.

Daarmee is de vraag beantwoord waarom kaarten voor een WK niet gewoon na de loting, december 2005, worden verkocht. Dan kunnen al die foute mannen er namelijk niet meer aan verdienen. En koning Blatter laat zijn onderdanen (stemgemachtigden) graag verdienen.

De FIFA creëert bewust zijn eigen woekerprijzen. Het zit zo ingenieus in elkaar dat er nooit echte oppositie komt. Want de nietszeggende voetbalbonden, die worden overladen met reisjes, overnachtingen in vijfsterrenhotels, kaartjes en (als we de Britse journalisten als David Yallop en Andrew Jennings willen geloven) steekpenningen, houden meneer Blatter in het zadel.

Weet u nog hoe hij werd uitgejouwd bij de opening van het WK in 2002? Dat gebeurt steeds vaker als de Zwitser zich in het openbaar vertoont. Van het morrende gepeupel noch van klagende grote voetbalbonden ligt deze potentaat uit Zwitserland echter wakker. Gelukkig zijn er nog wat stekende horzels.

Journalist Andrew Jennings is er zo eentje. Hij hoopt dat de FIFA ooit overkomt wat het IOC is gebeurd. Een grote schoonmaak, want: ‘Samaranch institutionaliseerde corruptie, Blatter volgt zijn voorbeeld.’ In de Daily Mail schrijft Jennings regelmatig over de wantoestanden bij de FIFA. Hoe Blatter zijn herverkiezing regelde door leden van kleine bonden te betalen. (Volgens David Yallop gaat het om betalingen van 50.000 dollar aan 20 kleine Afrikaanse bonden.)

Andrew Jennings voerde sprekend de liquidator op van het failliete ISL, het marketingbureau, partner van de FIFA en verantwoordelijk voor sponsordeals en tv-rechten. Die man vertelde dat hij zwarte betalingen had aangetroffen bij leden van buitenlandse bonden. Bekend is ook geworden dat zogenaamde senior FIFA-officials geheime rekeningen hebben. Jennings maakte aantoonbaar dat een senior FIFA-official aan de finale van het WK in 1998 250.000 dollar verdiende.

Jennings schreef ook over een bonus die Blatter jaarlijks van de FIFA kreeg. Hoe Blatter reageerde? Het was natuurlijk allemaal fictie. Jennings en zijn krant werden gedaagd. De journalist mag geen persconferentie meer bijwonen van de wereldvoetbalbond.

Door dit afschrikwekkende voorbeeld houdt Blatter andere media koest. Jennings kreeg advocaten op zijn dak, maar is nergens voor veroordeeld. Sterker, die geheime bonus werd door de raadsman van Blatter toegegeven.

Hoe machtig Blatter is, blijkt wel uit het feit dat het boek De voetbalmaffia van David Yallop in Zwitserland verboden werd maar bijvoorbeeld in Nederland niet. Tegen een Nederlandse bobo zei Blatter eens grinnikend: ‘Tegen ons procederen in Zwitserland heeft natuurlijk geen enkele zin’

Hugo Borst
www.ad.nl

Te belachelijk voor woorden. :nooo:
Ik heb eens op marktplaats rondgekeken, maar als je ziet hoeveel kaarten er worden aangeboden, en welke bedragen er worden geboden, echt niet te geloven. Zijn er hier trouwens nog mensen die een wedstrijd gaan bezoeken?
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » do mei 11, 2006 3:17 pm

Nee hoor. Ik neem plaats achter de verrekijk, dat is wel zo comfortabel. :yes:

Ik walg van dat Oranje-gedoe. :pukey:
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33833
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » do mei 11, 2006 3:19 pm

Het had me dan ook zeer verbaasd als jij plannen in die richting had gehad, Joey. :D
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » do mei 11, 2006 4:04 pm

Duke schreef:Het had me dan ook zeer verbaasd als jij plannen in die richting had gehad, Joey. :D
Jij hebt me door. :xyxthumbs: :D

Iemand die wel gaat?
Het stinkt aan alle kanten!

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » do mei 11, 2006 5:31 pm

Als ik kon gaan, zou ik het overwegen. En dan niet voor dat Oranje-gedoe natuurlijk.

Nog erger dan voetbal kijken met Oranje-bobos is voetbal kijken met allemaal mensen om je heen die voetbal niets interesseert.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » do mei 11, 2006 9:23 pm

Thomas schreef:Nog erger dan voetbal kijken met Oranje-bobos is voetbal kijken met allemaal mensen om je heen die voetbal niets interesseert.
Moet je niet naar Australië gaan. :D

In Z-O- Azië daarentegen was het de vorige keer groot feest. Zeker vanwege de prestaties van Korea.
Het stinkt aan alle kanten!

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » do mei 11, 2006 9:27 pm

Ach, ik wil best feesten na een wedstrijd. Maar als ik voetbal zit te kijken zit ik voetbal te kijken en wil ik me daar vol op kunnen concentreren. Als 'de echte kenners' domme dingen gaan roepen of mensen om me heen niet eens naar het scherm kijken ga ik me daar aan ergeren. :blush:

Lionel
Berichten: 47281
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Bericht door Lionel » do mei 11, 2006 10:42 pm

Teringleijers gewoon. Ik wel best een wedstrijd bezoeken, al is het een slechte wedstrijd. Maar ik ga geen 1200 euro voor een kaartje betalen. Dat is een jaar collegegeld :X
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
bryan
Berichten: 4544
Lid geworden op: do sep 25, 2003 5:46 pm
Locatie: Europa

Bericht door bryan » vr mei 12, 2006 12:45 am

Ik heb een kaartje voor de kwart-finale in Hamburg (85 fucking euro), en ik sta op de wachtlijst voor twee kaartjes voor de tweede ronde bij de Westfalenstadion in Dortumd (de winnaar van de groep van Brazilie tegen de tweede team van de groep Tsjechie/Italie).

Ik heb ze via de FIFA site gekregen, maar moest de wekker zetten om 04.00 uur om bij die site in te komen en dan veeel pogingen doen. Je moet wel wat voor over hebben... :D Bijna onmogelijk was het, maar toch net mogelijk.

Maar kaartjes voor Nederland, Engeland of Duitsland, of 2e ronde of 1/4 finale wedstrijden waar ze misschien aan mee zouden kunnen doen waren helemaal onmogelijk om te krijgen.

Het probleem is dat FIFA veels te veel kaartjes aan sponsors heeft gegeven. Ik vraag me af waarom het WK uberhaupt sponsors nodig heeft. De spelers spelen voor heel weinig geld, de teams regelen hun eigen hotels, de Duitse staat regelt de stadions en veiligheid. Als je alle kaartjes voor 30-50 euro verkoopt en geen sponsors heeft dan maak je nog steeds vette winst. Maar FIFA wilt zo veel mogelijk winst uit halen. Ik moest bijvoorbeeld 5 euro aan bezorgingsgeld betalen, en in de e-mail van FIFA staat er dat ik de kaartjes moet ophalen bij het stadion. Eikels.

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » vr mei 12, 2006 5:00 am

bryan schreef:Ik heb een kaartje voor de kwart-finale in Hamburg (85 fucking euro), en ik sta op de wachtlijst voor twee kaartjes voor de tweede ronde bij de Westfalenstadion in Dortumd (de winnaar van de groep van Brazilie tegen de tweede team van de groep Tsjechie/Italie).
Dat is dan toch hartstikke weinig?

Gebruikersavatar
Henk de Gier
Berichten: 11216
Lid geworden op: ma jan 30, 2006 8:07 pm
Locatie: binnenkort Jakarta
Contacteer:

Bericht door Henk de Gier » vr mei 12, 2006 7:28 am

voor een kaal kaartje vind ik 85 euro een behoorlijke klap geld Thomas :yes:
Henk de Gier is geniaal en zijn tijd ver vooruit.
Jöhnk, 29 mei 2006

Gebruikersavatar
bryan
Berichten: 4544
Lid geworden op: do sep 25, 2003 5:46 pm
Locatie: Europa

Bericht door bryan » vr mei 12, 2006 10:49 am

85 is de officiele prijs dus, die ik heb betaald. Maar let wel, er zijn vier categorien kaartjes, en die van mij is in Cat. 3, de een naar laagste. Tweede ring achter het doel heb ik begrepen. Maar goed, dat stadion in Hamburg is best aardig dus daar maak ik geen zorgen over.

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33833
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » vr mei 12, 2006 12:08 pm

Als het niet uitmaakt naar welke wedstrijd je gaat, kun je best aan kaartjes komen. Maar dan heb je het wel over een wedstrijd als Togo - Zwitserland of zo.

En € 85 voor een kwartfinale wedstrijd is natuurlijk belachelijk veel geld als je erover nadenkt. Maar ja, zolang er mensen zijn die dat (en een veelvoud ervan) ervoor over hebben, zal er niets veranderen. Daar zorgt Blatter wel voor. :pukey:
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » vr mei 12, 2006 4:20 pm

Oh ok. Blijkbaar is het toch veel geld voor zo'n kaartje. Na het zien van eerdere bedragen dacht ik er wat anders over. My bad. :D

Lionel
Berichten: 47281
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Bericht door Lionel » vr mei 12, 2006 4:36 pm

85 euro voor met een beetje geluk Brazilie-Italie/Tjechie vind ik niet veel ivm de prijzen die je betaalt voor een CL wedstrijd bij Ajax. Het is tenslotte wel een WK
IK GELOOF!!!!!!

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » vr mei 12, 2006 4:39 pm

Durf je nou te beweren dat je bij Ajax geen waarde voor je geld krijgt? ;)

Gebruikersavatar
Henk de Gier
Berichten: 11216
Lid geworden op: ma jan 30, 2006 8:07 pm
Locatie: binnenkort Jakarta
Contacteer:

Bericht door Henk de Gier » za mei 13, 2006 1:35 am

Rishi schreef:85 euro voor met een beetje geluk Brazilie-Italie/Tjechie vind ik niet veel ivm de prijzen die je betaalt voor een CL wedstrijd bij Ajax. Het is tenslotte wel een WK
maar voor dezelfde 85 euro zit je achter een paal naar Togo tegen Iran te kijken
Henk de Gier is geniaal en zijn tijd ver vooruit.
Jöhnk, 29 mei 2006

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » za mei 13, 2006 7:09 am

Henk de Gier schreef:
Rishi schreef:85 euro voor met een beetje geluk Brazilie-Italie/Tjechie vind ik niet veel ivm de prijzen die je betaalt voor een CL wedstrijd bij Ajax. Het is tenslotte wel een WK
maar voor dezelfde 85 euro zit je achter een paal naar Togo tegen Iran te kijken
Jij denkt dat Iran en Togo allebei de tweede ronde gaan halen? :shock:

;)

Gebruikersavatar
Henk de Gier
Berichten: 11216
Lid geworden op: ma jan 30, 2006 8:07 pm
Locatie: binnenkort Jakarta
Contacteer:

Bericht door Henk de Gier » za mei 13, 2006 9:40 am

zou kunnen Thomas, 4 jaar terug gaf niemand een drol voor Zuid Korea en Turkije, kijk waar die eindigden.
Henk de Gier is geniaal en zijn tijd ver vooruit.
Jöhnk, 29 mei 2006

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » za mei 13, 2006 5:14 pm

Maar Iran mist haar sterspeler. ;)

Gebruikersavatar
Henk de Gier
Berichten: 11216
Lid geworden op: ma jan 30, 2006 8:07 pm
Locatie: binnenkort Jakarta
Contacteer:

Bericht door Henk de Gier » za mei 13, 2006 6:12 pm

Zuid Korea had geen sterspelers ;)
Henk de Gier is geniaal en zijn tijd ver vooruit.
Jöhnk, 29 mei 2006

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » za mei 13, 2006 6:13 pm

Mwah, Irans sterspeler speelt ook nog in Afrika hoor.

Zuid-Korea had Ahn, Bo en wat aanstormend talent.

Gebruikersavatar
Henk de Gier
Berichten: 11216
Lid geworden op: ma jan 30, 2006 8:07 pm
Locatie: binnenkort Jakarta
Contacteer:

Bericht door Henk de Gier » za mei 13, 2006 6:32 pm

Iran heeft (mogelijk) Arie Haan ;)
Henk de Gier is geniaal en zijn tijd ver vooruit.
Jöhnk, 29 mei 2006

Gebruikersavatar
Henk de Gier
Berichten: 11216
Lid geworden op: ma jan 30, 2006 8:07 pm
Locatie: binnenkort Jakarta
Contacteer:

Bericht door Henk de Gier » za mei 13, 2006 6:54 pm

overigens verwacht ik niet dat Iran door gaat, het was maar een hypothetisch geval inzake een kaartje voor een kwartfinale waarvan je de spelende teams nog niet weet.
Henk de Gier is geniaal en zijn tijd ver vooruit.
Jöhnk, 29 mei 2006

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13714
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Thijs » ma mei 15, 2006 8:07 pm

joey schreef: Iemand die wel gaat?
Ja, ik! :D
Niet naar een wedstrijd hoor, gewoon sfeer proeven. Datgene wat jullie allemaal zo walgelijk vinden, dat ga ik doen. :cheer:
Donderdag 15 juni met een busje naar Freiburg rijden, training van Oranje bekijken en dan door naar Stuttgart. Op de camping, en dan in de stad Nederland - Ivoorkust bekijken. Vervolgens feesten, en zaterdag dan weer terug nach Holland.

Gaat dus totaal niet om het voetbal. Bier drinken, achter de vrouwen aan, lol maken..Enfin, jullie kennen het wel. ;)

Plaats reactie